Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

1191/2001

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Statsrådets förordning om de grunder som skall tillämpas då boende väljs till hyresbostäder som understöds av staten

Inte i kraft
Denna förordning har upphävts genom F 24.8.2006/731 , som gäller fr.o.m. den 1.9.2006.
Typ av författning
Förordning
Förvaltningsområde
Miljöministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2001/1191/ajantasa/2004-05-27/swe

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från miljöministeriet, föreskrivs med stöd av 4 § 3 mom. lagen den 17 december 1993 om användning, överlåtelse och inlösen av aravahyresbostäder och aravahyreshus (1190/1993) samt 11 § 2 mom. och 43 § 5 mom. lagen den 29 juni 2001 om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån (604/2001) :

Allmänna föreskrifter

1 § (27.5.2004/446)Tillämpningsområde

Social ändamålsenlighet och ekonomiskt behov som avses i 4 § 3 mom. aravabegränsningslagen (1190/1993) samt 11 § 2 mom. lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån (604/2001) skall bedömas på det sätt som föreskrivs i denna förordning.

Denna förordning tillämpas också när boende väljs till en bostad som omfattas av den användningsbegränsning på 20 år som avses i 10 § 1 mom. lagen om räntestöd för hyresbostadslån (867/1980) .

2 §Syftet med valet av boende

Syftet med valet av boende är att de arava- och räntestödshyresbostäder som understöds av staten skall anvisas för de hushåll som mest behöver en hyresbostad och samtidigt eftersträvas en mångsidig boendestruktur i hyreshuset och ett i socialt hänseende välbalanserat bostadsområde.

Grunder för valet

3 §Grunderna för val av boende

Som grund för valet av boende skall anses det i ansökningen nämnda hushållets bostadsbehov, förmögenhet och inkomster.

Företräde skall ges bostadslösa och andra hushåll som har det mest brådskande behovet av bostad, är minst bemedlade och har de lägsta inkomsterna.

Utan hinder av i 2 mom. kan vid valet av boende i enskilda fall göras undantag från företrädesordningen, om detta med beaktande av ett hushålls speciella förhållanden, hyresbostadssituationen på orten eller hyreshusets invånarstruktur är särskilt motiverat.

4 §Bostadsbehov

Vid bedömning av bostadsbehovet skall särskilt beaktas hushållets bostadssituation och hur brådskande behovet av att förbättra denna är samt hushållets storlek och åldersstruktur.

5 §Förmögenhet

Såsom förmögenhet skall beaktas hushållets sammanlagda förmögenhet, om värdet av förmögenheten inte är ringa eller om förmögenheten inte är nödvändig för att någon medlem av hushållet skall få en skälig utkomst av närings- eller yrkesutövning.

Sökande får inte väljas till boende, om hushållet har förmögenhet, som skall beaktas, i en sådan omfattning att hushållet utan statens stöd förmår anskaffa en bostad som motsvarar dess behov. I övrigt beaktas förmögenheten såsom en faktor som påverkar valet av boende.

6 § (27.5.2004/446)Inkomster och avdrag från dem

När hushållets inkomster fastställs skall beaktas de till hushållet hörande personernas fasta inkomster uträknade per månad ( månadsinkomsterna ). Till inkomster räknas dock inte bostadsbidrag eller inkomster som avses i 1 § förordningen om bostadsbidrag (949/1993) .

Från hushållets månadsinkomster dras av

1)

400 euro för varje till hushållet hörande barn som inte har fyllt aderton år före utgången av det kalenderår under vilket i denna förordning avsedd ansökan om val till boende görs,

2)

sådant underhållsbidrag för barn som betalas enligt domstols beslut eller vederbörligt skriftligt avtal, och

3)

två procent av beloppet av hushållets obetalda statsgaranterade studielån.

Om hushållet består av flera än en inkomsttagare, avdras 800 euro från vars och ens månadsinkomst, med undantag av inkomsten för den som förtjänar mest. Från en persons inkomster avdras det lönetillägg som personen får för skiftarbete upp till 200 euro.

7 § (27.5.2004/446)Maximiinkomsttabell

En förutsättning för val till boende är att månadsinkomsterna för hushållet i nedan nämnda kommuner och fall efter avdragen enligt 6 § 2 och 3 mom. inte överstiger de maximibelopp som anges i nedanstående tabell:

Personantal

1

2

3

4

5

6

2 750

3 300

3 500

3 600

3 700

3 850

Maximibeloppen för inkomsterna tillämpas då boende väljs till hyresbostäder i följande kommuner:

1)

huvudstadsregionen jämte närliggande områden, som omfattar Borgå, Esbo, Grankulla, Helsingfors, Hyvinge, Kervo, Kyrkslätt, Lojo, Mäntsälä, Nurmijärvi, Riihimäki, Sibbo, Träskända, Tusby, Vanda och Vichtis,

2)

Tammerforsregionen, som omfattar Tammerfors, Birkala, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Vesilahti och Ylöjärvi,

3)

Åboregionen, som omfattar Åbo, Lemu, Lundo, Masku, Merimasku, Nådendal, Pemar, Pikis, Reso, Rusko, Sagu, S:t Karins Vahto, Velkua och Villnäs,

4)

Jyväskyläregionen, som omfattar Jyväskylä, Jyväskylä lk, Hankasalmi, Korpilahti, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka och Uurainen,

5)

Kuopioregionen, som omfattar Kuopio, Karttula, Maaninka, Siilinjärvi och Vehmersalmi,

6)

Uleåborgsregionen, som omfattar Uleåborg, Haukipudas, Karlö, Kempele, Kiiminki, Muhos och Oulunsalo.

