Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

262/2023

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd åren 2023–2027

Uppdaterad
Typ av författning
Förordning
Förvaltningsområde
Arbets- och näringsministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
Giltighetstidens slutdatum
Anmärkning
ändrar 2 och 4 § delvis och även 5–7 och 11–13 §
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2023/262/ajantasa/2023-12-14/swe

I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 8 § i statsunderstödslagen (688/2001) :

1 §Tillämpningsområde

Denna förordning innehåller bestämmelser om beviljande, utbetalning och användning av energistöd enligt statsbudgeten.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

investeringsprojekt en investering i anläggningstillgångar,

2)

utredningsprojekt energikartläggningar och energianalyser samt andra utredningar som hänför sig direkt till investeringar, dock inte enskilda företags sedvanliga förstudier inför etablering av affärsverksamhet eller utvidgning av verksamheten, genomförbarhetsstudier, utvecklings-, planerings- och marknadsanalyser, bakgrundsstudier och andra motsvarande utredningar,

(14.12.2023/1115)

3)

förnybar energi förnybar energi enligt 3 § 4 punkten i lagen om tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi (1145/2020) ,

4)

förnybara drivmedel förnybara drivmedel enligt 2 § 1 mom. 4 punkten i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) ,

5)

biodrivmedel biodrivmedel enligt 4 § 5 punkten i lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen (393/2013) , nedan hållbarhetslagen,

6)

biogas biogas enligt 4 § 8 punkten i hållbarhetslagen,

6 a)

flytande biobränsle flytande biobränsle enligt 4 § 6 punkten i hållbarhetslagen,

(14.12.2023/1115)

6 b)

förnybar vätgas vätgas som producerats med förnybar energi med iakttagande av bestämmelserna om förnybara flytande och gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor,

(14.12.2023/1115)

7)

spillvärme spillvärme enligt 2 § 6 punkten i lagen om ursprungsgarantier för energi (1050/2021) .

3 §Statsbidragsmyndighet

Arbets- och näringsministeriet beslutar om beviljande av stöd för investeringsprojekt, om projektets godtagbara kostnader överstiger 5 000 000 euro, och sköter andra uppgifter i samband med det.

Beslut om beviljande av annat stöd än stöd enligt 1 mom. fattas och andra uppgifter i samband med det sköts av Innovationsfinansieringsverket Business Finland ( finansieringsverket ).

4 §Energistödets förenlighet med Europeiska unionens inre marknad

En förutsättning för att energistöd ska kunna beviljas är att de villkor för beviljande av stöd och de särskilda villkor som gäller stödkategorin som anges i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget följs eller att Europeiska kommissionen har godkänt det enskilda stödet i fråga som förenligt med den inre marknaden.

Europeiska kommissionens godkännande av ett enskilt stöd som förenligt med den inre marknaden krävs, om

1)

stödet överskrider det tröskelvärde för anmälan som gäller stödformen i fråga och anges i den förordning som nämns i 1 mom.,

2)

stödet inte annars omfattas av tillämpningsområdet för den förordning som nämns i 1 mom. eller om de i förordningen angivna förutsättningarna för beviljande av stöd eller särskilda villkoren angående stödformen inte uppfylls, eller

3)

det är fråga om ett sådant projekt som avses i 5 § 6 mom.

(14.12.2023/1115)

Stöd som förutsätter Europeiska kommissionens godkännande kan dock beviljas villkorligt innan kommissionen har godkänt det.

Om det energistöd som beviljas inte omfattas av tillämpningsområdet för den förordning som nämns i 1 mom., men stödet uppfyller villkoren i kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse, ska dock den sistnämnda förordningen iakttas på beviljandet av stöd i stället för den förordning som nämns i 1 mom.

5 § (14.12.2023/1115)Projekt som kan få stöd

Energistöd är avsett för energiprojekt. Energistöd kan beviljas för sådana investerings- eller utredningsprojekt som genomförs i Finland och som syftar till att främja

1)

produktionen av förnybar energi,

2)

produktionen av förnybar vätgas eller av bränsle som framställs av den,

3)

energisparande eller effektivisering av energiproduktionen eller användningen av energi,

4)

användningen av spillvärme, eller

5)

omvandlingen av energisystemet till koldioxidsnålt på annat sätt än i de situationer som avses i 1–4 punkten.

Energistöd kan dock på basis av ett mål som avses i 1 mom. 1 eller 2 punkten beviljas endast för sådana investeringsprojekt som innebär investering i en ny anläggning.

