Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

178/2022

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om infrastrukturstöd för främjande av eltrafik och för användning av biogas och förnybart väte i trafiken 2022–2025

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 8 § i statsunderstödslagen (688/2001):

1 §Tillämpningsområde

Denna förordning innehåller bestämmelser om beviljande, utbetalning och användning av stöd för främjande av infrastruktur för eltrafik och användning av biogas och förnybart väte i trafiken i enlighet med Finlands plan för återhämtning och resiliens enligt artikel 18 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens, nedan återhämtningsförordningen , och i enlighet med statsbudgeten.

2 §Definitioner

I denna förordning avses med

1) 

principen om att inte orsaka betydande skada principen orsaka inte betydande skada enligt artikel 2.6 i återhämtningsförordningen,

2) 

biogas biogas enligt 4 § 8 punkten i lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen (393/2013), nedan hållbarhetslagen ,

3) 

förnybara gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung gasformiga drivmedel enligt 4 § 16 punkten i hållbarhetslagen,

4) 

förnybart väte väte som framställts av vatten genom utnyttjande av förnybar elektricitet eller genom reformering av biogas eller biokemisk omvandling av biomassa.

3 §Statsbidragsmyndighet

Energimyndigheten beslutar om beviljande av stöd och sköter övriga uppgifter som anknyter till det.

4 §Stödets förenlighet med Europeiska unionens inre marknad

En förutsättning för att stöd ska kunna beviljas är att de villkor för beviljande av stöd och de särskilda villkor som gäller stödkategorin som anges i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, nedan den allmänna gruppundantagsförordningen , iakttas, om stödet omfattas av tillämpningsområdet för nämnda förordning.

Om stödet inte omfattas av tillämpningsområdet för den förordning som avses i 1 mom. men omfattas av tillämpningsområdet för kommissionens förordning (EU) nr 1407/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse, ska på motsvarande sätt den sistnämnda förordningen iakttas vid beviljandet av stöd i stället för den förordning som nämns i 1 mom.

Om stödet inte omfattas av tillämpningsområdet för de förordningar som nämns i 1 eller 2 mom., är en förutsättning för att stöd ska kunna beviljas och betalas att Europeiska kommissionen har godkänt stödet som förenligt med den inre marknaden.

5 §Projekt som kan få stöd

Stöd kan beviljas för

1) 

investeringsprojekt för laddningspunkter för fordon som innefattar en eller flera laddningspunkter för snabbladdning lämpade för laddning av eldrivna fordon så att den samtidiga likströmsladdningseffekten hos varje laddningspunkt är mer än 22 kilowatt,

2) 

investeringsprojekt för laddningspunkter för lokal kollektivtrafik som innefattar minst en laddningspunkt lämpad för laddning av eldrivna i fordonslagen (82/2021) avsedda bussar,

3) 

investeringsprojekt för fasta tankstationer för gas som är belägna utanför det finländska naturgassystemet, om tankstationerna i första hand är avsedda för påfyllning av fordon med biogas eller förnybara gasformiga drivmedel av icke-biologiskt ursprung i komprimerad eller flytande form,

4) 

investeringsprojekt för tankstationer för förnybart väte, om tankstationerna i första hand är avsedda för påfyllning av fordon med förnybart väte som drivmedel.

6 §Påvisande av överensstämmelse med principen om att inte orsaka betydande skada

Den som ansöker om stöd ska påvisa att projektet uppfyller kraven enligt principen om att inte orsaka betydande skada.

Projektet får inte

1) 

orsaka betydande skada på grundval av en bedömning i två steg i enlighet med kommissionens tillkännagivande om teknisk vägledning om tillämpningen av principen om att inte orsaka betydande skada inom ramen för förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens (2021/C 58/01), eller

2) 

omfatta verksamheter som avses i 3 mom.

