Tietosuojan toteutumisesta asiakaspalvelussa
- Keywords
- Asiakaspalvelu, Tietosuoja
- Year of case
- 2001
- Date of Issue
- Register number
- 827/1/01
- Resolved by
- Apulaisoikeuskansleri
Kantelussa oli kysymys siitä, että Kansaneläkelaitoksen paikallistoimiston asiakaspalvelutiloissa vuoroaan odottavat asiakkaat saattoivat kuulla palvelua saavan asiakkaan kanssa käydyt keskustelut. Kansaneläkelaitoksen selvityksen mukaan kantelussa mainitut palvelutilat olivat olleet varsinaisten tilojen uusimistyön vuoksi väliaikaiset. Nyttemmin käyttöön otetut uusitut palvelutilat täyttävät selvityksen mukaan tietosuojavaatimukset. Apulaisoikeuskansleri on kanteluun antamassaan ratkaisussa todennut, että Kansaneläkelaitoksen tulee kiinnittää paikallistoimistojensa huomiota tietosuojakysymyksiin ja huolehtia siitä, että myös tilanteissa, jolloin paikallistoimiston asiakaspalvelu joudutaan järjestämään tilapäistiloihin, asiakkaan tietosuojan turvaamisesta huolehditaan riittävän tehokkaasti käsiteltävien asioiden edellyttämällä tavalla.
L viranomaisten toiminnan julkisuudesta