Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi työvoimapo-liittisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain muuttamisesta
- Hallinnonala
- Työ- ja elinkeinoministeriö
- Antopäivä
- Esityksen teksti
- Suomi
- Käsittelyn tila
- Käsitelty
- Käsittelytiedot
- Eduskunta.fi 158/2000
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annettua lakia. Ylläpito- ja majoituskorvauksen keskeiset saamisedellytykset ehdotetaan otettaviksi lakiin. Kannustavuuden edistämiseksi ylläpito- ja majoituskorvauksen sekä henkilön muiden tulojen yhteensovitusta lievennettäisiin siten, että oikeus korvaukseen säilyisi, vaikka muut tulot alentaisivat hänelle maksettavaa koulutustukea tai työmarkkinatukea. Lisäksi majoituskorvaus voitaisiin maksaa koulutuspaikkakunnalla majoittuvalle opiskelijalle, vaikka koulutuspaikkakunta sijaitsisikin hänen työssäkäyntialueellaan.
Esitys liittyy valtion vuoden 2001 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2001.
PERUSTELUT
1.Nykytila ja ehdotetut muutokset
1.1.Ylläpito- ja majoituskorvaukset
Voimassa olevan lain 17 §:n mukaan opiskelijalle maksetaan korvausta koulutusaikaisista matka- ja muista ylläpitokustannuksista (ylläpitokorvaus) sekä majoittumiskustannuksista (majoituskorvaus) siten kuin asetuksella säädetään. Eduskunnan perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota ylläpitokorvauksen sääntelyyn asetustasoisin säännöksin. Käsitellessään hallituksen esitystä työvoimapoliittisen järjestelmän uudistamiseen liittyväksi lainsäädännöksi (HE 178/1997 vp) valiokunta totesi tällä korvauslajilla olevan valiokunnan mielestä niin kiinteä yhteys hallitusmuodon 15 a §:n 2 momentissa tarkoitetun perusoikeuden toteutumiseen, että perussäännökset siitä on välttämätöntä antaa lain tasolla (PeVL 32/1997 vp). Lisäksi uuden perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla. Työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetussa asetuksessa (912/1990) on säännöksiä, jotka koskevat edellä todetulla tavalla yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteita. Uuden perustuslain toimeen panemiseksi nämä säännökset siirrettäisiin lakiin. Tarkemmat säännökset koulutuksen ajalta maksettavista opintososiaalisten etuuksien täytäntöönpanosta annettaisiin edelleen asetuksella.
Asetuksen 14 § 2 momentin mukaan opiskelijalle, joka ei saa koulutustukea eikä työmarkkinatukea, ei makseta ylläpitokorvausta eikä majoituskorvausta. Opiskelijalle ei myöskään makseta ylläpitokorvausta eikä majoituskorvausta silloin, kun hänelle maksettavaa koulutustukea on vähennetty lain 18 §:n mukaisesti tai työmarkkinatukea on vähennetty työmarkkinatuesta annetun lain (1542/1993) 23 §:n 3 momentin mukaisesti taikka työmarkkinatukea on soviteltu viimeksi mainitun lainkohdan mukaisesti ja sovittelussa huomioon otettava palkka tai muu työtulo ylittää 750 markkaa kuukaudessa. Ylläpitokorvauksen samoin kuin majoituskorvauksen määrä on 30 mk päivältä. Kun etuudet maksetaan viideltä päivältä viikossa, niiden kummankin määrä on keskimäärin 635 mk kuukaudessa. Asetuksen 14 §:n 3 momentin mukaan koulutusaikaisilta lomajaksoilta ei makseta ylläpitokorvausta eikä majoituskorvausta. Etuudet kuitenkin maksetaan siltä ajalta, kun opiskelija lomajakson aikana on koulutukseen kuuluvassa työharjoittelussa, jollei 2 momentista muuta johdu.
