Arbetsordning för miljöministeriet
Inte i kraft- Ämnesord
- Miljöministeriet
- Typ av författning
- Arbetsordning
- Förvaltningsområde
- Miljöministeriet
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Ikraftträdande
- Anmärkning
- upphäv. 1.11.1997 dag för työjärjestyksen
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2000/547/ajantasa/2001-03-28/swe
I enlighet med miljöministeriets beslut föreskrivs med stöd av 9 § 2 mom. lagen den 30 mars 1922 om statsrådet (78/1922) , sådant detta lagrum lyder i lag 145/2000:
1 kapitelAllmänna bestämmelser
1 §Tillämpningsområde
Utöver vad som bestäms i statsrådets förordning om miljöministeriet (295/2000) , bestäms i denna arbetsordning, som ges såsom miljöministeriets förordning, om miljöministeriets avdelningar och enheter samt deras uppgifter, om samarbetet mellan dem samt om annat ordnande av verksamheten, om styrningen av ministeriets förvaltningsområde, om ministeriets ledning och ledningsgrupper, om de ledande tjänstemännens uppgifter och ställföreträdare, om placeringen av personalen samt om beredningen och avgörandet av ärenden vid ministeriet.
Om den personalpolitik som skall tillämpas vid ministeriet bestäms närmare i ministeriets personalprogram. I samarbetet mellan ministeriet och personalen följs ministeriets samarbetsavtal och i det samarbete som gäller arbetarskyddet följs ministeriets samarbetsavtal för arbetarskyddet.
Om ministeriets kommunikation bestäms i principerna för miljöförvaltningens yttre kommunikation.
Om ministeriets planerings- och redovisningssystem, betalningsrörelse och bokföring samt om övrig redovisning bestäms i ekonomistadgan för ministeriet.
Om ministeriets interna kontroll bestäms i reglementet för intern kontroll och om den interna revisionen i reglementet för intern revision.
2 kapitelResultatorienterad styrning och ledning
2 §Resultatorienterad styrning och ledning
Ministeriets verksamhet leds resultatorienterat. Mellan ministeriet och ämbetsverk underställda ministeriet tillämpas resultatstyrning.
Ministern leder ministeriets verksamhet och bistås av ministeriets ledningsgrupp. Ministern godkänner resultatmålen för ministeriet och ämbetsverk underställda ministeriet på föredragning av kanslichefen. Kanslichefen svarar för den resultatorienterade ledningen av hela ministeriet. Cheferna för avdelningarna och enheterna svarar för den resultatorienterade ledningen inom resultatområdena, om inte något annat föreskrivs nedan.
Kanslichefen leder resultatstyrningen inom ämbetsverk underställda ministeriet. Avdelningarna och enheterna sörjer för resultatstyrningen inom ämbetsverk underställda ministeriet, envar inom sitt eget verksamhetsområde. Förvaltningsenheten sörjer för ordnandet av resultatstyrningen.
3 §Ministeriets ledningsgrupp
Ministeriets ledningsgrupp handlägger
förvaltningsområdets och ministeriets samhällspolitiskt viktigaste frågor,
verksamhets- och ekonomiplanen samt budgetpropositionen,
de viktiga resultatmålen, de resurser som dessa kräver och frågor som gäller uppföljningen av resultatmålen,
frågor som gäller utvecklandet av förvaltningsområdet och ministeriet samt hur väl dessa fungerar,
de viktiga lagstiftnings- och utvecklingsprojekt som är under beredning,
ministeriets kommunikationspolitik,
frågor som ministern, kanslichefen, den administrativa överdirektören, chefen för avdelningen eller enheten eller en företrädare för personalen föreslår att skall behandlas av ledningsgruppen samt
andra frågor som bestäms nedan i denna arbetsordning.
Till ledningsgruppen hör ministrarna, kanslichefen, den administrativa överdirektören, cheferna för avdelningarna och enheterna eller, om dessa har förhinder, deras ställföreträdare samt personalens företrädare. Ministrarnas specialmedarbetare deltar i sammanträdena. Chefen för Finlands miljöcentral, överdirektören för statens bostadsfond samt Forststyrelsens naturvådsdirektör kan kallas att som sakkunniga delta i sammanträdena under vilka viktiga ärenden behandlas som gäller dessa ämbetsverk.
Ordförande för ledningsgruppen är miljöministern eller ministern och viceordförande kanslichefen. Förvaltningsenheten ordnar skötseln av ledningsgruppens sekretares uppgifter.
Ledningsgruppen sammanträder minst en gång i månaden, om inte ordföranden bestämmer något annat.
3 kapitelMinisteriets organisation
4 § (28.3.2001/294)Avdelningarna, enheterna och resultatområdena
Vid miljöministeriet finns följande avdelningar och enheter:
markanvändingsavdelningen,
bostads- och byggnadsavdelningen,
miljövårdsavdelningen
förvaltningsenheten
internationella enheten och
kommunikationsenheten.
