Kommunikationsministeriets förordning om ändring av trafikministeriets beslut om tillämpning av körkortsförordningen
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 129/2003 (Publicerad 24.9.2003)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med kommunikationsministeriets beslut
ändras i trafikministeriets beslut av den 7 september 1990 om tillämpning av körkortsförordningen ( 846/1990 ) 2 a §, 6 § och 14 §, av dessa lagrum 2 a § sådan den lyder i förordning 856/1992, 6 § sådan den lyder delvis ändrad i förordningarna 173/1996, 1245/1997, 103/2001 och 807/2002 samt 14 § sådan den lyder delvis ändrad i nämnda förordningar 173/1996, 1245/1997 och 103/2001 samt i förordningarna 1405/1992 och 1106/2001, som följer:
2 a §Undervisning i körning i mörker
I förarundervisningen skall ingå åtminstone en lektion teoriundervisning om mörkerkörning och två körturer körundervisning. Undervisningen skall ges vid en tidpunkt som lämpar sig för denna undervisning i samband med förarundervisningens första skede. Fordonsförvaltningscentralen ger den som håller förarexamen anvisningar för fastställandet av en tidpunkt som lämpar sig för undervisningen. Undervisningen får senareläggas till det andra skedet endast om undervisningen till följd av kravet på tidpunkten för undervisningen eller ett oöverstigligt hinder hos eleven inte kan genomföras i förarundervisningens första skede. Körundervisningen skall i mån av möjlighet äga rum på ett område som är avstängt för allmän trafik.
6 §Skolfordon
Såsom skolfordon skall användas
en tvåhjulig motorcykel utan sidovagn som uppfyller de krav som ställs på en motorcykel som används i körprovet, om undervisning meddelas för klass A1 eller A,
en för minst fyra personer registrerad personbil av klass B, om undervisning meddelas för klass B,
en lastbil, vars reella totalmassa är minst 60 procent av dess registrerade totalmassa, om undervisning meddelas för klass C1 eller C,
en buss av klass D, om undervisning meddelas för klass D och en buss av klass D1 om undervisning meddelas för klass D1, och
en fordonskombination av klass E med en lastbil av klass C som dragbil om undervisning meddelas för klass CE, en lastbil av klass C1 eller C som dragbil om undervisning meddelas för klass C1E, en buss av klass D som dragbil om undervisning meddelas för klass DE och en buss av klass D1 som dragbil om undervisning meddelas för klass D1E.
Skolfordon skall vara av normal konstruktion och får inte vara försedda med särskilda manöveranordningar som underlättar körningen, såvida fordonet inte används uteslutande för undervisning av sådana elever vilkas handikapp förutsätter att sådana anordningar används. Utan hinder av kravet i fråga om normal konstruktion kan som skolfordon godkännas ett fordon försett med ABS-bromsar, antispinnsystem, farthållare eller annan motsvarande extra utrustning eller ett fyrhjulsdrivet fordon som är en variant av en fram- eller bakhjulsdriven personbil av normal konstruktion, en terrängbil eller ett fordon som skall betraktas som terrängbil.
En skolbil skall vara försedd med bogserlina och sådan förstahjälpsförpackning som uppfyller därom särskilt utfärdade föreskrifter samt för läraren avsedda särskilda kopplings- och bromspedaler samt backspeglar. I bussar och fordonskombinationer av klass E behöver dock inte finnas särskilda manöveranordningar. I en personbil skall för läraren och eleven finnas skilda, inställbara säten. Skollastbilar skall vara försedda med bilbälten för samtliga sittplatser i framsätet.
En skolmotorcykel skall vara försedd med en särskild bromsanordning för läraren, om denne sitter med på motorcykeln vid körundervisningen.
Vid tilläggsundervisning tillämpas inte vad som föreskrivs i denna paragraf.
14 §Körprov
Minimitiden för ett körprov är 45 minuter eller, om provet avläggs för klasserna C1E, CE, D, eller DE, 60 minuter. Fordonsförvaltningscentralen meddelar närmare föreskrifter om utförande av körprov.
