MAO:H326/2022
- Keywords
- AddSecure Smart Care Oy > Oulunkaaren kuntayhtymä, julkinen hankinta, kynnysarvon ylittyminen, kilpailuttamisvelvollisuus
- Year of case
- 2022
- Date of Issue
- Register number
- 20395/2022
Asian tausta
KL-Kuntahankinnat Oy on ilmoittanut 17.11.2014 julkaistulla EUhankintailmoituksella, 10.12.2014 julkaistulla korjausilmoituksella ja 17.11.2014 päivätyllä tarjouspyynnöllä avoimella menettelyllä puitejärjestelynä toteutettavasta turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmää sisältäen turvapuhelimet koskevasta hankinnasta 48 kuukauden sopimuskaudelle.
Oulunkaaren kuntayhtymän (jäljempänä myös hankintayksikkö) yhtymähallitus on 20.10.2021 tekemällään päätöksellä § 117 päättänyt hankkia turvapuhelinlaitteet ja turvapuhelinlaitteisiin liitettävät lisävarusteet, kuten palo- , häkä- , hella- ja ovihälyttimet sekä niihin liittyvän palvelun, kuten huollon ja korjauksen sopimuskaudelle 18.12.2021 — 24.3.2023 ja kahdelle optiovuodelle siten, että Oulunkaaren kuntayhtymä liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n 17.11.2014 julkaistulla tarjouspyynnöllä kilpailuttamaan turvapuhelinten vastaanottojärjestelmää sisältäen turvapuhelimet koskevaan puitejärjestelyyn. Oulunkaaren kuntayhtymän yhtymähallitus on lisäksi samalla päätöksellä päättänyt hankkia turvapuhelinpalveluun liittyvän hälytysten vastaanottopalvelun suorahankintana Tunstall Oy:lta sopimuskaudelle 18.12.2021 — 24.3.2023 ja kahdelle optiovuodelle.
Turvapuhelinpalveluun liittyvän hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 60.000 euroa.
Turvapuhelinlaitteita koskevan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 500.000 euroa.
Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.
Asian käsittely markkinaoikeudessa
Valitus
Vaatimukset
AddSecure Smart Care Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintapäätöksen, kieltää hankintayksikköä tekemästä hankintasopimusta tai muullakaan tavalla jatkamasta virheellistä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Valittaja on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus määrää tehottomuusseuraamuksen tai lyhentää hankintasopimuksen kestoa sekä määrää hankintayksikölle seuraamusmaksun. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverolliset oikeudenkäyntikulut 6.696 eurolla lisättynä oikeudenkäyntimaksun määrällä viivästyskorkoineen.
Perustelut
Hankintayksikkö on menetellyt hankintasäännösten vastaisesti jakamalla turvapuhelinten ja tähän liittyvän hälytysten vastaanottopalvelun kahdeksi erilliseksi hankinnaksi. Hankintayksikkö on hankintasäännösten vastaisesti pilkkonut hankinnan osiin. Koska hankintaa ei ole kilpailutettu yhtenä kokonaisuutena, on turvapuhelinhälytysten vastaanottopalvelu jäänyt kilpailuttamatta. Tällainen palvelu on ollut kiinteä osa turvapuhelinvastaanottojärjestelmää, johon ovat kuuluneet myös turvapuhelimet. Vastaanottopalvelun hankkiminen erikseen ilman kilpailuttamista on muodostanut laittoman suorahankinnan.
Mikäli turvapuhelinjärjestelmää ja hälytysten vastaanottopalvelua olisi arvioitu yhtenä hankintakokonaisuutena, olisi hankinnan kokonaisarvo ylittänyt hankintasäännösten mukaiset kynnysarvot koska laitehankintoja koskevan päätöksen arvo ylittää hankintasäännösten mukaisen tavaroiden EU-kynnysarvon ja kokonaisuutena turvapuhelinpalveluiden hankinta, eli molemmat hankintapäätöksen tarkoittamat hankinnat yhdessä, ylittää hankintasäännösten mukaisen sosiaali- ja terveyspalveluita koskevan kynnysarvon.
KL-Kuntahankinnat on vuonna 2014 kilpailuttanut kaksi erillistä puitejärjestelyä. Valittaja on tullut valituksi toimittajaksi puitejärjestelyssä, johon on sisältynyt hälytysten vastaanottopalvelu. Hankintayksikkö on kuitenkin nyt kysymyksessä olevalla päätöksellään § 117 liittynyt toiseen vuonna 2014 kilpailutettuun puitejärjestelyyn, johon ei ole sisältynyt vastaanottopalvelua. Jälkimmäisen puitejärjestellyn toimittajaksi on valittu Tunstall Oy, jolta hankintayksikkö on tilannut erikseen suorahankintapäätöksellä myös vastaanottopalvelut.
Hankintayksikkö on hankkinut tarvitsemansa turvapuhelinlaitteet liittymällä vuonna 2014 kilpailutettuun puitejärjestelyyn. Tällä menettelyllä hankintayksikkö on pyrkinyt välttämään hälytysten vastaanottopalveluiden kilpailuttamisen. Liittyminen puitejärjestelyyn on lisäksi itsessään ollut laiton suorahankinta, koska hankintayksikkö on hyödyntänyt sopimusta vain osittain. Hankintayksikkö ei ole hankkinut vuoden 2014 puitesopimuksen keskeistä kohdetta eli hälytysten vastaanottojärjestelmää ja siihen liittyvää teknistä tukea, ylläpitoa, koulutusta ja asennuspalvelua vaan ainoastaan osan puitesopimuksen kohteesta eli turvapuhelinlaitteet lisävarusteineen ja niihin liittyvät palvelut kuten huollon ja korjauksen. Puitesopimuksen hyödyntäminen vain osittain on supistanut puitesopimuksen soveltamisalaa huomattavasti.
Vaikka puitejärjestely on kilpailutettu aiemmin voimassa olleiden hankintasäännösten mukaisesti, on hankintayksikkö liittynyt puitejärjestelyyn nykyisten hankintasäännösten voimassaolon aikana. Voimassa olevien hankintasäännösten mukaan hankintayksikkö ei ole voinut liittyä puitejärjestelyyn, jossa hankintayksikköä ja sen hankintamääriä ei ole selvästi ilmaistu.
Hankintayksikkö ei ole esittänyt hyväksyttäviä perusteita suorahankinnalle.
Hankintayksikön hankintapäätös ei ole johtanut kokonaistaloudellisesti edullisimpaan ratkaisuun. Puitejärjestely on kilpailutettu yli seitsemän vuotta sitten eikä se hinnantarkistuslausekkeesta huolimatta edusta hankinnan kohteen nykyistä, hankintayksikölle edullisempaa hintatasoa.
Vastine
Vaatimukset
Oulunkaaren kuntayhtymä on vaatinut, että markkinaoikeus ensisijaisesti jättää valituksen tutkimatta tai toissijaisesti hylkää valituksen.
Perustelut
Turvapuhelinhälytysten vastaanottopalvelun hankinnan arvo on alittanut sitä koskevan sosiaali- ja terveyspalveluille säädetyn kynnysarvon.
Turvapuhelinlaitteita koskevaan puitejärjestelyyn liittymistä koskevan päätöksen osalta hankintayksiköllä ei ole ollut velvollisuutta järjestää tarjouskilpailua vaan se on voinut tehdä tavara- ja palveluhankintoja käyttämällä yhteishankintayksikön kilpailuttamaa puitejärjestelyä. Puitejärjestelyä koskeva hankinta on kilpailutettu aiemmin voimassa olleiden hankintasäännösten edellyttämällä tavalla avoimena puitejärjestelynä siten, että hankintayksiköt ovat voineet liittyä puitejärjestelyyn myös sopimuskauden aikana.
Puitejärjestely ei ole sisältänyt hälytysten vastaanottoa poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Puitesopimuksen laajuutta ei siten ole valittajan esittämällä tavalla supistettu eikä kysymys ole ollut sopimuksen olennaisesta muutoksesta. Hankintayksiköllä on ollut hälytysten vastaanottamisesta vastuussa olevana tahona harkintavaltaa sen suhteen, miten kyseinen palvelu järjestetään. Puitejärjestelyssä ei ole otettu kantaa siihen, miten puitesopimuksen ulkopuolelle jääneet palvelut on tullut hankkia.