Ett sådant projekt som avses i 1 mom. 1 eller 2 punkten kan kombineras med ett ellagringsprojekt, om ellagret årligen får minst 75 procent av sin energi från en direkt ansluten anläggning för produktion av förnybar energi.

För sådana investeringsprojekt som avses i 1 mom. 1, 2, 4 och 5 punkten kan stöd beviljas endast om projektets godtagbara kostnader är minst 30 000 euro. För sådana investeringsprojekt som avses i 1 mom. 3 punkten kan stöd beviljas endast om projektets godtagbara kostnader är minst 10 000 euro.

Energistöd kan dock beviljas för ett investeringsprojekt som hänför sig till sådan verksamhet som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om utsläppshandel (311/2011) endast till den del projektet innehåller ny teknik eller, när det är fråga om ett i 1 mom. 3 punkten avsett mål, endast till den del projektet omfattas av ett system med energieffektivitetsavtal enligt energieffektivitetslagen (1429/2014) och den ekonomiska nytta som fås av utsläppshandeln på grund av investeringen är ringa.

Stöd kan också beviljas för sådana viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse där Europeiska kommissionen på basis av en separat anmälan har godkänt stödet som förenligt med den inre marknaden och som har ett i 1 mom. avsett mål.

Stöd kan dock inte beviljas för

1)

avfallsförbränningsanläggningar,

2)

anskaffning av utrustning avsedd för produktion av fasta bränslen som framställs av biomassa,

3)

projekt som genomförs i nybyggnadsobjekt, med undantag för projekt som inbegriper ny teknik,

4)

projekt inom separat värmeproduktion som grundar sig på förbränning, med undantag för projekt som inbegriper ny teknik samt biogasprojekt.

6 § (14.12.2023/1115)Allmänna förutsättningar för beviljande av energistöd

Energistöd kan beviljas om

1)

projektet inte skulle genomföras, eller den nya teknik som ingår i projektet inte skulle tas i bruk utan stödet, och

2)

det före beslutet om beviljande av stöd

a)

i fråga om investeringsprojekt inte har inletts byggnadsarbete, gjorts någon sådan bindande beställning av en huvudanordning, fattats något sådant bindande investeringsbeslut eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas,

b)

i fråga om utredningsprojekt inte har gjorts någon sådan bindande beställning eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas.

Med avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. 2 punkten kan energistöd beviljas, om det är fråga om ett projekt som avses i 5 § 6 mom. och om det i fråga om investeringsprojektet innan stödansökan lämnades in inte har inletts byggnadsarbete, gjorts någon sådan bindande beställning av en huvudanordning, fattats något sådant bindande investeringsbeslut eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas.

Energistöd kan dock beviljas för andelen ny teknik i ett investeringsprojekt, en energieffektivitetsåtgärd som ingår i projektet eller annars i begränsad omfattning, om den avgränsade del av projektet som ska finansieras med stödet inte har inletts på det sätt som avses i 1 mom. 2 punkten underpunkt a, fastän projektet i övrigt har inletts. Det föreligger inte något hinder för beviljande av energistöd enligt den underpunkten, om röjnings- och jordbyggnadsarbetena i samband med investeringsprojektet har inletts innan beslutet om beviljande av stöd har fattats.

En ytterligare förutsättning för beviljande av energistöd är att stödmottagaren finansierar minst 25 procent av projektet med sådan finansiering som inte inbegriper offentligt stöd. Detta tillämpas dock inte på projekt som avses i 5 § 6 mom. och inte heller på projekt som genomförs av en kommun eller av en sammanslutning som huvudsakligen ägs av en kommun till den del det är fråga om finansiering som beviljas av kommunen.

Vid prövning av beviljandet av energistöd ska företräde ges investeringsprojekt som främjar ny teknik och det kommersiella utnyttjandet av den samt elsystemets reglerbarhet. Om det inom ramen för den fullmakt som enligt statsbudgeten står till förfogande är möjligt att bevilja stöd också för andra projekt, ska företräde då ges långt förberedda projekt som på ett kostnadseffektivt sätt främjar de syften som anges i 5 § 1 mom. och som inte bedöms ha betydande skadliga miljökonsekvenser.

