Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

1078/2013

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Inrikesministeriets förordning om inrikesministeriets arbetsordning

Uppdaterad
Typ av författning
Arbetsordning
Förvaltningsområde
Inrikesministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2013/1078/ajantasa/2024-06-28/swe

I enlighet med inrikesministeriets beslut föreskrivs med stöd av 7 § 2 mom. i lagen om statsrådet (175/2003) :

1 kap.Allmänna bestämmelser

1 § (28.12.2018/1387)Tillämpningsområde

I denna arbetsordning föreskrivs om styrningen av ministeriets förvaltningsområde, ledningen av ministeriet och ledningsgrupperna vid ministeriet, ministeriets avdelningar och fristående enheter och deras uppgifter, vissa tjänstemäns uppgifter och ställföreträdare samt om beredning och avgörande av ärenden vid ministeriet.

Bestämmelserna i denna arbetsordning gäller i tillämpliga delar staben för Gränsbevakningsväsendet, som är ministeriets gränsbevakningsavdelning.

Bestämmelserna i denna arbetsordning tillämpas på frågor som gäller tjänsteförhållandet för personalen vid brandskyddsfonden, som finns vid inrikesministeriets räddningsavdelning, till den del det inte föreskrivs att de ska avgöras av brandskyddsfondens styrelse.

Bestämmelser om ministeriets planeringssystem, betalningsrörelse, bokföring, godkännande av utgifter samt materialfunktioner och interna kontroll finns i ekonomistadgan för inrikesministeriets bokföringsenhet.

Vid inrikesministeriet finns Krishanteringscentret om vars ställning, uppgifter, organisation och arbetsordning föreskrivs i lagen om civilpersonals deltagande i krishantering (1287/2004) . Arbetsordningens bestämmelser om chefen för ett ämbetsverk inom förvaltningsområdet gäller i tillämpliga delar direktören för Krishanteringscentret.

2 kap.Ledning

2 § (20.12.2019/1456)Styrning och ledning

Ministern leder verksamheten inom förvaltningsområdet och bistås av ministerns ledningsgrupp.

Chefen för avdelningen bistås av avdelningens ledningsgrupp.

Inom inrikesministeriets förvaltningsområde tillämpas resultatstyrning mellan ministeriet och förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar och resultatorienterad ledning vid ministeriet. Vid ministeriets avdelningar kan ledningssystem för grupper eller ansvarsområden och andra motsvarande ledningssystem tillämpas som komplettering till den resultatorienterade ledningen.

3 § (20.12.2019/1456)Ministerns ledningsgrupp

Ministerns ledningsgrupp behandlar viktiga frågor som hör till ministeriets ansvarsområde samt frågor som hör till flera än en avdelnings ansvarsområde. Ledningsgruppen bedömer också verksamhetens resultat, styr lagberedningen samt behandlar och samordnar andra vittgående och principiellt viktiga ärenden. Ledningsgruppen behandlar även samhällspolitiska riktlinjer som inverkar centralt på förvaltningsområdets och ministeriets verksamhet samt de resultatplaner som styr verksamheten och de resurser som krävs för att genomföra dessa.

Till ledningsgruppen hör inrikesministern som ordförande, statssekreteraren som vice ordförande samt kanslichefen, avdelningscheferna för förvaltnings- och utvecklingsavdelningen, polisavdelningen, räddningsavdelningen och migrationsavdelningen, chefen för Gränsbevakningsväsendet, informationsdirektören, chefen för ministeriets enhet för internationella frågor och chefen för enheten för nationell säkerhet som medlemmar.

4 § (20.12.2019/1456)Kanslichefens ledningsgrupp

Kanslichefens ledningsgrupp samordnar beredningen av och drar upp riktlinjer för ärenden som hör till ministerns ledningsgrupp, planeringen av verksamheten och ekonomin, förvaltningsområdets och ministeriets gemensamma administrativa och operativa ärenden samt säkerställer utbyte av information mellan avdelningarna och verkställigheten av de beslut som fattas av ledningsgruppen. Vid mötet behandlas dessutom regelbundet lagberedningsprojekt och andra betydande projekt samt situationen i fråga om beredningen av regeringspropositioner som ska överlämnas till riksdagen.

Till kanslichefens ledningsgrupp hör kanslichefen, ministeriets avdelningschefer samt chefen för ministeriets enhet för internationella frågor, chefen för enheten för nationell säkerhet och informationsdirektören. Statssekreteraren samt chefen för enheten för intern revision har rätt att delta i mötet. Sekreterare för mötet är en person som utses av ordföranden. I ledningsgruppens möten kan vid behov också andra personer som ordföranden utser delta.

Kanslichefens ledningsgrupp utgör ministeriets beredskapskommission. Utöver vad som bestäms i 2 mom. deltar beredskapschefen och beredskapssamordnaren i beredskapskommissionens möten.

4 a § (13.6.2019/757)Operativa samarbetsgruppen

Operativa samarbetsgruppen samordnar den operativa lägesbilden av den inre säkerheten och förvaltningsområdets beredskap.

Ordförande för samarbetsgruppen är ministern och vice ordförande är kanslichefen. Medlemmar i samarbetsgruppen är statssekreteraren samt avdelningscheferna för förvaltnings- och utvecklingsavdelningen, gränsbevakningsavdelningen, räddningsavdelningen, polisavdelningen och migrationsavdelningen, chefen för Gränsbevakningsväsendet, informationsdirektören, chefen för ministeriets enhet för internationella frågor och chefen för enheten för nationell säkerhet. Medlemmar i samarbetsgruppen är vidare polisöverdirektören för Polisstyrelsen, chefen för skyddspolisen, chefen för centralkriminalpolisen och Migrationsverkets överdirektör.

Sekreterare för samarbetsgruppen är beredskapschefen. Ministerns specialmedarbetare har rätt att närvara vid samarbetsgruppens möten. I samarbetsgruppens möten kan vid behov delta också andra personer som ordföranden utser.

5 § (2.4.2015/353)Samarbetsgruppen för personalpolitiken och personaladministrationen

Samarbetsgruppen för personalpolitiken och personaladministrationen (Hepry) behandlar principiellt viktiga frågor och riktlinjer inom personaladministrationen och tar initiativ till att utveckla ministeriets personalpolitik.

Till samarbetsgruppen hör chefen för resultatenheten för personalfrågor vid ministeriets förvaltnings- och utvecklingsavdelning som ordförande samt representanter för avdelningarna och de fristående enheterna samt representanter för de personalorganisationer som är representerade i ministeriet. En tjänsteman som utsetts för uppgiften av förvaltnings- och utvecklingsavdelningen är arbetsgruppens sekreterare. Samarbetsgruppen väljer inom sig en vice ordförande bland representanterna för ministeriet.

För beredningen av ärenden som ska behandlas i samarbetsgruppen finns ett sekretariat till vilket hör ordföranden, vice ordföranden, personalens representant och samarbetsgruppens sekreterare.

Vid behandling av samarbetsfrågor som gäller ministeriet är samarbetsgruppen ett samarbetsorgan.

6 § (20.12.2019/1456)Ledningsgruppen för avdelningen

Ledningsgruppen för avdelningen är till för den allmänna planeringen och samordningen av avdelningens verksamhet. Ledningsgruppens ordförande är avdelningschefen. Avdelningschefen utser ledningsgruppens vice ordförande, medlemmar och sekreterare.

