Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

323/2006

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Statsrådets förordning om övervakningen av föreskrivna verksamhetskrav som hänför sig till miljön och ingår i tvärvillkoren

Inte i kraft
Denna förordning har upphävts genom F 31.5.2007/636 .
Typ av författning
Förordning
Förvaltningsområde
Jord- och skogsbruksministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2006/323/ajantasa/2006-05-04/swe

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från jord- och skogsbruksministeriet, föreskrivs med stöd av 22 § i miljöskyddslagen av den 4 februari 2000 (86/2000) , sådan denna paragraf lyder i lag 252/2005, samt 7 § i lagen av den 15 juli 2005 om verkställighet av systemet med samlat gårdsstöd (557/2005) :

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 §Tillämpningsområde och syfte

Denna förordning gäller de kontroller som avses i artikel 4 i rådets förordning (EG) nr 1782/2003 om upprättande av gemensamma bestämmelser för system för direktstöd inom den gemensamma jordbrukspolitiken och om upprättande av vissa stödsystem för jordbrukare och om ändring av förordningarna (EEG) nr 2019/93, (EG) nr 1452/2001, (EG) nr 1453/2001, (EG) nr 1454/2001, (EG) nr 1868/94, (EG) nr 1251/1999, (EG) nr 1254/1999, (EG) nr 1673/2000, (EEG) nr 2358/71 och (EG) nr 2529/2001, nedan förordningen om gårdsstöd, samt i artikel 25 i förordningen om gårdsstöd avsedda kontroller av vissa föreskrivna verksamhetskrav som hänför sig till miljön, nedan tvärvillkor som hänför sig till miljön , och som avses i punkt A i bilaga III till förordningen om gårdsstöd.

Övervakningen av tvärvillkoren genomförs som ett led i det integrerade administrations- och kontrollsystem, nedan det integrerade systemet , som avses i kapitel 4 i avdelning II i förordningen om gårdsstöd. Bestämmelser om det integrerade systemet finns i kommissionens förordning (EG) nr 796/2004, om närmare föreskrifter för tillämpningen av de tvärvillkor, den modulering och det integrerade administrations- och kontrollsystem som föreskrivs i rådets förordning (EG) nr 1782/2003 om upprättande av gemensamma bestämmelser för system för direktstöd inom den gemensamma jordbrukspolitiken och om upprättande av vissa stödsystem för jordbrukare, nedan tillämpningsförordningen .

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1)

uppsåtlig överträdelse uppsåtlighet enligt definitionen i 3 kap. 6 § i strafflagen (39/1889) ,

2)

överträdelse en försummelse som beror på brister i sökandens verksamhet,

3)

upprepade överträdelser en definiering enligt artikel 41 punkt a i tillämpningsförordningen,

4)

överträdelsens omfattning en definiering enligt artikel 41 punkt b i tillämpningsförordningen,

5)

överträdelsens allvar en definiering enligt artikel 41 punkt c i tillämpningsförordningen,

6)

överträdelsens varaktighet en definiering enligt artikel 41 punkt d i tillämpningsförordningen.

2 kap.Kontroll av villkoren för stödberättigande

3 §Samordning av kontrollerna

Jord- och skogsbruksministeriet är den samordningsmyndighet som avses i artikel 23.3 i förordningen om gårdsstöd.

4 §Utförande av kontrollerna

I enlighet med artikel 42.2 i tillämpningsförordningen utför arbetskrafts- och näringscentralen, nedan TE-centralen , de i denna förordning specifierade kontrollerna av sådana föreskrivna verksamhetskrav på miljön.

Den behöriga regionala miljöcentralen kan vid behov delta i TE-centralens kontroller enligt 1 mom.

TE-centralen sammanställer resultaten från kontrollerna av de tvärvillkor som avses i bilaga III och IV till förordningen om gårdsstöd för en gård som är föremål för kontroll av tvärvillkoren och fastställer det slutliga resultatet från kontrollen av tvärvillkoren på det sätt som särskilt bestäms om införande av påföljder i tillämpningsförordningen.

5 §Administrativa kontroller

I fråga om de föreskrivna verksamhetskrav som avses i denna förordning och ingår i tvärvillkoren kan förutom kontroller på plats verkställas administrativa kontroller, vilka regleras i artikel 43 i tillämpningsförordningen.