7 § (14.12.2023/1115)Särskilda förutsättningar för beviljande av energistöd

Förutsättningar för beviljande av energistöd är att

1)

det inte är fråga om sådana åtgärder vars syfte endast är att säkerställa att stödmottagaren iakttar godkända nationella bestämmelser eller Europeiska unionens godkända rättsakter, även om dessa ännu inte har trätt i kraft,

2)

målet för ett investeringsprojekt för produktion av förnybara drivmedel är produktion av sådana förnybara drivmedel som visats uppfylla hållbarhetskriterierna enligt hållbarhetslagen,

3)

det som råvara i ett investeringsprojekt för biodrivmedel, flytande biobränsle och biogas används sådana råvaror som avses i bilagan till lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007) ,

4)

det i ett investeringsprojekt för elektriska ackumulatorer samtidigt görs investeringar i produktionskapaciteten för förnybar energi eller förnybar vätgas,

5)

projektet i ett investeringsprojekt för värmelager inte ökar energiproduktionen från fossila bränslen,

6)

lagret i ett investeringsprojekt för värmelager är anslutet till och spillvärmen i ett projekt som avses i 5 § 1 mom. 4 punkten leds till ett sådant system för fjärrvärme eller fjärrkyla som använder minst 50 procent förnybar energi, 50 procent spillvärme, 75 procent kraftvärmeproducerad värme eller 50 procent av en kombination av sådan energi och värme,

7)

ett utredningsprojekt inte hänför sig till obligatoriska energibesiktningar av ett företag enligt energieffektivitetslagen.

8 §Mottagaren av energistöd

Energistöd kan beviljas till företag, kommuner och andra sammanslutningar.

Energistöd beviljas dock inte till

1)

organisationer vars verksamhet finansieras genom statsbudgeten,

2)

ämbetsverk, institutioner och andra organ som hör till den ekonomiförvaltningsorganisation som avses i lagen om statsbudgeten (423/1988) ,

3)

aktörer som driver anläggningsprojekt för vilka de får statsandel,

4)

bostadsaktiebolag, bostadsfastigheter eller gårdsbruksenheter eller projekt i anslutning till dem, med undantag av sådana projekt i anslutning till gårdsbruksenheter där största delen av den producerade energin används utanför produktionsverksamheten inom jordbruket,

5)

sådana företag i svårigheter som avses i Europeiska unionens regler om statligt stöd,

6)

sammanslutningar som har blivit föremål för en utsökningsåtgärd, har försatts i likvidation eller konkurs eller har blivit föremål för saneringsförfarande enligt lagen om företagssanering (47/1993) eller har underlåtit att iaktta ett sådant beslut om återkrav av stöd som avses i 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001) .

Om fler än ett företag, en kommun eller en sammanslutning av annat slag deltar i genomförandet av ett projekt som avses i 3 § 1 mom., kan stöd beviljas och betalas ut till det företag, den kommun eller den sammanslutning som för hela projektets del har förbundit sig att ansvara för användningen av stödet (samordnare). Om stödet beviljas till en samordnare, ska denne ingå ett sådant avtal som avses i 7 § 3 mom. i statsunderstödslagen (688/2001) med dem som genomför projektet.

9 §Energistödets maximibelopp

Energistöd som beviljas på basis av prövning från fall till fall får för investeringsprojekt utgöra högst 30 procent och för utredningsprojekt högst 40 procent av de godtagbara kostnaderna.

Energistödet för ett investeringsprojekt kan höjas med tio procentenheter till den del projektet inbegriper ny teknik. Energistödet för ett utredningsprojekt kan höjas med tio procentenheter, om stödet beviljas till en kommun eller till sådana små eller medelstora företag som är förenliga med kommissionens rekommendation om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (2003/361/EG).

Samordnaren kan få ersättning för sina skäliga kostnader för samordningen. De samordningskostnader som ersätts får dock utgöra högst 10 procent av de sammanlagda godtagbara kostnaderna för det projekt som får stöd.

10 §Ansökan om energistöd

Arbets- och näringsministeriet kan ordna ansökningsomgångar och besluta om hur de ska riktas samt om tidsfrister för dem. Finansieringsverket kan ordna ansökningsomgångar för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse.

Ansökan om energistöd ska lämnas till finansieringsverket. Den som ansöker om stöd ska lämna de uppgifter som behövs för att ärendet ska kunna bedömas och avgöras.

