Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

1047/2001

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter som innehåller de ändringar som gjorts i författningarna

Lotterilag

Författningsversion är föråldrad och har arkiverats av historiska orsaker. Gå till den uppdaterade versionen.

Författningsöversättningar
Ämnesord
Lotteri
Typ av författning
Lag
Förvaltningsområde
Inrikesministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
Finlands författningssamlings ursprungliga författning
SDK 1047/2001
Pågående regeringspropositioner
RP 5/2025

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 kap. Allmänna bestämmelser (24.6.2010/661)

Tillämpningsområde och definitioner

1 § (24.6.2010/661)Lagens tillämpningsområde och syfte

I denna lag bestäms om anordnande av lotterier och tillsynen över anordnandet, redovisningen av avkastningen från lotterier och de ändamål för vilka avkastningen kan användas samt tillsynen över användningen av avkastningen.

Syftet med denna lag är att garantera rättsskyddet för dem som deltar i allmännyttig lotteriverksamhet, att hindra oegentligheter och brott i samband med lotterier och att minska de sociala problem och hälsoproblem som deltagande i lotterier orsakar.

Denna lag gäller inte utlovande av slumpartade förmåner vid marknadsföring, om det för erhållande av förmånen inte krävs någon annan motprestation än köp av en nyttighet eller anbud om köp. (11.3.2011/230)

2 §Definition av lotteri

I denna lag avses med lotteri en sådan verksamhet, där deltagandet sker mot vederlag och deltagarna har möjlighet att få en vinst med penningvärde som helt eller delvis beror på slumpen. Som vederlag betraktas inte deltagarens postavgifter, lokal- eller fjärrsamtalsavgifter eller motsvarande kostnader för anmälan om deltagande i lotteriet vilka inte kommer lotteriarrangören till godo.

Vad som i denna lag bestäms om lotteri gäller även bedrivande av kasinoverksamhet och ställande av kasinospel, penningautomater, varuvinstautomater samt andra spelautomater och spelanordningar till allmänhetens förfogande mot vederlag så att spelaren kan få en vinst med penningvärde.

Vad som föreskrivs om lotterier i denna lag gäller också

1)

lotterier som anordnas utomlands, om lotter i dem säljs eller förmedlas i Finland, och

2)

lotterier som anordnas i landskapet Åland, om lotter i dem säljs eller förmedlas också annanstans i Finland.

3 §Definition av formerna för anordnandet av lotterier

I denna lag avses med

1)

penninglotteri ett lotteri där pengar kan vinnas genom lottning,

2)

vadhållningsspel ett lotteri där spelaren har möjlighet att genom gissning av resultaten vid idrottstävlingar eller andra tävlingar, dock inte hästtävlingar, delta i fördelningen av de penningvinster som bestäms enligt produkten av den penninginsats spelaren ställt och den koefficient som utvisar sannolikheten för slutresultatet, (20.5.2011/575)

3)

tippningsspel ett annat än i 2 punkten avsett lotteri där spelaren har möjlighet att genom gissning av resultaten vid idrottstävlingar eller av lottningen av nummer eller tecken delta i fördelningen av de vinster som spelavgifterna avkastat, (20.5.2011/575)

4)

penningautomat en spelautomat eller spelanordning som kan ge spelaren vinst i form av pengar,

5)

kasinospel roulett-, kort- och tärningsspel samt andra därmed jämförbara spel som kan ge spelaren vinst i form av pengar,

6)

kasinoverksamhet verksamhet som bedrivs i en för hasardspel godkänd, övervakad lokal så att penningautomater och kasinospel ställs till spelarens förfogande,

7)

totospel ett lotteri där spelaren har möjlighet att genom gissning av resultaten vid hästtävlingar delta i fördelningen av de vinster som spelavgifterna avkastat, (20.5.2011/575)

8)

varulotteri ett lotteri där deltagaren genom lottning eller på något annat därmed jämförbart sätt som beror på slumpen kan vinna varor eller present- eller köpkort som kan bytas ut mot varor eller tjänster,

9)

gissningstävling ett varulotteri där deltagaren har möjlighet att genom gissning angående gissningsobjektet, dock inte angående idrottstävlingar eller andra tävlingar, vinna varor eller present- eller köpkort som kan bytas ut mot varor eller tjänster,

10)

bingospel ett lotteri där deltagandet sker på en för spelet godkänd plats och där vinnare är de som enligt spelreglerna meddelar att deras bingobricka eller motsvarande verifikat i elektronisk form upptar de lottade numren i den ordning som spelreglerna föreskriver och där deltagarna kan vinna varor eller present- eller köpkort som kan bytas ut mot varor eller tjänster, samt

11)

varuvinstautomat en spelautomat eller spelanordning där spelaren som vinst kan få varor.

4 § (24.6.2010/661)Övriga definitioner

I denna lag avses med

1)

lott en kupong eller ett verifikat i motsvarande elektronisk form eller i någon annan därmed jämförbar form, som utvisar rätt att delta i ett lotteri,

1 a)

penningspel sådana lotterier där spelaren kan vinna pengar,

2)

penningspelsverksamhet anordnandet av penningspel,

3)

marknadsföring reklam, indirekt reklam och annan säljfrämjande verksamhet; indirekt reklam är i synnerhet främjande av försäljningen av en produkt i samband med reklam för en annan produkt så att ett etablerat kännetecken för produkten eller dess säljare, oförändrat eller ändrat så att det ändå kan kännas igen, används som kännetecken för den andra produkten, eller att reklamen för den andra produkten annars associerar till en bestämd produkt eller dess säljare; som sådan marknadsföring av lotterier som omfattas av denna lag betraktas inte blotta förekomsten i ett elektroniskt datanät av en utländsk eller åländsk lotteriwebbplats, oavsett språk, förutsatt att det på denna webbplats inte finns annat material som främjar deltagande i lotteri i Finland eller riket; som sådan marknadsföring av lotterier som omfattas av denna lag betraktas inte heller marknadsföring av lotterier i utländska eller åländska publikationer som sprids i Finland eller riket, förutsatt att publikationens huvudsakliga syfte inte är att marknadsföra penningspel och att marknadsföringen av lotterier inte uttryckligen tar sikte på Finland eller riket,

4)

nöjespark ett förlustelseställe vars verksamhet sker på ett fast ställe och så att den största delen av inkomsterna består av att karuseller, olika bilbanor och berg- och dalbanor eller motsvarande nöjesparksanordningar ställs till allmänhetens förfogande mot en avgift,

5)

tivoli ett förlustelseställe som förflyttar sig från ort till ort.

2 kap.Allmänna bestämmelser om lotterier

5 §Rätt att anordna lotterier

Lotterier får anordnas av registrerade föreningar, självständiga stiftelser och andra sammanslutningar med allmännyttigt ändamål som har hemort i Finland.

2 mom. har upphävts genom L 21.12.2001/1344 . (21.12.2001/1344)

3 mom. har upphävts genom L 21.12.2001/1344 . (21.12.2001/1344)

6 §Tillståndsplikt för lotterier

Lotterier får anordnas endast med tillstånd av en myndighet, om inte något annat bestäms i denna lag.

Tillståndet kan förenas med villkor som gäller lotterna, priset på lotter, försäljningen av lotter, lottningen, lyftandet av vinster och andra villkor som gäller anordnandet av lotteriet. Tillståndet kan även förenas med villkor som gäller det ändamål för vilket avkastningen av lotteriet skall användas och tillsynen över anordnandet av lotteriet. I 13 § föreskrivs om de villkor och bestämmelser som skall tas in i tillstånd att bedriva penningspelsverksamhet.

7 §Allmänna förutsättningar för beviljande av tillstånd

Tillstånd att anordna ett lotteri kan beviljas sådana sammanslutningar eller stiftelser som avses i 5 §, om

1)

lotteriet anordnas i syfte att skaffa medel som används för att främja allmännyttig verksamhet,

2)

det inte är uppenbart oändamålsenligt med hänsyn till allmänt intresse att lotteriet anordnas, samt

3)

tillståndsmyndigheten inte har grundad anledning att misstänka att sökanden handlar i strid med bestämmelserna om lotteriverksamhet.