Ledningsgruppen har dessutom till uppgift att i enlighet med de verksamhetslinjer och prioriteringar i verksamheten som godkänts av ministerns ledningsgrupp behandla frågor som ansluter till planeringen och uppföljningen av verksamheten och ekonomin inom avdelningen och dess ansvarsområde.

Vid behandling av samarbetsfrågor som gäller avdelningen är ledningsgruppen för avdelningen eller någon annan grupp som utsetts för detta ett samarbetsorgan.

Vad som sägs om ledningsgruppen för avdelningen tillämpas vid behov på ledningsgruppen för en fristående enhet.

7 § (2.4.2015/353)Ministeriets upphandlingsteam

Vid planeringen och samordningen av förvaltningsområdets och ministeriets upphandlingar samt vid beredningen av de viktigaste upphandlingarna bistås kanslichefen av ett upphandlingsteam.

Upphandlingsteamet utses av kanslichefen.

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen bereder de ärenden som ska behandlas av upphandlingsteamet.

7 a § (28.12.2018/1387)Sakkunnignätverket för inrikesförvaltningens upphandlingsfunktion

Sakkunnignätverket för inrikesförvaltningens upphandlingsfunktion har till uppgift att utveckla dels samarbetet mellan förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar i upphandlingsärenden, dels förvaltningsområdets upphandlingsfunktion samt att säkerställa utbytet av information mellan ministeriet och förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.

Sakkunnignätverket för inrikesförvaltningens upphandlingsfunktion utses av kanslichefen. Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen bereder de ärenden som ska behandlas av sakkunnignätverket för inrikesförvaltningens upphandlingsfunktion.

8 § (20.12.2019/1456)Förvaltningsområdets arbetsgrupp för resultatplanering och resultatuppföljning

Förvaltningsområdets arbetsgrupp för resultatplanering och resultatuppföljning är samarbetsorgan för planeringen och uppföljningen av verksamheten och ekonomin vid ministeriets avdelningar och fristående enheter och vid ämbetsverken inom förvaltningsområdet.

Förvaltningsområdets arbetsgrupp för resultatplanering och resultatuppföljning utses av kanslichefen, och ordförande för arbetsgruppen är chefen för förvaltnings- och utvecklingsavdelningen. Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen bereder de ärenden som behandlas av arbetsgruppen.

8 a § (20.12.2019/1456)Ministeriets arbetsgrupp för resultatplanering och resultatuppföljning

Vid ministeriet finns en intern arbetsgrupp för resultatplanering och resultatuppföljning som tillsätts av förvaltnings- och utvecklingsavdelningen. Gruppen är ministeriets samarbets- och beredningsorgan i frågor som gäller planering av verksamheten och ekonomin och den bereder och samordnar ärenden som gäller resultatstyrning och resultatorienterad ledning inom förvaltningsområdet för behandling av kanslichefens ledningsgrupp.

9 § (2.4.2015/353)Gruppen för samordning och styrning av förvaltningsområdets dataadministrationsfrågor

Vid ministeriet finns en grupp för samordning och styrning av förvaltningsområdets dataadministrationsfrågor (Tihry), som har till uppgift att

1)

främja förvaltningsområdets gemensamma dataadministrations- och digitaliseringsuppgifter,

2)

främja interoperabiliteten mellan förvaltningsområdets betydande informationssystemprojekt,

3)

följa hur informationssystemprojekten framskrider.

Gruppen för samordning och styrning av förvaltningsområdets dataadministrationsfrågor utses av kanslichefen. Ordförande för gruppen är chefen för resultatenheten för dataadministrationsfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen.

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen bereder de ärenden som ska behandlas av gruppen för samordning och styrning av förvaltningsområdets dataadministrationsfrågor.

10 § (17.6.2015/781)Arbetsgruppen för utveckling av lagberedningen

Vid ministeriet finns en arbetsgrupp för utveckling av lagberedningen som:

1)

gör framställningar om och tar initiativ till att förbättra lagberedningens kvalitet,

2)

fungerar som ett diskussions-, idé- och utvecklingsforum för att främja god lagberedningspraxis,

3)

förmedlar information om lagberedningen och grundlagen inom ministeriet,

4)

utvecklar beredningen och ikraftsättandet av fördrag inom ministeriet,

5)

planerar innehållet av ministeriets lagberedningsutbildning,

6)

följer statsrådets gemensamma projekt för att utveckla lagberedningen.

I anslutning till arbetsgruppen finns också ministeriets nätverk för lagberedningsassistenter.

Arbetsgruppen för utveckling av lagberedningen utses av kanslichefen.

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen bereder de ärenden som ska behandlas av arbetsgruppen för utveckling av lagberedningen.

11 § (17.6.2015/781)Arbetsgruppen för utveckling av laglighetsövervakningen

Vid ministeriet finns en arbetsgrupp för utveckling av laglighetsövervakningen som:

1)

samordnar laglighetsövervakningen inom ministeriet och dess förvaltningsområde,

2)

stöder ministeriets avdelningar och enheter i laglighetsövervakningen,

3)

informerar om aktuella frågor och beslutspraxis som gäller laglighetsövervak-ningen,

4)

gör framställningar om och tar initiativ till att förbättra laglighetsövervakningens kvalitet,

5)

utvecklar de anvisningar som ges om laglighetsövervakningen,

6)

utvecklar och planerar utbildningen av laglighetsövervakare och utbildningsmate-rialet för dem,

7)

följer laglighetsövervakningen inom ministeriet och dess förvaltningsområde.

Arbetsgruppen för utveckling av laglighetsövervakningen utses av kanslichefen.

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen bereder de ärenden som ska behandlas av arbetsgruppen för utveckling av laglighetsövervakningen.

3 kap.Avdelningarna och de fristående enheterna samt deras uppgifter

12 § (28.5.2021/440)Ministeriets avdelningar och fristående enheter

Vid ministeriet finns en polisavdelning, en räddningsavdelning, en migrationsavdelning, en gränsbevakningsavdelning och en förvaltnings- och utvecklingsavdelning.

Vid ministeriet finns dessutom utanför avdelningsindelningen och direkt underställda kanslichefen enheten för intern granskning, ministeriets informationsenhet, ministeriets enhet för internationella frågor och enheten för nationell säkerhet. Sekreterartjänsterna för ministern, statssekreteraren, kanslichefen och ministerns specialmedarbetare lyder också under kanslichefen.

Vid ministeriet finns dessutom brandskyddsfonden som är en fristående enhet direkt underställd räddningsöverdirektören.

13 § (20.12.2019/1456)Polisavdelningens uppgifter

Polisavdelningen behandlar ärenden som gäller

1)

resultatstyrningen av Polisstyrelsen,

2)

den polisförvaltning som är underställd Polisstyrelsen,

3)

allmän ordning och säkerhet,

4)

polisens brottsbekämpning som är underställd Polisstyrelsen,

5)

polisens tillståndsförvaltning,

6)

skjutvapen,

7)

polisens lotteriförvaltning och penningspelspolitik samt

8)

den privata säkerhetsbranschen.

Polisavdelningen behandlar också ärenden som gäller resultatstyrningen och laglighetsövervakningen av den under Polisstyrelsen lydande polisen, internationella polisfrågor samt andra ärenden inom den under Polisstyrelsen lydande polisens ansvarsområde som hör till inrikesministeriet.