I ansökan om energistöd för investeringsprojekt och dess bilagor ska åtminstone följande uppgifter lämnas:

1)

sökandens officiella namn, adressuppgifter, e-postadress, företags- och organisationsnummer samt företagets storlek,

2)

uppgifter om sökandens verkliga huvudmän,

3)

det primära målet för projektet enligt 5 § 1 mom., en beskrivning av projektet samt planen och tidtabellen för projektets genomförande,

4)

en uppskattning av projektets energiekonomiska effekter, projektets konsekvenser i fråga om utsläpp av växthusgaser och andra betydelsefulla miljökonsekvenser av projektet samt projektets sysselsättningseffekter och andra effekter,

5)

projektets specificerade kostnadsförslag exklusive skatt,

6)

projektets finansieringsplan,

7)

ett minimibelopp av stöd som projektet bedöms kunna komma igång med, och motiveringar därtill,

8)

projektets lönsamhetskalkyl, exklusive stöd och inklusive stöd, samt en uppskattning av ursprungsgarantiernas betydelse för projektets lönsamhet,

9)

en redogörelse för övriga offentliga stöd som har sökts och beviljats för projektet.

Om det är fråga om ett investeringsprojekt som handlar om ny teknik, ska det i ansökan och dess bilagor redogöras för teknikens nyhetsvärde och riskerna med den samt möjligheterna att utnyttja tekniken och de extra kostnader som den nya tekniken medför jämfört med projekt med sedvanlig teknik.

Om det är fråga om ett viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse, ska ansökan dessutom innehålla de uppgifter som förutsätts för förfarandet i fråga.

Av en ansökan om energistöd för ett utredningsprojekt och dess bilagor ska åtminstone de uppgifter framgå som avses i 3 mom. 1–6 och 9 punkten samt det stödbelopp som projektet bedöms kunna komma igång med, och motiveringar därtill.

11 § (14.12.2023/1115)Godtagbara kostnader för ett investeringsprojekt

För ett investeringsprojekt kan godkännas skäliga och med tanke på målen i 5 § 1 mom. behövliga

1)

kostnader för anskaffning och montering av maskiner och anordningar,

2)

kostnader för byggnader,

3)

kostnader för byggnadstekniska arbeten och övervakning av byggnadsarbetena, den anslutningsavgift som distributionsnätsinnehavaren tar ut för elproduktionen samt kostnader för byggandet av en stamledning som behövs för anslutning till fjärrvärmenätet för ett fjärrvärmeverk som ska byggas,

4)

kostnader för anskaffning av markområden som direkt hänför sig till investeringen, till den del kostnaderna inte överstiger 10 procent av de sammanlagda godtagbara kostnaderna för projektet, samt kostnader för röjnings- och jordbyggnadsarbeten,

5)

berednings- och planeringskostnader, till den del kostnaderna inte överstiger 20 procent av de godtagbara kostnaderna för projektet,

6)

kostnader för idrifttagning och utbildning av den driftspersonal som idrifttagningen förutsätter,

7)

kostnader för uppföljning av investeringen för högst ett år efter det att investeringen tagits i bruk, om detta är motiverat på grund av projektets särdrag eller av andra särskilda skäl.

De godtagbara kostnaderna för ett investeringsprojekt omfattar inte följande kostnader som stödmottagaren betalat

1)

allmänna kostnader,

2)

löner,

3)

representationsutgifter,

4)

räntor och andra finansieringskostnader,

5)

andra anslutningsavgifter än de som avses i 1 mom. 3 punkten,

6)

avgifter som baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) ,

7)

kostnadsreserver,

8)

stödmottagarens resekostnader,

9)

mervärdesskatter som stödmottagaren betalat som en del av anskaffningspriset för varor eller tjänster.

De kostnader som avses i 1 mom. kan dock godkännas inklusive mervärdesskatter, om stödmottagaren inte är mervärdesskatteskyldig. Kostnader som inkluderar mervärdesskatt kan också godkännas, om de hänför sig till mervärdesskattefri verksamhet och den mervärdesskatt som betalas kvarstår som en slutlig kostnad för stödmottagaren.

Om investeringsprojektet finansieras genom leasing, avbetalning eller på något annat motsvarande sätt eller genomförs med hjälp av ett avtal om energiprestanda, kan som utgifter godkännas högst de kostnader som motsvarar inköpspriset för anskaffningen, men inte förvaltnings-, finansierings-, försäkrings-, reparations- eller underhållskostnader eller andra motsvarande kostnader.

