Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1056/2001

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Lag om penningautomatunderstöd

Typ av författning
Lag
Meddelats
Uppdaterad författning
1056/2001
Ursprunglig publikation
Häfte 145/2001 (Publicerad 27.11.2001)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 §Tillämpningsområde

I denna lag föreskrivs om de grunder och förfaranden som skall iakttas när understöd av avkastningen av penningspelssammanslutningar som bedriver penningautomat-, kasinospels- och kasinoverksamhet beviljas allmännyttiga sammanslutningar och stiftelser med rättsförmåga för att främja hälsa och social välfärd.

Denna lag tillämpas även på utbetalning, användning och övervakning av användningen samt återbetalning och återkrav av understöd som avses i 1 mom.

Om inte något annat bestäms i någon annan lag tillämpas denna lag också på sådant understöd enligt 1 mom. som beviljas för att användas utanför Finland.

2 §Definitioner

I denna lag avses med

1)

penningspelssammanslutning en penningspelssammanslutning enligt 12 § 2 mom. lotterilagen (1047/2001) som har fått tillstånd att tillhandahålla penningautomater, anordna kasinospel och bedriva kasinoverksamhet,

2)

offentligt understöd sådant understöd som ges av staten, en kommun eller något annat offentligt samfund eller en offentligrättslig inrättning eller stiftelse eller betalas av dess medel samt stöd som beviljas av Europeiska gemenskapens medel eller av andra medel från Europeiska unionen, med undantag av stöd som ges via skattesystemet,

3)

stöd som beviljas av Europeiska gemenskapens medel eller av andra medel från Europeiska unionen understöd, lån och annan finansiering, borgen, betalningslättnad och andra ekonomiska förmåner som beviljas ur Europeiska gemenskapernas budgetar eller av andra medel som förvaltas av Europeiska unionen, samt

4)

offentligt stöd förutom offentligt understöd enligt 2 punkten lån, räntestöd, borgen, betalningslättnad och andra med dessa jämförbara ekonomiska förmåner som ges av staten, en kommun eller något annat offentligt samfund eller en offentligrättslig inrättning eller som betalas av dess medel, med undantag av stöd som ges via skattesystemet.

2 kap.Grunderna för beviljande av understöd

3 §Understöden

Understöd kan beviljas i form av verksamhetsunderstöd eller specialunderstöd.

Verksamhetsunderstöd kan beviljas för understödstagarens verksamhet i allmänhet ( allmänt understöd ) eller för en viss del av verksamheten ( riktat verksamhetsunderstöd ).

Specialunderstöd kan beviljas som

1)

investeringsunderstöd för anskaffning av materiella eller immateriella nyttigheter, eller

2)

projektunderstöd för ett försöks-, start-, forsknings- eller utvecklingsprojekt eller något annat projekt med begränsat syfte.

4 §Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd

Understöd kan beviljas inom ramen för statsbudgeten, om

1)

det ändamål för vilket understöd söks är samhälleligt godtagbart,

2)

beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av understödet,

3)

beviljandet av understöd skall anses vara nödvändigt med beaktande av sökandens egna tillgångar, de till buds stående medlen i sammanslutningar eller stiftelser som sökanden har bestämmande inflytande i samt intäkterna från den verksamhet som understöds,

4)

beviljandet av understöd skall anses nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av den verksamhet eller det projekt som är föremål för understödet,

5)

beviljandet av understödet inte bedöms orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, och

6)

det vid ansökan om specialunderstöd har lämnats en tillräcklig utredning om verksamhetsplanen eller den tekniska planen för projektet samt om understödstagarens förutsättningar att finansiera projektets självfinansieringsandel och driftskostnader.

Understödet får inte tillsammans med andra offentliga understöd överstiga det i Europeiska gemenskapens eller finsk lagstiftning föreskrivna maximibeloppet av statsunderstöd eller annat offentligt stöd.

Understöd kan beviljas mottagaren för dennes verksamhet eller projekt eller för att användas för att understöda en verksamhet eller ett projekt som genomförs av någon annan än understödstagaren och som fyller ändamålet enligt understödsbeslutet. Om understödet beviljas för att användas för att understöda en verksamhet eller ett projekt som genomförs av någon annan än understödstagaren och som fyller ändamålet enligt understödsbeslutet, skall understödstagaren ingå ett avtal om understödets användning, övervakningen av dess användning och villkoren för dessa med den som genomför verksamheten eller projektet.

