Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

203/2022

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Lag om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster

Uppdaterad
Författningsöversättningar
Ämnesord
Finansieringsverksamhet, Gräsrotsfinansiering
Typ av författning
Lag
Förvaltningsområde
Finansministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2022/203/ajantasa/2022-12-29/swe

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 §Tillämpningsområde

Denna lag tillämpas på tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster och på annan verksamhet som en sådan tjänsteleverantör bedriver. Med gräsrotsfinansieringstjänster avses

1)

verksamhet enligt artikel 2.1 a i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/1503 om europeiska leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster för företag och om ändring av förordning (EU) 2017/1129 och direktiv (EU) 2019/1937, nedan EU:s gräsrotsfinansieringsförordning , och

2)

sådant underlättande av beviljandet av lån som motsvarar verksamheten som avses i 1 punkten och som överskrider det tröskelvärde som avses i artikel 1.2 c i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning ( annan lånebaserad gräsrotsfinansiering ).

Vid sidan av denna lag föreskrivs det om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster enligt denna lag i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och i de förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den.

2 §Tillsyn och samarbete med andra myndigheter

Finansinspektionen utövar tillsyn över efterlevnaden av denna lag och EU:s gräsrotsfinansieringsförordning samt kommissionens förordningar och beslut som utfärdas med stöd av den. Bestämmelser om Finansinspektionen finns i lagen om Finansinspektionen (878/2008) . Bestämmelser om Finansinspektionens skyldighet att samarbeta med konsumentombudsmannen inom tillsynen över kundskyddet finns i 46 § i lagen om Finansinspektionen.

3 §Definitioner

I denna lag avses med

1)

leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster en juridisk person som tillhandahåller gräsrotsfinansieringstjänster som avses i 1 § 1 mom.,

2)

projektägare varje fysisk eller juridisk person som avses i artikel 2.1 h i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och varje fysisk eller juridisk person som söker annan lånebaserad gräsrotsfinansiering med hjälp av en plattform för gräsrotsfinansiering,

3)

tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster förvaltare av utkontrakterad verksamhet enligt artikel 9 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och motsvarande förvaltare av utkontrakterad verksamhet som utsetts att utföra uppgifter i samband med annan lånebaserad gräsrotsfinansiering.

2 kap.Auktorisation som leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster

4 §Auktorisationsplikt och auktorisationsförfarande för gräsrotsfinansieringstjänster

I artikel 3.1 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning föreskrivs det om den auktorisationsplikt som gäller verksamhet enligt 1 § 1 mom. 1 punkten.

För affärsverksamhet där man tillhandahåller annan lånebaserad gräsrotsfinansiering ska det hos Finansinspektionen ansökas om auktorisation som motsvarar auktorisation enligt 1 mom. Auktorisation för annan lånebaserad gräsrotsfinansiering kan också beviljas till en sådan juridisk person som har av Finansinspektionen beviljad auktorisation enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Annan lånebaserad gräsrotsfinansiering får från Finland tillhandahållas i en annan stat, om det är tillåtet i staten i fråga. En anmälan ska göras till Finansinspektionen i god tid på förhand om vilka tjänster eller vilken verksamhet som ska tillhandahållas samt i vilken stat och hur de kommer att tillhandahållas. En anmälan ska också göras om ändringar i dessa uppgifter.

5 §Annan verksamhet för leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster

Leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster får i enlighet med sin auktorisation utöver gräsrotsfinansieringstjänster tillhandahålla företag rådgivning om kapitalstruktur, företagsstrategi och om andra frågor som har samband med dessa samt rådgivning och tjänster som gäller fusioner, företagsförvärv och andra omstruktureringar.

Bestämmelser om rätt för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster att verka som ombud för obligationsinnehavare finns i 16 § i lagen om ombud för obligationsinnehavare (574/2017) .

6 §Överklagande

Om inget beslut om auktorisation för en ansökan om auktorisation med all behövlig information har fattats inom sex månader från det att ansökan lämnats in, får sökanden anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvären anses då avse ett beslut om avslag av ansökan. Besvär får anföras tills ett beslut har meddelats. Finansinspektionen ska underrätta besvärsmyndigheten om beslutet, om beslutet har fattats efter att besvär har anförts. Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) .

