Sisäasiainministeriön asetus sisäministeriön työjärjestyksestä
Ajantasainen- Säädöksen tyyppi
- Työjärjestys
- Hallinnonala
- Sisäministeriö
- Antopäivä
- Julkaisupäivä
- Voimaantulo
- ELI-tunnus
- http://data.finlex.fi/eli/sd/2013/1078/ajantasa/2024-06-28/fin
Sisäasiainministeriön päätöksen mukaisesti säädetään valtioneuvostosta annetun lain (175/2003) 7 §:n 2 momentin nojalla:
1 lukuYleisiä säännöksiä
1 § (28.12.2018/1387)Soveltamisala
Tässä työjärjestyksessä säädetään ministeriön hallinnonalan ohjauksesta, ministeriön johtamisesta ja johtoryhmistä, ministeriön osastoista ja erillisistä yksiköistä sekä niiden tehtävistä, eräiden virkamiesten tehtävistä ja sijaisista sekä asioiden valmistelusta ja ratkaisemisesta ministeriössä.
Tämän työjärjestyksen säännökset koskevat soveltuvin osin ministeriön rajavartio-osastona toimivaa Rajavartiolaitoksen esikuntaa.
Tämän työjärjestyksen säännöksiä sovelletaan sisäministeriön pelastusosaston yhteydessä toimivan palosuojelurahaston henkilöstön virkasuhteeseen liittyviin asioihin siltä osin kuin niitä ei ole säädetty palosuojelurahaston hallituksen ratkaistavaksi.
Ministeriön suunnittelujärjestelmästä, maksuliikkeestä, kirjanpidosta, menojen hyväksymisestä sekä materiaalitoiminnoista ja sisäisestä valvonnasta määrätään sisäministeriön kirjanpitoyksikön taloussäännössä.
Sisäministeriön yhteydessä toimii Kriisinhallintakeskus, jonka asemasta, tehtävistä, organisaatiosta ja työjärjestyksestä säädetään laissa siviilihenkilöstön osallistumisesta kriisinhallintaan (1287/2004) . Työjärjestyksen hallinnonalan virastopäällikköä koskevat säännökset koskevat soveltuvin osin Kriisinhallintakeskuksen johtajaa.
2 lukuJohtaminen
2 § (20.12.2019/1456)Ohjaus ja johtaminen
Ministeri johtaa hallinnonalan toimintaa apunaan ministerin johtoryhmä.
Osaston päällikön apuna on osaston johtoryhmä.
Sisäministeriön hallinnonalalla sovelletaan ministeriön ja hallinnonalan virastojen ja laitosten välillä tulosohjausta ja ministeriössä tulosjohtamista. Ministeriön osastoissa voidaan soveltaa tulosjohtamista täydentäviä ryhmä-, vastuualue- tai muita vastaavia johtamisjärjestelmiä.
3 § (20.12.2019/1456)Ministerin johtoryhmä
Ministerin johtoryhmä käsittelee ministeriön toimialaan kuuluvat keskeiset sekä usean osaston toimialaan kuuluvat asiat. Johtoryhmä arvioi myös toiminnan tuloksellisuutta, ohjaa lainvalmistelua sekä käsittelee ja sovittaa yhteen muut laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat. Johtoryhmä käsittelee myös hallinnonalan ja ministeriön toimintaan keskeisesti vaikuttavat yhteiskuntapoliittiset linjaukset sekä toimintaa suuntaavat tulossuunnitelmat ja niiden toteuttamisen edellyttämät voimavarat.
Johtoryhmään kuuluvat sisäministeri puheenjohtajana, valtiosihteeri varapuheenjohtajana sekä jäseninä kansliapäällikkö, hallinto- ja kehittämisosaston, poliisiosaston, pelastusosaston ja maahanmuutto-osaston osastopäälliköt, Rajavartiolaitoksen päällikkö, viestintäjohtaja, ministeriön kansainvälisten asioiden yksikön päällikkö ja kansallisen turvallisuuden yksikön päällikkö.
4 § (20.12.2019/1456)Kansliapäällikön johtoryhmä
Kansliapäällikön johtoryhmä sovittaa valmistelevasti yhteen ja linjaa ministerin johtoryhmän asioita, toiminnan ja talouden suunnittelua, hallinnonalan ja ministeriön yhteisiä hallinnollisia ja toiminnallisia asioita sekä varmistaa osastojen välisen tiedonkulun ja johtoryhmässä tehtyjen päätösten toimeenpanon. Kokouksessa käsitellään lisäksi säännöllisesti säädöshankkeita ja muita merkittäviä hankkeita sekä eduskunnalle annettavaksi ilmoitettujen hallituksen esitysten valmistelutilannetta.