Stöd kan inte beviljas för

1) 

verksamheter som gäller fossila bränslen,

2) 

verksamheter inom ramen för Europeiska unionens utsläppshandelssystem för vilka de beräknade växthusgasutsläppen inte underskrider de relevanta riktmärkena,

3) 

verksamheter i anslutning till avstjälpningsplatser, avfallsförbränningsanläggningar och anläggningar för mekanisk biologisk behandling, eller

4) 

verksamheter där långsiktigt bortskaffande av avfall kan medföra olägenhet för miljön.

Den som ansöker om stöd ska i projektet följa Finlands och Europeiska unionens miljölagstiftning.

7 § Förutsättningar för beviljande av stöd

De allmänna förutsättningarna för att stöd ska kunna beviljas är att

1) 

projektet inte skulle genomföras eller den nya teknik som ingår i projektet inte skulle tas i bruk utan stödet,

2) 

de tankstationer för gas eller väte eller de laddningspunkter som ingår i projektet tas i bruk inom 20 månader från det att beslutet om beviljande av stöd har fattats,

3) 

det innan tidsfristen för inlämning av anbud löpt ut inte i fråga om projektet har fattats något sådant bindande investeringsbeslut, gjorts någon sådan beställning av en huvudanordning, fattats något sådant beslut om inledande av byggnadsarbetet eller ingåtts någon annan sådan förbindelse som innebär att det inte längre är möjligt att inhibera projektet utan betydande ekonomisk förlust,

4) 

inget annat offentligt stöd har beviljats för projektet,

5) 

det inte är fråga om ett sådant projekt vars syfte är att säkerställa att den som ansöker om stöd uppfyller en skyldighet enligt godkänd lagstiftning att bygga en tankstation för gas eller väte eller en laddningspunkt.

Det att projektet inletts hindrar inte att stöd beviljas, om stödet gäller en avgränsad del av projektet och den avgränsade del som finansieras med stödet inte har inletts på det sätt som avses i 1 mom. 3 punkten eller om det är fråga om en förbindelse gällande en tankstation för gas och något bindande beslut om tankstationens förläggningsplats inte har fattats. Inledande av de röjnings- och jordbyggnadsarbeten som har samband med projektet hindrar inte heller att stöd beviljas.

Ytterligare förutsättningar för beviljande av stöd är att

1)

tankstationerna för gas eller väte eller laddningspunkterna för snabbladdning av fordon fritt står till alla användares och konsumenters förfogande

a)

utan några diskriminerande villkor, med undantag för behövliga identifierings-, användnings- och betalningsvillkor, och

b)

alla tider på dygnet, med undantag för nödvändiga reparations-, service- och underhållsavbrott,

2) 

minimikapaciteten för fortlöpande påfyllning i fråga om tankstationer för gas som är belägna inom samma fastighet är 100 kilogram per timme och att volymen hos den enskilda tankstationens lager möjliggör påfyllning av minst 200 kilogram gas per timme,

3) 

minimikapaciteten för fortlöpande påfyllning i fråga om tankstationer för gas för tung trafik som är belägna inom samma fastighet är 400 kilogram per timme under den första timmen och den enskilda tankstationens kompressorkapacitet är minst 200 kilogram per timme fortlöpande,

4)

laddningspunkterna för snabbladdning av fordon

a)

har en dataförbindelse såväl mellan fordonet och laddningspunkten som mellan laddningspunkten och laddningsserviceproducenten, så att laddningen kan mätas och styras i realtid och laddningseffekten kan justeras uppåt och neråt utan att laddningen avbryts, och

b)

överensstämmer med de tekniska specifikationer som anges i bilaga II till Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen, nedan infrastrukturdirektivet ,

5) 

laddningspunkterna för lokal kollektivtrafik överensstämmer med artikel 1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2021/1444 om komplettering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU vad gäller standarder för laddningsstationer för elbussar,

6) 

tankstationerna för förnybart väte överensstämmer med de tekniska specifikationer som anges i bilaga II till infrastrukturdirektivet.

8 §Stödmottagare

Stöd kan beviljas till företag, kommuner och andra sammanslutningar.