6 a § (29.12.2022/1346)Flyttning av säte till en annan EES-stat

Om en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som avses i 1 § 1 mom. 1 punkten har för avsikt att flytta sitt säte till en annan EES-stat i enlighet med artikel 8 i rådets förordning (EG) nr 2157/2001 om stadga för europabolag ( europabolagsförordningen ) eller 17 a kap. 1 § i aktiebolagslagen, ska en sådan leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster sända Finansinspektionen en kopia av det förslag om flyttning som avses i artikel 8.2 och den redogörelse som avses i artikel 8.3 i europabolagsförordningen eller en flyttningsplan enligt 17 a kap. 4 § i aktiebolagslagen och en styrelsens redogörelse enligt 6 § i den nämnda lagen utan dröjsmål efter att en sådan leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster har anmält planen för registrering.

Om en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster enligt 1 mom. avser fortsätta att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster i Finland efter flyttningen av sätet, tillämpas på den vad som i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning föreskrivs om gränsöverskridande tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster.

Registermyndigheten får inte utfärda ett intyg enligt 9 § 5 mom. i lagen om europabolag (742/2004) eller 17 a kap 21 § 4 mom. i aktiebolagslagen, om Finansinspektionen innan ett tillstånd enligt 9 § 2 mom. i lagen om europabolag eller 17 a kap. 21 § 2 mom. i aktiebolagslagen beviljats har meddelat registermyndigheten att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster enligt 1 mom. inte har iakttagit bestämmelserna om flyttning av sätet eller om fortsättande eller avslutande av verksamheten i Finland. Tillstånd får beviljas innan en månad har förflutit från den dag som avses i 16 kap. 6 § 2 mom. och 17 a kap. 11 § 2 mom. i aktiebolagslagen endast om Finansinspektionen har meddelat att den inte motsätter sig flyttning av sätet.

6 b § (29.12.2022/1346)Fusion och delning till en annan EES-stat

Om en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som avses i 1 § 1 mom. 1 punkten deltar i en gränsöverskridande fusion eller delning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får registermyndigheten inte utfärda ett intyg över fusionen eller delningen enligt 4 § 3 mom. i lagen om europabolag eller 16 kap. 26 § 4 mom. i aktiebolagslagen eller intyg över delning enligt 17 kap. 25 § 4 mom. i aktiebolagslagen, om Finansinspektionen innan tillstånd beviljats har meddelat registermyndigheten att en sådan leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster inte har iakttagit bestämmelserna om fusion eller delning eller om fortsättande eller avslutande av verksamheten i Finland. Tillstånd får beviljas innan en månad har förflutit från den dag som avses i 16 kap. 6 § 2 mom. eller 17 kap. 6 § 2 mom. i aktiebolagslagen endast om Finansinspektionen har meddelat att den inte motsätter sig fusionen, delningen eller flyttningen av sätet i samband med att ett europabolag bildas.

Om ett övertagande bolag som ska registreras i en annan stat har för avsikt att efter fusionen eller delningen fortsätta att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster i Finland, ska på bolaget tillämpas vad som i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning föreskrivs om gränsöverskridande tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster.

3 kap.Förvärv och avyttring av ett kvalificerat innehav eller rösträtt samt förbud mot det

7 §Anmälningsplikt som gäller förvärv och avyttring av kvalificerat innehav eller rösträtt

Den som avser förvärva minst en sådan andel av det totala antalet aktier eller andelar eller rösträtten i en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som avses i artikel 12.3 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning ska i förväg underrätta Finansinspektionen om detta.

Vid beräkning av den röstandel som avses i 1 mom. tillämpas 9 kap. 6 § i värdepappersmarknadslagen (746/2012) .

En anmälan som avses i 1 mom. ska göras också om antalet ägda aktier eller andelar eller röstetalet sjunker under den gräns för ägande eller röstetal som avses det momentet.

En person som avses i 1 mom. ska utan dröjsmål underrätta Finansinspektionen om det sker en ändring i de omständigheter som avses i artikel 12.3 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

En leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster ska minst en gång om året underrätta Finansinspektionen om ägare till andelar enligt 1 mom. och om innehavens storlek samt rösträtter och utan dröjsmål anmäla sådana förändringar i dem som har kommit till tjänsteleverantörens kännedom.

