Statsrådets förordning om stödjande av företagsverksamhet på landsbygden
Uppdaterad- Ämnesord
- Landsbygdsnäring, Företagsverksamhet
- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Jord- och skogsbruksministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- Anmärkning
- upphävd, se L 28/2014 70 §
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2007/632/ajantasa/2010-04-22/swe
I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från jord- och skogsbruksministeriet, föreskrivs med stöd av lagen om stöd för utveckling av landsbygden (1443/2006) :
1 kap.Allmänt
1 §Tillämpningsområde
Denna förordning tillämpas på stöd enligt 3 kap. i lagen om stöd för utveckling av landsbygden (1443/2006) som helt eller delvis finansieras av Europeiska gemenskapen. (24.4.2008/271)
Genom denna förordning kompletteras de bestämmelser om förutsättningarna för beviljande och betalning av stöd som finns i rådets förordning (EG) nr 1698/2005 om stöd för landsbygdsutveckling från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) och i de förordningar som kommissionen har antagit med stöd av den och som gäller åtgärder enligt artiklarna 20 och 52 och insatser enligt artikel 16 a i förordningen. (22.4.2010/266)
2 §Definitioner
I denna förordning avses med
lagen om landsbygdsutveckling lagen om stöd för utveckling av landsbygden,
programförvaltningslagen lagen om förvaltning av program som hänför sig till utveckling av landsbygden (532/2006) ,
EG:s förordning om landsbygdsutveckling rådets förordning (EG) nr 1698/2005 om stöd för landsbygdsutveckling från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU)
program ett program enligt 7 § i programförvaltningslagen som gäller det finländska fastlandet,
allmän gruppundantagsförordning kommissionens förordning (EG) nr 800/2008 om genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den gemensamma marknaden enligt artiklarna 87 och 88;
regional plan en plan enligt 5 § i programförvaltningslagen,
lokal plan en plan enligt 6 § i programförvaltningslagen,
de minimis-stöd stöd som beviljas på de villkor som anges i kommissionens förordning (EG) nr 1998/2006 om tillämpningen av artiklarna 87 och 88 i fördraget på stöd av mindre betydelse och vars totalbelopp inte överstiger 200 000 euro under någon period omfattande tre beskattningsår,
jordbruksföretag företag enligt 11 § 1 mom. 1 punkten i lagen om landsbygdsutveckling,
mikroföretag företag enligt 11 § 1 mom. 2 punkten i lagen om landsbygdsutveckling där det finns färre än 10 arbetstagare och som uppfyller kraven på mikroföretag enligt kommissionens rekommendation 2003/361 om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (EUT L 124/20.5.2003),
11 ) små företag företag som sysselsätter färre än 50 arbetstagare och uppfyller kraven på små företag enligt kommissionens rekommendation 2003/361 om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (EUT L 124/20.5.2003), (24.4.2008/271)
medelstoraföretag företag som sysselsätter färre än 250 arbetstagare och uppfyller kraven på medelstora företag enligt kommissionens rekommendation 2003/361 om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (EUT L 124/20.5.2003),
årsarbetsplats det antal arbetstagare motsvarande ett årsverke som en eller flera personers anställningsförhållanden utgör,
årsverke den sedvanliga årliga arbetstiden för en heltidsanställd,
företagsgrupp minst tre företag för vilkas utveckling ett av företagen eller en utvecklingsorganisation ansöker om stöd på basis av ett avtal,
stödområde I områdena i det första stödområde som avses i statsrådets förordning om utvecklingsområdet och stödområden (44/2007) ,
stödområde II områdena i det andra stödområde som avses i statsrådets förordning om utvecklingsområdet och stödområden,
stödområde III de områden på det finländska fastlandet som inte avses i 16 och 17 punkten,
anläggningstillgångar tillgångar som är avsedda att stadigvarande ge intäkter under flera räkenskapsperioder.
2 kap.Företag som är berättigade till stöd
3 §Bestämmande inflytande i företag
En person anses utöva bestämmande inflytande i ett aktiebolag, om han eller hon på grundval av röstetalet för aktier som han eller hon äger antingen ensam eller tillsammans med de av sina familjemedlemmar som uppfyller ålderskravet enligt 5 § i lagen om landsbygdsutveckling innehar mer än hälften av det röstetal som samtliga aktier i bolaget medför. Bestämmande inflytande kan också uppkomma till följd av röstetalet för aktier som fler än en person och deras familjemedlemmar äger. Bestämmande inflytande kan dessutom basera sig på röstetalet för aktier som innehas via ett annat bolag i personens ägo. (24.4.2008/271)
I ett öppet bolag anses bestämmande inflytande utövas av bolagsmännen gemensamt och i ett kommanditbolag anses det utövas av de ansvariga bolagsmännen gemensamt.
I ett andelslag anses bestämmande inflytande utövas av en majoritet bland medlemmarna.
4 §Familjemedlem
Med familjemedlem avses en persons make eller maka, barn och föräldrar.
Med familjemedlem avses också den som en delägare eller medlem i en sammanslutning fortgående lever tillsammans med i gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden.
5 § (22.4.2010/266)Företagets personalstyrka
Vid beräkning av företagets personalstyrka, ska bilaga 1 till den allmänna gruppundantagsförordningen iakttas.
