Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Patentti- ja rekisterihallituksesta annetun lain muuttamisesta
- Administrative sector
- Työ- ja elinkeinoministeriö
- Date of Issue
- Text of the proposal
- Suomi
- State of processing
- Vireillä
- Handling information
- Eduskunta.fi 117/2024
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Patentti- ja rekisterihallituksesta annettua lakia.
Esityksen mukaan virastolle lisättäisiin uusi tehtävä. Patentti- ja rekisterihallitus vastaisi yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta. Lisäksi Patentti- ja rekisterihallitus sovittaisi yhteen kehitystyötä niin, että julkisessa hallinnossa ja yksityisellä sektorilla toteutettavat digitalisaatiohankkeet tukisivat yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston tehokasta toimintaa. Lakiin lisättäisiin lisäksi säännös yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmästä.
Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioon ja on tarkoitettu käsiteltävän sen yhteydessä.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.
PERUSTELUT
1Asian tausta ja valmistelu
1.1Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallituksen tavoitteena on tukea siirtymää kohti reaaliaikataloutta edistämällä muun muassa yritysten liiketoiminnan tositteiden, kuten verkkolaskujen ja sähköisten kuittien, siirtymistä digitaalisessa muodossa eri osapuolten välillä ajantasaisesti ja turvallisesti. Hallitusohjelma sisältää myös muita digitalisaation edistämistä koskevia tavoitteita, jotka liittyvät julkishallinnon toiminnan kehittämiseen. Tavoitteena on tarttua täysimääräisesti uusien teknologioiden ja digitalisaation tarjoamaan potentiaaliin.
Esitys toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita määrittelemällä reaaliaikatalouden kehitystyön vastuita ja luomalla yhteistyörakenteita. Kehittyäkseen yritysten digitaalinen taloushallinto tarvitsee yritysten ja julkisen hallinnon toimijoiden verkoston ja yhteentoimivan toimintaympäristön. Verkoston toimintaa ohjattaisiin yhteisesti sovituilla säännöillä, joiden noudattamiseen mukana olevien toimijoiden tulisi sitoutua. Tavoitteena on, että yritysten liiketoimintatieto siirtyisi digitaalisessa ja rakenteisessa muodossa yritysten ja viranomaisten välillä reaaliaikaisesti ja turvallisesti vähentäen yrityksille raportointivelvoitteista aiheutuvaa hallinnollista taakka. Lisäksi tiedot liikkuisivat yritysten välillä rakenteisessa muodossa vähentäen yritysten liiketoimintakustannuksia.
Esityksessä ehdotetaan, että Patentti- ja rekisterihallitukselle säädettäisiin uusi tehtävä. Virasto vastaisi jatkossa yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta. Virasto toimisi tiiviissä yhteistyössä yksityisten toimijoiden, ministeriöiden ja muiden virastojen kanssa. Yhteistyötä tehtäisiin muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön asettaman yhteistyöryhmän puitteissa.
Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut Yrityksen digitalous -hankkeen ajalle 15.6.2021–31.12.2024. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jonka toteutusta tuetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF).
Hankkeen tavoitteena on muun muassa luoda perusta toimintaympäristölle, joka mahdollistaa yritysten liiketoimintatiedon automaattisen siirtämisen sekä sitä tukevien palveluiden tuottamisen. Hankkeessa määritellyssä visiossa 2030 yritysten koko elinkaari on digitalisoitu ja rakenteiset tiedot siirtyvät automaattisesti toimijoiden välillä joko yrityksen itsensä välittämänä, tahdonilmaisun perusteella toisen välittämänä tai lainsäädännön perusteella.
Esitys Patentti- ja rekisterihallituksen uudeksi tehtäväksi ja sen yhteydessä esitetty rahoitus turvaisi Yrityksen digitalous-hankkeessa tehdyn kehitystyön jatkamisen hallitusohjelmassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Jatkokehitys liittyy keskeisesti Suomen digitaalinen kompassi -selonteon toimeenpanoon. Tavoitteen mukaan Suomi on digitaalisten alustojen ja teknologioiden yhdistämisen edelläkävijä ja houkutteleva maa investointeihin vuonna 2030.
