Go to front page
Chancellor of Justice

23.10.2001

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Tietosuojan toteutumisesta asiakaspalvelussa

Keywords
Asiakaspalvelu, Tietosuoja
Year of case
2001
Date of Issue
Register number
827/1/01
Resolved by
Apulaisoikeuskansleri

Kantelussa oli kysymys siitä, että Kansaneläkelaitoksen paikallistoimiston asiakaspalvelutiloissa vuoroaan odottavat asiakkaat saattoivat kuulla palvelua saavan asiakkaan kanssa käydyt keskustelut. Kansaneläkelaitoksen selvityksen mukaan kantelussa mainitut palvelutilat olivat olleet varsinaisten tilojen uusimistyön vuoksi väliaikaiset. Nyttemmin käyttöön otetut uusitut palvelutilat täyttävät selvityksen mukaan tietosuojavaatimukset. Apulaisoikeuskansleri on kanteluun antamassaan ratkaisussa todennut, että Kansaneläkelaitoksen tulee kiinnittää paikallistoimistojensa huomiota tietosuojakysymyksiin ja huolehtia siitä, että myös tilanteissa, jolloin paikallistoimiston asiakaspalvelu joudutaan järjestämään tilapäistiloihin, asiakkaan tietosuojan turvaamisesta huolehditaan riittävän tehokkaasti käsiteltävien asioiden edellyttämällä tavalla.

L viranomaisten toiminnan julkisuudesta

Top of page