Hallituksen käsityksen mukaan on edelleen perusteltua, ettei ylläpito- tai majoituskorvausta makseta opiskelijalle, jonka palkkatulot tai muut etuutta määriteltäessä huomioon otettavat tulot ovat niin suuret, ettei koulutustukea tai työmarkkinatukea jää lainkaan maksettavaksi. Samoin on perusteltua, ettei koulutus- tai työmarkkinatuen saajalle makseta mainittuja korvauksia sellaiselta ajalta, jona opiskelusta ei oppilaitoksen lomajakson johdosta aiheudu hänelle kustannuksia. Siten työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetun asetuksen 14 §:n 2 ja 3 momentti ehdotetaan siirrettäväksi lain 5 lukuun uutena 19 a §:nä sisällöltään tältä osin nykytilaa vastaavana. Samoin lakiin otettaisiin ulkomaan ylläpitokorvausta koskevat säännökset nykytilaa vastaavina. Pohjoiskalotin koulutussäätiön järjestämässä koulutuksessa opiskelevien etuuksien määrästä säädettäisiin edelleen asetuksella.
Nykyisellään opiskelijalla ei myöskään ole oikeutta ylläpitokorvaukseen eikä majoituskorvaukseen, jos
- koulutustuen saajalla on koulutusaikana työtuloja tai eräitä sosiaalietuuksia yli 750 mk kuukaudessa;
- työmarkkinatuen saajalla on työtuloja yli 750 markkaa kuukaudessa;
- työmarkkinatuen saajalle maksetaan muiden sosiaalietuuksien (esimerkiksi osatyökyvyttömyyseläke) vuoksi vähennettyä työmarkkinatukea, riippumatta siitä, kuinka suuri vähentävä sosiaalietuus on.
Tilanne ei ole kannustavuuden kannalta tyydyttävä erityisesti niissä tilanteissa, joissa opiskelijalla olisi mahdollisuus koulutuksen ohella tehdä palkkatyötä ja saada siinä työkokemusta. Tämän johdosta nykyisiä säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi siten, että ylläpito- ja majoituskorvaus maksettaisiin myös vähennetyn koulutustuen ja sovitellun tai vähennetyn työmarkkinatuen saajille.
Majoituskorvaukseen on voimassa olevan lainsäädännön mukaan oikeus sellaisilla työssäkäyntialueensa ulkopuolella järjestettävään koulutukseen osallistuvilla, jotka majoittuvat koulutuspaikkakunnalla. Työssäkäyntialueella tarkoitetaan työttömyysturvalain (602/1984) 10 §:n mukaisia alueita. Työministeriö on antamallaan määräyksellä vahvistanut uudet kuntakohtaiset työssäkäyntialueet vuoden 2000 alusta. Määräyksellä pyritään yhtenäistämään työssäkäyntialueita ja lisäämään työvoiman lähiliikkuvuutta. Uudet työssäkäyntialueet ovat pääsääntöisesti aikaisempaa laajempia. Työministeriön selvityksen mukaan vuonna 1999 oman työssäkäyntialueensa ulkopuolella järjestettävään koulutukseen osallistuneista noin 40 prosentilla koulutus uuden työssäkäyntialuejaon mukaan olisi tapahtunut omalla työssäkäyntialueella eikä oikeutta majoituskorvaukseen olisi syntynyt. Tällöin he joutuisivat itse vastaamaan majoituksesta aiheutuvista kustannuksista tai vaihtoehtoisesti päivittäin matkustamaan kotoaan koulutuspaikkakunnalle. Koska koulutustuella tai työmarkkinatuella opiskelevan mahdollisuudet vastata tällaisista kustannuksista ovat kuitenkin heikommat kuin työssäkäyvillä, ehdotetaan asetuksen 16 §:ssä säädettyjä majoituskorvauksen saamisen edellytyksiä tarkistettaviksi siten, että majoituskorvaukseen olisi oikeutettu myös sellainen opiskelija, joka osallistuu kotikuntansa ulkopuolella järjestettävään koulutukseen ja jolle tästä syystä aiheutuu ylimääräisiä majoituskustannuksia.