6 §Yrkeskunskap som behövs i företagsverksamheten
Den yrkeskunskap som behövs i företagsverksamheten bedöms på basis av yrkeskunskapen hos den fysiska person som är sökande eller, om sökanden är en sammanslutning, på basis av yrkeskunskapen hos dem som är i ledande ställning i företaget eller på grundval av sitt anställningsförhållande är i en sådan ställning att deras yrkeskunskap är av väsentlig betydelse för företagsverksamhetens kontinuitet.
Yrkeskunskapen kan visas genom utbildning eller arbetserfarenhet eller bägge.
Yrkeskunskapen kan visas också genom sammanlagt minst tre års arbete i uppgifter som är sådana att det kunnande som förvärvats i dem kan anses ge tillräckliga förutsättningar att bedriva företagsverksamheten.
7 §Företagets ekonomiska ställning
När företagets ekonomiska ställning bedöms beaktas företagsverksamhetens lönsamhet, likviditeten, solvensen samt möjligheterna att marknadsföra produkter och tjänster.
2 mom. har upphävts genom F 24.4.2008/271 . (24.4.2008/271)
8 §Plan för den åtgärd som stöds
Planen för den åtgärd som stöds skall omfatta företagets verksamhet och den betydelse för denna som den åtgärd som stöds har.
Planen skall innehålla en tillräcklig beskrivning av företagets nuvarande och planerade verksamhet och av de tillgängliga materiella och immateriella resurserna, den finansiella ställningen, den planerade åtgärden och dess konsekvenser för företagets verksamhet samt möjligheterna att marknadsföra företagets nuvarande och planerade produkter och tjänster. I planen skall de olika åtgärder för vilka stöd söks specificeras, liksom också deras betydelse för företagsverksamheten. I planen skall dessutom ingå en kalkyl över företagets lönsamhet och likviditet.
Kalkylen skall omfatta ansökningsåret och åtminstone de tre räkenskapsperioder som följer på inledandet av den verksamhet som stöds. Kalkylerna och utredningarna skall utarbetas så, att de baserar sig på bokföringsuppgifterna för de två räkenskapsperioder som föregått ansökan eller på någon annan utredning som kan betraktas som tillförlitlig.
9 §Byggnadsplan
Till en ansökan som gäller byggande skall dessutom fogas en plan som skall inbegripa
huvudritningar,
konstruktionsplan, VVS-plan, elplan och motsvarande särskilda planer som är av särskild betydelse när de godtagbara kostnaderna för projektet bedöms,
en byggnadsbeskrivning,
ett kostnadsförslag eller en kostnadskalkyl som grundar sig på byggnadsbeskrivningen.
Detaljeringsgraden hos och omfattningen av en plan som gäller byggande skall stå i adekvat proportion till projektets omfattning och totalkostnader.
3 kap.Verksamhet som stöds
10 § (22.4.2010/266)Företagets stödberättigande verksamhet
En investering eller annan åtgärd som stöds skall hänföra sig till sådan företagsverksamhet som ökar försörjningsmöjligheterna för befolkningen i programområdet, gör näringsverksamheten i området mångsidigare eller förbättrar näringsverksamhetens struktur utan att ändå försvaga de verksamma företagens verksamhetsbetingelser.
Om det inom ramen för den årliga bevillningsfullmakten inte är möjligt att bevilja alla stödberättigande sökande stöd, skall stöd i första hand beviljas företag vilkas verksamhet kan anses effektivast främja den regionala planen samt insatsområdena i fråga om näringsverksamhet och målen för det program för vars genomförande den bevillningsfullmakt ur vilken stödet avses bli beviljat har anvisats. När ansökningar som getts in till en aktionsgrupp bedöms skall dessutom förverkligandet av den lokala planen beaktas.
När ett företag som inte är ett jordbruksföretag och som är större än ett mikroföretag bedriver första gradens förädling eller saluföring av jordbruksprodukter, kan verksamheten stödjas bara om mer än hälften av företagets omsättning härrör från verksamheten i fråga.
11 § (24.4.2008/271)Verksamhet för vilken jordbruksföretag kan få stöd
Jordbruksföretag anses utvidga verksamheten så att den gäller även annat än jordbruk, om de börjar
saluföra jordbruksprodukter i ett fristående utrymme som reserverats för ändamålet på gårdsbruksenheten,
framställa jordbruksprodukter i första bearbetningsledet på eller utifrån gårdsbruksenheten,
producera tjänster, eller
framställa produkter som inte är jordbruksprodukter på eller utifrån gårdsbruksenheten.
Stöd som avses i 1 mom. 2 punkten kan dock inte beviljas för sådana åtgärder på en gårdsbruksenhet som är nödvändiga för att bereda produkten för den första försäljningen.
Jordbruksföretag anses utvidga verksamheten så att den gäller även annat än jordbruk även då företaget utvidgar redan existerande företagsverksamhet enligt 1 mom. 1–4 punkterna.
12 § (22.4.2010/266)Tillämpning av bestämmelserna om statligt stöd vid beviljande av företagsstöd
När startstöd för företagsverksamhet, stöd för utveckling av företag eller investeringsstöd för företag enligt 29 § 4 mom. beviljas, ska i kommissionens förordning (EG) nr 1998/2006 om tillämpningen av artiklarna 87 och 88 i fördraget på stöd av mindre betydelse iakttas.