Polisavdelningen bereder begäran om handräckning enligt 4 a § i lagen om försvarsmaktens handräckning till polisen (781/1980) och 77 b § i gränsbevakningslagen (578/2005) .

Polisavdelningen bereder beslut som gäller internationellt samarbete enligt 9 kap. 2 a, 9 a och 9 b § i polislagen (872/2011) med undantag för beslut som enligt 17 § ska beredas av enheten för nationell säkerhet. Dessutom svarar polisavdelningen inom sitt verksamhetsområde för beredningen av ärenden enligt 2 och 4 § i lagen om beslutsfattande om lämnande av och begäran om internationellt bistånd (418/2017) med undantag för ärenden som enligt 17 § ska beredas av enheten för nationell säkerhet.

14 § (20.12.2019/1456)Räddningsavdelningens uppgifter

Räddningsavdelningen behandlar ärenden som gäller

1)

räddningsväsendet,

2)

nödcentralsverksamhet, Nödcentralsverket och resultatstyrningen och laglighetsövervakningen av verket,

3)

Räddningsinstitutet och resultatstyrningen och laglighetsövervakningen av institutet,

4)

användningen av anslagen för yrkeshögskoleutbildningen för räddningsbranschen efter att ha hört Räddningsinstitutet, Polisstyrelsen och Polisyrkeshögskolan,

5)

utnämningen av de medlemmar i Polisyrkeshögskolans styrelse som representerar Räddningsinstitutet, de studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen och räddningsverken,

6)

fastställande av antalet studerande för yrkeshögskoleexamen för räddningsbranschen,

7)

brandskyddsfonden och resultatstyrning av den med undantag av tillsynen över verksamheten och ekonomin,

8)

i 38 § i räddningslagen avsett lämnande och mottagande av internationellt bistånd som hör till räddningsväsendet, med undantag av de uppgifter som enligt räddningslagen hör till Gränsbevakningsväsendets uppgifter,

9)

civil beredskap,

10)

regionförvaltningens gemensamma beredskap för undantagsförhållanden och störningar och centralförvaltningens uppgifter i samband med den,

11)

livräddningsmedaljer,

12)

Finlands Röda Kors.

Resultatstyrningen av och budgeten för Nödcentralsverket, tillsättande av samarbetsgrupp samt andra ärenden som är viktiga för Nödcentralsverkets verksamhet ska avdelningen behandla i samarbete med polisavdelningen.

Bestämmelser om ledning av räddningsverksamhet i olyckssituationer utfärdas särskilt.

15 § (17.6.2015/781)Migrationsavdelningens uppgifter

Migrationsavdelningen behandlar ärenden som gäller:

1)

invandring och tillstånd som hänför sig till invandring i fråga om migrationsförvaltningen,

2)

Migrationsverket, förläggningar och resultatstyrningen och laglighetsövervakningen av Migrationsverket,

3)

främlingspass och resedokument för flykting,

4)

flyktingskap och asyl,

5)

finskt medborgarskap,

6)

återvändande och återsändande av utländska medborgare,

7)

frågor som gäller återflyttning, utvandring och utlandsfinländare,

8)

mottagning av asylsökande och beredskap för massflyktssituationer,

9)

tagande i förvar med stöd av utlänningslagen (301/2004) .

16 § (28.12.2018/1387)Gränsbevakningsavdelningens uppgifter

Gränsbevakningsavdelningen behandlar ärenden som gäller

1)

gränsövervakning,

2)

gränskontroller,

3)

sjöräddning,

4)

Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning,

5)

bekämpning av miljöskador på öppna havet,

6)

assistans av fartyg till skyddad plats samt

7)

i anslutning till dessa internationellt samarbete och annan samverkan.

Gränsbevakningsavdelningen behandlar också ärenden som gäller organisation, områdesindelning, ekonomiförvaltning, resultatstyrning, laglighetsövervakning och upphandling samt personaladministration i fråga om Gränsbevakningsväsendet. Dessutom behandlar gränsbevakningsavdelningen andra ärenden inom Gränsbevakningsväsendets ansvarsområde som hör till inrikesministeriet.

Gränsbevakningsavdelningen bereder och föredrar i 77 b § i gränsbevakningslagen avsedda förslag till beslut för statsrådets allmänna sammanträde och beslut om handräckning som fattas vid brådskande förfarande av inrikesministeriet.

17 § (20.12.2019/1456)Uppgifter för enheten för nationell säkerhet

Enheten för nationell säkerhet behandlar ärenden som gäller

1)

nationell säkerhet,

2)

civil underrättelseinhämtning,

3)

skyddspolisen och resultatstyrningen och laglighetsövervakningen av den,

4)

den allmänna styrningen, tillsynen och utvecklingen av ministeriets och dess förvaltningsområdes säkerhetsärenden och riskhantering, samt

5)

den allmänna styrningen och samordningen samt tillsynen och utvecklingen av ministeriets och dess förvaltningsområdes beredskap och beredskapsplanering till den del det inte är fråga om en annan avdelnings eller fristående enhets uppgift.

Enheten för nationell säkerhet svarar inom sitt verksamhetsområde för beredningen av ärenden enligt 2 och 4 § i lagen om beslutsfattande om lämnande av och begäran om internationellt bistånd (418/2017) .

Enheten för nationell säkerhet ansvarar för beredningen och samordningen av ärenden som hör till området för den nationella säkerheten.

18 § (28.5.2021/440) Förvaltnings- och utvecklingsavdelningens uppgifter

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen behandlar ärenden som gäller

1)

den allmänna utvecklingen av verksamheten, skötseln av allmänna förvaltningsärenden och interna tjänster samt den allmänna styrningen av dokumentförvaltningen inom förvaltningsområdet och ordnandet av informationshanteringen vid ministeriet.

2)

strategiberedning, resultatplanering, resultatstyrning, uppföljning av resultaten och utveckling i anslutning till dessa,

3)

personaladministration och personalpolitik samt personalutveckling,

4)

den allmänna utvecklingen och styrningen av frekvensärenden, dataadministrationen, dataskyddet och digitaliseringen, styrningen av projekt som stöder koncernstrategin, främjandet och säkerställandet av informationssystemens interoperabilitet inom förvaltningsområdet, främjandet av informationsförvaltningssamarbete och ett nätverksbaserat handlingssätt,

5)

ekonomiplaneringen för förvaltningsområdet och ministeriet, tillämpningen av statsbudgeten samt berättelser som krävs enligt budgetlagstiftningen, uppgifterna för ministeriets bokföringsenhet, ekonomiförvaltning och principer för den interna kontrollen samt tillsyn över brandskyddsfondens verksamhet och ekonomi,

6)

verkställandet av utbetalnings- och kontrolluppgifter samt beredningen av rapporter om genomförande och av redovisningar av utgifter för Europeiska unionens fond för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden,

7)

utveckling och samordning av forskningsverksamheten samt stöd och samordning när det gäller att skaffa budgetextern utvecklingsfinansiering inom förvaltningsområdet,

8)

styrning och utveckling av upphandlingsfunktionen och lokalfrågorna,

9)

samordningen av områdesindelningar och regionalisering,

10)

arkitekturen för målområdet för den inre säkerheten,

11)

beredning och samordning av utlåtanden som hör till flera än en avdelnings eller fristående enhets ansvarsområde, med undantag av de ärenden som avses i 22 § 2 mom. 9 punkten,