8 §Förfarandet vid bedömning av förvärv av ägarandel eller rösträtt och förbud mot förvärv

Finansinspektionen ska utan dröjsmål, senast den andra vardagen efter mottagandet av en anmälan enligt 7 §, skriftligt bekräfta mottagandet av den anmälningsskyldiges anmälan. Av bekräftelsen ska även framgå behandlingstiden enligt 4 mom.

Finansinspektionen ska förbjuda förvärv av ägarandel eller rösträtt enligt 7 § i leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster i situationer som avses i artikel 12.3 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

När Finansinspektionen fattar beslut enligt denna paragraf kan den samtidigt bestämma en tidsfrist inom vilken det anmälda förvärvet ska genomföras.

Finansinspektionen ska fatta beslut enligt 2 mom. inom 60 vardagar från det att inspektionen i enlighet med 1 mom. har bekräftat mottagandet av en anmälan. Finansinspektionen kan under behandlingstiden, dock inte senare än den femtionde vardagen från det att behandlingstiden inleddes, skriftligt begära behövliga specificerade ytterligare uppgifter. Om ytterligare uppgifter begärs, avbryts behandlingstiden till dess att uppgifterna har lämnats in, dock för högst 20 vardagar eller, om den anmälningsskyldige har sitt säte utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller den anmälningsskyldige är något annat kreditinstitut, värdepappersföretag, institut för elektroniska pengar, försäkringsbolag, fondbolag eller leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster än ett sådant som har auktoriserats inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, för högst 30 vardagar. Beslutet om förlängd behandlingstid ska utan dröjsmål delges den anmälningsskyldige.

Beslutet om att Finansinspektionen motsätter sig förvärvet ska delges den anmälningsskyldige senast den andra vardagen efter beslutet, utan att behandlingstiden överskrids. Om Finansinspektionen inte inom den behandlingstid som avses i denna paragraf har fattat ett beslut enligt 2 mom., anses den ha godkänt förvärvet.

4 kap.Sekretess- och dataskyddsbestämmelser

9 §Tystnadsplikt

Den som i egenskap av medlem eller ersättare i ett organ hos en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, ett företag eller en sammanslutning av kreditinstitut som hör till samma koncern eller konsolideringsgrupp som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster, eller en ombudsman för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller hos något annat företag som handlar för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster räkning eller i egenskap av anställd hos dessa eller vid utförande av någon uppgift på uppdrag av dem har fått kännedom om omständigheter som har samband med den ekonomiska ställningen hos någon av kunderna till leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster, kunder till företag som tillhör samma koncern, konsolideringsgrupp, sammanslutning av kreditinstitut eller konglomerat enligt lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat (699/2004) som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller hos någon annan person med anknytning till dess verksamhet eller som har samband med någons personliga förhållanden eller om en företagshemlighet, är skyldig att hemlighålla saken om inte den till vars förmån tystnadsplikten har bestämts ger sitt samtycke till att uppgifterna röjs. Sekretessbelagd information får inte heller lämnas till bolagsstämman för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller till ett motsvarande organs stämma eller möte eller till aktieägare, medlemmar, bolagsmän eller andra personer som deltar i stämman eller mötet.

10 §Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter till myndigheter

En leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, ett företag eller en sammanslutning som hör till samma koncern eller konsolideringsgrupp som leverantören av grästrotsfinansieringstjänster är skyldig att till åklagar- och förundersökningsmyndigheterna lämna uppgifter som avses i 9 § för utredning av brott och till andra myndigheter som med stöd av lag har rätt att få sådana uppgifter.

11 §Annat utlämnande av sekretessbelagda uppgifter

Om inte något annat följer av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), nedan dataskyddsförordningen , får en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster och ett företag som hör till dess konsolideringsgrupp lämna ut uppgifter som avses i 9 § till en enhet som hör till samma koncern, konsolideringsgrupp eller sammanslutning eller till en enhet som hör till ett finans- och försäkringskonglomerat enligt lagen om tillsyn över finans- och försäkringskonglomerat, för kundservice och för annan skötsel av kundförhållanden, marknadsföring samt koncernens, konsolideringsgruppens, sammanslutningens eller finans- och försäkringskonglomeratets riskhantering, om mottagaren av uppgifterna omfattas av den tystnadsplikt som anges i denna lag eller av motsvarande tystnadsplikt. Vad som bestäms ovan i detta moment gäller inte utlämnande av uppgifter som avses i artikel 10 i dataskyddsförordningen.