Stöd beviljas dock inte till

1) 

organisationer vars verksamhet finansieras genom statsbudgeten,

2) 

ämbetsverk, institutioner eller andra organ som hör till en sådan ekonomiförvaltningsorganisation som avses i lagen om statsbudgeten (423/1988),

3) 

dem som driver ett anläggningsprojekt för vilket de får statsandel,

4) 

bostadsaktiebolag, bostadsfastigheter eller projekt i anslutning till dem,

5) 

gårdsbruksenheter, med undantag för sådana projekt i anslutning till gårdsbruksenheter som kan avskiljas från produktionsverksamheten inom jordbruket,

6) 

sådana företag i svårigheter som avses i artikel 2.18 i den allmänna gruppundantagsförordningen,

7) 

sammanslutningar som har blivit föremål för en utsökningsåtgärd, har försatts i likvidation eller konkurs eller har blivit föremål för ett saneringsförfarande enligt lagen om företagssanering (47/1993) eller som inte har följt ett sådant beslut om återkrav av stöd som avses i 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001).

9 §Anbudsförfarande

Energimyndigheten beslutar om beviljande av stöd på basis av ett anbudsförfarande. Energimyndigheten ska ordna anbudsförfarandet på ett opartiskt och icke diskriminerande sätt samt informera om tidpunkten för anbudsförfarandet, tidsfristerna och andra sådana omständigheter som är av väsentlig betydelse med tanke på anbudsförfarandet och lämnandet av anbud.

Vid anbudsförfarandet konkurrensutsätts projekten i sina egna grupper enligt följande:

1) 

grupp 1: anbud om investeringsprojekt som gäller laddningspunkter för snabbladdning av fordon,

2) 

grupp 2: anbud om investeringsprojekt som gäller laddningspunkter för lokal kollektivtrafik,

3) 

grupp 3: anbud om investeringsprojekt som gäller tankstationer för komprimerad biogas,

4) 

grupp 4: anbud om investeringsprojekt som gäller tankstationer för kondenserad biogas,

5) 

grupp 5: anbud om investeringsprojekt som gäller tankstationer för förnybart väte.

Energimyndigheten ska besluta om uteslutning av ett anbud ur anbudsförfarandet om

1) 

Energimyndigheten har kännedom om en i 84 § i lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (1398/2016) avsedd grund enligt vilken anbudet ska uteslutas ur anbudsförfarandet vid ett anbudsförfarande som ordnats i enlighet med den lagen,

2) 

anbudet har baserat sig på sådana avtal eller samordnade förfaranden mellan sökandena av stöd eller en sökande av stöd och någon annan eller beslut av sammanslutningar av sådana parter, som syftar till att på ett betydande sätt hindra, begränsa eller snedvrida anbudsförfarandet eller som leder till att anbudsförfarandet på ett betydande sätt hindras, begränsas eller snedvrids.

10 §Fördelningen av stöd

Det anslag som enligt statsbudgeten står till förfogande fördelas mellan projekt som hör till olika grupper i enlighet med vad som bestäms i statsbudgeten.

Om det i fråga om projekt i grupp 1, 3 eller 4 inte har lämnats anbud som med minst 20 procent överskrider det anslag som anvisats för gruppen i fråga, ska den andel av anslaget som fördelas på projekt i den aktuella gruppen minskas så att det ovannämnda villkoret uppfylls.

Om det i fråga om projekt i grupp 2 inte har lämnats anbud som motsvarar minst det anslag som anvisats för dem, ska det anslag som förblir oanvänt överföras till projekt i grupp 1.

Om det i fråga om projekt i grupp 5 inte har lämnats anbud som motsvarar minst det anslag som anvisats för dem, ska det anslag som förblir oanvänt överföras till projekt i grupp 4.

11 §Anbud

Anbud ska lämnas in till Energimyndigheten senast den dag som myndigheten meddelat. Den som ansöker om stöd ska i anbudet lämna sådana uppgifter som behövs för att ärendet ska kunna bedömas och avgöras. Anbudet ska också i övrigt uppfylla kraven, villkoren och grunderna för anbudsförfarandet. Energimyndigheten fastställer anbudsblanketten.

