Go to front page
Brief explanations of decisions (archive)

3.11.2000

Brief explanations of decisions (archive)

Supreme Administrative Court brief explanations of decisions

KHO 03.11.2000/2772

Keywords
Kansalaiseksi ottaminen, Henkilöllisyys, Nimi, Ikä, Epäselvä henkilöllisyys, Henkilöllisyyden varmistaminen, Kansalaistamisen edellytykset
Year of case
2000
Date of Issue
Register number
1272/3/00
Archival record
2772

Suomen kansalaisuutta hakenut Somalian kansalainen esitti henkilöllisyytensä tueksi Somalian passin, johon hänet on merkitty nimellä M.O.A, ja somalialaisen avioliittotodistuksen. Turvapaikkakuulustelussa 7.3.1991 hän ilmoitti, että hän on hankkinut käyttämänsä passin Mogadishussa rahalla välittäjän avulla. Turvapaikkakuulustelusta laadittuun pöytäkirjaan passi on merkitty väärennetyksi, minkä myös M.O.A on valituksessaan todennut. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että sanottu passi ei näin ollen voi luotettavasti osoittaa M.O.A:n henkilöllisyyttä. M.O.A:n esittämässä avioliittotodistuksessa ei ole valokuvaa eikä tämäkään todistus siten voi varmentaa hänen henkilöllisyyttään. Koska luotettavan asiakirjaselvityksen hankkiminen Somaliasta sen yhteiskunnalliset olot huomioon ottaen ei ole mahdollista, M.O.A:n henkilöllisyyttä oli näin ollen arvioitava hänen oman kertomuksensa ja muiden asiassa ilmenneiden seikkojen perusteella.

M.O.A on 26.11.1990 tapahtuneen Suomeen tulonsa jälkeen yhdenmukaisesti ilmoittanut täällä nimekseen M.O.A:n ja syntymäajakseen vuoden 1963. Hänet on merkitty väestötietojärjestelmään sanotulla nimellä ja, tarkan syntymäajan epäselvyyden vuoksi, henkilötunnuksella 010163-NNNN. Asiakirjojen mukaan M.O.A on vuonna 1992 hakenut Norjassa turvapaikkaa nimellä M.G.O, syntynyt 8.2.1964. Jälkimmäisen henkilötiedon M.O.A on sittemmin ilmoittanut vääräksi. M.O.A on toisaalta kuitenkin merkinnyt 26.11.1996 päiväämäänsä kansalaisuushakemukseen isänsä nimeksi G.O:n. Useissa oleskelulupahakemuksissaan M.O.A on sen sijaan ilmoittanut isänsä nimeksi O.A:n. Näillä perusteilla korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei M.O.A:n väestötietojärjestelmään merkittyjä henkilötietoja voitu pitää luotettavina.

Kun otettiin huomioon kaikki asiassa ilmenneet seikat, korkein hallinto-oikeus katsoi, että M.O.A:n henkilöllisyys on jäänyt siinä määrin epäselväksi, ettei edellytyksiä Suomen kansalaiseksi ottamiselle ollut olemassa.

Ks. myös KHO 3.11.2000 T 2771.

Top of page