3 kap.Beviljande och utbetalning av understöd

5 §Ansökan om understöd

Understöd skall sökas skriftligen hos penningspelssammanslutningen.

Penningspelssammanslutningen skall på lämpligt sätt informera om möjligheten att söka understöd och om ansökningsförfarandet samt ge uppgifter om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd och om villkoren för understöd.

Den som ansöker om understöd skall i samband med ansökan lämna penningspelssammanslutningen riktiga och tillräckliga uppgifter om ändamålet med understödet samt om de andra omständigheter som behövs för att ansökan skall kunna avgöras.

Bestämmelser om ansökningstiderna och den tidpunkt då sökanden senast skall ha rättsförmåga utfärdas genom förordning av statsrådet.

6 §Beslut om beviljande av understöd

Penningspelssammanslutningen bereder ett förslag om beviljande av understöd ( fördelningsförslag ). Till fördelningsförslaget skall fogas en understödsplan för de följande tre åren vilken upptar de enskilda sökandena.

Fördelningsförslaget och understödsplanen skall lämnas till social- och hälsovårdsministeriet på vars föredragning statsrådet beslutar om beviljandet av understöd.

Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar penningspelssammanslutningens beredningsförfarande som gäller fördelningsförslaget och understödsplanen.

Bestämmelser om tidsfristerna för inlämnande av fördelningsförslaget utfärdas genom förordning av statsrådet.

7 §Understödsbeslut

I ärenden som gäller understöd skall besluten vara skriftliga.

Av ett beslut genom vilket understöd beviljas skall framgå åtminstone understödstagaren, ändamålet och beloppet.

I understödsbeslutet kan tas in nödvändiga villkor och begränsningar som gäller understödets användning för att säkerställa att de omständigheter som anges i 4 § 1 mom. förverkligas.

Av ett beslut genom vilket understöd beviljas skall vid behov dessutom framgå

1)

understödets maximibelopp av totalkostnaderna för den verksamhet eller det projekt som är föremål för understödet,

2)

andra grunder för beviljandet och betalningen av understödet, och

3)

understödsplanen för de följande tre åren.

8 §Utbetalning av understöd

Penningspelssammanslutningen betalar årligen verksamhetsunderstöden kvartalsvis i fyra lika stora poster tidigast i februari, maj, augusti och november, om det inte är motiverat att i enskilda fall avvika från detta på grund av väsentliga variationer i tidpunkten för kostnaderna eller verksamheten eller till följd av förändringar i verksamheten.

Penningspelssammanslutningen betalar specialunderstöden enligt när kostnaderna och arbetena infaller i så stora poster som den anser att understöd behövs för de godtagbara kostnaderna enligt understödsbeslutet. Ett villkor för utbetalning av specialunderstöd som beviljats för anskaffning eller uppförande eller ombyggnad av fast egendom, en byggnad eller en lägenhet i en byggnad är dessutom att penningspelssammanslutningen har godkänt byggnads- eller anskaffningsplanen och en redogörelse för projektets totalfinansiering och finansieringen av driftskostnaderna. Dessförinnan kan understöd utbetalas för planeringskostnaderna.

Understödstagaren skall ge penningspelssammanslutningen riktiga och tillräckliga uppgifter för utbetalningen av understödet.

Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar penningspelssammanslutningen när den betalar ut understöd.

4 kap.Användning av understöd och övervakningen därav

9 §Användning av understöd

Understöd får användas endast för ändamål som överensstämmer med understödsbeslutet. Om ändamålet inte har specificerats närmare i understödsbeslutet, skall understödet användas för det ändamål som nämns i ansökan.

Utöver det som bestäms i denna lag, skall understödstagaren vid användningen av understödet i den verksamhet eller det projekt som understöds iaktta de villkor och begränsningar som uppställts i understödsbeslutet.