Av anbudet och dess bilagor ska åtminstone följande uppgifter framgå:

1) 

sökandens officiella namn, adressuppgifter, e-postadress, företags- och organisationsnummer samt det huruvida företaget är ett mikroföretag, ett litet företag, ett medelstort företag eller ett stort företag enligt Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd,

2) 

en beskrivning av projektet och projektets syfte enligt 5 §,

3) 

hur förutsättningarna enligt 7 § uppfylls,

4) 

ett kostnadsförslag för projektet,

5) 

det behövliga stödet och dess andel av de godtagbara kostnaderna samt, om stödet som har sökts är minst 500 000 euro, motiveringen till det behövliga beloppet och en lönsamhetskalkyl,

6) 

en förbindelse om att en försäkring har tecknats eller att det har vidtagits andra motsvarande åtgärder med tanke på en eventuell skada,

7) 

uppgifter som behövs för att anbuden ska kunna jämföras,

8) 

en redogörelse för andra offentliga stöd som har sökts och beviljats för projektet.

Om det är fråga om ett projekt som ingår i planen för återhämtning och resiliens, ska anbudet innehålla en utredning i enlighet med vad som föreskrivs i 6 § över att projektet är förenligt med principen om att inte orsaka betydande skada.

Ett enskilt anbud får omfatta flera tankstationer för antingen gas eller väte eller laddningspunkter för snabbladdning av fordon. En förutsättning är att tankstationerna eller laddningspunkterna placeras inom samma fastighet och att anbudet i sin helhet gäller en enda grupp.

Om investeringsprojektet utnyttjar ny teknik, är bland de första av sitt slag i Finland, medför extra kostnader och är förenat med en större risk jämfört med projekt som inbegriper sedvanlig teknik och projektet främjar det kommersiella införandet av energiteknik ( projekt som inbegriper ny teknik ), ska den sökande i bilagan till anbudet redogöra för teknikens nyhetsvärde och riskerna med den samt för de större möjligheterna att dra nytta av den och de merkostnader som den orsakar jämfört med motsvarande projekt som inbegriper sedvanlig teknik.

12 §Jämförelsen av anbud

Jämförelsen av de anbud som lämnats in vid ett anbudsförfarande med andra anbud som lämnats in i samma grupp baserar sig på ett jämförelsetal som räknats fram.

Jämförelsetalet för ett anbud som gäller ett projekt i grupp 1 fås genom att eurobeloppet för det behövliga stöd som anges i anbudet multipliceras med

1) 

talet 0,7, om den fastighet som ingår i projektet är belägen på högst en kilometers avstånd från en landsväg inom Finlands territorium som hör till det övergripande nät som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1315/2013 om unionens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet och om upphävande av beslut nr 661/2010/EU, nedan TEN-T-förordningen ,

2) 

talet 0,9, om den fastighet som ingår i projektet har fler än en laddningspunkt för snabbladdning som står till förfogande samtidigt,

3) 

talet 0,85 om den samtidiga laddningseffekten hos varje laddningspunkt för snabbladdning som ingår i projektet är minst 150 kilowatt men under 300 kilowatt,

4) 

talet 0,75, om projektet omfattar minst en laddningspunkt för snabbladdning vars laddningseffekt är minst 350 kilowatt och som lämpar sig för laddning av eldrivna fordon för tung trafik,

5) 

talet 0,9, om den sammantagna laddningseffekten hos de laddningspunkter som ingår i projektet är minst 300 kilowatt, talet 0,5, om den sammantagna laddningseffekten hos de laddningspunkter som ingår i projektet är minst 1 400 kilowatt, och talet 0,3, om den sammantagna laddningseffekten hos de laddningspunkter som ingår i projektet är minst 3 500 kilowatt,

6) 

talet 0,9, om det vid varje laddningspunkt som ingår i projektet är möjligt att betala med ett betalkort.

Jämförelsetalet för ett anbud som gäller ett projekt i grupp 2 är lika stort som det behövliga stödet enligt anbudet.