12)

lönen för cheferna för ämbetsverken inom förvaltningsområdet samt samordning av och bistående vid utarbetande av direktörsavtal och karensavtal inom förvaltningsområdet,

13)

Finlands flagga och Finlands vapen, med undantag av polisens rätt att använda den rektangulära statsflaggan,

14)

uppgiften som attesterande myndighet för Europeiska flyktingfonden, fonden för de yttre gränserna, återvändandefonden och integrationsfonden enligt det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar i Europeiska unionen,

15)

samarbete med statsrådets kansli när det gäller lokaler och ämbetsverkstjänster, informationstjänster och dokumentförvaltning samt översättnings- och tolktjänster,

16)

bistående av ministeriets ledning i uppföljningen av lagberedningsprojekt, samordningen av den lagberedning som hör till flera än en avdelnings ansvarsområde och utveckling av kvaliteten på lagberedningen,

17)

bistående av ministeriets ledning, avdelningar och fristående enheter i allmänna juridiska frågor, om frågan inte hör till någon annan avdelnings eller fristående enhets ansvarsområde,

18)

behandling av klagomål som gäller ministeriet eller ministeriets tjänstemän, om inte ärendet hör till någon annan avdelning eller fristående enhet,

19)

den allmänna utvecklingen av ministeriets och förvaltningsområdets laglighetsövervakning och vid behov stödjande av avdelningarna och de fristående enheterna i uppgifter som gäller laglighetsövervakning,

20)

sådana ärenden vid ministeriet som inte hör till andra avdelningar eller fristående enheter.

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen deltar i samarbete med respektive avdelning eller fristående enhet i beredningen av projekt som stöder koncernstrategin och upphandlingsfrågor vilka ska avgöras av ministern eller kanslichefen och lokalfrågor som kräver ett åtagande av ministeriet.

Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen ansvarar i fråga om upphandlingar som ministeriet fått i uppdrag att genomföra för att förfarandena för offentlig upphandling följs och för konkurrensutsättningen i enlighet med det som närmare bestäms i ministeriets interna föreskrift. Avdelningen sköter dessutom avtalshanteringen i anslutning till ministeriets upphandlingar.

Bestämmelser om skötseln av uppgiften som ansvarig myndighet för Europeiska unionens fond för inre säkerhet samt asyl-, migrations- och integrationsfonden vid inrikesministeriet finns i 22 §.

19 § (17.6.2015/781)

19 § har upphävts genom F 17.6.2015/781 .

20 § (17.12.2015/1562)Uppgifter för enheten för intern granskning

Enheten för intern granskning behandlar ärenden som gäller

1)

uppföljning och utvärdering av den interna kontrollens och riskhanteringens ändamålsenlighet och tillräcklighet inom ministeriet och dess förvaltningsområde samt beredning av utlåtanden om utvärdering och bekräftelse gällande den interna kontrollen,

2)

uppföljning och granskning av lagligheten, resultaten och ändamålsenligheten i fråga om funktionerna och skötseln av ekonomin vid ministeriet och, i syfte att verkställa ministeriets styrnings- och tillsynsansvar, även vid ämbetsverken inom förvaltningsområdet,

3)

uppgiften att vara revisionsmyndighet för Europeiska unionens fonder för inrikes frågor,

4)

samordning av revisionsfunktionen, den interna kontrollen och riskhanteringen vid ministeriet och förvaltningsområdets ämbetsverk,

5)

rådgivning i anslutning till intern kontroll och riskhantering,

6)

andra uppgifter som kanslichefen särskilt anförtrott.

Närmare bestämmelser om den interna revisionen finns i inrikesministeriets reglemente för intern revision.

21 § (28.12.2018/1387)Uppgifter för ministeriets informationsenhet

Ministeriets informationsenhet behandlar ärenden som gäller

1)

kommunikationen för ministeriets högsta ledning,

2)

ministeriets internkommunikation,

3)

ministeriets mediekommunikation och medieuppföljning,

4)

ministeriets kommunikation på nätet och det gemensamma utvecklandet av förvaltningsområdets kommunikation på nätet,

5)

utvecklandet och samordningen av förvaltningsområdets koncernkommunikation,

6)

ministeriets kommunikation med intressegrupper,

7)

utvecklandet av ministeriets publikationsverksamhet,

8)

ministeriets visuella framtoning.

22 § (20.12.2019/1456)Uppgifter för ministeriets enhet för internationella frågor

Ministeriets enhet för internationella frågor samordnar internationella frågor och frågor som ska behandlas av Europeiska unionen och som hör till ministeriet samt bistår ministern, statssekreteraren och kanslichefen i skötseln av internationella frågor och frågor som gäller Europeiska unionen.

Ministeriets enhet för internationella frågor behandlar ärenden som gäller

1)

den nationella beredskapen inom civil krishantering samt utveckling och upprätthållande av dessa,

2)

resultatstyrningen och laglighetsövervakningen av Krishanteringscentret,

3)

beredningen i anslutning till Europeiska unionens fonder inom området för inrikes frågor,

4)

uppgiften som ansvarig myndighet för Europeiska unionens fond för inre säkerhet samt asyl-, migrations- och integrationsfonden,

5)

beredningen av ministerns, statssekreterarens och kanslichefens internationella besök och resor,

6)

effektivisering av ministeriets internationella verksamhet,

7)

samordning av frågor som gäller ministeriet och som är anhängiga vid Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna och andra internationella domstolar och uppföljning av rättspraxis,

8)

uppföljning av verkställandet av rekommendationer för ministeriet som utfärdats av internationella tillsynsorgan,

9)

beredningen och samordningen vid ministeriet av periodiska rapporter om internationella konventioner om mänskliga rättigheter.

Bestämmelser om verkställandet av utbetalnings- och kontrolluppgifter samt beredningen av rapporter om genomförande och av redovisningar av utgifter för Europeiska unionens fond för inre säkerhet samt asyl-, migrations- och integrationsfonden finns i 18 § 1 mom. 6 punkten.

23 § (2.4.2015/353)

23 § har upphävts genom F 2.4.2015/353 .

4 kap.Vissa tjänstemäns uppgifter

24 § (13.6.2019/757)Statssekreteraren

I 44 § 2 mom. i reglementet för statsrådet (262/2003) föreskrivs om uppgifterna för en statssekreterare som har utnämnts för en ministers mandatperiod.

Ministern meddelar vid behov närmare föreskrifter om statssekreterarens uppgifter.

25 § (20.12.2019/1456)Kanslichefen

Kanslichefen ska leda, utveckla och övervaka verksamheten vid ministeriet och inom dess förvaltningsområde samt i detta syfte

1)

ansvara för ministeriets verksamhet och se till att dess uppgifter sköts effektivt,

2)

ansvara för kvaliteten på beredningen av lagstiftningen i ministeriet,

3)

ansvara för samordningen av tjänstemannaberedningen inom ministeriet samt ordnandet av tjänstemannasamarbetet tillsammans med de andra ministerierna,

4)

leda och utveckla ministeriets personaladministration och övriga interna förvaltning,

5)

ansvara för beredningen av målsättningarna inom ministeriets förvaltningsområde och för uppföljningen av hur de genomförs,

6)

ansvara för organisationen inom ministeriets förvaltningsområde och utvecklingen av den,

7)

ansvara för den allmänna säkerheten samt beredskapen inom ministeriet och dess förvaltningsområde samt

8)

leda resultatförhandlingarna med gränsbevakningsavdelningen.