För ett investeringsprojekt kan kostnader för anskaffningar hos parter som står i ekonomisk intressegemenskap med stödmottagaren godkännas endast till den del stödmottagaren visar att kostnaderna motsvarar självkostnadspriset. På anskaffningar från parter som står i ekonomisk intressegemenskap med stödmottagaren tillämpas vad som i 1 och 2 mom. föreskrivs om godtagbara kostnader för investeringsprojekt. Parterna i en affärstransaktion står i ekonomisk intressegemenskap med varandra, om den ena parten kan utöva bestämmande inflytande eller betydande inflytande över den andra parten vid beslutsfattande om dess ekonomi och affärsverksamhet eller om en tredje part ensam eller tillsammans med sin närståendekrets utövar bestämmande inflytande över båda parterna i affärstransaktionen.

12 § (14.12.2023/1115)Godtagbara kostnader för ett utredningsprojekt

För ett utredningsprojekt kan godkännas skäliga och med tanke på målen i 5 § 1 mom. behövliga

1)

lönekostnader för de personer som deltagit i genomförandet av projektet under den effektiva arbetstiden i projektet enligt stödmottagarens arbetstidskontroll samt indirekta arbetskraftskostnader till högst 50 procent av lönerna för den effektiva arbetstiden i projektet,

2)

kostnader för hyrning av maskiner och anordningar som är nödvändiga för projektets genomförande och kostnader för tillbehör som är nödvändiga för projektets genomförande, till den del kostnaderna inte överstiger 10 procent av projektets godtagbara kostnader,

3)

nödvändiga resekostnader högst till ett belopp motsvarande skattefria ersättningar enligt gällande beslut av Skatteförvaltningen,

4)

kostnader för konsulttjänster, sakkunnigtjänster och dataförvaltningstjänster och andra motsvarande direkta kostnader som föranleds av projektet.

De godtagbara kostnaderna för ett utredningsprojekt omfattar inte följande kostnader som stödmottagaren betalat:

1)

allmänna kostnader,

2)

representationsutgifter,

3)

frivilliga personförsäkringar,

4)

räntor och andra finansieringskostnader,

5)

kostnader för anskaffning av kontorsmaskiner, bilar och andra motsvarande varaktiga konsumtionsvaror,

6)

mervärdesskatter som stödmottagaren betalat som en del av anskaffningspriset för varor eller tjänster.

De kostnader som avses i 1 mom. kan dock godkännas inklusive mervärdeskatt på de grunder som anges i 11 § 3 mom.

13 § (14.12.2023/1115)Godtagbara kostnader för viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse

Finansieringsverket bestämmer de godtagbara kostnaderna för projekt som avses i 5 § 6 mom. i enlighet med bilagan till kommissionens meddelande (2021/C 528/02) om kriterierna vid bedömningen av förenligheten med den inre marknaden hos statligt stöd för att främja genomförandet av viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse.

14 §Justering av stödbeslut

Den som beviljar stöd kan av särskilda skäl på ansökan justera det ändamål eller de villkor för stödet som angetts i stödbeslutet.

15 §Ansökan om utbetalning av energistöd

Energistödet betalas ut på ansökan ( ansökan om utbetaln ing) i efterskott i den takt som projektet framskrider och enligt uppkomna, betalda kostnader.

Det energistöd som beviljats för investeringsprojekt kan sökas för utbetalning i en eller flera poster. I samband med varje ansökan om utbetalning ska stödmottagaren lägga fram ett utlåtande av stödmottagarens representant över hur projektet framskrider samt tillförlitlig utredning om hittills uppkomna och betalda kostnader. I ansökan om utbetalning av den första posten eller ansökan om utbetalning av stödet i en post ska sökanden dessutom presentera utredning om projektets totala finansiering. Ansökan om utbetalning av den sista betalningsposten ( slutredovisning ) ska lämnas till den som beviljat stödet inom fyra månader från den dag då projektet enligt stödbeslutet ska ha slutförts. I slutredovisningen ska en kostnadsredovisning som omfattar hela projektets faktiska kostnader lämnas. Den som beviljat stödet kan av särskilda skäl bevilja förlängd tid för lämnande av slutredovisning, om ansökan om detta lämnas in före utgången av den utsatta tiden.

En i 1 kap. 2 § 1 punkten i revisionslagen (1141/2015) avsedd revisor ska i samband med slutredovisningen lämna en rapport om sina iakttagelser beträffande de kostnader som redovisats för projektet under hela projektperioden. Om stödmottagaren är en kommun, en samkommun eller en församling, lämnas rapporten av dess revisor. Vid projekt där antalet inköpsfakturor är högst fem kan den som beviljar stödet som ett alternativ till revisorsrapport godkänna att sökanden till redovisningen fogar kopior av inköpsfakturorna och betalningsverifikat som visar att fakturorna har betalats.