3 kap.Kontroller på plats

6 §Minsta kontrollfrekvens

Enligt artikel 44.1 i tillämpningsförordningen skall minst 1 procent av de gårdar som ansökt om direktstöd kontrolleras när det gäller de föreskrivna verksamhetskrav som hänför sig till miljön och ingår i tvärvillkoren.

7 §Stickprovsurval

När de gårdar som skall kontrolleras väljs ut iakttas förutom artikel 44 i tillämpningsförordningen dessutom vad som bestäms i artikel 45.1 och 45.2 samt i artikel 45.3 andra stycket punkt b i samma förordning.

8 §Delområden för kontroller på plats

De gårdar som på grundval av artikel 46.1 och 47.1 i tillämpningsförordningen har valts ut för kontroll skall kontrolleras på det sätt som bestäms i avdelning III kapitel III avsnitt III i tillämpningsförordningen.

De i denna förordning nämnda kontrollerna av vissa föreskrivna verksamhetskrav på gårdar som valts ut för kontroll på de grunder som nämns i 7 § skall om möjligt utföras samtidigt som kontrollen av hela gården.

9 §Kontrollrapport

Med kontrollrapport avses en i artikel 48 i tillämpningsförordningen avsedd handling som görs upp på basis av en kontroll och som består av ett kontrollprotokoll samt av en bilaga till kontrollprotokollet, vilken används för utvärdering av försummelser.

TE-centralen skall upprätta en kontrollrapport över en kontroll av i artikel 4 i förordningen om gårdsstöd nämnda kontrollobjekt i enlighet med artikel 48.1 och 48.2 i tillämpningsförordningen.

Kontrollrapporten skall upprättas inom den tid som nämns i artikel 48.3 första stycket i tillämpningsförordningen.

10 §Utvidgning av kontrollerna

Om en i denna förordning avsedd överträdelse i fråga om de tvärvillkor som hänför sig till miljön observeras i samband med övrig övervakning skall övervakningen utvidgas till övervakning enligt denna förordning i fråga om den försummade bestämmelsen.

Även sådana överträdelser som TE-centralen fått kännedom om på något annat sätt medför att övervakningen utvidgas på det sätt som beskrivs i 1 mom.

11 §Grundvattenområden

Vid kontroller enligt denna förordning skall det säkerställas att statsrådets beslut om skydd för grundvatten mot förorening genom vissa miljöfarliga eller hälsofarliga ämnen (364/1994) samt kraven på skyddet för grundvatten i 8 § i miljöskyddslagen (86/2000) iakttas på sådan jordbruksmark som är belägen på gårdens grundvattenområden.

12 §Användning av slam från reningsverk

Vid kontroller enligt denna förordning skall det säkerställas att en gård som tar emot slam från reningsverk har iakttagit statsrådets beslut om användning av slam från reningsverk inom jordbruket (282/1994) .

13 §Begränsning av utsläpp av nitrater i vattnen

Vid kontroller enligt denna förordning skall det säkerställas att gården iakttar statsrådets förordning om begränsning av utsläpp i vattnen av nitrater från jordbruket (931/2000) .

14 §Kontroll av jordbruksmark som ligger inom området för Natura 2000

På alla de gårdar som omfattas av övervakningen av de i tvärvillkoren ingående kraven på god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden samt föreskrivna verksamhetskrav som hänför sig till miljön, och som har jordbruksmark i ett område som på grundval av antingen naturdirektivet (92/43/EEG) eller direktivet om bevarande av vilda fåglar (79/409/EEG) hör till nätverket Natura 2000, kontrolleras att de naturvärden som har legat till grund för att området valts ut för att tas med i nätverket Natura 2000, inte avsevärt har försämrats.

15 §Kontroll av fredade arter

På alla de gårdar som omfattas av övervakningen av de i tvärvillkoren ingående kraven på god jordbrukshävd och goda miljöförhållanden samt föreskrivna verksamhetskrav som hänför sig till miljön kontrolleras att naturskyddslagens (1096/1996) bestämmelser om fredning av de växter som avses i bilaga IV(b) till naturdirektivet (92/43/EEG) har iakttagits.

Vid de kontroller som avses i 1 mom. säkerställs att naturskyddslagens och jaktlagens (615/1993) bestämmelser om fredning av fåglar har iakttagits och att fåglarnas livsmiljöer, som är viktiga med tanke på skyddet av fåglar, inte har förstörts eller försämrats.

