Go to front page
Market Court

29.8.2003

Market Court

Decisions of Market Court since 1979.

MD:165/03

Keywords
Angivelse av priset, Förordningen om prisinformation
Year of case
2003
Date of Issue
Register number
177/02/M2

Dnr 177/02/M2
Givet 29.8.2003

Konsumentombudsmannen mot Biljettjänst Ab (bolaget). I de annonser och reklaminslag som var föremål för ansökan hade biljetter till individualiserade tillställningar och evenemang marknadsförts till konsumenter. I reklamen fanns inget omnämnande om biljetternas priser. I marknadsföringsmaterialet hade svarandebolaget uppgetts vara försäljningsplats för biljetterna. Med stöd av reklamen uppfattades svarandebolaget trots sin ställning som förmedlare som säljare av biljetterna. Därför var svarandebolaget vid sidan om arrangörerna av tillställningarna och evenemangen ansvarigt för att priset på biljetterna uppgavs. Bolaget hade inte lagt fram någon utredning om att bolaget i tillräcklig mån skulle ha gett arrangörerna av tillställningarna och evenemangen anvisningar om de omständigheter som anknöt till uppgivandet av priset. Bolaget hade inte heller presenterat några andra sådana omständigheter med stöd av vilka man kunde anse att bolaget hade eftersträvat att i tillräcklig mån försäkra sig om att marknadsföringen stod i samklang med lagen till denna del. Då priserna inte hade uppgetts i annonserna och reklaminslagen, stred de mot förordningen om prisinformation. Genom att svarandebolaget tillät att biljetter till individualiserade tillställningar och evenemang marknadsfördes utan att marknadsföringen skulle ha innehållit en klar och lätt iakttagbar uppgift om priset på tillställningen och evenemanget, hade bolaget i sin marknadsföring förfarit otillbörligt med hänsyn till konsumenterna.

Svarandens avgiftsbelagda telefonnummer hade angetts i annonserna och reklaminslagen som kanalen för hur biljetterna beställs. I tidningsannonserna hade telefonnumrets pris angetts med så liten text att den inte kunde urskiljas i annonserna. I TV-reklamen hade priset angetts i så litet format att det var omöjligt att tyda det. Då priset uppgavs på detta sätt var det i praktiken detsamma som om priset helt skulle ha blivit oangivet. Också till denna del stod marknadsföringen i strid med förordningen om prisinformation. Genom att svarandebolaget tillät att bolagets individualiserade telefonnummer marknadsfördes som inköpsplats för biljetterna utan att priset på telefonnumret skulle ha angetts på ett klart och lätt iakttagbart sätt, hade bolaget i sin marknadsföring förfarit otillbörligt med hänsyn till konsumenterna.

KSL 2 kap. 1 § och 7 §

Top of page