Om understödet har beviljats för anskaffning av egendom som används för ett visst ändamål som bestäms i understödsbeslutet, får denna egendom inte på ett bestående sätt användas för något annat ändamål än det som bestäms i understödsbeslutet, och ägande- eller besittningsrätten till egendomen får inte överlåtas till någon annan under egendomens användningstid, som är tio år efter att understödet eller dess sista post har betalats.

Den i 3 mom. avsedda användningstiden för egendom som är föremål för understöd är dock 30 år efter att understödet beviljades, om understödet har beviljats för anskaffning eller uppförande eller ombyggnad av fast egendom, en byggnad eller en lägenhet i en byggnad.

Den som erhåller investeringsunderstöd kan utan hinder av 3 och 4 mom. överlåta åt någon annan än mottagaren att ordna verksamhet som bedrivs i lokaler som understötts eller en del av verksamheten, om verksamheten överensstämmer med ändamålet för understödet.

10 §Understödstagarens skyldighet att lämna uppgifter

Understödstagaren skall lämna penningspelssammanslutningen riktiga och tillräckliga uppgifter för övervakningen av att villkoren i understödsbeslutet iakttas.

Understödstagaren skall utan dröjsmål underrätta penningspelssammanslutningen om en ändring som påverkar uppnåendet av ändamålet med understödet eller om någon annan ändring som inverkar på användningen av understödet.

11 §Godtagbara kostnader

Som godtagbara kostnader betraktas nödvändiga och rimliga kostnader som föranleds av verksamhet eller projekt som anges i understödsbeslutet.

Från de godtagbara kostnaderna avdras övriga offentliga understöd som beviljats för samma ändamål. Om understödets andel av de godtagbara kostnaderna finns angiven i understödsbeslutet, kan det understöd som beviljas av avkastningen av penningautomat-, kasinospels- och kasinoverksamhet tillsammans med andra offentliga understöd vara högst så stort som denna angivna understödsdel, om inte något annat framgår av understödsbeslutet.

Avskrivningar, värdeminskningar, hyresvärden samt sådana reserveringar och andra kalkylmässiga poster som inte baserar sig på kostnader eller förluster som redan har uppstått är inte godtagbara kostnader. Låneamorteringar och andra än i 14 § avsedda finansieringskostnader är inte heller godtagbara kostnader, om inte något annat framgår av understödsbeslutet.

12 §Allmänt understöd

Allmänt understöd får användas till kostnader som föranleds av den understödda verksamheten och till utgifterna för anskaffning av sådana lösa anläggningstillgångar som hänför sig till den understödda verksamheten.

Allmänt understöd får inte användas till sådana utgifter för anskaffning av lösa anläggningstillgångar som föranleds av inrättande, utvidgning, omorganisering eller ombyggnad av en verksamhetsenhet.

Som en godtagbar kostnad för försäljning av förnödenheter och publikationer eller annan därmed jämförbar förmedling beaktas endast underskott i verksamheten.

13 §Riktat verksamhetsunderstöd

Riktat verksamhetsunderstöd får användas endast till särskilda kostnader för den understödda verksamheten minskat med de särskilda intäkter som verksamheten inbringar.

När understöd som beviljats för kurs- eller semesterverksamhet eller annan motsvarande verksamhet används till kostnader för inkvartering, helpension eller motsvarande uppehälle, godkänns såsom särskilda kostnader högst ett belopp som motsvarar verksamhetsenhetens normala dygnsdebitering. Av understödet får då högst tio procent användas till kostnader för ordnande av verksamheten, såsom informations-, kansli-, administrations- och programkostnader.

14 §Specialunderstöd

Specialunderstöd får användas endast till särskilda kostnader som den investering eller det projekt som understöds medför minskat med de särskilda intäkter som projektet inbringar.

Godtagbara kostnader för specialunderstöd som beviljats för anläggningsutgifter är utgifter för anskaffning, byggande och ombyggnad som gäller anläggningstillgångar, ränte- och andra finansieringskostnader under byggtiden minskat med motsvarande ränte- och finansieringsintäkter samt sådana utgifter för anskaffning av lösa anläggningstillgångar som hänför sig till anläggandet.

