MT:2002:004
- Keywords
- Uhkasakon tuomitseminen, Sopimaton hinnanalennusilmoittelu
- Year of case
- 2002
- Date of Issue
Kuluttaja-asiamies (KA) vastaan Kultajousi Oy, Heikki Virtanen, Timo Virtanen ja Tapio Virtanen. KA oli kieltänyt kuluttajansuojalain (KSL) 2 luvun säännösten nojalla Kultajousi Oy:tä markkinoinnissaan mm. ilmoittamasta tuotteen hintaa alennetuksi käyttämällä alennuksen laskemisen lähtöhintana tuotteen ohjevähittäishintaa tai muuta siihen verrattavaa hintaa, jos sitä ei ollut kuluttajilta tosiasiallisesti peritty ennen alennusmyynnin alkamista. KA oli vaatinut kiellon tehosteeksi asetetun uhkasakon tuomitsemista maksettavaksi sen vuoksi, että kieltoa oli rikottu.
Vastaajayhtiö oli KA:n määräämän kiellon voimaantulon jälkeen loppuunmyyntimarkkinoinnissaan tarjonnut tuotteita ilmoittamalla hintoja alennetuiksi prosenttialennuksia käyttäen. Joitakin tuotteita oli ennen loppuunmyyntiä myyty ohjevähittäishinnalla tai muulla korkeammalla hinnalla, mutta loppuunmyynnissä ilmoitetut alennusprosentit oli kuitenkin laskettu muidenkin tuotteiden osalta ohjevähittäishinnoista. Vastaajayhtiö ei ollut näyttänyt, että tuotteita olisi joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ennen alennusmyyntiä myyty ohjevähittäishinnalla, josta alennusprosentit oli laskettu. Vastaajayhtiö oli siten ilmoittamalla loppuunmyynnissään tuotteen hintaa alennetuksi käyttämällä alennuksen laskemisen lähtöhintana ohjevähittäishintaa tai muuta siihen verrattavaa hintaa, jota ei ollut ennen loppuunmyyntiä peritty kuluttajilta, rikkonut KA:n määräämää, edellä mainittua kieltoa. Kiellon tehosteeksi asetettu uhkasakko tuomittiin maksettavaksi. Sen sijaan KA:n aikaisemmassa päätöksessä Heikki Virtaselle asetettua uhkasakkoa ei tuomittu maksettavaksi.
Vastaajayhtiötä kiellettiin kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa ilmoittamasta tuotteen hintaa alennetuksi käyttämällä alennuksen laskemisen lähtöhintana tuotteen ohjevähittäishintaa tai muuta siihen verrattavaa hintaa, jos yhtiö ei ollut sitä kuluttajilta tosiasiallisesti aikaisemmin perinyt. Kiellon tehosteeksi asetettiin aikaisempaa korkeampi uhkasakko.
Vastaajayhtiön järjestämiin loppuunmyynteihin oli siirretty tavaraa toisista yhtiön myymälöistä ja varastoista loppuunmyynnin aikana. Vastaajayhtiö oli siten järjestämiensä loppuunmyyntien aikana täydentänyt loppuun myytäviä tavaravarastoja. Yhtiö ei ollut esittänyt perusteltua syytä sille, miksi loppuun myytäviä varastoja oli loppuunmyyntien aikana täydennetty. Yhtiö oli siten käyttämällä ilmaisua loppuunmyynti, kun loppuunmyytäviä tavaravarastoja oli loppuunmyynnin aikana ilman perusteltua syytä täydennetty, antanut markkinoinnissaan loppuunmyynnistään kuluttajille virheellisen kuvan. Markkinointi oli kuluttajien kannalta sopimatonta.
Timo Virtanen ja Tapio Virtanen olivat olleet vastuussa yhtiön markkinoinnista. Kiellot määrättiin myös Timo Virtaselle ja Tapio Virtaselle henkilökohtaisesti.
KSL 2 luku 1 §, 3 § ja 7 §