Förordning om delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen
Inte i kraft- Ämnesord
- Offentlig förvaltning, Delegation, Informationsförvaltning
- Typ av författning
- Förordning
- Förvaltningsområde
- Inrikesministeriet
- Meddelats
- Ikraftträdande
- ELI-kod
- http://data.finlex.fi/eli/sd/1988/854/ajantasa/2003-11-27/swe
På föredragning av inrikesministern stadgas:
1 § (5.10.2000/838)
För planering av samarbete kring informationsförvaltning inom statsförvaltning och kommunalförvaltning och för behandling av principiellt viktiga eller vittbärande frågor som berör samarbetet kring informationsförvaltning finns i anslutning till inrikesministeriet som permanent samarbets- och förhandlingsorgan mellan ministerierna och kommunalförvaltningen en delegation för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen.
2 § (27.11.2003/994)
Delegationen består av minst 10 och högst 14 medlemmar och en personlig suppleant för var och en av dem.
Av medlemmarna och suppleanterna utnämns hälften av statsrådet på föredragning av inrikesministeriet och hälften utnämns av Finlands Kommunförbund. Mandatperioden för medlemmarna och deras suppleanter är tre år.
Statsrådet utser bland medlemmarna en ordförande och en vice ordförande för delegationen för dess mandatperiod.
3 § (5.10.2000/838)
Delegationen har till uppgift att
samordna utvecklandet av informationsteknik, informationsförvaltning och tjänster i anslutning till elektronisk kommunikation inom stats- och kommunalförvaltningen,
främja en gemensam definiering och tillämpning av standarderna och förvaltningsprinciperna för informationstekniken inom den offentliga förvaltningen,
bereda arrangemang inom stats- och kommunalförvaltningen för samarbete kring informationsförvaltning inom den offentliga förvaltningen,
främja tillgången till och kvaliteten på offentliga tjänster på lika villkor i hela landet, samt
utföra andra uppgifter, som hör till delegationens verksamhetsområde och som inrikesministeriet har föreskrivit på eget initiativ eller på framställning av delegationen.
För att fullgöra sin uppgift skall delegationen göra utredningar, utarbeta förslag samt ge rekommendationer och avge utlåtanden om sådana viktiga frågor gällande utvecklandet av informationsförvaltningen som påverkar kommunalförvaltningen, kommunernas ekonomi eller förverkligandet av samarbetet mellan kommunerna och staten kring informationsförvaltningen.
4 §
För beredning av ärenden kan delegationen inom sig tillsätta nödvändiga sektioner. En sektion kan även anförtros att göra framställningar och avge utlåtanden samt att för delegationens del utföra andra av dess uppgifter.
5 §
Angående delegationen gäller i övrigt vad som föreskrivs om statens kommittéer.
6 §
Denna förordning träder i kraft den 12 oktober 1988
Ikraftträdelsestadganden
5.10.2000/838:
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2001.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.
27.11.2003/994:
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2004.
Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.