26 §Chefen för Gränsbevakningsväsendet

Chefen för Gränsbevakningsväsendet håller inrikesministeriet underrättad om ärenden som gäller Gränsbevakningsväsendet och deltar vid inrikesministeriet i behandlingen av ärenden som gäller Gränsbevakningsväsendet.

27 § (20.12.2019/1456)Chefen för en avdelning och en fristående enhet

Chefen för en avdelning leder verksamheten vid sin avdelning enligt utstakade verksamhetslinjer.

Chefen för en avdelning

1)

ansvarar för planeringen av avdelningens verksamhet och samordningen av den i enlighet med ministeriets mål,

2)

ansvarar för verksamhetens resultat vid avdelningen,

3)

leder resultatplaneringen vid avdelningen och inom ansvarsområdet samt leder resultatförhandlingarna med ett ämbetsverk som direkt omfattas av ministeriets resultatstyrning,

4)

leder beredningen av lagar och andra författningar vid avdelningen,

5)

leder och samordnar internationella frågor vid avdelningen och inom ansvarsområdet,

6)

ansvarar för inledandet, genomförandet och uppföljningen av principiellt viktiga projekt vid avdelningen och inom ansvarsområdet samt

7)

utvecklar och följer verksamheten inom ansvarsområdet.

Vad som i 1 och 2 mom. föreskrivs om chefen för en avdelning gäller i tillämpliga delar chefen för en fristående enhet.

Med avvikelse från vad som föreskrivs i 2 mom. leds resultatförhandlingarna med Gränsbevakningsväsendet av ministern.

28 §Chefen för en resultatenhet

Vad som i 27 § föreskrivs om chefen för en avdelning gäller i anslutning till resultatsenhetens ansvarsområde i tillämpliga delar chefen för en resultatenhet vid avdelningen.

Chefen för en resultatenhet ska i synnerhet delta i viktiga och vittgående projekt vid sin enhet.

Vad som i 1 och 2 mom. föreskrivs om chefen för en resultatenhet gäller i tillämpliga delar ledaren för en grupp och ett ansvarsområde eller någon annan person så som närmare föreskrivs i avdelningens eller den fristående enhetens arbetsordning.

29 § (15.1.2015/21)

29 § har upphävts genom F 15.1.2015/21 .

5 kap.Beredning av ärenden

30 § (13.6.2019/757)Avsteg från den fastställda arbetsfördelningen

Varje tjänsteman vid ministeriet är oavsett den fastställda arbetsfördelningen skyldig att vid behov utföra de uppgifter som ministern, statssekreteraren, kanslichefen, chefen för en avdelning eller fristående enhet eller chefen för resultatenheten i fråga ålägger honom eller henne.

Om kanslichefen, chefen för en avdelning eller fristående enhet eller chefen för en resultatenhet åtar sig att föredra ett ärende som en tjänsteman som lyder under honom eller henne har getts att föredra, ska detta alltid diskuteras med den underlydande tjänstemannen.

31 § (13.6.2019/757)Föredragningstillstånd

En föredragningslista för statsrådets allmänna sammanträde eller finansutskottet får inte av andra än tvingande skäl delas ut innan ministern har underrättats om saken och godkänt att ärendet förs till föredragning. Vid begäran om föredragningstillstånd ska dessutom den anvisning som meddelats särskilt tillämpas.

Föredragningslistan ska också överlämnas till statssekreteraren, kanslichefen och den berörda avdelningschefen eller chefen för en fristående enhet för godkännande.

En föredragningslista för statsrådets finansutskott ska lämnas till förvaltnings- och utvecklingsavdelningen för granskning innan listan delas ut. Samma förfarande gäller då utlåtande om överskridning av förslagsanslaget begärs av finansministeriet.

Vad som i 1 mom. föreskrivs om utdelning av föredragningslistor ska också iakttas då promemorior innehållande inrikesministeriets ställningstaganden delas ut för handläggning av ministerutskottet.

32 § (13.6.2019/757)Informerande av ministern, statssekreteraren och kanslichefen

Ministern, statssekreteraren och kanslichefen ska informeras om de viktigaste ärendena som tas upp eller blir anhängiga inom ministeriets ansvarsområde samt om ärenden som är av allmänt intresse. Likaså ska information om föredragning av de viktigaste ärendena ges i god tid samt handlingarna på beordran ges till påseende.

Ministern, statssekreteraren och kanslichefen ska enligt anvisningar som har meddelats särskilt informeras om i vilket skede regeringens propositioner är i riksdagen.

Statssekreteraren ska se till att ministeriets tjänstemän får information om ärenden som statssekreteraren bereder och som har anknytning till tjänstemännens ansvarsområde.

33 § (2.4.2015/353)Beredning av upphandlingsärenden

Upphandlingar som gäller ministeriets avdelningar och fristående enheter bereds i samarbete med förvaltnings- och utvecklingsavdelningen i enlighet med det uppdrag som ges till avdelningen. Ministeriets avdelningar och fristående enheter ska se till att den sakkunskap och det kunnande om ansvarsområdet som uppdraget förutsätter står till förfogande under upphandlingsprocessen.

Vad som sägs i 1 mom. gäller inte upphandlingar som konkurrensutsätts på grundval av ett uppdrag vid övriga ämbetsverk inom förvaltningsområdet eller vid statsrådets kansli.

34 §Informerande av ministeriets informationsenhet

Ministeriets informationsenhet ska i ett tillräckligt tidigt skede informeras om ärenden som tas upp eller blir anhängiga inom ministeriets ansvarsområde samt om ärenden som är av allmänt intresse.

35 §Skriftliga spörsmål

Ett förslag till svar på ett skriftligt spörsmål ska presenteras för ministern minst 10 dagar innan svarstiden går ut.

Förslaget till svar ska ges kanslichefen och chefen för den berörda avdelningen eller fristående enheten till påseende innan det lämnas till ministern.

36 § (13.6.2019/757)Hörande i riksdagen

Om en ministerietjänsteman kallas till ett utskott i riksdagen för att höras, ska han eller hon på förhand meddela chefen för avdelningen samt i ett viktigt ärende också statssekreteraren och kanslichefen om detta.

Sakkunnigutlåtanden, bemötanden och andra motsvarande promemorior till riksdagens utskott som upprättats av inrikesministeriets tjänstemän ska överlämnas till ministern, statssekreteraren, kanslichefen och specialmedarbetaren samt till förvaltnings- och utvecklingsavdelningen för kännedom.

6 kap.Avgörande av ärenden

37 §Ministerns beslutanderätt

Ministern avgör ärenden om vilka beslut ska fattas vid ministeriet, om beslutanderätten inte har anförtrotts ministeriets tjänstemän i statsrådets förordning om inrikesministeriet eller i denna arbetsordning.

38 § (2.4.2015/353)Tjänstemännens beslutanderätt

Kanslichefen, chefen för Gränsbevakningsväsendet, cheferna för avdelningarna, cheferna för de fristående enheterna, cheferna för resultatenheterna och de övriga tjänstemännen avgör andra än samhälleligt eller ekonomiskt betydelsefulla ärenden om vilka beslut ska fattas vid ministeriet enligt vad som föreskrivs nedan eller någon annanstans.