När investeringsstöd beviljas för första gradens förädling eller saluföring av jordbruksprodukter ska artikel 88.1 i EG:s förordning om landsbygdsutveckling iakttas.
När något annat investeringsstöd än det som nämns i 1 och 2 mom. beviljas, ska den allmänna gruppundantagsförordningen iakttas.
13 §Stödets inverkan på den verksamhet som stöds
Stöd kan beviljas för en åtgärd eller investering som är sådan att stödet bedöms ha avsevärd inverkan på genomförandet av åtgärden eller investeringen på så sätt att
genomförandet kan ske enligt en snabbare tidtabell,
genomförandet kan ske med högre kvalitet,
åtgärden eller investeringen kan bli mera omfattande, eller
åtgärden eller investeringen inte genomförs utan stöd.
14 § (22.4.2010/266)Område där den verksamhet som stöds genomförs
Stöd för annan verksamhet än första gradens förädling eller saluföring av jordbruksprodukter beviljas inte, om den åtgärd som stöds genomförs i ett område som hör till ett tätortsområde, eller till en del av det, i en sådan kommun enligt kommunindelningen 2005 som nämns i bilaga 1, om tätortsområdet vad byggnadernas storlek och närhet till varandra, gatunätet eller den övriga samhällsstrukturen beträffar har urban karaktär. Stöd kan lämnas obeviljat också i fråga om åtgärder som genomförs i ett område av motsvarande slag.
Om landskapets samarbetsgrupp som nämns i 17 § i strukturfondslagen (1401/2006) , inte har en sådan sektion som avses i 8 mom. i nämnda paragraf eller om kommunen inte ingår i lagens tillämpningsområde, ska närings-, trafik- och miljöcentralen med iakttagande av förfarandet enligt 5 § 1 mom. i programförvaltningslagen informera om de områden som den anser vara sådana områden med urban karaktär som avses i 1 mom.
15 §Annan finansiering som inverkar på stödets maximibelopp
I stödets procentuella maximibelopp inräknas den finansiering eller finansieringsandel som med stöd av någon annan lag eller annan finansiering som beviljats för samma ändamål av en myndighet eller ett offentligt samfund betraktas som stöd. En stödandel kan också utgöra en stödekvivalent som erhållits genom beräkning.
När det gäller åtgärder som aktionsgruppen förordar ingår den eventuella kommunfinansieringens andel i stödets maximibelopp.
4 kap.Startstöd
16 § (22.4.2010/266)Verksamhet för vilken startstöd kan beviljas
Startstöd kan beviljas företag för anställning av arbetstagare som behövs i företagets sedvanliga, regelbundna affärsverksamhet i ett anställningsförhållande som omfattar minst 25 veckoarbetstimmar och som är avsett att vara fortlöpande. Startstöd beviljas inte för löner till personer som utför säsongbetonade kortvariga arbeten. Lönekostnaderna under minst sex månader ska utgöra grunden för beviljande av stöd.
Startstöd beviljas inte för åtgärder enligt artikel 20 i EG:s förordning om landsbygdsutveckling.
17 § (22.4.2010/266)Företagets personalstyrka
Stöd kan beviljas företag vars personalstyrka bortsett från företagaren inte har överstigit ett halvt årsverke under den räkenskapsperiod då ansökan har blivit anhängig och under den föregående räkenskapsperioden.
När en sammanslutning ansöker om stöd, betraktas minst en av delägarna eller medlemmarna som företagare.
18 § (24.4.2008/271)Lönekostnadernas tidsmässiga fördelning
Stöd kan beviljas för lönekostnader och semesterpenningar för en högst två år lång period som följer på den tidpunkt då anställningsförhållandet för den första arbetstagare som företaget avlönar med hjälp av stödet börjar.
19 §Stödberättigande kostnader i fråga om startstöd
Stödberättigande lönekostnader för arbetstagare är skäliga lönekostnader som betalas i pengar och på vilka förskottsinnehållning skall verkställas och, högst upp till beskattningsvärdet, sådana skäliga naturaförmåner som åsamkar företaget regelbundna utgifter som kan hänföras till löner för arbetstagare.
När det bedöms om lönekostnaderna är skäliga kan lönen jämföras med löner som har betalts för motsvarande arbete inom samma bransch till personer vilkas kompetens huvudsakligen motsvarar kompetensen hos den som avses bli avlönad med hjälp av stödet.
20 §Beloppet av startstöd
Stöd får beviljas till ett belopp som utgör högst 50 procent av de godtagbara kostnaderna.
Stödet beviljas i form av de minimis-stöd.
5 kap.Investeringsstöd för företag
21 §Verksamhet för vilken investeringsstöd kan beviljas
Investeringsstöd kan beviljas för uppförande, utvidgande, reparation eller förvärv av en byggnad, konstruktion eller anläggning som behövs i företagsverksamheten samt förvärv av andra materiella eller immateriella anläggningstillgångar som är av väsentlig betydelse för inledande eller utvidgning av företagsverksamheten eller för företagets möjlighet att fortsätta sin verksamhet till följd av att förhållandena på marknaden har förändrats. (24.4.2008/271)
Investeringsstödet skall riktas till projekt som bedöms ha avsevärd inverkan på följande mål:
att skapa ny företagsverksamhet i området, eller
att utveckla företagsverksamheten i området så att den blir mångsidigare och starkare samt att förbättra sysselsättningen.