Har sökanden underlåtit att betala lotteriskatt i tid eller att lämna redovisning, skall nytt tillstånd inte beviljas förrän skatteresten har betalats och redovisningen avgetts till myndigheterna.

8 §Återkallande av tillstånd

Tillstånd att anordna ett lotteri kan återkallas, om tillståndshavaren i väsentlig mån har handlat i strid med en med tanke på anordnande av lotterier juridiskt betydelsefull lag eller tillståndsvillkoren eller om tillståndshavaren inte längre uppfyller villkoren för erhållande av tillstånd.

9 §Ändamålsbundenhet för avkastningen av vissa lotterier

Avkastningen av de lotterier som nämns i 3 § 8–11 punkten skall användas för det ändamål som anges i tillståndet.

Om avkastningen av de lotterier som avses i 1 mom. eller en del av den inte kan användas för det ändamål som anges i tillståndet eller om detta inte är ändamålsenligt på grund av att förhållandena förändrats eller av någon annan orsak, skall tillståndshavaren ansöka om tillstånd hos tillståndsmyndigheten att ändra det ändamål för vilket avkastningen skall användas.

Tillstånd att ändra det ändamål för vilket avkastningen skall användas skall beviljas, om det nya eller ändrade ändamålet är förenligt med 7 § 1 mom. 1 och 2 punkten.

10 §Förbud mot anordnande på skuld

Lotterier får inte anordnas så att deltagandet i dem kan ske på skuld eller mot pant.

3 kap.Penningspelsverksamhet

11 § (20.5.2011/575)Ensamrätt att anordna penningspel

Veikkaus Ab har ensamrätt att anordna penninglotterier samt tippnings- och vadhållningsspel.

Penningautomatföreningen har ensamrätt att tillhandahålla penningautomater för användning, anordna kasinospel och bedriva kasinoverksamhet.

Fintoto Oy har ensamrätt att anordna totospel.

12 § (20.5.2011/575)Veikkaus Ab

Veikkaus Ab är ett aktiebolag som helt och hållet ägs av staten.

Medlen från penningspelssammanslutningens verksamhet ska användas till att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst samt ungdomsarbete genom att anordna penninglotterier samt tippnings- och vadhållningsspel så att rättsskyddet för dem som deltar i penningspelsverksamhet garanteras, oegentligheter och brott förhindras och de sociala problem och hälsoproblem som spelandet orsakar minskas.

På bolaget tillämpas gällande bestämmelser om aktiebolag och lagen om statens bolagsinnehav och ägarstyrning (1368/2007) , om inte annat föreskrivs i denna lag eller någon annanstans i lag.

13 § (20.5.2011/575)Penningautomatföreningen

Penningautomatföreningen är en offentligrättslig förening. Allmännyttiga samfund och stiftelser med rättsförmåga vilka främjar hälsa och social välfärd kan vara medlemmar i föreningen.

Medlen från penningspelssammanslutningens verksamhet ska användas till att främja hälsa och social välfärd genom att ställa penningautomater till allmänhetens förfogande, anordna kasinospel och bedriva kasinoverksamhet så att rättsskyddet för dem som deltar i penningspelsverksamhet garanteras, oegentligheter och brott förhindras och de sociala problem och hälsoproblem som spelandet orsakar minskas. Om föreningen upphör med sin verksamhet, ska dess medel i enlighet med ett beslut av statsrådet delas ut för sådana ändamål som föreningens avkastning får användas till enligt 17 § 2 mom.

Föreningen har en styrelse som består av en ordförande, två vice ordförande och högst elva övriga medlemmar. Statsrådet förordnar ordföranden, första vice ordföranden och så många övriga medlemmar att det i styrelsen sammanlagt finns lika många sådana medlemmar som förordnats av statsrådet som sådana medlemmar som utsetts av föreningsmötet. Andra vice ordföranden och återstoden av de övriga medlemmarna utses av föreningsmötet. Styrelsen är beslutför när mötesordföranden och minst hälften av de övriga medlemmarna är närvarande. När styrelsen behandlar ärenden som gäller understöd som ska beviljas av föreningens avkastning ska åtminstone lika många sådana medlemmar som förordnats av statsrådet som sådana medlemmar som utsetts av föreningsmötet vara närvarande. Vice ordföranden sköter ordförandens uppgifter då ordföranden är förhindrad. Vid behandlingen av ärenden som gäller understöd som ska beviljas av föreningens avkastning kan andra vice ordföranden vara mötesordförande endast om närvarande är ett större antal sådana medlemmar som förordnats av statsrådet än sådana som utsetts av föreningsmötet. Styrelsen företräder föreningen, styr och övervakar dess verksamhet och ansvarar för de uppgifter som föreskrivs för föreningen i 5 § 2 mom., 6 § 1 mom. och 21 § 1 mom. i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) .

Föreningen ska ha en av föreningsmötet utsedd revisor som ska vara en CGR-revisor eller en revisionssammanslutning, vars huvudansvariga revisor ska vara en CGR-revisor. Föreningen ska dessutom ha en av statsrådet förordnad revisor som ska vara en OFGR-revisor eller en revisionssammanslutning, vars huvudansvariga revisor ska vara en OFGR-revisor. (18.9.2015/1156)

Övriga bestämmelser om medlemskap, beslutförhet, beslutsfattande och föreningens förvaltning utfärdas genom förordning av statsrådet.

13 a § (20.5.2011/575)Fintoto Oy

Fintoto Oy är ett aktiebolag som helt och hållet ägs av centralorganisationen för hästavels- och travsportorganisationerna.

Medlen från penningspelssammanslutningens verksamhet ska användas till att främja hästuppfödning och hästsport genom att anordna totospel så att rättsskyddet för dem som deltar i penningspelsverksamhet garanteras, oegentligheter och brott förhindras och de sociala problem och hälsoproblem som spelandet orsakar minskas.

Bolaget har en styrelse som består av en ordförande, en vice ordförande och högst sex övriga medlemmar. Statsrådet förordnar ordföranden och hälften av de övriga medlemmarna. Vice ordföranden och hälften av de övriga medlemmarna utses av bolagsstämman.

På bolaget tillämpas gällande bestämmelser om aktiebolag, om inte annat föreskrivs i denna lag eller någon annanstans i lag.

13 b § (20.5.2011/575)Begränsningar i en penningspelssammanslutnings verksamhet

En penningspelssammanslutning som nämns i 11 § får inte bedriva annan lotteriverksamhet än penningspelsverksamhet.

En penningspelssammanslutning får inte bilda eller förvärva andra bolag än sådana som behövs för dess penningspelsverksamhet eller förvärva aktier i dem eller överlåta aktier i dessa bolag till en ny ägare utan tillstånd av det ministerium som ska behandla ärenden som gäller fördelningen av sammanslutningens avkastning.

En penningspelssammanslutning eller dess dotterbolag får inte utan tillstånd av det ministerium som avses i 2 mom.

1)

grunda fonder eller göra överföringar till ospecificerade reserver eller ändra deras bokföringskaraktär,

2)

ändra aktiekapitalet,

3)

bevilja lån,

4)

göra andra investeringar än sådana anskaffningar av anläggningstillgångar som verksamheten förutsätter.

En penningspelssammanslutning får inte ge utdelning av sin vinst eller sitt fria egna kapital till aktieägarna eller dela ut vederlagsfria förmåner av sin vinst eller sitt överskott till medlemmarna eller sina anställda.

13 c § (20.5.2011/575)Anordnande av penningspel

Penningspel ska anordnas så att rättsskyddet för dem som deltar i penningspelsverksamhet garanteras, oegentligheter och brott förhindras och de sociala problem och hälsoproblem som spelandet orsakar minskas. De penningspel som anordnas av de penningspelssammanslutningar som nämns i 11 § ska skilja sig från varandra i tillräckligt hög grad.

Genom förordning av statsrådet föreskrivs

1)

hur stor andel av avkastningen av spelavgifterna vid anordnandet av penningspel som ska betalas till spelarna som vinst, hur vinsterna ska avrundas och hur outtagna vinster ska fördelas, samt

2)

om de olika typerna av och maximiantalet penningautomater och kasinospel på spelplatser, i särskilda spelsalar och i kasinon, maximiantalet särskilda spelsalar samt antalet kasinon, var de är belägna och deras öppettider.

