Go to front page
Market Court

26.10.2011

Market Court

Rulings of the current and previous Market Court since 1979

MAO:485/11

Keywords
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, reittikuljetukset, tarjoajan sulkeminen tarjouskilpailusta
Year of case
2011
Date of Issue
Register number
58/11/JH

ASIAN TAUSTA

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on pyytänyt EU-hankintailmoituksella tarjouksia laboratorionäytteiden ja -vastausten, sisäisen kirjepostin, pientavaran, äidinmaidon, apuvälineiden ja varastotuotteiden kuljetuksista ajalle 1.3.2011–31.12.2012 ja mahdolliselle optiokaudelle 31.12.2014 saakka.

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on muutoksenhaun kohteena olevalla hankintapäätöksellään sulkenut Furgo Finland Oy:n ja erään toisen tarjoajan tarjoukset tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisina ja valinnut kyseessä olevien reittikuljetusten toimittajaksi Tavarakuriiri O. Nuottajärvi Oy:n.

Hankintayksikkö on 3.3.2011 tekemällään päätöksellä nro 42 hylännyt valittajan hankintapäätöksestä tekemän hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 480.000 euroa.

Hankintayksikkö on ilmoittanut, että se on tehnyt väliaikaisen sopimuksen reittikuljetuksista.

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

Furgo Finland Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevan hankintapäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä.

Perusteet

Valittaja on suljettu tarjouskilpailusta, koska sillä ei ole voimassa olevaa liikennelupaa.

Kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain 7 §:ssä on säädetty ilman lupaa sallitusta kaupallisesta liikenteestä. Pykälän 1 momentin 9 kohdan mukaan muun muassa kuntayhtymän järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviin kuljetuksiin ei tarvita lupaa sen hallinnassa tai näille palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalle ajoneuvolle. Kyseisen lainkohdan mukaan hankinnan kohteena oleviin reittikuljetuksiin ei vaadita liikennelupaa. Furgo Finland Oy on suljettu tarjouskilpailusta perusteettomasti.

Vastine

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää Furgo Finland Oy:n valituksen.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössään muun muassa edellyttänyt, että toimintaa varten on oltava lain edellyttämät voimassa olevat luvat. Kuljetukset eivät ole pelkästään sairaanhoitopiirin sisäisiä kuljetuksia vaan koskevat tavarankuljetuksia eri organisaatioiden välillä. Kyse ei ole valituksessa esitetystä ilman lupaa sallitusta kaupallisesta liikenteestä, vaan liikennelupa on pakollinen lain edellyttämällä tavalla. Kyseessä ei ole välitön sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyv kuljetus.

Tarjouspyynnön mukaisesti kuljetukseen käytettävän auton tilavuus tulee olla vähintään 15 kuutiometriä. Tämä tarkoittaa sitä, että auton kokonaismassa ylittää reilusti 2.000 kilogrammaa. Kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain 7 §:n 1 kohdassa tarkoitettu, ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne ei siten myöskään sovellu kilpailutettuihin kuljetuksiin. Kyseessä oleviin kuljetuksiin tarvitaan lain tarkoittama liikennelupa.

Hankintayksikkö on järjestänyt tarjousten jättöajan jälkeen jokaisen tarjouksenantajan kanssa neuvottelun, jossa on käyty läpi tarjouksen sisältö ja vastaavuus suhteessa tarjouspyyntöön.

Hankintasäännösten mukaan tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset on hylättävä tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö on toiminut julkisia hankintoja koskevien oikeusperiaatteiden mukaisesti.

Kuultavan lausunto

Tavarakuriiri O. Nuottajärvi Oy on esittänyt, että tarjouspyyntö on koskenut kuljetuspalveluja, jotka ovat olleet tavarankuljetusta vastiketta vastaan ja reitteinä sellaisia, että niitä voi ajaa vain liikenneluvallisella kalustolla. Tarjouspyynnön kuljetukset eivät ole suoranaisesti liittyneet kunnan järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin eivätkä opetuspalveluihin, joten valittajan mainitsemaa kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain poikkeussäännöstä ei ole voitu soveltaa.

