MAO:451/09
- Keywords
- Sim Finland Oy > Miraculos Oy, orjallinen jäljittely, hyvän liiketavan vastaisuus
- Year of case
- 2009
- Date of Issue
- Register number
- 142/06/M1
HAKEMUS
Vaatimukset
Sim Finland Oy on vaatinut, että markkinaoikeus
1. sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 ja 6 §:n nojalla 50.000 euron uhkasakon uhalla kieltää Miraculos Oy:tä elinkeinotoiminnassaan markkinoimasta KC professional Biosystem -tuotesarjan tai sitä vastaavan tuotesarjan tuotteita tuotepakkauksissa, jotka ovat sekoitettavissa Sim Finland Oy:n System 4 -tuotepakkauksiin, ja
2. velvoittaa Miraculos Oy:n korvaamaan Sim Finland Oy:n arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 13.061,48 eurolla laillisine korkoineen.
Perusteet
Orjallinen jäljittely
System 4 -tuotesarjaan kuuluvat shampoot ja hoitoaineet on tarkoitettu ongelmahiuspohjien ja -hiusten hoitoon. Sim Finland Oy on luonut tuotesarjalleen oman imagon. Sarjan hajustamattomat tuotteet erottuvat raaka-aineideologialtaan kilpailijoiden tuotteista. Lisäksi Sim Finland Oy on pyrkinyt erottautumaan kilpailijoistaan System 4 -tuotesarjan omaperäisellä ja erilaisella ulkoasulla, tavaramerkillä, tuotesarjan tuotteiden ryhmittelyllä, numeroinnilla, värityksellä ja tuotepakkausten muista erottuvalla yleisilmeellä.
Sim Finland Oy on Suomessa edelläkävijä hiuspohjan ongelmien hoitoon tarkoitettujen hajustamattomien tuotteiden kehittäjänä, valmistajana ja markkinoijana. Sim Finland Oy kehittää kaikki tuotteensa omassa laboratoriossaan. Sim Finland Oy:llä on markkinoiden pisin kokemus hilseenpoistotuotteiden ja päänahan hoitotuotteiden valmistuksesta sekä laajin valikoima hajustamattomia parturi- ja kampaamotuotteita. Sim Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja X on kehittänyt myös vuonna 1975 markkinoille tuodun, System 4 -tuotesarjan kanssa kilpailevan Bio+-tuotesarjan tuotteet, joita valmistaa ja markkinoi nykyisin Lumene Groupiin kuuluva Cutrin Oy.
Sim Finland Oy on tehnyt System 4 -tuotesarjan koulutuksella ja markkinoinnilla tunnetuksi niin parturi- ja kampaamoliikkeiden kuin kuluttajienkin keskuudessa. System 4 -tuotteilla on merkittävä markkinaosuus hiuspohjan ongelmien hoitoon suunnatussa tuoteryhmässä. Sim Finland Oy:n System 4 -tuotepakkaus on saavuttanut omaperäisyyden ja tunnettuisuuden tunnusmerkit.
Miraculos Oy:n KC professional Biosystem -tuotesarjan tuotepakkaukset ovat tuotenimeltään, numeroinniltaan, kooltaan, muodoltaan, väritykseltään, kuvioinniltaan, teksteiltään, yleisilmeeltään sekä kokonaisvaikutelmaltaan siinä määrin samankaltaiset kuin Sim Finland Oy:n System 4 -tuotesarjan tuotepakkaukset, että jäljittely luo ostotilanteessa mielleyhtymän Sim Finland Oy:n tuotepakkaukseen. Kyse on samasta tuotesortimentista, jolla on sama käyttötarkoitus.
Verrattaessa System 4- ja KC professional Biosystem -tuotesarjoja ja niiden tuotepakkauksia keskenään voidaan todeta seuraavaa.
Miraculos Oy:n tuotesarjan nimenä käytettyyn biosystem-sanaan sisältyy Sim Finland Oy:n tuotenimen hallitsevana osana oleva system-sana.
Miraculos Oy:n tuotesarja sisältää kuten Sim Finland Oy:n tuotesarja seitsemän eri tuotetta, neljä shampoota ja kolme hoitoainetta, jotka on kaikki tarkoitettu täysin samaan tarkoitukseen kuin Sim Finland Oy:n tuotesarjan neljä shampoota ja kolme hoitoainetta. Miraculos Oy:n shampoot on numeroitu Sim Finland Oy:n shampoita vastaavasti. Miraculos Oy:n shampoissa on myös ilmoitettu lähes samoin sanoin kuin Sim Finland Oy:n shampoissa, mille hiustyypille mikin shampoo on tarkoitettu. Miraculos Oy:n hoitotuotteet on nimetty termeillä ”Cure”, ”Tonic” ja ”Care” eli lähes samoin termein kuin Sim Finland Oy:n hoitotuotteet ”Oil Cure”, ”Tonic” ja ”Hydro Care”. Vaikka numerointi ja kyseisten termien käyttö katsottaisiinkin alalla yleiseksi, yleistä ei ole numeroida esimerkiksi rasvoittuvien hiusten shampoota numerolla 4 kuten Miraculos Oy on Sim Finland Oy:tä jäljitellen tehnyt.
Miraculos Oy:n käyttämä pullo ja pullon tulppa ovat lähes identtiset Sim Finland Oy:n käyttämän pullon ja pullon tulpan kanssa. Sim Finland Oy on valmistuttanut käyttämänsä pullon omalla muotillaan.
Miraculos Oy:n kartonkikotelon sivulla oleva ”hius ja hiusnystyrä” -kuva sekä kartonkikotelon tekstit ovat samankaltaiset kuin Sim Finland Oy:n kartonkikotelossa. Samoin Miraculos Oy:n kartonkikotelon sisällä olevat käyttöohjeet ovat samankaltaiset kuin Sim Finland Oy:n vastaavat.
Miraculos Oy:n tuotteiden raaka-ainelistat ovat kirjoitusvirheitä myöten lähes identtiset Sim Finland Oy:n tuotteiden kanssa. Sim Finland Oy ei ole löytänyt markkinoilla System 4 -tuotteissa käytettyjä vaikuttavien aineiden yhdistelmiä muista kuin Miraculos Oy:n tuotteista. Miraculos Oy:llä ei ole omaa tuotekehitystä eikä valmistusta.
Miraculos Oy:n markkinointimateriaaliin kuuluva tuote-esite jäljittelee Sim Finland Oy:n markkinointimateriaalia niin yleisilmeeltään kuin yksityiskohdiltaan.
Verrattaessa KC professional Biosystem-, System 4- sekä näiden kanssa kilpailevan Bio+-tuotesarjan tuotepakkauksia keskenään voidaan havaita, että Miraculos Oy:n tuotepakkaus jäljittelee Sim Finland Oy:n tuotepakkauksen ulkoasua.