Genom förordning av statsrådet får dessutom utfärdas bestämmelser om den tillåtna tiden för försäljning av penningspel.

Spelreglerna för penningspel utfärdas genom förordning av inrikesministeriet. Spelreglerna ska innehålla bestämmelser om vinstfördelningen och återbetalningen av spelinsatser samt de största tillåtna spelinsatserna och spelvinsterna i penningautomater och kasinospel. Reglerna för penninglotterier samt tippnings-, vadhållnings- och totospel ska dessutom innehålla bestämmelser om lottningen. Spelreglerna kan innehålla även andra sådana bestämmelser om speltempot eller andra liknande egenskaper hos vissa kategorier av spel, vissa typer av spel eller vissa spel som behövs för att minska de spelproblem som spelen är förenade med eller för att spelen ska skilja sig från varandra i tillräckligt hög grad.

14 § (20.5.2011/575)Penningspel som förmedlas elektroniskt

Vid anordnandet av penningspel som förmedlas elektroniskt ska spelarens identitet och var han eller hon är bosatt kontrolleras för att det ska kunna säkerställas att spelaren har uppnått myndighetsåldern och att det territoriella tillämpningsområdet för lagstiftningen i en annan stat eller region respekteras. Närmare bestämmelser om kontrollen av en spelares identitet och var han eller hon är bosatt får utfärdas genom förordning av statsrådet.

För att minska på spelproblemen ska penningspelssammanslutningen i fråga om penningspel som förmedlas elektroniskt vid behov uppställa kvantitativa och tidsmässiga begränsningar för spelandet enligt spelkategori, speltyp, spel och spelare. Närmare bestämmelser om uppställandet av kvantitativa och tidsmässiga begränsningar för vissa kategorier av spel, vissa typer av spel, vissa spel och vissa spelare får utfärdas genom förordning av inrikesministeriet.

14 a § (24.6.2010/661)Åldergränsen för penningspel

Penningspelssammanslutningar eller näringsidkare och sammanslutningar som förmedlar deltagaranmälningar och deltagaravgifter i anslutning till penningspel eller som upplåter ett utrymme för tillhandahållande av penningautomater får inte låta personer under 18 år spela penningspel.

Närmare bestämmelser om sätten att kontrollera att en spelare har uppnått myndighetsåldern kan utfärdas genom förordning av statsrådet.

Bestämmelser om de krav på kundkontroll som hänför sig till förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansiering av terrorism finns i lagen om förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansiering av terrorism (503/2008) .

14 b § (24.6.2010/661)Marknadsföring av penningspel

En penningspelssammanslutning som nämns i 11 § får marknadsföra penningspelen och penningspelssammanslutningen, om marknadsföringen inte främjar spelande som orsakar sociala problem och hälsoproblem och om efterfrågan på penningspel genom marknadsföringen styrs in på sådan penningspelsverksamhet som bedrivs enligt denna lag. Marknadsföringen får inte riktas till minderåriga. I marknadsföringen får inte rikligt spelande framställas på ett positivt sätt och inte heller det att någon låter bli att spela eller spelar måttligt framställas på ett negativt sätt. Marknadsföring av penningspel är förbjuden i samband med sådan televisions- och radioverksamhet, offentlig visning på biografer av bildprogram och publikationsverksamhet som är riktad till minderåriga. (20.5.2011/575)

Om ett penningspel i samband med fastställandet av spelreglerna har konstaterats vara förenat med en särskild risk för spelproblem, får spelet inte marknadsföras på andra ställen än de särskilda spelsalar, kasinon och travbanor där spelet eller försäljningsställena för spelet finns. Spelarna får dock i fråga om ett sådant spel ges information om spelobjekt, spelplatser, spelvillkor, spelavgifter, sannolikheten att vinna och vinster.

Polisstyrelsen har till uppgift att övervaka att denna lag och konsumentskyddslagen (38/1978) följs vid marknadsföringen av penningspel. Penningspelssammanslutningarna ska varje år ge inrikesministeriet och Polisstyrelsen en rapport om hur penningspel har marknadsförts.

Närmare bestämmelser om innehållet i den rapport som avses i 3 mom. kan utfärdas genom förordning av statsrådet.

15 §Förhindrande av och förbud mot spelande i ett kasino

Den som bedriver kasinoverksamhet får inte ge någon som är yngre än 18 år eller som är uppenbart påverkad av alkohol eller något annat rusmedel tillträde till ett kasino och skall avlägsna en sådan person från ett kasino.

Den som bedriver kasinoverksamhet har rätt att förbjuda en person tillträde till ett kasino eller begränsa hans eller hennes spelande, om

1)

han eller hon på sannolika grunder misstänks för falskspel,

2)

hans eller hennes uppträdande stör eller på sannolika grunder kan misstänkas störa ordningen i kasinot,

3)

spelandet har vållat eller kommer uppenbarligen att vålla honom eller henne sociala men av ekonomiska orsaker eller hälsoskäl, eller

4)

han eller hon har begärt att den som bedriver kasinoverksamheten skall förvägra honom eller henne tillträde till kasinot eller begränsa hans eller hennes spelande.

Ett förbud eller en begränsning gäller minst tre månader och högst ett år.

16 §Särskilda bestämmelser om penningautomater och kasinospel

1 mom. har upphävts genom L 24.6.2010/661 . (24.6.2010/661)

Penningautomater och kasinospel skall placeras i en övervakad lokal. De skall inte placeras i en lokal där användningen av dem kan äventyra säkerheten eller störa ordningen.

4 kap.Avkastningen av penningspelsverksamhet

17 §Avkastningens ändamål

Avkastningen av penninglotterier samt tippnings- och vadhållningsspel används för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete. Om fördelningen av avkastningen mellan dessa ändamål föreskrivs särskilt genom lag.

Avkastningen av penningautomater, kasinospel och kasinoverksamhet används för att främja hälsa och social välfärd.

Avkastningen av totospel används för att främja hästuppfödning och hästsport.

18 §Upptagande av avkastningen i statsbudgeten

I statsbudgeten tas varje år in anslag som uppskattas motsvara

1)

vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelssammanslutning som anordnar penninglotterier samt tippnings- och vadhållningsspel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen,

2)

det belopp som skall delas ut av den uppskattade vinsten under föregående räkenskapsperiod för den penningspelssammanslutning som bedriver penningautomat-, kasinospels- och kasinoverksamhet, skillnaden mellan den i bokslutet för året dessförinnan fastställda vinsten och motsvarande uppskattning samt de medel som återgår för ny utdelning, och

3)

den andel av det sammanlagda beloppet av penninginsatserna som den penningspelssammanslutning som anordnar totospel intäktsför till staten för året i fråga samt de medel som återgår för ny utdelning. (20.5.2011/575)

Genom förordning av statsrådet utfärdas bestämmelser om hur det sammanlagda beloppet av avkastningen av totospel ska fördelas på den andel som den penningspelssammanslutning som anordnar totospel, under tillsyn av jord- och skogsbruksministeriet använder för att främja hästuppfödning och hästsport i enlighet med 17 § 3 mom. och den andel som jord- och skogsbruksministeriet delar ut som understöd i enlighet med 20 § 2 mom. (20.5.2011/575)

19 §Redovisning av avkastningen

En penningspelssammanslutning skall redovisa avkastningen av penningspelsverksamheten till det ministerium som skall behandla ärenden som gäller fördelningen av sammanslutningens avkastning, enligt vad som bestäms genom förordning av statsrådet.

20 §Beslut om fördelningen av avkastningen

Den penningspelssammanslutning som bedriver penningautomat-, kasinospels- och kasinoverksamhet lägger fram ett förslag för statsrådet om fördelningen av de understöd som skall delas ut av sammanslutningens avkastning ( fördelningsförslag ). Statsrådet beslutar om fördelningen av understöden. Om ledningen och övervakningen av beredningen av fördelningsförslaget samt om förfarandet i anknytning till beredningen av förslaget föreskrivs särskilt genom lag.