Jämförelsetalet för ett anbud som gäller ett projekt i grupp 3 fås genom att eurobeloppet för det behövliga stödet enligt anbudet multipliceras med

1) 

talet 0,7, om den fastighet som ingår i projektet är belägen på högst en kilometers avstånd från en landsväg inom Finlands territorium som hör till det övergripande nät som avses i TEN-T-förordningen,

2) 

talet 0,9, om det inom den fastighet som ingår i projektet finns möjlighet att tanka fordon för tung trafik i enlighet med 7 § 3 mom. 3 punkten.

Jämförelsetalet för ett anbud som gäller ett projekt i grupp 4 fås genom att eurobeloppet för det behövliga stödet enligt anbudet multipliceras med talet 0,7, om den fastighet som ingår i projektet är belägen på högst en kilometers avstånd från en landsväg inom Finlands territorium som hör till det övergripande nät som avses i TEN-T-förordningen.

Jämförelsetalet för ett anbud som gäller ett projekt i grupp 5 fås genom att eurobeloppet för det behövliga stödet enligt anbudet multipliceras med talet 0,7, om den fastighet som ingår i projektet är belägen på högst en kilometers avstånd från en landsväg inom Finlands territorium som hör till det övergripande nät som avses i TEN-T-förordningen.

13 §Beslut om beviljande av stöd

Energimyndigheten beslutar om beviljande av stöd. Stöd beviljas till de anbud som inom sin egen grupp fått det lägsta jämförelsetalet inom ramen för det anslag som tagits in i statsbudgeten för året i fråga.

Stöd får dock inte beviljas för projekt inom grupperna 1 eller 3–5, om samtliga anbud som lämnats för projekt inom samma grupp kommer från sådana till samma koncern hörande koncernföretag som avses i bokföringslagen (1336/1997) och inte heller till den del det sammanlagda beloppet av stöd till sådana koncernföretag skulle överskrida 40 procent av det stöd som enligt statsbudgeten står till förfogande för projekt inom gruppen i fråga.

Om värdet av ett enskilt anbud överstiger beloppet av det anslag i statsbudgeten som allokerats till gruppen i fråga, ska anbudet förkastas.

14 §Stödets maximibelopp och godtagbara kostnader

Stödets andel av de godtagbara kostnaderna är högst 35 procent, om det är fråga om en laddningspunkt för snabbladdning av fordon eller en tankstation för väte, och annars högst 30 procent. Om det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik, är stödets andel av de godtagbara kostnaderna dock högst tio procentenheter högre än dessa värden.

Godtagbara kostnader kan vara sådana direkta kostnader för ett investeringsprojekt som föranleds av anskaffning och installation av maskiner och anordningar som hänför sig till laddnings- och tankningsinfrastrukturen, av byggnadstekniska arbeten och av röjnings- och jordbyggnadsarbeten. Godtagbara kostnader kan också vara sådana kostnader som föranleds av att investeringsprojektet har genomförts i större omfattning eller med högre laddnings- eller tankningseffekt än vad som förutsätts i stödbeslutet. När det gäller investeringsprojekt för laddningspunkter kan dessutom direkta kostnader för elanslutning, elcentral, kablar och kabeldragning godkännas. När det gäller investeringsprojekt för tankstationer för kondenserad gas kan därtill kostnader för tankstationer för komprimerad gas godkännas.

Godtagbara kostnader för ett projekt är inte stödmottagarens

1) 

allmänna omkostnader,

2) 

kostnader för anskaffning av markområden,

3) 

kostnader för byggnader,

4) 

kostnader som hänför sig till en lokal energiproduktionsenhet,

5) 

kostnader som hänför sig till en lokal enhet för lagring av el,

6) 

berednings- och planeringskostnader,

7) 

lönekostnader,

8) 

kostnader för utbildning,

9) 

representationsutgifter,

10) 

räntor och andra finansieringskostnader,

11) 

avgifter som baserar sig på lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992),

12) 

avsättningar med tanke på kostnader,

13) 

resekostnader,

14) 

mervärdesskatter som betalats som en del av anskaffningspriset för varor eller tjänster.