15 §Val av kunder

Om det i ett understödsbeslut som gäller verksamhetsunderstöd eller i specialvillkor som fogats till det förutsätts att kunderna skall väljas på basis av ansökan, skall understödstagaren

1)

vid valet av kunder fästa avseende vid sociala faktorer och hälsofaktorer som visar behovet av service eller stöd eller inkomsterna för kunden och en person som lever med kunden i gemensamt hushåll i äktenskap eller äktenskapsliknande förhållande samt tidigare deltagande i motsvarande understödd verksamhet,

2)

informera om ansökningsförfarandet och urvalskriterierna i så stor utsträckning som möjligt med beaktande av det understödsbelopp som står till förfogande,

3)

ordna uppföljningen och statistikföringen i fråga om valet av kunder så att det utan svårighet går att övervaka att villkoren för användningen av understödet följs, och

4)

förvara handlingarna som gäller valet av kunder på samma sätt som verifikat med beaktande av att de uppgifter som kunderna lämnat är konfidentiella.

16 §Tiden för användning av understöd

Som godtagbara kostnader för varje år beaktas de kostnader som enligt 3 kap. 3 § 1 mom. 5 punkten bokföringslagen (1336/1997) skall antecknas i bokslutet för räkenskapsperioden i fråga.

Verksamhetsunderstöd får användas till kostnader eller utgifter som uppstår under det år understödet beviljas och det därpå följande kalenderåret, om det inte av understödsbeslutet framgår att understödet också får användas till kostnader eller utgifter eller underskott som uppstått före det år understödet beviljades.

Specialunderstöd får användas till kostnader eller utgifter som uppstår under det år understödet beviljas och det därpå följande kalenderåret. Understödet får användas till kostnader eller utgifter som uppstått före det år understödet beviljades, om kostnaderna eller utgifterna har förorsakats av det projekt som avses i understödsbeslutet.

Av särskilda skäl kan det i understödsbeslutet bestämmas att användningstiden är längre än vad som föreskrivs i 2 och 3 mom.

17 §Försäkring

Understödstagaren är skyldig att se till att den understödda egendomen är tillräckligt och ändamålsenligt försäkrad.

18 §Bokföring och revision

Understödstagaren skall ordna bokföringen på det sätt som föreskrivs i bokföringslagen. Bokföringen skall ordnas så att det med hjälp av den är möjligt att tillförlitligt kontrollera hur understödet används.

Understödstagaren skall ordna revisionen på det sätt som föreskrivs i revisionslagen (936/1994).

19 §Redovisning över användningen av understöd

Understödstagaren skall för varje år, före utgången av april följande år, tillställa penningspelssammanslutningen en redovisning över användningen av understödet. Till redovisningen skall fogas bokslut, revisionsberättelse, utredningar angående resultatet samt andra behövliga utredningar.

Understödstagaren skall till redovisningen foga ett koncernbokslut över understödstagaren och de sammanslutningar och stiftelser som denne har bestämmande inflytande i eller en kalkyl med motsvarande uppgifter.

20 §Sysselsättningsvillkor

Vid byggnadsarbeten för vilka understöd har beviljats skall iakttas villkoren enligt 12 § 2 mom. sysselsättningslagen (275/1987).

21 §Penningspelssammanslutningens tillsynsuppgift

Penningspelssammanslutningen skall övervaka understödet på behörigt sätt och tillräckligt genom att inhämta uppgifter om användning och uppföljning av understödet samt andra uppgifter liksom genom att vid behov utföra granskningar.

Penningspelssammanslutningen skall på lämpligt sätt följa resultatet och ändamålsenligheten i fråga om användningen av beviljade understöd samt deras inverkan på konkurrensen och olika befolkningsgruppers ställning liksom deras andra verkningar. Penningspelssammanslutningen skall med jämna mellanrum utvärdera nödvändigheten av understöden och behoven av att utveckla dem.

Social- och hälsovårdsministeriet leder och övervakar penningspelssammanslutningen när den utövar tillsyn över understödens användning.

Penningspelssammanslutningen skall årligen tillställa social- och hälsovårdsministeriet en redogörelse för övervakningen av understödens användning och en tillsynsplan för det följande året. Tidpunkten då tillsynsredogörelsen och tillsynsplanen skall inlämnas bestäms genom förordning av statsrådet.