Jord- och skogsbruksministeriet beslutar om fördelningen av de understöd som skall delas ut av avkastningen av totospel. Om grunderna för beviljande av understöd, om förfarandet och tiderna för fördelning av avkastningen samt om användningen av avkastningen av totospel för främjande av hästuppfödning och hästsport föreskrivs särskilt genom lag.

21 §Outdelad avkastning

Statsrådet kan besluta att högst 20 procent av de anslag som avses i 18 § årligen skall lämnas outdelade. Det belopp som inte delats ut skall delas ut inom fem år.

22 §Användningen av avkastningen av penningautomater, kasinospel och kasinoverksamhet

Avkastningen av penningautomater, kasinospel och kasinoverksamhet används för att bevilja allmännyttiga sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga understöd.

Inom ramen för det anslag som tagits in i statsbudgeten kan den avkastning som avses i 1 mom. även användas för utgifter som anges i lagen om rehabilitering av frontveteraner (1184/1988) , lagen om rehabilitering för personer som tjänstgjort i vissa uppdrag under Finlands krig (1039/1997) och 6 d § lagen om skada, ådragen i militärtjänst (404/1948) .

Den avkastning som avses i 1 mom. kan användas för anläggningsutgifter för lokaler som avses i 5 a § lagen om biblioteket för synskadade (638/1996) .

23 §Utbetalning av de understöd som delas ut av avkastningen och tillsyn över användningen

Om utbetalningen av understöd som beviljas av avkastningen av penningspel och om tillsynen över understödens användning föreskrivs särskilt genom lag.

5 kap.Varulotterier

24 §Bestämmelse om tillämpningsområdet i fråga om gissningstävlingar

Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas med undantag för 25 § också på gissningstävlingar.

25 §Varulotteritillstånd

Tillstånd till ett varulotteri ( varulotteritillstånd ) beviljas och återkallas av den polisinrättning inom vars distrikt varulotteriet anordnas. (26.6.2009/506)

Varulotteritillstånd för ett varulotteri som anordnas inom ett större område än distriktet för en polisinrättning beviljas och återkallas av Polisstyrelsen. (26.6.2009/506)

Tillstånd söks skriftligten. Tillstånd kan beviljas för högst sex månader.

26 §Villkor för beviljande av varulotteritillstånd

Varulotteritillstånd beviljas sådana sammanslutningar eller stiftelser som avses i 5 §, om

1)

de allmänna förutsättningar för tillstånd som anges i 7 § uppfylls,

2)

sättet att anordna lotteriet, lotternas sammanlagda försäljningspris, vinsternas värde och lotteriets sannolika avkastning inte står i uppenbart missförhållande till de uppställda målen, och

3)

vinsternas sammanlagda värde motsvarar minst 35 procent av lotternas sammanlagda försäljningspris och den minsta vinstens värde motsvarar minst lottens pris och värdet av de lotter som ges som vinst inte ingår i det ovan föreskrivna minimivärdet på vinsterna.

Nytt varulotteritillstånd får inte beviljas utan särskilda skäl, om avkastningen från de två föregående varulotterier som den som ansöker om tillstånd anordnat under de tre senaste åren har stått i uppenbart missförhållande till den sammanlagda avkastningen av lottförsäljningen.

27 §Undantag i fråga om rätten att anordna och delta i varulotterier

En sammanslutning eller stiftelse som avses i 5 § får utan tillstånd enligt 25 § 1 mom. under de förutsättningar som anges i 7 § anordna varulotterier där lotternas sammanlagda försäljningspris är högst 2 000 euro och där försäljningen av lotterna och utdelningen av vinsterna sker vid samma tillställning ( mindre lotterier ).

En skolklass eller en motsvarande studiegrupp kan för att främja studierna eller hobbyverksamhet som stöder studierna anordna ett mindre lotteri enligt 1 mom., om en myndig person ansvarar för de uppgifter som hänför sig till anordnandet av lotteriet.

Innehavaren av ett varulotteritillstånd får inte själv genom att köpa lotter delta i det varulotteri den anordnat.

De anställda på en arbetsplats eller en etablerad hobbygrupp får internt utan tillstånd enligt 25 § 1 mom. och redovisningsskyldighet enligt 30 § i syfte att främja sin rekreations- eller hobbyverksamhet eller allmännyttig verksamhet ordna varulotterier, där lotternas sammanlagda värde är högst 500 euro och där försäljningen av lotterna och utdelningen av vinsterna sker vid samma tillställning ( minilotterier ).

28 §Det praktiska anordnandet av varulotterier

Med det praktiska anordnandet av ett varulotteri avses att uppgifter i omedelbar anslutning till det lotteri som anordnas med stöd av varulotteritillståndet utförs i förvärvssyfte.

Uppgifter som hänför sig till det praktiska anordnandet av ett varulotteri får utföras endast av den som erhållit varulotteritillstånd eller en i varulotteritillståndet på ansökan förordnad fysisk person, sammanslutning eller stiftelse ( den som i praktiken anordnar varulotteriet ) som avses i 1 § 1 mom. lagen angående rättighet att idka näring (122/1919) .

Till den som i praktiken anordnar varulotteriet får inte utses

1)

den som är omyndig,

2)

en person, sammanslutning eller stiftelse som på grund av sin ekonomiska situation saknar tillräckliga förutsättningar för att utföra uppgiften på ett tillförlitligt sätt, eller

3)

en person, sammanslutning eller stiftelse som är försatt i konkurs eller en person som meddelats näringsförbud eller som på sannolika skäl misstänks eller som har blivit dömd för ett sådant brott som äventyrar hans eller hennes trovärdighet som den som i praktiken anordnar varulotteriet.

29 §Tillsyn över lottningen och underrättelse om resultatet av lottningen

Lottningen och blandandet av lotterna vid varulotterier, med undantag av mindre lotterier och minilotterier enligt 27 §, skall ske under tillsyn av en företrädare för polisinrättningen i det härad där lottningen sker eller notarius publicus.

Innehavaren av ett varulotteritillstånd, den som anordnar ett lotteri som avses i 27 § 1 mom. och en i 27 § 2 mom. avsedd myndig person som ansvarar för anordnandet av ett lotteri är skyldiga att underrätta dem som deltagit i lotteriet om resultatet av lottningen. Närmare bestämmelser om sättet och tidpunkten för underrättelsen samt om dess innehåll och bilagor utfärdas genom förordning av statsrådet.

30 §Redovisning och rättelse av redovisningen

Den som erhållit ett varulotteritillstånd skall avge redovisning för varulotteriet. Redovisningsperiod är tillståndsperioden. Redovisningen skall inom fem månader från det att varulotteritillståndet upphört att gälla tillställas tillståndsmyndigheten, som skall granska den.

Tillståndsmyndigheten kan förordna att redovisningen skall rättas, om det förekommer skriv- eller räknefel eller andra smärre brister i den.

Vid varulotterier som avses i 27 § skall redovisning avges utan dröjsmål sedan tillställningen har avslutats. Redovisning behöver dock inte avges, om lotterna har sålts enbart bland personer som hör till den sammanslutning som anordnar lotteriet.

31 §Särskilda bestämmelser om gissningstävlingar

Den som anordnar en gissningstävling skall göra en skriftlig anmälan om tävlingen minst fem dagar innan den anordnas.

Anmälan om en gissningstävling som anordnas inom distriktet för en polisinrättning ska göras till polisinrättningen där tävlingen anordnas. Anmälan om en gissningstävling som anordnas inom ett större område än distriktet för en polisinrättning ska göras till Polisstyrelsen. (26.6.2009/506)

En gissningstävling får pågå i högst sex månader.

Som gissningsobjekt i en gissningstävling får användas bara ett fenomen eller ett sakförhållande som på förhand noggrant kan avgränsas. Som gissningsobjekt får inte användas ett lottat resultat. Ingen får känna till det rätta svaret i gissningstävlingen under den tid lotterna säljs.

Tillståndsmyndigheten kan förbjuda anordnande av en gissningstävling, om det finns grundad anledning att misstänka att den som anordnar gissningstävlingen bryter mot bestämmelserna om anordnande av gissningstävlingar.

