Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

844/2004

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 59/2025.

Statsrådets förordning om begränsning av utsläppen av avgaser och partiklar från förbränningsmotorer

Inte i kraft
Denna förordning har upphävts genom F 4.1.2018/4 , som gäller fr.o.m. 1.1.2021.
Typ av författning
Förordning
Förvaltningsområde
Miljöministeriet
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
Anmärkning
Förblivit i kraft, Se L 527/2014 226 och 227 §; senare upphävd
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2004/844/ajantasa/2019-04-11/swe

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från miljöministeriet, föreskrivs med stöd av 13 och 24 § i miljöskyddslagen av den 4 februari 2000 (86/2000) , av dem 13 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 1100/2002:

1 § (8.6.2005/398)Tillämpningsområde

Denna förordning tillämpas på sådana motorer som installeras i mobila maskiner och på sådana hjälpmotorer som installeras i vägfordon för transport av passagerare och gods samt som är avsedda och lämpade för att röra sig eller flyttas på väg eller på andra ställen och har en motor med kompressionständning, en bensindriven motor med gnisttändning eller en motor utformad för drift av tågtrafik.

Denna förordning tillämpas inte på motorer som används i

1)

fordon som avses i rådets direktiv 70/156/EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon eller fordon som definieras i Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/24/EG om typgodkännande av två- eller trehjuliga motorfordon,

2)

jordbrukstraktorer som avses i rådets direktiv 2003/37/EG om typgodkännande av jordbruks- eller skogsbrukstraktorer, av släpvagnar och utbytbara dragna maskiner till sådana traktorer samt av system, komponenter och separata tekniska enheter till dessa fordon,

3)

fartyg, utom fartyg i inlandssjöfart,

4)

luftfartyg,

5)

snöskotrar eller andra fordon avsedda för användning i terräng,

(4.1.2018/3)

6)

arbetsmaskiner som omfattas av tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1628 om krav för utsläppsgränser vad gäller gas- och partikelformiga föroreningar samt typgodkännande av förbränningsmotorer för mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg, om ändring av förordningarna (EU) nr 1024/2012 och (EU) nr 167/2013 samt om ändring och upphävande av direktiv 97/68/EG, med beaktande av det som föreskrivs i bilaga III till förordningen.

(4.1.2018/3)

Denna förordning tillämpas inte heller på

1)

motorer avsedda för försvarsmaktens eller gränsbevakningsväsendets bruk,

2)

motorer för vilka godkännandemyndigheten på särskild ansökan beviljat undantag med stöd av artikel 10.2 i det i 2 § 1 punkten nämnda direktivet om utsläpp från mobila maskiner, inte heller

3)

motorer som används i maskiner som företrädesvis är avsedda för sjösättning och upptagning av räddningsbåtar,

4)

motorer som används i maskiner som företrädesvis är avsedda för sjösättning och upptagning av båtar som sjösätts från stranden,

5)

motorer som tillverkas i Finland och är avsedda för användning utanför gemenskapsmarknaden.

2 §Definitioner

I denna förordning avser

1)

direktivet om utsläpp från mobila maskiner Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som skall monteras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg så som det anpassats till den tekniska utvecklingen genom kommissionens direktiv 2001/63/EG och ändrats genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/88/EG, 2004/26/EG och 2011/88/EG samt kommissionens direktiv 2010/26/EU och 2012/46/EU,

(13.2.2014/127)

2)

mobil maskin en mobil maskin, en transportabel industriell utrustning eller ett mobilt fordon med eller utan karosseri, som inte är avsett att användas för transporter på väg av personer eller gods och som drivs med hjälp av en förbränningsmotor enligt avsnitt 1 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,

3)

typgodkännande ett förfarande genom vilket en godkännandemyndighet i en medlemsstat i Europeiska unionen intygar att en förbränningsmotortyp eller en motorfamilj uppfyller kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner,

(22.1.2009/23)

4)

motortyp en kategori av motorer utan inbördes skillnader i fråga om de väsentliga egenskaper som anges i tillägg 1 till bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,

5)

motorfamilj en tillverkares gruppering av motorer vilka genom sin konstruktion förväntas ha likartade egenskaper vad gäller avgasutsläpp och som var och en uppfyller kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner,

6)

huvudmotor en motor som har valts ut från en motorfamilj på ett sådant sätt att den uppfyller kraven i avsnitt 6 och 7 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,

7)

motoreffekt motorns nettoeffekt enligt specifikationen i punkt 2.4 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner,

8)

motorproduktionsdag det datum när motorn går igenom den sista kontrollen efter att den har lämnat produktionsbanan,

9)

utsläppande på marknaden att mot betalning eller kostnadsfritt göra en motor som omfattas av denna förordning tillgänglig på gemenskapsmarknaden för första gången för distribution eller användning inom gemenskapen,

(22.1.2009/23)

10)

tillverkare den fysiska eller juridiska person som inför godkännandemyndigheten ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande och för kontroll av produktionsöverensstämmelsen,

11)

godkännandemyndighet en behörig myndighet i en medlemsstat som ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande av en motor eller en motorfamilj, som har behörighet att utfärda och återkalla intyg om typgodkännande och att sköta dels kontakterna med myndigheterna i övriga medlemsstater, dels kontrollen av tillverkarens åtgärder för att åstadkomma produktionsöverensstämmelse,

