Go to front page
Chancellor of Justice

12.12.2011

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Hyvän hallinnon vaatimuksista tiedusteluihin vastaamisessa ja asiakirjojen käsittelyssä

Keywords
Hyvä hallinto, Vastaus, Käsittely
Year of case
2011
Date of Issue
Register number
OKV/715/1/2010
Resolved by
Apulaisoikeuskansleri

Yhtiö sai 5.2.2010 päivättyyn kirjeeseen sisältyvään tiedusteluunsa 3.6.2010 päivätyn kirjallisen vastauksen verohallinnon perintäyksiköstä kirjoitettuaan 20.5.2010 samasta asiasta uudelleen yritysverotoimistolle. Kun vastauksen saaminen kesti neljä kuukautta, yhtiö ei saanut asiaansa käsitellyksi lain edellyttämällä tavalla ilman aiheetonta viivytystä.

Yhtiön 5.2.2010 päivätty kirje oli sanotun neljän kuukauden ajan ja sen jälkeenkin vireillä yritysverotoimistossa. Selvityksen mukaan vasta ”kanteluasiaa selvitettäessä” ilmeni yhtiön 20.5.2010 päivätyn kirjeen olemassaolo ja sen käsittelyvaiheet. Apulaisoikeuskanslerin selvityspyyntö saapui leiman mukaan verovirastoon 19.8.2010 ja yritysverotoimisto antoi selvityksen 14.10.2010.

Apulaisoikeuskansleri kiinnitti yritysverotoimiston huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin tiedusteluihin vastaamisessa ja asiakirjojen käsittelyssä. Perustuslain 21 §:ssä perusoikeutena turvattuun hyvään hallintoon kuuluu, että viranomaiselle toimitettuun asialliseen kirjalliseen tiedusteluun vastataan kirjallisesti. Tämän tulee tapahtua ilman aiheetonta viivytystä. Velvoitetta viivytyksettömästä käsittelystä vahvistaa hallintolain 23 §:n 1 momentin säännös. Hyvään hallintoon kuulu myös se, että viranomaisessa asioivan samaa asiaa koskevat kirjeet käsitellään yhdessä. Tätä edellyttää myös hallintolain 7 §:n ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 18 §:n 1 momentin 1 kohdan asianmukainen noudattaminen.

Suomen perustusL 21 §
HallintoL 7 §
HallintoL 23 §:n 1 mom.
L viranomaisten toiminnan julkisuudesta 18 §:n 1 mom. 1 k

Top of page