Hankintayksikön päätös liittyä puitesopimukseen ja hankkia hälytysten vastaanottopalvelu suorahankintana eivät ole johtaneet kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteen vastaiseen ratkaisuun. Asiassa ei ole ollut mahdollista ennakoida millaiseksi hintataso olisi muodostunut uudessa tarjouskilpailussa.
Hankintayksikkö ei ole jakanut hankintaa osiin keinotekoisesti vaan hälytysten vastaanottopalvelu on ollut turvapuhelimiin nähden oma erillinen kokonaisuus. Näin ollen hankinnan ennakoitua arvoa määritettäessä ei ole tullut ottaa huomioon puitejärjestelyyn sisältyvän kokonaisuuden arvoa. Hankintayksikkö ei ole julkaissut hälytysten vastaanottoa koskevasta palveluhankinnasta suorahankintailmoitusta, koska hankinnan ennakoitu arvo on alittanut hankintasäännösten mukaisen sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kynnysarvon.
Hankintayksikkö on päättänyt olla kilpailuttamatta turvapuhelinjärjestelmää ja hälytysten vastaanottopalvelua yhtenä kokonaisuutena muun ohella sen vuoksi, että vuoden 2023 alusta lukien Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimen palveluiden järjestämisestä PohjoisPohjanmaan alueella, jolloin saattaa tulla mahdolliseksi PohjoisPohjanmaan oman turvapuhelinhälytysten vastaanottopalvelun perustaminen.
Kuultavan lausunto
Tunstall Oy on esittänyt, että valitus on perusteeton ja vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverolliset oikeudenkäyntikulut 1.116 eurolla viivästyskorkoineen.
Hankintayksikkö on liittynyt KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan puitejärjestelyyn hankintasäännösten, puitejärjestelyn tarjouspyynnön ja puitesopimuksen ehtojen mukaisesti. Kunnat ovat voineet liittyä kysymyksessä olevaan puitejärjestelyyn vuoden 2021 loppuun saakka. Puitejärjestelyä koskeneen tarjouskilpailun aikana voimassa olleet hankintasäännökset eivät ole estäneet menettelyä, jossa tietyllä kunnalla on ollut oikeus liittyä puitejärjestelyyn sopimuskauden aikana. Hankintayksikön menettelyä arvioitaessa ei voida soveltaa takautuvasti puitejärjestelyn kilpailuttamisen jälkeen muuttuneita hankintasäännöksiä ja oikeuskäytäntöä.
Hankintayksikön hälytyskeskuspalveluiden hankinnassa on ollut kysymys hankintalain liitteen E mukaisesta sosiaali- ja terveyspalveluita koskevasta hankinnasta, jolloin hankinnan ennakoitu arvo on alittanut kyseisiä palveluhankintoja koskevan kynnysarvon. Palvelun tuottamisesta ovat vastanneet hätäkeskuspäivystäjät, joilla on tullut olla suoritettuna sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinto. Palvelun sisältö on ollut keskeisiltä osin sosiaali- ja terveyspalvelua.
Hankintayksiköllä on ollut oikeus hyödyntää KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaa puitejärjestelyä. Hankintayksiköllä on ollut oikeus määritellä hankinnan kohde haluamallaan tavalla. Turvapuhelinvastaanottojärjestelmä ja hälytysten vastaanottopalvelu eivät ole olleet riippuvaisia toisistaan ja ne on voitu hankkia eri toimittajilta. Näin ollen hankintoja ei ole jaettu osiin keinotekoisesti ja hankintasäännösten vastaisesti.
Vastaselitys
Valittaja on esittänyt muun ohella, että KL-Kuntahankinnat Oy on kilpailuttanut vuonna 2014 kaksi erillistä puitejärjestelyä. Ensimmäinen on koskenut turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmää ja turvapuhelinlaitteita lisälaitteineen. Tässä puitejärjestelyssä tilaajat ovat vastanneet itse hälytysten vastaanottamisesta. Toinen puitejärjestely on koskenut turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmää, turvapuhelinlaitteita lisälaitteineen ja hälytysten vastaanottopalvelua siten, että valittu toimittaja on vastannut myös hälytysten vastaanottamisesta. Hankintayksikkö on jättänyt kilpailuttamatta hankittavan hankintakokonaisuuden ja päätynyt hyödyntämään puitesopimusta, joka on tarkoitettu toisenlaiseen tarpeeseen.
Hankintayksikön menettelyä puitesopimukseen liittymisessä tulee arvioida voimassa olevien hankintasäännösten mukaisesti. Liittyminen puitesopimukseen, joka ei ole täyttänyt voimassa olevan hankintasäännösten mukaisia vaatimuksia, on katsottava suorahankinnaksi.
Hankintayksikön tarkoituksena on ollut hankkia turvapuhelinpalvelu ulkoistettuna eikä sen tarkoituksena ole ollut vastata itse hälytysten vastaanotosta. Näin ollen hankintayksikkö ei ole tarvinnut puitejärjestelyyn sisältyneitä ja hälytysjärjestelmään liittyviä asennus-, tuki- ja ylläpitopalvelua eikä koulutusta. Vaikka hankintasäännökset eivät suoraan ole kieltäneet hankintayksikköä liittymästä puitejärjestelyyn, joka ei ole kattanut hankinnan kohteena olevia osa-alueita, ei puitesopimukseen ole voinut liittyä olennaisesti sitä muuttamalla ottaen huomioon, että hankinnan kohteena on kokonaisuutena ollut sekä turvapuhelinjärjestelmä sisältäen turvapuhelimet että hälytysten vastaanottopalvelu.
Turvapuhelinlaitteita ja hälytyskeskuspalvelussa ei ole kysymys erillisistä itsenäisistä hankinnoista, joten niiden arvioiminen erikseen on keinotekoista. Vaikka eri toimittajat voisivat toimittaa hankinnan eri osa-alueita, olisi hankintaa tullut käsitellä ennakoidun arvon laskemisen kannalta yhtenä kokonaisuutena. Luonteva ja välttämätön hankintakokonaisuus olisi tässä tapauksessa muodostanut turvapuhelinlaitteiden ja hälytysten vastaanottopalvelun muodostamasta kokonaisuudesta.
Muut kirjelmät
Kuultava on markkinaoikeudelle 28.2.2022 toimittamassaan lisälausunnossa esittänyt, että avoimet puitejärjestelyt eivät ole enää olleet sallittuja sen jälkeen, kun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/24/EU julkisista hankinnoista ja direktiivin 2004/18/EY kumoamisesta (hankintadirektiivi) on tullut saattaa voimaan. KL-Kuntahankinnat Oy:n on kilpailuttanut puitesopimuksen vuonna 2014 silloin voimassa olleiden hankintasäännösten mukaisesti ja hankinnasta on tehty tuolloin lainvoiman saanut hankintapäätös, jonka perusteella hankintayksikkö on voinut liittyä puitejärjestelyn käyttäjäksi.
Hankintayksikkö on markkinaoikeudelle 1.3.2022 toimittamassaan lisävastineessa esittänyt, että valittajalla ei ole asianosaisasemaa, koska se ei ole osallistunut vuonna 2014 KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan puitejärjestelyyn. Vuonna 2014 aloitettuun puitejärjestelyyn liittyvä käsittelylupahakemus on jätettävä tutkimatta.
Hankintayksikkö on toimittanut lisävastineen täydennyksen 8.3.2022.
Valittaja on markkinaoikeudelle 16.3.2021 toimittamassaan lisävastineessa esittänyt, että sen valitus ei ole kohdistunut puitejärjestelyä koskevaan hankintapäätökseen vaan hankintayksikön tekemään hankintapäätökseen, jolla se on muun ohella päättänyt liittymisestä puitejärjestelyyn. Valittaja on alalla toimiva yrittäjä, joka olisi voinut tarjota hankintayksikölle kaikki ne tavarat ja palvelut, joita hankintayksikön valituksen kohteena oleva hankintapäätös on koskenut. Näin ollen valittajalla on asianosaisasema valituksen kohteena olevassa asiassa.