12)

teknisk tjänst en organisation eller ett organ som har utsetts till provlaboratorium för att utföra provning och inspektioner för godkännandemyndighetens räkning,

13)

anmälningsblankett en handling enligt bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner där uppgifterna för ansökan om typgodkännande ges,

14)

teknisk dokumentation i en anmälningsblankett enligt bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsett material såsom tekniska data, ritningar eller fotografier, som tillställs den tekniska tjänsten eller godkännandemyndigheten,

15)

tekniskt underlag den tekniska dokumentationen kompletterad med de provningsrapporter eller andra handlingar som den tekniska tjänsten eller godkännandemyndigheten har fogat till denna,

16)

index till det tekniska underlaget ett innehållsregister till det tekniska underlaget, med sidnumrering eller annat tydligt hänvisningssystem,

17)

hållbarhetsperiod det i tillägg 4 till bilaga IV till direktivet om utsläpp från mobila maskiner angivna antal timmar som används för att bestämma försämringsfaktorn,

18)

utbytesmotor en ny motor som tillverkats och levererats uteslutande som utbytesmotor för en viss maskin,

19)

handhållen motor en motor som uppfyller minst ett av följande krav:

a)

motorn används i utrustning som användaren bär under hela det arbete som utrustningen är avsedd för,

b)

motorn används i utrustning som manövreras i olika positioner, exempelvis upp och ner eller sidledes, under det arbete som utrustningen är avsedd för,

c) motorn används i utrustning där motorns och utrustningens gemensamma torrvikt är mindre än 20 kg och åtminstone en av följande förutsättningar uppfylls:

i)

användaren skall antingen stödja eller bära utrustningen under hela det arbete som utrustningen är avsedd för,

ii)

användaren skall antingen stödja utrustningen eller reglera dess riktning under hela det arbete som utrustningen är avsedd för,

iii)

motorn skall användas i en generator eller en pump,

20)

icke-handhållen motor en motor som inte motsvarar definitionen på en handhållen motor,

21)

handhållen motor för yrkesmässig användning i flera olika positioner en handhållen motor som motsvarar kraven i underpunkterna a och b i definitionen i punkt 19, och för vilken motortillverkaren i enlighet med avsnitt 2.1 i tillägg 4 till bilaga IV till direktivet om utsläpp från mobila maskiner har fått godkännandemyndighetens godkännande till att motorn skulle komma att omfattas av en hållbarhetsperiod enligt kategori 3,

22)

små motorfamiljer motorfamiljer med gnisttändning vars årliga produktion är mindre än 5 000 motorer, och

23)

små tillverkare av motorer med gnisttändning tillverkare vars årliga produktion är mindre än 25 000 motorer.

24)

fartyg i inlandssjöfart ett i artikel 2 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner närmare definierat fartyg som är avsett att användas på inre vattenvägar och har en längd på 20 meter eller mer samt en volym på 100 m3 eller mer enligt formeln i punkt 2.8a avsnitt 2 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner, eller bogserfartyg eller skjutbogserare byggda för att bogsera, genom påskjutning framdriva eller från sidan bogsera fartyg på 20 meter eller mer,

(8.6.2005/398)

25)

utrustningstillverkare tillverkaren av en typ av mobila maskiner som inte är avsedd att användas på väg, samt

(8.6.2005/398)

26)

flexibilitetssystem ett förfarande som ger en utrustningstillverkare möjlighet att under perioden mellan två gränsvärdessteg på marknaden släppa ut ett begränsat antal motorer som är avsedda att installeras i mobila maskiner, som inte är avsedda att användas på väg, och som uppfyller endast det föregående stegets utsläppsgränsvärden.

(8.6.2005/398)

3 § (4.1.2018/3)

3 § har upphävts genom F 4.1.2018/3 .

4 §Tekniska tjänster

Miljöministeriet utser de tekniska tjänster som är testlaboratorier vid godkännandetest som avses i 11 § och vid kontroll av produktionens överensstämmelse med kraven enligt 14 §. Den tekniska tjänsten skall motsvara bestämmelserna i rådets direktiv 92/53/EEG om ändring av direktiv 70/156/EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon.

5 § Gränsvärden, steg 2, för utsläpp från motorer med kompressionständning till mobila maskiner (8.6.2005/398)

En förutsättning för typgodkännande av en motor med kompressionständning till en mobil maskin vars nettoeffekt är 18 kW eller mer, men högst 560 kW, är att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i följande tabell:

Nettoeffekt

Kolmonoxid

Kolväten

Kväveoxider

Partiklar

P (kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

g/kWh

130≤P≤560

3,5

1,0

6,0

0,2

75≤P<130

5,0

1,0

6,0

0,3

37≤P<75

5,0

1,3

7,0

0,4

18≤P<37

5,5

1,5

8,0

0,8

2 mom. har upphävts genom F 8.6.2005/398 . (8.6.2005/398)

5 a § (8.6.2005/398)Gränsvärden, steg 3a, för utsläpp från motorer med kompressionständning till mobila maskiner

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor med kompressionständning till en mobil maskin vars nettoeffekt är 19 kW eller mer, men högst 560 kW, att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 juli 2005, en motor med en nettoeffekt på 130 kW eller mer, samt en motor med en nettoeffekt på 19 kW eller mer, men mindre än 37 kW,

2)

från den 1 januari 2006, en motor med en nettoeffekt på 75 kW eller mer, men mindre än 130 kW,

3)

från den 1 januari 2007, en motor med en nettoeffekt på 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW.