Maximibeloppen för inkomsterna tillämpas också då boende väljs till hyresbostäder i andra än de ovan nämnda kommunerna, om den byggnad där hyresbostaden finns har tagits i bruk den 1 januari 2004 eller senare. Tidpunkten för ibruktagandet bestäms i enlighet med den slutsyn som avses i 153 § markanvändnings- och bygglagen (132/1999) .

Maximibeloppen för inkomsterna tillämpas inte då boende väljs till andra hyresbostäder än de som avses i 2 och 3 mom.

8 § (27.5.2004/446)Tillämpning av maximiinkomsttabellen

Om hushållet består av flera än sex personer, höjs maximibeloppet för inkomsterna som bestäms i 7 § 1 mom. med 200 euro för varje tilläggsperson.

9 §Utrymmesstandard

Bostaden skall vara av skälig storlek i förhållande till hushållets storlek och åldersstruktur. Då det bestäms huruvida bostadens storlek är skälig skall även efterfrågan och utbudet på olika slags bostäder på orten beaktas.

Särskilda grunder

10 § (27.5.2004/446)Särskilda grunder för val av boende

En sökande kan väljas till boende i en hyresbostad även om förutsättningarna enligt 5 och 7 § inte föreligger, då det är fråga om:

1)

stödjande av sådant boende som av sociala eller hälsomässiga orsaker är särskilt nödvändigt, dock så att till boende inte får väljas ett hushåll vars förmögenhet eller månadsinkomster är tillräckliga för en sådan bostad och sådan omsorg som motsvarar behovet; värdet på en normal egen bostad kan vid bedömningen dras av från den förmögenhet som beaktas,

2)

anvisande av bostad för hushåll som bor i hyreshus som skall byggas om,

3)

ett hushåll som är nödvändigt med tanke på underhåll och skötseln av ett hus med hyresbostäder,

4)

bostadsbyte mellan hushåll då bytet sker mellan hyresbostäder,

5)

byte från en hyresbostad till en annan som har samma faktiska ägare, om inte ett hushåll vars bostadsbehov är mer brådskande står i kö för bostaden,

6)

en person som enligt 45, 46, 48 eller 88 § lagen om hyra av bostadslägenhet (481/1995) är berättigad att fortsätta hyresförhållandet, eller

7)

en hyresbostad som omfattas av den begränsningstid på 10 år som avses i 3 § 1 mom. aravabegränsningslagen och uthyrningen sker under dessa tio år; undantaget kan dock gälla högst 15 procent av samtliga bostäder i hyreshuset.

För att ett ändamålsenligt nyttjande av hyresbostäder skall främjas kan en sökande väljas till boende i en hyresbostad även om de i 3 § 2 mom. nämnda förutsättningarna för hushållets bostadsbehov inte är för handen, om en av den sökande bebodd hyresbostad därigenom blir ledig.

11 §Tillfälliga undantag vid val av boende

Kommunen kan bevilja tillstånd till att en hyresbostad tillfälligt, dock för högst två år åt gången, används som bostad för personer som inte motsvarar de förutsättningar som nämns ovan i denna förordning, när det är fråga om vidtagande av åtgärder som från samhällelig synpunkt är ändamålsenliga och nödvändiga eller annars ytterst brådskande. Tillståndet får inte i väsentlig mån försämra möjligheterna för sökande som motsvarar förutsättningarna att få bostad. Tillståndet till undantag kan endast gälla ett litet antal bostäder.

12 §Brist på sökande som motsvarar förutsättningarna

Då ansökningar inte inlämnats av sådana hushåll som motsvarar förutsättningarna enligt denna förordning, kan till boende väljas också andra sökande. Till boende skall härvid likväl utses en sökande vars förhållanden närmast stämmer överens med de i denna förordning nämnda förutsättningarna.

Ikraftträdelsebestämmelse

13 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2002.

Genom denna förordning upphävs statsrådets beslut av den 21 september 1995 om de grunder som skall tillämpas då ägarbostadsaravalån beviljas, då ägarbostadslån godkänns som räntestödslån samt då boende väljs (1135/1995) jämte ändringar.

Ikraftträdelsestadganden

27.5.2004/446:

Denna förordning träder i kraft den 15 juni 2004.

Till början av sidan