Miraculos Oy:llä on aiemmin ollut markkinoilla Revolutive-niminen sarja hilseshampoita ja hoitoaineita. Kyseinen sarja on ollut ulkoasultaan täysin erilainen kuin Biosystem-sarja.
Lähtökohtaisesti asiassa on kyse tuotepakkausten jäljittelystä. Sekaantumisvaaraa arvioitaessa tulisi tuotepakkausten rinnakkain vertailun ohella kiinnittää huomiota myös tuotepakkausten numerointiin, tunnusväritykseen ja kokonaisvaikutelmaan kaikkine merkintöineen ja teksteineen sekä tuotteen kohderyhmäkuluttajat huomioon ottaen arvioida sitä, aiheutuuko tuotepakkausten kesken sekaannusvaara.
Sekaantumisvaaraa ei voida torjua sillä, että kuluttajalle ilmoitetaan valmistajan toiminimi tai tavaramerkki, kun kyse on tuotepakkauksen jäljittelystä.
”Biosystem”-merkki ei ole Miraculos Oy:n yleisesti tunnettu tavaramerkki, koska sekaantumisvaara ilmeni heti, kun KC professional Biosystem -tuotteet tulivat markkinoille. Miraculos Oy:n tuotepakkaus on aiheuttanut sekaannusta kaupallisen alkuperän suhteen myös hiusalan ammattilaisten keskuudessa.
Miraculos Oy vastaa käyttämistään tuotepakkauksista eikä tuotevalikoiman markkinoinnin, ulkoasun ja imagon rakentamisen antaminen mainostoimiston tehtäväksi oikeuta menettelyä tai poista tuotepakkauksen jäljittelyn aiheuttamaa sekaannusvaaraa.
KC professional Biosystem -tuotesarjan tuotepakkaus ja markkinointimateriaali sekä edustajien myyntipuheet asiakkaille aiheuttavat Sim Finland Oy:n tavaramerkin ja tunnetuksi tekemän System 4 -tuotesarjan nauttiman goodwill-arvon sopimatonta hyväksikäyttöä.
Miraculos Oy jäljittelee ja käyttää hyväkseen sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin vastaisesti Sim Finland Oy:n tuotepakkauksia, tuotesarjaa, tuoteideologiaa ja markkinointia tavalla, joka on omiaan johtamaan kuluttajia harhaan tai ainakin saattaa aiheuttaa heille sekaannusta siten, että kuluttajille voi syntyä käsitys, että hakija ja vastaaja kuuluvat samaan yhtiöryhmään ja että niiden tuotteilla on sama kaupallinen alkuperä. Menettely on omiaan vahingoittamaan hakijan elinkeinotoimintaa.
Kiellon määrääminen
Sim Finland Oy jättää vaaditun kiellon voimaantulon ajankohdan markkinaoikeuden harkintaan. Sim Finland Oy vaatii kuitenkin markkinaoikeutta ottamaan huomioon nyt käsillä olevan prosessin pitkän keston, minkä johdosta Miraculos Oy on voinut varautua mahdollisen kiellon nopeaan täytäntöönpanoon.
VASTAUS
Vaatimukset
Miraculos Oy on kiistänyt Sim Finland Oy:n vaatimukset ja vaatinut, että markkinaoikeus
1. hylkää hakijan vaatimukset kokonaisuudessaan perusteettomina, ja
2. velvoittaa hakijan korvaamaan Miraculos Oy:n arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 24.274,87 eurolla laillisine korkoineen.
Perusteet
Oikeussuojan tarve
Sim Finland Oy on käynnissä olevan oikeudenkäynnin aikana muuttanut System 4 -tuotesarjan tuotepakkauksen ulkoasua.
Koska hakemus perustuu olennaisilta osin Sim Finland Oy:n aiemmin markkinoiman System 4 -tuotesarjan ja Miraculos Oy:n markkinoiman KC professional Biosystem -tuotesarjan tuotepakkausten keskinäiseen vertailuun, hakijan muutettua tuotepakkauksensa ulkoasua ei asiaa voida enää käsitellä sen esittämien vaatimusten mukaisesti.
Kun uusi System 4 -tuotepakkaus ei siten ole vertailukelpoinen ja kun vanhan System 4 -tuotepakkauksen markkinointi on vastaajan käsityksen mukaan päättynyt, hakijan hakemus on hylättävä.
Orjallinen jäljittely
Sim Finland Oy:n ja Miraculos Oy:n kanssa kilpailee puheena olevilla markkinoilla lukuisia muita yhtiöitä. Näistä tunnetuin on Lumene Groupiin kuuluva Cutrin Oy, jonka Bio+-niminen hiustenhoitosarja on ollut markkinoilla yli 30 vuotta. Sim Finland Oy ei siten ole edelläkävijä kyseisiin tuotteisiin liittyvässä tuotekehityksessä ja markkinoinnissa Suomessa. Myös Sim Finland Oy:n ilmoittama markkinaosuus on kiistanalainen.
Ainoastaan System 4- ja KC professional Biosystem -tuotesarjojen erottamiskykyä vailla olevat osat saattavat eräiltä osin muistuttaa toisiaan, mikä taas johtuu ennen kaikkea kyseiseen tuoteryhmään liittyvistä yleisistä käytännöistä. On yleistä, että puheena olevan kaltaiset tuotteet myydään muovipullossa, joka on pakattu suorakaiteen muotoiseen kartonkikoteloon. Osapuolten käyttämät pullomallit ovat yleisesti käytettyjä shampoo- ja muissa hiustenhoitotuotteissa ja ne ovat markkinoilta vapaasti saatavissa.
Koska puheena olevien tuotteiden kartonkikotelot ja pullot ovat usein käytännöllisyyden sanelemana varsin samannäköisiä, ne eivät täytä omaperäisyysvaatimuksen edellytyksiä. Kilpailijat pyrkivätkin erottautumaan toisistaan erilaisen yleisasun ja kokonaisvaikutelman perusteella. Myös Miraculos Oy on halunnut erottua positiivisesti kilpailijoiden joukosta, ja on antanut koko KC professional -tuotevalikoiman markkinoinnin, ulkoasun ja imagon rakentamisen mainostoimiston tehtäväksi.
Miraculos Oy markkinoi KC professional Biosystem -tuotesarjaansa parturi-kampaamoliikkeille näiden omaa käyttöä sekä kuluttajille suunnattua jälleenmyyntiä varten. Käytännössä tuotteita myydään ja markkinoidaan parturi-kampaamoliikkeisiin Miraculos Oy:n edustajien henkilökohtaisilla asiakaskäynneillä. On selvää, että jo näissä asiakastilaisuuksissa käy selkeästi ilmi markkinoitavien tuotteiden kaupallinen alkuperä niin Miraculos Oy:n edustajien suoraan välittämien tietojen kuin markkinointimateriaalinkin perusteella. Ostopäätöksen tehnyt hiusalan ammattilainen on täysin tietoinen käyttöönsä ja myytäväksi hankkimiensa tuotteiden kaupallisesta alkuperästä.