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider sammanlagt

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

H

130 ≤ P ≤ 560

3,5

4,0

0,2

I

75 ≤ P < 130

5,0

4,0

0,3

J

37 ≤ P < 75

5,0

4,7

0,4

K

19 ≤ P < 37

5,5

7,5

0 ,6

5 b § (8.6.2005/398)Gränsvärden, steg 3b, för utsläpp från motorer med kompressionständning till mobila maskiner

Från nedan angivna tidpunkt är en förutsättning för typgodkännande av en motor med kompressionständning till en mobil maskin vars nettoeffekt är 56 kW eller mer, men högst 560 kW, att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen:

1)

från den 1 januari 2010, en motor med en nettoeffekt på 130 kW eller mer,

2)

från den 1 januari 2011, en motor med en nettoeffekt på 56 kW eller mer, men mindre än 130 kW.

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten

Kväveoxider

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

g/kWh

L

130 ≤ P ≤ 560

3,5

0,19

2,0

0,025

M

75 ≤ P < 130

5,0

0,19

3,3

0,025

N

56 ≤ P < 75

5,0

0,19

3,3

0,025

Från den 1 januari 2012 är en förutsättning för typgodkännande av en motor med kompressionständning till en mobil maskin vars nettoeffekt är 37 kW eller mer, men mindre än 56 kW, att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider följande gränsvärden:

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider sammanlagt

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

P

37 ≤ P < 56

5,0

4,7

0,025

5 c § (8.6.2005/398)Gränsvärden, steg 4, för utsläpp från motorer med kompressionständning till mobila maskiner

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor med kompressionständning till en mobil maskin vars nettoeffekt är 56 kW eller mer, men högst 560 kW, att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 januari 2013, en motor med en nettoeffekt på 130 kW eller mer,

2)

från den 1 oktober 2013, en motor med en nettoeffekt på 56 kW eller mer, men mindre än 130 kW.

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten

Kväveoxider

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

g/kWh

Q

130 ≤ P ≤ 560

3,5

0,19

0,4

0,025

R

56 ≤ P < 130

5,0

0,19

0,4

0,025

5 d § (8.6.2005/398)Gränsvärden, steg 2 och 3a, för utsläpp från motorer med kompressionständning som används med standardhastighet

En förutsättning för typgodkännande av en motor med kompressionständning som används med standardhastighet och vars nettoeffekt är 18 kW eller mer, men högst 560 kW, är att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan:

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten

Kväveoxider

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

g/kWh

E

130 ≤ P ≤ 560

3,5

1,0

6,0

0,2

F

75 ≤ P < 130

5,0

1,0

6,0

0,3

G

37 ≤ P < 75

5,0

1,3

7,0

0,4

D

18 ≤ P < 37

5,5

1,5

8,0

0,8

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en sådan motor med kompressionständning som används med standardhastighet och vars nettoeffekt är 19 kW eller mer, men högst 560 kW, att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan:

1)

från den 1 januari 2010, en motor med en nettoeffekt på 75 kW eller mer,

2)

från den 1 januari 2010, en motor med en nettoeffekt på 19 kW eller mer, men mindre än 37 kW,

3)

från den 1 januari 2011, en motor med en nettoeffekt på 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW.

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider sammanlagt

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

H

130 ≤ P ≤ 560

3,5

4,0

0,2

I

75 ≤ P < 130

5,0

4,0

0,3

J

37 ≤ P < 75

5,0

4,7

0,4

K

19 ≤ P < 37

5,5

7,5

0 ,6

6 §Gränsvärden, steg I, för utsläpp från handhållna motorer med gnisttändning

Från den 15 september är en förutsättning för typgodkännande av en handhållen gnisttändningsmotor till en mobil maskin med en nettoeffekt på högst 19 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i följande tabell:

Motor-

Slagvolym

Kolmonoxid

Kolväten

Kväveoxider

klass

V (cm 3 )

g/kWh

g/kWh

g/kWh

SH:1

V<20

805

295

5,36

SH:2

20≤V<50

805

241

5,36

SH:3

V≥50

603

161

5,36

Gränsvärdena i denna paragraf tillämpas dessutom på tvåtaktsmotorer i alla snöslungor, också i det fall att snöslungans motor inte motsvarar definitionen på en handhållen motor.

7 §Gränsvärden, steg II, för utsläpp från handhållna motorer med gnisttändning

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en handhållen gnisttändningsmotor till en mobil maskin med en nettoeffekt på högst 19 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 augusti 2007, en motor med en slagvolym mindre än 50 kubikcentimeter,

2)

från den 1 augusti 2008, en motor med slagvolymen 50 kubikcentimeter eller mer.