Om en tjänsteman hör till förvaltningsorganet för en sammanslutning eller en stiftelse som står under ministeriets tillsyn, får han eller hon inte vid ministeriet behandla eller avgöra ärenden som gäller sammanslutningen eller stiftelsen i fråga.

39 §Samhälleligt eller ekonomiskt betydelsefulla ärenden

Ministern avgör ett ärende som en tjänsteman annars skulle få avgöra, om ärendet är samhälleligt eller ekonomiskt betydelsefullt eller om ett utlåtande om ärendet ska inhämtas av statsrådets finansutskott.

Om det är oklart eller beroende av prövning om ett ärende ska anses vara samhälleligt eller ekonomiskt så betydelsefullt att det ska avgöras av ministern, beslutar ministern om han eller hon anser ärendet vara sådant.

I fråga om ett ärende som en tjänsteman har rätt att avgöra och som föredras för ministern därför att det ska anses vara samhälleligt eller ekonomiskt betydelsefullt ska föredraganden, innan ärendet föredras för ministern, rådgöra med den tjänsteman som har rätt att avgöra ärendet samt med den avdelningschef eller den chef för en fristånde enhet som är tjänstemannens närmaste chef.

40 §Ministerns och vissa tjänstemäns rätt att förbehålla sig beslutanderätten

Ministern kan förbehålla sig beslutanderätten i ett ärende som en tjänsteman annars skulle få avgöra. I enskilda fall har kanslichefen, chefen för en avdelning, chefen för en fristående enhet och chefen för en resultatenhet samma rätt i fråga om ärenden som ska avgöras av en underlydande tjänsteman.

Om kanslichefen, chefen för en avdelning, chefen för en fristående enhet eller chefen för en resultatenhet förbehåller sig rätten att avgöra ett ärende som en underlydande tjänsteman har rätt att avgöra, ska den tjänsteman som saken gäller alltid underrättas om detta.

Chefen för Gränsbevakningsväsendet kan förbehålla sig rätten att avgöra ett ärende som hör till chefen för ministeriets gränsbevakningsavdelning. I fråga om den rätt som chefen för Gränsbevakningsväsendet, staben för Gränsbevakningsväsendet och biträdande chefen för Gränsbevakningsväsendet har att behandla och avgöra ärenden som hör till inrikesministeriet gäller dessutom bestämmelserna i lagen om gränsbevakningsväsendets förvaltning (577/2005) , statsrådets förordning om gränsbevakningsväsendet (651/2005) och andra bestämmelser.

41 § (28.12.2018/1387)Kanslichefens beslutanderätt

Kanslichefen avgör ärenden som gäller

1)

inrättande och indragning av andra tjänster vid ministeriet än tjänsten som kanslichef eller chef för en avdelning och ändring av namn på dessa tjänster,

2)

överföring av andra tjänster än de som specificeras i statsbudgeten mellan ämbetsverk som hör till inrikesministeriets förvaltningsområde,

3)

placering av ministeriets gemensamma tjänster och personer i arbetsavtalsförhållande samt överföring av andra tjänster än avdelningschefstjänster inom ministeriet,

4)

ledigförklaring av en tjänst, när det är fråga om besättande av en tjänst som chef för en avdelning eller en fristående enhet eller besättande av en tjänst som inte har placerats vid någon avdelning,

5)

tillsättande av ministeriets tjänster i kravnivå 9, om det inte är fråga om en tjänst som statsrådet utnämner till, samt anställning av motsvarande personal i arbetsavtalsförhållande,

6)

lönen, när det är fråga om en tjänst som chef för en resultatenhet eller en tjänst som inte har placerats vid någon avdelning, samt ingående av ett skriftligt avtal som avses i 44 § i statstjänstemannalagen med andra tjänstemän än sådana som avses i 26 § i statstjänstemannalagen,

7)

uppsägning med stöd av 25 eller 27 § i statstjänstemannalagen av andra ministerietjänstemän än sådana som utnämnts av statsrådet,

8)

utfärdande av en skriftlig varning enligt 24 § i statstjänstemannalagen till en tjänsteman som utnämnts av statsrådet, ministern eller kanslichefen, med undantag av chefer för ämbetsverk inom förvaltningsområdet,

9)

förordnande om utrikes tjänsteresor för chefen för en avdelning eller en fristående enhet samt beviljande av annan tjänstledighet än sådan som grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal för högst två år för dessa tjänstemän,

10)

bisysslotillstånd och anmälan om bisyssla för chefen för en avdelning eller en fristående enhet,

11)

utnämning till ett tjänsteförhållande för viss tid för högst ett år som chef för ett ämbetsverk inom förvaltningsområdet, när chefen utnämns av ministeriet,

12)

avgivande av utlåtanden i ärenden som hör till flera än en avdelnings ansvarsområde,

13)

ministeriets viktigaste upphandlingar och förvaltningsområdets centraliserade upphandlingar, upphandlingsförfarandet vid hyrning av lokaler för ämbetsverk som hör till flera än en avdelnings ansvarsområde och ministeriets egna lokaler när det förutsätts att ministeriet förbinder sig samt säkerhetsupphandlingar,

14)

ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma dataadministrations- och digitaliseringsuppgifter, om ärendet är principiellt viktigt eller vittgående,

15)

fördelning av anslag som anvisats för ministeriets verksamhet,

16)

ministeriets interna förvaltning, om ärendet är principiellt viktigt eller vittgående,

17)

tillsättande av förhandlingsdelegationer för internationella avtalsförhandlingar inom ministeriets ansvarsområde och ingående av internationella myndighetsavtal när avtalet gäller flera än en avdelning,

18)

förordnande om tjänsteresor som finansieras av instanser utanför den offentliga sektorn,

19)

mottagande av egendom som donerats.

Ett förslag till upphandlingsförfarande i fråga om lokaler föredras för kanslichefen av chefen för den avdelning eller fristående enhet som ansvarar för resultatstyrningen av ansvarsområdet i fråga.

42 § (28.6.2024/456)Ärenden som chefen för en avdelning och chefen för en fristående enhet har beslutanderätt i

Chefen för en avdelning avgör till avdelningens uppgifter hörande ärenden som inte är samhälleligt eller ekonomiskt betydelsefulla, om ärendet inte enligt det som föreskrivs i denna arbetsordning eller någon annanstans ska avgöras av någon annan tjänsteman.