Kuluttaja voi hankkia KC professional Biosystem -tuotesarjan tuotteita ainoastaan parturi-kampaamoliikkeistä, jolloin asiantunteva myyjä osaa tarvittaessa vielä selventää kuluttajalle myytävän tuotteen kaupallisen alkuperän.
Vertailtaessa KC professional Biosystem -tuotesarjan tuotteita System 4 -tuotesarjan tuotteisiin havaitaan, että kyseisten tuotepakkausten yleisilme, asettelu sekä käytetyt kirjasinlajit ja -koot ovat täysin erilaiset. Niissä käytetyt kuvat ja tekstit eivät myöskään ole identtisiä.
Markkinoilla on yleisesti tunnettuna ja käytettynä tapa, että samaan tuotesarjaan kuuluvat tuotteet numeroidaan tai merkitään eri väritunnuksin. On yleisesti tunnettua ja tutkittua, että tuotteiden markkinoinnissa erilaiset värit herättävät erilaisia mielikuvia ja väreillä pyritään siten kuvaamaan tuotteen ominaisuuksia. Esimerkiksi valkoinen pakkaus ja ruskea pullo luovat mielikuvan lääkkeenomaisesta tai muutoin korkeatasoisemmasta tuotteesta. Numerointi kertoo usein tuotteen voimakkuudesta. Mitä suurempi numero, sen enemmän vaikuttavia aineita. Myös Miraculos Oy on halunnut korostaa tällä varsin yleisesti käytetyllä menetelmällä KC professional Biosystem -tuotteiden kuulumista samaan tuoteperheeseen. Tuotesarjoissa käytetyt englanninkieliset yleiskielen ilmaisut ”care”, ”cure” ja ”tonic” ovat alalla yleisesti tunnettuja ja käytettyjä termejä, jotka kuvaavat tuotteiden käyttötarkoitusta.
Miraculos Oy on ilmoittanut tuotepakkauksessaan ja markkinointimateriaalissaan selkeästi tuotteensa kaupallisen alkuperän ja on käyttänyt näissä omia tavaramerkkejään. Tavaramerkkien osalta voidaan todeta, etteivät ”KC professional Biosystem” ja ”System 4” ole millään tavoin sekoitettavissa toisiinsa. Miraculos Oy on liittänyt system-sanan ennen kaikkea korostamaan bio-sanan merkitystä. Vastaavasti sana bio ei esiinny System 4 -tuotesarjassa vaan Sim Finland Oy pyrkii korostamaan system-sanaa sekä numeroa 4. Myös kyseisten tavaramerkkien yleisilme eroaa selvästi toisistaan. Englannin kielen system-sanaa voidaan pitää varsin yleisenä terminä ja yleiskielen sanana. Tämä ilmenee esimerkiksi siitä, että kyseinen sana esiintyi Suomen tavaramerkkirekisterissä 23.2.2006 tehdyn haun mukaan eri tavaramerkkien yhteydessä 238 kertaa. Näistä 38 tavaramerkkiä käytetään samalla toimialalla kuin ”KC professional Biosystem”- ja ”System 4”-tavaramerkkejä.
On yleisesti tunnettua, että puheena olevien tuotteiden tuotekehittelyä ja testausta suorittavat itsenäiset laboratoriot, jotka myyvät tuotereseptejä eteenpäin. Puhuttaessa tuotteiden toimivuudesta ja tehokkuudesta tuotteiden vaikuttavat aineet ovat lähes poikkeuksetta samat ja siten tuotteiden koostumuksetkin muodostuvat varsin samansisältöisiksi. Tältä osin Sim Finland Oy ei ole myöskään esittänyt, että se nauttisi oikeudellista suojaa System 4 -tuotesarjassa käytettyjen ainesosien suhteen. Miraculos Oy:llä on joka tapauksessa laissa säädetty velvollisuus ilmoittaa tuotteidensa raaka-aineet.
System 4 -sarjan tuotteet ja tuotepakkaukset eivät täytä omaperäisyysvaatimusta. KC professional Biosystem- ja System 4 -tuotesarjojen yleisilmeitä on myös pidettävä selkeästi erilaisina. Tuotteiden kaupallisen alkuperän suhteen ei ole olemassa sekaantumisvaaraa. Sekaantumisvaaraa voidaan osaltaan torjua myös ilmoittamalla tuotteen pakkauksessa tuotteen kaupallinen alkuperä.
Kiellon määrääminen
Kiellon määrääminen mahdollisine uhkasakkoineen rajoittaisi varsin kohtuuttomasti ja perusteettomasti kilpailua nyt puheena olevalla toimialalla. Se vaikeuttaisi siten perusteettomasti Miraculos Oy:n liiketoimintaa. Mikäli markkinaoikeus kuitenkin katsoisi Miraculos Oy:n syyllistyneen sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaiseen menettelyyn ja kieltäisi yhtiötä jatkamasta ja uudistamasta nyt puheena olevaa toimintaa, on kielto määrättävä alkavaksi vasta vähintään kuuden kuukauden pituisen ylimenokauden jälkeen. Miraculos Oy myös paljoksuu Sim Finland Oy:n vaatiman uhkasakon määrää. Joka tapauksessa uhkasakon määrän ei tule ylittää 10.000 euroa.
HAKIJAN LAUSUMA
Sim Finland Oy:llä on edelleen jäljellä huomattava määrä vanhoja System 4 -tuotepakkauksia, joita se markkinoi uusien System 4 -tuotepakkausten rinnalla. Sim Finland Oy:llä on muutoksesta huolimatta oikeussuojan tarve.
Sim Finland Oy:n uuden System 4 -tuotepakkauksen ulkoasu on joka tapauksessa perusasultaan sama kuin aiempi. Tuotepakkauksen olennaiset piirteet on säilytetty samankaltaisina. Miraculos Oy:n tuotepakkaus ja sen markkinointi ei uudistuksen jälkeenkään riittävästi erotu Sim Finland Oy:n tuotepakkauksesta.
Sekaantumisvaara on olemassa vastaavasti sekä vanhojen että uusien System 4 -tuotepakkausten osalta.
RIIDATTOMIA SEIKKOJA
Sim Finland Oy on 1.9.1994 alkaen tuonut markkinoille System 4 -tuotesarjan, johon kuuluvat shampoot ja hoitoaineet on tarkoitettu ongelmahiuspohjien ja -hiusten hoitoon. Sim Finland Oy:lle on Suomessa rekisteröity ”System 4”-tavaramerkki 31.5.1996.
Miraculos Oy on vuodenvaihteessa 2005?2006 tuonut markkinoille KC professional Biosystem -tuotesarjan, johon kuuluvat shampoot ja hoitoaineet on myös tarkoitettu ongelmahiuspohjien ja -hiusten hoitoon. Miraculos Oy:lle on Suomessa rekisteröity tavaramerkit ”KC professional” 28.11.2003, ”KC professional Biosystem” 31.5.2006 ja ”Biosystem” 15.6.2006. Patentti- ja rekisterihallitus on 14.3.2007 antamillaan päätöksillä hylännyt Sim Finland Oy:n tekemät väitteet Miraculos Oy:n ”Biosystem”- ja ”KC professional Biosystem”-tavaramerkkien rekisteröinnistä. Rekisteröinnit ovat lainvoimaiset.