Motor-

Slagvolym

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider

klass

V (cm 3 )

g/kWh

(HC + NO x ) g/kWh

SH:1

V < 20

805

50

SH:2

20≤V<50

805

50

SH:3

V≥50

603

72

NO x -utsläppen för samtliga motorklasser får vara högst 10 g/kWh

Gränsvärdena i 1 mom. tillämpas på utsläpp från motorer under deras hållbarhetsperiod så som anges i tillägg 4 till bilaga IV till direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

Gränsvärdena i denna paragraf tillämpas dessutom på tvåtaktsmotorer i alla snöslungor, också i det fall att snöslungans motor inte motsvarar definitionen på en handhållen motor.

8 §Gränsvärden, steg I, för utsläpp från icke-handhållna motorer med gnisttändning

Från den 15 september 2004 är en förutsättning för typgodkännande av en icke-handhållen gnisttändningsmotor till en mobilmaskin med en nettoeffekt på högst 19 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i följande tabell:

Motor-

Slagvolym

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider

klass

V (cm 3 )

g/kWh

(HC + NO x ) g/kWh

SN:1

V<66

519

50

SN:2

66≤V<100

519

40

SN:3

100≤V<225

519

16,1

SN:4

V≥225

519

13,4

9 §Gränsvärden, steg II, för utsläpp från icke-handhållna motorer med gnisttändning

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en icke-handhållen gnisttändningsmotor till en mobil maskin med en nettoeffekt på högst 19 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 15 september 2004, en motor med en slagvolym mindre än 100 kubikcentimeter,

2)

från den 1 augusti 2006, en motor med slagvolymen 225 kubikcentimeter eller mer,

3)

från den 1 augusti 2007, en motor med slagvolymen 100 kubikcentimeter eller mer, men mindre än 225 kubikcentimeter:

Motor-

Slagvolym

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider

klass

V (cm 3 )

g/kWh

(HC + NO x ) g/kWh

SN:1

V<66

610

50

SN:2

66≤V<100

610

40

SN:3

100≤V<225

610

16,1

SN:4

V≥225

610

12,1

NO x -utsläppen för samtliga motorklasser får vara högst 10 g/kWh

Gränsvärdena i 1 mom. tillämpas på utsläpp från motorer under deras hållbarhetsperiod så som anges i tillägg 4 till bilaga IV till direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

9 a § (8.6.2005/398)Gränsvärden, steg 3a och 3b, för utsläpp från motorer till rälsbussar

Från den 1 juli 2005 är en förutsättning för typgodkännande av en motor till en rälsbuss vars nettoeffekt är större än 130 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider följande gränsvärden:

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider sammanlagt

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

RC A

P > 130

3,5

4,0

0,20

Från den 1 januari 2011 är en förutsättning för typgodkännande av en motor i en rälsbuss vars nettoeffekt är större än 130 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider följande gränsvärden:

Motorklassr

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten

Kväveoxider

Partikla

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

g/kWh

RC B

P > 130

3,5

0,19

2,0

0,025

9 b § (8.6.2005/398)Gränsvärden, steg 3a och 3b, för utsläpp från motorer till lokomotiv

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor till ett lokomotiv med en nettoeffekt på 130 kW eller mer att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 januari 2006, en motor med en nettoeffekt på högst 560 kW,

2)

från den 1 januari 2008, en motor med en nettoeffekt på mer än 560 kW.

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider sammanlagt

Partiklar

(g/kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

RL A

130 ≤ P ≤ 560

3,5

4,0

0,20

RH A

P > 560

3,5

0,20

Utsläppen av kolväten från en motor med en nettoeffekt på mer än 560 kW får vara högst 0,5 g/kWh och utsläppen av kväveoxider högst 6,0 g/kWh. För en motor med en slagvolym på mer än 5 liter vars nettoeffekt är mer än 2000 kW är gränsvärdet för kolväten dock 0,4 g/kWh och gränsvärdet för kväveoxider 7,4 g/kWh från den 1 januari 2008.

Från den 1 januari 2011 är en förutsättning för typgodkännande av en sådan motor till ett lokomotiv som har en nettoeffekt på mer än 130 kW att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider följande gränsvärden:

Motorklass

Nettoeffekt P

Kolmonoxid

Kolväten och kväveoxider sammanlagt

Partiklar

(kW)

g/kWh

g/kWh

g/kWh

R B

P > 130

3,5

4,0

0,025

9 c § (22.1.2009/23)Gränsvärden, steg 3a, för utsläpp från motorer till fartyg i inlandssjöfart

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor till ett fartyg i inlandssjöfart att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 juli 2005, en motor med en slagvolym på 0,9 liter per cylinder eller mer, men mindre än 1,2 liter, samt en motor med en slagvolym på 1,2 liter per cylinder eller mer, men mindre än 2,5 liter, och med en effekt på 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW,

2)

från den 1 januari 2006, en motor med en slagvolym på mindre än 0,9 liter per cylinder och med en effekt på 37 kW eller mer.

Motorklass

Slagvolym V (l)

Kolmonoxid g/kWh

Kolväten och kväveoxider g/kWh

Partiklar g/kWh

V1:1

V < 0,9

5,0

7,5

0,40

V1:2

0,9 ≤ V <1,2

5,0

7,2

0,30

V1:3

1,2 ≤ V <2,5

5,0

7,2

0,20

Från nedan angivna tidpunkter är en förutsättning för typgodkännande av en motor till ett fartyg i inlandssjöfart att utsläppen av avgaser och partiklar från motorn inte överskrider gränsvärdena i tabellen nedan,

1)

från den 1 januari 2007, en motor med en slagvolym på 2,5 liter per cylinder eller mer, men mindre än 5 liter,

2)

från den 1 januari 2008, en motor med en slagvolym på mer än 5 liter per cylinder.