Chefen för en avdelning avgör dessutom, om inte något annat föreskrivs nedan, ärenden som gäller

1)

ledigförklaring av en tjänst, när det är fråga om tillsättande av en tjänst som placerats vid avdelningen samt tjänstens placering på avdelningen,

2)

tillsättande av en tjänst i högst kravnivå 8 eller utnämning till ett tjänsteförhållande för viss tid samt anställning i motsvarande arbetsavtalsförhållande,

3)

utnämning till ett tjänsteförhållande för viss tid för högst ett år, när kanslichefen, ministern eller statsrådet utnämner till motsvarande tjänst,

4)

beviljande av annan tjänstledighet än sådan som grundar sig på lag eller tjänstekollektivavtal för en tjänsteman vid avdelningen och för högst två år för en tjänsteman som utnämnts av statsrådet,

5)

förordnande av vikarier för avdelningens tjänstemän,

6)

lönen för avdelningens övriga personal förutom cheferna för resultatenheterna,

7)

utfärdande av en skriftlig varning som avses i 24 § i statstjänstemannalagen till andra tjänstemän vid avdelningen än sådana som avses i 41 § 1 mom. 8 punkten i denna förordning,

8)

utfärdande av en skriftlig anmärkning till tjänstemän vid avdelningen,

9)

förordnande om utrikes tjänsteresor för tjänstemän vid avdelningen,

10)

resultatstyrning samt fördelning av anslag som anvisats för avdelningen och dess ansvarsområden,

11)

förbindelse till utgifter med beaktande av de anslag som anvisats för avdelningen,

12)

avdelningens och dess ansvarsområdes upphandlingar med beaktande av centraliserade avtal,

13)

upphandling som omfattas av samordnad upphandling inom statsförvaltningen men som genomförs på annat sätt efter det att ministeriets förvaltnings- och utvecklingsavdelning har gett sitt utlåtande om ärendet,

14)

upphandlingsförfarande i samband med hyrning av lokaler inom avdelningens ansvarsområde när det förutsätts att ministeriet förbinder sig,

15)

information som gäller avdelningens ansvarsområde och framställning av publikation i inrikesministeriets publikationsserie,

16)

ingående av internationella myndighetsavtal och avdelningens övriga internationella samarbete,

17)

en myndighets beslut som avses i 14 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) och tillstånd som avses i 28 § i den lagen.

Avdelningschefen avgör ett ärende som avses i 2 mom. 9 punkten utan föredragning.

Avdelningschefen avgör också ett ärende som någon annan tjänsteman vid avdelningen enligt denna arbetsordning skulle få avgöra, om ärendet för avdelningens verksamhet eller annars är betydelsefullt.

Avdelningschefen avgör personalärenden som gäller chefen för ett ämbetsverk inom förvaltningsområdet och som ska avgöras av inrikesministeriet, med undantag av utnämning till tjänst och utnämning till tjänsteförhållande för viss tid, uppsägning och avstängning från tjänsteutövning samt ärenden som ska avgöras av någon annan tjänsteman. Avdelningschefen avgör också ärenden som ska avgöras av inrikesministeriet och som gäller ekonomisk förmån eller kostnadsersättningar med anledning av tjänsteförhållandet i fråga om chefen för ett ämbetsverk inom förvaltningsområdet. Avdelningschefen eller en tjänsteman vid avdelningen som förordnats av honom eller henne avgör utan föredragning ärenden som gäller förordnande om tjänsteresor inom landet och till utlandet för chefen för ett ämbetsverk inom förvaltningsområdet.

Vad som i 1–5 mom. föreskrivs om chefen för en avdelning gäller chefen för en fristående enhet.

 43 §Ärenden som chefen för en resultatenhet har beslutanderätt i

Chefen för en resultatenhet avgör andra till resultatenhetens uppgifter hörande ärenden som inte är samhälleligt eller ekonomiskt betydelsefulla, om ärendet inte enligt denna arbetsordning ska avgöras av någon annan tjänsteman.

Vad som i 1 mom. föreskrivs om chefen för en resultatenhet gäller i tillämpliga delar den som är ansvarig för en grupp eller ett ansvarsområde så som närmare bestäms i avdelningens eller den fristående enhetens arbetsordning.

44 § (28.6.2024/456)Beslutanderätt i vissa ärenden som gäller personalen

Om inte något annat föreskrivs nedan avgör tjänstemannens närmaste chef utan föredragning ärenden som gäller

1)

tjänstledighet som en tjänsteman enligt lag eller tjänstekollektivavtal har rätt till,

2)

utfärdande av arbetsintyg samt av intyg över att en tjänsteman har sagt upp sig och över att ett tjänsteförhållande har upphört,

3)

förordnande till övertidsarbete och arbetstidsersättningar,

4)

godkännande och fördelning av arbetstid,

5)

utfärdande av förordnande om inrikes tjänsteresor, om inte något annat bestäms i avdelningens eller den fristående enhetens arbetsordning,

6)

beviljande, sparande och flyttande av semester och byte av semesterpenning till ledighet.

Utöver kanslichefen, avdelningschefen, chefen för en fristående enhet, chefen för en resultatenhet eller brandskyddsfondens generalsekreterare kan som sådan närmaste chef för en tjänsteman som avses i 1 mom. också fungera den som är ansvarig för en grupp eller ett ansvarsområde så som närmare bestäms i avdelningens eller den fristående enhetens arbetsordning.

45 § (28.12.2018/1387)Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen

Chefen för resultatenheten för personalfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör ärenden som gäller

1)

tjänstekollektivavtal för ministeriet och dess förvaltningsområde,

2)

åläggande för en tjänstemän vid ministeriet att genomgå en kontroll eller undersökning enligt 19 § i statstjänstemannalagen,

3)

bisysslotillstånd och anmälan om bisyssla när detta inte hör till kanslichefens beslutanderätt,

4)

utfärdande av intyg över att kanslichefen och chefen för en avdelning eller fristående enhet har sagt upp sig.

Chefen för resultatenheten för personalfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör utan föredragning ärenden som gäller semesterrätt och semesterersättningar.

46 § (20.12.2019/1456)Ministeriets enhet för internationella frågor

Chefen för ministeriets enhet för internationella frågor avgör ärenden som gäller utnämning till ett offentligrättsligt anställningsförhållande och anställningsvillkoren vid uppdrag inom civil krishantering som är av betydelse för den nationella beredskapen.

Chefen för enheten för internationella frågor ska som chef vid ansvariga myndigheten för Europeiska unionens fonder för inrikes frågor avgöra de ärenden som gäller fonderna.

Chefen för enheten för internationella frågor avgör ärenden som gäller utfärdande av ett reseförordnande för ministerns utlandsresor.

47 § (20.12.2019/1456)Avdelningschefen för polisavdelningen

Avdelningschefen för polisavdelningen avgör utöver vad som bestäms i 42 § beviljande av dispens för tjänster inom polisväsendet, med undantag av polisväsendets tjänster inom skyddspolisen och tjänster till vilka statsrådet utnämner.

48 § (13.6.2019/757)Räddningsöverdirektören

Räddningsöverdirektören avgör utöver vad som föreskrivs i 42 § ärenden som gäller

1)

internationell räddningsverksamhet som avses i 38 § i räddningslagen och annat samarbete, med undantag av ärenden som hör till gränsbevakningsväsendets uppgifter,

2)

Nödcentralsverkets resultatstyrning samt allmän organisering av Nödcentralsverket,

3)

ledning av räddningsverksamheten så som avses i 34 § 3 mom. och 36 § i räddningslagen,

4)

utförande av undersökningar för utredande av olyckor enligt 107 § i räddningslagen,

5)

fastställande av räddningsmyndighetens uniform och gradbeteckningar,

6)

beviljande av dispens från de behörighetsvillkor som föreskrivs genom förordning för tjänster vid Nödcentralsverket och för tjänster eller uppgifter inom det lokala räddningsväsendet,

7)

fastställande av arvoden för brandskyddsfondens styrelse.

De ärenden som avses i 1 mom. 3 punkten kan räddningsöverdirektören, om situationen är brådskande, avgöra utan föredragning.