Ett fordon som används vid körprov skall uppfylla kraven på undervisningsfordon och dessutom med undantag av undervisningsfordon som avses i 7 och 8 § skall
motorcykels slagvolym vid examen av klass A1 vara minst 75 cm 3 och högst 125 cm 3 och dess effekt inte överstiga 25 kW,
vid examen av klass A motorcykels slagvolym överstiga 120 cm 3 och den vara konstruerad för en hastighet av minst 100 km/h. Om provet avläggs för erhållande av körrätt för motorcykel av klass A vars effekt överstiger 25 kW eller förhållandet mellan effekt och egenmassa överstiger 0,16 kW/kg och som avses i 8 § 1 mom. körkortsförordningen, motorcykels motoreffekt vara minst 35 kW,
vid examen av klass B fordonet vara konstruerat för en hastighet av minst 100 km/h,
vid examen av klass C1 den registrerade totalmassan för en lastbil vara minst 4 000 kg, längden minst 5 meter och lastbilen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Fordonet skall ha låsningsfria bromsar och en färdskrivare. Lastutrymmets konstruktion eller last på lastutrymmets bredd och längd skall vara av minst samma bredd och höjd som förarhytten,
vid examen av klass C den registrerade totalmassan för en lastbil vara minst 12 000 kg och den reella totalmassan minst 10 000 kg, längden minst 8 meter, bredden minst 2,40 meter och lastbilen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Lastbilen skall ha låsningsfria bromsar, minst åtta framåtväxlar och en färdskrivare. Lastutrymmets konstruktion eller last på lastutrymmets bredd och längd skall vara av minst samma bredd och höjd som förarhytten,
vid examen av klass D1 den registrerade totalmassan för en buss vara minst 4 000 kg, längden minst 5 meter och bussen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Fordonet skall ha låsningsfria bromsar och en färdskrivare,
vid examen av klass D den registrerade totalmassan för en buss vara minst 10 000 kg, längden minst 10 meter, bredden minst 2,40 meter och bussen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Fordonet skall ha låsningsfria bromsar och en färdskrivare,
vid examen av klass BE den sammanlagda registrerade totalmassan för en fordonskombination med en personbil av klass B som dragbil vara över 3 500 kg och personbilen vara konstruerad för en hastighet av minst 100 km/h samt släpvagnens totalmassa minst 1 000 kg och den reella totalmassan minst 800 kg. Släpvagnens karosserikonstruktion eller last på lastutrymmets bredd och längd skall vara av minst samma höjd och bredd som dragbilens förarhytt, eller smalare förutsatt att förarens sikt bakåt endast är möjlig med hjälp av sidobackspeglar,
vid examen av klass C1E längden av fordonskombinationen med en lastbil av klass C1 eller C som dragbil vara minst 8 meter och lastbilen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Den registrerade totalmassan för släpvagnen skall vara minst 1 250 kg och den reella totalmassan minst 800 kg. Om ett fordon av klass C används som dragbil för fordonskombinationen skall den registrerade totalmassan för fordonskombinationen vara under 20 000 kg och den reella totalmassan under 15 000 kg. I fordonskombinationen skall lastutrymmets karosserikonstruktion eller last på lastutrymmets bredd och längd vara av minst samma höjd och bredd som dragbilens förarhytt, eller smalare förutsatt att förarens sikt bakåt endast är möjlig med hjälp av sidobackspeglar,
vid examen av klass CE den registrerade totalmassan för en fordonskombination med en lastbil av klass C som dragbil vara minst 20 000 kg och den reella totalmassan minst 15 000 kg, längden minst 14 meter, bredden minst 2,4 meter och lastbilen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Släpvagnens längd skall vara minst 7,5 meter. Fordonskombinationen skall ha låsningsfria bromsar, minst åtta framåtväxlar och en färdskrivare. I fordonskombinationen skall lastutrymmets karosserikonstruktion eller last på lastutrymmets bredd och längd vara av minst samma höjd och bredd som dragbilens förarhytt,
vid examen av klass D1E den största registrerade totalmassan för en släpvagn i en fordonskombination med en buss i klass D1 som dragbil minst 1 250 kg och den reella totalmassan minst 800 kg samt släpvagnen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Lastutrymmets karosserikonstruktion eller last på lastutrymmets bredd och längd skall ha en bredd och höjd av minst två meter,
vid examen av klass DE den största registrerade totalmassan för en släpvagn i en fordonskombination med en buss i klass D som dragbil vara minst 1 250 kg och den reella totalmassan minst 800 kg, bredden minst 2,40 meter och släpvagnen vara konstruerad för en hastighet av minst 80 km/h. Lastutrymmets karosserikonstruktion eller last på lastutrymmets bredd skall ha en bredd och höjd av minst två meter,
Om trafiksäkerhetsskäl inte förutsätter annat, tillämpas de i 2 mom. nämnda kraven dock inte på fordon av klass B om examinanden har eller har haft ett i Finland eller utomlands utfärdat körkort från vars sista giltighetsdatum har förflutit högst fem år. Ett fordon av klass B skall i så fall uppfylla de villkor som nämns i 6 § 1 mom., vara normalt konstruerat och försett med bilbälten för examinanden och den som håller förarexamen samt ha tillräckligt effektiva bromsanordningar som den som håller förarexamen kan använda utan svårighet.
I enskilda fall kan en avvikelse från det krav på totalmassa för fordon som används vid examen av klass C1 enligt 2 mom. 4 punkten göras, om examinanden uppvisar ett tillstånd till undantag enligt 82 d § vägtrafiklagen för körrätt för ett fordon av klass C1 som på grund av förarens skada, sjukdom eller handikapp utrustats med särskilda köranordningar och i tillståndet fastställs totalmassan och utrustningen för ett sådant fordon som körrätten avses bli begränsad till.
Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2003. Dess 2 a § träder dock i kraft först den 1 juni 2004.
Fordon som före ikraftträdandet av denna förordning godkänts som skolfordon får användas vid körprov för förarexamen fram till den 30 september 2010, den nämnda dagen inberäknad, förutsatt att fordonet uppfyller de krav på fordon som används vid körprov vilka gällde vid ikraftträdandet av denna förordning.
Kommissionens direktiv 2000/56/EG (32000L0056); EGT nr L 237, 21.9.2000, s. 45
Helsingfors den 18 september 2003
Kommunikationsminister Leena LuhtanenÄldre regeringssekreterare Eija Maunu