Finlex - Till startsidan
Lagstiftning

251/2000

Uppdaterad lagstiftning

Uppdaterade författningstexter där ändringar i lagen eller förordningen ingår i författningstexten.

Författningar följda till och med FörfS 110/2025.

Instruktion för riksdagens justitieombudsman

Inte i kraft
Ämnesord
Justitieombudsmannen
Typ av författning
Instruktion
Förvaltningsområde
Riksdagen
Meddelats
Publiceringsdag
Ikraftträdande
Anmärkning
upphäv. 12.12.1919 hyväksytyn eduskunnan oikeusasiamiehen johtosäännön
ELI-kod
http://data.finlex.fi/eli/sd/2000/251/ajantasa/2000-02-22/swe

Riksdagen har med stöd av 49 § regeringsformen godkänt följande instruktion för riksdagens justitieombudsman:

Justitieombudsmannens laglighetskontroll

1 §Justitieombudsmannens övervakning

Med övervakade avses i denna instruktion i enlighet med 109 § 1 mom. grundlagen domstolar och andra myndigheter samt tjänstemän, offentligt anställda arbetstagare och också andra, när de sköter offentliga uppdrag.

Justitieombudsmannen övervakar också lagenligheten i fråga om beslut och åtgärder av statsrådet, medlemmarna i statsrådet och republikens president, enligt vad som bestäms i 112 och 113 § grundlagen. Vad som nedan föreskrivs om de övervakade gäller i tillämpliga delar också statsrådet, medlemmarna i statsrådet och republikens president.

2 §Klagomål

Klagomål till justitieombudsmannen kan i ett ärende som omfattas av justitieombudsmannens laglighetskontroll framställas av var och en som anser att någon övervakad i skötseln av sin uppgift har förfarit lagstridigt eller underlåtit att fullgöra sin skyldighet.

Klagomålet bör framställas skriftligen. Av klagoskriften skall framgå klagandens namn och kontaktinformation samt behövliga uppgifter om det ärende som klagomålet gäller.

3 §Undersökning av klagomål

Justitieombudsmannen undersöker ett klagomål, om det ärende som klagomålet gäller omfattas av justitieombudsmannens laglighetskontroll och det finns anledning att misstänka att den övervakade har förfarit lagstridigt eller underlåtit att fullgöra sin skyldighet.

Justitieombudsmannen undersöker inte ett klagomål som gäller ett ärende som är äldre än fem år, om det inte finns särskilda skäl att undersöka klagomålet.

4 §Eget initiativ

Justitieombudsmannen kan också på eget initiativ besluta behandla ett ärende som omfattas av justitieombudsmannens laglighetskontroll.

5 §Inspektioner

Justitieombudsmannen inspekterar enligt behov inrättningar och ämbetsverk för att göra sig förtrogen med angelägenheter som omfattas av justitieombudsmannens laglighetskontroll. Justitieombudsmannen skall i synnerhet inspektera fängelser och andra slutna inrättningar för att övervaka hur de intagna behandlas samt försvarsmaktens olika enheter och de finländska fredsbevarande styrkorna för att ge akt på hur beväringar och andra som fullgör militärtjänst samt den fredsbevarande personalen behandlas.

Vid en inspektion har justitieombudsmannen eller en representant för justitieombudsmannen rätt att göra sig förtrogen med alla ämbetsverkets eller inrättningens lokaliteter och datasystem samt att enskilt få samtala med ämbetsverkets eller inrättningens personal och de som tjänstgör eller är intagna där.

6 §Handräckning

Justitieombudsmannen har rätt att av myndigheterna avgiftsfritt få den handräckning som han eller hon anser behövlig samt behövliga kopior eller utskrifter av handlingar och datafiler hos myndigheter och andra övervakade.

7 §Förordnande om polis- eller förundersökning

Justitieombudsmannen kan bestämma att polisundersökning enligt polislagen (493/1995) eller förundersökning enligt förundersökningslagen (449/1987) skall verkställas för utredning av ett ärende som justitieombudsmannen prövar.

8 §Hörande av parter

Om det finns anledning att anta att ett ärende kan ge anledning till kritik mot den övervakades förfarande, skall justitieombudsmannen innan ärendet avgörs bereda den som saken gäller tillfälle att bli hörd med anledning av ärendet.

9 §Anmärkning och uppfattning

Om justitieombudsmannen i ett ärende som omfattas av justitieombudsmannens laglighetskontroll anser att en övervakad har handlat lagstridigt eller underlåtit att fullgöra sin skyldighet, men justitieombudsmannen anser att åtal dock inte behöver väckas eller disciplinärt förfarande inledas i ärendet, kan justitieombudsmannen ge den som saken gäller en anmärkning.