Sekä System 4 -tuotesarjaa että KC professional Biosystem -tuotesarjaa markkinoidaan parturi-kampaamoliikkeisiin näiden omaa käyttöä sekä kuluttajille suunnattua jälleenmyyntiä varten. System 4 -tuotesarjaa markkinoidaan lisäksi apteekeille kuluttajille suunnattua jälleenmyyntiä varten. Kuluttajat voivat ostaa KC professional Biosystem -tuotteita ainoastaan parturi-kampaamoliikkeistä.
Sekä System 4 -tuotesarjaa että KC professional Biosystem -tuotesarjaa markkinoidaan seitsemän tuotteen muodostamana tuoteperheenä, johon kuuluu neljä shampoota ja kolme hoitoainetta. Kummassakin tuotesarjassa sama numero vastaa samaan käyttöön tarkoitettua shampoota.
Kummankin tuotesarjan tuotteissa on osin samat raaka-ainelistat. Miraculos Oy:llä ei ole omaa tuotekehitystä tai valmistusta.
Uudet System 4 -tuotesarjan tuotepakkaukset on tuotu markkinoille 31.8.2007.
TODISTELU
Hakijan nimeämät asiakirjatodisteet ja katselmusesineet
1. ”System 4”-tavaramerkkiä koskeva tietokantaote, 3.2.2006
2. System 4 -tuotesarjan vanha tuotepakkaus sekä tuote-esite
3. KC professional Biosystem -tuotesarjan tuotepakkaus sekä tuote-esite
4. Suosikki-lehden artikkeli, ei päiväystä
5. Sim Finland Oy:n kirje Miraculos Oy:lle, 6.2.2006
6. Miraculos Oy:n vastaukset Sim Finland Oy:n edellisessä kohdassa mainittuun kirjeeseen, 1.3.2006 ja 17.3.2006
7. Teknokemian yhdistyksen tilastot kampaamo- ja parturialan valmisteiden myynnistä vuosilta 2005-2008 (A-D)
8. Teknokemian yhdistyksen päätilaston kyselylomakkeet vuosilta 2005-2008, vastaaja Sim Finland Oy (A-D)
9. Kuvia System 4 -tuotesarjan vanhoista ja uusista tuotepakkauksista (A-C) (myös vastaajan todiste 10)
10. System 4 -tuotesarjan uusi tuotepakkaus (myös vastaajan todiste 11)
11. System 4 -tuotesarjan vanha ja uusi tuotepakkaus (A-B)
Vastaajan nimeämät asiakirjatodisteet ja katselmusesineet
1. Patentti- ja rekisterihallituksen päätös koskien ”KC professional Biosystem”-tavaramerkin rekisteröintiä, 31.5.2006
2. ”KC professional Biosystem”-tavaramerkkiä koskeva tietokantaote, 9.6.2006
3. ”Biosystem”-tavaramerkkihakemusta koskeva tietokantaote, 9.6.2006
4. KC professional -tuoteopas
5. KC professional Biosystem-, System 4- ja Bio+-tuotepakkaukset (A–C)
6. Kuvia KC professional Biosystem-, System 4- ja Bio+-tuotepakkauksista (A–E)
7. Patentti- ja rekisterihallituksen päätös koskien ”Biosystem”-tavaramerkin rekisteröinnistä tehdyn väitteen hylkäämistä, 14.3.2007
8. Patentti- ja rekisterihallituksen päätös koskien ”KC professional Biosystem”-tavaramerkin rekisteröinnistä tehdyn väitteen hylkäämistä, 14.3.2007
9. Ote Sim Finland Oy:n Simextra-lehdestä (8/2007)
10. Kuvia System 4 -tuotesarjan vanhoista ja uusista tuotepakkauksista (A-C) (myös hakijan todiste 9)
11. System 4 -tuotesarjan uusi tuotepakkaus (myös hakijan todiste 10)
12. Valokuvia Bio+-tuotesarjasta
Hakijan nimeämä henkilötodistelu
1. TV
2. HV
3. MK
Vastaajan nimeämä henkilötodistelu
1. MH
2. JH
3. SV
4. MU
5. JK
6. PK
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Perustelut
Tarkasteltavana olevat tuotepakkaukset
Hakijan ja vastaajan tarkasteltavana olevat tuotepakkaukset koostuvat pohjaväriltään valkoisesta, suorakaiteen muotoisesta kartonkikotelosta sekä kotelon sisällä olevasta ruskeasta, ovaalin muotoisesta muovipullosta, jossa on musta tulppa ja valkoinen tai läpinäkyvä etiketti. Asiassa on selvitetty, että puheena olevat tuotteet markkinoidaan asiakkaille yleensä kartonkikoteloissaan.
Tämän päätöksen liitteenä on valokopiojäljennös hakijan ja vastaajan tuotesarjan öljyhoitotuotteen kartonkikotelosta (hakijan todisteissa 2 ja 3 olevat katselmusesineet). Liitteestä ilmenevällä tavalla sekä hakijan ”Oil Cure”- että vastaajan ”Cure” -hoitoaineen tuotepakkauksen koodiväri on vaaleanpunainen. Hakijan öljyhoidon tunnuskirjain on ”O”, vastaajan ”C”.
Sekä hakijan että vastaajan tuotesarjassa on neljä shampoota ja kolme hoitoainetta. Kummankin tuotesarjan muut tuotepakkaukset noudattavat kuvaliitteestä ilmenevää asettelua ja systematiikkaa siten, että kullakin tuotesarjan tuotteella on oma koodivärinsä. Lisäksi kullakin tuotesarjan shampoolla on oma numerotunnuksensa ja hoitoaineella kirjaintunnuksensa.
Asiassa esitetystä todistelusta ilmenee, että hakijan shampoon 1 koodiväri on kirkas vihreä, ja vastaajan shampoon 1 koodiväri on oliivinvihreä. Hakijan shampoon 2 koodiväri on keltaoranssi, ja vastaajan shampoon 2 koodiväri on punertava oranssi. Hakijan shampoon 3 koodiväri on violetti, ja vastaajan shampoon 3 koodiväri on tummanpunainen. Hakijan shampoon 4 koodiväri on sininen, ja vastaajan shampoon 4 koodiväri on keltaoranssi.
Hakijan ”Hydro Care”-hoitoaineen koodiväri on oranssi ja tunnuskirjain ”H”, ja vastaajan ”Care”-hoitoaineen koodiväri on sininen ja tunnuskirjain ”C”. Hakijan ”Tonic”-hoitoaineen koodiväri on kirkas sininen, ja vastaajan ”Tonic”-hoitoaineen koodiväri on vaaleansininen. Kummankin tunnuskirjain on ”T”.