6 kap.Bingospel

32 §Bingotillstånd

Tillstånd att anordna bingospel ( bingotillstånd ) beviljas och återkallas av Polisstyrelsen. (26.6.2009/506)

Bingotillstånd söks skriftligen. Tillstånd kan beviljas för högst två år.

33 §Villkor för beviljande av bingotillstånd

Bingotillstånd beviljas en i 5 § avsedd sammanslutning eller stiftelse, om

1)

de allmänna förutsättningar för tillstånd som anges i 7 § uppfylls,

2)

den som ansöker om tillstånd företer en utredning om att de lottningssystem som används när spelet anordnas är tillförlitliga, och

3)

den lokal som har reserverats för spelet är lämplig för bingospel.

Nytt bingotillstånd får inte beviljas utan särskilda skäl, om avkastningen från anordnandet av bingospelet har stått i uppenbart missförhållande till den inkomst som deltagaravgifterna gett eller om verksamheten har varit förlustbringande två räkenskapsår efter varandra.

34 § (26.6.2009/506)Fastställande av spelregler och största tillåtna spelinsats

Polisstyrelsen fastställer på ansökan spelreglerna för bingospel och den största tillåtna spelinsatsen i spelet. Till spelreglerna ska fogas bestämmelser om lottningen. De fastställda spelreglerna ska avgiftsfritt hållas tillgängliga för allmänheten på den plats där spelet anordnas.

35 §Vinster i bingospel

I bingospel kan vinsten, utöver vad som bestäms i 3 § 10 punkten, ges i form av rätt till ett eller flera nya spel.

Maximivärdet av de vinster som delas ut till spelarna får inte överstiga 75 procent av värdet av den totala försäljningen under sex kalendermånader, dock så att maximivärdet av de vinster som delas ut inte får överstiga 95 procent under en enda kalendermånad.

36 §Redovisning och rättelse av redovisningen

Tillståndshavaren skall avge redovisning över anordnandet av bingospel för den redovisningsperiod som tillståndsmyndigheten bestämmer. Redovisningsperioden får vara högst sex månader. Redovisningen skall inom en månad efter redovisningsperiodens utgång tillställas tillståndsmyndigheten, som skall granska den.

Tillståndsmyndigheten kan förordna att redovisningen skall rättas, om det förekommer skriv- eller räknefel eller andra smärre brister i den.

37 § (18.9.2015/1156)Utlåtande om redovisningen

Till redovisningen ska fogas ett utlåtande om bingospelets lönsamhet av en sådan revisor som avses i revisionslagen (1141/2015) .

I bingotillståndet kan ingå tillstånd till att utlåtandet ges av en fysisk person som uppfyller kraven på oberoende ställning och jäv enligt 4 kap. 6 och 7 § i revisionslagen, om det på grund av det fåtal gånger som bingospel anordnas eller av någon annan orsak kan antas att avkastningen av spelet är liten.

7 kap.Varuvinstautomater

38 §Tillstånd till varuvinstautomat

Tillstånd att tillhandahålla varuvinstautomat ( tillstånd till varuvinstautomat ) beviljas och återkallas av polisinrättningen i det härad där anordningen är placerad.

Tillstånd till varuvinstautomat söks skriftligen. Tillstånd beviljas för högst ett år.

Tillstånd beviljas en i 5 § avsedd sammanslutning eller stiftelse under de förutsättningar som anges i 7 §.

39 §Varuvinster

Varuvinsten skall vara en specificerad vara, vars ekonomiska värde är ringa.

Vinsten får inte vara en alkohol- eller tobaksprodukt eller ett presentkort och inte heller ett märke eller igenkänningstecken som kan bytas ut mot pengar, varor, tjänster eller någon annan förmån med penningvärde.

Genom förordning av statsrådet bestäms om maximivärdet av en varuvinst.

40 §Placering av varuvinstautomat

En varuvinstautomat skall placeras i en övervakad lokal. Den skall inte placeras i en lokal där användningen av den kan äventyra säkerheten eller störa ordningen.

41 §Redovisning och rättelse av redovisningen

Tillståndshavaren skall avge redovisning över tillhandahållandet av varuvinstautomat. Redovisningsperiod är tillståndsperioden. Redovisningen skall inom en månad efter tillståndsperiodens utgång tillställas tillståndsmyndigheten, som skall granska den.

Tillståndsmyndigheten kan förordna att redovisningen skall rättas, om det förekommer skriv- eller räknefel eller andra smärre brister i den.

8 kap.Tillsynen över anordnandet av lotterier

42 §Tillsynen över lotterier

Anordnandet av lotterier övervakas för att garantera rättsskyddet för dem som deltar i lotterier, förhindra oegentligheter och brott samt minska de sociala problem och hälsoproblem som lotterier medför. (20.5.2011/575)

Polisstyrelsen ansvarar för den riksomfattande tillsynen över anordnandet av lotterier och för statistikföringen som gäller lotteriverksamheten. Polisstyrelsen kan ge utlåtanden och meddela anvisningar om anordnandet av lotterier och tillsynen över anordnandet. (26.6.2009/506)

Polisinrättningen övervakar lotterier som anordnas inom dess område. (26.6.2009/506)

Vid tillsynen över anordnandet av penningspel ska elektroniska övervakningssystem användas vid behov. Närmare bestämmelser om elektroniska övervakningssystem för penningspel får utfärdas genom förordning av statsrådet. (20.5.2011/575)

42 a § (20.5.2011/575)Delegationen för penningspelsärenden

Vid inrikesministeriet finns en delegation för penningspelsärenden som är tillsatt av statsrådet och samordnar styrningen av penningspelssammanslutningarna.

Bestämmelser om delegationens närmare uppgifter och sammansättning utfärdas genom förordning av statsrådet.

42 b § (30.12.2013/1184)Tillsynsregister över lotterier

För skötseln av tillstånds- och tillsynsuppgifter som avses i denna lag ska polisen föra register över anmälningar, tillståndsansökningar, tillstånd, återkallade tillstånd, redovisningar och om dem som gjort anmälan samt om tillståndssökande och tillståndshavare, om dem som i praktiken anordnar lotterier, om kontrollåtgärder samt om åtgärder som hänför sig till förbud och vitesförfarande.

Bestämmelser om register som förs av polisen finns i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (761/2003) .

43 § (26.6.2009/506)Officiella övervakare

För tillsynen över penningspelsverksamheten förordnar Polisstyrelsen officiella övervakare, som utför denna uppgift under tjänsteansvar.

De officiella övervakarna ska övervaka att de spelregler som fastställts med stöd av 14 § iakttas vid anordnandet av penningspel samt för varje spelomgång fastställa resultatet och vinsternas antal eller belopp i tippnings-, vadhållnings- och totospel. De officiella övervakarna ska också övervaka dragningen i samband med penninglotterier och blandningen av lotterna samt fastställa resultatet av dragningen, om inte notarius publicus utför dessa uppgifter med samtycke av Polisstyrelsen.

Inrikesministeriet godkänner arrangemangen för tillsyn över de penningspel som avses i 62 § 5 mom. (24.6.2010/661)

44 §Rätt till upplysningar

Tillsynsmyndigheterna har rätt att utan hinder av bestämmelserna om tystnadsplikt av en sammanslutning eller en stiftelse som erhållit tillstånd att anordna lotterier och av dem som i praktiken anordnar varulotterier erhålla de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynsuppgiften.

45 §Kontroll- och förbudsrätt

Polisen, en officiell övervakare och ett kontrollorgan som avses i 58 § har rätt att kontrollera att godkända räkneverk för kontroll av penningrörelsen används i penningautomater och varuvinstautomater samt i sådana spelautomater och spelanordningar som avses i 56 §.

Polisen har rätt att förbjuda att sådana automater eller spelanordningar som avses i 1 mom. tillhandahålls, om det inte i dem finns ett godkänt räkneverk för kontroll av penningrörelsen eller om de är placerade i strid med bestämmelserna om hur automater och spelanordningar skall placeras. Om den brist eller det fel som iakttagits är ringa, kan polisen i stället för att utfärda förbud förordna att saken skall rättas till.

46 §Ersättning för kostnaderna för tillsynen över penningspelsverksamheten

Penningspelssammanslutningarna skall ersätta staten för kostnaderna för tillsynen över penningspelsverksamheten enligt vad som särskilt bestäms om ersättandet av dem.