Hälytysten vastaanottopalvelun ja laitteiden vuokraus samalta toimittajalta eivät ole olleet palvelun edellytyksenä. Koska tilaaja on päättänyt hankkia sekä hälytysten vastaanottopalvelun että laitteiden vuokrauksen, on nämä kuitenkin tullut kilpailuttaa ja arvioida kynnysarvon kannalta yhtenä kokonaisuutena. Tarjouspyyntö ja sopimusehdot olisi voitu rakentaa osatarjoukset mahdollistamalla siten, että hälytysten vastaanotto ja laitteiden vuokraus olisi hankittu eri toimittajilta.
Markkinaoikeuden ratkaisu
Valituksen tutkiminen
Valittajan asianosaisasema
Hankintayksikkö on esittänyt, että valitus tulee jättää tutkimatta valittajan puuttuvan asianosaisaseman vuoksi. Hankintayksikön mukaan valittajalla ei ole asianosaisasemaa, koska se ei ole osallistunut vuonna 2014 KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan puitejärjestelyyn. Hankintayksikön mukaan valittajalle ei tule myöntää käsittelylupaa.
Valittaja on esittänyt, että sen valitus ei ole kohdistunut puitejärjestelyä koskevaan hankintapäätökseen vaan hankintayksikön tekemään hankintapäätökseen, jossa se on muun ohella päättänyt liittymisestä puitejärjestelyyn. Valittaja on alalla toimiva yrittäjä, joka olisi voinut tarjota hankintayksikölle kaikki ne tavarat ja palvelut, joita hankintayksikön valituksen kohteena oleva hankintapäätös on koskenut. Näin ollen valittajalla on asianosaisasema valituksen kohteena olevassa asiassa.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksesta annetun lain (hankintalaki) 145 §:n 1 momentin mukaan se, jota asia koskee, voi saattaa hankintaa koskevan asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.
Edellä mainitun säännöksen esitöiden (HE 108/2016 vp s. 237) mukaan kyseinen säännös vastaa aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 85 §:ssä säädettyä.
Viimeksi mainittua lainkohtaa koskevien esitöiden (HE 190/2009 vp s. 58 ja 59) mukaan julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 85 §:n 1 momentti on vastannut asianosaisen puhevallan osalta aikaisemmin voimassa ollutta mainitun lain 78 §:n 1 momenttia sellaisena kuin se oli voimassa lailla 348/2007 säädetyssä muodossaan. Viimeksi mainituissa esitöissä on tältä osin viitattu hankintalain esitöissä (HE 50/2006 vp s. 120 ja 121) lausuttuun siitä, että tällaisella asianosaisella on todettu tarkoitettavan henkilöä, jolla on oikeudellinen intressi saada muutos virheelliseen hankintamenettelyyn. Hankintalain esitöissä ja vakiintuneessa oikeuskäytännössä asianosaisena on pidetty lähinnä alalla toimivaa yrittäjää, jolla on tai olisi ollut mahdollisuus saada oma tarjouksensa hyväksytyksi oikein toteutetussa hankintamenettelyssä. Alalla toimiminen on riittänyt asianosaisaseman edellyttämän oikeudellisen intressin perusteeksi erityisesti niissä tapauksissa, joissa oikeussuojapyyntö perustuu hankinnan kilpailuttamisen laiminlyömiseen.
Hankintalain 146 §:n 3 momentin mukaan mainitun lain 42 §:ssä tarkoitettuun puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai 51 §:ssä tarkoitettua dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa.
Nyt käsiteltävänä olevassa asiassa ei ole kysymys puitejärjestelyyn perustuvasta hankinnasta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevasta hankintayksikön ratkaisusta, joista valittaminen edellyttää käsittelyluvan myöntämistä. Näin ollen asiassa ei tule harkittavaksi käsittelyluvan myöntäminen.
Nyt käsiteltävänä olevassa asiassa on kysymys hankintayksikön 20.10.2021 tekemästä turvapuhelimia sekä hälytysten vastaanottopalvelua koskevasta hankinnasta. Valittaja on edellä mainitulla alalla toimiva yritys, joka ei ole voinut jättää tarjousta hankinnassa ja jonka markkinaoikeudessa esittämät vaatimukset perustuvat väitetyn kilpailuttamisvelvollisuuden laiminlyöntiin.
Markkinaoikeus katsoo, että valittajaa on pidettävä edellä hallituksen esityksessä tarkoitetulla tavalla alalla toimivana yrityksenä, jolla on kysymyksessä olevassa hankinnassa asianosaisaseman edellyttämä oikeudellinen intressi hakea muutosta hankintayksikön tekemään hankintapäätökseen. Hankintayksikön vaatimus valituksen jättämisestä tutkimatta tällä perusteella tulee näin ollen hylätä.
Valituksen tutkiminen hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan osalta
Kysymyksenasettelu ja merkitykselliset oikeusohjeet
Hankintayksikkö on esittänyt, että valitus tulee jättää tutkimatta, sillä markkinaoikeudella ei ole toimivaltaa käsitellä valitusta hälytysten vastaanottopalvelua koskevan suorahankintapäätöksen osalta. Hankintayksikön mukaan kysymys on tältä osin ollut sosiaali- ja terveyspalveluja koskevasta hankinnasta, jonka osalta hankintasäännösten mukainen kynnysarvo ei ole ylittynyt. Hankintayksikkö on lisäksi esittänyt, että valituksenalaisessa hankintapäätöksessä tarkoitettuja hankintoja ei tule katsoa yhdeksi kokonaisuudeksi, eikä asiassa ole kyse hankintasäännösten vastaisesta hankinnan pilkkomisesta. Näin ollen hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan ennakoitua kokonaisarvoa määrittäessä ei ole tullut ottaa huomioon puitejärjestelyyn sisältyneen turvapuhelinlaitteita koskeneen kokonaisuuden arvoa.
Valittaja on esittänyt, että markkinaoikeudella on toimivalta käsitellä 20.10.2021 tehtyä päätöstä § 117 koskeva valitus, koska valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitettuja hankintoja on arvioitava yhtenä kokonaisuutena, jonka ennakoitu arvo on ylittänyt hankintasäännösten mukaiset kynnysarvot riippumatta siitä, arvioidaanko hankintaa tavara- vai sosiaali- ja terveyspalveluita koskevana hankintana. Valittajan mukaan mainitut hankinnat on keinotekoisesti pilkottu osiin hankintasäännösten soveltamisen välttämiseksi.
Asiassa on edellä esitetyn perusteella 20.10.2021 tehdyn päätöksen § 117 suorahankintaa koskevilta osin arvioitava, onko markkinaoikeudella toimivaltaa tutkia valitusta ja tähän liittyen ovatko valituksenalaisessa hankintapäätöksessä tarkoitetut hankinnat muodostaneet yhden hankintakokonaisuuden, jonka ennakoitu arvo on ylittänyt hankintasäännöksissä tarkoitetun kynnysarvon.
Hankintalain 146 §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella voidaan saattaa kyseisessä laissa tarkoitettu hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tekemä ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.
Hankintalain 2 §:n 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen. Pykälän 3 momentin mukaan hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina.
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 7 §:n 1 momentin mukaan hankintaan, joka koskee kahta tai useampaa 4 §:n 2 — 4 kohdassa ja liitteessä E tarkoitettua hankintalajia, sovelletaan hankintasopimuksen pääasiallisen kohteen mukaan määräytyviä säännöksiä. Hankinnan, joka koskee osaksi liitteessä E tarkoitettuja palveluja ja osaksi muita palveluja tai joka koskee osaksi palveluja ja osaksi tavaroita, pääasiallinen kohde on määritettävä palvelujen tai tavaroiden korkeimman ennakoidun arvon mukaan.
Hankintalain 25 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kansallinen kynnysarvo ilman arvonlisäveroa laskettuna on 60.000 euroa tavarahankinnoissa, palveluhankinnoissa ja suunnittelukilpailuissa, jollei momentin 3 — 4 kohdassa toisin säädetä. Momentin 3 ja 4 kohdassa säädetään hankintalain liitteessä E tarkoitettuja palveluhankintoja koskevista kansallisista kynnysarvoista.
Hankintalain 25 §:n 2 momentin mukaan mainittua lakia ei sovelleta hankintasopimuksiin tai käyttöoikeussopimuksiin, joiden ennakoitu arvo alittaa kansalliset kynnysarvot.
