Go to front page
Government proposals

GP 202/1992

Government proposals

Government proposals as text and as PDF files from 1992 onward in Finnish and Swedish. Includes a list of pending legislative proposals submitted to Parliament

Hallituksen esitys Eduskunnalle vuoden 1993 veroasteikkolaiksi

Administrative sector
Valtiovarainministeriö
Date of Issue
Text of the proposal
Suomi
State of processing
Käsitelty
Handling information
Eduskunta.fi 202/1992

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esitys sisältää ehdotuksen verovuodelta 1993 toimitettavassa valtionverotuksessa sovellettavaksi progressiiviseksi tuloveroasteikoksi ja progressiiviseksi varallisuusveroasteikoksi sekä yhteisön varallisuusveroprosentiksi.

Esitys liittyy vuoden 1993 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1993 alusta.

PERUSTELUT

1.Ehdotetut muutokset

Tämän esityksen kanssa samanaikaisesti eduskunnalle annetaan esitykset uudeksi tuloverolaiksi ja varallisuusverolaiksi. Niiden mukaan kultakin vuodelta toimitettavassa verotuksessa sovellettavista veroasteikoista säädetään erikseen. Eriytetyssä tuloverojärjestelmässä progressiivinen tuloveroasteikko koskee ainoastaan luonnollisten henkilöiden ja kuolinpesien saamaa ansiotuloa.

Esityksessä ehdotetaan, että verovuodelta 1993 toimitettavassa verotuksessa sovellettava progressiivinen tuloveroasteikko ja varallisuusveroasteikko pysyisivät samoina kuin verovuoden 1992 asteikot. Yhteisön varallisuusveroprosentti ehdotetaan pidettäväksi ennallaan eli 1 prosenttina. Pääomatuloihin sovellettavasta veroprosentista ja yhteisöjen tuloveroprosentista säädetään erikseen uudessa tuloverolaissa.

Vuoden 1993 uudet verokortit ehdotetaan otettavaksi käyttöön ennakonpidätyksessä 1 päivästä huhtikuuta 1993. Ennakonpidätys toimitettaisiin vuoden 1993 alusta maaliskuun loppuun vuonna 1992 voimassa olevien henkilökohtaisten pidätysprosenttien tai muiden ennakonpidätyksen toimittamista koskevien määräysten mukaan. Edellä tarkoitettuihin henkilökohtaisiin pidätysprosentteihin ehdotetaan kuitenkin palkansaajille työnantajien toimesta tehtävää 1,5 prosenttiyksikön alennusta ja eläkeläisille eläkkeenmaksajien toimesta tehtävää 0,5 prosenttiyksikön alennusta. Pidätysprosentteja ehdotetaan alennettaviksi, koska vuoden 1992 pidätysperusteisiin sisältyy niin sanottu työllisyysvero kahden prosentin suuruisena, ja vuonna 1993 se perittäisiin enää 0,25 prosentin suuruisena. Lisäksi vuoden 1993 alusta palkansaajilta ryhdyttäneen perimään palkasta ennakonpidätyksestä erillistä kolmen prosentin suuruista palkansaajan työeläkemaksua, joka on ehdotettu tuloverotuksessa vähennyskelpoiseksi.

Toisaalta on otettava huomioon, että kunnallisveroäyrin hintoihin kohdistuu korotuspaineita. Lisäksi henkilökohtaisten pidätysprosenttien laskennassa käytettävissä palkka- ja eläketuloissa tapahtuu nousua. Nämä tekijät ovat osaltaan nostamassa vuoden 1993 pidätysprosentteja. Ehdotetuilla alennuksilla alkuvuoden 1993 pidätysprosentteihin pyrittäisiin siihen, että alkuvuonna sovellettaviin pidätysperusteisiin ei sisältyisi perusteetonta ylipidätystä eikä toisaalta siirtyminen huhtikuun alusta vuoden 1993 uusiin pidätysperusteisiin johtaisi pidätyksen kiristymiseen.