1.2Valmistelu
Esitys on valmisteltu virkatyönä työ- ja elinkeinoministeriössä yhteistyössä Yrityksen digitalous -hankkeen asiantuntijoiden kanssa.
2Nykytila ja sen arviointi
Patentti- ja rekisterihallitus toimii työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla. Laissa Patentti- ja rekisterihallituksesta (578/2013) (jäljempänä laki ) säädetään viraston tehtävistä, johtamisesta ja muutoksenhausta viraston päätöksiin. Valtioneuvoston asetuksessa Patentti- ja rekisterihallituksesta (612/2013) (jäljempänä asetus ) säädetään tarkemmin Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävistä.
Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävistä säädetään lain 2 §:ssä, jonka 1 momentin mukaan Patentti- ja rekisterihallitus käsittelee patenttia, integroidun piirin piirimallia, hyödyllisyysmallioikeutta, mallioikeutta, tavaramerkkiä, yrityskiinnitystä, kaupparekisteriä, yhdistysrekisteriä, säätiörekisteriä ja säätiölaissa (487/2015) tarkoitettua säätiöiden valvontaa, tekijänoikeuden yhteishallinnointia koskevassa laissa (1494/2026) tarkoitettua valvontaa, tilinpäätösasiakirjojen julkistamista, toiminimeä ja tilintarkastuslaissa (1141/2025) tarkoitettua tilintarkastusvalvontaa koskevat asiat sekä tarjoaa näihin tehtäviin liittyviä tietopalveluja.
Lain 2 § 2 momentin mukaan Patentti- ja rekisterihallituksen tulee suorittaa ne selvitys-, kokeilu-, seuranta- ja suunnittelutehtävät sekä muut tehtävät, jotka työ- ja elinkeinoministeriö sille antaa tai jotka sille erikseen säädetään. Tehtävistä on tarkemmin säädetty asetuksessa.
Patentti- ja rekisterihallitus tuottaa julkisoikeudellisia suoritteita ja muita suoritteita, joista perittävillä maksuilla Patentti- ja rekisterihallitus rahoittaa toimintaansa. Patentti- ja rekisterihallituksen suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (1032/1992) 3 §:n mukaan suoritteista perittävän maksun suuruuden tulee vastata suoritteen tuottamisesta valtiolle aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää. Lisäksi Patentti- ja rekisterihallitus kerää edellä mainittujen valvontatehtäviensä rahoittamiseksi veroluonteisia valvontamaksuja, jotka palautetaan viraston käyttöön talousarvioprosessin kautta.
Patentti- ja rekisterihallitukselle esitettävä uusi tehtävä eroaa luonteeltaan sen nykyisistä tehtävistä. Esitettävä tehtävä liittyy yleisemmin koko yhteiskunnan digitalisaatiokehityksen vauhdittamiseen ja uudenlaiseen julkisen hallinnon ja yksityisten tahojen yhteiskehittämisen edistämiseen. Tehtävän toteuttamisessa ei synny julkishallinnon suoritteita, joista perittäisiin edellä mainitun maksulain mukaisia asiakasmaksuja. Tehtävänä on edistää digitalisaation mahdollistavan tiedonvaihdon infrastruktuurin kehittymistä eikä se liity Patentti- ja rekisterihallituksen muiden laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseen. Tehtävä ei myöskään ole tavanomaista hallintolain 10 §:n mukaista viranomaisten yhteistyötä.
3Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on varmistaa reaaliaikatalouden kehityksen jatkuminen Yrityksen digitalous-hankkeen päättymisen jälkeen niin, että uudenlainen yhteiskehittäminen jatkuisi osana virastojen ja yksityisten toimijoiden normaalia toimintaa. Tavoitteena on luoda yhteentoimiva digitaalinen verkosto, jossa toimijat tunnistavat toisensa luotettavasti ja tieto liikkuu saumattomasti.
Kehitystyön jatkuminen vaatii eri hallinnonalojen toimijoilta sitoutumista yhteiskehittämiseen yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Toimintamalli edellyttää uudenlaisia rakenteita ja esitetyllä lakimuutoksella Patentti- ja rekisterihallitukselle säädettäisiin uusi tehtävä yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta. Lisäksi säädettäisiin yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmästä, johon nimettäisiin edustajat valtionhallinnosta ja sidosryhmistä.