9 kap.Särskilda bestämmelser

47 §Lyftande av vinster

En vinst som erhållits i ett penninglotteri ska lyftas inom ett år från det att resultatet av dragningen har fastställts eller från utgången av den försäljningstid som antecknats på lotten. Vinster i tippnings- och vadhållningsspel ska lyftas inom ett år och vinster i totospel inom tre månader från dagen för fastställande av slutresultatet enligt spelreglerna för dessa spel. Vinster i penningautomat- och kasinospel ska lyftas inom ett år från det att det resultat som berättigar till vinsten har uppnåtts. (20.5.2011/575)

En vinst som erhållits i bingospel skall lyftas inom ett år efter att det resultat som berättigar till vinsten uppnåtts.

Vinster i varulotterier och gissningstävlingar, med undantag för sådana varulotterier som får anordnas utan tillstånd enligt denna lag, skall lyftas inom två månader efter utgången av varulotteritillståndets giltighetstid.

48 §Rekommendation till avgörande

En spelare kan skriftligen begära en rekommendation till avgörande av Polisstyrelsen då meningsskiljaktigheter som gäller vinstbetalningen råder mellan spelaren och en penningspelssammanslutning som anordnar penningspel. (20.5.2011/575)

Officiella övervakare som avses i 43 § får inte delta då en rekommendation till avgörande ges. För en rekommendation uppbärs ingen avgift. Ändring får inte sökas i en rekommendation till avgörande. En rekommendation eller ansökan därom hindrar inte att ärendet förs till domstol för avgörande.

Genom förordning av statsrådet kan bestämmas närmare om ansökan om en rekommendation till avgörande och de utredningar som skall bifogas ansökan, tidsfristen för ansökan om en rekommendation till avgörande samt innehållet i en rekommendation.

49 §Begränsning som gäller spel i kasinon

Den som är anställd hos ett kasino och en officiell övervakare enligt 43 § får inte delta i de spel som anordnas i kasinot.

50 §Teknisk övervakning i kasinon

Efter anmälan på förhand har den som bedriver kasinoverksamhet rätt att med hjälp av teknisk utrustning övervaka spelverksamheten genom observation och fotografering i ingången till kasinot, i kasinots kundlokaler, samt i kasinopersonalens arbetslokaler. Ovan nämnda rätt till teknisk övervakning gäller inte personalens rekreationslokaler eller sociala utrymmen.

51 §Kasinots kund- och övervakningsregister

Den som bedriver kasinoverksamhet har rätt att för övervakning av spelverksamheten föra ett personregister ( kasinots kund- och övervakningsregister ). För kasinots kund- och övervakningsregister får följande uppgifter om kasinots kunder och deras spelande insamlas samt registreras:

1)

förnamn och släktnamn,

2)

födelsedatum,

3)

medborgarskap,

4)

adress,

5)

beträffande utländska kunder passnummer samt uppgift om när och var passet utfärdats,

6)

ett fotografi av kunden,

7)

den tidpunkt då kunden anlände till kasinot,

8)

tillträdes- eller spelförbud,

9)

uppgifter om spelandet i kasinot,

10)

misstänkt eller konstaterat falskspel, och

11)

uppgifter om störande uppträdande.

Uppgifterna insamlas på grundval av en anmälan som kunden gör och genom observation eller fotografering med hjälp av teknisk utrustning. För registret kan även insamlas och i det registreras sådana uppgifter om kasinots personal som insamlats genom observation eller fotografering med hjälp av teknisk utrustning.

De registrerade uppgifterna får behandlas endast av dem av kasinots anställda som behöver uppgifterna för skötseln av sina arbetsuppgifter och endast i den omfattning som skötseln av arbetsuppgifterna kräver.

Den registeransvarige får lämna ut uppgifter ur registret till de officiella övervakare som avses i 43 § för utförandet av övervakningsuppgifterna.

De registrerade uppgifterna skall utplånas genast när de inte längre behövs för övervakningen av kasinoverksamheten, dock senast tre år efter att de har registrerats.

Utöver vad som bestäms i denna lag tillämpas personuppgiftslagen (523/1999) på kasinots kund- och övervakningsregister.

52 § Bevakning av och forskning kring problem som orsakas av lotterier samt utveckling av prevention och behandling av dem (24.6.2010/661)

De problem som deltagandet i lotterier vållar ska följas och vara föremål för forskning. Social- och hälsovårdsministeriet svarar för bevakningen av och forskningen kring problemen samt för utvecklandet av förebyggande åtgärder och behandling i anslutning till dessa problem. (24.6.2010/661)

Penningspelssammanslutningarna skall ersätta staten för kostnaderna för den verksamhet som avses i 1 mom. i enlighet med vad som särskilt bestäms om det.

53 § (20.5.2011/575)Penningspelssammanslutningarnas skyldighet att lämna upplysningar

En penningspelssammanslutning ska varje år lämna sin verksamhetsplan, sin budget för det följande året samt sina bokslutshandlingar omedelbart efter att de blivit färdiga till det ministerium som ska behandla ärenden som gäller fördelningen av penningspelssammanslutningens avkastning samt till finansministeriet, inrikesministeriet och Polisstyrelsen.

En penningspelssammanslutning ska varje år lämna det ministerium som ska behandla ärenden som gäller fördelningen av penningspelssammanslutningens avkastning, inrikesministeriet och Polisstyrelsen en berättelse om hur dess spelverksamhet har utvecklats och om de åtgärder den har vidtagit för att minska de sociala problem och hälsoproblem som spelandet orsakar.

Den penningspelssammanslutning som bedriver penningautomat-, kasinospels- och kasinoverksamhet ska lämna social- och hälsovårdsministeriet och Polisstyrelsen kopior av protokollen från sammanslutningens möten och styrelsemöten samt övriga upplysningar som behövs för tillsynen över sammanslutningens verksamhet och användningen av dess avkastning.

Penningspelssammanslutningarna ska tillställa Polisstyrelsen uppgifter om anordnandet av lotterier som avses i 3 § 1–7 punkten för statistikföring och social- och hälsovårdsministeriet de uppgifter som behövs för att följa och forska i problem som deltagandet i lotterier vållar.

54 §Jäv och tjänsteansvar

I fråga om jäv för förtroendevalda och anställda vid den penningspelssammanslutning som bedriver penningautomat-, kasinospels- och kasinoverksamhet när de sköter offentliga förvaltningsuppgifter gäller vad som i förvaltningslagen (434/2003) bestäms om jäv för tjänstemän. När ärenden som gäller beviljande av understöd av penningspelssammanslutningens avkastning behandlas är en medlem i sammanslutningens styrelse dock inte jävig uteslutande på grundval av att föreningsmötet har valt honom eller henne till medlem i styrelsen, om inte ärendet direkt gäller det samfund eller den stiftelse som han eller hon företräder. (20.5.2011/575)

De tjänstemän som avses i 1 mom. utför sin uppgift under tjänsteansvar när de bereder det fördelningsförslag som avses i 20 § 1 mom.

De förtroendevalda som avses i 1 mom. utför sin uppgift under tjänsteansvar när de deltar i fattandet av beslut om ett fördelningsförslag enligt 20 § 1 mom.

55 §Tystnadsplikt och handlingars offentlighet

I fråga om tystnadsplikt och offentlighet i en penningspelssammanslutning i samband med de åligganden och handlingar som hör till beredningen av det fördelningsförslag som avses i 20 § 1 mom. och beslutsfattandet i fråga om förslaget gäller vad som bestäms i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) .

56 §Undantag i fråga om vissa spelautomater och spelanordningar

Utan hinder av 5 och 7 § beviljar polisinrättningen i det härad där spelautomaten eller spelanordningen placeras

1)

en fysisk person, en sammanslutning eller en stiftelse som avses i 1 § lagen angående rättighet att idka näring tillstånd att mot avgift ställa till allmänhetens förfogande lyckohjul vilka snurras för hand och sådana före den 1 juni 1970 anskaffade spelautomater och spelanordningar som i vinst kan ge spelaren varor eller andra förmåner med penningvärde eller spelmarker som kan bytas ut mot sådana, och

2)

en nöjespark eller ett tivoli tillstånd att mot avgift ställa till allmänhetens förfogande sådana spelautomater och spelanordningar som avses i 1 punkten, varuvinstautomater samt sådana andra spelautomater och spelanordningar som i vinst kan ge spelaren varor.