Oikeussuojan tarve
Vastaajan mukaan hakijalla ei ole asiassa oikeussuojan tarvetta, koska hakija on muuttanut tuotepakkauksensa ulkoasua oikeudenkäynnin aikana ja koska vanhan System 4 -tuotepakkauksen markkinointi on vastaajan käsityksen mukaan päättynyt.
Asiassa on riidatonta, että hakija on oikeudenkäynnin aikana uudistanut System 4 -tuotepakkauksiaan. Kyseiset uudet System 4 -tuotepakkaukset on tuotu markkinoille 31.8.2007. Nyt käsiteltävänä oleva asia on tullut markkinaoikeudessa vireille 5.5.2006.
Todistajana kuultu tehtaanjohtaja TV, joka muun ohella vastaa Sim Finland Oy:n taloushallinnosta, on kertonut, että hakijalla on kesäkuussa 2009 ollut edelleen varastossa ja markkinoitavana yli 160.000 kappaletta niin kutsuttuun vanhaan System 4 -tuotepakkaukseen pakattua System 4 -tuotetta. Todistajana kuullun Sim Finland Oy:n myyntipäällikön HV:n mukaan myös jälleenmyyjät markkinoivat System 4 -tuotteita edelleen vanhoissa tuotepakkauksissa. HV:n mukaan tulee kestämään ainakin vuoden 2010 loppuun ennen kuin jälleenmyyjät ovat myyneet kaikki vanhoihin tuotepakkauksiin pakatut System 4 -tuotteensa kuluttajille. Sim Finland Oy ja sen jälleenmyyjät markkinoivat tällä hetkellä samanaikaisesti sekä vanhoja että uusia System 4 -tuotepakkauksia.
Edellä mainittujen todistajien kertomusten perusteella markkinaoikeus katsoo asiassa näytetyn, että hakija ja sen jälleenmyyjät markkinoivat tällä hetkellä System 4 -tuotesarjan tuotteita sekä vanhoissa että uusissa System 4 -tuotepakkauksissa.
Hakijan todisteista 9, 10 ja 11 sekä vastaajan todisteista 9, 10 ja 11 ilmenee, että vuonna 2007 tehdyn System 4 -tuotepakkausuudistuksen yhteydessä kartonkikotelon pohjaväri on muutettu mattavalkoisesta helmiäisvalkoiseksi ja pullon etiketti on vaihdettu valkoisesta läpinäkyväksi. Edelleen kartonkikotelon ja pullon etiketin alareunasta on poistettu vanhassa tuotepakkauksessa näkyvästi esillä ollut pystypalkki, jonka väritys on noudattanut tuotteen koodiväriä. Tuotepakkauksen väritystä on muutoinkin jonkin verran himmennetty, kartonkikotelon hiusnystyrän kuvaa on tyylitelty, kartonkikotelon kulmia on hieman pyöristetty ja kartonkikotelon sekä pullon etiketin alalaitaan on lisätty hopeanvärinen reunus, jollainen on poistettu kartonkikotelon yläreunasta. Kartonkikotelon ja pullon tekstejä on myös muutettu.
Markkinaoikeus kuitenkin toteaa, että kokonaisuutena arvioiden sekä vanhassa että uudessa System 4 -tuotepakkauksessa katsojan huomio kiinnittyy pääasiallisesti kartonkikotelon ja pullon etiketin yläosaan painettuun suureen ”System 4”-logoon. Logossa päähuomio kiinnittyy suurikokoiseen numeroon 4, jonka muoto on tyylitelty ja jonka väritys on kulloisenkin tuotteen koodivärin mukainen. Lisäksi kartonkikotelon ja pullon muoto, koko, numeroinnit, kirjaintunnukset ja värimaailma ovat kokonaisuutena arvioiden säilyneet samankaltaisina. Sanottuun nähden markkinaoikeus katsoo, että uudistuksen yhteydessä System 4 -tuotepakkauksen olennaiset piirteet on säilytetty ja että uusi System 4 -tuotepakkaus on kokonaisvaikutelmaltaan samankaltainen kuin vanha System 4 -tuotepakkaus. Vanha ja uusi System 4 -tuotepakkaus mielletään kuluttajien ja alalla toimivien elinkeinonharjoittajien keskuudessa saman tuotteen pakkauksen vanhemmaksi ja uudemmaksi versioksi.
Markkinaoikeus katsoo näin ollen, että hakijalla on oikeudellinen intressi saada tutkituksi, ovatko KC professional Biosystem -tuotepakkaukset orjallisia jäljitelmiä suhteessa sekä vanhaan että uuteen System 4 -tuotepakkaukseen. Markkinaoikeus hylkää siten Miraculos Oy:n vaatimuksen hakemuksen hylkäämisestä tällä perusteella.
Ratkaistava pääasiakysymys ja sovellettavat oikeuslähteet
Asiassa on näin ollen Sim Finland Oy:n vaatimuksen johdosta ratkaistavana, onko Miraculos Oy:n menettely sen käyttäessä markkinoinnissaan edellä kuvattuja, kartonkikotelon ja pullon käsittäviä KC professional Biosystem -tuotepakkauksia ollut sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla hyvän liiketavan vastaista tai muutoin sopimatonta.
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin yleislausekkeen mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä. Lain 6 §:n 1 momentin mukaan elinkeinonharjoittajaa voidaan kieltää jatkamasta tai uudistamasta lain 1?3 §:n vastaista menettelyä. Kieltoa on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta.
Lähtökohtana Miraculos Oy:n menettelyn sopimattomuuden arvioinnissa on se, ettei pelkästään tuotteen tai tuotepakkauksen jäljittelyä ja jäljitelmien markkinointia voida pitää sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentissa tarkoitettuna hyvän liiketavan vastaisena tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimattomana menettelynä. Sopimatonta ja siten kiellettyä mainitun lainkohdan nojalla on kuitenkin sellainen orjallisten jäljitelmien markkinointi, joka on omiaan luomaan kuvan siitä, että jäljitelmä on peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä kuin jäljitelty tuote tai tuotepakkaus. Jotta kaupallista alkuperää koskeva sekaantumisvaara voisi ylipäätään syntyä, tulee alkuperäisen tuotteen tai tuotepakkauksen olla omaperäinen ja markkinoilla siten tunnettu, että se yhdistetään tiettyyn kaupalliseen alkuperään.
Omaperäisyys ja tunnettuisuus
Edellytyksenä sille, että asiassa voitaisiin katsoa olevan kysymys sopimattomasta menettelystä on siten ensiksi se, että tarkasteltavana olevia hakijan tuotepakkauksia on pidettävä omaperäisinä ja tunnettuina.
Asiassa on riidatonta, että hakijan System 4 -tuotteita on markkinoitu Suomessa 1.9.1994 lähtien ja että hakijalle on Suomessa rekisteröity ”System 4”-tavaramerkki 31.5.1996.
