MAO:199/03
- Keywords
- Hyvän liiketavan vastaisuus, Superlatiivi-ilmaisu
- Year of case
- 2003
- Date of Issue
- Register number
- 38/03/M1
Suomen Yritysopas Oy vastaan Oy Findexa Ab. Vastaaja oli käyttänyt yrityshakemistostaan ilmaisua "luotettavin". Vastaaja ei ollut esittänyt näyttöä siitä, että vastaajan hakemiston tiedot olisivat muiden kilpailijoiden hakemistojen tietoja luotettavampia. Vaikka vastaajan hakemistoa voitiin pitää yhtenä kattavimmista kyseisenkaltaisista hakemistoista, vastaaja ei ollut kuitenkaan esittänyt riidatonta näyttöä siitä, että vastaajan hakemistosta löytyisi eniten kyseisenkaltaisia tietoja ja että hakemisto olisi kattavampi kuin muut vastaavat hakemistot. Ilmaisut "luotettavin" ja "täydellisin" olivat olleet toteennäyttämättömiä ja siten hyvän liiketavan vastaisia.
Vastaajan yritystietopalvelun tietokantaan perustuva hakupalvelu oli yksi Suomen laajimmin käytetyistä kyseisenkaltaisista hakupalveluista. Vaikka myös eräiden muiden hakupalvelujen yritystiedot perustuivat vastaajan yritystietokantaan, sanottuihin hakupalveluihin tehtyjä hakuja ei voitu pitää vastaajan hakupalveluihin kohdistuvina hakuina, eikä niitä siten voitu laskea osaksi niitä hakuja, jotka oli tehty vastaajan hakupalveluihin. Vastaaja ei ollut mainonnassaan täsmentänyt, mitä ilmaisulla yritystietopalvelu oli tarkoitettu. Vastaajan ei voitu katsoa esittäneen riittävää näyttöä siitä, että vastaajan yritystietopalvelu olisi Suomessa eniten käytetty hakupalvelu. Vastaajan markkinoinnissaan käyttämä ilmaisu, jonka mukaan vastaajan yritystietopalvelu olisi "ylivoimaisesti käytetyin yritystietopalvelu" oli ollut toteennäyttämätön ja siten hyvän liiketavan vastainen.
Vastaajan yritystietopalvelun tietosisältöä oli lähtökohtaisestikin vaikea verrata muiden tietopalvelujen tietosisältöön tietojen vaihtelevuudesta johtuen. Vaikka vastaajan yritystietopalvelua voitiin pitää yhtenä laajimmista yritystietopalveluista, vastaajan tietopalvelun ei ollut näytetty olevan yleisesti ja kaikissa suhteissa tietosisällöltään kattavin ja laajin. Vastaaja ei ollut myöskään markkinoinnissaan yksilöinyt, missä suhteessa vastaajan yritystietopalvelu oli tietosisällöltään muita kattavampi ja laajempi. Vastaajan käyttämä yleinen ja yksilöimätön ilmaisu, jonka mukaan vastaajan yritystietopalvelu olisi "tietosisällöltään Suomen kattavin ja laajin", oli ollut hyvän liiketavan vastainen. Vastaaja ei ollut myöskään yksilöinyt toimialahakemistostaan käyttämäänsä ilmaisua "tietosisällöltään Suomen laajin toimialahakemisto". Tämäkin yleinen ja yksilöimätön ilmaisu oli ollut hyvän liiketavan vastainen.
SopMenL 1 § ja 6 §