Go to front page
Chancellor of Justice

15.3.2023

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Tiedusteluun vastaaminen

Keywords
Hyvä hallinto, Tiedusteluun vastaaminen, Huolellisuus
Year of case
2023
Date of Issue
Register number
OKV/92/10/2022
Resolved by
Apulaisoikeuskanslerin sijainen

Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tietoon näkemyksensä, ettei kantelijan asiaa ollut käsitelty riittävän huolellisesti eikä hallinnon palveluperiaate ollut toteutunut.

THL ei ollut ilmoittanut kantelijalle, että se oli siirtänyt kantelijan tiedustelun Kansaneläkelaitoksen (Kela) vastattavaksi. THL:n toimintamallien mukaan ilmoitus olisi pitänyt tehdä. Apulaisoikeuskanslerin sijainen piti kuitenkin myönteisenä, että laitos oli ilmoittamansa mukaan kantelun myötä kiinnittänyt huomiota siirtoilmoitusten lähettämistä koskeviin menettelytapoihinsa ja kehittänyt niitä.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Kelan tietoon näkemyksensä, että kun hallinnon asiakkaan yhteydenottoon vastataan kirjeellä tai sähköpostitse, olisi hyvän hallinnon mukaista lähtökohtaisesti ilmoittaa vastaajan etunimen lisäksi myös sukunimi. Kela oli vastannut kantelijan tiedusteluun pelkällä asiakaspalvelijan etunimellä. Kelan antaman selvityksen mukaan kysymyksessä on sen asiakaspalvelun toimintamalliin kuuluva käytänne.

Top of page