Hallinnonaloilla on käynnissä erillisiä muun muassa Euroopan unionin lainsäädännön täytäntöönpanoon liittyviä hankkeita, jotka voivat tukea reaaliaikatalouden kehittämistä ja yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston toimintaa. Tämä edellyttää kuitenkin tiivistä yhteistyötä ja kokonaisuuden hallintaa.
4Ehdotukset ja niiden vaikutukset
4.1Keskeiset ehdotukset
Laissa säädettäisiin uudesta tehtävästä Patentti- ja rekisterihallitukselle. Virasto vastaisi jatkossa yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta.
Lisäksi laissa säädettäisiin yksityisten toimijoiden ja viranomaisten edustajista koostuvasta yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmästä.
4.2Pääasialliset vaikutukset
Vaikutukset julkiseen talouteen
Yritysten digitaalisen taloushallinnon ohjaukseen ja yhteiskehittämisen koodinointiin ei liity julkisoikeudellisia suoritteita tai muita suoritteita, joista voitaisiin periä maksuja Patentti- ja rekisterihallituksen suoritteista perittävistä maksuista annetun lain (1032/1992) mukaisesti toisin kuin muista virastolle säädetyistä tehtävistä. Tehtävä ei myöskään sisälly viraston nykyisiin laissa tai asetuksessa säädettyihin tehtäviin. Patentti- ja rekisterihallituksen uuden tehtävän toteuttamiselle esitetään 996 000 euron määrärahaa vuodelle 2025.
Lisäksi verkoston muille vastuuvirastoille esitetään vuodelle 2025 määrärahaa seuraavasti:
Valtiokonttorille 725 000 euroa digitaalisessa eli koneluettavassa muodossa olevien liiketoiminta-asiakirjojen (verkkolaskut, hankintasanomat, eKuitit) käytön kehittämiseen ja standardimuotoisen käytön laajentamiseen julkishallinnossa ja yrityksissä.
Verohallinnolle 1 611 000 euroa viranomaisraportoinnin hallinnollisen taakan vähentämiseen tähtäävän työn jatkamiseen sekä yhteisten tiedonvälityksen ratkaisun käyttöönoton valmisteluun (viranomaisraportoinnin toimeenpanon valmisteluhanke).
Edellä mainitut määrärahat, yhteensä 3 332 000 euroa, esitetään sisällytettäväksi työ- ja elinkeinoministeriön digitalisaation kehittäminen -momentille (32.01.10), josta määrärahan käyttö jakautuisi virastojen kesken edellä kuvatun mukaisesti.
Vaikutukset viranomaisten toimintaan
Esitetyllä lakimuutoksella ei esitetä muutoksia ministeriöiden tai virastojen toimivaltuuksiin. Tavoitteena on luoda uudenlainen yhteiskehittämistä tukeva rakenne, jossa Patentti- ja rekisterihallituksella olisi koordinoiva rooli. Virastot vastaisivat omaa toimialaansa koskevista päätöksistä ja lainsäädännössä säädetyistä tehtävistä sekä muista niille osoitetuista tehtävistä.
Patentti- ja rekisterihallituksen uusi tehtävä sisältäisi reaaliaikatalouden kehitykseen ja kokonaistavoitteiden etenemisen varmistamiseen liittyviä tehtäviä. Kokonaisuus on poikkihallinnollinen ja ensivaiheessa erityisesti Patentti- ja rekisterihallitus, Verohallinto, Valtiokonttori, Digi- ja väestötietovirasto ja Tilastokeskus ovat keskeisessä asemassa tavoitteiden saavuttamisessa. Tehtävä sisältäisi viranomaisten välisen yhteistyön koordinointiin sekä viranomaisten ja yksityisten toimijoiden välisen yhteistyön koordinointiin liittyviä tehtäviä. Tehtävän hoitaminen edellyttää Patentti- ja rekisterihallituksessa uusia henkilöresursseja sekä ulkoisten asiantuntijapalveluiden hankkimista muun muassa tietoturvakysymyksiin ja yhteiskehittämiseen liittyen.