Utöver vad som föreskrivs i 1 mom. får en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster och ett företag som hör till samma finansiella företagsgrupp som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster lämna ut sådana uppgifter ur sitt kundregister som behövs för marknadsföring samt för kundservice och annan skötsel av kundförhållanden till företag som hör till samma ekonomiska sammanslutning som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster, om mottagaren av uppgifterna omfattas av tystnadsplikten enligt denna lag eller av motsvarande tystnadsplikt. Vad som bestäms i detta moment gäller inte utlämnande av uppgifter som avses i artikel 10 i dataskyddsförordningen.

12 §Anteckning om uppvisat straffregisterutdrag, återlämnande av utdraget och utdragets giltighetstid

I personuppgifterna för en fysisk person som på grundval av artikel 5.2 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning uppvisat ett straffregisterutdrag får endast antecknas att utdraget har visats upp samt datum för utdraget. En leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som på grundval av denna lag fått ett straffregisterutdrag till påseende, får inte ta någon kopia av det. Straffregisterutdraget ska utan dröjsmål returneras till den som uppvisat det, eller förstöras. Uppgifter som framgår av straffregistret får inte uppges för andra personer än sådana som nödvändigt behöver dem.

Det straffregisterutdrag som avses i 1 mom. får inte vara äldre än sex månader.

5 kap.Tillsynsbefogenheter

13 §Tillfälligt eller helt förbjuda erbjudanden om gräsrotsfinansiering

Finansinspektionen kan besluta att tillfälligt förbjuda ett erbjudande om gräsrotsfinansiering under högst tio på varandra följande bankdagar vid ett och samma tillfälle, om Finansinspektionen har rimliga skäl att misstänka överträdelse av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

Finansinspektionen får förbjuda ett erbjudande om gräsrotsfinansiering, om det framkommit att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts eller det finns rimliga skäl att misstänka att den kan överträdas.

Innan det beslut eller förbud som avses i 1 och 2 mom. meddelas ska Finansinspektionen ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak.

14 §Förbud mot marknadsföringskommunikation

Finansinspektionen kan helt eller tillfälligt förbjuda marknadsföringskommunikation, eller kräva att leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster eller tredje parter som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster upphör med eller tillfälligt drar in marknadsföringskommunikation under högst tio på varandra följande arbetsdagar vid ett och samma tillfälle, om det finns rimliga skäl att tro att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts.

Innan ett förbud eller beslut om tillfälligt förbud enligt 1 mom. meddelas ska Finansinspektionen ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak.

15 §Tillfällig indragning av eller förbud mot tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster

Finansinspektionen kan tillfälligt förbjuda eller kräva att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster tillfälligt drar in tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster under högst tio på varandra följande arbetsdagar vid ett och samma tillfälle, om det finns rimliga skäl att misstänka överträdelse av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

Finansinspektionen kan tillfälligt förbjuda eller kräva att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller en tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster tillfälligt drar in tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster, om det med beaktande av leverantören av gräsrotsfinansieringstjänsters ställning kan skada investerares intressen.

Finansinspektionen kan förbjuda tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster, om EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts.

Innan ett beslut om tillfälligt förbud, krav på tillfällig indragning eller förbud som avses i 1–3 mom. meddelas ska Finansinspektionen bereda den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak.

16 §Offentliggörande

Finansinspektionen kan offentliggöra att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster eller en tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster underlåter att fullgöra sina skyldigheter.

Innan det beslut om offentliggörande som avses i 1 mom. meddelas ska Finansinspektionen bereda den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak.

17 §Utlämning av väsentlig information

Finansinspektionen kan för att säkerställa investerarskydd eller att marknaden fungerar störningsfritt lämna ut eller kräva att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster eller en tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster lämnar ut all väsentlig information som kan påverka tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster.