Värdet av en vinst från en spelautomat eller spelanordning som avses i 1 mom. får inte överstiga 35 euro.

Tillstånd beviljas för högst ett år.

För sådana spelautomater och spelanordningar som avses i 1 mom. gäller i tillämpliga delar 6 § 1 mom., 10, 40, 42, 44, 45 och 63 §, 64 § 1 och 8 punkten, 66 § och 67 § 2 punkten.

57 § (26.6.2009/506)Räkneverk för kontroll av penningrörelsen

Om avgiften för användningen av penningautomater eller varuvinstautomater eller i 56 § avsedda spelautomater och spelanordningar inkasseras med hjälp av en anordning som startar automaten eller spelanordningen ( myntlås ), ska automaten eller spelanordningen vara försedd med ett sådant räkneverk för kontroll av penningrörelsen som är besiktigat och godkänt av ett kontrollorgan som Polisstyrelsen förordnat. Räkneverket ska på ett tillförlitligt sätt registrera uppgifter om de avgifter som användningen av anordningen inbringat. Över de uppgifter som registreras ska uppgöras verifikat, som ska förvaras på det sätt som bestäms om förvaring av bokföringsmaterial.

58 §Förordnande av kontrollorgan och kontrollorganets skyldighet att lämna uppgifter

Polisstyrelsen förordnar på ansökan kontrollorgan som företar besiktningar av och ger godkännanden för sådana räkneverk för kontroll av penningrörelsen som avses i denna lag. Förordnande ges ett organ som har till uppgift att företa tekniska besiktningar av anordningar. Förordnande ges för högst fem år. (26.6.2009/506)

Polisstyrelsen kan återkalla sitt förordnande, om

1)

kontrollorganet begär det,

2)

kontrollorganet utan godtagbar orsak underlåter att fullgöra sin besiktningsskyldighet, eller

3)

det i kontrollorganets verksamhet förekommer oegentligheter som äventyrar tillförlitligheten i besiktningarna och godkännandena.

(26.6.2009/506)

Kontrollorganet ska tillställa Polisstyrelsen uppgifter om typbesiktigade räkneverk för kontroll av penningrörelsen. (26.6.2009/506)

Vid besiktning och godkännande av räkneverk för kontroll av penningrörelsen iakttas förvaltningslagen, språklagen (423/2003) , samiska språklagen (1086/2003) , lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, personuppgiftslagen och arkivlagen (831/1994) . (20.5.2011/575)

59 §Utredningar och verifikat

Över användningen av penningautomater och varuvinstautomater samt i 56 § avsedda spelautomater och spelanordningar, dock inte lyckohjul vilka snurras för hand, skall uppgöras utredningar och verifikat som anger

1)

var automaten eller spelanordningen finns och när den har placerats där,

2)

det tal som räkneverket för kontroll av penningrörelsen visar när automaten eller spelanordningen tas i bruk, när räkneverket byts ut, när kassan töms samt när automaten eller spelanordningen överlåts,

3)

tidpunkten för tömning av kassan,

4)

den tid som räkneverket för kontroll av penningrörelsen varit ur funktion på grund av att det varit i olag eller av någon annan orsak,

5)

det antal gånger som automaten eller spelanordningen använts för granskning av att den eller räkneverket för kontroll av penningrörelsen fungerar, och

6)

antalet i automaten eller spelanordningen använda mynt som strider mot anvisningarna för automaten eller anordningen.

60 §Uppgifter på automat och spelanordning samt på lotter

På penningautomater och varuvinstautomater samt på sådana spelautomater och spelanordningar som avses i 56 § skall på synlig plats anges namnet på den som bedriver verksamhet med automaten eller spelanordningen samt kontaktuppgifter och företags- och organisationsnummer.

På varje lott eller på ett meddelande som ges gratis i samband med lottförsäljningen skall antecknas uppgifter om lotteriet, den som anordnar lotteriet samt antalet vinster, deras värde och typ.

61 §Förordnande av syssloman

Om ett varulotteritillstånd, ett bingotillstånd eller ett tillstånd till varuvinstautomat har återkallats eller redovisning inte har avgetts inom utsatt tid eller om ett förordnande om rättelse enligt 30 § 2 mom., 36 § 2 mom. eller 41 § 2 mom. inte har iakttagits, kan tillståndsmyndigheten förordna en syssloman som på tillståndshavarens bekostnad omhändertar de influtna medlen och avger redovisning.

62 §Förbud mot anordnande av lotterier

Att anordna lotterier på andra sätt än de som nämns i 3 § 1–11 punkten eller 56 § är förbjudet.

Det är förbjudet att

1)

sälja eller förmedla lotter för lotterier som anordnats utan sådant tillstånd som förutsätts i denna lag och för penningspel som anordnas av en annan än en penningspelssammanslutning som nämns i 11 § och att marknadsföra sådana lotterier, (20.5.2011/575)

2)

sälja eller förmedla lotter till utlandet eller marknadsföra lotterier i utlandet, om det inte är tillåtet enligt lagstiftningen i den stat eller region till vilken lotterna säljs eller förmedlas eller där lotterierna marknadsförs,

3)

utan tillstånd av den som anordnar penningspel sälja eller förmedla lotter, ta emot spelinsatser eller förmedla vinster som hänför sig till penningspel som anordnas av en penningspelssammanslutning som nämns i 11 §. (20.5.2011/575)

(24.6.2010/661)

Det är förbjudet att upplåta en lokal för penningautomater, kasinospel, varuvinstautomater eller i 56 § avsedda spelautomater och spelanordningar som tillhandahålls utan tillstånd enligt denna lag.

För masskuldebrev som emitteras får inte utöver räntan betalas särskild gottgörelse som baserar sig på lottning.

Som lotterier som anordnas utomlands betraktas inte penningspel i vilkas anordnande en penningspelssammanslutning som nämns i 11 § deltar. (20.5.2011/575)

62 a § (24.6.2010/661)Förbjudande av anordnande av penningspel

Polisstyrelsen kan förbjuda ett penningspel, om

1)

penningspelet anordnas av en annan penningspelssammanslutning än en sådan som nämns i 11 §, (20.5.2011/575)

2)

man vid anordnandet av penningspelet bryter mot de förbud som avses i 62 § 1–4 mom., eller

3)

man vid anordnandet av penningspel i övrigt bryter mot denna lag eller en förordning som utfärdats med stöd av denna lag på något annat sätt än vad som avses i 62 b §. (20.5.2011/575)

Förbudet kan riktas mot den som anordnar penningspelet samt mot näringsidkare eller sammanslutningar som förmedlar deltagaranmälningar och deltagaravgifter i anslutning till penningspel, upplåter ett utrymme för tillhandahållande av penningautomater eller marknadsför penningspel.

Förbudet gäller högst tre månader. Polisstyrelsen kan förlänga förbudets giltighetstid med högst sex månader åt gången, om förfarandet vid anordnandet av penningspelet inte har rättats till.

62 b § (24.6.2010/661)Förbjudande av marknadsföring av penningspel

Polisstyrelsen kan förbjuda sådan marknadsföring av penningspel som strider mot 14 b §.

Förbudet kan riktas mot den som anordnar penningspelet samt mot näringsidkare eller sammanslutningar som förmedlar deltagaranmälningar och deltagaravgifter i anslutning till penningspel, upplåter ett utrymme för tillhandahållande av penningautomater eller marknadsför penningspel.

Förbudet gäller högst tre månader. Polisstyrelsen kan förlänga förbudets giltighetstid med högst sex månader åt gången, om förfarandet vid marknadsföringen av penningspel inte har rättats till.

62 c § (24.6.2010/661)Vite

Polisstyrelsen får förena ett i 62 a eller 62 b § avsett förbud med vite.

Ett vite som är förenat med ett i 62 a § avsett förbud döms ut av Polisstyrelsen. Ett vite som är förenat med ett i 62 b § avsett förbud döms ut av marknadsdomstolen på ansökan av Polisstyrelsen.