Som en omständighet som talar för beviljandet av stöd betraktas positiva effekter som investeringen har när det gäller
jämställdheten och jämlikheten,
miljön,
användningen av förnybar energi eller
utnyttjandet av den befintliga samhällsstrukturen.
22 §Investeringsstöd till lokalt verksamma företag
Stöd kan beviljas företag som är verksamma på en lokal marknad bara om det utgående från uppgifter som sökanden har lämnat kan bedömas att företaget genom sina tjänster eller produkter kompletterar sådan lokal eller regional efterfrågan som de redan verksamma företagen inte förmår tillgodose i rimlig utsträckning.
23 §Villkor för beviljande av stöd
Beviljandet av stöd förutsätter att investeringen genomförs på det med avseende på investeringens syfte totalekonomiskt sett mest fördelaktiga sättet. När totalekonomin för en investering bedöms beaktas förutom investeringskostnaderna investeringens användningstid, beskaffenhet, drifts- och underhållskostnader samt motsvarande omständigheter.
Beviljandet av stöd förutsätter dessutom att stödtagaren ska hålla byggnadsinvesteringsobjekt försäkrade som sig bör, tills det stöd som har beviljats för ändamålet har betalats i sin helhet. (24.4.2008/271)
24 §Investeringar som inte omfattas av investeringsstöd
Stöd beviljas inte för
anskaffning av traktorer till jordbruksföretag,
anskaffning av avverkningsmaskiner eller lastbärande skogstraktorer,
produktion av torv som är avsedd för energianvändning,
förvärv av aktier eller andelar i ett annat företag eller förvärv av ett annat företags affärsverksamhet eller för en åtgärd som syftar till att finansiera ägarbytet i ett företag,
förvärv av en fastighet eller byggnader hos ett offentligt samfund, om inte föremålet för förvärvet har varit till salu offentligt i minst två månader för att gängse värde skall kunna klarläggas eller om inte anskaffningspriset för det baserar sig på en uppskattning av gängse pris som minst två av säljaren oberoende bedömare har gjort,
en för företaget sedvanlig ersättningsinvestering som inte inbegriper väsentlig utvidgning av det objekt som skall ersättas eller introduktion av helt ny teknik.
Stöd kan utan hinder av vad som föreskrivs i 1 mom. 4 punkten beviljas för förvärv av sådana aktier i ett fastighetsaktiebolag vars aktier ger rätt till besittning av en lokal som enligt lagen om landsbygdsutveckling används för stödberättigande företagsverksamhet. (24.4.2008/271)
3 mom. har upphävts genom F 22.4.2010/266 . (22.4.2010/266)
25 §Godtagbara kostnader för byggande och förvärv av byggnader
Godtagbara kostnader för byggande är
kostnaderna för uppförande av en byggnad,
kostnaderna för utrustning, maskiner och anordningar som utgör en fast del av byggnaden,
kostnaderna för planering till den del de inte överstiger 10 procent av byggkostnaderna.
Som godtagbara kostnader för grundlig reparation godkänns högst 75 procent av kostnaderna för motsvarande nybyggnad. De godtagbara kostnaderna i fråga om historiskt eller arkitektoniskt värdefulla byggnader får dock uppgå till högst 100 procent av kostnaderna för en nybyggnad.
När en byggnad med eller utan mark förvärvas förutsätter beviljandet av stöd att
ingen offentlig finansiering har beviljats och betalts för uppförande, utvidgning eller grundlig reparation av byggnaden eller för förvärv av fastigheten under de tio år som föregår överlåtelsen,
byggnaden lämpar sig för den företagsverksamhet som skall bedrivas eller till mindre kostnader kan ändras till en sådan samt att den i sitt avsedda syfte uppfyller vad som i lag eller med stöd av lag bestäms eller föreskrivs om de krav som ställs på en sådan byggnad,
byggnadens eller fastighetens köpesumma inte överstiger dess gängse värde, och
fastighetens värde i huvudsak utgörs av värdet på en byggnad som kommer att användas i företagsverksamheten.
Stöd kan beviljas för de kostnader som orsakas av markförvärv, till den del kostnaden för marken inte överstiger tio procent av de stödberättigande kostnaderna för förvärvet av fastigheten i dess helhet. (22.4.2010/266)
Vad som ovan i 1 moment bestäms om byggnader gäller även konstruktioner och anläggningar. (24.4.2008/271)
26 §Eget virke och egna marksubstanser
Användning av eget virke och egna marksubstanser kan godkännas som kostnad bara om stödet beviljas en fysisk person i egenskap av näringsidkare för ett jordbruksföretag. Den godtagbara kostnaden skall grunda sig på en expertbedömning av virkets eller marksubstansernas mängd, kvalitet och pris.
27 §Offentlig finansiering
Beviljandet av stöd förutsätter att stödtagaren finansierar minst 25 procent av de godtagbara kostnaderna för investeringen med sådan finansiering som inte inkluderar offentligt stöd. (22.4.2010/266)
Investeringsstöd beviljas inte, om stöd av Europeiska gemenskapens medel redan har beviljats för samma stödberättigande kostnader.
