Go to front page
Chancellor of Justice

17.11.2000

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Viranomaiselle lähetettyyn kirjeeseen vastaaminen

Keywords
Kirjeeseen vastaaminen, Hyvä hallintotapa
Year of case
2000
Date of Issue
Register number
476/1/99
Resolved by
Apulaisoikeuskansleri

Henkilön piiritullikamariin toimittaman hakemusasiakirjan käsittely oli siirretty paikalliselle tullikamarille. Siellä henkilölle oli annettu asiaa koskevaa neuvontaa. Hakemuksen johdosta ei ollut tehty verotuspäätöstä eikä henkilölle muutoinkaan ollut vastattu kirjallisesti.

Asian siirto oli ollut perusteltua huomioon ottaen henkilön silloinen asuinpaikka. Samoin henkilölle selvitysten mukaan annettu neuvonta oli ollut asiallista.

Hyvä hallintotapa edellyttää, että viranomaiselle tulleeseen asialliseen kirjeeseen vastataan. Pääsääntöisesti vastauksenkin tulee olla kirjallinen. Yksinkertaisimpiin tiedusteluihin vastaus voidaan antaa muussakin muodossa, esimerkiksi puhelimitse tai henkilökohtaisessa keskustelussa. Nyt kysymyksessä oleva hakemus oli ollut jossakin määrin epäselvä, mutta apulaisoikeuskansleri on katsonut, että tullikamarin olisi tullut antaa siihen kirjallinen vastaus.

Top of page