Innan det beslut att lämna ut eller det krav på utlämning som avses i 1 mom. meddelas ska Finansinspektionen ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak.

18 §Överlåtelse av kundavtal i samband med återkallelse av auktorisation

Finansinspektionen kan överlåta befintliga kundavtal till en annan leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som har auktorisation att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster i Finland, då den återkallar auktorisationen för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster i enlighet med artikel 17.1 första stycket c i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. För en överlåtelse krävs det att kunderna och den mottagande leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster ger sitt samtycke.

19 §Förbuds- och rättelsebeslut samt vite

Finansinspektionen kan förbjuda den som handlar i strid med denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning att fortsätta eller upprepa förfarandet i strid med denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och samtidigt ålägga denne att återkalla, ändra eller rätta förfarandet, om detta ska anses vara behövligt för uppnående av målen för tillsynen över finansmarknaden.

Finansinspektionen kan förena iakttagandet av förbud eller beslut som avses i 1 mom. med vite. Bestämmelser om vite finns i viteslagen (1113/1990) .

6 kap.Administrativa påföljder

20 §Påföljdsavgift

Påföljdsavgift påförs för försummelse eller överträdelse av de bestämmelser som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen och som motsvarar följande bestämmelser i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning:

1)

bestämmelserna i artikel 3 om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster,

2)

bestämmelserna i artikel 4 om ledningens effektivitet och ansvarsfullhet,

3)

bestämmelsen i artikel 5 om due diligence-krav,

4)

bestämmelserna i artikel 6.1–6.6 om individuell portföljförvaltning av lån,

5)

bestämmelserna i artikel 7.1–7.4 om hantering av klagomål,

6)

bestämmelserna i artikel 8.1–8.6 om intressekonflikter,

7)

bestämmelserna i artikel 9.1 och 9.2 om utkontraktering,

8)

bestämmelsen i artikel 10 om tillhandahållande av tjänster för förvaring av tillgångar och betaltjänster,

9)

bestämmelsen i artikel 11 om försiktighetskrav,

10)

bestämmelsen i artikel 12.1 om ansökan om auktorisation,

11)

bestämmelsen i artikel 13.2 om utvidgning av auktorisationen,

12)

bestämmelsen i artikel 15.2 om förpliktelsen att tillåta Finansinspektionen utföra en inspektion av leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster för att bedöma huruvida leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster uppfyller skyldigheterna enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning,

13)

bestämmelsen i artikel 15.3 om skyldigheten att utan onödigt dröjsmål tillhandahålla Finansinspektionen information om eventuella väsentliga ändringar av förutsättningarna för auktorisation och om skyldigheten att på begäran av Finansinspektionen tillhandahålla den information som behövs för att bedöma huruvida leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster iakttar EU:s gräsrotsfinansieringsförordning,

14)

bestämmelsen i artikel 16.1 om rapporteringsskyldighet,

15)

bestämmelserna i artikel 18.1 och 18.4 om gränsöverskridande tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster,

16)

bestämmelserna i artikel 19.1–19.6 om information till kunder,

17)

bestämmelserna i artikel 20.1 och 20.2 om upplysning om fallissemangskvot,

18)

bestämmelserna i artikel 21.1–21.7 om kunskapskontroll och simulering av förmågan att bära förluster,

19)

bestämmelsen i artikel 22 om betänketid före ingående av avtal,

20)

bestämmelserna i artikel 23.2–23.13 om ett investeringsfaktablad,

21)

bestämmelsen i artikel 24 om ett investeringsfaktablad på plattformsnivå,

22)

bestämmelsen i artikel 25 om en anslagstavla,

23)

bestämmelsen i artikel 26 om tillgången till dokumentation,

24)

bestämmelserna i artikel 27.1–27.3 om kraven på marknadsföringskommunikation,

25)

vägran att samarbeta eller tillhandahålla information i samband med utredning, inspektion eller begäran som omfattas av tillämpningsområdet för artikel 30.1.

Bestämmelser som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen är, utöver de som anges i 1 mom. i denna paragraf, dessutom förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som avses i nämnda moment.

Påföljdsavgift får inte med stöd av 1 mom. 25 punkten påföras någon annan än Finansinspektionens tillsynsobjekt eller en annan person som är skyldig att iaktta denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. En fysisk person får inte påföras påföljdsavgift om det finns anledning att misstänka personen för brott och informationen har samband med det ärende som brottsmisstanken hänför sig till.