Hankintalain 26 §:n 1 momentin 2 kohdan ja 3 momentin perusteella tavarahankintoja koskeva tarkistettu EU-kynnysarvo ilman arvonlisäveroa laskettuna on vuonna 2021 ollut 214.000 euroa muiden kuin momentin 1 kohdassa tarkoitettujen hankintayksiköiden tavarahankinnoissa, palveluhankinnoissa ja suunnittelukilpailuissa.
Hankintalain 26 §:n 2 momentin mukaan vähintään EU-kynnysarvojen suuruisiin hankintoihin sovelletaan, mitä lain 1 — 10 ja 14 — 16 luvussa säädetään hankintasopimuksista. Vähintään EU-kynnysarvon suuruisissa hankinnoissa on noudatettava jotain mainitun lain 5 luvussa tarkoitettua menettelyä.
Hankintalain 27 §:n 1 momentin mukaan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä suurinta maksettavaa kokonaiskorvausta ilman arvonlisäveroa. Arvioinnin on perustuttava ilmoittamisajankohdan tai muun hankintamenettelyn alkamisajankohdan arvoon. Arvoa laskettaessa on otettava huomioon myös hankinnan mahdolliset vaihtoehtoiset toteuttamistavat ja hankintasopimukseen sisältyvät optio- ja pidennysehdot sekä ehdokkaille tai tarjoajille maksettavat palkkiot tai maksut.
Hankintalain 27 §:n 3 momentin mukaan, jos hankinta toteutetaan samanaikaisesti erillisinä osina, kaikkien osien ennakoitu arvo on otettava huomioon hankintasopimuksen ennakoitua kokonaisarvoa laskettaessa. Jos osien yhteenlaskettu arvo on vähintään kansallisen kynnysarvon tai EUkynnysarvon suuruinen, jokaisen osan hankinnassa on noudatettava kyseisen kynnysarvon ylittäviä hankintoja koskevia säännöksiä.
Hankintalain 31 §:n mukaan hankintaa ei saa pilkkoa eriin tai laskea sen arvoa poikkeuksellisin menetelmin mainitun lain säännösten soveltamisen välttämiseksi. Tavarahankintaa tai palveluhankintaa ei myöskään saa liittää rakennusurakkaan tai hankintoja muutoin yhdistellä keinotekoisesti mainitun lain säännösten soveltamisen välttämiseksi.
Hankintalain 31 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 121 — 122) mukaan hankinnan jakamisen osiin tulee perustua todellisiin taloudellisiin tai teknisiin seikkoihin, jotka hankintayksiköiden tulee pystyä näyttämään tarvittaessa toteen. Lähtökohtana arvioinnissa on luontevan hankintakokonaisuuden määrittely. Luontevasti samanaikaisesti kilpailutettavien samantyyppisten hankintojen tulee katsoa kuuluvan samaan hankintakokonaisuuteen. Huomiota voidaan kiinnittää ajanjaksoihin, joiden aikana tehtäviä hankintaeriä kilpailutetaan kokonaisuuksina suunnitelmallisessa hankintatoimessa. Pykälän vastaista on siten esimerkiksi pilkkoa samanlaisista tavaroista koostuva hankinta osissa kilpailutettavaksi lain säännösten välttämisen tarkoituksessa. Myös ilman kilpailuttamista samanaikaisesti tai lyhyehkön ajan kuluessa tilattavien samanlaisten tavaroiden, palvelujen tai rakennustöiden osalta kysymyksessä voidaan katsoa olevan pilkkomiskiellon vastainen menettely. Toistuvat hankinnat voidaan toteuttaa esimerkiksi puitejärjestelyin.
Hankintapäätös
Hankintayksikön 20.10.2021 tekemässä hankintapäätöksessä § 117 on todettu muun ohella seuraavaa:
”Ikäihmisten palvelualueella on ajalle 18.12.2017 — 17.12.2021 hankintasopimus turvapuhelinpalveluista Stella Kotipalvelu Oy:n kanssa (nykyisin AddSecure SmartCare Oy). Hankinta on tehty Kuntahankintojen kautta tilaajakohtaisella sopimuksella. Turvapuhelinpalvelut sisältävät turvapuhelimet, lisälaitteet ja hälytystehtävien edelleenvälityksen (hälytyskeskuspalvelu). Varsinaiset auttajakäynnit toteuttaa kuntayhtymän kotipalvelu henkilöstöllä. Tällä hetkellä turvapuhelimia on käytössä n. 550 kpl ja paikantavia turvakelloja n. 50 kpl. Palveluhankinnan kustannukset vuonna 2020 olivat hieman yli 200 000 €. Sopimuskausi nykyisen palveluntuottajan AddSecure Smart Care Oy:n kanssa on päättymässä 17.12.2021.
Oulunkaaren kuntayhtymällä on mahdollista liittyä KLkuntahankintojen voimassa olevaan sopimukseen KLKH089, joka käsittää turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmä sisältäen turvapuhelimet. Puitejärjestelyn toimittajana on Tunstall Oy. Tilaajakohtaiset sopimukset on tehtävä puitesopimuksen voimassaoloaikana, viimeistään 31.12.2021. Palvelusopimus ei sisällä hälytyskeskuspalvelua, joka kuntayhtymällä on hankittava erikseen tai hoidettava palvelu omana. Puitesopimuksen kautta kuntayhtymä hankkii ainoastaan turvapuhelinlaitteet ja turvapuhelinlaitteisiin liitettävät lisävarusteet, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimet sekä niihin liittyvän palvelun, kuten huollon ja korjauksen.
Tilaajakohtainen sopimus päättyy 24.3.2023 ja sopimusta on mahdollista jatkaa 2 vuoden optiolla. Palvelusopimuksella on 6 kk irtisanomisaika.
Tunstall Oy on tarjonnut puitesopimuksessa toimittamilleen laitteille hälytyskeskuspalvelua, josta tehdään oma erillinen asiakaskohtainen sopimus. Suorahankinnan arvo hälytyskeskuspalvelussa koko sopimuskaudelle, optiot mukaan lukien on noin 60.000 euroa.
Myös AddSecure Smart Care Oy on esittänyt suorahankintasopimusta, joka käsittäisi turvapuhelinlaitteet ja hälytyskeskuspalvelun. Hankintalain mukaan Sosiaali- ja terveyspalvelujen pienhankinnoilla tarkoitetaan palveluhankintoja, jotka alittavat 400 000 euroa. AddSecure Smart Care Oy tarjoama palvelun kokonaishinta kahden vuoden sopimuskaudessa lähentelee pienhankintarajaa.
Hankintalain ja hankintojen yleisten periaatteiden mukaan suorahankinnalle pitää olla perusteltu syy. Suorahankinnan käyttämiseen on aina todettava ennalta, ja se on perusteltava hankintapäätöksessä tai siihen liittyvässä muussa asiakirjassa.
Kuntayhtymällä on mahdollista liittyä KL-Kuntahankintojen kilpailuttamaan sopimukseen turvapuhelinpalvelut. Kuntayhtymä tarvitsee palvelua täydentämään hälytyskeskuspalvelun.
Turvapuhelinpalveluiden kokonaisratkaisun sujuvuuden varmistamiseksi on perusteltua hankkia hälytystenvastaanottopalvelu samalta yritykseltä kuin laitteet.
Uusi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue vastaa 1.1.2023 alkaen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluiden järjestämisestä. Sote- uudistuksen yhteydessä arvioidaan myös turvapuhelinpalveluiden toteuttamista jatkossa ja mahdolliseksi tulee esimerkiksi hyvinvointialueen oman turvapuhelin hälytystenvastaanottopalvelun perustaminen. Tässä vaiheessa hyvinvointialueen valmistelun ollessa kesken on perusteltua, että Oulunkaaren kuntayhtymä ei kilpailuta turvapuhelinpalveluihin liittyvää hälytyskeskuspalvelua itse, vaan ostaa 18.12.2021 alkaen suorahankintana turvapuhelinpalveluun kuuluvan hälytysten vastaanoton Tunstall Oy:ltä ja liittyy KL-Kuntahankintojen kilpailuttamaan turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmää sisältäen turvapuhelimet koskevaan puitejärjestelyyn.
