Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken 2022–2025
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut
upphävs i statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken 2022–2025 ( 178/2022 ) 20 § 3 mom. samt
ändras förordningens rubrik, 1, 2, 5, 7 och 9–13 §, 14 § 1 och 2 mom., 15 § 1 och 2 mom. samt 18 § som följer:
Statsrådets förordningom infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av förnybar gas och förnybart väte i trafiken 2022–2025
1 §Tillämpningsområde
Denna förordning innehåller bestämmelser om beviljande, utbetalning och användning av stöd för främjande av infrastruktur för eltrafik och användning av förnybar gas och förnybart väte i trafiken i enlighet med planen för återhämtning och resiliens enligt artikel 18 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens, nedan återhämtningsförordningen , och i enlighet med statsbudgeten.
2 §Definitioner
I denna förordning avses med:
1) principen om att inte orsaka betydande skada principen orsaka inte betydande skada enligt artikel 2.6 i återhämtningsförordningen,
2) biogas biogas som avses i 4 § 8 punkten i lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen (393/2013),
3) förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung flytande och gasformiga bränslen vilkas energiinnehåll hämtas från andra förnybara energikällor än biomassa,
4) förnybart väte vätgas som producerats med förnybar energi med iakttagande av bestämmelserna om förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor,
5) tungt motorfordon motorfordon som är konstruerade och tillverkade primärt för befordran av passagerare och deras bagage och som har mer än åtta sittplatser utöver förarplatsen samt motorfordon som är konstruerade och tillverkade primärt för godsbefordran och vars högsta vikt överstiger 3,5 ton,
6) laddningspool en eller flera laddningsstationer på en viss plats,
7) laddningsstation en fysisk anläggning som finns på en viss plats och som består av en eller flera laddningspunkter,
8) laddningspunkt ett fast eller mobilt gränssnitt, via eller utan anslutning till elnät, som möjliggör överföring av el till ett elfordon och som, även om den kan ha ett eller flera anslutningsdon för att passa olika typer av anslutningsdon, kan ladda endast ett elfordon åt gången, och som utesluter anordningar med en uteffekt på högst 3,7 kilowatt vars primära syfte inte är laddning av elfordon,
9) TEN-T-förordningen Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2024/1679 om unionens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet, om ändring av förordningarna (EU) 2021/1153 och (EU) nr 913/2010 och om upphävande av förordning (EU) nr 1315/2013,
10) stomvägnätet landsvägar inom Finlands territorium som hör till det stomvägnät som avses i artikel 10 i TEN-T-förordningen,
11) övergripande vägnät landsvägar inom Finlands territorium som hör till det utvidgade stomnät och det övergripande nät som avses i artikel 10 i TEN-T-förordningen.
5 §Projekt som kan få stöd
Stöd kan beviljas för
investeringsprojekt för laddningspooler avsedda för tunga motorfordon som placeras vid stomvägnätet där laddningspoolen har en uteffekt på minst 3 600 kilowatt och omfattar minst två laddningspunkter med en individuell uteffekt på minst 350 kilowatt,
investeringsprojekt för laddningspooler avsedda för tunga motorfordon som placeras vid det övergripande vägnätet utanför stomvägnätet där laddningspoolen har en uteffekt på minst 1 500 kilowatt och omfattar minst en laddningspunkt med en individuell uteffekt på minst 350 kilowatt,
investeringsprojekt för fasta tankningsstationer för gas utanför det finländska naturgassystemet som placeras vid det övergripande vägnätet, om tankningsstationen är avsedd för påfyllning av fordon med biogas eller förnybara gasformiga bränslen av icke-biologiskt ursprung i flytande form,
investeringsprojekt för tankningsstationer för tunga motorfordon som distribuerar endast förnybart väte och placeras vid stomvägnätet där tankningsstationen är utformad för en kumulativ tankningskapacitet på minst 1 ton per dag och är utrustade med en dispenser för minst 700 bar.
En laddningspool anses vara placerad vid vägnätet om laddningspoolen placeras högst 3 kilometer från vägnätets utfart i fråga om minst två färdriktningar. En tankningsstation anses vara placerad vid vägnätet om den placeras högst 10 kilometer från vägnätets utfart i fråga om minst två färdriktningar.