Avdelningarna och enheterna fungerar som resultatområden och de svarar för förverkligandet av miljöministeriets verksamhetsidé och verksamhetens resultat. Vid bostads- och byggnadsavdelningen finns resultatområdena för boende och byggande, vilka för sin del svarar för förverkligandet av ministeriets verksamhetsidé och verksamhetens resultat.
5 §Markanvändingsavdelningen
Markanvändingsavdelningen svarar särskilt för frågor som gäller planeringen av region- och samhällsstrukturen samt planeringen av markanvändningen, planläggningen, markpolitiken, välfungerande och ekonomiska samhällen, livsmiljöns kvalitet, samhällstekniken, användningen av marksubstansen, vård av kulturmiljön, byggnadsskyddet, naturskydd, landskapsvård och nyttjande av naturen för rekreation, uppskattning av miljökonsekvenserna, uppföljning och datasystem gällande markanvändningen samt verksamhet för att utveckla och planera verksamhetsområdet.
6 § (28.3.2001/294)Bostads- och byggnadsavdelningen
Resultatområdet för boende vid bostads- och byggnadsavdelningen svarar särskilt för frågor som gäller det nationella utvecklandet av bostadsverksamheten, stödande av produktion, reparation och underhåll av bostäder, annat stödande av boendet, boendekostnader, bostadsfinansieringen, hyresförhållanden samt utvecklings- och planeringsverksamhet som gäller bostadsfrågor.
Resultatområdet för byggande vid bostads- och byggnadsavdelningen svarar särskilt för frågor som gäller det nationella utvecklandet av byggnadsverksamheten, byggkvaliteten och ekonomin, bestämmelser som gäller byggandet, tekniskt godkännande av byggnadsprodukter, byggnadstillsyn, bibehållande av byggnadsbeståndet, ekologiskt byggande, reparationsbyggande, fastighetsförvaltning samt utvecklings- och planeringsverksamhet som gäller byggnadsfrågor.
7 §Miljövårdsavdelningen
Miljövårdsavdelningen svarar särskilt för frågor som gäller luftvård, klimatförändringar, miljövård i trafiken, avfallsfrågor, bullerbekämpning, skydd av vatten och hav, förebyggande av de miljöolägenheter som kemikalier och bioteknik för med sig, bekämpning av miljöskador, miljöekonomi, miljöteknologi, miljöuppföljning, datasystem för miljövårdsinformation, miljövårdsprojekt inom närområdena, uppskattning av miljökonsekvenserna inom avdelningens verksamhetsområde samt utvecklings- och planeringsverksamhet som gäller verksamhetsområdet. Dessutom ankommer avdelningen beredningen och samordnandet av frågor som hänför sig till den hållbara utvecklingen inom ministeriets verksamhetsområde i samarbete med andra avdelningar och enheter.
8 §Förvaltningsenheten
Förvaltningsenheten svarar särskilt för frågor som gäller verksamhetsförutsättningarna för ministeriet och administrationen som är underställd ministeriet, utveckling av administrationen, kommunernas miljöförvaltning, förvaltningsområdets arbetsgivaruppgifter, personalpolitiken samt förvaltningsområdets verksamhets- och ekonomiplanering, statsbudgeten, ordnande av resultatstyrningen, räkenskapsverksuppgifterna, ministeriets administrativa tjänster, förvaltningsområdets forsknings- och dataadministration, samordning av utbildningsverksamheten samt de ärenden som inte ankommer på ministeriets andra avdelningar eller enheter.
9 §Internationella enheten
Internationella enheten svarar särskilt för frågor som gäller samordningen av ministeriets EU-ärenden, det multilaterala samarbetet, det bilaterala samarbetet, närområdessamarbetet samt det nordiska samarbetet i samarbete med avdelningarna och enheterna.
Ministeriets andra avdelningar och enheter sköter det internationella samarbetet inom sitt eget verksamhetsområde och tar initiativ för att utveckla samarbetet.
10 §Kommunikationsenheten
Kommunikationsenheten svarar för ministeriets externa och interna kommunikation i samarbete med avdelningarna och enheterna.
11 §Administrativa bestämmelser
I avdelningens och enhetens administrativa bestämmelser bestäms närmare om avdelningens eller enhetens resultatgrupper, ordnande av verksamheten, ledningsgruppen, personalens uppgifter och ställföreträdande. Avdelningens eller enhetens chef fastställer de nämnda administrativa bestämmelserna. Kanslichefen fastställer de administrativa bestämmelserna för sina underordnade tjänstemän.
4 kapitelTjänstemännens uppgifter
12 §Kanslichefens uppgifter
Utöver det som bestäms i reglementet för statsrådet (1522/1995) , leder kanslichefen ministeriets verksamhet och strategiska planering, samordnar ministeriets verksamhet samt bistår ministern genom att delta i planeringen, förverkligandet och övervakningen av vittsyftande eller annars viktiga frågor samt leder förvaltningsområdets resultatstyrning och den resultatorienterade ledningen av ministeriet.