28 § (22.4.2010/266)Statligt stöd som beviljats i annan form än finansiering
I stödets maximibelopp beaktas stöd eller förmåner i annan form än finansiering som utifrån någon annan lag än lagen om landsbygdsutveckling har beviljats eller tillkommer sökanden eller som har beviljats av någon annan myndighet eller ett offentligt samfund, om de har riktat sig till samma åtgärd i form av avdrag för kostnaderna, nyttjanderätt eller på annat sätt, utan att utgöra finansiering för åtgärden. I maximibeloppet beaktas dock inte skatteavdrag, om inte avdraget ingår i ett stödsystem som godkänts i enlighet med artikel 107 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
29 § (22.4.2010/266)Beloppet av investeringsstöd
Investeringens art och betydelse beaktas i beloppet av investeringsstöd.
Investeringsstöd får beviljas jordbruksföretag, mikroföretag, små företag och medelstora företag så att det maximala stödet uttryckt i procent av den godtagbara kostnaden för en investering är följande:
Nationellt stödområde | Medelstora företag procent | Små företag procent | Jordbruks- och mikroföretag procent |
Stödområde I | 25 | 35 | 35 |
Stödområde II | 15 | 25 | 25 |
glest bebyggd landsbygd | 35 | ||
Stödområde III | 10 | 20 | 20 |
glest bebyggd landsbygd | 30 |
Med glest bebyggd landsbygd avses i 2 mom. områden som består av sådana kommuner enligt kommunindelningen 2005 som nämns i bilaga 2.
Med undantag av investeringar som gäller första gradens förädling eller saluföring av jordbruksprodukter beviljas stödet i sin helhet som de minimis-stöd, om det inom stödområde III överstiger 20 procent av den godtagbara kostnaden för investeringen.
6 kap.Stöd för utveckling av företag
30 §Verksamhet som stöds med utvecklingsstöd
Utvecklingsstöd kan beviljas ett företag eller en företagsgrupp för sådan sakkunnighjälp eller utbildning som förvärvas utanför företaget och med vars hjälp företaget kan planera en effektivisering, utvidgning eller omläggning av sin verksamhet, leta efter nya marknader, förbättra produktkvaliteten, utveckla nya produkter eller på annat sätt förbättra sin affärsverksamhet. Stöd kan dessutom beviljas för extra kostnader som utvecklingsarbetet föranleder företaget.
Beviljandet av stöd förutsätter att åtgärdens beskaffenhet eller omfattning är exceptionell i förhållande till företagets normala affärsverksamhet eller att det är fråga om en utredning som gäller förutsättningarna för att starta eller avsevärt utvidga ett företag.
Stöd för utveckling av företag kan användas för att stödja
utveckling, introduktion och kommersialisering av nya produkter och tjänster samt produktionsmetoder,
kommersialisering av innovationer och forskningsresultat,
främjande av forskning och produktutveckling,
bildande av nätverk som omfattar jordbruksföretag, mikroföretag, små företag och medelstora företag,
höjning av den för företagets verksamhet väsentliga affärskompetensen.
31 §Godtagbara kostnader i fråga om utvecklingsstöd
Stöd kan beviljas för sådana skäliga kostnader för företagsutveckling som följer av
anlitande av externa tjänster och sakkunniga,
resor,
anlitande av sakkunniga hos företaget,
deltagande i mässor eller utställningar,
anskaffning eller hyra av maskiner och anordningar till den del de riktar sig till utvecklingsåtgärden och inte gäller anläggningstillgångar som anskaffas för produktionsverksamhet,
anskaffning av råvaror och halvfabrikat,
andra kostnader för utvecklingsverksamheten som specificeras i en plan och motsvarar de kostnader som anges i 1–6 punkten,
sådana bokförings-, övervaknings- och rapporteringskostnader som följer av att stöd har beviljats en företagsgrupp.
Stöd beviljas inte för löner eller arvoden som väsentligt överstiger nivån för lönerna och arvodena inom branschen.
Stöd som gäller åtgärder för utveckling av produkter och produktionsmetoder beviljas inte för utgifter som hänför sig till utveckling av prototyper avsedda att säljas.
32 § (22.4.2010/266)Beloppet av utvecklingsstöd
Utvecklingsstöd får beviljas till högst
90 procent av de kostnader som föranleds av att det till ett pris av högst 3 000 euro anskaffas en rådgivningstjänst eller motsvarande sakkunnigtjänst för att utreda förutsättningarna för affärsverksamheten,
75 procent av de kostnader som föranleds av utvecklingsarbete för företagsgrupper, om den som ansöker om stöd är en utvecklingsorganisation,
50 procent av kostnaderna för övriga utvecklingsåtgärder.
Om de godtagbara kostnaderna orsakas av utvecklingsarbete som hänför sig till sådan verksamhet som avses i artikel 28 i EG:s förordning om landsbygdsutveckling, får stöd med avvikelse från 1 mom. beviljas till högst
40 procent till företag som bedriver första gradens förädling eller saluföring av jordbruksprodukter samt till mikroföretag som behandlar trä före industriell förädling,
50 procent till företag som bedriver första gradens förädling eller saluföring av mjölkprodukter samt till mikroföretag som förädlar sådan biomassa som produceras inom jord- eller skogsbruket till råvara för förnybar energi.
Stödet beviljas i form av de minimis-stöd.