22 §Granskningsrätt

Penningspelssammanslutningen har rätt att utföra för utbetalningen av understöd och övervakningen av dess användning nödvändiga granskningar som gäller understödstagarens ekonomi och verksamhet. Om understödet har beviljats på det sätt som föreskrivs i 4 § 3 mom. för att användas för en verksamhet eller ett projekt som genomförs av någon annan och som fyller ändamålet enligt understödsbeslutet, har penningspelssammanslutningen rätt att vid behov granska ekonomin eller verksamheten hos den som genomför verksamheten eller projektet enligt understödsbeslutet. Också social- och hälsovårdsministeriet har sådan granskningsrätt som avses i detta moment.

Penningspelssammanslutningen kan av särskilda skäl bemyndiga en utomstående revisor att utföra granskningar enligt 1 mom. Revisorn skall vara en godkänd revisor eller revisionssammanslutning enligt revisionslagen eller lagen om revisorer inom den offentliga förvaltningen och ekonomin (467/ 1999). En revisionssammanslutning skall utse en ansvarig revisor för granskningen.

En utomstående sakkunnig kan på penningspelssammanslutningens begäran bistå vid granskningen.

På revisorer och utomstående sakkunniga tillämpas lagen om förvaltningsförfarande (598/1982), språklagen (148/1922), lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) samt 14 och 15 § statstjänstemannalagen (750/1994).

På revisorer och utomstående sakkunniga tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar.

23 §Utförande av granskning

Understödstagaren skall utan ersättning ge den tjänsteman som utför granskningen och en revisor som avses i 22 § 2 mom. alla uppgifter och utredningar, handlingar, upptagningar och annat material som behövs för granskningen samt även i övrigt bistå vid granskningen.

Den tjänsteman som utför granskningen och en revisor som avses i 22 § 2 mom. har rätt att omhänderta det material som är föremål för granskning, om granskningen kräver det. Över omhändertagandet av material skall ett protokoll upprättas i samband med granskningen. Där skall nämnas syftet med omhändertagandet och det omhändertagna materialet. Materialet skall återlämnas så snart det inte längre behövs för granskningen.

Den tjänsteman som utför granskningen och en revisor som avses i 22 § 2 mom. har rätt att i den omfattning som granskningen kräver få tillträde till affärs- och lagerlokaler eller andra motsvarande lokaler som är i understödstagarens besittning eller användning och som används för bedrivandet av verksamheten och till andra områden där omständigheterna är av betydelse för beviljandet av understöd och övervakningen av dess användning. Granskning får inte utföras i utrymmen som omfattas av hemfriden.

24 §Handräckning

Penningspelssammanslutningen har rätt att få nödvändig handräckning av polis-, tull-, skatte- och utsökningsmyndigheterna vid utförandet av övervaknings- och granskningsuppgifter som avses i denna lag.

25 §Avbrytande av utbetalning

Penningspelssammanslutningen kan genom sitt beslut bestämma att utbetalningen av understöd skall avbrytas, om

1)

det finns grundad anledning att misstänka att understödstagaren inte förfar på det sätt som avses i 8 § 3 mom. eller 9 och 10 §,

2)

de grunder på vilka understödet har beviljats har förändrats väsentligt, eller

3)

avbrytande förutsätts i Europeiska gemenskapens lagstiftning.

5 kap.Återbetalning och återkrav av understöd

26 §Återbetalning av understöd

Understödstagaren skall utan dröjsmål betala tillbaka ett understöd eller en del av det som denne fått på felaktiga grunder, till för stort belopp eller uppenbart utan grund. Understödstagaren skall också betala tillbaka understödet eller en del av det, om det inte kan användas på det sätt som förutsätts i understödsbeslutet. Om det belopp som skall återbetalas är högst tio euro, behöver det inte betalas tillbaka.