Om investeringsprojektet finansieras genom leasing eller avbetalning eller på något annat motsvarande sätt, kan som utgifter godkännas högst de kostnader som motsvarar inköpspriset för anskaffningen, dock inte förvaltnings-, finansierings-, försäkrings-, reparations- eller underhållskostnader eller andra motsvarande kostnader.

Kostnader för anskaffningar hos parter som står i ekonomisk intressegemenskap med stödmottagaren kan godkännas endast till den del stödmottagaren visar att kostnaderna motsvarar självkostnadspriset. Parterna i en affärstransaktion står i ekonomisk intressegemenskap med varandra, om den ena parten kan utöva bestämmande inflytande eller betydande inflytande över den andra parten vid beslutsfattande om dennas ekonomi och affärsverksamhet eller om en tredje part ensam eller tillsammans med sin närståendekrets utövar bestämmande inflytande över båda parterna i affärstransaktionen.

15 §Ansökan om utbetalning av stöd

Stödmottagaren ska till Energimyndigheten lämna en ansökan om utbetalning av stödet jämte bilagor inom två månader från det att en tankstation för gas eller väte eller en laddningspunkt som ingår i projektet ska ha tagits i bruk enligt stödbeslutet.

Stödmottagaren ska innan den ansökan om utbetalning av stöd som avses i 1 mom. lämnas in upprätta följande handlingar och på begäran lämna dem till Energimyndigheten:

1) 

en tillförlitlig kostnadsredovisning för projektets faktiska och betalda kostnader,

2) 

uppgift om att den egendom som är föremål för stödet har försäkrats eller att det har vidtagits andra motsvarande åtgärder med tanke på en eventuell skada,

3) 

en rapport av en i 1 kap. 2 § 1 punkten i revisionslagen (1141/2015) avsedd revisor över de iakttagelser som gäller de kostnader som redovisats för projektet under hela projektperioden,

4) 

en slutrapport över resultaten av projektet och möjligheterna att dra nytta av resultaten, om det stöd som beviljats projektet har höjts på grund av att det är fråga om ett projekt som inbegriper ny teknik.

Om stödmottagaren är en kommun, en samkommun eller en församling, lämnas den i 2 mom. 3 punkten avsedda rapporten av dess revisor. När det gäller projekt där antalet inköpsfakturor är högst tio kan Energimyndigheten som ett alternativ till den ovannämnda rapporten godkänna att sökanden till redovisningen bifogar kopior av inköpsfakturorna och betalningsverifikat som visar att fakturorna har betalats.

Om projektet finansieras genom leasing eller avbetalning eller på något annat motsvarande sätt, kan Energimyndigheten som ett alternativ till den rapport som avses i 2 mom. 3 punkten godkänna att sökanden till redovisningen bifogar en kopia av finansieringsavtalet eller av någon annan motsvarande handling.

16 §Utbetalning av stöd

Det stöd som beviljats för ett projekt kan betalas ut om stödmottagaren har iakttagit vad som föreskrivs i statsunderstödslagen och i denna förordning samt vad som bestäms i stödbeslutet.

I beslutet om utbetalning av stödet fastställs det slutliga stödbeloppet. Om de faktiska godtagbara kostnaderna underskrider det belopp som nämns i stödbeslutet, är storleken på det slutliga stödet den andel av de faktiska godtagbara kostnaderna som stödprocenten anger.

Utbetalningen av stöd ska avbrytas, om stödmottagaren har underlåtit att iaktta ett sådant beslut om återkrav av stöd som avses i 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd.

17 §Användnings- och överlåtelsebegränsningar som gäller egendomen

Egendom som är föremål för stöd ska användas för det ändamål som anges i stödbeslutet under fem års tid och får inte under denna tid överlåtas i någon annans ägo eller besittning. Stödmottagaren får dock inom den ovannämnda tiden ersätta den egendom som varit föremål för stödet med egendom som till sin användbarhet och kapacitet är av minst motsvarande slag. Dessutom får äganderätten till egendomen temporärt överföras till ett finansieringsbolag eller motsvarande, om användnings- och besittningsrätten kvarstår hos stödmottagaren.