13 §Uppgifter för tjänstemän underställda kanslichefen
Den administrativa överdirektören utvecklar och främjar den strategiska planeringen inom ministeriet och svarar tillsammans med kanslichefen för ledningen av den strategiska planeringen, utvecklingen av administrationen och ekonomin och för samordningen av resultatstyrningen. Den administrativa överdirektören leder utvecklingen av informationsförvaltningen och förvaltningsområdets beredskapsplanering. Dessutom sörjer han för andra vittsyftande eller viktiga uppgifter som ministern och kanslichefen ger. Den administrativa överdirektören bistår dessutom kanslichefen i skötseln av hans uppgifter.
Den andra överdirektören som är underställd kanslichefen sörjer för samordnandet av miljöforskningen, främjandet av miljökunskapen och uppföljningen samt för utvecklingen av miljöbokföringen. Han är ordförande för förvaltningsområdets forskningsnätverk och samordnar den internationella forskningen inom miljöfrågor. Dessutom sörjer överdirektören för andra vittsyftande uppgifter som ministern och kanslichefen ger.
Den tjänsteman som svarar för den interna revisionen svarar för räkenskapsverkets interna revision och främjar räkenskapsverkets interna kontroll samt sköter andra uppgifter som han särskilt utsetts att sköta.
14 §Uppgifter för chefen för en avdelning eller enhet
Chefen för avdelningen eller enheten leder, om inte något annat föreskrivs nedan, avdelningens eller enhetens verksamhet, svarar för att de ställda resultatmålen nås samt sörjer för utvecklingen av dess verksamhet. Dessutom sörjer han, om inte något annat föreskrivs nedan, för utvecklingen av avdelningens eller enhetens personal och för att det finns tillräckliga förutsättningar för att utföra de uppgifter som ankommer avdelningen eller enheten och att uppgifterna sköts med gott resultat. Chefen följer och uppskattar utvecklingen inom avdelningens eller enhetens verksamhetsområde samt ger förslag till reformer. (28.3.2001/294)
Som chefer för avdelningarna fungerar överdirektörerna. Förvaltningsdirektören som är chef för förvaltningsenheten, chefen för enheten för internationella ärenden som är chef för den internationella enheten och informationsdirektören som är chef för informationsenheten förordnas av ministern.
15 § (28.3.2001/294)Uppgifter för vissa tjänstemän vid bostads- och byggnadsavdelningen
Överdirektören som är chef för bostads- och byggnadsavdelningen samordnar avdelningens verksamhet. Dessutom leder han beredningen av bostads- och byggnadsavdelningens utvecklingslinjer för framtiden samt beredningen av ärenden som gäller arkitektur och bostadsplanering och sörjer för andra vittsyftande uppgifter som ministern eller kanslichefen ger.
Bostads- och byggnadsavdelningens överdirektör leder det internationella samarbetet i frågor som gäller bostadsverksamheten, svarar för konjunkturpolitiken och uppföljningen av penningmarknadens utveckling i anknytning till bostads- och byggnadsverksamheten, deltar i planerings- och utvecklingsuppgifter som gäller medelsanskaffning för bostadsfinansiering och sörjer för andra vittsyftande uppgifter som ministern eller kanslichefen ger.
Som chefer för resultatområdet för boende respektive resultatområdet för byggande vid bostads- och byggnadsavdelningen fungerar utvecklingsdirektörerna vilka är tjänstemän som ministern förordnat för uppgiften för högst fem år. Utvecklingsdirektörerna leder verksamheten vid resultatområdena för boende respektive byggande och svarar för att de resultatmål som ställts för dem nås samt sörjer för utvecklandet av resultatområdets verksamhet. Därtill svarar utvecklingsdirektörerna för utvecklingen av resultatområdets personal och för att det finns tillräckliga förutsättningar för att utföra de uppgifter som resultatområdet har och att uppgifterna sköts med gott resultat.
16 §Uppgifter för resultatgruppens chef
Resultatgruppens chef leder resultatgruppens verksamhet och svarar för att de resultatmål som har ställts nås. Avdelningens eller enhetens chef väljer bland de personer som har anmält sig för uppgiften och förordnar resultatgruppens chef för en period på högst fem år efter att har rådgjort med ministern och kanslichefen.
5 kapitelAvgörande av ärenden
17 §Ministerns beslutanderätt
Ministern avgör de frågor som skall bestämmas vid ministeriet om inte ministeriets tjänstemän har beslutanderätten enligt vad som bestäms i denna arbetsordning.
Ministern avgör ett sådant ärende som en tjänsteman annars skulle få avgöra, om ärendet är principiellt viktigt eller vittsyftande eller om ett utlåtande om ärendet skall inhämtas av statsrådets finansutskott.
