Lag om ändring av lagen om ordnande av arbetskraftsservice
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen om ordnande av arbetskraftsservice ( 380/2023 ) 9, 23, 25 och 26 §, 112 § 1 mom. 2 punkten, 114 § 1 mom. 3 punkten, 114 § 2 mom. 2 punkten, 114 § 3 mom. 2 punkten, 116 och 119 §, 120 § 1 mom., 120 a §, 121 § 1 mom., 122 § 1 mom., 123 §, 124 § 4 mom., 125 §, 126 § 4 mom., 130 § 4 mom., 131 § och 145 § 1 mom., av dem 112 § 1 mom. 2 punkten sådan den lyder i lag 728/2024, 114 § 1 mom. 3 punkten, 114 § 2 mom. 2 punkten, 114 § 3 mom. 2 punkten, 120 § 1 mom. och 120 a § sådana de lyder i lag 435/2024 och 125 § sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 280/2024 och 435/2024, som följer:
9 §Samarbetsskyldighet
Vid verkställighet, planering och utveckling av offentlig arbetskraftsservice ska arbetskraftsmyndigheterna samarbeta med varandra samt med livskraftscentralerna, Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret, välfärdsområdena, Folkpensionsanstalten och andra myndigheter samt utbildningsanordnare, arbetslivsorganisationer och andra intressentgrupper.
23 §Regionala diskussioner för samarbete och uppföljning i syfte att främja sysselsättningen
Arbets- och näringsministeriet och livskraftscentralen ska med arbetskraftsmyndigheterna regelbundet föra regionala diskussioner för samarbete och uppföljning i syfte att främja sysselsättningen. Också andra aktörer som är viktiga med tanke på främjandet av sysselsättningen kan delta i diskussionerna.
Diskussionerna ska bygga på uppföljnings- och analysdata om sysselsättning och arbetskraftsservice. Parterna ska diskutera hur sysselsättningen har främjats inom varje livskraftscentrals verksamhetsområde mot bakgrund av de nationella målen och de lokala villkoren för främjande av sysselsättningen. Vid diskussionerna ska parterna behandla åtminstone vilken effekt den arbetskraftsservice som arbetskraftsmyndigheterna ordnat har haft och behoven i fråga om utveckling och samarbete, samt stödja utbyte av erfarenheter och spridning av god praxis i fråga om arbetskraftsservice i olika regioner som har visat sig vara bra och verkningsfull.
Närmare bestämmelser om ordnande av regionala diskussioner för samarbete och uppföljning i syfte att främja sysselsättningen och om innehållet i diskussionerna får utfärdas genom förordning av statsrådet.
25 §Tillsyn
Tillstånds- och tillsynsverket behandlar förvaltningsklagan som gäller lagenligheten hos sådana uppgifter och sådan offentlig arbetskraftsservice som denna lag ålägger arbetskraftsmyndigheter. Bestämmelser om förvaltningsklagan finns i 8 a kap. i förvaltningslagen (434/2003).
Tillstånds- och tillsynsverket kan också på eget initiativ utöva tillsyn över de uppgifter och den service som avses i 1 mom. Tillsynen får omfatta inspektioner. På inspektionerna tillämpas 39 § i förvaltningslagen.
Närmare bestämmelser om innehållet i tillsynen på eget initiativ och inspektionerna får utfärdas genom förordning av statsrådet.
26 §Påföljder inom tillsynen på eget initiativ
Om det i samband med tillsyn på eget initiativ konstateras att en arbetskraftsmyndighet eller en anställd hos arbetskraftsmyndigheten har förfarit felaktigt eller underlåtit att fullgöra sin skyldighet, kan Tillstånds- och tillsynsverket göra den övervakade uppmärksam på kraven på god förvaltning eller underrätta den övervakade om sin uppfattning om ett lagenligt förfarande. Anses detta inte vara tillräckligt med beaktande av de omständigheter som inverkar på helhetsbedömningen av saken, kan den övervakade ges en anmärkning, om inte det felaktiga förfarandet eller underlåtenheten är av sådan art eller så allvarlig att det finns orsak att vidta åtgärder för att inleda ett förfarande enligt någon annan lag.
Om väsentliga brister som gäller ordnandet av i denna lag avsedd service upptäcks eller om verksamheten i övrigt strider mot lag, får Tillstånds- och tillsynsverket meddela arbetskraftsmyndigheten ett föreläggande om att bristerna eller missförhållandena ska avhjälpas. När ett föreläggande meddelas ska det sättas ut en tid inom vilken behövliga åtgärder ska vidtas. Föreläggandet får förenas med vite. Bestämmelser om vite finns i viteslagen (1113/1990).