33 § (22.4.2010/266)Utvecklingsåtgärder för företagsgrupper
När stöd beviljas en företagsgrupp, beräknas stödet per företag så att det stöd som beviljas för hela utvecklingsåtgärden divideras med de kostnader för utvecklingstjänster som enligt avtal anvisas vart och ett företag. Om det inte utan oskäligt besvär går att ta reda på hur kostnaderna hänför sig, divideras de stödberättigande kostnaderna med antalet företag i företagsgruppen. Stödet beviljas i form av de minimis-stöd inom ramen för maximibeloppet av de minimis-stöd för vart och ett företag i gruppen.
När stöd beviljas en företagsgrupp för en utvecklingsåtgärd enligt artikel 29 i EG:s förordning om landsbygdsutveckling, ska minst ett företag vara antingen primärproducent eller verksamt inom förädlingsindustrin. Med avvikelse från 1 mom. får stöd inte riktas till primärproducenter.
7 kap.Begränsningar som gäller de godtagbara kostnaderna
34 § (22.4.2010/266)Skäliga godtagbara kostnader
Om lagen om offentlig upphandling (348/2007) inte tillämpas på en anskaffning, ska referenskostnader användas när kostnadernas skälighet bedöms. Om referenskostnader inte används, ska den som ansöker om stöd på ett ändamålsenligt sätt begära ett tillräckligt antal anbud för att bedöma kostnadernas skälighet när det är fråga om anskaffningar som överstiger 10 000 euro. Med referenskostnader avses sådana allmänt använda enhetliga kostnader som företagen och myndigheterna inom branschen i fråga i regel använder när de bedömer kostnaderna för åtgärder.
Om kostnadernas skälighet inte har utretts i enlighet med 1 mom., ska den som ansöker om stöd utreda vilken prisnivå som är normal på orten när det är fråga om anskaffningar som överstiger 2 000 euro. Med normal prisnivå på orten avses de priser som tillämpas allmänt av sådana varu- och tjänsteleverantörer vars leveranser eller tjänster i allmänhet anlitas vid motsvarande upphandlingar på orten.
Om referenskostnader inte har använts, anbud inte begärts eller den normala prisnivån på orten inte utretts, ska närings-, trafik- och miljöcentralen på annat sätt säkerställa att kostnaderna är skäliga.
35 §Begagnade maskiner och anordningar
Anskaffningspriset för en maskin eller anordning som anskaffas i begagnat skick får inte överstiga det gängse värdet, den återstående användningstiden bör vara tillräcklig med avseende på investeringens syfte och maskinen eller anordningen bör till sina tekniska egenskaper vara ändamålsenlig med avseende på den planerade användningen och förenlig med gällande bestämmelser och standarder.
36 §Kostnader som inte omfattas av stöd
Stöd beviljas inte för kostnader som föranleds av
anskaffningar hos sökanden, hos någon av sökandens familjemedlemmar, hos ett företag där sökanden eller någon av sökandens familjemedlemmar utövar bestämmande inflytande eller hos en person som innehar en ledande ställning i ett företag som är sökande, om inte tillräckligt med anbud som gäller upphandlingen har begärts hos andra relevanta anbudsgivare,
finansieringen av en investering eller av någon annan åtgärd, såsom räntor, provisioner och överlåtelseskatt,
leasing,
betalningsposter för maskiner och anordningar som skaffas på avbetalning, om äganderätten till den förvärvade egendomen inte övergår under den tid en investering eller annan åtgärd genomförs,
mervärdesskatt som inte kvarstår som en slutlig utgift för sökanden,
resekostnader som överstiger de kostnader som anges i statens tjänstekollektivavtal,
kostnader som föranleds av verksamhet tillhörande företagets normala affärsverksamhet eller därtill anknuten PR-verksamhet,
8 punkten har upphävts genom F 24.4.2008/271 . (24.4.2008/271)
åtgärder som är underkastade begränsningar eller gäller tillståndspliktig näringsverksamhet till den del tillsyns- eller tillståndsmyndigheten inte har godkänt verksamheten.
När det gäller förvärv av immateriella tillgångar eller anskaffning av en anläggning, kan stöd med avvikelse från 1 mom. beviljas endast om anskaffningen motsvarar de förutsättningar som avses i artikel 12.2 och 13.7 i den allmänna gruppundantagsförordningen. (22.4.2010/266)
8 kap.Tillstånd, inledande och genomförande av åtgärder
37 §Uppvisande av tillstånd i fråga om investering
Om stöd söks för en investering som gäller en åtgärd som är tillståndspliktig enligt markanvändnings- och bygglagen (132/1999) eller vars genomförande förutsätter tillstånd av en annan myndighet, och tillståndet inte har fogats till stödansökan när denna blivit anhängig, skall tillståndet fogas till ansökan innan beslut med anledning av ansökan ges.
38 §Uppvisande av tillstånd att bedriva näringsverksamhet
Ett tillstånd att bedriva tillståndspliktig näringsverksamhet skall fogas till ansökan innan stödet beviljas.
Om beviljandet av tillstånd att bedriva näringsverksamhet förutsätter att sökanden först genomför den investering som ansökan gäller skall tillståndet fogas till ansökan senast innan den sista stödposten betalas ut.
39 § (22.4.2010/266)Inledande av åtgärd
Vid ansökan om startstöd anses en åtgärd ha inletts när en arbetstagare anställs i ett anställningsförhållande som är avsett att vara fortlöpande.