Hälytyskeskuspalvelun sopimuskausi olisi KL-Kuntahankintojen puitesopimuksen mukainen ja sisältää 6 kk irtisanomisajan.”
[ — — ]
”Yhtymähallitus päättää
1. liittyä KL-Kuntahankintojen puitesopimukseen KLKH089 Turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmä sisältäen turvapuhelimet 24.3.2025 saakka sisältäen optiokauden, 6 kk:n irtisanomisajalla
2. yhtymähallitus tekee suorahankintasopimuksen hälytyskeskuspalvelusta Tunstall Oy:n kanssa, esittelytekstissä mainitulle sopimuskaudelle 24.3.2025 saakka, 6 kk:n irtisanomisajalla.”
Asian arviointi
Edellä hankintalain 146 §:n 1 momentissa kuvatulla tavalla markkinaoikeuden toimivallan edellytyksenä on se, että markkinaoikeudelle tehdyssä valituksessa esitetyt vaatimukset koskevat hankintalain soveltamisalaan kuuluvaa hankintaa. Hankintalain säännösten soveltamisen edellytyksenä on edellä hankintalain 25 §:n 2 momentissa säädetyn mukaisesti puolestaan muun ohella se, että hankinnan ennakoitu arvo on vähintään hankintalain 25 §:n 1 momentissa säädetyn ja kyseiseen hankintaan soveltuvan kansallisen kynnysarvon suuruinen.
Markkinaoikeus toteaa, että se voi toimivaltaansa ja hankintalain soveltumista koskevassa arvioinnissaan pitää kahtena eri hankintamenettelynä toteutettua hankintaa yhtenä hankintana, jos eri hankintamenettelyjen kohteina olevien hankintojen katsotaan muodostavan hankintalain 31 §:n esitöissä tarkoitetulla tavalla luontevan hankintakokonaisuuden. Markkinaoikeus ei ole luontevaa hankintakokonaisuutta, hankinnan ennakoitua arvoa ja siihen liittyen toimivaltaansa arvioidessaan sidottu hankintayksikön tekemien suorahankintapäätösten kohteina olleiden hankintojen laajuuteen tai oikeudenkäynnin osapuolten väitteisiin tästä laajuudesta.
Asiassa esitetyn selvityksen mukaan 20.10.2021 tehdyssä suorahankintapäätöksessä § 117 tarkoitetun hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on ollut 60.000 euroa, joka alittaa hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdassa säädetyn sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Näin ollen ja mikäli hankinnan katsottaisiin olevan sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva hankinta, jäisi tämä hankinta itsenäisenä hankintana tarkasteltuna kyseinen hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle, eikä markkinaoikeudella olisi toimivaltaa käsitellä valitusta sen osalta.
Jos taas katsotaan, että valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitetut hankinnat muodostavat edellä hankintalain 31 §:n esitöissä tarkoitetun luontevan hankintakokonaisuuden ja hankintoja on siten tarkasteltava yhtenä kokonaisuutena, tällaisen yhtenä kokonaisuutena tarkastellun hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo ylittäisi hankintalain 25 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun tavara- ja palveluhankintojen kansallisen kynnysarvon sekä hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdassa säädetyn sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon, koska asiassa esitetyn selvityksen perusteella 20.10.2021 tehdyssä päätöksessä § 117 tarkoitetun turvapuhelinlaitteita koskevan hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on ollut 500.000 euroa ja edellä todetulla tavalla hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on ollut 60.000 euroa. Markkinaoikeudella olisi siten toimivalta käsitellä tällaisesta hankintakokonaisuudesta tehty valitus.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksiköllä on oikeus päättää hankintojensa sisällöstä tarpeidensa mukaisesti ja että sillä on laaja harkintavalta sen suhteen, miten se määrittelee hankinnan kohteen. Hankintayksikön on kuitenkin otettava huomioon hankintalain vaatimukset hankintamenettelyn avoimuudesta ja syrjimättömyydestä, hankinnan ennakoidun arvon laskemisesta sekä kiellosta pilkkoa hankinta osiin hankintalain säännösten soveltamisen välttämiseksi.
Hankintalain 31 §:n esitöissä on edellä kuvatulla tavalla tuotu kielletyn hankinnan pilkkomisen arvioinnissa esiin luontevan hankintakokonaisuuden määrittely siten, että luontevasti samanaikaisesti kilpailutettavien samantyyppisten hankintojen tulee katsoa kuuluvan samaan hankintakokonaisuuteen. Tältä osin huomiota voidaan esitöiden mukaan kiinnittää ajanjaksoihin, joiden aikana tehtäviä hankintaeriä kilpailutetaan kokonaisuuksina suunnitelmallisessa hankintatoimessa. Pykälän esitöissä on kiinnitetty huomiota myös erillisinä toteutettujen hankintojen ajalliseen yhteyteen siten, että ilman kilpailuttamista samanaikaisesti tai lyhyehkön ajan kuluessa tilattavien samanlaisten tavaroiden, palvelujen tai rakennustöiden osalta kysymyksessä voidaan katsoa olevan pilkkomiskiellon vastainen menettely.
Edellä esitetyn perusteella asiassa on siten arvioitava, onko 20.10.2021 tehdyssä päätöksessä § 117 tarkoitetun hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa tullut ottaa huomioon osin tai kokonaan mainitussa päätöksessä tarkoitetun muun ohella turvapuhelinlaitteita koskevan hankinnan ennakoitu arvo.
Hankintayksikkö on 20.10.2021 tekemällään päätöksellä § 117 päättänyt yhtäältä liittyä KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan turvapuhelinten vastaanottojärjestelmää koskevaan puitejärjestelyyn 18.12.2021 alkaen. Hankintayksikkö on hankintapäätöksen mukaan päättänyt hankkia puitesopimuksen kautta ainoastaan itse turvapuhelinlaitteet ja turvapuhelinlaitteisiin liitettävät lisävarusteet, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimet sekä niihin liittyvät palvelut kuten huollon ja korjauksen. Hankintayksikkö on lisäksi tehnyt samalla päätöksellä suorahankintapäätöksen, jossa on ollut kyse valitulta tarjoajalta ostettavasta turvapuhelinpalveluun liittyvästä hälytysten vastaanottopalvelusta.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksiköllä on edellä hankintalain 31 §:n esitöissä kuvatulla tavalla velvollisuus näyttää toteen, että hankinnan jakaminen osiin on perustunut todellisiin taloudellisiin tai teknisiin seikkoihin. Hankintalain 31 §:n esitöissä on lisäksi korostettu suunnitelmallisen hankintatoimen merkitystä vertailukohtana, kun arvioidaan esimerkiksi ajanjaksoja, joiden aikana tehtäviä hankintaeriä kilpailutetaan kokonaisuuksina.
Vaikka valituksenalaisessa hankintapäätöksessä tarkoitetut hankinnat ovat koskeneet sinänsä eri kohteita, ovat mainitut kohteet eli yhtäältä hälytysten vastaanottopalvelu ja toisaalta turvapuhelinlaitteet liittyneet samaan kuntayhtymän jäsenkuntien asukkaille tarjottavan palvelun käyttöön hankintayksikössä. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei ole käynyt ilmi, että turvapuhelinten käyttö ei edellyttäisi myös hälytysten vastaanottopalvelua tai toisinpäin tai että pelkillä turvapuhelimilla tai vastaavasti hälytysten vastaanottopalvelulla olisi yksinään minkäänlaista merkitystä hankintayksikölle. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei ole ilmennyt aihetta todeta, että hankintayksiköllä olisi ollut todellinen tarve hankkia yhtäältä hälytysten vastaanottopalvelut ja toisaalta itse turvapuhelinlaitteet käytännössä samanaikaisesti toteutetuissa eri hankintamenettelyissä ja hankintasopimuksin siten, että turvapuhelinlaitteiden ennakoitua arvoa ei olisi tullut ottaa huomioon hälytysten vastaanottopalveluja koskevassa hankinnassa ja sen ennakoitua arvoa arvioitaessa.
Markkinaoikeus katsoo, että hälytysten vastaanottopalvelu ja turvapuhelinlaitteet muodostavat tässä asiassa yhden kiinteän hankintakokonaisuuden, mihin viittaa hankintojen edellä todettu keskinäinen riippuvuus ja niiden samanaikainen kilpailuttaminen sekä se, että vastaanottopalveluilla ja turvapuhelinlaitteilla on sama toimittaja.