Om det är en bedömningsfråga huruvida ärendet skall anses vara principiellt så viktigt eller vittsyftande att det skall avgöras av ministern, beslutar ministern om ärendet skall anses vara sådant.
18 §Kanslichefens beslutanderätt
Kanslichefen avgör de ärenden som gäller:
att ge utlåtanden till andra myndigheter om förslag som gäller Finlands lagstiftning och internationell rätt samt beslut som fattas inom Europeiska Unionen, om frågan är vittsyftande eller principiellt viktig,
att ge anvisningar som gäller mera än en avdelnings eller enhets verksamhetsområde om frågan är vittsyftande eller principiellt viktig,
tjänsteavtal enligt statstjänstemannalagen som ingås vid ministeriet
av prövning beroende lönetillägg eller tilläggsarvoden som baserar sig på lagstiftningen om tjänstekollektivavtalet, tjänstekollektivavtalet eller bestämmelser om arbetsförhållandets villkor,
överföring av underordnad personal samt fördelningen av verksamhetsanslagen och andra gemensamma anslag mellan de regionala miljöcentralerna och miljötillståndsmyndigheterna förutom de frågor som enligt 29 § 3 mom. skall beslutas av chefen för resultatgruppen inom förvaltningsenhetens regionalförvaltning,
beviljande av tjänstledighet från en tjänst som är underordnad ministeriet om beviljandet av tjänstledigheten ankommer miljöministeriet och
ministeriets interna administration och ordning.
19 §Den administrativa överdirektörens beslutanderätt
Den administrativa överdirektören beslutar om frågor som gäller:
att ge utlåtande enligt uppgifterna i 13 § 1 mom., om ärendet inte skall lösas av ministern, kanslichefen, chefen för förvaltningsenheten eller chefen för resultatgruppen,
att ge anvisningar enligt uppgifterna i 13 § 1 mom. ifall frågan inte skall lösas av ministern eller kanslichefen,
att utfärda förordnande om tjänsteresor till chefen för en avdelning eller enhet samt till tjänstemän som är underordnade kanslichefen,
semesterordningen och semestrarna för cheferna för avdelningen och enheten och deras ställföreträdare samt
frågor som gäller personalen som är underordnad kanslichefen och vilka avses nedan i 20 § 3–5 punkten.
20 §Chefens för avdelningen eller enheten beslutanderätt
Chefen för avdelningen eller enheten avgör ärenden som gäller:
att ge utlåtanden om ärenden som ankommer avdelningen eller enhetens verksamhetsområde, om inte kanslichefen eller den administrativa överdirektören skall fatta beslut i ärendet eller om inte annat följer av 23 § 1 punkten vad gäller miljövårdsavdelningen eller 25 a § 1 punkten vad gäller bostads- och byggnadsavdelningen,
att ge anvisningar som gäller avdelningens eller enhetens verksamhetsområde, om de inte är vittsyftande eller principiellt viktiga eller den administrativa överdirektören skall fatta beslut i ärendet eller om inte annat följer av 25 a § 1 punkten vad gäller bostads- och byggnadsavdelningen,
semesterordningen och semestrarna för avdelningens eller enhetens personal, om inte annat följer av 23 § 2 punkten vad gäller miljövårdsavdelningen,
tillstånd för enhetens eller avdelningens tjänstemän att inneha bisyssla eller anmälan om bisyssla om inte annat följer av 23 § 2 punkten vad gäller miljövårdsavdelningen,
att utfärda intyg över att avdelningens eller enhetens tjänsteman har sagt upp sig och att tjänsteförhållandet upphört, om inte annat följer av 23 § 2 punkten vad gäller miljövårdsavdelningen,
att utfärda förordnande om tjänsteresor utomlands enligt den fastställda tjänstereseplanen åt avdelningens eller enhetens tjänstemän eller om tjänsteresor som hänför sig till avdelningens eller enhetens verksamhetsområde till tjänstemän utanför ministeriet,
att övervaka kommittéer och kommissioner som hör till avdelningens eller enhetens verksamhetsområde om inte annat följer av 23 § 2 punkten vad gäller miljövårdsavdelningen,
att bekräfta planen för användning av de anslag som hör till avdelningens eller enhetens verksamhetsområde,
användningen av anslag som anvisats i dispositionsplanen till utgiftsposter om mera än 200 000 mk och användningen av anslag som inte omfattas av dispositionsplanen inom avdelningens eller enhetens verksamhetsområde om inte annat följer av 25 a § 1 punkten vad gäller bostads- och byggnadsavdelningen samt
beviljande av statsunderstöd som hör till avdelningens eller enhetens verksamhetsområde om inte annat följer av 23 § 2 punkten och 27 § 4 mom.