I stödbeslutet ska det anges när den tid som avses i 1 mom. börjar och när den löper ut.

Av särskilda skäl kan Energimyndigheten på ansökan bevilja dispens från de användnings- och överlåtelsebegränsningar som anges i 1 mom.

18 §Stödmottagarens utrednings- och anmälningsskyldighet

Stödmottagaren ska till Energimyndigheten anmäla sådana förändrade omständigheter som påverkar iakttagandet av begränsningen beträffande användning eller överlåtelse av egendomen eller som påverkar användningen av egendomen för det ändamål som anges i stödbeslutet samt andra förändrade omständigheter som avses i 17 § 1 mom. omedelbart efter det att händelsen inträffat, dock senast två månader från händelsen.

Stödmottagaren ska utan dröjsmål men dock senast en månad efter att de laddningspunkter eller tankstationer som ingår i projektet har tagits i bruk publicera uppgifterna om dessa på sin webbplats.

Stödmottagaren ska inom två år från det att beslutet om utbetalning meddelats lämna Energimyndigheten en redogörelse för projektets faktiska effekter.

Stödmottagaren är dessutom skyldig att på Energimyndighetens begäran lämna myndigheten uppgifter om användningen av och funktionaliteten hos den egendom som är föremål för stödet.

Stödmottagaren kan genom en egen anmälan avstå från ett beviljat stöd. Stödmottagaren ska dock genom en anmälan utan dröjsmål avstå från ett beviljat stöd, om det innan projektet inleds framkommer att projektet försenas i förhållande till det tidsschema som anges i stödbeslutet eller om projektet av någon annan orsak inte kan genomföras i enlighet med stödbeslutet.

19 §Stödmottagarens bokföringsskyldighet

Stödmottagaren ska som en del av sin bokföring enligt bokföringslagen föra bok över projektet med hjälp av ett eget kostnadsställe eller konto eller på annat sätt, så att användningen av stödet kan övervakas utan svårighet.

20 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 17 mars 2022 och gäller till och med den 31 december 2025.

Förordningens 5 § 2–3 punkten samt 10 § 3–4 mom. träder i kraft vid en tidpunkt som bestäms genom förordning av statsrådet.

Förordningens 6 § tillämpas på stöd som beviljas år 2023 eller tidigare.

Trots vad som föreskrivs i 10 § 1 mom. allokeras av det anslag som enligt statsbudgeten för år 2022 står till förfogande

1) 

5 000 000 euro till projekt som hör till grupp 1,

2) 

3 300 000 euro till projekt som hör till grupp 2,

3) 

1 700 000 euro till projekt som hör till grupp 3,

4) 

2 200 000 euro till projekt som hör till grupp 4,

5) 

1 000 000 euro till projekt som hör till grupp 5.

Om kommissionen inte före utgången av september 2022 i fråga om grupp 2 godkänner stödordningen som förenlig med den inre marknaden, allokeras av anslaget enligt budgeten för år 2022 utöver vad som föreskrivs i 4 mom. 3 300 000 euro till projekt som hör till grupp 1.

Om kommissionen inte före utgången av september 2022 i fråga om grupp 3 godkänner stödordningen som förenlig med den inre marknaden, allokeras av anslaget enligt budgeten för år 2022 utöver vad som föreskrivs i 4 mom. 1 700 000 euro till projekt som hör till grupp 1.

Om kommissionen inte före utgången av september 2022 i fråga om grupp 4 godkänner stödordningen som förenlig med den inre marknaden, allokeras av anslaget enligt budgeten för år 2022 utöver vad som föreskrivs i 4 mom.

1) 

1 200 000 euro till projekt som hör till grupp 1,

2) 

1 000 000 euro till projekt som hör till grupp 5.

Helsingfors den 17 mars 2022

NäringsministerMika LintiläSpecialsakkunnigInkeri Lilleberg

Till början av sidan