Yritysten digitaaliseen taloushallintoon liittyvillä investoinneilla on merkittäviä hyötyjä yrityksille ja julkishallinnolle Suomessa. Yrityksen digitalous-hankkeen teettämien ulkopuolisten asiantuntijoiden selvitysten mukaan yrityksille ja julkiselle sektorille arvioidaan kertyvän yhteensä jopa yli 6 miljardin euron vuosittaiset säästöt hallinnollisen työn ja kustannusten vähentyessä. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että digitaalisessa muodossa olevat liiketoiminta-asiakirjat otetaan laajamittaisesti käyttöön yrityksissä ja julkishallinnossa. Ehdotuksella luodaan edellytyksiä myös harmaan talouden torjuntaan taloushallinnon digitalisaation keinoin.
Vaikutukset yrityksille
Esityksellä ei ole suoria vaikutuksia yrityksille. Ehdotuksella on kuitenkin välillisiä vaikutuksia, koska esitys varmistaisi yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston toiminnan ja kehitystyön jatkumisen hankkeen päättymisen jälkeen. Yhteentoimivan toimintaympäristön kehitys mahdollistaa uudenlaisten palveluiden kehittymisen, yritysten liiketoiminta-asiakirjojen digitalisoinnin ja tehokkaamman hyödyntämisen sekä siirtymisen kohti viranomaisraportoinnin automatisointia. Edellä mainitun tavoin reaaliaikatalouteen siirtyminen sisältää merkittäviä hyötyjä koko yhteiskunnalle mukaan lukien yritykset.
Vaikutukset yhteiskunnan digitalisaatiokehitykseen
Ehdotettu yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston yhteistyörakenne edistää digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden kehittymistä yritysten ja organisaatioiden tarpeisiin.
Poikkihallinnollinen yhteiskehittäminen varmistaa digitaalisten taloushallinnon asiakirjojen ja digitaalisen infrastruktuurin semanttisen, organisatorisen, oikeudellisen ja teknisen yhteentoimivuuden. Yhteentoimivuus mahdollistaa automaation tehokkaan hyödyntämisen muun muassa tiedon jakelussa ja viranomaisraportoinnissa. Yhteiskehittäminen on yhteentoimivien prosessien ja tietovirtojen edellytys ja tapa varmistaa taloushallinnon kokonaisvaltainen digitalisaatio yksittäisten liiketoimintatapahtumien ja prosessien digitalisoinnin sijaan.
Yhteisellä yritysten digitaalisella taloushallinnon toimintamallilla ja infrastruktuurilla edistetään toimialariippumattomien ratkaisujen syntymistä ja ehkäistään taloushallinnon digitalisaatiokehityksen eriytymistä. Tilannekuvalähtöinen yhteiskehittäminen varmistaa, että kehitystyötä tehdään yksityisen ja julkisen sektorin kesken molempien tarpeet huomioiden. Yhteiskehittämisen tuloksena markkinoille syntyy todennäköisemmin yhteentoimivia ja yritysten toimintaa tukevia palveluja. Yhdessä kehitetyt ja rakennetut ratkaisut edesauttavat myös muiden toimintakokonaisuuksien toimintaa mahdollistamalla esimerkiksi tiedon jakelun yrityksen digitalouden kokonaisuutta laajemmin. Digitalisaatioon ja muun muassa datan laadun parantamiseen liittyvä yhteiskehittäminen luo perustaa tekoälysovellusten käytölle ja uusien teknologioiden hyödyntämiselle.
5Muut toteuttamisvaihtoehdot
5.1Vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävistä säädetään lailla. Ehdotettu tehtävä ei sisälly viraston nykyisiin tehtäviin eikä sitä voida osoittaa viraston pysyväksi tehtäväksi työ- ja elinkeinoministeriön toimenpitein.
Työtä reaaliaikatalouteen siirtymiseksi on tehty useiden vuosien ajan jo ennen Yrityksen digitalous- hankkeen asettamista. Sekä EU- ja kansallisella tasolla on käynnissä erillishankkeita, jotka osaltaan tukevat yritysten digitaalisen taloushallinnon kehittymistä. Jos tavoitetta edistämään pistemäisesti eri hallinnonaloilla ilman kehitystyön yhteiskehittämisrakennetta, uhkana on työn eriytyminen, kustannusten kasvu ja yhteentoimivan toimintaympäristön vaarantuminen.