21 §Påförande och verkställighet av administrativa påföljder

Bestämmelser om påförande, offentliggörande och verkställighet av administrativa påföljder finns i 4 kap. i lagen om Finansinspektionen och i kapitel VII i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

7 kap.Straffbestämmelser

22 §Gräsrotsfinansieringsbrott

Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet utan auktorisation enligt artikel 12.1 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller 4 § 2 mom. i denna lag, utan att lämna in en begäran om utvidgning av auktorisationen enligt artikel 13.2 eller i strid med ett beslut om återkallelse av verksamhetstillstånd enligt 26 § i lagen om Finansinspektionen eller begränsning av verksamhet som baserar sig på verksamhetstillstånd enligt 27 § i den lagen tillhandahåller gräsrotsfinansiering ska, om inte gärningen är ringa eller om inte strängare straff för den föreskrivs någon annanstans i lag, för gräsrotsfinansieringsbrott dömas till böter eller fängelse i högst ett år.

23 §Brott mot tystnadsplikten

Den som bryter mot tystnadsplikten som anges i 9 och 11 § ska dömas till straff enligt 38 kap. 1 och 2 § i strafflagen (39/1889) , om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag.

8 kap.Ansvar för informationen i ett investeringsfaktablad och skadeståndsskyldighet

24 §Ansvar för informationen i ett investeringsfaktablad

Projektägaren ansvarar för informationen i det investeringsfaktablad som avses i artikel 23 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

25 §Ansvar för informationen om ett investeringsfaktablad på plattformsnivå

Leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster ansvarar för informationen i det investeringsfaktablad som avses i artikel 24 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.

26 §Skadeståndsskyldighet

Projektägare är skyldiga att ersätta skada som de uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat investerare genom vilseledande eller felaktig information i det investeringsfaktablad som avses i artikel 23 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller genom att viktig information som behövs för att hjälpa investerare när de överväger om de ska finansiera gräsrotsfinansieringsprojektet utelämnats ur investeringsfaktabladet.

Leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldiga att ersätta skada som de uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat investerare genom vilseledande eller felaktig information i det investeringsfaktablad som avses i artikel 24 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller genom att viktig information som behövs för att hjälpa investerare när de överväger om de ska investera genom individuell portföljförvaltning av lån utelämnats ur investeringsfaktabladet.

Leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldiga att ersätta andra skador än de som avses i 1 och 2 mom. som de uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakat kunder till leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster eller andra personer genom att förfara i strid med denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den förordningen.

Verkställande direktören för, en medlem i styrelsen eller ett jämförbart organ i och en ansvarig bolagsman i leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldiga att ersätta skada som de i sin uppgift uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakat leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller en aktieägare eller en annan person genom överträdelse av artikel 4.1–4.3 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. En skada anses ha orsakats av vårdslöshet om inte den som är ansvarig för förfarandet visar att han eller hon har handlat omsorgsfullt.

Bestämmelser om jämkning av skadestånd och om fördelning av skadeståndsansvaret mellan två eller flera skadeståndsskyldiga finns i 2 och 6 kap. i skadeståndslagen (412/1974) .

9 kap.Ikraftträdande och övergångsbestämmelser

27 §Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 2 april 2022.

Genom denna lag upphävs lagen om gräsrotsfinansiering (734/2016) , nedan den upphävda lagen .

28 §Övergångsbestämmelser

Den upphävda lagen tillämpas dock på sådana leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster som avses i 48.1 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning under den övergångsperiod som avses i den förordningen. Detsamma gäller också för annan lånebaserad gräsrotsfinansiering som en sådan tjänsteleverantör tillhandahåller.

RP 228/2021

EkUB 7/2022

RSv 17/2022

Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2020/1503 (32020R1503); EUT L 347, 20.10.2020, s. 1

Ikraftträdelsestadganden

29.12.2022/1346:

Denna lag träder i kraft den 31 januari 2023.

RP 146/2022 , EkUB 26/2022, RSv 197/2022, Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2121 (32019L2121); EUT L 321, 12.12.2019, s. 1

Till början av sidan