49 § (20.12.2019/1456)Chefen för enheten för nationell säkerhet

Chefen för enheten för nationell säkerhet avgör utöver vad som bestäms i 42 § beviljande av dispens för polisväsendets tjänster inom skyddspolisen.

50 § (15.12.2017/945)Beslutanderätten i vissa ärenden som gäller ministeriet gemensamt

Chefen för resultatenheten för dataadministrationsfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör ärenden som gäller ministeriets och förvaltningsområdets gemensamma dataadministrations- och digitaliseringsuppgifter.

Chefen för resultatenheten för dataadministrationsfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör dessutom ärenden som gäller lämnande av utlåtanden i enlighet med föreskriften om förvaltningsområdets IKT-projekt samt godkänner dispositionsplanen för det gemensamma anslaget för informationsförvaltningen inom förvaltningsområdet efter att ärendena behandlats av gruppen för samordning och styrning av förvaltningsområdets dataadministrationsfrågor.

Chefen för resultatenheten för ekonomiska frågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör utan föredragning ärenden som gäller bokföringsenhetens uppgifter enligt vad som anges i ministeriets ekonomistadga.

Chefen för resultatenheten för personalfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör utan föredragning ärenden som gäller godkännande av löneförteckningen.

Föredraganden med ansvar för upphandlingsfrågor vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen avgör utöver de upphandlingsfrågor som behandlas vid förvaltnings- och utvecklingsavdelningen även ärenden som gäller avgivande av ett utlåtande om att upphandling som omfattas av den samordnade upphandlingen inom statsförvaltningen ska genomföras på något annat sätt. Chefen för gruppen för upphandlingsfrågor avgör dessutom utan föredragning för ministeriets eller förvaltningsområdets del lämnande av anmälan om anslutning till ramarrangemangen för samordnad upphandling inom statsförvaltningen.

51 § (28.12.2018/1387)Jourhavande vid räddningsavdelningen

Jourhavande vid räddningsavdelningen kan under sitt pass som jourhavande enligt arbetsskiftslistan utan föredragning avgöra ärenden i anslutning till ledning av räddningsverksamheten enligt 34 § 3 mom. och 36 § i räddningslagen, om ärendet på grund av brådska inte kan vänta eller är ringa.

51 a § (28.5.2021/440)Förvaltning av anslag för bekämpning av olje- och kemikalieskador

En styrgrupp för anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador ska se till att anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador används för bekämpning av miljöskador på det sätt som avses i räddningslagen (379/2011) . Styrgruppen för anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador beslutar om användningen av anslaget på förslag av en samordningsgrupp för anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador.

Samordningsgruppen för anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador har till uppgift att

1)

för styrgruppen lägga fram förslag om användningen av anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador,

2)

utarbeta strategiska och operativa riktlinjer för användningen av anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador,

3)

utarbeta, förhandla fram och förvalta samarbetsavtal om beredskap för bekämpning av olje- och kemikalieskador,

4)

övervaka användningen av anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador och rapportera om detta till styrgruppen,

5)

ge utlåtanden om finansieringsansökningar som gäller bekämpning av oljeskador.

Styrgruppen för anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador och samordningsgruppen för anslaget för bekämpning av olje- och kemikalieskador utses av kanslichefen.

7 kap.Gemensamma bestämmelser

52 § (29.12.2016/1518)Arbetsordning för en avdelning och en fristående enhet

Bestämmelser om en avdelnings resultatenheter och övrig intern organisation, resultatenheternas uppgifter, behandling av ärenden vid avdelningen samt i dess ledningsgrupp finns i avdelningens arbetsordning som fastställs av chefen för avdelningen.

Beslut om cheferna för avdelningens resultatenheter och deras ställföreträdare fattas av chefen för avdelningen, efter att kanslichefen hörts. Cheferna för resultatenheterna förordnas för högst fem år.

I fråga om behandlingen av ärenden vid en fristående enhet bestäms vid behov i enhetens arbetsordning, som fastställs av chefen för enheten.

Arbetsordningen ska visas för kanslichefen innan den fastställs.

53 § (28.12.2018/1387)Beredskapsplanering och beredskap

Ministeriets avdelningar och fristående enheter har inom sina ansvarsområden hand om beredskapen inför störningar och undantagsförhållanden samt beredskapsplaneringen. Beredskapschefen sköter samordningen av beredskapen och beredskapsplaneringen inom ministeriet och inrikesförvaltningen.

Ministeriets beredskapssamordnare är ställföreträdare för beredskapschefen och assisterar beredskapschefen vid samordningen av beredskapen och beredskapsplaneringen inom ministeriet och inrikesförvaltningen.

Ministeriet förordnar skyddschefen och säkerhetschefen samt skyddschefens och säkerhetschefens ställföreträdare.

54 § (28.12.2018/1387)

54 § har upphävts genom F 28.12.2018/1387 .

55 § (17.12.2015/1562)

55 § har upphävts genom F 17.12.2015/1562 .

56 §Ställföreträdare för kanslichefen, avdelningscheferna och cheferna för de fristående enheterna

När kanslichefen har förhinder är en av ministern förordnad avdelningschef eller chef för en fristående enhet ställföreträdare för kanslichefen.

Kanslichefen förordnar ställföreträdare för avdelningscheferna och cheferna för de fristående enheterna. Innan förordnandet meddelas ska ärendet presenteras för ministern.

57 § (28.12.2018/1387)Föredragande i ministeriet

Föredragande i inrikesministeriet är utöver de tjänstemän vid ministeriet som är föredragande vid statsrådet även de tjänstemän till vars uppgifter beredningen av det ärende som föredras hör.

58 §Personal i arbetsavtalsförhållande

Vad som i denna arbetsordning föreskrivs om en tjänsteman gäller i tillämpliga delar också personalen i arbetsavtalsförhållande och den heltidsanställda personalen i permanenta organ som finns i anslutning till ministeriet.

59 § (20.12.2019/1456)Interna bestämmelser och anvisningar

Närmare föreskrifter och anvisningar om allmänt ordnande av arbetet vid ministeriet meddelas i interna föreskrifter och anvisningar som fastställs av ministern eller kanslichefen.

Ministerns ledningsgrupp meddelar vid behov närmare föreskrifter och anvisningar om behandlingen av ärenden i ledningsgruppen och om dess övriga verksamhet.

60 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2014.

Genom denna förordning upphävs inrikesministeriets arbetsordning av den 15 september 2011 (1036/2011) jämte ändringar.

Åtgärder som krävs för verkställigheten av denna förordning får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Ikraftträdelsestadganden

25.3.2014/247:

Denna förordning träder i kraft den 1 april 2014.

24.9.2014/779:

Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2014.

15.1.2015/21:

Denna förordning träder i kraft den 19 januari 2015.

2.4.2015/353:

Denna förordning träder i kraft den 9 april 2015.

17.6.2015/781:

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2015.

17.12.2015/1562:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2016.

29.12.2016/1518:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2017.

20.6.2017/397:

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2017.

15.12.2017/945:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2018.

28.12.2018/1387:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2019.

13.6.2019/757:

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2019.

20.12.2019/1456:

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2020.

28.5.2021/440:

Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2021.

28.6.2024/456:

Denna förordning träder i kraft den 1 augusti 2024.

Till början av sidan