4 kap.Påföljder

16 §Påföljder vid försummelse

Om de villkor och krav som avses i denna förordning inte iakttas minskas de i förordningen om gårdsstöd avsedda direktstöden på det sätt som anges i artikel 7 i förordningen om gårdsstöd och artikel 66 i tillämpningsförordningen.

Påföljden vid försummelse att iaktta villkoren eller kraven är enligt artikel 66.1 i tillämpningsförordningen en minskning med tre procent av det totala beloppet av direktstöd. Totalbeloppet kan dock i enskilda fall minskas med en procent när försummelsen som helhet betraktad kan anses ringa, eller med fem procent när försummelsen som helhet bedömd kan anses vara allvarligare än normalt.

I sådana situationer som avses i artikel 48.1 punkt c andra stycket i tillämpningsförordningen kan man avstå från att bestämma en påföljd.

Påföljderna vid upprepade försummelser bestäms enligt artikel 66 i tillämpningsförordningen.

17 §Påföljder vid uppsåtlig överträdelse

Påföljden vid uppsåtlig överträdelse, detta begrepp så som det definieras i 2 § 1 mom. 1 punkten i denna förordning, fastställs på det sätt som bestäms i artikel 67 i tillämpningsförordningen.

Påföljden vid uppsåtlig överträdelse är enligt artikel 67.1 i tillämpningsförordningen en minskning med 20 procent av det totala beloppet av direktstöd.

Totalbeloppet kan dock i enskilda fall minskas med minst 15 procent när den uppsåtliga överträdelsen som helhet betraktad kan anses vara ringa, eller med högst 100 procent när den uppsåtliga överträdelsen som helhet bedömd kan anses vara allvarligare än normalt.

Om den uppsåtliga överträdelsen tydligt avser ett särskilt stödsystem eller är särdeles omfattande, allvarlig, långvarig eller upprepad, fastställs påföljden enligt artikel 67.2 i tillämpningsförordningen.

18 §Bedömning av påföljderna

Vid bedömningen av en påföljd skall hänsyn tas till överträdelsens upprepning, omfattning, allvar, varaktighet och uppsåtlighet i enlighet med hur dessa begrepp definieras i 2 § 1 mom. 1 och 3–6 punkten i denna förordning.

Om det i samband med kontrollen konstateras flera fall där sökanden av stöd har låtit bli att iaktta bestämmelserna, bestäms påföljden enligt artiklarna 66–67 i tillämpningsförordningen.

5 kap.Särskilda bestämmelser

19 §Anmälningsskyldighet

TE-centralen skall underrätta kommunens miljövårdsmyndighet eller den regionala miljöcentralen om de brister i iakttagandet av föreskrivna verksamhetskrav enligt 11–13 § som TE-centralen uppdagar i samband med kontrollerna. Den regionala miljöcentralen skall underrättas om de brister som TE-centralen uppdagar i samband med kontroller enligt 14 och 15 §.

20 §Ändringssökande

När det gäller kontrollresultatet i fråga om de villkor som avses i denna förordning kan ändring inte sökas särskilt. Ändring kan sökas endast i samband med att det avgörande i huvudsaken som avses i 2 mom. överklagas.

Ändring i beslut som kommunens landsbygdsnäringsmyndighet fattar i fråga om stöd får sökas i den ordning som föreskrivs i 10 § i lagen om förfarandet vid skötseln av stöduppgifter i fråga om landsbygdsnäringar (1336/1992) , nedan stöduppgiftslagen.

21 §Tillämpning av övervakningslagstiftningen

I fråga om utförandet av kontrollerna tillämpas vad som föreskrivs i 8 § i stöduppgiftslagen samt i 2 kap. i lagen om verkställighet av Europeiska gemenskapens gemensamma jordbrukspolitik (1100/1994) .

22 §Ikraftträdande och övergångsbestämmelser

Denna förordning träder i kraft den 10 maj 2006.

Genom denna förordning upphävs statsrådets förordning av den 16 juni 2005 om övervakningen av vissa föreskrivna verksamhetskrav som hänför sig till tvärvillkoren (419/2005) och statsrådets förordning av den 10 november 2005 om övervakningen av tvärvillkor som hänför sig till vissa föreskrivna verksamhetskrav på naturskydd (878/2005) .

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Till början av sidan