Kansliapäällikön johtoryhmään kuuluvat kansliapäällikkö, ministeriön osastopäälliköt sekä ministeriön kansainvälisten asioiden yksikön päällikkö, kansallisen turvallisuuden yksikön päällikkö ja viestintäjohtaja. Valtiosihteerillä sekä sisäisen tarkastuksen yksikön päälliköllä on oikeus osallistua kokoukseen. Kokouksen sihteerinä toimii puheenjohtajan määräämä henkilö. Johtoryhmän kokoukseen voivat tarvittaessa osallistua myös muut puheenjohtajan määräämät henkilöt.
Kansliapäällikön johtoryhmä toimii ministeriön valmiustoimikuntana. Sen lisäksi, mitä 2 momentissa säädetään, valmiustoimikunnan kokouksiin osallistuvat valmiuspäällikkö ja valmiuskoordinaattori.
4 a § (13.6.2019/757)Operatiivinen yhteistyöryhmä
Operatiivinen yhteistyöryhmä sovittaa yhteen sisäisen turvallisuuden operatiivista tilannekuvaa ja hallinnonalan varautumista.
Yhteistyöryhmän puheenjohtajana toimii ministeri ja varapuheenjohtajana kansliapäällikkö. Yhteistyöryhmän jäseniä ovat valtiosihteeri sekä sisäministeriön hallinto- ja kehittämisosaston, rajavartio-osaston, pelastusosaston, poliisiosaston ja maahanmuutto-osaston osastopäälliköt, Rajavartiolaitoksen päällikkö, viestintäjohtaja, ministeriön kansainvälisten asioiden yksikön päällikkö ja kansallisen turvallisuuden yksikön päällikkö. Lisäksi yhteistyöryhmän jäseniä ovat Poliisihallituksen poliisiylijohtaja, suojelupoliisin päällikkö, keskusrikospoliisin päällikkö sekä Maahanmuuttoviraston ylijohtaja.
Yhteistyöryhmän sihteerinä toimii valmiuspäällikkö. Ministerin erityisavustajilla on oikeus olla läsnä yhteistyöryhmän kokouksissa. Yhteistyöryhmän kokouksiin voivat tarvittaessa osallistua myös muut puheenjohtajan määräämät henkilöt.
5 § (2.4.2015/353)Henkilöstöpolitiikan ja henkilöstöhallinnon yhteistyöryhmä
Henkilöstöpolitiikan ja henkilöstöhallinnon yhteistyöryhmä (Hepry) käsittelee henkilöstöhallinnon periaatteellisesti merkittäviä kysymyksiä ja linjauksia sekä tekee aloitteita ministeriön henkilöstöpolitiikan kehittämiseksi.
Yhteistyöryhmään kuuluvat ministeriön hallinto- ja kehittämisosaston henkilöstöasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö puheenjohtajana sekä jäseninä osastojen ja erillisten yksiköiden edustajat sekä ministeriössä edustettuina olevien henkilöstöjärjestöjen edustajat. Sihteerinä toimii hallinto- ja kehittämisosaston tehtävään määräämä virkamies. Yhteistyöryhmä valitsee ministeriön edustajista keskuudestaan varapuheenjohtajan.
Yhteistyöryhmässä käsiteltävien asioiden valmistelua varten on sihteeristö, johon kuuluvat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, henkilöstön edustaja sekä yhteistyöryhmän sihteeri.
Käsiteltäessä ministeriötä koskevia yhteistoiminta-asioita yhteistyöryhmä toimii yhteistoimintaelimenä.
6 § (20.12.2019/1456)Osaston johtoryhmä
Osaston johtoryhmä on osaston toiminnan yleistä suunnittelua ja yhteensovittamista varten. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii osastopäällikkö. Osastopäällikkö määrää johtoryhmän varapuheenjohtajan, jäsenet ja sihteerin.
Johtoryhmän tehtävänä on lisäksi ministerin johtoryhmässä hyväksyttyjen toimintalinjojen ja toiminnan painopisteiden mukaisesti käsitellä osaston ja sen toimialan toiminnan ja talouden suunnitteluun ja seurantaan liittyvät asiat.