21 §Förande av ärenden som hör till markanvändingsavdelningens verksamhetsområde till ministern för avgörande
Från markanvändingsavdelningen förs till ministern för avgörande
generalplaner som är omfångsrika eller betydande med avseende på utvecklingen av kommunen eller miljökonsekvenserna,
detaljplaneärenden som gäller byggandet inom ett helt nytt, omfattande område eller som har stor betydelse med tanke på utvecklingen av kommunen eller miljökonsekvenserna,
ärenden som gäller anskaffande av mark och ersättningar, vilka har stor betydelse med tanke på statsekonomin,
ärenden i vilka statstjänstemännens eller grannkommunernas utlåtanden är kontroversiella,
ärenden som väsentligt gäller förvaltningsområdet för ett annat ministerium,
ärenden som med tanke på tillämpningen av lagen eller annars har karaktären av ett prejudikat samt
frågor som kan ha särskild samhällelig betydelse.
22 §Chefens för markanvändingsavdelningen beslutanderätt
Om ärendet inte är ett sådant som enligt 27 § skall avgöras av någon annan tjänsteman avgör chefen för markanvändingsavdelningen ärenden som gäller:
fastställandet av generalplan eller dess ändring eller upphävning om inte annat följer av 27 § 1 mom.,
fastställandet av detaljplan och byggplan eller ändring eller upphävande av dessa,
undantagslov enligt byggnadslagen (370/1958) samt byggnads- eller andra förbud och byggnadsinskränkningar om inte annat följer av 27 § 1 mom. denna arbetsordning,
anskaffning av naturskyddsområde till staten och ersättning enligt 24 § 1 mom. naturvårdslagen (1096/1996) om inte annat följer av i 27 § 3 mom. 1 och 2 punkten denna arbetsordning,
givande av utlåtanden enligt 65 § 2 mom. naturvårdslagen,
besvär enligt byggnadslagen som miljöministeriet tagit emot i egenskap av besvärsmyndighet om inte annat följer av 27 § 1 mom. denna arbetsordning,
fattande av beslut och avgivande av utlåtanden som avses i 6 § lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (468/1994) och fattande av de beslut inom avdelningens verksamhetsområde som avses i 10 § förordningen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (268/1999) ,
beviljande av i 20 § 3 mom. markanvändnings- och bygglagen (132/1999) avsett undantag till en kommun från förpliktelsen att ha en planläggare,
i 33 § 3 mom markandvändnings- och bygglagen avsedd förlängning av en byggnadsinskränkning som gäller landskapsplanen,
samtycke enligt 210 § markanvändnings- och bygglagen till att en generalplan som avviker från regionplanen godkänns samt
godkännande av planen för vård och nyttjande av nationalstadsparker som avses i 70 § 3 mom. markandvändnings- och bygglag
23 §Lagstiftningsdirektörens för miljövårdsavdelningen beslutanderätt
Miljövårdsavdelningens lagstiftningsdirektör är ett regeringsråd som ministern har förordnat till uppgiften.
Miljövårdsavdelningens lagstiftningsdirektör avgör de ärenden som gäller:
avgivande av utlåtanden om frågor som gäller finsk av lagstiftning och som hör till avdelningens verksamhetsområde, om inte ärendet skall avgöras av kanslichefen,
avdelningens ärenden som avses ovan i 20 § 3–5, 7 och 10 punkten,
fattande av beslut och avgivande av utlåtanden som avses i 6 § lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning och fattande av de beslut inom avdelningens verksamhetsområde som avses i 10 § förordningen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning.
24 §Chefens för förvaltningsenheten beslutanderätt
Förvaltningsenhetens chef avgör de ärenden som gäller:
användningen av gemensamma anslag som har anvisats för ministeriets gemensamma omkostnader samt för förvaltningsområdets utbildnings- och informationsförvaltningsverksamhet om inte annat följer av 26 § 1 punkten samt
utfärdande av förordnande om tjänsteresa till utlandet för chefen för en myndighet som är underställd ministeriet.
25 §Chefens för den internationella enheten beslutanderätt
Den internationella enhetens chef avgör fastställandet av planen för tjänsteresor till utlandet (tjänstereseplan) och ärenden som gäller förordnande om tjänsteresa som inte ingår i den fastställda tjänstereseplanen.
25 a § (28.3.2001/294)Utvecklingsdirektörernas vid bostads- och byggnadsavdelningens beslutanderätt
Utvecklingsdirektörerna, vilka fungerar som chefer för resultatområdena för boende respektive byggande vid bostads- och byggnadsavdelningen, avgör ärenden som gäller:
att ge utlåtanden om ärenden som hör till enheten eller utvecklingsdirektören för resultatområdets verksamhetsområde, om inte chefen för resultatgruppen skall fatta beslut i ärendet,
att ge anvisningar som gäller resultatområdets verksamhetsområde samt
användningen av anslag som anvisats i dispositionsplanen till utgiftsposter om mera än 200 000 mk och användningen av anslag som inte omfattas av dispositionsplanen inom resultatområdets verksamhetsområde.