Ehdotetulla menettelyllä päästäisiin myös siihen, ettei verovelvollisilla olisi tarvetta työllisyysveron muuttumisen eikä palkansaajien työeläkemaksun vähennyskelpoisuuden perusteella hakea alkuvuoden aikana verotoimistosta alennusta pidätysprosentteihinsa. Mikäli muutosta haettaisiin riittävin perustein, uudet pidätysprosentit laskettaisiin suoraan vuoden 1993 ennakonpidätyksessä sovellettavin perustein. Näin voitaisiin menetellä alkuvuodelle 1993 ehdotettujen alennusten johdosta. Tällöin vältyttäisiin verohallinnolle hankalien kaksien pidätysprosenttien antamiselta.

Veroperustemuutosten huomioon ottamisen viivästymisen vaikutuksia ei pyrittäisi korjaamaan huhtikuun alusta lähtien sovellettavia pidätysperusteita mitoitettaessa. Ennakkoperintä toteutettaisiin muutoin ennakkoperintälain ja sen nojalla annettavien määräysten mukaan.

2.Esityksen taloudelliset vaikutukset

Ehdotettua progressiivista tuloveroasteikkoa sovellettaisiin aiemmasta poiketen vain osaan tuloverotuksen kohteena olevista tuloista eli ansiotuloihin. Pääomatuloksi luettavaa tuloa verotettaisiin suhteellisen verokannan mukaan siten kuin tämän esityksen kanssa samaan aikaan annettavassa hallituksen esityksessä tuloverolaiksi esitetään. Progressiivisen verotuksen piiriin arvioidaan kuitenkin jäävän edelleen valtaosan tuloverotuksessa verotettavasta tulosta. Edellä mainitun hallituksen esityksen perusteluissa on selostettu tarkemmin veropohjan muutoksista aiheutuvia taloudellisia vaikutuksia.

3.Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä.

4.Voimaantulo

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1993 alusta. Lakia sovellettaisiin vuodelta 1993 toimitettavassa verotuksessa.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

1

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Vuodelta 1993 toimitettavassa verotuksessa määrätään tuloverolain perusteella valtiolle ansiotulosta suoritettava tulovero ja varallisuusverolain perusteella valtiolle suoritettava varallisuusvero tässä laissa olevien veroasteikkojen ja veroprosenttien mukaan.

2 §

Progressiivinen tuloveroasteikko on seuraava:

Verotettava tulo

Vero alarajan

Vero alarajan ylittävästä

mk

kohdalla mk

tulon osasta %

40 000- 56 000

50

7

56 000- 70 000

1 170

17

70 000- 98 000

3 550

21

98 000-154 000

9 430

27

154 000-275 000

24 550

33

275 000-

64 480

39

3 §

Progressiivinen varallisuusveroasteikko on seuraava:

Verotettava

Vero alarajan

Vero alarajan ylittävästä

varallisuus mk

kohdalla

mk

varallisuuden osasta %

1 100 000-

500

0,9

4 §

Yhteisön varallisuusveroprosentti on 1.

5 §

Ennakonpidätys toimitetaan verovuoden alusta maaliskuun loppuun vuoden 1992 veroperusteiden mukaan kuitenkin siten, että palkasta toimitettavaa ennakonpidätystä varten määrättyjä henkilökohtaisia pidätysprosentteja alennetaan 1,5 prosenttiyksiköllä ja eläkkeen vastaavia prosentteja 0,5 prosenttiyksiköllä. Muutettaessa henkilökohtaisia pidätysprosentteja ennakkoperintälain 16 §:n nojalla sovelletaan kuitenkin vuoden 1993 veroperusteita jo verovuoden alusta.

Verohallitus määrää 1 päivästä huhtikuuta 1993 sovellettavat vuoden 1993 veroperusteiden mukaiset henkilökohtaiset pidätysprosentit sellaisiksi, että ne sovellettuina koko vuoden johtaisivat ennakkoperintälain 11 §:ssä tarkoitettuun pidätysmäärään.

6 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.

Helsingissä 25 päivänä syyskuuta 1992

Tasavallan Presidentti MAUNO KOIVISTOValtiovarainministeri Iiro Viinanen

Top of page