Tillstånds- och tillsynsverket ska regelbundet underrätta arbets- och näringsministeriet om vidtagna tillsynsåtgärder och om brister som upptäckts vid tillsynen. När det är fråga om väsentliga brister i en arbetskraftsmyndighets verksamhet ska Tillstånds- och tillsynsverket dock underrätta arbets- och näringsministeriet omedelbart.
112 §Användningsändamål för kunduppgifter
Uppgifter om kunder och om producenter av arbetskraftsservice får användas
för skötsel av de uppgifter som i lagen om främjande av integration, lagen om utkomstskydd för arbetslösa, lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte och lagen om yrkesutbildning föreskrivs för arbetskraftsmyndigheter eller för Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret samt för skötsel av sådana uppgifter avseende tjänster för internationell rekrytering och av sådan rådgivning avseende arbetskraftsservice och utkomstskydd för arbetslösa som föreskrivs för Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret i lagen om livskraftscentralerna och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret (531/2025),
114 §Uppgifter som får behandlas
Följande uppgifter som gäller enskilda kunder får behandlas:
uppgifter som gäller kundrelationen inom arbetskraftsservice, uträttandet av ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret samt eventuella specialarrangemang som krävs för att kunden ska kunna uträtta ärenden,
Följande uppgifter som gäller arbetsgivare som ansöker om eller får arbetskraftsservice får behandlas:
uppgifter som gäller kundrelationen inom arbetskraftsservice och hur arbetsgivaren uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret,
Följande uppgifter som gäller producenter av arbetskraftsservice får behandlas:
uppgifter som gäller hur producenten uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret,
116 §Andra myndigheters och serviceproducenters rätt till information
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av andra statliga myndigheter, arbetskraftsmyndigheter, andra kommunala myndigheter, aktiebolaget Business Finland, Folkpensionsanstalten och arbetslöshetskassorna få de uppgifter som är nödvändiga för att centret ska kunna sköta sina lagstadgade uppgifter enligt denna lag eller någon annan lag när det gäller verkställighet, uppföljning och utvärdering av arbetskraftsservice.
Arbets- och näringsministeriet har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret, andra statliga myndigheter, arbetskraftsmyndigheter och andra kommunala myndigheter få de uppgifter som är nödvändiga för att ministeriet ska kunna sköta de uppgifter som föreskrivs för ministeriet i denna lag eller någon annan lag och som gäller verkställighet, uppföljning, utvärdering och styrning av arbetskraftsservice.
Tillstånds- och tillsynsverket har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av arbetskraftsmyndigheter och av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret få de uppgifter som är nödvändiga för den tillsyn som avses i 25 §.
Producenter av arbetskraftsservice och producenter av sådan service till stöd för sysselsättning som en arbetskraftsmyndighet ordnar och som överenskommits i en sysselsättningsplan eller en ersättande plan har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av arbetskraftsmyndigheter och av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret få de uppgifter om enskilda kunder som är nödvändiga för att producera och ge service. Uppgifter om en kunds hälsotillstånd får lämnas ut till en serviceproducent endast om kunden skriftligt och specifikt samtycker till detta.
119 §Särskilda bestämmelser om utlämnande av uppgifter
Utöver vad som föreskrivs i 115 § är Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret oberoende av sekretessbestämmelserna skyldigt att på eget initiativ lämna ut uppgifter ur den informationsresurs som avses i 120 § till arbets- och näringsministeriet för upprättande av arbetsförmedlingsstatistik. Uppgifterna ska lämnas ut avgiftsfritt.
Tillstånd enligt 28 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) att lämna ut i 114 § i denna lag avsedda sekretessbelagda uppgifter för statistikföring, vetenskaplig forskning eller myndigheters planerings- eller utredningsarbete beviljas enligt beslut av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret när det gäller uppgifter i den nationella informationsresurs som avses i 120 §.
120 §Riksomfattande informationssystemtjänster för arbetskraftsservice
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ansvarar för att utveckla och förvalta den nationella informationsresursen för arbetskraftsservice, den nationella serviceplattformen för arbetskraftsservice och den riksomfattande helheten av kundinformationssystem för arbetskraftsservice samt de gränssnitt som behövs för att man ska kunna ansluta sig till helheten av kundinformationssystem ( riksomfattande informationssystemtjänster för arbetskraftsservice ). De riksomfattande informationssystemtjänsterna för arbetskraftsservice ska utvecklas i samarbete med arbetskraftsmyndigheterna och med beaktande av tillgängliga anslag.