26 §Chefens för resultatgruppen beslutanderätt
Chefen för resultatgruppen avgör, om inte något annat föreskrivs nedan, de ärenden som hör till resultatgruppen och som gäller:
användningen av de anslag som anvisats i dispositionsplanen upp till utgiftsposter på 200 000 mk, om inte annat följer av 28 § 3 mom. vad gäller de anslag som anvisats till forsknings- och utvecklingsverksamhet,
att avge utlåtande i ärenden som inte har principiell betydelse med tanke på verksamheten,
att utfärda förordnande om tjänsteresa i hemlandet inom de ramar som dispositionsplanen för anslaget utgör,
avvikande från den fastställda semesterordningen.
27 §Tjänstemännens inom markanvändingsavdelningen beslutanderätt
Chefen för gruppen som behandlar plane- och undantagslovsfrågor avgör de ärenden som gäller:
fastställandet av generalplanen samt detalj-, byggnads eller strandplanen eller ändring eller upphävande av dem samt avgörande av besvär som gäller nämnda planer om ärendet inte har principiell betydelse och om besvären anses obetydliga samt
undantagslov enligt byggnadslagen samt byggnads- och andra förbud och byggnadsinskränkningar samt strandplanens nödvändighet och de ansöknings- och besvärsfrågor som gäller godkännande av strandplanläggare om frågan inte har principiell betydelse.
I den nämnda gruppen arbetar byggnadsråd, överarkitekter, överingenjörer och överinspektörer som avgör sådana ansökningar om undantagslov och planeärenden som kan anses vara obetydliga inom de ramar som den områdesindelning som avdelningens chef bestämmer utgör.
Chefen för resultatgruppen för naturvård, naturtillgångar och användningen av naturen för rekreation avgör de ärenden som gäller:
anskaffningen av ett naturskyddsområde till staten om köpesumman är högst 1 000 000 mk,
ersättning enligt 24 § naturvårdslagen om ersättningen är högst 500 000 mk,
fastställande av planer som gäller vård och användning av naturskyddsområden,
beviljande av undantag som avses i 48 § 2 mom. naturvårdslagen
beviljande av undantag från fridlysningsstadganden och bestämmelser som gäller naturskyddsområden samt
avtal som gäller användningen av jordegendom i miljöministeriets ägo.
Chefen för resultatgruppen för samhällsplanering avgör de ärenden som gäller hur det anslag som beviljas för vård av byggnadsarvet skall fördelas på regionala miljöcentraler.
28 §Tjänstemännens inom bostads- och byggnadsavdelningen beslutanderätt
Chefen för resultatgruppen för bostadsbeståndet och hushållen avgör de ärenden som gäller utbetalningen av bostadsbidrag.
Chefen för resultatgruppen för styrning och säkerhet inom byggandet och resultatgruppen för hälsosamt byggande och användning av byggnadsbeståndet avgör för sitt eget verksamhetsområdes del de ärenden som gäller utfärdande av beslut som gäller typgodkännande.
3 mom. har upphävts genom F 294/2001. (28.3.2001/294)
29 §Tjänstemännens inom förvaltningsenheten beslutanderätt
Chefen för resultatgruppen för den allmänna förvaltningen avgör de ärenden som gäller:
fastställande av semesterersättningar, avtal om semesterpremie och avtal om sparande av semester samt
registrering av dokument, sändning och arkivering samt beslut om handlingssekretessen.
Den regeringssekreterare som svarar för personalfrågorna inom resultatgruppen för den allmänna förvaltningen avgör de ärenden som gäller ålderstillägg och tjänstgöringstillägg som beviljas till personalen.
Chefen för resultatgruppen för regionförvaltningen avgör de ärenden som gäller
fördelningen av omkostnadsanslagen till de regionala miljöcentralerna och miljötillståndsmyndigheterna upp till utgiftsposter på högst 200 000 mk samt
personalen vid en myndighet som lyder under ministeriet och annan allmän administration om de inte är vittsyftande och principiella.
Chefen för resultatgruppen för ekonomiförvaltningen avgör de ärenden som gäller
uppgifter som tillkommer ministeriet i egenskap av räkenskapsverk,
uppgifter som härrör sig från sjukförsäkringslagen (364/1963) ,
betalningen av reseräkningar som har företetts för sent,
att ta ur bruk materiel och annan därmed jämförbar egendom och stryka fordringar ur bokföringen samt
lov att fortsättningsvis använda egen bil på tjänsteresa.
30 §Tjänstemans ställföreträdares beslutanderätt
Om en tjänsteman som utövar beslutanderätt enligt 18–29 § har förhinder, utnyttjar hans ställföreträdare denna beslutanderätt enligt vad som i denna förordning bestäms om vikariat eller vad som bestäms i avdelningarnas och enheternas administrativa bestämmelser.
