Go to front page
Legislation

560/1989

Updated legislation

Updated legislative texts incorporating amendments to an act or decree

Statutes followed up to and including statute 59/2025.

Trafikministeriets beslut om reklam i kabelsändningar

Up-to-date
Type of statute
Beslut
Administrative sector
Kommunikationsministeriet
Date of Issue
Entry into force
ELI identifier
http://data.finlex.fi/eli/sd/1989/560/ajantasa//swe

Trafikministeriet har med stöd av 11 § 3 mom. kabelsändningslagen av den 13 mars 1987 (307/87) utfärdat följande beslut:

1 §Tillämpningsområde

Detta beslut tillämpas på andra program än de som nämns i 12 § kabelsändningslagen.

2 §Definition

Såsom i kabelsändningslagen och detta beslut avsedd reklam anses ett meddelande varmed avsikten är att främja försäljningen eller uthyrningen av en produkt eller en tjänst, främja någon sak eller någon idé eller åstadkomma andra verkningar som den som gör reklam önskar och för vilket sändningstid mot ersättning har överlåtits till den som gör reklam.

3 §Allmänna principer

Reklaminslagen i kabelsändningar skall överensstämma med följande allmänna principer:

1.

Reklamen skall överensstämma med sanning och god sed.

2.

Reklamen får inte innehålla någon form av diskriminering på grund av kön, ras eller nationalitet.

3.

I reklamen får inte religiösa eller politiska åsikter kränkas.

4.

Reklamen får inte uppmuntra till ett beteende som är skadligt med tanke på hälsa, säkerhet eller miljövård.

4 §Reklam som riktar sig till barn

Reklaminslag som är avsedda för barn skall i kabelsändningar, utöver de ovan nämnda allmänna principerna, överensstämma med följande principer:

1.

I reklamen får inte barnets omogenhet och oerfarenhet utnyttjas.

2.

I reklamen får inte barnet direkt uppmanas att köpa en vara eller en tjänst och inte heller uppmanas att övertala sina föräldrar eller andra personer att köpa den vara eller tjänst för vilken det görs reklam.

3.

I reklamen får inte barnets förtroende för sina föräldrar och andra personer undergrävas.

4.

I reklamen får inte utan motiverade skäl förevisas barn i farliga situationer.

5.

I reklamen får inte våldsbeteende framställas som ett godtagbart beteendemönster.

5 §Reklam och program

Mellan program som sänds i kabelsändningsverksamhet och reklam som sänds i samband med programmet får inte finnas något samband i sak.

Om ett program delvis eller helt är ett bekostat (sponsorerat) program, skall namnet på dem som bekostar programmet klart anges i början eller slutet av programmet.

Presentation av varor eller tjänster i program i reklamsyfte eller så, att det uppstår ett reklammässigt intryck, är förbjuden.

Reklam som med olika tekniska metoder försöker påverka det undermedvetna är förbjuden.

Redaktörer som regelbundet uppträder i nyhets- och andra aktualitetsprogram är förbjudna att uppträda i sådana reklaminslag som avses i detta beslut.

6 §Alkohol- och tobaksreklam

Reklam för alkoholdrycker, inklusive mellanöl, och tobaksprodukter samt annan sådan försäljningsfrämjande verksamhet gällande dessa produkter som riktas till konsumenterna liksom sammankoppling av dem med reklam eller försäljningsfrämjande verksamhet gällande andra produkter eller tjänster, är förbjuden i kabelsändningsverksamhet.

7 §Ikraftträdande

Detta beslut träder i kraft den 1 juli 1989.

Top of page