Todistaja TV:n kertomuksen perusteella asiassa on selvitetty, että aluksi System 4 -tuotesarja koostui neljästä tuotteesta: kahdesta shampoosta ja kahdesta hoitoaineesta. Vuonna 1997 tuotesarjaan lisättiin kaksi uutta tuotetta ja vuonna 2001 tai 2002 viimeisin eli seitsemäs tuote.
Todistaja TV on edelleen kertonut, että nyt käytössä oleva System 4 -tuotepakkaus on tuotu markkinoille vuonna 1997. Tuotepakkaukseen tehtiin pieniä muutoksia vuonna 2003, jolloin muun ohella kartonkikotelon yläreunaan lisättiin hopean värinen reunus. Lisäksi tuotepakkausta on uudistettu vuonna 2007. Nykyinen numerointitapa on TV:n mukaan ollut käytössä alusta lähtien, sitä mukaa kun tuoteperhe on muotoutunut. Nykyinen värimaailma on ollut käytössä vuodesta 1997 lähtien.
Todistaja HV on kertonut, että Sim Finland Oy on tehnyt System 4 -tuotesarjaa tunnetuksi muun ohella vuodesta 1995 lähtien viiden viikon välein kaikkiin Suomen kampaamoihin lähettämässään Simextra-lehdessä, kuluttajille suunnatuilla kampanjoilla lehdissä ja televisiossa sekä käyttämällä tuotteita alan oppilaitoksissa opetustuotteina. Hakijan todisteessa 2 olevasta tuote-esitteestä, vastaajan todisteena 9 olevasta Simextra-lehdestä sekä todistaja TV:n kertomuksesta ilmenee, että markkinoinnissa System 4 -tuotepakkaus on ollut näkyvästi esillä. Parturi-kampaamoyrittäjinä toimivien todistajien MK:n ja JK:n mukaan System 4 -tuotesarjat ovat parturi-kampaamoissa esillä yleensä kartonkikoteloissaan. Parturi-kampaamoyrittäjänä toimivan todistaja MU:n mukaan kotelon vierellä hyllyssä saattaa olla esillä myös System 4 -pullo.
Todistaja MK on kertonut, että System 4 -tuotteet ovat hyvin tunnettuja kampaajien keskuudessa. Todistaja SV, joka toimii Miraculos Oy:n myyntiedustajana sekä todistaja MU ovat lisäksi kertoneet, että parturi-kampaajat mieltävät System 4 -tuotteet nimenomaan Sim Finland Oy:n tuotteiksi. Todistaja MU on edelleen kertonut, että hänen parturi-kampaamoliikkeessään System 4 -tuotteiden myynti on moninkertaisesti suurempaa kuin vastaajan puheena olevan tuotesarjan myynti. Todistaja MU:n mukaan hänen liikkeensä on ottanut Sim Finland Oy:n tuotetarjonnasta valikoimiinsa ainoastaan System 4 -tuotesarjan ja tämän siitä syystä, että asiakkaat kysyvät nimenomaan System 4 -tuotteita.
Todistaja TV:n kertoman mukaan noin 35 prosenttia kaikista Suomen kampaamoista myy System 4 -tuotteita. Asiassa todisteina esitettyjen Teknokemian yhdistyksen myyntitilastojen (hakijan todisteet 7 ja 8) mukaan Sim Finland Oy:n puheena olevilla tuotteilla on ollut vuosina 2005?2008 merkittävä markkinaosuus hilseshampoiden tuoteryhmässä Suomessa. Vaikka mainittu tilasto ei asiassa esitetyn näytön perusteella ole kattava ottaen huomioon, että muun ohella todistaja TV:n kertoman mukaan Teknokemian yhdistyksen jäsenet kattavat vain noin 70 prosenttia Suomen kampaamomyynnistä, se kuitenkin osaltaan tukee asiassa esitettyä muuta selvitystä edellä kuvatussa tuotepakkauksessa myydyn System 4 -tuotteen tunnettuisuudesta.
Markkinaoikeus toteaa, että hakijan System 4 -tuotepakkaus, joka koostuu valkoisesta kartonkikotelosta ja ruskeasta muovipullosta, on perusratkaisultaan sinänsä varsin tavanomainen hiustenhoitotuotteiden tuotepakkausten joukossa. System 4 -kartonkikoteloihin ja -pullojen etiketteihin on kuitenkin merkitty korostetusti Sim Finland Oy:n tuotemerkki ”System 4”. Kyseinen logo, jota on kuvailtu edellä, on suurikokoinen, huomiota herättävä ja mieleenpainuva. Kartonkikoteloon ja pullon etikettiin on merkitty lisäksi pienemmällä mutta edelleen hyvin erottuvalla tavalla ”Sim”. Muita tuotesarjan tunnuksia ovat shampoiden numerot, hoitoaineiden kirjaintunnukset, hiusnystyräpiirros sekä värimaailma, jolla on näytetty olevan tuotesarjan tuotteiden yksilöinnissä keskeinen rooli. Markkinaoikeus katsoo, että kun näitä osatekijöitä arvioidaan kokonaisuutena, System 4 -tuotepakkauksella on katsottava olevan oma ilmeensä, joka erottuu muista markkinoilla olevista vastaavista tuotepakkauksista ja tuotesarjoista, ja tekee siitä omaperäisen.
Edellä esitetyt seikat kokonaisuutena huomioon ottaen markkinaoikeus edelleen katsoo, että puheena oleva omaperäiseksi katsottava System 4 -tuotepakkaus on tullut tunnetuksi kuluttajien ja parturi-kampaajien keskuudessa siten, että se yhdistetään omaan, erilliseen kaupalliseen alkuperäänsä, joka eroaa muiden vastaavien tuotteiden kaupallisesta alkuperästä.
Sekaantumisvaara
Asiassa on tämän jälkeen arvioitava, aiheutuuko tuotepakkausten välillä sekaantumisvaaraa siten, että KC professional Biosystem -tuotepakkauksen markkinointi on omiaan luomaan kuvan siitä, että tuotepakkaus on peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä kuin Sim Finland Oy:n System 4 -tuotepakkaus.
Sekaantumisvaaran olemassaoloa arvioitaessa tuotepakkauksia on arvioitava kokonaisuutena. Ratkaisevaa ei ole se, eroavatko tuotepakkaukset joidenkin yksityiskohtien johdosta niitä rinnakkain vertailtaessa, vaan se, millaisen kokonaisvaikutelman tuotteiden tavanomainen kohderyhmä saa tuotepakkauksista tavanomaisessa markkinointitilanteessa.
KC professional Biosystem -tuotteita markkinoidaan sekä kuluttajille että alalla toimiville elinkeinonharjoittajille. Mahdollisen sekaantumisvaaran aiheutuminen on siten ensiksikin arvioitava tuotepakkauksista kuluttajalle syntyvän kokonaisvaikutelman perusteella. Siltä osin kuin Miraculos Oy:n markkinointi on kohdistunut elinkeinonharjoittajiin, on mahdollisen sekaantumisvaaran aiheutumista vastaavasti arvioitava erikseen tämän kohderyhmän näkökulmasta.