Motorklass

Slagvolym V (l)

Kolmonoxid g/kWh

Kolväten och kväveoxider g/kWh

Partiklar g/kWh

V1:4

2,5 ≤ V <5

5,0

7,2

0,20

V2:1

5 ≤ V <15

5,0

7,8

0,27

V2:2

15 ≤ V <20

5,0

8,7

0,50

V2:3

15 ≤ V <20

5,0

9,8

0,50

V2:4

20 ≤ V <25

5,0

9,8

0,50

V2:5

25 ≤ V <30

5,0

11,0

0,50

På en motor med en nettoeffekt på mindre än 3300 kW och med en slagvolym på 15 liter per cylinder eller mer, men mindre än 20 liter, tillämpas gränsvärdena för motorklass V2:2 och på en motor av samma storlek men med större effekt tillämpas gränsvärdena för motorklass V2:3.

10 § (22.1.2009/23)Utsläppande på marknaden

En ny motor som omfattas av denna förordning får i Finland släppas ut på marknaden endast om en godkännandemyndighet har beviljat motorn typgodkännande.

Tillverkaren eller hans representant ska på begäran till godkännandemyndigheten för kontroll av identifikationsnumren lämna alla behövliga uppgifter om dem som köpt motorerna, dock inte om maskintillverkarna, samt identifikationsnumren för de motorer som anmäls som tillverkade.

11 §Ansökan om typgodkännande

Om tillverkaren ansöker om typgodkännande i Finland, skall han ansöka om det hos den finska godkännandemyndigheten. Till ansökan skall fogas den tekniska dokumentationen. Tillverkaren skall i sin ansökan om typgodkännande lämna uppgifter om de serviceåtgärder och den servicetidtabell som garantivillkoren täcker. På anmälningsblanketten skall ges uppgifter om service, förnyelse och garantivillkor för efterbehandlingsapparatur. Till ansökan om typgodkännande skall fogas den tekniska tjänstens provningsrapport för en motor vars egenskaper motsvarar egenskaperna hos den motortyp som avses i tillägg 1 till bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

Om den finska godkännandemyndigheten konstaterar att den huvudmotor som avses i en ansökan som gäller en motorfamilj inte helt motsvarar den motorfamilj som avses i tillägg 2 till bilaga II till direktivet om utsläpp från mobila maskiner, skall tillverkaren vid behov överlämna en provningsrapport för ytterligare en huvudmotor som den finska godkännandemyndigheten har bestämt.

En ansökan som gäller en motortyp eller en motorfamilj får inte lämnas in hos fler än en godkännandemyndighet. En separat ansökan skall göras för varje motortyp eller motorfamilj.

12 §Beviljande av typgodkännande

Typgodkännande skall beviljas för en motortyp eller en motorfamilj som stämmer överens med den tekniska dokumentationen i ansökan om typgodkännande och uppfyller kraven i denna förordning.

Tillverkaren skall ges ett i bilaga VII till direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsett typgodkännandeintyg jämte bilagor över varje typgodkännande för ifrågavarande motortyp eller motorfamilj. Typgodkännandeintygen numreras enligt bilaga VIII till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. I typgodkännandeintyget anges de i artikel 4 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner avsedda begränsningarna i användningen samt förutsättningarna för installation av motortypen eller motorfamiljen.

Den finska godkännandemyndigheten skall vid behov hos andra medlemsstaters myndigheter kontrollera att motorn har ett identifikationsnummer enligt gällande typgodkännande. Den finska godkännandemyndigheten för en förteckning över identifikationsnumren för de motorer för vilka den beviljat typgodkännande.

Motorer med kompressionständning, som används för andra syften än för framdrivning av järnvägsmateriel eller fartyg i inlandssjöfart, kan även släppas ut på marknaden inom ramen för ett flexibelt system i enlighet med förfarandet i bilaga 13 till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. (8.6.2005/398)

13 §Ändring av typgodkännande

Tillverkaren skall till den finska godkännandemyndigheten meddela alla ändringar som påverkar innehållet i det tekniska underlaget till ett typgodkännandeintyg som myndigheten utfärdat. Om detaljuppgifterna i det tekniska underlaget har ändrats, skall den finska godkännandemyndigheten ändra innehållet i det tekniska underlaget, utfärda ett ändrat typgodkännandeintyg och kräva nya provningar eller kontroller enligt artikel 5.3 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

14 §Produktionens överensstämmelse med kraven

Tillverkaren skall se till att produktionen stämmer överens med kraven i avsnitt 5 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. För att säkerställa överensstämmelsen skall tillverkaren årligen kontrollera produktionen. Den finska godkännandemyndighetens fastställelse skall inhämtas för kontrollförfarandet. Tillverkaren skall, innan typgodkännandet beviljas, lämna den finska godkännandemyndigheten uppgifter om hur produktionens överensstämmelse med kraven övervakas.

