Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

145/2006

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Ursprunglig publikation
Häfte 23/2006 (Publicerad 1.3.2006)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från inrikesministeriet, föreskrivs:

1 §Delegationen och dess mål

För att främja informationssamhällsutvecklingen inom den offentliga förvaltningen finns i anslutning till inrikesministeriet som permanent samarbets- och förhandlingsorgan mellan ministerierna och Finlands Kommunförbund en delegation för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen ( Juhta ).

2 §Delegationens sammansättning

Statsrådet tillsätter delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen för tre år i sänder.

Delegationen har minst 10 och högst 14 medlemmar, som alla har en personlig ersättare.

Statsrådet utser hälften av medlemmarna och ersättarna för en mandatperiod bland personer som föreslagits av inrikesministeriet och hälften bland personer som föreslagits av Finlands Kommunförbund. I delegationen skall åtminstone inrikesministeriet, finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och undervisningsministeriet vara representerade.

Statsrådet utser bland medlemmarna en ordförande och en vice ordförande för delegationen för dess mandatperiod.

Delegationen kan kalla permanenta sakkunniga.

Om delegationens ordförande, vice ordföranden eller någon annan medlem eller ersättare avgår under mandatperioden utser inrikesministeriet i hans eller hennes ställe en ny person för den återstående mandatperioden.

3 §Delegationens uppgifter

Delegationen har till uppgift att

1)

främja förnyandet av verksamhetssätten och tjänsteproduktionssätten inom den offentliga förvaltningen med hjälp av informations- och kommunikationsteknik i syfte att säkerställa tillgången på de offentliga tjänsterna samt effektiviteten av och kvaliteten hos dem i hela landet,

2)

följa den finansiering av informationsförvaltningsprojekt som de olika ministerierna anvisar och som styr kommunernas verksamhet och utarbeta förslag gällande finansieringen,

3)

godkänna och sprida sådana rekommendationer som den offentliga förvaltningen givit och som styr verksamheten samt JHS-standarder som gäller informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen,

4)

för egen del främja dataskyddet och datasäkerheten samt god informationshantering i fråga om den offentliga förvaltningens verksamhetssätt,

5)

bereda arrangemang inom stats- och kommunalförvaltningen för samarbete kring informationsförvaltning inom den offentliga förvaltningen,

6)

inleda utrednings-, pilot- och utvecklingsprojekt som är viktiga för utvecklingen av den offentliga informationsförvaltningen,

7)

årligen göra upp en verksamhetsplan för skötseln av de uppgifter som avses i punkterna 3-6,

8)

ge utlåtanden om viktiga planer som berör utvecklandet av informationssamhället,

9)

fungera som styrgrupp för den beredning av delegationens uppgifter som sker vid inrikesministeriet, och

10)

att fullgöra andra av inrikesministeriet eller delegationen förelagda uppgifter som hör till samarbetsgruppens verksamhetsområde.

4 §Organiseringen av delegationens verksamhet

Delegationen kan inom sig tillsätta behövliga sektioner. Delegationen kan även ge en sektion i uppdrag att göra framställningar och avge utlåtanden samt att utföra andra av delegationens uppgifter på dess vägnar.

Beredningen och genomförandet av ärenden som gäller delegationen och dess uppgifter sker vid inrikesministeriet på det sätt som närmare fastställs i ministeriets arbetsordning.

5 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2006.

Genom denna förordning upphävs förordningen av den 7 oktober 1988 om delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen (854/1988) jämte ändringar. Den delegation som tillsatts med stöd av den förordning som upphävs fortsätter sin mandattid till slut till den 31 december 2006 som en sådan delegation för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen som avses i 2 § i denna förordning.

Åtgärder som verkställigheten av förordningen förutsätter får vidtas innan förordningen träder i kraft.

Helsingfors den 23 februari 2006

Region- och kommunminister Hannes ManninenUtvecklingsdirektör Marko Puttonen

Till början av sidan