Työttömyysturvalain 10 §:n mukaan henkilön työssäkäyntialue voi erityisestä syystä olla pienempi kuin hänen kotipaikkakuntansa. Niissä kunnissa, jotka poikkeuksellisen maantieteellisen laajuutensa johdosta on jaettu useampaan työssäkäyntialueeseen, oikeus majoituskorvaukseen olisi myös opiskelijalla, jolle aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia majoittumisesta kotipaikkakunnallaan, mutta työssäkäyntialueensa ulkopuolella. Asetuksen 15 ja 16 §:n sekä 17 §:n 1 momentin säännökset ehdotetaan yhdistettäväksi yhdeksi pykäläksi ja siirrettäviksi lain 17 §:ään.
1.2.Ennen koulutuksen alkua maksettavat opintososiaaliset etuudet ja muutoksenhaku niitä koskevaan päätökseen
Työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetun asetuksen 11 §:n 1 momentin mukaan työvoimatoimisto voi myöntää koulutukseen hakeutuvalle henkilölle matka- ja muiden ylläpitokustannusten korvausta.
Muutoksenhausta työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista etuutta koskevaan päätökseen säädetään lain 23 §:ssä. Sen mukaan päätökseen tyytymätön saa hakea siihen muutosta työttömyysturvalautakunnalta valittamalla ja työttömyysturvalautakunnan päätökseen tyytymätön vakuutusoikeudelta. Opiskelijoiden koulutusaikaisten opintososiaalisten etuuksien myöntämisestä ja maksamisesta huolehtivat kansaneläkelaitos ja työttömyyskassalaissa (603/1984) tarkoitetut työttömyyskassat. Työvoimatoimisto päättää etuuksista, jotka kohdistuvat aikaan ennen koulutuksen alkamista. Lain 25 a §:ssä olevan muutoksenhakukiellon mukaan muihin kuin 23 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin työvoima- ja elinkeinokeskuksen ja työvoimatoimiston päätöksiin ei saa hakea valittamalla muutosta, ellei erikseen lailla toisin säädetä. Säännösten sanamuoto ja systematiikka on käytännössä aiheuttanut epätietoisuutta sen suhteen, ovatko asetuksen 3 luvussa säädetyt ennen koulutuksen alkua maksettavat etuudet sellaisia laissa tarkoitettuja etuuksia, joita koskevista päätöksistä voi valittaa lain 23 §:n nojalla, vai onko kysymys sellaisista etuuksista, jotka kuuluvat muutoksenhakukiellon piiriin.
Huolimatta siitä, että ennen koulutuksen alkua maksettavat opintososiaaliset etuudet ovat markkamääriltään varsin pieniä, on perusteltua, että niitä koskevaan päätökseen tyytymättömällä on edelleen oikeus valittamalla saattaa asia työttömyysturvalautakunnan ja viime kädessä vakuutusoikeuden ratkaistavaksi. Asian selkeyttämiseksi työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetun asetuksen 11 § 1 momentin säännös ehdotetaan siirrettäväksi lain uuteen 14 a §:ään. . Samalla lain 27 §:n 2 momenttia vastaava säännös, jonka mukaan tarkemmat säännökset näistä ennen koulutuksen alkua maksettavista etuuksista annettaan asetuksella, ehdotetaan myös siirrettäväksi lain 14 a §:ään. Lisäksi täsmennettäisiin muutoksenhakua koskevaa lain 23 §:ää ottamalla sen 2 momenttiin säännökset valituskirjelmän toimittamisesta näissä tilanteissa.