Även annars kan justitieombudsmannen, om det finns orsak, delge en övervakad sin uppfattning om den riktiga tolkningen av lagen eller uppmärksamgöra den övervakade på de krav som god förvaltningssed ställer eller på synpunkter som främjar respekten för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna.

10 §Framställning

I ett ärende som omfattas av justitieombudsmannens laglighetskontroll kan justitieombudsmannen rikta en framställning till en behörig myndighet om att ett fel skall rättas eller ett missförhållande avhjälpas.

Justitieombudsmannen kan vid skötseln av sitt uppdrag göra statsrådet eller något annat organ som svarar för beredning av lagstiftning uppmärksamt på brister som han eller hon observerat i bestämmelser eller föreskrifter samt göra framställningar om hur dessa skall utvecklas och bristerna avhjälpas.

11 §Berättelse

Justitieombudsmannen avger årligen till riksdagen en berättelse över sin verksamhet samt tillståndet inom rättskipningen, den offentliga förvaltningen och skötseln av offentliga uppdrag samt om brister som justitieombudsmannen har observerat i lagstiftningen. Justitieombudsmannen skall härvid fästa särskild uppmärksamhet vid att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna tillgodoses.

I ett ärende som justitieombudsmannen anser vara viktigt kan han eller hon också avge en särskild berättelse till riksdagen.

I anslutning till sina berättelser kan justi-tieombudsmannen ställa förslag till riksdagen om avhjälpande av brister som han eller hon observerat i lagstiftningen. Om bristen har anknytning till ett ärende som behandlas av riksdagen, kan justitieombudsmannen också annars delge ifrågavarande riksdagsorgan sina iakttagelser.

12 §Information

Justitieombudsmannen skall informera om sina avgöranden och ställningstaganden, särskilt när saken har allmän betydelse.

Justitieombudsmannen skall också informera om sina verksamhetsmetoder samt om i vilka ärenden och på vilket sätt justitieombudsmannen kan kontaktas.

Förvaltningen av justitieombudsmannens kansli

13 §Justitieombudsmannens och de biträdande justitieombudsmännens beslutanderätt

Justitieombudsmannen har ensam beslutanderätt i alla ärenden som enligt lag skall skötas av justitieombudsmannen. Justitieombudsmannen beslutar också, sedan han eller hon hört de biträdande justitieombudsmännen, om fördelningen av uppgifter mellan justitieombudsmannen och de biträdande justitieombudsmännen.

De biträdande justitieombudsmännen behandlar och avgör med samma befogenheter som justitieombudsmannen de laglighetskontrollärenden som justitieombudsmannen enligt arbetsordningen har bestämt att de skall avgöra eller som de på eget initiativ har beslutat undersöka.

Om en biträdande justitieombudsman anser att ett ärende som han eller hon behandlar ger anledning till anmärkning till följd av ett beslut eller en åtgärd av statsrådet, en medlem av statsrådet eller republikens president eller orsak att väcka åtal mot presidenten vid högsta domstolen eller vid högsta förvaltningsdomstolen eller en ledamot vid någon av dessa domstolar, skall den biträdande justitieombudsmannen överföra ärendet till att avgöras av justitieombudsmannen.

14 §Avgörande av ärenden på föredragning

Justitieombudsmannen och de biträdande justitieombudsmännen avgör ärendena på föredragning, om de inte i enskilda fall beslutar något annat.

15 §Kansliets arbetsordning

I arbetsordningen för justitieombudsmannens kansli meddelas närmare föreskrifter om fördelningen av uppgifter och om vikariearrangemangen mellan justitieombudsmannen och de biträdande justitieombudsmännen samt om tjänstemännens föredragningsskyldigheter och kanslipersonalens övriga uppgifter samt om det samarbetsförfarande som skall iakttas vid kansliet.

Justitieombudsmannen fastställer kansliets arbetsordning sedan han eller hon hört de biträdande justitieombudsmännen.

16 §Övriga uppgifter och tjänstledighet

Justitieombudsmannen och de biträdande justitieombudsmännen får inte under sin mandattid sköta någon annan offentlig tjänst. De får inte heller ha något sådant offentligt eller privat uppdrag som kan äventyra förtroendet för att laglighetskontrollen utövas opartiskt eller annars försvåra en sakenlig skötsel av uppdraget som justitieombudsman eller biträdande justitieombudsman.