Bestämmelser om vitesförfarandet finns i viteslagen (1113/1990) .

63 § (24.6.2010/661)Hänvisningar till strafflagen

Bestämmelser om straff för penningspelsbrott och lotteribrott finns i 17 kap. 16 a och 16 b § i strafflagen (39/1889) .

64 § (24.6.2010/661)Lotteriförseelse

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet

1)

bryter mot förbudet i 10 § att anordna lotteri på skuld,

2)

inte iakttar skyldigheten att förbjuda tillträde till kasinon i de fall som avses i 15 § 1 mom.,

3)

bryter mot vad som i 14 a § bestäms om åldersgränsen för penningspel,

4)

bryter mot det i 27 § 3 mom. avsedda förbudet att delta,

5)

i praktiken anordnar ett varulotteri i strid med 28 § 2 mom.,

6)

verkställer lottningen eller blandandet av lotterna vid ett varulotteri i strid med vad som bestäms i 29 § 1 mom. eller inte iakttar underrättelseskyldigheten enligt 29 § 2 mom. som gäller resultatet av lottningen,

7)

bryter mot vad som i 16 § 2 mom. bestäms om placeringen av penningautomater eller kasinospel eller i 40 § om placeringen av varuvinstautomater eller mot vad som bestäms om placeringen av spelautomater eller spelanordningar som avses i 56 § 1 mom., eller

8)

bryter mot vad som i 57 § bestäms om räkneverk för kontroll av penningrörelsen,

ska för lotteriförseelse dömas till böter.

Bestämmelser om straff för brott mot de krav på kundkontroll som hänför sig till förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansering av terrorism finns i 40 § i lagen om förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansering av terrorism.

65 §Brott mot tystnadsplikt

Straff för brott mot den i 55 § föreskrivna tystnadsplikten utdöms enligt 38 kap. 1 eller 2 § strafflagen, om inte gärningen är straffbar enligt 40 kap. 5 § strafflagen eller om inte strängare straff för den föreskrivs någon annanstans i lag.

66 § (7.8.2015/925)Ändringssökande

Ett beslut enligt 57 § om godkännande av ett räkneverk för kontroll av penningrörelsen får överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som anges i förvaltningsprocesslagen (586/1996) . Andra förvaltningsbeslut som fattats med stöd av denna lag får överklagas genom besvär på det sätt som anges i förvaltningsprocesslagen.

Förvaltningsdomstolens beslut i ärenden som avses i 58 § 2 mom. får överklagas genom besvär på det sätt som anges i förvaltningsprocesslagen. Över andra beslut av förvaltningsdomstolen får besvär anföras endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd.

Ett beslut som med stöd av denna lag fattats om återkallande av tillstånd eller ändring av tillståndsvillkor och ett förbud enligt 62 a § mot anordnande av penningspel ska iakttas även om det överklagas, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat.

66 a § (24.6.2010/661)Att föra förbud mot marknadsföring till marknadsdomstolen

I ett av Polisstyrelsen meddelat förbud mot marknadsföring av penningspel enligt 62 b § eller i vite som Polisstyrelsen förenat med ett sådant förbud får ändring inte sökas genom besvär.

Den som Polisstyrelsen har ålagt ett förbud enligt 62 b § mot marknadsföring av penningspel eller förelagt vite förenat med ett sådant förbud får inom 30 dagar från delfåendet av förbudet eller föreläggandet genom ansökan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling. Förbudet ska följas om inte marknadsdomstolen bestämmer något annat.

Bestämmelser om handläggningen av ärenden i marknadsdomstolen samt om sökande av ändring i marknadsdomstolens beslut finns i lagen om rättegång i marknadsdomstolen (100/2013) . (31.1.2013/134)

67 §Närmare bestämmelser

Genom förordning av statsrådet bestäms om

1)

de uppgifter som skall finnas på och lämnas vid försäljningen av lotterna i penning- och varulotterier,

2)

innehållet i tillståndsansökan och en anmälan enligt 31 § samt innehållet i tillståndsbesluten,

3)

förfarandena och tidsfristerna i anslutning till anordnandet av lotterier,

4)

innehållet i redovisningarna över de lotterier som avses i 3 § 8–11 punkten, framläggande av redovisningarna, tidsfrister i anslutning till framläggandet av redovisningarna samt förvaringen av redovisningarna,

5)

de räkneverk för kontroll av penningrörelsen som avses i 57 §, de anordningar och handlingar som skall tillställas ett kontrollorgan som avses i 58 §, undantag från typbesiktningsskyldigheten samt besiktning och godkännande av räkneverken,

6)

skyldighet för Polisstyrelsen och polisinrättningarna att översända uppgifter för uppföljning av och forskning kring de problem som anordnandet av lotterier orsakar. (26.6.2009/506)

Genom förordning av statsrådet kan bestämmas om de ministerier som skall sköta de uppgifter som enligt denna lag ankommer på ministerier.

10 kap.Ikraftträdelse- och övergångsbestämmelser

68 §Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2002.

Genom denna lag upphävs lotterilagen av den 1 september 1965 (491/1965) jämte ändringar och lagen den 17 december 1943 om reglementering av ekonomisk verksamhet, vid vars utövande allmännyttigt eller välgörande ändamål åberopas (1034/1943) .

Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.

69 §Övergångsbestämmelse

Ett anslag som lämnats outdelat enligt beslut som statsrådet innan denna lag träder i kraft fattat med stöd av 3 § förordningen om användningen av överskottet från penninglotteri- och tippningsspel (725/1982) , 29 § 3 mom. penningautomatförordningen (676/1967) och 11 § 2 mom. förordningen om totospel (236/1995) skall delas ut inom fem år efter att beslutet fattats.

De penningautomater, varuvinstautomater samt i 56 § avsedda spelautomater och spelanordningar som står till allmänhetens förfogande när lagen träder i kraft skall på det sätt som bestäms i denna lag vara försedda med räkneverk för kontroll av penningrörelsen senast ett år efter att lagen trätt i kraft.

Sådana tillstånd att anordna varulotterier och bingospel samt att tillhandahålla i 56 § avsedda spelautomater och spelanordningar som beviljats innan denna lag träder i kraft gäller jämte tillståndsvillkoren till utgången av tillståndens giltighetstid.

RP 197/1999

FvUB 10/2001

RSv 91/2001

ISL 5/2001

FvUB 15/2001

RSk 23/2001

Ikraftträdelsestadganden

21.12.2001/1344:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2002.

RP 211/2001 , FvUB 25/2001, RSv 196/2001

26.6.2009/506:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2010.

RP 58/2009 , FvUB 7/2009, RSv 86/2009

24.6.2010/661:

Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2010.

I fråga om tillhandahållande av penningautomater träder bestämmelserna i 14 a § 1 mom. i kraft den 1 juli 2011.

I fråga om tillhandahållande av penningautomater gäller de bestämmelser i 16 § 1 mom. och i 64 § 3 punkten som gällde vid ikraftträdandet av denna lag till den 30 juni 2011.

RP 96/2008 , RP 212/2008 , FvUB 7/2010, RSv 92/2010, Änmäld enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 98/34/EG, sådant det lyder ändrat genom direktiv 98/48/EG.

11.3.2011/230:

Denna lag träder i kraft den 15 juni 2011.

RP 220/2010 , EkUB 39/2010, RSv 289/2010, Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/122/EG (32008L0122); EGT nr L 33, 3.2.2009, s. 10

20.5.2011/575:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2012.

RP 207/2010 , FvUB 32/2010, RSv 326/2010

31.1.2013/134:

Denna lag träder i kraft den 1 september 2013.

Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna lag får vidtas innan lagen träder i kraft.

RP 124/2012 , LaUB 15/2012, RSv 158/2012

30.12.2013/1184:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2014.

RP 66/2012 , FvUB 26/2013, RSv 216/2013

7.8.2015/925:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2016.

På sökande av ändring i ett förvaltningsbeslut som meddelats före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.

RP 230/2014 , LaUB 26/2014, RSv 319/2014

18.9.2015/1156:

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2016.

RP 254/2014 , EkUB 34/2014, RSv 371/2014

Till början av sidan