Den finska godkännandemyndigheten kan granska metoderna för övervakning av att tillverkningen av sådana motorer som den har typgodkänt stämmer överens med kraven. Om produktionens kvalitetsnivå inte motsvarar kraven i avsnitt 5 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner, eller om det är nödvändigt att kontrollera resultaten av utsläppsmätningarna, kan den finska godkännandemyndigheten låta utföra sådana provningar på motorerna som avses i avsnitt 5.3.2 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

15 §Avvikelse från kraven och återkallande av typgodkännande

Om godkännandemyndigheten i en annan medlemsstat meddelar att motorer som den finska godkännandemyndigheten har typgodkänt inte uppfyller kraven i denna förordning, och den finska godkännandemyndigheten konstaterar att motorerna avviker från förordningen, skall den finska godkännandemyndigheten förplikta tillverkaren att inom sex månader från meddelandet bringa produktionen i överensstämmelse med kraven i 14 § 1 mom.

Den finska godkännandemyndigheten skall återkalla ett typgodkännande om motorer för vars motsvarande motortyp eller motorfamilj myndigheten har beviljat typgodkännande inte uppfyller kraven och om tillverkaren inte vidtar behövliga åtgärder för att bringa motorerna under produktion i överensstämmelse med kraven i denna förordning. Den finska godkännandemyndigheten skall inom en månad från sitt beslut om återkallande av ett typgodkännande informera godkännandemyndigheterna i de andra medlemsstaterna i Europeiska unionen om återkallandet.

Om den finska godkännandemyndigheten konstaterar att motorer som typgodkänts av en godkännandemyndighet i någon annan medlemsstat inte motsvarar kraven på den godkända typen eller familjen, skall den informera den godkännandemyndigheten som beviljat typgodkännandet om att motorerna avviker från kraven.

16 §Påvisande av överensstämmelse

Tillverkaren skall på motorerna fästa märkningar enligt avsnitt 3 i bilaga I till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. Varje motorleverans skall förses med en anmälningsblankett med detaljerade uppgifter om de begränsningar i användningen och de installeringsvillkor som anges i typgodkännandeintyget för motortypen i fråga. En maskintillverkare som tar emot en serie motortyper som omfattas av i 12 § 2 mom. avsedda begränsningar i användningen skall senast den dag då den första motorn levereras tillställas en anmälningsblankett för varje motortyp med identifikationsnumren för de motorer som ingår i leveransserien.

Tillverkaren skall på begäran inom 45 dygn efter utgången av varje kalenderår och utan dröjsmål efter den dag då ett typgodkännande börjar tillämpas samt omedelbart efter ett datum som den finska godkännandemyndigheten bestämt, tillställa den myndighet som beviljat typgodkännandet en förteckning med identifikationsnumren för de motortyper som har tillverkats enligt kraven i direktivet om utsläpp från mobila maskiner efter föregående anmälan eller efter att kraven i direktivet har börjat tillämpas. Förteckningen skall specificera de motortyper eller motorfamiljer som motsvarar identifikationsnumren samt typgodkännandenumren, om dessa inte framgår av kodsystemet för motorerna. Förteckningen skall vidare innehålla uppgift om nedläggning av tillverkningen av en motortyp eller motorfamilj. Tillverkaren skall spara uppgifterna om motorernas identifikationsnummer under minst 20 år, om förteckningen inte regelbundet sänds till den finska godkännandemyndigheten.

Tillverkaren skall inom 45 dygn efter utgången av varje kalenderår och senast den dag som avses i 17 - 19 § underrätta den myndighet som beviljat typgodkännandet om de motortyper och motorfamiljer som ingår i tillverkarens produktionsprogram samt om deras identifikationsnummer.

De motorer med kompressionständning som släpps ut på marknaden inom ramen för ett flexibelt system skall märkas i enlighet med bilaga 13 till direktivet om utsläpp från mobila maskiner. (8.6.2005/398)

17 § (8.6.2005/398)Datum för utsläppande på marknaden av motorer med kompressionständning till en mobil maskin

En för en mobil maskin avsedd motor med kompressionständning som första gången släpps ut på marknaden ska uppfylla minst de i 5 § angivna gränsvärdena för motorn i fråga och vara typgodkänd i enlighet med denna förordning, oavsett om motorn redan har installerats i en mobil maskin. Från ingången av det år som följer efter den tidpunkt som anges i 5 a–5 c § för motorn i fråga är förutsättningen för utsläppande på marknaden att typgodkännandet för motorn har beviljats enligt gränsvärdena för motsvarande steg 3a, 3b eller 4. Med avvikelse från vad som föreskrivs ovan är förutsättningen för utsläppande på marknaden av i 5 c § 2 punkten avsedda motorer med kompressionständning i motorklass R från och med den 1 oktober 2014 att typgodkännandet har beviljats enligt gränsvärdena för steg 4. (13.2.2014/127)

På en motor som släpps ut på marknaden, och vars motorproduktionsdag har infallit före den i 1 mom. avsedda tidpunkten för utsläppande på marknaden av ifrågavarande motor, tillämpas de i 5 a–5 c § angivna gränsvärdena när två år förflutit från de tidpunkter som avses i 1 mom.