1.3.Muut ehdotetut muutokset
Vähennettyä koulutustukea koskevan 18 §:n 3 momentissa todetaan, että jos opiskelija saa ansiotukea, tehdään pykälän 1 momentissa tarkoitettu vähennys ensisijaisesti ansiotuen perusosasta, jonka valtio rahoittaa kokonaisuudessaan. Säännös on ristiriidassa työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (555/1998) kanssa. Mainitun lain 5 §:n mukaan näissä tilanteissa valtionosuutena maksetaan se määrä, joka vastaa peruspäivärahan suhteellista osuutta täydestä ansiotuesta. Tämän vuoksi työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 18 §:n 3 momentti ehdotetaan kumottavaksi.
Lisäksi lain 16 §:n 1 momentin ja 32 §:n 1 momentin viittaussäännöksiin ehdotetaan tehtäväksi tekniset muutokset työttömyysturvalain 21 ja 36 §:n tultua kumotuiksi. Lain 16 §:n 2 momentti vastaa nykyistä 2 momenttia.
2.Esityksen taloudelliset vaikutukset
Nykytilaan verraten ylläpitokorvauksen saamisedellytysten muutoksista aiheutuu noin neljän miljoonan markan ja majoituskorvauksen saamisedellytysten muutoksista noin 10 miljoonan markan menonlisäys vuodessa. Siten lisämäärän tarve (mom. 34.06.50. Työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen osallistuvien opintososiaaliset edut) on yhteensä noin 14 miljoonaa markkaa. Koska mainitut etuudet ovat verottomia, opiskelijoille ja heidän kotitalouksilleen syntyy vastaavan suuruinen tulojen lisäys.
Ehdotettujen ylläpito- ja majoituskorvauksen saamisedellytysten muutosten keskeinen tavoite on edistää koulutukseen hakeutumista ja tukea myös opiskelijan palkkatyöhön hakeutumista silloin, kun se koulutuksen ohella on mahdollista. Samoin tavoitteena on edistää sellaisten koulutusaikaisten tulojen ilmoittamista etuuden maksajalle, jotka tällä hetkellä mahdollisesti ovat harmaan talouden piirissä. Toteutuessaan tällaiset käyttäytymismuutokset vähentävät valtion menoja.
3.Asian valmistelu
Esitys on valmisteltu työministeriössä virkatyönä. Esityksen valmistelun yhteydessä on kuultu keskeisten työmarkkinajärjestöjen sekä Suomen Kuntaliiton ja Suomen Yrittäjien edustajia.
4.Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja
Esitys liittyy valtion vuoden 2001 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Työharjoitteluun osallistuvalle työmarkkinatuen saajalle maksettavien ylläpitokorvausten saamisedellytykset on tarkoitus nykyistä laajemmin ottaa lakiin. Samassa yhteydessä ylläpitokorvauksen ja henkilön muiden tulojen yhteensovitukseen on tarkoitus ehdottaa tehtäväksi vastaavat muutokset kuin tässä esityksessä ehdotetaan tehtäväksi koulutusaikaiseen ylläpitokorvaukseen. Hallitus antaa erikseen Eduskunnalle esityksen työmarkkinatuesta annetun lain muuttamisesta.
5.Voimaantulo
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2001.
Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:
Lakiehdotus
1Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta 3 päivänä elokuuta 1990 annetun lain (763/1990) 18 §:n 3 momentti ja 27 §:n 2 momentti,
sellaisina kuin niistä on 18 §:n 3 momentti laissa 1479/1992,
muutetaan 16 ja 17 §, 23 §:n 2 momentti ja 32 §,
sellaisina kuin ne ovat, 16 § osaksi laissa 1319/1994, 17 § mainitussa laissa 1479/1992, 23 §:n 2 momentti laissa 332/1997 ja 32 § laissa 303/1999, sekä
lisätään 5 lukuun uusi 14 a ja 19 a § seuraavasti:
5 lukuOpintososiaaliset etuudet
14 a §Ennen koulutuksen alkua maksettavat etuudet
Työvoimatoimisto voi myöntää koulutukseen hakeutuvalle henkilölle matka- ja muiden ylläpitokustannusten korvausta. Tarkemmat säännökset näistä ennen koulutuksen alkua maksettavista etuuksista annetaan valtioneuvoston asetuksella.