Om den som väljs till justitieombudsman eller biträdande justitieombudsman innehar en statlig tjänst, befrias han eller hon från sin skyldighet att sköta tjänsten under den tid uppdraget som justitieombudsman eller biträdande justitieombudsman varar.

17 §Vikariat

Om justitieombudsmannen avlider eller avgår från sitt uppdrag under mandattiden och riksdagen inte har valt någon ny justitieombudsman, sköts justitieombudsmannens uppgifter av den av de biträdande justitieombudsmännen som är äldst i tjänsten.

Den biträdande justitieombudsman som är äldst i tjänsten sköter också justitieombudsmannens uppgifter när denne är jävig eller av annan orsak är förhindrad att sköta sitt uppdrag, enligt vad som närmare bestäms i arbetsordningen.

När en biträdande justitieombudsman är jävig eller av annan orsak är förhindrad att sköta sitt uppdrag, sköts hans eller hennes uppgifter av justitieombudsmannen eller den andra biträdande justitieombudsmannen, enligt vad som närmare bestäms i arbetsordningen.

18 §Arvoden

Justitieombudsmannen och de biträdande justitieombudsmännen får arvode för sitt uppdrag. Justitieombudsmannens arvode bestäms enligt samma grunder som avlöningen för justitiekanslern i statsrådet och biträdande justitieombudsmännens arvode enligt samma grunder som biträdande justitiekanslerns avlöning.

Står den som valts till justitieombudsman eller biträdande justitieombudsman i ett offentligt eller privat anställningsförhållande, skall han eller hon för sin mandattid avstå från de med detta anställningsförhållande förknippade löneförmånerna. Justitieombudsmannen eller biträdande justitieombudsmannen skall för sin mandattid också avstå från sådana andra med anställningsförhållandet eller förtroendeuppdraget förknippade förmåner som kan äventyra förtroendet för en opartisk laglighetskontroll.

19 §Semester

Justitieombudsmannen och de biträdande justitieombudsmännen har var och en rätt till en och en halv månads semester.

Personalen vid justitieombudsmannens kansli

20 §Personal

Vid justitieombudsmannens kansli kan finnas tjänster som kanslichef, referendarieråd, äldre justitieombudsmannasekreterare, justitieombudsmannasekreterare, inspektör, informatör, notarie, avdelningssekreterare, registrator, arkivarie, biträdande registrator och byråsekreterare. Vid justitieombudsmannens kansli kan också utnämnas andra tjänstemän.

Vid kansliet kan inom ramen för budgeten anställas tjänstemän i tjänsteförhållanden för viss tid.

21 §Särskilda behörighetsvillkor för personalen

Behörighetsvillkor är

1)

för kanslichefen, referendarieråden, äldre justitieombudsmannasekreterarna och justitieombudsmannasekreterarna juris kandidatexamen eller annan för tjänsten lämplig högre högskoleexamen samt sådan erfarenhet av offentlig förvaltning eller domaruppgifter som uppdraget förutsätter, samt

2)

för dem som sköter andra uppgifter för dessa lämplig högskoleexamen eller sådan annan utbildning och erfarenhet som uppgifterna förutsätter.

22 §Utnämning av tjänstemännen

Justitieombudsmannen utnämner tjänstemännen vid sitt kansli. Justitieombudsmannen kan av särskilda skäl ingå ett skriftligt avtal med en tjänsteman om villkoren i anställningsförhållande för viss tid.

23 §Tjänstledighet för tjänstemännen

Tjänstledighet för tjänstemän vid justitieombudsmannens kansli beviljas av justitieombudsmannen.

24 §Åtalsforum för tjänstemännen

Kanslichefen samt referendarieråden, äldre justitieombudsmannasekreterarna och justitieombudsmannasekreterarna vid justitieombudsmannens kansli åtalas för tjänstebrott vid Helsingfors hovrätt.

Lagen om förvaltningsförfarande

25 §Tillämpning av lagen om förvaltningsförfarande

Vid laglighetskontrollen och i administrativa ärenden vid justitieombudsmannens kansli iakttas i tillämpliga delar 1―13 § lagen om förvaltningsförfarande (598/1982) .

Ikraftträdande

26 §Ikraftträdande

Denna instruktion träder i kraft den 1 mars 2000. Genom instruktionen upphävs den instruktion för riksdagens justitieombudsman som antogs den 12 december 1919 och publicerades den 10 januari 1920, jämte ändringar.

När denna instruktion träder i kraft ändras tjänstebenämningen yngre justitieombudsmannasekreterare till justitieombudsmannasekreterare och tjänstebenämningen informationssekreterare till informatör.

TKF 2/1999

GrUB 7/2000

RSk 2/2000

Till början av sidan