27 §Skyldighet att återkräva understöd

Social- och hälsovårdsministeriet skall genom ett beslut bestämma att utbetalningen av understöd skall upphöra samt att understöd som redan betalts ut skall återkrävas, om understödstagaren

1)

underlåtit att återbetala ett sådant understöd eller en del av det som enligt 26 § skall betalas tillbaka,

2)

använt understödet för ett väsentligen annat ändamål än vad det har beviljats för,

3)

gett penningspelssammanslutningen eller myndigheten felaktiga eller vilseledande uppgifter om någon omständighet som har varit ägnad att väsentligt inverka på erhållandet av understödet, dess belopp eller villkor, eller hemlighållit en sådan omständighet, eller

4)

i övrigt på ett med 1―3 punkten jämförbart sätt väsentligen brutit mot bestämmelserna om användning av understöd eller villkoren i understödsbeslutet.

28 §Återkrav enligt prövning av understöd

Social- och hälsovårdsministeriet kan genom ett beslut bestämma att utbetalningen av understödet skall upphöra samt att understöd som redan betalts ut eller en del av det skall återkrävas, om

1)

understödstagaren har förfarit i strid med 8 § 3 mom. eller 9 eller 10 §,

2)

understödstagaren har vägrat att ge material enligt 23 § 1 mom. eller att bistå vid granskningen på det sätt som avses i nämnda moment,

3)

understödstagaren har upphört med den verksamhet som varit föremål för understödet eller inskränkt den väsentligt eller överlåtit den till någon annan,

4)

understödstagaren i strid med 9 § har överlåtit ägande- eller besittningsrätten till egendom som förvärvats med understödet till någon annan,

5)

understödstagaren i strid med 9 § på ett bestående sätt har ändrat ändamålet med egendom som varit föremål för understödet,

6)

understödstagaren har blivit föremål för en utsökningsåtgärd, försatts i likvidation eller konkurs eller blivit föremål för saneringsförfarande enligt lagen om företagssanering (47/1993), om inte något annat följer av ändamålet med understödet, eller

7)

understödstagaren i praktiken förfar på ett sätt som kan jämföras med de omständigheter som föreskrivs i detta moment genom att ge en omständighet som ansluter sig till beviljandet, utbetalningen eller användningen av understödet en annan juridisk form än vad som motsvarar sakens faktiska natur eller syfte.

Om den egendom som har varit föremål för understödet har förstörts eller skadats under den i 9 § föreskrivna användningstiden och ny motsvarande egendom inte skaffas i stället för den förstörda eller skadade egendomen, kan social- och hälsovårdsministeriet genom ett beslut bestämma att utbetalningen av understödet skall upphöra och att av en eventuell försäkringsersättning eller annan ersättning skall återkrävas ett belopp som motsvarar understödets andel av den ursprungliga anskaffningsutgiften för egendomen.

Social- och hälsovårdsministeriet kan genom ett beslut också bestämma att utbetalningen av understödet skall upphöra samt att ett redan utbetalt understöd skall återkrävas, om detta förutsätts i Europeiska gemenskapens lagstiftning.

29 §Belopp som skall återbetalas och återkrävas i fråga om investeringsunderstöd

Det belopp som enligt 26―28 § skall återbetalas eller återkrävas i fråga om investeringsunderstöd är en så stor del av det gängse värdet av den egendom för vilken investeringsunderstöd beviljats som motsvarar understödets andel av de ursprungliga anskaffningsutgifterna för nämnda egendom efter genomförandet av investeringsprojektet.

30 §Ränta och dröjsmålsränta

På det belopp som återbetalas eller återkrävs skall understödstagaren räknat från den dag då understödet betalades ut betala en årlig ränta enligt 3 § 2 mom. räntelagen (633/1982) ökad med tre procentenheter.

Om det återkrävda beloppet inte betalas senast på utsatt förfallodag, skall understödstagaren betala en årlig dröjsmålsränta på beloppet enligt den räntesats som avses i 4 § 3 mom. räntelagen.

31 §Jämkning

Social- och hälsovårdsministeriet kan i de fall som avses i 26―28 § besluta att en del av det belopp som skall återbetalas eller återkrävas och av räntan eller dröjsmålsräntan på det inte skall drivas in, om återbetalning eller återkrav till fullt belopp vore oskäligt med hänsyn till understödstagarens ekonomiska ställning och omständigheter eller beskaffenheten hos den egendom som förvärvats med understödet eller med hänsyn till det förfarande eller den förändring i omständigheterna som ligger till grund för återbetalningen eller återkravet.