Vid ansökan om investeringsstöd eller utvecklingsstöd anses en åtgärd ha inletts när
det slutliga köpebrevet för en fastighet eller för en byggnad på ett arrendeområde har undertecknats,
grundläggningsarbetet i fråga om uppförande eller utvidgning av en byggnad har påbörjats genom gjutning eller på något annat motsvarande beständigt sätt eller, i det fall att grundläggningsarbetet utförs av en entreprenör, det slutliga entreprenadavtalet har undertecknats,
utförandet av arbetet har inletts vid grundlig reparation av en byggnad eller utvecklande av ett företag eller, om arbetet utförs av andra, när det slutliga avtalet om utförande av arbetet eller genomförande av åtgärden har undertecknats,
beställningen har gjorts eller ett slutligt anskaffningsavtal har undertecknats vid anskaffning av maskiner eller anordningar eller vid förvärv av andra föremål eller rättigheter som utgör anläggningstillgångar eller, om ingen beställning eller inget anskaffningsavtal förutsätts, anskaffningspriset för föremålet eller rättigheten har betalats,
åtgärden har betalats vid genomförande av någon annan åtgärd än de som anges i 1–4 mom., om inte åtgärden har förutsatt en tidigare gjord beställning eller ett tidigare ingånget avtal, varvid tidpunkten för uppgörande av dem anses vara startdatum.
När inledandet grundar sig på betalningen av ett anskaffningspris anses tidpunkten för betalning av den första posten vara startdatum i det fall att anskaffningspriset betalas i flera poster.
Åtgärden anses dock inte ha blivit inledd, om det i den åtgärd som stöds ingår flera anskaffningar och värdet på den anskaffning som anges i 2 mom. är ringa i förhållande till den godtagbara totalkostnaden för åtgärden.
40 § (22.4.2010/266)Tiden för utförande av åtgärd
Genom beslut av närings-, trafik- och miljöcentralen kan det för den åtgärd som stöds fastställas en tid för utförande som är kortare än den frist som anges i 23 § 1 mom. i lagen om landsbygdsutveckling.
Tiden för genomförande ska fastställas så att den åtgärd som stöds kan genomföras och stöd betalas inom den frist som föreskrivs för genomförande av programmet och för betalning av stöden.
9 kap.Förutsättningar för utbetalning av stöd
41 §Faktiska och slutliga utgifter
Utbetalningen av stöd förutsätter att den åtgärd som ligger till grund för en stödberättigande kostnad har genomförts och att den slutliga utgift som åtgärden föranleder har betalts. En utgift är slutlig, om stödtagaren inte har fått och inte kan få rabatt, gottgörelse eller återbäring för eller på grundval av den. Alla betalningar som investeringen eller åtgärden föranleder skall ha företagits innan ansökan om utbetalning av den sista stödposten görs.
När eget virke eller egna marksubstanser används skall det dock företes en av en expert sammanställd redogörelse för virkets eller marksubstansernas mängd, kvalitet och pris.
Utgiften skall ha betalts av stödtagaren eller virket eller marksubstanserna härröra från stödtagarens fastighet.
42 § (24.4.2008/271)Skäliga utgifter
För betalning av stöd ska det läggas fram en utredning över att åtgärden har genomförts på det totalekonomiskt sett mest fördelaktiga sättet så som förutsätts i stödbeslutet och i 34 §.
43 § (24.4.2008/271)Verifierbara utgifter
Betalningen av stöd förutsätter att det finns en specificerad faktura över de kostnader som stöds och ett verifikat över att fakturan har betalts eller, om betalningen inte grundar sig på faktura, ett specificerat kvitto. Den anskaffning som gjorts ska framgå i detalj av betalningshandlingarna. Stödet betalas inte förrän utgiften har registrerats i företagets bokföring eller i anteckningarna för en skattskyldig som är anteckningsskyldig.
44 § (22.4.2010/266)Stödposter och ansökningstid för utbetalning av stöd
Startstöd betalas ut årligen i högst två poster, med undantag för den semesterpenning som betalas efter den slutliga betalningen.
Stöd för anskaffning av fastigheter, maskiner eller anordningar eller för förvärv av immateriella tillgångar eller andra anläggningstillgångar eller för utveckling av företag betalas i högst fyra poster.
Investeringsstöd för uppförande, utvidgning eller grundlig reparation av en byggnad betalas i högst fyra poster. Den sista posten utgör minst 20 procent av stödbeloppet.
Utbetalning av den sista stödposten för investeringar eller andra åtgärder ska sökas senast inom fyra månader från det att fristen för genomförande av åtgärden har löpt ut. I fråga om semesterpenning, semesterlön och semesterersättning som betalas efter den slutliga betalningen ska utbetalning av den sista posten av startstödet sökas inom en månad från det att semesterpenningen, semesterlönen eller semesterersättningen senast ska betalas på basis av anställningen i fråga.
Närings-, trafik- och miljöcentralen får besluta att stöd kan betalas på basis av en ansökan som gjorts efter utsatt tid, om sökanden anger vägande skäl till att ansökan försenats, om ansökan inte har försenats väsentligt, om den omständigheten att utbetalning söks efter utsatt tid inte har inverkat på genomförandet av åtgärden, om förseningen inte försvårar programmets genomförande och om en utbetalning som sker på basis av en försenad ansökan inte inverkar på kravet på likvärdig behandling av sökandena.