I ett investeringsprojekt för en laddningspool ska varje laddningspunkt ha en individuell uteffekt på minst 350 kilowatt. Laddningspoolens elanslutning ska ensam eller tillsammans med ett ellager ge laddningspoolen samma uteffekt som krävs av laddningspoolen enligt 1 mom. Laddningspoolens elanslutnings uteffekt ska vara minst hälften av den uteffekt som krävs av laddningspoolen enligt 1 mom. När ett ellager används ska elanslutningen och ett fulladdat ellager ge laddningspoolen den uteffekt som krävs av laddningspoolen enligt 1 mom. i minst 60 minuter.
På två av laddningspoolens laddningspunkter och på varje tankningspunkt ska det samtidigt finnas plats för ett motorfordon med släpvagn oberoende av storlek, med undantag för fordon för specialtransporter.
Stöd kan inte beviljas projekt som placeras i hamnar.
7 §Förutsättningar för beviljande av stöd
De allmänna förutsättningarna för att stöd ska kunna beviljas är att
projektet inte skulle genomföras utan stödet,
de tankningsstationer eller laddningspooler som ingår i projektet tas i bruk inom 36 månader från det att beslutet om beviljande av stöd har fattats,
det innan tidsfristen för inlämning av anbud löpt ut inte i fråga om projektet har inletts byggnadsarbete, gjorts någon sådan bindande beställning av en huvudanordning, fattats något sådant bindande investeringsbeslut eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att projektet inte kan inhiberas,
inget annat offentligt stöd har beviljats eller söks för projektet,
det inte är fråga om ett sådant projekt vars syfte är att säkerställa att den som ansöker om stöd uppfyller en skyldighet enligt godkänd lagstiftning att bygga en tankningsstation eller en laddningspool,
Det att projektet inletts hindrar inte att stöd beviljas, om stödet gäller en avgränsad del av projektet och den avgränsade del som finansieras med stödet inte har inletts på det sätt som avses i 1 mom. 3 punkten.
Ytterligare förutsättningar för beviljande av stöd är att
tankningsstationerna för väte står fritt till alla vätedrivna motorfordons förfogande, laddningspoolerna står till alla eldrivna tunga motorfordons förfogande och tankningsstationerna för förnybar gas står till förfogande för alla gasdrivna tunga motorfordon som tankar gas i flytande form
utan några diskriminerande villkor, med undantag för behövliga identifierings-, användnings- och betalningsvillkor,
alla tider på dygnet, med undantag för nödvändiga reparations-, service- och underhållsavbrott, och
så att de bruksavgifter som tas ut av andra än stödmottagaren motsvarar marknadspriser,
det inom en körsträcka på 40 kilometer från en laddningspool som placeras vid stomvägnätet inte finns någon av följande som uppfyller kraven i 1 punkten och 5 § 1 mom. 1 punkten:
en annan laddningspool,
ett investeringsprojekt som fått stöd i ett tidigare anbudsförfarande av Energimyndigheten och vars stödbeslut är i kraft,
en laddningspool som ingår i ett anbud som fått ett lägre jämförelsetal i samma anbudsförfarande,
det inom en körsträcka på 80 kilometer från en laddningspool som placeras vid det övergripande vägnätet utanför stomvägnätet inte finns någon av följande som uppfyller kraven i 1 punkten och 5 § 1 mom. 2 punkten:
en annan laddningspool,
ett investeringsprojekt som fått stöd i ett tidigare anbudsförfarande av Energimyndigheten och vars stödbeslut är i kraft,
en laddningspool som ingår i ett anbud som fått ett lägre jämförelsetal i samma anbudsförfarande,
ett projekt för en laddningspool vid stomvägnätet som får ett positivt stödbeslut i samma anbudsförfarande,
det inom en körsträcka på 150 kilometer från tankningsstationen för väte inte finns någon av följande som uppfyller kraven i 1 punkten och 5 § 1 mom. 4 punkten:
en annan tankningsstation för väte,
ett investeringsprojekt som fått stöd i ett tidigare anbudsförfarande av Energimyndigheten och vars stödbeslut är i kraft,
en tankningsstation för väte som ingår i ett anbud som fått ett lägre jämförelsetal i samma anbudsförfarande,
vägen till laddningspoolen anges med skyltar som placeras i båda färdriktningarna vid stomvägnätet eller det övergripande vägnätet före de utfarter från vilka körsträckan till laddningspoolen är högst tre kilometer.
9 §Anbudsförfarande
Energimyndigheten beslutar om beviljande av stöd på basis av ett anbudsförfarande. Energimyndigheten ska ordna anbudsförfarandet på ett opartiskt och icke-diskriminerande sätt samt informera om tidpunkten för anbudsförfarandet, tidsfristerna och andra sådana omständigheter som är av väsentlig betydelse med tanke på anbudsförfarandet och lämnandet av anbud.