Av särskilt vägande skäl kan social- och hälsovårdsministeriet besluta att ett belopp som skall återbetalas eller återkrävas eller räntan eller dröjsmålsräntan på dem inte skall indrivas till någon del.

32 §Solidariskt ansvar

Om understöd har beviljats flera understödstagare gemensamt, svarar alla mottagare solidariskt för att understödet återbetalas.

33 §Tiden för återkrav

Ett beslut om avbrytande av utbetalningen eller om återkrav av understöd skall fattas utan dröjsmål och av särskilda skäl inom två kalenderår efter att penningspelssammanslutningen har fått kännedom om en sådan omständighet med stöd av vilken utbetalningen av understödet skall avbrytas eller upphöra eller understödet återkrävas.

Åtgärder för återkrav av understöd eller ränta eller dröjsmålsränta på det får inte längre vidtas när tio år har förflutit från det att understödet eller den sista posten av det betalades ut. Om understöd har beviljats för anskaffning, uppförande eller ombyggnad av egendom, räknas de tio åren från utgången av de tider som föreskrivs i 9 § 3 och 4 mom.

34 §Preskription

Rätten att få utbetalning av ett beviljat understöd förfaller, om understödstagaren inte har företett en för utbetalningen av understödet nödvändig godtagbar utredning före utgången av det kalenderår som följer på det år då understödet beviljades, inom den särskilda tidsfristen enligt 16 § 4 mom. eller inom den förlängda användningstid som beviljats på understödstagarens ansökan.

Skyldigheten enligt 26 § att återbetala understödet eller en del av det förfaller när tio år har förflutit från utbetalningen av understödet eller dess sista post. Om understödet har beviljats för anskaffning, uppförande eller ombyggnad av egendom, förfaller dock återbetalningsskyldigheten när tio år har förflutit från utgången av de tidsfrister som föreskrivs i 9 § 3 och 4 mom.

35 §Kvittning

Det belopp som skall återbetalas eller återkrävas kan jämte ränta indrivas så att det dras av från annat understöd enligt 1 § 1 mom. som betalas till samma understödstagare.

36 §Ändring av villkoren för understöd och överföring av understöd

Social- och hälsovårdsministeriet kan på understödstagarens ansökan av särskilda skäl

1)

ändra villkor och begränsningar som gäller användningen av understödet vilka tagits in i understödsbeslutet med stöd av 7 § 3 mom.,

2)

höja understödets i 7 § 4 mom. 1 och 2 punkten avsedda maximibelopp i fråga om den verksamhet eller det projekt som är föremål för understödet och ändra andra grunder för beviljande och utbetalning av understödet,

3)

i ringa mån ändra ändamålet med understödet,

4)

förkorta egendomens användningstid enligt 9 § 3 och 4 mom., och

5)

förlänga understödets användningstid enligt 16 § 2―4 mom.

Social- och hälsovårdsministeriet kan på ansökan av understödstagaren av särskilda skäl överföra ett beviljat understöd till en annan allmännyttig sammanslutning eller stiftelse med rättsförmåga som uppfyller kraven enligt denna lag så att det används för samma ändamål. En förutsättning för att understödet skall kunna överföras är att den som tar emot understödet har förbundit sig att uppfylla de ursprungliga understödsvillkoren.

Penningspelssammanslutningen kan på ansökan av understödstagaren av särskilda skäl förlänga understödets användningstid enligt 16 § 2 och 3 mom. med högst två år. Beslut om längre förlängning av användningstiden fattas av social- och hälsovårdsministeriet.

6 kap.Information och utlämnande av uppgifter

37 §Information från myndigheter

På penningspelssammanslutningens rätt att få uppgifter från en myndighet tillämpas vad som bestäms i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.

Penningspelssammanslutningen har utan hinder av sekretessbestämmelserna rätt att av myndigheterna få för skötseln av sina uppgifter nödvändiga upplysningar om

1)

sökandens och mottagarens ekonomiska ställning,

2)

offentliga stöd till sökanden och mottagaren, samt

3)

andra omständigheter som gäller sökanden och mottagaren och som är av väsentlig betydelse för säkerställandet av att denna lag iakttas vid beviljandet och utbetalningen av understödet och vid övervakningen av dess användning.