6Lausuntopalaute
Hallituksen esitys oli lausunnoilla 14.6.–12.8.2024 Lausuntopalvelu.fi -järjestelmässä.
Lausunnon antoivat liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, Maamittauslaitos, Patentti- ja rekisterihallitus, Tilastokeskus, Valtiokonttori, Verohallinto, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Yrittäjät, Kuntaliitto, Suomen tilintarkastajat, Kaupan liitto, Säätiöt- ja rahastot, Mikro- ja yksinyrittäjät ja Yrityksen digitalous-hanke. Oikeusministeriö totesi, ettei sillä ole lausuttavaa asiassa. Pääsääntöisesti kaikki lausunnonantajat kannattivat ehdotettavaa lakimuutosta ja Patentti- ja rekisterihallitukselle säädettävää uutta tehtävää. Lisäksi yhteistyöryhmän perustamista pidettiin tärkeänä. Joissain lausunnoissa otettiin laajemmin kantaa yritysten digitaalisen taloushallinnon kehityksen tavoitteisiin ja toteuttamistapaan. Tarvetta tehtävien ja kehitystyön rahoituksen jatkoon kiinnitettiin huomiota.
7Säännöskohtaiset perustelut
2 §. Tehtävät. Pykälässä säädetään Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävistä. Pykälän uudessa 2 momentissa edotetaan säädettäväksi Patentti- ja rekisterihallituksen uudesta tehtävästä. Patentti- ja rekisterihallitus vastaisi yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta.
Tehtävä sisältäisi kehitystyön yhteensovittamiseen ja kokonaistavoitteiden etenemisen varmistamiseen liittyviä tehtäviä. Näitä olisivat muun muassa yritysten kyvykkyyksien ja toimintaympäristön muutosten tilannekuvan ja kehittämisen tiekartan ylläpito, datalähtöisen asiakassegmentoinnin kehittäminen sekä kokonaisarkkitehtuurin päivittäminen ja ylläpito. Lisäksi tehtävään kuuluisi tietoturvan, riskienhallinnan, varautumisen ja tietosuojan varmistamisen ja kehittämisen koordinointi. Tehtävä edellyttäisi tiivistä yhteistyötä ja yhteiskehittämistä verkostoon kuuluvien viranomaisten ja yksityisten toimijoiden kanssa yhteentoimivuuden varmistamiseksi ja kehittämiseksi.
Pykälän muihin momentteihin ei esitetä sisällöllisiä muutoksia. Esitettävän uuden 2 momentin johdosta nykyinen 2 ja 3 momentti olisivat jatkossa 3 ja 4 momentti.
5 a §. Yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmä. Lakiin esitetään lisättäväksi uusi 5 a §, jossa säädettäisiin yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmästä. Yhteistyöryhmän tehtävänä olisi tukea uuden 2 §:n 2 momentissa säädetyn tehtävän hoitamista sekä edistää viraston ja sen sidosryhmien välistä yhteistyötä. Työ- ja elinkeinoministeriö asettaisi yhteistyöryhmän viideksi vuodeksi kerrallaan. Tarkemmin yhteistyöryhmän kokoonpanosta voitaisiin säätää valtioneuvoston asetuksella. Yhteistyöryhmä voisi kokoontua eri kokoonpanoissa.
Yhteistyöryhmän asettamisella luotaisiin yhteiskehittämisen rakenteita ja edistettäisiin yhteistyötä yksityisten toimijoiden ja viranomaisen välillä. Toimiakseen yritysten digitaalisen taloushallinnon verkosto ja yhteishallintamalli tarvitsevat toimivan yhteistyörakenteen ja toimijoiden sitoutumisen yhteiskehittämiseen. Yhteistyöryhmällä olisi lisäksi tärkeä tehtävä yhteisten tavoitteiden asettamisessa.