Käsiteltäessä osastoa koskevia yhteistoiminta-asioita osaston johtoryhmä tai muu siihen nimetty ryhmä toimii yhteistyöelimenä.
Mitä osaston johtoryhmästä on sanottu, sovelletaan tarvittaessa erillisen yksikön johtoryhmään.
7 § (2.4.2015/353)Ministeriön hankintatiimi
Hallinnonalan ja ministeriön hankintojen suunnittelua ja koordinointia sekä tärkeimpien hankintojen valmistelua varten on kansliapäällikön apuna hankintatiimi.
Hankintatiimin nimeää kansliapäällikkö.
Hallinto- ja kehittämisosasto valmistelee hankintatiimissä käsiteltävät asiat.
7 a § (28.12.2018/1387)Sisäasiainhallinnon hankintatoimen asiantuntijaverkosto
Sisäasiainhallinnon hankintatoimen asiantuntijaverkoston tehtävänä on hallinnonalan virastojen ja laitosten hankinta-asioiden yhteistyön ja hallinnonalan hankintatoimen kehittäminen sekä ministeriön ja hallinnonalan virastojen ja laitosten välisen tiedonkulun varmistaminen.
Sisäasiainhallinnon hankinta-asioiden asiantuntijaverkoston nimeää kansliapäällikkö. Hallinto- ja kehittämisosasto valmistelee sisäasiainhallinnon hallinnonalan hankinta-asioiden asiantuntijaverkostossa käsiteltävät asiat.
8 § (20.12.2019/1456)Hallinnonalan tulossuunnittelu ja -seuranta -työryhmä
Ministeriön osastojen, erillisten yksiköiden ja hallinnonalan virastojen toiminnan ja talouden suunnittelun ja seurannan yhteistyöelimenä toimii hallinnonalan tulossuunnittelu ja -seuranta -työryhmä.
Hallinnonalan tulossuunnittelu ja -seuranta -työryhmän nimeää kansliapäällikkö ja sen puheenjohtajana toimii hallinto- ja kehittämisosaston päällikkö. Hallinto- ja kehittämisosasto valmistelee työryhmässä käsiteltävät asiat.
8 a § (20.12.2019/1456)Ministeriön tulossuunnittelu ja -seuranta -ryhmä
Ministeriössä toimii ministeriön sisäinen tulossuunnittelu ja -seuranta -ryhmä, jonka asettaa hallinto- ja kehittämisosasto. Ryhmä toimii ministeriön yhteistyö - ja valmisteluelimenä toiminnan ja talouden suunnittelua koskevissa asioissa ja valmistelee ja sovittaa yhteen kansliapäällikön johtoryhmän käsittelyä varten hallinnonalaa koskevat tulosohjaukseen ja -johtamiseen liittyvät asiat.
9 § (2.4.2015/353)Hallinnonalan tietohallintoasioita yhteen sovittava ja ohjaava ryhmä
Ministeriössä on hallinnonalan tietohallintoasioita yhteen sovittava ja ohjaava ryhmä (Tihry), jonka tehtävänä on:
edistää hallinnonalan yhteisiä tietohallinto- ja digitalisaatiotehtäviä;
edistää hallinnonalan merkittävien tietojärjestelmähankkeiden yhteentoimivuutta;
seurata tietojärjestelmähankkeiden etenemistä.
Hallinnonalan tietohallintoasioita yhteen sovittavan ja ohjaavan ryhmän nimeää kansliapäällikkö. Ryhmän puheenjohtajana toimii hallinto- ja kehittämisosaston tietohallintoasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö.
Hallinto- ja kehittämisosasto valmistelee hallinnonalan tietohallintoasioita yhteen sovittavassa ja ohjaavassa ryhmässä käsiteltävät asiat.
10 § (17.6.2015/781)Säädösvalmistelun kehittämistyöryhmä
Ministeriössä toimii säädösvalmistelun kehittämistyöryhmä, joka:
tekee esityksiä ja aloitteita säädösvalmistelun laadun parantamiseksi;
toimii hyvää lainvalmistelukäytäntöä edistävänä keskustelu-, ideointi- ja kehittämisfoorumina;
välittää säädösvalmistelua ja perustuslakia koskevaa tietoa ministeriössä;
kehittää valtiosopimusten valmistelua ja voimaansaattamista ministeriössä;
suunnittelee ministeriön säädösvalmistelukoulutuksen sisällön;
seuraa valtioneuvoston yhteisiä säädösvalmistelun kehittämishankkeita.