Kalustovaatimuksena on ollut vähintään 15 kuutiometrin kuormatila. Jotta kuljetukset voidaan hoitaa, kalustoksi tarvitaan kevytkuorma-auto tai vähintään maksimikokoinen pakettiauto. Tällaisen kaluston kokonaispaino vaihtelee 3,5-4 tonnin välillä, eikä 2.000 kilogramman kokonaispainoluokan tai sen alittavalla kalustolla kyseisiä kuljetuksia pysty suorittamaan. Tälläkään perusteella kuljetuksia ei voi suorittaa ilman liikennelupaa.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 40 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 46 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 56 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä sekä laatua koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Pykälän 2 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 56 §:n 4 momentin mukaan hankintayksikkö voi pyytää ehdokkaita tai tarjoajia täydentämään tai täsmentämään selvityksiä ja muita asiakirjoja.

Tarjousvertailussa tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu voi toteutua ainoastaan, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Hankintayksikkö on tarjousvertailussa oikeutettu ottamaan huomioon vain tarjoajien tarjouksissaan esittämät tiedot.

Hankinnan kohteena ovat olleet laboratorionäytteiden ja -vastausten, sisäisen kirjepostin, pientavaran, äidinmaidon, apuvälineiden ja varastotuotteiden reittikuljetukset. Tarjouspyynnössä on kuljetuskaluston ehdottomana vaatimuksena muun ohella ilmoitettu, että auton tilavuuden on oltava vähintään 15 kuutiometriä. Toiminnan edellyttämistä luvista tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että toimintaa varten on oltava lain edellyttämät voimassa olevat luvat.

Asiassa annetun selvityksen mukaan hankinnan kohteena olevat reittikuljetukset eivät ole välittömiä sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä kuljetuksia siten, että niitä voitaisiin hoitaa ilman liikennelupaa kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain poikkeus-säännöksen nojalla. Tarjouspyynnössä kuljetuskaluston kuormatilalle asetettu vähimmäisvaatimus puolestaan tarkoittaa asiassa annetun selvityksen mukaan sitä, että ajoneuvon kokonaismassa ylittää 2.000 kilogrammaa. Nin ollen kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain poikkeussäännös liikennelupaa koskevasta vaatimuksesta ajoneuvon enimmäismassan perusteella ei myöskään tule asiassa sovellettavaksi.

Edellä esitetyn perusteella markkinaoikeus katsoo, että vaikka hankintayksikkö ei ole tarjouspyynnössä toiminnan harjoittamisessa vaadittavien lupien osalta nimenomaisesti viitannut liikennelupaan, on alalla toimivan elinkeinonharjoittajan hankinnan luonne ja toiminnasta muutoin tarjouspyynnössä ilmoitettu huomioon ottaen tullut ymmärtää, että tarjoajalla on oltava liikennelupa.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoajalta ei voida edellyttää, että sillä täytyisi jo tarjouksentekohetkellä olla käytettävissään esimerkiksi liikenteen harjoittamista varten tarpeelliset liikenneluvat. Riittävää on, että tarjoaja on osoittanut hankintayksilölle luotettavalla todennäköisyydellä, että sillä sopimuksen täyttämisen alkaessa on siihen edellytykset.

Tarjoajilta on edellä todetulla tavalla edellytetty liikennelupaa. Kun valittajan tarjouksesta selvitys liikenneluvasta on puuttunut, valittajan tarjous ei ole tältä osin ollut tarjouspyynnön mukainen.

Asiassa annetun selvityksen mukaan hankintayksikkö on järjestänyt tarjousten jättöajan jälkeen jokaisen tarjouksenantajan kanssa neuvottelun, jossa on käyty läpi tarjouksen sisältö ja vastaavuus
suhteessa tarjouspyyntöön. Valittajan ja hankintayksikön välisistä neuvotteluista laaditun muistion mukaan valittaja oli ilmoittanut, että sillä ei ole liikennelupaa ja että sitä ei tulla hankkimaan.

Kun valittajalla ei ole ollut tarjouspyynnössä vaadittua liikennelupaa, eikä valittaja edellä todetuin tavoin ole edes pyrkinyt osoittamaan, että mainittu vaatimus täyttyisi sopimuskauden alkaessa, markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö ei ole ylittänyt harkintavaltaansa eikä menetellyt valittajaa kohtaan syrjivästi, kun se on sulkenut valittajan tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena tarjouskilpailusta.

Johtopäätös

Edellä lausutun perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeuden lainoppineet jäsenet Nina Korjus ja Johanna Lähde.

HUOMAA:

Asiasta on valitettu. Asia on ratkaistu KHO 12.9.2013 taltionumero 2828.

Top of page