16 §Täysimääräinen koulutustuki
Täysimääräinen perustuki on työttömyysturvalain 22 §:n 1 momentissa tarkoitetun peruspäivärahan suuruinen. Täysimääräinen ansiotuki muodostuu perusosasta ja ansio-osasta siten kuin työttömyysturvalain 23 ja 23 a §:ssä säädetään ansioon suhteutetusta päivärahasta.
Koulutustukea korotetaan lapsikorotuksella siten kuin työttömyysturvalain 24 §:ssä säädetään.
17 §Muut koulutusaikaiset etuudet
Opiskelijalle maksetaan korvausta koulutusaikaisista matka- ja muista ylläpitokustannuksista (ylläpitokorvaus) 30 markkaa päivältä.
Opiskelijalle, joka osallistuu kotikuntansa tai työssäkäyntialueen ulkopuolella järjestettävään koulutukseen, maksetaan majoituksesta aiheutuneiden kustannusten korvauksena 30 markkaa päivältä. Majoituskorvauksen maksaminen edellyttää, että opiskelija esittää vuokrasopimuksen tai muun luotettavan selvityksen majoituksesta aiheutuvista kustannuksista.
Poiketen siitä mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ulkomailla järjestettävään koulutukseen osallistuvalle opiskelijalle maksetaan ylläpito- ja majoituskustannusten korvauksena 50 prosenttia valtion virkamiehille asianomaisessa maassa tehdyn virkamatkan matkakustannusten korvauksena suoritettavasta päivärahasta. Ylläpito- ja majoituskustannusten korvaamisesta Pohjoiskalotin koulutussäätiön järjestämään koulutukseen osallistuvalle opiskelijalle säädetään kuitenkin valtioneuvoston asetuksella.
Tarkemmat säännökset koulutusaikaisista etuuksista annetaan valtioneuvoston asetuksella.
19 a §Ylläpitokorvauksen ja majoituskorvauksen saamisen rajoitukset
Opiskelijalle, joka ei saa koulutustukea eikä työmarkkinatukea, ei makseta ylläpitokorvausta eikä majoituskorvausta.
Koulutusaikaisilta lomajaksoilta ei makseta ylläpitokorvausta eikä majoituskorvausta. Etuudet kuitenkin maksetaan siltä ajalta, kun opiskelija lomajakson aikana on koulutukseen kuuluvassa työharjoittelussa, jollei 1 momentista muuta johdu.
23 §Muutoksenhaku
Valituskirjelmä on toimitettava kansaneläkelaitokselle tai asianomaiselle työttömyyskassalle 30 päivän kuluessa siitä, kun valittaja on saanut tiedon päätöksestä. Työvoimatoimiston ennen koulutuksen alkua maksettavia etuuksia koskevaa päätöstä koskeva valituskirjelmä on kuitenkin toimitettava mainitussa ajassa asianomaiseen työvoimatoimistoon.
32 §Työttömyysturvalain soveltaminen
Jollei tässä laissa toisin säädetä, koulutustukeen, ylläpitokorvaukseen ja majoituskorvaukseen sovelletaan lisäksi, mitä työttömyysturvalain 28 §:n 6 momentissa, 29 §:n 1 momentissa sekä 32, 36 a, 39, 40 a, 40 b, 43, 43 a ja 46 §:ssä säädetään työttömyyspäivärahasta ja työttömyysturva-asiasta.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2001. Lain 17 ja 19 a §:ää sovelletaan ylläpito- ja majoituskorvauksiin, jotka kohdistuvat lain voimaantulon jälkeiseen aikaan.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Helsingissä 6 päivänä lokakuuta 2000
Tasavallan Presidentti TARJA HALONENTyöministeri Tarja Filatov