120 a §Tillägg till helheten av kundinformationssystem
Arbetskraftsmyndigheter kan skaffa tillägg som kompletterar den helhet av kundinformationssystem som avses i 120 § 2 mom. Ett tillägg kan tas in i den helheten förutsatt att tillägget
uppfyller de tekniska krav och krav avseende datasäkerhet som Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret har definierat,
inte överlappar den helhet av kundinformationssystem som den i det momentet föreskrivna användningsskyldigheten avser.
Om de gränssnitt som behövs för att ta in tillägget eller de övriga tekniska kraven eller kraven avseende datasäkerhet inte har definierats, ska Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret fatta beslut om huruvida ett gränssnitt ska genomföras med beaktande av de övriga utvecklingsbehoven inom de riksomfattande informationssystemtjänsterna för arbetskraftsservice.
På behandling av personuppgifter som sker i ett tillägg tillämpas bestämmelserna om användningsändamål för kunduppgifter i 112 § och bestämmelserna om uppgifter som får behandlas i 114 §. När personuppgifter behandlas i ett tillägg är det arbetskraftsmyndigheten som svarar för de skyldigheter och uppgifter som föreskrivs för personuppgiftsansvariga i den allmänna dataskyddsförordningen.
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret kan stänga förbindelsen mellan ett tillägg och den informationsresurs för kunduppgifter som avses i 120 §, om tillägget äventyrar datasäkerheten eller integritetsskyddet eller om personuppgifter behandlas i strid med 3 mom.
121 §Uppgifter som ska föras in i den nationella informationsresursen för arbetskraftsservice
Arbetskraftsmyndigheter och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret är skyldiga att i den nationella informationsresursen föra in de uppgifter som behövs
för att ordna och producera arbetskraftsservice,
för att ordna, producera och följa upp tjänster för internationell rekrytering,
för att ordna kundservice över kommungränserna eller gränserna mellan sysselsättningsområden samt för rådgivning som gäller arbetskraftsservice,
för allmän styrning, planering och utveckling av arbetskraftsservice,
för att följa upp och utvärdera hur sysselsättningsförvaltningen är organiserad, och
för statistikföring och kunskapsbaserad ledning.
122 §Radering och arkivering av uppgifter införda i den nationella informationsresursen för arbetskraftsservice
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ska radera alla uppgifter om en kund eller serviceproducent ur den nationella informationsresursen när fyra år har förflutit från den dag då kundrelationen eller avtalsförhållandet upphörde. En uppgift behöver dock inte raderas om den behövs för att sköta ett uppdrag som baserar sig på bestämmelser eller ett ärende som fortfarande är anhängigt.
123 §Personuppgiftsansvariga för den nationella informationsresursen för arbetskraftsservice
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret och arbetskraftsmyndigheterna är gemensamt personuppgiftsansvariga för den nationella informationsresurs som avses i 120 §.
I fråga om den nationella informationsresursen svarar Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret för följande:
skyldigheter för personuppgiftsansvariga enligt artikel 12.1 och 12.2 i den allmänna dataskyddsförordningen,
inbyggt dataskydd och dataskydd som standard enligt artikel 25 i den förordningen,
säkerhet i samband med behandlingen enligt artikel 32 i den förordningen,
konsekvensbedömning avseende dataskydd enligt artikel 35 i den förordningen,
förhandssamråd enligt artikel 36 i den förordningen och sådana andra skyldigheter med anknytning till informationssystemets informationssäkerhet som den personuppgiftsansvarige har enligt den förordningen.
Arbetskraftsmyndigheterna ansvarar för de andra än i 2 mom. avsedda skyldigheter som i den allmänna dataskyddsförordningen föreskrivs för personuppgiftsansvariga. Varje arbetskraftsmyndighet är personuppgiftsansvarig när det gäller kunderna.
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret eller arbetskraftsmyndigheten ansvarar för sina egna kunders del för att uppgifter lämnas ut ur den nationella informationsresursen till sådana aktörer som oberoende av sekretessbestämmelserna enligt lag har rätt att få uppgifter om kunder inom arbetskraftsservice.
124 §Användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ska utan dröjsmål anmäla avvikelser som upptäckts i logginformationen för helheten av kundinformationssystem till den arbetskraftsmyndighet vars personal har de användarrättigheter som avvikelserna har samband med. Arbetskraftsmyndigheten ska utan dröjsmål utreda vad de upptäckta avvikelserna beror på och, om avvikelserna beror på felaktigt eller lagstridigt förfarande, vidta behövliga åtgärder.