Dessutom får motorer med kompressionständning med en nettoeffekt på 37 kW eller mer, men mindre än 75 kW, vilka har typgodkänts enligt gränsvärdena i steg 1 i 9 § 1 mom. i statsrådets beslut om begränsning av utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som skall monteras i mobila maskiner (408/1998) och vilka har tillverkats tidigare än den 31 december 2003, släppas ut på marknaden till och med den 31 december 2005.

18 § (8.6.2005/398)Datum för utsläppande på marknaden av motorer med kompressionständning som används med standardhastighet

En motor med kompressionständning som används med standardhastighet och som första gången släpps ut på marknaden skall uppfylla minst de i 5 d § 1 mom. angivna gränsvärdena för ifrågavarande motor och vara typgodkänd i enlighet med denna förordning, oavsett om motorn redan har installerats i en mobil maskin. Från ingången av det år som följer efter den tidpunkt som anges i 5 d § 2 mom. för ifrågavarande motor är förutsättningen för utsläppande på marknaden att typgodkännandet för motorn har beviljats enligt motsvarande gränsvärden för steg 3a.

På en motor som släpps ut på marknaden, och vars motorproduktionsdag har infallit före den i 1 mom. avsedda tidpunkten för utsläppande på marknaden av ifrågavarande motor, tillämpas de i 5 d § angivna gränsvärdena när två år förflutit från de tidpunkter som avses i 1 mom.

18 a § (8.6.2005/398)Datum för utsläppande på marknaden av framdrivningsmotorer till rälsbussar och lokomotiv

En motor till en rälsbuss eller ett lokomotiv som släpps ut på marknaden skall från ingången av det år som följer efter den i 9 a eller 9 b § angivna tidpunkten uppfylla minst de i dessa paragrafer angivna gränsvärdena för ifrågavarande motor och vara typgodkänd i enlighet med denna förordning, oavsett om motorn redan har installerats i en rälsbuss eller ett lokomotiv. På en motor som släpps ut på marknaden, och vars motorproduktionsdag har infallit före den i 1 mom. avsedda tidpunkten för utsläppande på marknaden av ifrågavarande motor, tillämpas de i 9 a § eller 9 b § angivna gränsvärdena när två år förflutit från de tidpunkter som avses i 1 mom.

Om ett avtal om köp av en motor till ett lokomotiv har ingåtts senast den 19 maj 2004, tillämpas de i 9 b § angivna gränsvärdena när två år förflutit från de tidpunkter som avses i 1 mom.

18 b § (8.6.2005/398)Datum för utsläppande på marknaden av motorer till fartyg i inlandssjöfart

En motor till ett fartyg i inlandssjöfart som släpps ut på marknaden skall, oavsett om motorn redan har installerats i ett fartyg, uppfylla de i 9 c § 1 mom. angivna gränsvärdena för ifrågavarande motor från den 1 januari 2007 och de i 9 c § 2 mom. angivna gränsvärdena från den 1 januari 2009. En förutsättning för utsläppande på marknaden av ifrågavarande motor är också att motorn är typgodkänd i enlighet med denna förordning.

På en motor som släpps ut på marknaden, och vars motorproduktionsdag har infallit före den i 1 mom. avsedda tidpunkten för utsläppande på marknaden av ifrågavarande motor, tillämpas de i 9 c § angivna gränsvärdena när två år förflutit från de tidpunkter som avses i 1 mom.

En motor som släpps ut på marknaden kan också vara godkänd i enlighet med de krav i steg 2 som definierats inom ramen för Mannheim-konventionen för sjöfarten på Rhen. En motor som godkänts i enlighet med kraven i steg 1 kan dock släppas ut på marknaden till och med den 30 juni 2007.

19 §Datum för utsläppande på marknaden av motorer med gnisttändning

En för en mobil maskin avsedd motor med gnisttändning som första gången släpps ut på marknaden skall från den 11 februari 2005 uppfylla minst de i 6 eller 8 § avsedda gränsvärdena för ifrågavarande motor och vara typgodkänd i enlighet med denna förordning, oavsett om motorn redan har installerats i en mobil maskin. Sex månader efter den tid som anges i 7 eller 9 § för ifrågavarande motor är förutsättningen för utsläppande på marknaden att typgodkännandet för motorn har beviljats enligt gränsvärdena för steg II.

På en motor som utsläppas på marknaden, och vars motorproduktionsdag har infallit före den i 1 mom. avsedda tidpunkten för utsläppande på marknaden av ifrågavarande motor, tillämpas de i 6 - 9 § avsedda gränsvärdena när två år förflutit från de tidpunkter som avses i 1 mom.

20 § (11.4.2019/538)Utbytesmotorer

Utbytesmotorer, förutom motorer som används för framdrivning av rälsbussar, lokomotiv och fartyg i inlandssjöfart, ska uppfylla de gränsvärden som de motorer de ersätter skulle uppfylla när de ursprungligen släpptes ut på marknaden.

Med avvikelse från 9 a och 9 b § får Transport- och kommunikationsverket tillåta utsläppande på marknaden av följande motorer för rälsbussar och lokomotiv:

1)

utbytesmotorer som överensstämmer med gränserna enligt steg 3 a och som ersätter motorer för rälsbussar och lokomotiv som

a)

inte uppfyller normerna enligt steg 3 a, eller

b)

uppfyller normerna enligt steg 3 a men inte normerna enligt steg 3 b,

2)

utbytesmotorer som inte överensstämmer med gränserna enligt steg 3 a och som ersätter motorer för rälsbussar som saknar körkontroll och inte är självgående, om dessa utbytesmotorer uppfyller normer som inte är lägre än de normer som uppfylls av de motorer som är monterade i befintliga rälsbussar av samma typ.