Vid anbudsförfarandet konkurrensutsätts projekten i sina egna grupper enligt följande:
1) grupp 1: anbud som gäller investeringsprojekt för laddningspooler för tunga motorfordon vid stomvägnätet,
2) grupp 2: anbud som gäller investeringsprojekt för laddningspooler för tunga motorfordon vid det övergripande vägnätet utanför stomvägnätet,
3) grupp 3: anbud som gäller investeringsprojekt för tankningsstationer för flytande biogas och förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung i gasform,
4) grupp 4: anbud som gäller investeringsprojekt för tankningsstationer för tunga motorfordon som distribuerar endast förnybart väte.
I anbudsförfarandet konkurrensutsätts anbuden i grupp 1 före grupp 2.
Energimyndigheten ska besluta om uteslutning av ett anbud ur anbudsförfarandet om
1) Energimyndigheten har kännedom om en i 84 § i lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (1398/2016) avsedd grund enligt vilken anbudet ska uteslutas ur anbudsförfarandet vid ett anbudsförfarande som ordnats i enlighet med den lagen,
2) anbudet har baserat sig på sådana avtal eller samordnade förfaranden mellan sökandena av stöd eller en sökande av stöd och någon annan eller beslut av sammanslutningar av sådana parter, som syftar till att på ett betydande sätt hindra, begränsa eller snedvrida anbudsförfarandet eller som leder till att anbudsförfarandet på ett betydande sätt hindras, begränsas eller snedvrids.
10 §Fördelningen av stöd
Innan anbudsförfarandet ordnas fördelas det anslag som enligt statsbudgeten står till förfogande till olika grupper genom beslut av arbets- och näringsministeriet.
11 §Anbud
Anbud ska lämnas in till Energimyndigheten senast den dag som myndigheten meddelat. Den som ansöker om stöd ska i anbudet lämna sådana uppgifter som behövs för att ärendet ska kunna bedömas och avgöras. Anbudet ska också i övrigt uppfylla kraven, villkoren och grunderna för anbudsförfarandet. Energimyndigheten fastställer anbudsblanketten.
Av anbudet och dess bilagor ska åtminstone följande uppgifter framgå:
1) sökandens officiella namn, adressuppgifter, e-postadress, företags- och organisationsnummer samt uppgift om huruvida sökanden hör till en koncern och huruvida sökanden är ett sådant mikroföretag, litet företag, medelstort företag eller stort företag som avses i Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd,
2) en beskrivning av projektet och projektets syfte enligt 5 §,
3) hur förutsättningarna för projektet enligt 7 § uppfylls,
4) ett kostnadsförslag för projektet,
5) det behövliga stödbeloppet och dess andel av de godtagbara kostnaderna,
6) en förbindelse om att en försäkring har tecknats eller att det har vidtagits andra motsvarande åtgärder med tanke på en eventuell skada,
7) uppgifter som behövs för att anbuden ska kunna jämföras,
8) en redogörelse för andra offentliga stöd som har sökts och beviljats för projektet,
9) koordinaterna för laddningspoolens eller tankningsstationens läge och, om det ännu inte finns någon körväg till laddningspoolen eller tankningsstationen för väte, uppgift om den kommande körvägen.
Anbudet ska innehålla en utredning enligt 6 § över att projektet är förenligt med principen om att inte orsaka betydande skada.
Ett anbud får omfatta en laddningspool eller en tankningsstation.
12 §Jämförelse av anbud
Jämförelsen av de anbud som lämnats in vid ett anbudsförfarande med andra anbud som lämnats in i samma grupp baserar sig på ett jämförelsetal som räknats fram för anbuden.
Jämförelsetalet är stödbehovet i euro enligt anbudet. Om laddningspoolen som ingår i projektet dock placeras högst tre kilometer från minst tre utfarter från en landsväg som hör till det övergripande vägnätet, fås jämförelsetalet genom att multiplicera stödbehovet enligt anbudet i euro med talet 0,7.
Om jämförelsetalet för två eller flera projekt är detsamma och det är nödvändigt att fastställa det minsta jämförelsetalet av dessa, avgörs det minsta jämförelsetalet genom lottning.
13 §Beslut om beviljande av stöd
Energimyndigheten beslutar om beviljande av stöd. Stöd beviljas i varje grupp till de anbud som fått det lägsta jämförelsetalet inom ramen för det anslag som tagits in i statsbudgeten för året i fråga samt arbets- och näringsministeriets beslut om riktande av stödet.
