Statsrådets förordning om nödcentralsverksamhet
Uppdaterad- Ämnesord
- Nödcentral
- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Inrikesministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2010/877/ajantasa/2023-03-30/swe
I enlighet med statsrådets beslut, fattat efter föredragning från inrikesministeriet, föreskrivs med stöd av lagen om nödcentralsverksamhet (692/2010) :
1 §Tillämpningsområde
Utöver vad som föreskrivs i lagen om nödcentralsverksamhet (692/2010) , iakttas inom nödcentralsverksamheten bestämmelserna i denna förordning.
2 §Funktionell styrning av Nödcentralsverket
För samordning av den funktionella styrningen av Nödcentralsverket finns en landsomfattande samarbetsgrupp för den funktionella styrningen av Nödcentralsverket ( överdirektörsmötet ), vars medlemmar är inrikesministeriets räddningsöverdirektör, polisavdelningens avdelningschef och en överdirektör som utnämns av social och hälsovårdsministeriet. Ordförande för samarbetsgruppen är räddningsöverdirektören.
Samarbetsgruppen behandlar förberedelsevis ärenden som gäller Nödcentralsverkets strategiska riktlinjer och fastställandet av årliga resultatmål. Samarbetsgruppen följer hur resultatmålen uppnås och ger vid behov utlåtande i frågor som gäller sådana principbeslut som förutsätter medverkan av flera myndigheter som använder Nödcentralsverkets tjänster.
Till samarbetsgruppens möte kan även en representant för Nödcentralsverket och andra sakkunniga bjudas in.
3 § (30.3.2023/626)Nödcentralsverkets stödtjänster
Brådskande stödtjänster som hör till produktionen av nödcentralstjänster är
sökning av säkerhetsinformation som hänför sig till arbetarskyddet och utlämnande av informationen till räddningsväsendets, polisens samt social- och hälsovårdsväsendets myndigheter och Gränsbevakningsväsendet,
extra larm och ändring av larmrespons,
påkoppling av larmanordning för varning av befolkningen i farosituationer,
förmedling av varningsmeddelanden och operativa meddelanden,
utredning och förmedling av information till myndigheterna,
förmedling av begäran om handräckning och annan begäran om stöd,
förmedling av sådana förhandsmeddelanden som krävs i storolyckssituationer och i situationer med många skadade till vårdinrättningarna och förmedling av brådskande operativ information till verksamhetsenheterna,
registerförfrågningar, informationssökning, utredning av kontaktuppgifter, förmedling av begäran om stöd och registrering av uppgifter, information och prestationer,
uppgifter i samband med den operativa tele- och radiokommunikationen,
prov i samband med testning av systemens funktionsduglighet,
deltagande i brådskande positionering som baserar sig på beslut av behörig myndighet.
Andra stödtjänster som hör till produktionen av nödcentralstjänster är
registerförfrågningar och informationssökning,
utredning av kontaktuppgifter,
förmedling av begäran om stöd på begäran av den myndighet som leder verksamheten,
uppgifter i samband med den operativa tele- och radiokommunikationen,
prov i samband med test av systemens funktionsduglighet,
registrering av uppgifter, information och prestationer.
De brådskande stödtjänster som avses i 1 mom. tillhandahålls oberoende av om informationen om en situation som kräver omedelbara åtgärder av myndigheterna förmedlas via Nödcentralsverket eller om det är fråga om ett myndighetsuppdrag som sker på eget initiativ.
3 a § (30.3.2023/626)Nödcentralsverkets övriga uppgifter
Nödcentralsverket kan sköta övriga uppgifter enligt följande:
testning av larmanläggningar kopplade till nödcentralen med stöd av avtal som ingåtts med anläggningens innehavare,
tipstelefontjänst som gäller försvunna barn,
arbetspraktik för Räddningsinstitutet i samband med utbildningen av dem som studerar till jourhavande vid nödcentraler.