Kehittämistyöryhmän yhteydessä toimii ministeriön säädösvalmisteluavustajien verkosto.
Säädösvalmistelun kehittämistyöryhmän nimeää kansliapäällikkö.
Hallinto- ja kehittämisosasto valmistelee säädösvalmistelun kehittämistyöryhmässä käsiteltävät asiat.
11 § (17.6.2015/781)Laillisuusvalvonnan kehittämistyöryhmä
Ministeriössä toimii laillisuusvalvonnan kehittämistyöryhmä, joka:
sovittaa yhteen ministeriön ja sen hallinnonalan laillisuusvalvontaa;
tukee ministeriön osastoja ja yksiköitä laillisuusvalvonnassa;
tiedottaa ajankohtaisista laillisuusvalvontaa koskevista asioista ja ratkaisukäytännöstä;
tekee esityksiä ja aloitteita laillisuusvalvonnan laadun parantamiseksi;
kehittää laillisuusvalvontaa koskevaa ohjeistusta;
kehittää ja suunnittelee laillisuusvalvojien koulutusta ja koulutusmateriaalia;
seuraa laillisuusvalvontaa ministeriössä ja sen hallinnonalalla.
Laillisuusvalvonnan kehittämisryhmän nimeää kansliapäällikkö.
Hallinto- ja kehittämisosasto valmistelee laillisuusvalvonnan kehittämisryhmässä käsiteltävät asiat.
3 lukuOsastot ja erilliset yksiköt sekä niiden tehtävät
12 § (28.5.2021/440)Ministeriön osastot ja erilliset yksiköt
Ministeriössä on poliisiosasto, pelastusosasto, maahanmuutto-osasto, rajavartio-osasto ja hallinto- ja kehittämisosasto.
Ministeriössä on lisäksi kansliapäällikön välittömässä alaisuudessa osastojaon ulkopuolella sisäisen tarkastuksen yksikkö, ministeriön viestintäyksikkö, ministeriön kansainvälisten asioiden yksikkö ja kansallisen turvallisuuden yksikkö. Kansliapäällikön alaisuudessa toimii myös ministerin, valtiosihteerin, kansliapäällikön ja ministerin erityisavustajien sihteeripalvelut.
Ministeriössä on lisäksi pelastusylijohtajan välittömässä alaisuudessa pelastusosaston erillisenä yksikkönä toimiva palosuojelurahasto.
13 § (20.12.2019/1456)Poliisiosaston tehtävät
Poliisiosasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
Poliisihallituksen tulosohjausta;
Poliisihallituksen alaista poliisihallintoa;
yleistä järjestystä ja turvallisuutta;
Poliisihallituksen alaista poliisin rikostorjuntaa;
poliisin lupahallintoa;
ampuma-aseita;
poliisin arpajaishallintoa ja rahapelipolitiikkaa sekä
yksityistä turvallisuusalaa.
Poliisiosasto käsittelee myös asiat, jotka koskevat Poliisihallituksen alaisen poliisin tulosohjausta, laillisuusvalvontaa, kansainvälisiä asioita samoin kuin sisäministeriölle Poliisihallituksen alaisen poliisin toimialalla kuuluvia muita asioita.
Poliisiosasto valmistelee puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetun lain (781/1980) 4 a §:ssä ja rajavartiolain (578/2005) 77 b §:ssä tarkoitetun virka-apupyynnön.
Poliisiosasto valmistelee poliisilain (872/2011) 9 luvun 2 a, 9 a ja 9 b §:ssä tarkoitetut kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät päätökset lukuun ottamatta kansallisen turvallisuuden yksikön valmisteltavaksi 17 §:n mukaan kuuluvia päätöksiä. Lisäksi poliisiosasto valmistelee toimialallaan kansainvälisen avun antamista ja pyytämistä koskevasta päätöksenteosta annetun lain (418/2017) 2 ja 4 §:ssä tarkoitetut asiat lukuun ottamatta kansallisen turvallisuuden yksikön valmisteltavaksi 17 §:n mukaan kuuluvia asioita.