6 kapitelUtnämningsbehörighet, tjänstledigheter och vikariat
31 §Utnämningsbehörighet
Enligt statsrådets förordning om miljöministeriet utnämns kanslichefen av republikens president, överdirektörer, regeringsråd, byggnadsråd, råd för internationella ärenden, miljöråd, regionplaneringsråd, bostadsråd, lagstiftningsråd, direktörer, ekonomidirektörer, naturvårdsdirektörer, konsultativa tjänstemän och regeringssekreterare av statsrådet. Annan personal utnämns eller anställs av ministeriet.
Till de tjänster och uppgifter som omfattas av miljöministeriets utnämningsbehörighet utnämner och anställer ministern personal med lön enligt minst löneklassen A 23. Till annan tjänst som omfattas av miljöministeriets utnämningsbehörighet utnämner och anställer chefen för den ifrågavarande avdelningen eller enheten.
Beslut och bestämmelser som gäller utnämning eller antagande i arbetsförhållande föredras vid förvaltningsenheten.
32 §Utnämning till tjänsteförhållande för viss tid
Om den till tjänst utnämnande myndigheten är presidenten eller statsrådet utnämner statsrådet till tjänsteförhållande som är längre än ett år och ministern till tjänsteförhållanden på högst ett år. Till andra tjänsteförhållanden för viss tid utnämner den som utnämner till motsvarande tjänst enligt 31 §.
33 §Beviljande av tjänstledighet
Tjänstledighet som ministeriets tjänsteman har rätt till enligt lag, förordning eller statens tjänstekollektivavtal eller befrielse för personal anställd i arbetsavtalsförhållande som motsvarar sådan tjänstledighet beviljas av miljöministeriet. De nämnda ärendena avgörs av den regeringssekreterare som svarar för personalfrågorna inom förvaltningsenhetens resultatgrupp.
Annan än sådan tjänstledighet som avses i 1 mom. eller motsvarande befrielse beviljas av presidenten eller för av statsrådet utnämnd tjänsteman av statsrådet för längre tid än 2 år och av ministeriet, där kanslichefen har beslutanderätten, för högst 2 år. De tjänstemän, som utnämnts eller anställts av miljöministeriet, och personal i anställningsförhållande beviljas tjänstledighet eller befrielse från arbetet av miljöministeriet. De tjänstemän som ministern utnämnt beviljas tjänstledighet eller befrielse från arbetet av kanslichefen.
Andra tjänstemän och annan personal i tjänsteförhållande beviljas tjänstledighet eller befrielse från arbete av den behöriga avdelningens eller enhetens chef. Inom miljövårdsenheten har lagstiftningsdirektören den sistnämnda beslutanderätten.
34 §Placeringen av personalen
Kanslichefen bestämmer om placeringen av ministeriets personal vid avdelningarna, enheterna och direkt underställda kanslichefen.
7 kapitelBeredning av ärenden
35 § (28.3.2001/294)Arbetsgrupperna
Om tillsättande av en arbetsgrupp och om dess sammansättning beslutar avdelningens eller enhetens chef inom sitt verksamhetsområde eller utvecklingsdirektören då det gäller resultatområdena för boende eller byggande. Om arbetsgruppens beredningsuppgift är vittsyftande beslutar ministern eller kanslichefen om arbetsgruppen. Till medlemmar och experter i en arbetsgrupp kan även kallas personer utanför ministeriet.
36 §Tjänstemännens uppgifter i beredningen av ärenden
Tjänstemännens uppgifter och resultatmål behandlas och hur de har klarat av uppgifterna uppskattas i utvecklingssamtal som förs mellan tjänstemannen och chefen som är förman.
Vid beredningen av ärenden skall tjänstemännen sinsemellan hålla tillräcklig kontakt genom förhandlingar, genom att informera om sina åtgärder och på andra lämpliga sätt.
Tjänstemannen har oberoende av arbetsfördelningen en skyldighet att utföra de uppgifter som ministern, kanslichefen, chefen för avdelningen eller enheten eller utvecklingsdirektören för resultatområdet för boende eller byggande förordnar honom. Innan uppgiften ges skall ärendet i mån av möjlighet diskuteras med den ifrågavarande tjänstemannen och hans förman. (28.3.2001/294)
37 §Informering om ärenden
Ministern och kanslichefen skall informeras om de viktigaste aktuella och anhängiga ärendena inom ministeriets verksamhetsområde. Likaså skall om föredragningen av de viktigaste ärendena meddelas i god tid.