Stöd får dock inte beviljas investeringsprojekt för laddningspooler eller tankningsstationer om alla anbud som gäller projekttypen i fråga kommer från i bokföringslagen (1336/1997) avsedda koncernföretag som hör till samma koncern, och inte heller till den del det sammanlagda stödbeloppet till sådana koncernföretag skulle överstiga 40 procent av det stöd som enligt arbets- och näringsministeriets beslut om riktande av stödet står till förfogande för projekttypen i fråga.
Om värdet av ett enskilt anbud överstiger beloppet av det anslag som allokerats till gruppen i fråga genom arbets- och näringsministeriets beslut, ska anbudet förkastas.
14 §Stödets maximibelopp och godtagbara kostnader
I fråga om investeringsprojekt för laddningspooler är stödets andel av de godtagbara kostnaderna högst 50 procent, i fråga om investeringsprojekt för tankningsstationer för förnybar gas högst 30 procent och i fråga om investeringsprojekt för tankningsstationer för väte högst 40 procent.
Godtagbara kostnader kan vara sådana direkta kostnader för ett investeringsprojekt som föranleds av anskaffning och installation av maskiner och anordningar som hänför sig till laddnings- och tankningsinfrastrukturen, av byggnadstekniska arbeten och av röjnings- och jordbyggnadsarbeten. Godtagbara kostnader kan också vara sådana kostnader som har föranletts av att investeringsprojektet har genomförts i större omfattning eller med högre laddnings- eller tankningseffekt än vad som förutsätts i stödbeslutet. När det gäller investeringsprojekt för laddningspooler kan dessutom direkta kostnader för elanslutning, elcentral, kablar och kabeldragning godkännas.
15 §Ansökan om utbetalning av stöd
Stödmottagaren ska till Energimyndigheten lämna en ansökan om utbetalning av stödet jämte bilagor inom två månader från det att en laddningspool eller en tankningsstation som ingår i projektet ska ha tagits i bruk enligt stödbeslutet. Energimyndigheten kan på ansökan bevilja förlängd tid för ibruktagande av en tankningsstation eller en laddningspool och för inlämnande av ansökan om utbetalning av stöd, om ansökan om förlängd tid lämnas in före utgången av den ovan nämnda tidsfristen och grunden för ansökan är att leveransen av projektets huvudanordning eller elanslutning har fördröjts.
Stödmottagaren ska innan den ansökan om utbetalning av stöd som avses i 1 mom. lämnas in upprätta följande handlingar och på begäran lämna dem till Energimyndigheten:
1) en tillförlitlig kostnadsredovisning för projektets faktiska och betalda kostnader,
2) uppgift om att den egendom som är föremål för stödet har försäkrats eller att det har vidtagits andra motsvarande åtgärder med tanke på en eventuell skada,
3) en rapport av en i 1 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i revisionslagen (1141/2015) avsedd revisor över de iakttagelser som gäller de kostnader som redovisats för projektet under hela projektperioden.
18 §Stödtagarens utrednings- och anmälningsskyldighet
Stödmottagaren ska till Energimyndigheten anmäla sådana förändrade omständigheter som påverkar iakttagandet av begränsningen beträffande användning eller överlåtelse av egendomen eller som påverkar användningen av egendomen för det ändamål som anges i stödbeslutet samt andra förändrade omständigheter som avses i 17 § 1 mom. omedelbart efter det att händelsen inträffat, dock senast två månader från händelsen.
Stödmottagaren ska utan dröjsmål men dock senast en månad efter att de laddningspooler eller tankningsstationer som ingår i projektet har tagits i bruk publicera uppgifterna om dessa på sin webbplats.
Stödmottagaren ska på begäran lämna Energimyndigheten en redogörelse för projektets faktiska effekter.
Stödmottagaren är dessutom skyldig att på Energimyndighetens begäran lämna myndigheten uppgifter om användningen av och funktionaliteten hos den egendom som är föremål för stödet.
Stödmottagaren kan genom en egen anmälan avstå från ett beviljat stöd. Stödmottagaren ska utan dröjsmål underrätta Energimyndigheten om projektet inte inleds enligt den tidsplan som anges i stödbeslutet eller om projektet annars fördröjs från den tidsplan som anges i stödbeslutet.
Denna förordning träder i kraft den 3 september 2024.
På infrastrukturstöd som beviljats före ikraftträdandet av denna förordning tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet.
Helsingfors den 29 augusti 2024
Miljö- och klimatministerKai MykkänenSpesialsakkunnigTuuli Oikarinen