125 §Beviljande av användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem
Användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem får beviljas personer anställda vid kommuner, samkommuner, Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret, arbets- och näringsministeriet eller Tillstånds- och tillsynsverket som sköter
uppgifter enligt denna lag,
sådana uppgifter enligt lagen om främjande av integration som gäller arbetskraftsservice,
uppgifter som gäller i lagen om yrkesutbildning avsedd arbetskraftsutbildning,
sådana uppgifter avseende tjänster för internationell rekrytering eller riksomfattande rådgivning inom arbetskraftsservice eller utkomstskydd för arbetslösa som avses i lagen om livskraftscentralerna och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret,
uppgifter enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa,
uppgifter inom tillsyn, utveckling, uppföljning, statistikföring, prognostisering eller styrning som hänför sig till sådana tjänster, stöd eller kundprocesser som avses i 1–3 punkten eller 3 a-punkten eller till systemet för utkomstskydd för arbetslösa,
uppgifter för personuppgiftsansvariga eller uppgifter som gäller kontroll av användarrättigheter eller insamling av logginformation.
Användarrättigheter får dessutom beviljas den som
är anställd hos en aktör som på uppdrag av arbets- och näringsministeriet eller Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret utför särskild utvärdering, granskning eller utredning och där sköter utvärderings-, gransknings- eller utredningsuppgifter,
är anställd hos en aktör som på uppdrag av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret utför utvecklings- eller förvaltningsuppgifter inom i 120 § avsedda informationssystemtjänster och där sköter sådana utvecklings- eller förvaltningsuppgifter,
är anställd hos en producent av arbetskraftsservice och där sköter uppgifter som gäller arbetskraftsservice.
Arbetskraftsmyndigheten beviljar användarrättigheter som gäller den riksomfattande helheten av kundinformationssystem till anställda hos kommunen eller samkommunen samt till anställda hos i 2 mom. 3 punkten avsedda producenter av arbetskraftsservice, när det är fråga om tjänster som arbetskraftsmyndigheten har upphandlat. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret beviljar användarrättigheter till sina anställda samt till anställda vid arbets- och näringsministeriet och vid Tillstånds- och tillsynsverket. Centret beviljar dessutom användarrättigheter till personer anställda hos en i 2 mom. avsedd aktör som inte är verksam inom arbetskraftsservice, när det är fråga om service som centret eller arbets- och näringsministeriet har beställt eller upphandlat.
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret svarar för det tekniska aktiverandet av användarrättigheterna på basis av en anmälan från den myndighet som beviljat användarrättigheterna.
126 §Ändring och upphävande av användarrättigheter till den riksomfattande helheten av kundinformationssystem
Den myndighet som beviljat användarrättigheterna ska utan dröjsmål underrätta Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret om att rättigheterna upphävs eller ändras. Statliga myndigheter som avses i 125 § 1 mom. och i 125 § 2 mom. avsedda aktörer som inte är verksamma inom arbetskraftsservice ska utan dröjsmål underrätta den myndighet som beviljat deras anställda användarrättigheter om grunderna på vilka användarrättigheterna upphävs eller ändras. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret svarar för det tekniska upphävandet eller ändrandet av användarrättigheter på basis av en anmälan från den myndighet som beviljat användarrättigheterna.
130 §Informationsresurs för jobbsökarprofiler
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret är personuppgiftsansvarig för informationsresursen för jobbsökarprofiler.
131 §Övervakning av användningen av serviceplattformen
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ska upprätta användarvillkoren för serviceplattformen och övervaka användningen av plattformen samt övervaka att det innehåll som publiceras på plattformen överensstämmer med lag och med användarvillkoren. Användarvillkoren kan omfatta tjänsteanvändares och administratörens ansvar, tekniska krav avseende användning av serviceplattformen, preciserande genomförandevillkor för datasäkerheten och giltighetsvillkor för användarvillkoren. Närmare bestämmelser om innehållet i användarvillkoren får utfärdas genom förordning av statsrådet.
Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret kan uppmana den som använder serviceplattformen att inom utsatt tid radera sådana delar av det innehåll som användaren publicerat som strider mot lag eller mot användarvillkoren. Om användaren inte iakttar uppmaningen inom utsatt tid, får centret radera innehållet i fråga. Om innehåll som användaren publicerat på plattformen upprepade gånger strider mot lag eller användarvillkoren, får Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret förhindra användaren från att använda plattformen för viss tid.
Utöver vad som föreskrivs i 49 § får även Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ta bort en platsanmälan från serviceplattformen.
145 §Omprövningsbegäran och besvär
Om inte något annat föreskrivs i denna lag får omprövning begäras i ett beslut som en arbetskraftsmyndighet eller Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret har fattat med stöd av denna lag. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026.
FvUB 15/2025
RSv 74/2025
Helsingfors den 27 juni 2025
Republikens PresidentAlexander StubbKommun- och regionministerAnna-Kaisa Ikonen