38 §Föredragning
Innan ärendet föredras för ministern eller kanslichefen för avgörande eller föredragningslistan i ärendet delas ut skall föredraganden tillställa chefen för avdelningen eller enheten eller utvecklingsdirektören för resultatområdet för boende eller byggande dokumenten och resolutionsförslaget eller, om så har avtalats, redogöra för ärendet för dem. Om ärendet föredras för ministern och ärendet har principiell betydelse skall även kanslichefen informeras på mots varande sätt. Om de inte omfattar förslaget skall de i dokumentet anteckna sin ståndpunkt i ärendet. (28.3.2001/294)
Föredragningslistan för statsrådets allmänna sammanträde eller finansutskottet får inte av andra än tvingande skäl delas ut innan ministern har gett tillstånd till föredragningen och godkänt föredragningslistan. På samma sätt skall det förfaras när promemorior som innehåller miljöministeriets ställningstaganden delas ut för behandling i ministerrådet.
Om kanslichefen, den administrativa överdirektören eller chefen för avdelningen eller resultatområdet för boende eller byggande föredrar ett ärende, som en honom underordnad tjänsteman bereder, skall om detta på förhand förhandlas med tjänstemannen. (28.3.2001/294)
39 §Ministeriets föredraganden
Som föredraganden vid ministeriet fungerar tjänstemän som har högre högskolexamen och de tjänstemän som ministeriet i samband med utnämningsbeslutet eller särskilt har förordnat till ministeriets föredragande.
Om föredragande vid statsrådets allmänna sammanträde bestäms i 3 § lagen om statsrådet (78/1922) .
8 kapitelVissa uppgifter och vikariat
40 §Tjänstemän som hör till ämbetsverkens direktioner
En tjänsteman vid miljöministeriet som hör till direktionen för ett statligt ämbetsverk, en statlig inrättning eller ett statligt affärsverk eller motsvarande deltar inte i behandlingen av ett ärende som gäller detta och inte heller i beslutsfattande vid ministeriet som gäller detta.
41 §Ministerns specialmedarbetare
Ministerns specialmedarbetare fungerar som ministerns medhjälpare och utför uppgifter som ministern har gett men fungerar inte som föredragande vid ministeriet.
På begäran skall specialmedarbetaren ges de uppgifter som han behöver för att utföra sin uppgift. Specialmedarbetaren skall på motsvarande sätt ge tjänstemännen de uppgifter som de behöver när de sköter sina uppgifter.
Specialmedarbetaren har rätt att delta i ministeriets, avdelningarnas och enheternas ledningsgruppers samt planerings- och beredningsorganens sammanträden.
42 §Beredskapschefen, skyddschefen och specialsituationer
Ministeriets beredskapschef är den administrativa överdirektören och skyddschef en tjänsteman som kanslichefen förordnar.
Ministeriet har en specialsituationsjour för exceptionella specialsituationer, i vilken de personer som kanslichefen förordnar deltar. Avsikten med jouren är att säkerställa att ministeriet är aktionsberett vid specialsituationer även utanför tjänstetid.
Varje avdelning, enhet och resultatgrupp svarar under tjänstetid för de ärenden som gäller specialsituationer och det egna verksamhetsområdet. Utanför tjänstetid kan den ansvarsperson för specialsituationer som har jour diskutera med förmännen för ifrågavarande avdelningar eller enheter och efter det framföra ministeriets ståndpunkt till det ärende som hör till ministeriets verksamhetsområde och behörighet och som gäller den ifrågavarande specialsituationen.
43 §Ställföreträdare
Kanslichefens ställföreträdare är den administrativa överdirektören eller chefen för en avdelning som ministern har förordnat. Om kanslichefens första ställföreträdare är förhindrad är ställföreträdar chefer för avdelningarna och enheterna som ministern har förordnat.
Den administrativa överdirektörens ställföreträdare är chefen för förvaltningsenheten.
Cheferna för avdelningarna och enheterna utser sina ställföreträdare efter att har rådgjort med kanslichefen.
9 kapitelSärskilda bestämmelser
45 §Semestrar
Semesterordningen för ministeriets personal och semestrarna fastställs årligen i god tid före den 15 maj.
De delar av semestrarna som hålls i januari-april följande år fastställs före den 15 december och i alla fall i god tid innan semestern börjar.
Avdelningarna och enheterna sörjer för uppföljningen av sinegen personals semestrar. Förvaltningsenheten sörjer för uppföljningen av semestern för personal som lyder direkt under kanslichefen.
46 §Personal i arbetsavtalsförhållande
Vad som i denna arbetsordning har sagts om en tjänsteman gäller i tillämpliga delar även personal i arbetsavtalsförhållande.
47 §Ikraftträdande
Denna miljöministeriets arbetsordning träder i kraft den 15 juni 2000.
Genom denna arbetsordning upphävs arbetsordningen av den 1 november 1997 jämte ändringar.
Åtgärder som verkställigheten av arbetsordningen förutsätter får vidtas innan arbetsordningen träder i kraft.
Ikraftträdelsestadganden
28.3.2001/294:
Denna förordning träder i kraft den 1 april 2001.
Åtgärder som verkställigheten av denna förordning förutsätter får vidtas innan den träder i kraft.