38 §Utlämnande av uppgifter

Utöver vad som i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet bestäms om utlämnande av sekretessbelagda uppgifter, har penningspelssammanslutningen utan hinder av tystnadsplikten rätt att lämna ut uppgifter

1)

till polis- och andra förundersökningsmyndigheter för förhindrande eller utredning av brott eller till åklagarmyndigheter för åtalsprövning,

2)

för en myndighetsutredning eller vetenskaplig undersökning som gäller tillämpningen av denna lag, om utlämnandet av uppgifterna är nödvändigt för att utredningen eller undersökningen skall kunna göras,

3)

till Europeiska unionens behöriga institutioner eller andra organ inom unionen samt till en annan medlemsstats behöriga myndighet, om Europeiska gemenskapens lagstiftning eller någon annan förpliktelse i anslutning till Finlands medlemskap i Europeiska unionen förutsätter detta, samt

4)

om en internationell förpliktelse som är bindande för Finland förutsätter detta.

Uppgifter som avses i 1 mom. får inte användas för något annat syfte än det för vilket uppgifterna har utlämnats.

7 kap.Särskilda bestämmelser

39 §Delgivning

Ett beslut i ett annat ärende än ett som avses i 25, 27, 28 och 35 § får sändas per post till den som saken gäller. Om inte något annat visas, anses delgivningen ha skett den sjunde dagen efter att beslutet postades. I fråga om delgivning skall i övrigt iakttas bestämmelserna om delgivning i förvaltningsärenden.

Penningspelssammanslutningen skall delge ett beslut som avses i 7 § 2 mom.

40 §Ändringssökande

Ändring i statsrådets, social- och hälsovårdsministeriets eller penningspelssammanslutningens beslut enligt denna lag får inte sökas genom besvär. En part som är missnöjd med ett beslut får söka rättelse i beslutet inom 30 dagar från delfåendet. Rättelseyrkandet skall riktas till social- och hälsovårdsministeriet.

I beslut som fattas med anledning av rättelseyrkande får ändring sökas genom besvär på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen (586/1996).

41 §Verkställighet

Ett beslut som avses i denna lag får verkställas trots att ändring har sökts. I ett ärende som avses i 27 och 28 § kan ett beslut som meddelats med anledning av rättelseyrkande verkställas i den ordning som föreskrivs i lagen om indrivning av skatter och avgifter i utsökningsväg (367/1961).

42 §Hörande av penningspelssammanslutningen

Social- och hälsovårdsministeriet fattar beslut som avses i 27, 28, 35 och 36 § efter att ha hört penningspelssammanslutningen.

43 §Procedurbestämmelser

När penningspelssammanslutningen behandlar ärenden som avses i denna lag skall den iaktta lagen om förvaltningsförfarande, språklagen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.

44 §Tjänsteansvar

På penningspelssammanslutningens tjänstemän och förtroendevalda tillämpas 14 och 15 § statstjänstemannalagen samt bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när de behandlar ärenden som avses i denna lag.

45 §Ersättning för kostnader för lednings- och övervakningsuppgifter

Penningspelssammanslutningen skall ersätta staten för kostnaderna för lednings- och övervakningsuppgifterna enligt 6 § 3 mom., 8 § 4 mom. och 21 § 3 mom. i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).

46 §Ikraftträdelse- och övergångsbestämmelser

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2002.

I fråga om användning och övervakning av användningen, återbetalning och återkrav av understöd som har beviljats innan denna lag har trätt i kraft samt ändringssökande som avser understödet iakttas de bestämmelser som gällde när understödet beviljades samt villkoren i understödsbeslutet. På understöd som har beviljats före ikraftträdandet tillämpas dock 9 § 5 mom. och 36 §.

Åtgärder som verkställigheten av lagen förutsätter får vidtas innan lagen träder i kraft.

RP 75/2001

FvUB 12/2001

RSv 93/2001

ISL 7/2001

FvUB 17/2001

RSk 25/2001

Helsingfors den 23 november 2001

Republikens President TARJA HALONEN Omsorgsminister Osmo Soininvaara

Till början av sidan