45 §Övervakningsuppgifter
För övervakning av stödet ska stödtagaren lämna uppgifter om genomförandet av den investering eller annan åtgärd som erhållit stöd. Av uppgifterna ska framgå hur investeringen eller åtgärden har genomförts. (24.4.2008/271)
För bedömning av stödets verkningsfullhet ska stödtagaren till närings-, trafik- och miljöcentralen lämna in följande uppgifter om hur företaget har utvecklats: (22.4.2010/266)
företagets förädlingsvärde,
har företaget introducerat nya produkter,
har företaget introducerat nya tekniker,
antalet nya och bevarade arbetsplatser,
omsättningsökningen,
ökningen av antalet turister inom företag i turistbranschen.
46 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 4 juni 2007.
Denna förordning tillämpas på ärenden som gäller beviljande, utbetalning eller övervakning av stöd i enlighet med lagen om landsbygdsutveckling.
För att stöd som Europeiska gemenskapen delfinansierar skall kunna beviljas på de villkor som föreskrivs i denna förordning förutsätts det att programmet har godkänts och att de villkor för beviljande av stöd som anges i denna förordning är förenliga med programmet.
Bilaga 1
I förordningens 14 § 1 mom. avsedda kommuner
Björneborg
Borgå
Esbo
Gamlakarleby
Helsingfors
Hyvinge
Imatra
Joensuu
Jyväskylä
Jyväskylä lk
Kajana
Kangasala
Kervo
Kotka
Kouvola
Kuopio
Kyrkslätt
Lahtis
Lojo
Nokia
Nurmijärvi
Nyslott
Raumo
Reso
Riihimäki
Rovaniemi
Salo
Seinäjoki
St. Michel
Tammerfors
Tavastehus
Träskända
Tusby
Uleåborg
Vanda
Varkaus
Vasa
Vichtis
Villmanstrand
Ylöjärvi
Åbo
Bilaga 2 (22.4.2010/266)
I förordningens 29 § 3 mom. avsedda kommuner:
Alavieska
Dragsfjärd
Enare
Eno
Enonkoski
Enontekis
Etseri
Finby
Gustavs
Hartola
Haukivuori
Heinävesi
Hirvensalmi
Houtskär
Hyrynsalmi
Ilomants
Iniö
Jaala
Joutsa
Juankoski
Juuka
Juva
Kaavi
Kangasniemi
Kannonkoski
Karlö
Karstula
Karvia
Keitele
Kemijärvi
Kestilä
Kesälahti
Kihniö
Kinnula
Kitee
Kittilä
Kiuruvesi
Kivijärvi
Kolari
Konnevesi
Korpo
Kuhmo
Kuhmoinen
Kuivaniemi
Kuru
Kuusamo
Kyyjärvi
Kärsämäki
Lavia
Lehtimäki
Leivonmäki
Leppävirta
Lestijärvi
Lieksa
Luhanka
Luumäki
Längelmäki
Malax
Merijärvi
Miehikkälä
Multia
Muonio
Mäntyharju
Nagu
Nurmes
Padasjoki
Paltamo
Parikkala
Parkano
Pelkosenniemi
Pello
Pertunmaa
Pieksänmaa
Pielavesi
Pihtipudas
Piippola
Polvijärvi
Posio
Pudasjärvi
Pulkkila
Punkaharju
Puolanka
Puumala
Pyhäjärvi
Pyhäntä
Pylkönmäki
Påmark
Rantasalmi
Rantsila
Ranua
Rautalampi
Rautavaara
Rautjärvi
Rimito
Ristijärvi
Ruokolahti
Ruovesi
Rääkkylä
Saarijärvi
Salla
Sastmola
Savitaipale
Savonranta
Savukoski
Siikainen
Simo
Sodankylä
Soini
Sonkajärvi
Sotkamo
Sulkava
Sumiainen
Suodenniemi
Suomenniemi
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tervo
Tervola
Tohmajärvi
Tuusniemi
Utajärvi
Utsjoki
Vaala
Valtimo
Varpaisjärvi
Velkua
Vesanto
Vieremä
Vihanti
Viitasaari
Virdois
Vuolijoki
Yli-Ii
Ylämaa
Övertorneå
Ikraftträdelsestadganden
24.4.2008/271:
Denna förordning träder i kraft den 5 maj 2008. Förordningens 21 och 25 § tillämpas även på sådana ansökningar som har blivit anhängiga den 1 januari 2008 och senare.
För att stöd som Europeiska gemenskapen delfinansierar skall kunna beviljas på de villkor som föreskrivs i denna förordning förutsätts det att programmet har godkänts och att de villkor för beviljande av stöd som anges i denna förordning är förenliga med programmet.
22.4.2010/266:
Denna förordning träder i kraft den 28 april 2010.
På ansökningar som anhängiggjorts innan denna förordning träder i kraft tillämpas de bestämmelser som gäller vid ikraftträdandet.
För att stöd som Europeiska gemenskapen delfinansierar ska kunna beviljas på de villkor som föreskrivs i denna förordning förutsätts det att programmet har godkänts och att de villkor för beviljande av stöd som anges i denna förordning är förenliga med programmet.