Ansökan om utbetalning av energistöd för utredningsprojekt ska lämnas till den som beviljat stödet inom fyra månader från den dag då projektet enligt stödbeslutet ska ha slutförts. I sin ansökan om utbetalning är stödmottagaren skyldig att presentera tillförlitlig utredning om projektets faktiska och betalda kostnader och att lämna en slutrapport om projektets resultat och möjligheterna att utnyttja dem. På ansökan om utbetalning tillämpas dessutom bestämmelserna om slutredovisning i 2 och 3 mom.

16 §Utbetalning av energistöd

Den första posten av energistöd som beviljats för ett investeringsprojekt kan betalas ut när stödmottagaren gjort en bindande beställning av en huvudanordning och inlett byggandet samt minst 20 procent av kostnaderna har betalats.

Den sista posten av energistöd som beviljats för ett investeringsprojekt kan betalas ut när projektet har slutförts och den egendom som är föremål för stödet har försäkrats mot skada och slutredovisningen har godkänts. Den sista betalningsposten ska vara minst 20 procent av det beviljade stödet. I beslutet om utbetalning av den sista betalningsposten fastställs stödets slutliga belopp. Om de faktiska godtagbara kostnaderna underskrider det belopp som nämns i stödbeslutet, är storleken på det slutliga stödet den andel av de faktiska godtagbara kostnaderna som stödprocenten anger. Den sista betalningsposten kan då vara mindre än 20 procent av det beviljade stödet.

Energistöd som beviljats för ett utredningsprojekt kan betalas ut när projektet har slutförts och slutredovisningen har godkänts. I beslutet om utbetalning fastställs det slutliga beloppet av stödet. På det slutliga beloppet av stödet tillämpas bestämmelserna i 2 mom.

Utbetalningen av energistödet ska avbrytas, om stödmottagaren inte har följt ett sådant beslut om återkrav av stöd som avses i 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd.

17 §Användnings- och överlåtelsebegränsningar som gäller egendomen

Egendom som varit föremål för energistöd ska användas för det ändamål som anges i stödbeslutet under fem års tid och får inte under denna tid överlåtas till någon annan eller överföras i någon annans ägo eller besittning. Det är dock möjligt att för viss tid överföra äganderätten till ett finansieringsbolag eller motsvarande, om användnings- och besittningsrätten kvarstår hos stödmottagaren.

I stödbeslutet ska det anges när den tid som avses i 1 mom. börjar och löper ut.

Av särskilda skäl kan den som beviljat stödet på ansökan avvika från de användnings- och överlåtelsebegränsningar som anges i 1 mom.

18 §Utrednings- och anmälningsskyldigheten för mottagare av energistöd

Mottagaren av energistöd ska på begäran av den som beviljat stödet lämna den som beviljat stödet en redogörelse för projektets i 10 § 3 mom. 4 punkten avsedda effekter och konsekvenser.

Mottagaren av energistöd ska underrätta den som beviljat stödet om sådana förändringar i förhållandena som påverkar iakttagandet av användnings- och överlåtelsebegränsningarna eller användningen av egendomen för det ändamål som anges i stödbeslutet omedelbart efter det att förhållandena förändrats, dock senast två månader senare.

Om lagen om utsläppshandel börjar tillämpas på projektet, ska stödmottagaren inom två månader anmäla detta till den som beviljat stödet.

19 §Bokföringsskyldigheten för mottagare av energistöd

Mottagaren av energistöd ska som en del av sin bokföring enligt bokföringslagen (1336/1997) föra bok över projektet med hjälp av ett eget kostnadsställe eller konto eller på annat sätt så att användningen av stödet kan övervakas utan svårighet.

20 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 2 mars 2023 och gäller till och med den 31 december 2027.

På sådana ansökningar om energistöd som är anhängiga vid ikraftträdandet av denna förordning och på energistöd som har beviljats före ikraftträdandet av denna förordning tillämpas bestämmelserna i statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd åren 2018–2022 (1098/2017) .

Ikraftträdelsestadganden

14.12.2023/1115:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2024.

På ansökningar om energistöd som är anhängiga när denna förordning träder i kraft tillämpas de bestämmelser i 5 § 6 mom. och 6 § 5 mom. som gällde vid denna förordnings ikraftträdande.

Till början av sidan