Kuluttajat
Asiassa on riidatonta, että Miraculos Oy on tuonut KC professional Biosystem -tuotesarjan markkinoille vuodenvaihteessa 2005?2006. Asiassa on edelleen riidatonta, että System 4- ja KC professional Biosystem -tuotesarjojen tuotteiden käyttötarkoitus on identtinen. Kyse on kilpailevista tuotesarjoista ja tuotteista. Kumpaakin tuotesarjaa markkinoidaan parturi-kampaamoliikkeille niiden omaa käyttöä sekä kuluttajille suunnattua jälleenmyyntiä varten.
Todistaja HV on kertonut, että puheena olevia tuotteita myydään kuluttajille perinteisten parturi-kampaamoiden lisäksi myös itsepalvelumyymäläperiaatteella toimivissa kampaamokaupoissa. MH ja JH ovat vahvistaneet, että näin tapahtuu myös KC professional Biosystem -tuotteiden osalta, muttei merkittävissä määrin. Todistaja HV:n, todistaja MU:n ja JH:n kertomuksista ilmenee, että parturi-kampaamoliikkeet ja kampaamokaupat saattavat myydä pelkästään joko hakijan tai vastaajan puheena olevaa tuotesarjaa, mutta on myös liikkeitä, jotka myyvät samanaikaisesti kumpaakin tuotesarjaa.
Kuten edellä on mainittu, todistaja MK:n ja todistaja JK:n mukaan System 4 -tuotesarjat ovat parturi-kampaamoissa esillä yleensä kartonkikoteloissaan. Todistaja MU:n mukaan kotelon vierellä hyllyssä saattaa olla esillä myös System 4 -pullo. System 4 -tuotteet ovat esillä ryhmiteltyinä tuotesarjaksi ja ne ovat esillä samassa hyllyssä kuin muut samaan käyttötarkoitukseen suunnatut hiustenhoitosarjat. Todistaja MK:n mukaan asiakkaat saattavat liikkeessä joskus kysyä myös ”keltaista pulloa” tai ”numero ykköstä” muistamatta System 4 -tuotteen virallista nimeä.
Tuotepakkauksia tarkasteltaessa markkinaoikeus toteaa, että niissä on sekä yhtäläisyyksiä että eroavuuksia. Kummassakin tuotesarjassa shampoot on numeroitu 1, 2, 3 ja 4, ja hoitoaineet on merkitty kirjaintunnuksin. Tuotesarjoissa on identtisen tai lähes identtisen muotoiset kartonkikotelot, pullot ja pullojen tulpat, ja niissä on jokaiselle yksittäiselle tuotteelle annettu koodiväri, joka kulloinkin määrittää kyseisen tuotepakkauksen värimaailman. Kummassakin tuotesarjassa kartonkikotelon sivussa on piirretty hiusnystyrän kuva.
Toisaalta kummankin tuotesarjan tuotepakkauksessa on korostettu hakijan ja vastaajan omia tuotenimiä ja tuotemerkkejä. Hakijan tuotepakkauksen ulkoasussa hallitsevana on edellä selostetuin tavoin suurikokoinen ”System 4”-logo, joka sijoittuu sekä kartonkikotelossa että pullon etiketissä pakkauksen yläosaan. Vastaajan tuotepakkauksessa kartonkikotelon ja pullon etiketin asettelun painopiste on sen sijaan pakkauksen alaosassa, tuotepakkauksen yläosan ollessa valkoinen. Vastaajan kartonkikotelosta ja pullon etiketistä erottuu hopean väriseen pystypalkkiin pakkauksen vasempaan reunaan painettu ”KC professional”-logo sekä pakkauksen keskiosaan painettu ”Biosystem”-logo, jossa sana ”Bio” on tummennettu. Vastaajan kartonkikoteloa hallitsee muutoin hopean värinen alue, joka kiertyy kartonkikotelon etupuolen vasemmalta reunalta sen takapuolelle. Hakijan tuotepakkauksessa ei sen sijaan ole pystysuoraa kirjoitusta, ja hakijan kartonkikotelon pohjaväritys on kauttaaltaan mattavalkoinen tai helmiäisvalkoinen. Tarkasteltaessa hakijan ja vastaajan tuotesarjoja kokonaisuuksina voidaan todeta, että yksittäisten tuotteiden värikoodit ja hoitoaineiden kirjaintunnukset eivät edellä esitetyin tavoin aina vastaa toisiaan.
Myös hakijan ja vastaajan tuotemerkit ”System 4” ja ”KC professional Biosystem” tai ”Biosystem” ovat visuaalisesti ja foneettisesti selvästi erilaisia ja jättävät katsojaan ja kuulijaan toisistaan poikkeavan muistijäljen.
Markkinaoikeus katsoo, että tarkasteltavana olevissa tuotepakkauksissa on edellä esitetyllä tavalla useita eroavuuksia eikä tuotepakkauksista yksittäin tai tuotesarjana tarkasteltuna synny samanlaista kokonaisvaikutelmaa. Lisäksi Miraculos Oy:n tuotemerkit ”KC professional” ja ”Biosystem” käyvät näkyvästi ilmi vastaajan markkinoimasta tuotepakkauksesta. Tässä arvioinnissa merkitystä ei ole annettava raaka-ainelistoille, jotka riidattomasti ovat osin samanlaiset, koska kartonkikoteloon pienellä painettu raaka-ainelista ei tyypillisesti vaikuta kuluttajan ostotilanteessa markkinoinnista saamaan kokonaisvaikutelmaan.
Todistaja TV on kertonut, että kuluttajat ovat internetin keskustelupalstoilla ihmetelleet hakijan ja vastaajan puheena olevien tuotteiden raaka-ainelistojen samankaltaisuutta. Markkinaoikeus toteaa, että tässä yhteydessä kyse ei ole kuitenkaan ollut siitä, että vastaajan tuotepakkaus olisi aiheuttanut sen mielikuvan, että se on peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä kuin System 4 vaan kyse on ollut siitä, että kuluttajat ovat hämmästelleet kahden eri valmistajan tuotteen samankaltaisia raaka-ainelistoja.
Todistaja MK on sinänsä kertonut parturi-kampaamoliikkeissään sattuneista noin 10-20 tapauksesta, joissa kuluttaja on ottanut hyllystä KC professional Biosystem -tuotteen vaikka myyjän asiaa tiedustellessa on selvinnyt, että kuluttajan tarkoituksena on ollut hankkia System 4 -tuote. Markkinaoikeus toteaa, että kyse on ollut yksittäisistä tapauksista, jotka ovat sattuneet heti KC professional Biosystem -tuotesarjan markkinoille tulon jälkeen vuoden 2006 alussa. Todistajat MU ja JK, joiden parturi-kampaamoliikkeissä myydään tai on myyty sekä System 4- että KC professional Biosystem -tuotesarjoja, eivät ole kertomansa mukaan tietoisia tapauksista, joissa kuluttajat olisivat sekoittaneet puheena olevat tuotepakkaukset.
