Kommunikationsministeriets förordning om ändring av trafikministeriets beslut om ändring av bilars konstruktion
- Typ av författning
- Beslut
- Meddelats
- Ursprunglig publikation
- Häfte 186/2002 (Publicerad 30.12.2002)
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med kommunikationsministeriets beslut
upphävs i trafikministeriets beslut av den 23 oktober 1998 om ändring av bilars konstruktion ( 779/1998 ) 11 § 1 mom. c punkten samt 2 och 5 mom., 14 § 2 mom., 15 § 4 mom., 18 § 3 mom., 20 § 2 mom. a punkten, 22 § 2 mom. och 23 § 2 mom. samt
ändras 1 § 1 och 2 mom., 2 §, 4 § 1 mom., 5 § 2 mom. c-punkten, 10 § 4 mom., 21 § 3 mom. e punkten och 25 § 2 mom. som följer:
1 §Tillämpningsområde och definitioner
1. Detta beslut gäller ändring av konstruktion av fordon i kategori M 1 och M 1 G (personbil och persontärrängbil) och N 1 och N 1 G (paketbil och pakettärrängbil) samt i tillämpliga delar ändring av konstruktion av andra bilar i kategori M och N, nedan ändring av bils konstruktion, om inte fordonets kategori nämns separat.
2. I detta beslut jämställs i förordningen om godkännande av fordon (1244/2002) avsedd fordonstyp med modellserie.
2 §Allmänna principer
1. Den ändrade bilen skall uppfylla bestämmelserna i fordonslagen (1090/2002), kommunikationsministeriets förordning om fordons och släpfordons konstruktion och utrustning (1248/2002), statsrådets förordning om godkännande av fordon samt förordningen om användning av fordon på väg (1257/1992) jämte eventuella senare ändringar, om inte annat bestäms i detta beslut.
2. Ändringarna får inte försämra de egenskaper som inverkar på bilens trafiksäkerhet eller väsentligt öka belastningen på styrinrättning, axlar, bromsar, kraftöverföring eller bärande konstruktioner under körning. En bil, bils delar, utrustning eller egenskaper som förutsattes överensstämma med E-reglemente, direktiv eller FMVSS-standard, CMVSS-standard eller med säkerhetsföreskrifter gällande japanska fordon eller med amerikanska, kanadensiska eller japanska föreskrifter gällande avgasutsläpp när bilen togs i bruk får inte medan bilen används bytas ut eller ändras så att de nämnda kraven vid ibruktagningstidpunkten eller senare krav inte längre uppfylls. Vid behov skall utredning över överensstämmelse med kraven företes.
3. Den största axelmassa som tillverkaren tillåter för bilen eller för bil i samma modellserie eller för axlar i bilen får inte överskridas som följd av ändringen. Om man tillämpar de största tillåtna axelmassorna för annan bil i modellserien än den som ändringen berör skall axlarna i alla avseenden vara minst likvärdiga med axlarna i bilen som tillverkaren avsett för ifrågavarande axelmassor. Den största totalmassa som tillverkaren tillåter för bilen får inte överskridas som följd av ändringen. Vid behov skall massökningen kompenseras genom att utrustning flyttas, karosseriets delar lättas eller person- eller godskapaciteten minskas.
4. Förutom detta beslut skall även trafikministeriets förordning om iståndsättning av skadade fordon och ihopmontering av fordon av komponenter (1258/2002) samt bilskattelagar följas (1482/1994).
4 §Ändringsbesiktning och dispens
1. Ändrad bil skall föras till ändringsbesiktning i de fall som avses i fordonslagen och i statsrådets förordning om godkännande av fordon.
5 §Motorbyte
2. Vid ändringsbesiktning får man också godkänna byte till motor ( jämförelsemotor ) som är tyngre än den ursprungliga, har högre effekt eller större slagvolym och som biltillverkaren har avsett för användning i bil som hör till samma modellserie och är ämnad för allmän vägtrafik liksom även byte till motor som har högre effekt, är tyngre eller har större slagvolym än jämförelsemotorn. Bytet får ske under följande förutsättningar:
effekten hos ny motor som har högre effekt än jämförelsemotorerna är högs 20 % högre än effekten hos den till effekten största jämförelsemotorn mätt med samma norm; en effektivare motor förutsätter förutom tidigare i detta mom. nämnd ändringsbesiktning även i 4 § 2 mom. nämnt undantagstillstånd samt installering av bromsar som minst motsvarar motorns effekt och vid behov även att svägningsdämpare utbyts och konstruktioner förstärks så att de motsvarar den förhöjda effekten.
10 §Ändring av fälgar och däck
4. Endast sådana passbitar får monteras mellan hjulnav och fälg som bilens eller fälgens tillverkare har godkänt att användas i samband med fälgen och bilmodellen i fråga.
21 §Ändring av karosseri
3. Vid ändringsbesiktning får godkännas sänkning av taket på följande sätt
höjden över sätet skall efter ändringen uppfylla kraven i 21 § 5 mom. kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning;
25 §Tillfälligt monterad utrustning för fastighetsskötsel
2. Om biltillverkaren tillåter förhöjning av axelmassan bara vid viss nedsatt körhastighet skall bilen när utrustningen för fastighetsskötsel är monterad i bilen vara försedd med en bakåt synlig skylt enligt 32 § kommunikationsministeriets förordning om bilars och släpvagnars konstruktion och utrustning som visar bilens nedsatta största tillåtna hastighet i kilometer i timmen.
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2003 och gäller konstruktionsändringar som utförs eller företes till ändringsbesiktning dagen för ikraftträdandet av denna förordning eller därefter.
2. Konstruktionsändringar som påbörjats innan beslutet trädde i kraft får slutföras och godkännas enligt de krav som gällde när denna förordning trädde i kraft.
3. Tillstånd till ändring av bils konstruktion som beviljats innan förordningen trädde i kraft gäller som sådant.
Helsingfors den 19 december 2002
Kommunikationsminister Kimmo SasiÖveringenjör Kari Saari