14 § (20.12.2019/1456)Pelastusosaston tehtävät
Pelastusosasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
pelastustointa;
hätäkeskustoimintaa, Hätäkeskuslaitosta ja sen tulosohjausta ja laillisuusvalvontaa;
Pelastusopistoa ja sen tulosohjausta ja laillisuusvalvontaa;
pelastusalan ammattikorkeakoulutukseen tarkoitettujen määrärahojen käyttöä kuultuaan asiasta Pelastusopistoa, Poliisihallitusta ja Poliisiammattikorkeakoulua;
Pelastusopistoa, pelastusalan ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoita ja pelastuslaitoksia edustavien Poliisiammattikorkeakoulun hallituksen jäsenten nimeämistä;
pelastusalan ammattikorkeakoulututkintoon johtavista opiskelijamääristä päättämistä;
palosuojelurahastoa ja sen tulosohjausta lukuun ottamatta toiminnan ja talouden valvontaa;
pelastuslain 38 §:ssä tarkoitettua pelastustoimeen kuuluvan kansainvälisen avun antamista ja vastaanottamista lukuun ottamatta niitä tehtäviä, jotka pelastuslain mukaisesti kuuluvat Rajavartiolaitokselle;
siviilivalmiutta;
aluehallinnon yhteistä varautumista poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin sekä siihen liittyviä keskushallinnon tehtäviä;
hengenpelastusmitaleja;
Suomen Punaista Ristiä.
Hätäkeskuslaitoksen tulosohjausta, talousarviota, yhteistyöryhmän asettamista, sekä muita Hätäkeskuslaitoksen toiminnan kannalta tärkeitä asioita osaston tulee käsitellä yhteistyössä poliisiosaston kanssa.
Pelastustoiminnan johtamisesta onnettomuustilanteissa säädetään erikseen.
15 § (17.6.2015/781)Maahanmuutto-osaston tehtävät
Maahanmuutto-osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
maahanmuuttoa ja maahanmuuttoon liittyviä lupia maahanmuuttohallinnon osalta;
Maahanmuuttovirastoa, vastaanottokeskuksia ja Maahanmuuttoviraston tulosohjausta ja laillisuusvalvontaa;
muukalaispassia ja pakolaisen matkustusasiakirjaa;
pakolaisuutta ja turvapaikkaa;
Suomen kansalaisuutta;
ulkomaan kansalaisten paluuta ja palauttamista;
paluumuuttoon, maastamuuttoon ja ulkosuomalaisiin liittyviä asioita;
8 turvapaikanhakijoiden vastaanottoa ja joukkopakotilanteisiin varautumista;
ulkomaalaislain (301/2004) nojalla tapahtuvaa säilöönottoa.
16 § (28.12.2018/1387)Rajavartio-osaston tehtävät
Rajavartio-osasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
rajojen valvontaa;
rajatarkastuksia;
meripelastusta;
Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa;
ympäristövahinkojen torjuntaa avomerellä;
aluksen suojapaikkaan ohjaamista sekä
edellä tarkoitettuihin asioihin liittyvää kansainvälistä yhteistyötä ja muuta yhteistoimintaa.
Rajavartio-osasto käsittelee myös asiat, jotka koskevat Rajavartiolaitoksen organisaatiota, aluejakoa, taloushallintoa, tulosohjausta, laillisuusvalvontaa ja hankintoja sekä henkilöstöhallintoa samoin kuin sisäministeriölle Rajavartiolaitoksen toimialalla kuuluvia muita asioita.
Rajavartio-osasto valmistelee ja esittelee rajavartiolain (578/2005) 77 b §:ssä tarkoitetun päätösehdotuksen valtioneuvoston yleisistunnolle sekä kiiremenettelyssä tehtävän sisäministeriön päätöksen virka-avun antamisesta.
17 § (20.12.2019/1456)Kansallisen turvallisuuden yksikön tehtävät
Kansallisen turvallisuuden yksikkö käsittelee asiat, jotka koskevat:
kansallista turvallisuutta;
siviilitiedustelua;
suojelupoliisia ja sen tulosohjausta ja laillisuusvalvontaa;
ministeriön ja sen hallinnonalan turvallisuusasioiden sekä riskienhallinnan yleistä ohjausta, valvontaa ja kehittämistä sekä
ministeriön ja sen hallinnonalan yhteisen varautumisen ja valmiussuunnittelun yleistä ohjausta ja yhteensovittamista sekä valvontaa ja kehittämistä siltä osin kuin kyseessä ei ole muun osaston tai erillisyksikön tehtävä.
Kansallisen turvallisuuden yksikkö valmistelee toimialallaan kansainvälisen avun antamista ja pyytämistä koskevasta päätöksenteosta annetun lain (418/2017) 2 ja 4 §:ssä tarkoitetut asiat.