Markkinaoikeus katsoo, että tuotepakkausten kokonaisvaikutelmaa hallitsevat toisistaan poikkeavat tuotenimet ja niistä syntyy erilainen kokonaisvaikutelma. Tilannetta on kokonaisuutena arvioitava siten, ettei KC professional Biosystem -tuotepakkauksen kuluttajiin kohdistuva markkinointi ole omiaan aiheuttamaan kaupallista alkuperää koskevaa sekaantumisvaaraa riippumatta siitä, markkinoidaanko tuotetta perinteisessä parturi-kampaamoliikkeessä, jossa kuluttaja tyypillisesti valitsee tuotteen alan ammattilaisen avustuksella, vai kampaamokaupassa, jonka hyllystä kuluttaja tyypillisesti valitsee tuotteen itsenäisesti.
Elinkeinonharjoittajat
Todistaja SV ja MH ovat kertoneet, että vastaajan puheena olevan tuotesarjan markkinointi elinkeinonharjoittajille tapahtuu pääasiassa Miraculos Oy:n myyntiedustajien henkilökohtaisilla asiakaskäynneillä. Vanhat asiakassuhteet ovat alalla tärkeitä ja Miraculos Oy:n myyntiedustajat tunnetaan parturi-kampaamoissa. Kun Miraculos Oy:öön palkataan uusi myyntiedustaja, tästä lähetetään asiakkaille tiedote.
Markkinaoikeus toteaa, että kun Miraculos Oy:n markkinointi elinkeinonharjoittajille tapahtuu pääasiassa sen myyntiedustajien henkilökohtaisilla asiakaskäynneillä ja jossain määrin puhelinmyynnillä, sekaantumisvaaraa arvioitaessa ei tuotepakkauksilla ole yhtä ratkaisevaa merkitystä kuin kuluttajien kohdalla. Alalla toimivilla elinkeinonharjoittajilla on myös katsottava olevan erityisasiantuntemusta alan tuotteiden kaupallisista alkuperistä.
Todistaja MK on kertonut, ettei hänelle ole syntynyt epäselvyyttä siitä, keneltä hän on ostanut KC professional Biosystem-tuotetta. Todistaja MU on myös kertonut, että hän tietää, kenen kanssa kauppaa käydään. Edelleen todistaja JK on kertonut, että hänen liikkeessään ei ole henkilökunnan keskuudessa syntynyt erehdystä siitä, kenen tuotteista on kyse.
Todistaja HV on kertonut, että Sim Finland Oy on vastaajan puheena olevan tuotesarjan markkinoille tulon jälkeen saanut parturi-kampaajilta kyselyjä, onko KC professional Biosystem -tuotteessa kyse samasta tuotteesta kuin System 4 eli onko kyseessä sama tuote edullisempaan hintaan. Markkinaoikeus kuitenkin toteaa, ettei tämä osoita sitä, että parturi-kampaajat olisivat sekoittaneet tuotepakkauksen kaupallisen alkuperän vaan kyselyjen lähtökohtana ovat olleet huomiot kahden eri valmistajan tuotteiden samankaltaisuudesta.
Todistaja TV on kertonut Sim Finland Oy:n vastaanottaneen joitain puheluja, joissa asiakkaat ovat halunneet ostaa hakijalta Biosystem-tuotteita tai ovat kysyneet Biosystem-tuotteita koskevasta laskusta. Markkinaoikeus toteaa, että nämä yksittäiset, enemmälti yksilöimättömiksi jääneet tapaukset eivät kuitenkaan osoita sitä, että vastaajan puheena oleva markkinointi olisi ollut omiaan aiheuttamaan elinkeinonharjoittajien keskuudessa sekaantumisvaaraa tuotteen kaupallisesta alkuperästä.
Ottaen huomioon edellä markkinoinnista lausutun, alalla toimivien elinkeinonharjoittajien asiantuntemuksen, asiassa saadun henkilötodistelun sekä vielä tuotepakkausten eroavuuksista edellä todetun, markkinaoikeus katsoo, ettei Miraculos Oy:n sanotusta markkinoinnista ole tältäkään osin näytetty aiheutuneen kaupallista alkuperää koskevaa sekaantumisvaaraa.
Johtopäätös
Edellä lausutun perusteella markkinaoikeus katsoo, että Miraculos Oy:n markkinointi ei ole ollut omiaan aiheuttamaan sekaantumisvaaraa tuotteiden kaupallisesta alkuperästä. Menettelyä ei tästä syystä ole pidettävä sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla hyvän liiketavan vastaisena ja toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimattomana. Sim Finland Oy:n vaatimus kiellon asettamiseksi on näin ollen hylättävä.
Oikeudenkäyntikulut
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 7 §:n 2 momentin sekä eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun lain 20 §:n 1 momentin mukaan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain mukaisissa asioissa markkinaoikeudessa sovelletaan oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevia oikeudenkäymiskaaren säännöksiä.
Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan asianosainen, joka häviää asian, on velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut, jollei muualla laissa toisin säädetä.
Hakijan asiassa esittämä vaatimus on hylätty kokonaisuudessaan. Hakija on siten velvollinen korvaamaan kaikki vastaajan tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.
Hakija on paljoksunut vastaajan oikeudenkäyntikululaskusta ilmenevää palkkiovaatimusta hakijan palkkiovaatimuksen ylittävältä osaltaan sekä tuntiveloituksen osalta. Hakijan mukaan markkinaoikeuden ei tule velvoittaa hakijaa korvaamaan kuluja, jotka ovat aiheutuneet vastaajan asiamiehen vaihtumisesta kesken markkinaoikeusprosessin.
Markkinaoikeus toteaa, että vastaajan asiamiehen vaihtuminen kesken oikeudenkäynnin on todennäköisesti aiheuttanut jonkin verran ylimääräistä perehtymistyötä.
Edellä lausuttu sekä jutun laatu ja laajuus huomioon ottaen markkinaoikeus harkitsee vastaajan tarpeellisista toimenpiteistä johtuneiden kohtuullisten oikeudenkäyntikulujen määräksi 20.000 euroa.
Päätöslauselma
Sim Finland Oy:n hakemus hylätään.
Sim Finland Oy velvoitetaan suorittamaan Miraculos Oy:lle korvauksena oikeudenkäyntikuluista 20.000 euroa. Korvaukselle on maksettava viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut markkinaoikeuden päätöksen antamisesta.
Muutoksenhaku
Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.
Määräaika valituslupahakemuksen ja valituksen tekemiselle päättyy 24.11.2009.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Ville Parkkari, Nora Steiner-Forsberg ja Pasi Yli-Ikkelä sekä asiantuntijajäsen Marja-Leena Mansala.
LAINVOIMAISUUS
Lainvoimainen