Edellä esitetyn perusteella markkinaoikeus katsoo, että 20.10.2021 tehdyssä päätöksessä § 117 tarkoitetun hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa on tullut ottaa huomioon myös turvapuhelinlaitteita ja turvapuhelinlaitteisiin liitettäviä lisävarusteita, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimiä sekä niihin liittyviä palveluita kuten huoltoa ja korjausta koskevan hankinnan arvo.
Hankintayksikön 20.10.2021 tekemässä päätöksessä § 117 on edellä kuvatulla tavalla todettu, että hälytysten vastaanottoa koskevan palvelun arvo on ollut 60.000 euroa. Hankintayksikkö on markkinaoikeudelle toimittamassaan kirjelmässä tuonut esiin, että pääasiassa turvapuhelinlaitteita koskevan hankinnan ennakoitu arvo on ollut alle 500.000 euroa.
Markkinaoikeus toteaa, että hankintaan, joka koskee kahta tai useampaa hankintalajia, sovelletaan hankintasopimuksen pääasiallisen kohteen mukaan määräytyviä säännöksiä hankintalain 7 §:n 1 momentissa todetulla tavalla.
Hankintapäätösten ja asiassa esitetyn muunkin selvityksen perusteella hankinnan kohteena ovat olleet ensinnäkin turvapuhelinlaitteet ja turvapuhelinlaitteisiin liittyvät lisävarusteet sekä näihin liittyvät palvelut kuten huolto ja korjaus. Hankintaan on sisältynyt lisäksi hälytysten vastaanottopalvelu. Markkinaoikeus toteaa, että hankinnan kokonaisarvosta suurin osa on kohdistunut tavaroihin. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintakokonaisuudessa on ollut kysymys hankintalain mukaisesta tavarahankinnasta.
Arvioitaessa luontevan hankintakokonaisuuden suhdetta hankintalain 26 §:ssä tarkoitettuun EU-kynnysarvoon markkinaoikeus toteaa, että edellä todetun luontevan hankintakokonaisuuden ennakoitu arvo on ylittänyt hankintalain 26 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun muiden kuin mainitun momentin 1 kohdassa tarkoitettujen valtion keskushallintoviranomaisten tavara hankintojen kynnysarvon. Nyt kyseessä olevaan hankintaan on tullut näin ollen soveltaa hankintalain EU-kynnysarvot ylittäviä tavarahankintoja koskevia hankintalain 1 — 10 ja 14 — 16 luvun säännöksiä.
Kaiken edellä esitetyn perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö ei ole voinut perustellusti arvioida hankintamenettelyä aloittaessaan hankinnan kokonaisarvon alittavan hankintalain 26 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun kynnysarvon. Tämän vuoksi valitus on markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvana tutkittava.
Pääasiaratkaisun perustelut hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan osalta
Hälytysten vastaanottopalveluita koskeva hankinta
Hankintalain 58 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan hankintayksikön on toimitettava julkaistavaksi muun ohella hankintailmoitus EU-kynnysarvot ylittävästä hankinnasta.
Hankintalain 60 §:n 1 momentin 2 kohdan muun ohella muita erityisiä palveluhankintoja koskeva ilmoitus on toimitettava julkaistavaksi sähköisesti internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi käyttäen niille 59 §:n 1 momentissa tarkoitettuja vakiolomakkeita.
Edellä lausuttu huomioon ottaen hankintayksikkö ei ole voinut perustellusti lähteä siitä olettamuksesta, että hankintalaissa määritelty EU-kynnysarvo alittuisi nyt kysymyksessä olevassa hälytysten vastaanottopalvelua koskevassa hankinnassa. Kun lisäksi otetaan huomioon, että hankintayksikkö ei ole esittänyt hankintalain mukaisia perusteita suorahankinnalle, jollaisena ei voida pitää myöskään varautumista tulevaisuudessa tapahtuvaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistukseen, Oulunkaaren kuntayhtymä on ollut velvollinen julkaisemaan hankinnasta EU-hankintailmoituksen mainittujen hälytysten vastaanottopalveluiden osalta. Markkinaoikeus katsoo hankintayksikön menetelleen edellä todetuilla perusteilla hankinnassaan tältä osin virheellisesti jättäessään mainitun hankintailmoituksen julkaisematta ja tehdessään hankinnan suorahankintana.
Pääasian perustelut turvapuhelinlaitteita koskevan hankinnan osalta
Kysymyksenasettelu ja sovellettavat oikeusohjeet
Asiassa on valittajan esittämän perusteella kysymys ensinnäkin siitä, onko hankintayksikkö täyttänyt hankintalain mukaiset velvoitteensa, kun se on muun ohella päättänyt hankkia turvapuhelinlaitteet lisävarusteineen liittymällä KLKuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan turvapuhelinjärjestelmää sisältäen turvapuhelimet koskevaan puitejärjestelyyn.
Hankintalain 20 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi hankkia tavaroita ja palveluita yhteishankintayksiköltä taikka tehdä tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoja käyttäen yhteishankintayksikön tekemää hankintasopimusta, mainitun lain 42 §:ssä tarkoitettua puitejärjestelyä taikka lain 49 §:ssä tarkoitettua dynaamista hankintajärjestelmää.
Pykälän 2 momentin mukaan hankintayksikön katsotaan täyttäneen hankintalain mukaiset velvoitteensa, kun se hankkii tavaroita tai palveluja yhteishankintayksiköltä taikka hankkii tavaroita, palveluja taikka rakennusurakoita käyttäen yhteishankintayksikön tekemää hankintasopimusta, mainitun lain 42 §:ssä tarkoitettua puitejärjestelyä taikka lain 49 §:ssä tarkoitettua dynaamista hankintajärjestelmää.
Hankintalakia koskevassa hallituksen esityksessä on mainitun lain 20 §:n 2 momentin yksityiskohtaisissa perusteluissa (HE 108/2016 vp s. 108) todettu, että sääntely perustuu hankintadirektiivin 37 artiklan 2 kohtaan. Säännös vastaa asiallisesti julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, vanha hankintalaki) 11 §:n 1 momentissa säädettyä, mutta momentin sanamuotoa on täsmennetty. Vanhan hankintalain mukaan hankintayksikön katsotaan noudattaneen kyseistä lakia, jos yhteishankintayksikkö on noudattanut hankinnassaan sitä. Sanamuoto on aiheuttanut tulkintaongelmia ja epävarmuutta, sillä yhteishankintayksikön mahdollisten kilpailuttamisen muotovirheiden on hankintapäätösten lainvoimaisuudesta huolimatta pelätty rasittavan kaikkia hankintayksiköiden yhteishankintayksikön sopimuksilla tehtäviä hankintoja sopimuskaudella. Säännös selkeyttää tältä osin oikeustilaa, sillä yhteishankintayksikön sopimuksia käyttävien hankintayksiköiden ei katsota olevan vastuussa siitä, onko yhteishankintayksikkö noudattanut hankintalainsäädäntöä kilpailuttaessaan hankintasopimuksia, puitejärjestelyjä taikka dynaamista hankintajärjestelmää. Yhteishankintayksikön hankintamenettelyihin liittyy hankintalain 16 luvussa säädetyt oikeussuojakeinot. Yhteishankintayksikön hankintamenettelyyn liittyvien päätösten tultua lainvoimaiseksi, yhteishankintayksikköä käyttävien hankintayksiköiden hankinnoista ei ole mahdollista valittaa sillä perusteella, että yhteishankintayksikkö ei ole noudattanut hankintalainsäädäntöä kilpailuttaessaan hankintasopimusta, puitejärjestelyä taikka dynaamista hankintajärjestelmää.
Pykälän 3 momentin mukaan hankintayksikkö on vastuussa itse toteuttamistaan vaiheista käyttäessään yhteishankintayksikön tekemää hankintasopimusta, puitejärjestelyä taikka dynaamista hankintajärjestelmää.