Tillstånd får beviljas enbart i fall då Transport- och kommunikationsverket konstaterar att användningen i rälsbussen eller lokomotivet i fråga av en utbytesmotor som uppfyller kraven enligt det senast tillämpbara utsläppssteget kommer att medföra betydande tekniska svårigheter.

Motorn ska märkas med texten "UTBYTESMOTOR" och en hänvisning till det aktuella undantaget.

21 § (13.1.2011/7)Undantag

De maskiner med förbränningsmotorer med gnisttändning som räknas upp i första underpunkten i artikel 9 a. 7 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner samt alla de motorer som produceras av små tillverkare av motorer med gnisttändning befrias från tillämpning av de i 7 och 9 § i denna förordning avsedda kraven på begränsning av utsläppen för tre års tid räknat från den dag då kraven träder i kraft. Under dessa tre år tillämpas på dessa motorer de gränsvärden som nämns i 6 och 8 §.

Trots vad som anges i 1 mom. befrias alla motorer med gnisttändning för handhållna flerlägeshäcktrimrar och trädbeskärningsmotorsågar med topphandtag för yrkesmässig användning från tillämpningen av de i 7 § i denna förordning avsedda kraven på begränsning av utsläpp till och med den 31 juli 2013. Fram till det tillämpas på dessa motorer de gränsvärden som nämns i 6 §.

Små motorfamiljer befrias helt från tillämpningen av de i 7 och 9 § avsedda kraven på begränsning av utsläppen till en maximimängd av 25 000 motorer, under förutsättning att alla berörda motorfamiljer har olika cylindervolym. På dessa motorer tillämpas de gränsvärden som nämns i 6 och 8 §.

22 §Förhållande till direktivet om utsläpp från mobila maskiner

I fråga om de motorer som avses i denna förordning skall också i övrigt tillämpas vad som föreskrivs i direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

23 §Hänvisningsbestämmelser

Bestämmelser om tvångsmedel och påföljder vid åsidosättande av skyldigheter enligt denna förordning finns i 13 kap. i miljöskyddslagen (86/2000) .

Beslut av den finska godkännandemyndigheten i ett ärende om typgodkännande får överklagas enligt 96 § i miljöskyddslagen så som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen (586/1996) .

24 §Anmälan till kommissionen

Miljöministeriet skall till Europeiska gemenskapernas kommission och de övriga medlemsstaterna anmäla den i 3 § avsedda finska godkännandemyndigheten och dess adress samt namn och adress på de tekniska tjänster som avses i 4 §.

Den finska godkännandemyndigheten har i uppgift att till kommissionen och medlemsstaternas myndigheter sända de uppgifter som avses i artikel 4.4 i direktivet om utsläpp från mobila maskiner.

25 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 15 september 2004. Bestämmelser i 10 § i mom. tillämpas dock på motorer med kompressionsständning som används med standard hastighet från den 31 december 2006 och på motorer med gnisttändning från den 11 februari 2007.

Genom denna förordning upphävs statsrådets beslut om begränsning av utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som skall monteras i mobila maskiner (408/1998) jämte ändringar.

Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG; EGT nr L 59, 27.2.1998, s. 1, kommissionens direktiv 2001/63/EG; EGT nr L 227, 23.8.2001, s. 41, Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/88/EG; EUT nr L 35, 11.2.2002, s. 28

Bilagan har upphävts genom F . (8.6.2005/398)

Ikraftträdelsestadganden

8.6.2005/398:

Denna förordning träder i kraft den 15 juni 2005.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/88/EG (32002L0088); EUT nr L 35, 11.2.2003, s. 28, Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/26/EG (32004L0026); EUT nr L 225, 25.6.2004, s. 3

22.1.2009/23:

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2009.

Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG (31997L0068); EGT nr L 59, 27.2.1998, s. 1, Komissionens direktiv 2001/63/EG (32001L0063); EGT nr L 227, 23.8.2001, s. 41, Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/88/EG (32002L0088); EGT nr L 35, 11.2.2003, s. 28, Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/26/EG (32004L0026); EGT nr 225, 25.6.2004, s. 3

13.1.2011/7:

Denna förordning träder i kraft den 20 januari 2011.

Kommissionens direktiv 2010/26/EU (32010L0026); EGT nr L 86, 1.4.2010, s. 29

26.1.2012/41:

Denna förordning träder i kraft den 1 februari 2012.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/88/EU (32011L0088); EUT L 305, 23.11.2011, s. 1

13.2.2014/127:

Denna förordning träder i kraft den 19 februari 2014.

Kommissionens direktiv 2012/46/EU (32012L0046); EUT nr L 353, 21.12.2012, s. 80

4.1.2018/3:

Denna förordning träder i kraft den 8 januari 2018.

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1628, (32016R1628); EUT L 252, 16.9.2016, s. 53

11.4.2019/538:

Denna förordning träder i kraft den 1 maj 2019.

Till början av sidan