8Lakia alemman asteinen sääntely
Patentti- ja rekisterihallituksesta annettua valtioneuvoston asetusta muutettaisiin. Asetuksen 1 §:ään, jossa säädetään tehtävistä toimialansa lainsäädännön toimeenpanon ja valvontatehtävien lisäksi, lisättäisiin uusi 4 kohta. Siinä säädettäisiin Patentti- ja rekisterihallituksen tehtäväksi edistää reaaliaikatalouden kehittymistä. Muilta osin pykälä säilyisi sisällöllisesti ennallaan. Nykyiset kohdat 4 – 7 olisivat jatkossa kohdat 5 – 8.
Lisäksi asetukseen lisättäisiin uusi 2 a §, jossa säädettäisiin tarkemmin yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmän kokoonpanosta.
9Voimaantulo
Ehdotetaan, että laki tulee voimaan 1.1.2025.
10Suhde muihin esityksiin
Esitys liittyy vuoden 2025 talousarvioon ja on tarkoitettu käsiteltävän sen yhteydessä.
11Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävistä säädetään Patentti- ja rekisterihallituksesta annetulla lailla. Merkittävä osa viraston tehtävistä sisältää julkisen vallan käyttöä ja niistä on säädetty perustuslain 2 §:n 3 momentin ja 119§.n 2 momentin mukaisesti lailla.
Esityksen mukainen uusi tehtävä eroaa muista viraston tehtävistä eikä se sisällä perustuslaissa tarkoitettua julkisen vallan käyttöä. Tehtävän keskeinen sisältö on viranomaisyhteistyön sekä julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteiskehittämisen edistäminen tavoitteena yhdessä sovittujen yhteentoimivien digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto. Esityksessä ei ehdoteta muutoksia virastojen lakisääteisten tehtäviin tai toimivaltuuksia koskevia muutoksia.
Edellä mainituilla perusteilla lakiesitys voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.
Ponsi
Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään Patentti- ja rekisterihallituksesta annetun lain (578/2013) 2 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1497/2016, uusi 2 momentti, jolloin nykyinen 2 ja 3 momentti siirtyvät 3 ja 4 momentiksi, ja lakiin uusi 5 a § seuraavasti:
2 §Tehtävät
Patentti- ja rekisterihallitus vastaa yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ja yhteiskehittämisen koordinaatiosta.
5 a §Yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmä
Patentti- ja rekisterihallituksessa voi olla yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmä, jonka tehtävänä on tukea viraston 2 §:n 2 momentissa säädetyn tehtävän hoitamista sekä edistää viraston ja sen sidosryhmien välistä yhteistyötä.
Yhteistyöryhmän asettaa työ- ja elinkeinoministeriö viideksi vuodeksi kerrallaan. Yhteistyöryhmän kokoonpanosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Helsingissä
PääministeriPetteri OrpoTyöministeriArto Satonen
Asetusluonnos
Valtioneuvoston asetus Patentti- ja rekisterihallituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti
muutetaan Patentti- ja rekisterihallituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (612/2013) 1 § sellaisena kun se on valtioneuvoston asetuksessa 1376/2015 ja
lisätään uusi 2 a §,
seuraavasti:
1 §Tehtävät
Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävänä on toimialansa lainsäädännön toimeenpano- ja valvontatehtävien lisäksi:
1) edistää uutta ja kasvavaa yritystoimintaa:
2) edistää yritysten tunnusmerkkien ja keksintöjen suojaa;
3) edistää yhdistys- ja säätiötoimintaa;
4) edistää reaaliaikatalouden kehittymistä;
5) tuottaa yritys- ja yhteisötietoa koko yhteiskunnan käyttöön;
6) tuottaa asiantuntijapalveluita työ- ja elinkeinoministeriölle sekä muille ministeriöille ja virastoille;
7) tuottaa alansa viestintä ja neuvontapalveluja;
8) osallistua kansainväliseen yhteistyöhön ja tietojenvaihtoon.
2a §Yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmä
Patentti- ja rekisterihallituksesta annetun lain 5a §:ssä tarkoitetussa yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmässä on puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja sekä enintään 20 muuta jäsentä, jotka edustavat ministeriöitä ja muita viranomaisia sekä viraston keskeisiä sidosryhmiä. Kullekin jäsenelle on määrättävä henkilökohtainen varajäsen.
Tämä asetus tulee voimaan päivänä kuuta 20 .