Hankintalakia koskevassa hallituksen esityksessä on mainitun lain 20 §:n 3 momentin yksityiskohtaisissa perusteluissa (HE 108/2016 vp s. 109) todettu, että pykälän 3 momentissa säädetään yhteishankintayksikön ja sitä käyttävän hankintayksikön välisestä vastuunjaosta. Yhteishankintayksikkö on vastuussa toteuttamastaan kilpailuttamismenettelystä ja yhteishankintayksikön hankintasopimusta, puitejärjestelyä taikka dynaamista hankintajärjestelmää käyttävä hankintayksikkö itse toteuttamistaan vaiheista. Hankintayksikkö on siten vastuussa esimerkiksi tekemästään 43 §:n mukaisesta puitejärjestelyn sisäisestä hankinnasta kuten puitejärjestelyn sisäisestä kilpailuttamisesta taikka yhteishankintayksikön ylläpitämällä 49 — 52 §:n mukaisella dynaamisella hankintajärjestelmällä toteuttamastaan hankinnasta. Säännös perustuu hankintadirektiivin 37 artiklan 2 kohtaan. Säännös vastaa yleistä käytäntöä ja oikeuskäytännön periaatteita, joiden mukaan yhteishankintayksikkö on vastuussa esimerkiksi puitejärjestelyn perustamiseen liittyvien menettelyvelvoitteiden noudattamisesta ja yhteishankintayksikön sopimusta käyttävä hankintayksikkö on vastuussa puitejärjestelyn sisäisen hankinnan tekemisestä.
Keskeinen tapahtumainkulku
KL-Kuntahankinnat Oy on pyytänyt 17.11.2014 julkaistulla hankintailmoituksella, 10.12.2014 julkaistulla korjausilmoituksella ja 17.11.2014 päivätyllä tarjouspyynnöllään avoimella menettelyllä ja puitejärjestelynä toteutetussa kilpailutuksessa tarjouksia turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmästä sisältäen turvapuhelimet koskevasta hankinnasta.
KL-Kuntahankinnat Oy on edellä mainitussa tarjouspyynnössä ilmoittanut valitsevansa kyseessä olevaan puitejärjestelyyn yhden toimittajan, jonka kanssa se tekee puitesopimuksen. Hankintaan etukäteen sitoutuneet asiakkaat ja sopimuksesta kiinnostuneiksi ilmoittautuneet asiakkaat on ilmoitettu tarjouspyynnön liitteessä 1. Tarjouspyynnön mukaan puitesopimukseen voi liittyä myöhemmin mukaan myös muita KL-Kuntahankinnat Oy:n kuntaasiakkaita.
Tarjouspyynnön kohdan 1 ”Hankintayksikön perustiedot” alakohdassa ”Hankintayksikön esittely” on ilmoitettu muun ohella, että KL-Kuntahankinnat Oy on hankintalain 11 §:ssä tarkoitettu Suomen Kuntaliitto ry:n omistama yhteishankintayksikkö, joka vastaa koko kunta-alan kattavien hankintojen kilpailuttamisesta.
Tarjouspyynnön kohdan 3 ”Hankinnan kohde” alakohdassa ”Sopimuksen tai hankinnan (hankintojen) lyhyt kuvaus” on todettu muun ohella seuraavaa:
”Kuntahankinnat pyytää tässä tarjouspyynnössä sekä sen liitteissä mainituin ehdoin tarjousta turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmästä sekä turvapuhelinlaitteista lisälaitteineen.
Turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmän tavoitteena on turvata ja tukea kuntalaisten selviytymistä ympärivuorokautisesti kotona. Turvapuhelinasiakkaat ovat vanhuksia, vammaisia, pitkäaikaissairaita, sotainvalideja ja omaishoidon tuen piirissä olevia asiakkaita.
Hankittavaan turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmään sisältyy Tarjoajille pakollisesti tarjottavina ja Tilaaja-asiakkaille valinnaisina vaihtoehtoina seuraavat järjestelmän toteuttamismallit sisältäen laitteet palveluineen:
- Turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmä asennettavaksi Tilaajan omaan konesaliin
- Turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmä sisältäen Toimittajan tarjoaman palvelintilan
sekä
- Järjestelmän asennus- ja ylläpitopalvelut, tekninen tuki ja koulutuspalvelut
- Turvapuhelimet ja niiden asennus, huolto, korjaus ja paristojen vaihto tai laitteiston vaihto
- Turvapuhelinlaitteisiin liitettävät lisävarusteet, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimet
- Järjestelmän käyttäjien, kotihoidon työntekijöiden sekä turvapuhelinasiakkaiden opastus
- Laitteiden nouto turvapuhelinasiakkailta palvelun päätyttyä
Turvapuhelimilla tarkoitetaan hälytyksensiirtolaitteita ja turvapuhelinasiakkaan ranteessa tai kaulassa kannettavaa hälytyspainiketta, joiden välityksellä turvapuhelinasiakas liitetään kunta-alan organisaation hälytysten vastaanottoon. Tilaajaorganisaatiot vastaavat itse hälytysten vastaanotosta sekä pääosin turva-auttajakäyntien järjestämisestä.
[ — — ]
Tilaajilla on oikeus valita toimittajalta hankittavan palvelun laajuus tarpeensa mukaisesti. Tarkempi kuvaus löytyy tarjouspyynnön liitteestä 4.”
Tarjouspyynnön kohdassa 4 ”Hankinnan taustaa” on todettu muun ohella seuraavaa:
”Hankintaan etukäteen sitoutuneet Asiakkaat ja sopimuksesta kiinnostuneiksi ilmoittautuneet Asiakkaat sekä heidän volyymiarvot on lueteltu liitteessä 1.
Puitesopimukseen voi liittyä myöhemmin mukaan myös muita kuin liitteessä 1 mainittuja kunta-asiakkaita.”
Tarjouspyynnön kohdassa 5 ”Hankintamenettely” on muun ohella ilmoitettu, että puitejärjestelyyn valitaan yksi toimija ja että osatarjouksia ei hyväksytä.
Edellä todetulla tavalla tarjouspyynnön kohdassa 3 ”Hankinnan kohde” on viitattu tarjouspyynnön liitteenä 4 olleeseen ”Palvelun vaatimukset turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmä sisältäen turvapuhelimet” -otsikoituun asiakirjaan. Mainitun liitteen kohdassa 3 ”Turvapuhelimet ja niiden lisälaitteet” on todettu muun ohella seuraavaa:
”Kuntahankintojen asiakkaat voivat hankkia myös pelkästään turvapuhelinlaitteita tällä kilpailutuksella.
[ — — ]
Ilman järjestelmää hankittavien turvapuhelinlaitteiden koulutuksesta Tilaajaorganisaation työntekijöille sovitaan erikseen.”
Oulunkaaren kuntayhtymä on 20.10.2021 tekemällään päätöksellä § 117 muun ohella hyväksynyt liittymisen KL-Kuntahankinnat Oy:n 17.11.2014 käynnistämällä hankintamenettelyllä perustettuun puitejärjestelyyn koskien turvapuhelinjärjestelmää sisältäen turvapuhelimet.
Päätöksessä on todettu muun ohella seuraavaa:
”Puitesopimuksen kautta kuntayhtymä hankkii ainoastaan turvapuhelinlaitteet ja turvapuhelinlaitteisiin liitettävät lisävarusteet, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimet sekä niihin liittyvän palvelun, kuten huollon ja korjauksen.”
Asian arviointi
Valittaja on esittänyt, että hankintayksikön liittyminen vuonna 2014 kilpailutettuun puitejärjestelyyn koskien turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmää sisältäen turvapuhelimet on muodostanut laittoman suorahankinnan, koska hankintayksikkö on hyödyntänyt sopimusta vain osittain. Valittajan mukaan hankintayksikkö on hankkinut vuoden 2014 puitesopimuksesta ainoastaan turvapuhelinlaitteet lisävarusteineen ja niihin liittyvät palvelut. Valittajan mukaan puitesopimuksen hyödyntäminen vain osittain on supistanut puitesopimuksen soveltamisalaa huomattavasti. Valittaja on lisäksi esittänyt, että hankintayksikön liittyminen puitejärjestelyyn on ollut hankintasäännösten vastaista myös sen vuoksi, että voimassa olevien hankintasäännösten mukaan hankintayksikkö ei ole voinut liittyä jälkikäteen puitejärjestelyyn, jossa hankintayksikköä ja sen hankintamääriä ei ole alun perin selvästi ilmaistu.