3 b § (30.3.2023/626)Bistånd till andra myndigheter
Bestämmelser om rätt för Nödcentralsverket att bistå utrikesförvaltningen i biträdande uppgifter i samband med konsulära tjänster finns i 9 § 4 mom. i lagen om konsulära tjänster (498/1999) . Nödcentralsverket och utrikesministeriet kan genom avtal komma överens om följande uppgifter:
mottagande av kundkontakter till utrikesministeriets konsulära tjänster, registrering i ett informationssystem som utrikesministeriet anvisar och administrerar av de uppgifter som kunderna lämnar samt förmedling av uppgifterna till utrikesministeriet, finska beskickningar utomlands och andra finländska myndigheter dygnet runt i enlighet med utrikesministeriets anvisningar om detta,
kundrådgivning i fråga om biträdande kundtjänstuppgifter av jourkaraktär i enlighet med utrikesministeriets anvisningar; om ärendet kräver andra myndighetsåtgärder än rådgivning, överför Nödcentralsverket behandlingen av ärendet till en annan myndighet i enlighet med utrikesministeriets anvisningar,
förmedling av information till utrikesministeriet om sådana storolyckor, krigssituationer, naturkatastrofer och andra motsvarande krissituationer utanför Finlands gränser som anges i 15 § i lagen om konsulära tjänster.
Bestämmelser om rätt för nödcentralsverket att bistå Olycksutredningscentralen vid mottagandet av anmälningar om olyckor finns i 16 § 1 mom. i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) .
4 § (30.3.2023/626)Uppgifter för Nödcentralsverkets överdirektör
Nödcentralsverkets överdirektör ska
svara för resultatet av Nödcentralsverkets verksamhet och för att målen uppnås samt för rapporteringen till inrikesministeriet,
fatta beslut om ärenden som hör till Nödcentralsverket, om inte något annat anges i arbetsordningen.
Nödcentralsverkets överdirektör får i enskilda fall överta avgörandet av ett ärende som annars skulle avgöras av en annan tjänsteman.
5 § (30.3.2023/626)Behörighetsvillkor för den personal som sköter jouruppgifter
Av personal som sköter jouruppgifter krävs examen för jourhavande vid nödcentraler eller motsvarande tidigare examen eller grundexamen för polis eller motsvarande tidigare examen.
För arbetspraktik i samband med utbildningen av dem som studerar till jourhavande vid nödcentraler krävs dock inte att den studerande har en examen som avses i 1 mom.
Kravet på examen enligt 1 mom. uppfylls också av en person som har ett beslut enligt 13 § i lagen om erkännande av yrkeskvalifikationer (1384/2015) om behörighet som grundar sig på ett bevis på i en annan stat inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet förvärvade formella kvalifikationer. Bestämmelser om erkännande av yrkeskvalifikationer finns i 2 a § i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006) .
6 §Uppgifter för den landsomfattande samarbetsgruppen vid Nödcentralsverket
Den landsomfattande samarbetsgruppen vid Nödcentralsverket ska på riksnivå behandla utfärdandet av anvisningar om riskbedömning och om skötseln av uppgifter samt frågor som gäller samarbete och nödcentralernas tekniska verksamhetssätt, och koordinera verksamhetsmodellerna.
7 §Ikraftträdandebestämmelse
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2011.
Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna förordning får vidtas innan förordningen träder i kraft.
Ikraftträdelsestadganden
8.5.2013/342:
Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2013.
30.3.2023/626:
Denna förordning träder i kraft den 7 april 2023. Förordningens 5 § 3 mom. träder dock i kraft den 1 januari 2024.
Behörig att sköta uppgifter enligt 5 § 1 mom. i denna förordning är också den som före ikraftträdandet av denna förordning har fått ett villkorligt beslut av Utbildningsstyrelsen om erkännande av yrkeskvalifikationer för uppgifterna i fråga och senast den 31 december 2025 får ett slutligt beslut om erkännande av yrkeskvalifikationer.