Hankintayksikkö on esittänyt, että se ei ole toiminut hankintasäännösten vastaisesti liittyessään yhteishankintayksikön kilpailuttamaan puitejärjestelyyn. Hankintayksikön mukaan kyseessä on ollut avoin puitejärjestely, johon on ollut mahdollista liittyä jälkikäteen sopimuskauden aikana. Hankintayksikkö on lisäksi esittänyt, että sopimuksen laajuutta ei ole valittajan esittämin tavoin supistettu eikä kysymys ole ollut laittomasta suorahankinnasta.
Hankintayksiköillä on laaja harkintavalta määritellä hankinnan kohde ja hankintaa koskevat vaatimukset tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla. Hankintayksiköt voivat myös käyttää puitejärjestelyjä sekä tehdä yhteishankintoja ja hyödyntää yhteistyömahdollisuuksia julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.
Edellä todetusti hankintalain 20 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi joko hankkia tavaroita ja palveluita yhteishankintayksiköltä tai tehdä tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoja käyttäen yhteishankintayksikön tekemää hankintasopimusta, lain 42 §:ssä tarkoitettua puitejärjestelyä taikka lain 49 §:ssä tarkoitettua dynaamista hankintajärjestelmää.
Hankintalain 20 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikön katsotaan täyttäneen mainitun lain mukaiset velvoitteensa, kun se hankkii tavaroita tai palveluja yhteishankintayksiköltä. Hankintalain 20 §:n 3 momentin mukaan hankintayksikkö on vastuussa itse toteuttamistaan vaiheista käyttäessään yhteishankintayksikön tekemää puitejärjestelyä. Markkinaoikeus toteaa, että nyt käsillä olevan valituksen kohteena ei ole puitejärjestelyn perustamista koskeva päätös, vaan hankintayksikön päätös liittyä puitejärjestelyyn uuden tarjouskilpailun asemesta. Hankintayksikön toiminnan hankintasäännösten mukaisuuden arvioinnissa käsillä olevassa asiassa ei ole merkitystä sillä, onko yhteishankintayksikkönä puitejärjestelyä perustettaessa toiminut KLKuntahankinnat Oy kilpailuttanut kyseinen hankinnan hankintasäännösten mukaisesti esimerkiksi puitejärjestelyn laajuudesta ilmoittaessaan.
Asiassa saadun selvityksen mukaan hankintayksikkö on tekemällään hankintapäätöksellä päättänyt liittyä yhteishankintayksikkö KLKuntahankinnat Oy:n vuonna 2014 kilpailuttamaan puitejärjestelyyn sen sijaan, että hankintayksikkö olisi itse kilpailuttanut turvapuhelinlaitteita koskevan hankinnan. Puitejärjestelyn kohteena on ollut turvapuhelinten vastaanottojärjestelmä sekä turvapuhelinlaitteet lisälaitteineen. Puitejärjestelyä koskevan tarjouspyynnön liitteenä 1 on yksilöity hankintaan sitoutuneita ja hankinnasta kiinnostuneita hankintayksiköitä volyymiarvoineen. Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että puitejärjestelyyn voi liittyä myöhemmin mukaan myös muita KL-Kuntahankinnat Oy:n asiakkaita, joita ovat tarjouspyynnön perusteella olleet kaikki Suomen kunnat.
Edellä tarkemmin kuvattujen puitejärjestelyn ehtojen mukaan puitejärjestelyn piirissä olevat hankintayksiköt ovat voineet valita turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmän asennettavaksi joko omaan konesaliin tai toimittajan tarjoaman palvelintilan, jossa turvapuhelinjärjestelmä on ollut asennettuna. Vaihtoehtoisten turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmää koskevien ratkaisujen lisäksi hankintaan on sisältynyt muun ohella järjestelmän asennus- ja ylläpitopalvelut, tekninen tuki, koulutuspalveluita, itse turvapuhelimet sekä niiden huolto ja korjaus. Hankintaan on lisäksi sisältynyt turvapuhelinten lisävarusteet, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimet, opastusta sekä laitteiden nouto turvapuhelinasiakkailta palvelun päätyttyä. Edellä todetusti tarjoajat ovat voineet puitejärjestelyn ehtojen mukana valita hankittavan palvelun laajuuden tarpeensa mukaisesti. Puitejärjestelyä koskevan tarjouspyynnön liitteessä 4 on lisäksi nimenomaisesti todettu, että hankintayksiköt ovat voineet hankkia puitejärjestelyn kautta pelkästään turvapuhelinlaitteita.
Edellä todetun mukaisesti hankintayksikkö on nyt valituksen kohteena olevalla hankintapäätöksellä liittynyt yhteishankintayksikkö KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan puitejärjestelyyn tarkoituksenaan hankkia puitejärjestelyn kautta ainoastaan turvapuhelinlaitteet ja turvapuhelinlaitteisiin liitettävät lisävarusteet, kuten palo-, häkä-, hella- ja ovihälyttimet sekä niihin liittyvät palvelut kuten huollon ja korjauksen. Hankintapäätöksen perusteella hankintayksikkö on rajannut puitejärjestelyyn liittyessään hankinnan ulkopuolelle erityisesti turvapuhelinhälytysten vastaanottojärjestelmän.
Edellä puitejärjestelyn ehdoista todettu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että Oulunkaaren kuntayhtymä on voinut hyödyntää KLKuntahankinnat Oy:n puitejärjestelyä hankintalain 20 §:n 1 momentin nojalla oman kilpailutuksen vaihtoehtona valituksen kohteena olevassa asiassa ja hankkia puitejärjestelyn perusteella ainoastaan turvapuhelinlaitteet lisävarusteineen sekä niihin liittyvät palvelut kuten huollon ja korjauksen tarvitsemassaan laajuudessa. Markkinaoikeus katsoo, että Oulunkaaren kuntayhtymä ei ole menetellyt tällä tavoin turvapuhelinlaitteet hankkiessaan hankintasäännösten vastaisesti.
Johtopäätös
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö on menetellyt hankinnassaan hankintasäännösten vastaisesti siltä osin, kun se on hankkinut hälytysten vastaanottopalvelun suorahankintana. Asiassa on näin ollen harkittava hankintalaissa säädettyjen seuraamusten määräämistä.
Seuraamusten määrääminen
Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu. Näin ollen muutoksenhaun kohteena oleva hankintapäätös voidaan hankintalain 154 §:n 1 momentin nojalla kumota ja sen täytäntöönpano kieltää.
Hankintalain 161 §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeus voi asettaa mainitussa laissa tarkoitetun kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon määräämisestä ja tuomitsemisesta säädetään uhkasakkolaissa.
Mikäli hankintayksikkö aikoo edelleen toteuttaa hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan julkisena hankintana, sen on järjestäessään niiden hankinnan otettava huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat.
Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen
Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 — 101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.
Hankintayksikön on edellä todetuin tavoin katsottu menetelleen virheellisesti hankkiessaan hälytysten vastaanottopalvelun suorahankintana. Toisaalta valitus on hylätty siltä osin kuin se on kohdistunut hankintayksikön päätökseen hankkia turvapuhelinlaitteet liittymällä puitejärjestelyyn. Edellä todettuun nähden ei ole kohtuutonta, että asianosaiset joutuvat itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan.
Lopputulos
Markkinaoikeus kumoaa Oulunkaaren kuntayhtymän yhtymähallituksen 20.10.2021 tekemän päätöksen § 117 hälytysten vastaanottopalvelua koskevan hankinnan osalta. Markkinaoikeus kieltää Oulunkaaren kuntayhtymää tekemästä hankintasopimusta hälytysten vastaanottopalvelusta kyseisen päätöksen perusteella tai panemasta sitä tältä osin muutoin täytäntöön nyt asetetun 10.000 euron sakon uhalla.
Markkinaoikeus hylkää valituksen muilta osin.
Markkinaoikeus hylkää Tunstall Oy:n vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta.
Muutoksenhaku
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Ville Parkkari ja Esko Pakka.
Huomaa
Asiasta on valitettu. Asia on ratkaistu korkeimmassa hallinto-oikeudessa 1.3.2024 taltionumero 549/2024. Katso korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätös KHO:2024:23