Kansallisen turvallisuuden yksikkö vastaa kansallisen turvallisuuden alaan kuuluvien asioiden valmistelusta ja yhteensovittamisesta.
18 § (28.5.2021/440)Hallinto- ja kehittämisosaston tehtävät
Hallinto- ja kehittämisosasto käsittelee asiat, jotka koskevat:
yleistä toiminnan kehittämistä sekä yleisten hallintoasioiden hoitoa ja sisäisiä palveluita, hallinnonalan asiakirjahallinnon yleistä ohjausta ja tiedonhallinnan järjestämistä ministeriössä;
strategiavalmistelua, tulossuunnittelua, tulosohjausta, tuloksellisuuden seurantaa ja niihin liittyvää kehittämistä;
henkilöstöhallintoa ja -politiikkaa sekä henkilöstön kehittämistä;
taajuusasioiden, tietohallinnon, tietosuojan ja digitalisaation yleistä kehittämistä ja ohjausta, konsernistrategiaa tukevien hankkeiden ohjaamista, hallinnonalan tietojärjestelmien yhteentoimivuuden edistämistä ja varmistamista sekä tietohallintoyhteistyön ja verkostomaisen toimintatavan edistämistä;
hallinnonalan ja ministeriön taloussuunnittelua, talousarvion soveltamista sekä talousarviolainsäädännön mukaisia kertomuksia, ministeriön kirjanpitoyksikkötehtäviä, taloushallintoa ja sisäisen valvonnan periaatteita sekä palosuojelurahaston toiminnan ja talouden valvontaa;
Euroopan unionin sisäisen turvallisuuden rahaston sekä turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston maksatus- ja tarkastustehtävien toimeenpanoa sekä täytäntöönpanokertomusten ja menoilmoitusten valmistelua;
tutkimustoiminnan kehittämistä ja koordinointia sekä talousarvion ulkopuolisen kehittämisrahoituksen hankinnan tukemista ja koordinaatiota hallinnonalalla;
hankintatointa ja toimitila-asioita koskevien asioiden ohjausta ja kehittämistä;
aluejakojen ja alueellistamisen yhteensovittamista;
sisäisen turvallisuuden kohdealueen arkkitehtuuria;
useamman kuin yhden osaston tai erillisen yksikön toimialaan kuuluvien lausuntojen valmistelua ja yhteensovittamista lukuun ottamatta 22 §:n 2 momentin 9 kohdassa tarkoitettuja asioita;
hallinnonalan virastopäälliköiden palkkausta sekä johtajasopimusten ja karenssisopimusten yhteensovittamista ja laatimisessa avustamista;
Suomen lippua ja Suomen vaakunaa, lukuun ottamatta poliisin oikeutta käyttää suorakaiteista valtiolippua;
Euroopan unionin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman mukaisten Euroopan pakolaisrahaston, ulkorajarahaston, paluurahaston ja kotouttamisrahaston todentamisviranomaistehtäviä;
toimitiloihin ja virastopalveluihin, tietopalveluun ja asiakirjahallintoon, käännös ja tulkkauspalveluihin liittyvää yhteistyötä valtioneuvoston kanslian kanssa;
ministeriön johdon avustamista säädöshankkeiden seurannassa, useamman kuin yhden osaston toimialaan kuuluvan säädösvalmistelun yhteensovittamisessa ja säädösvalmistelun laadun kehittämisessä;
ministeriön johdon, osastojen ja erillisten yksiköiden avustamista yleisissä oikeudellisissa asioissa, jos asia ei kuulu muun osaston tai erillisen yksikön toimialaan;
ministeriötä tai ministeriön virkamiehiä koskevien kanteluiden käsittelyä, ellei asia kuulu muulle osastolle tai erilliselle yksikölle;
ministeriön ja hallinnonalan laillisuusvalvonnan yleistä kehittämistä ja tarvittaessa osastojen ja erillisten yksiköiden tukemista laillisuusvalvontaan liittyvissä tehtävissä;
niitä ministeriön asioita, jotka eivät kuulu muille osastoille tai erillisille yksiköille.
Hallinto- ja kehittämisosasto osallistuu ministerin tai kansliapäällikön ratkaistavien konsernistrategiaa tukevien hankkeiden, hankinta-asioiden ja ministeriön sitoutumista edellyttävien toimitila-asioiden valmisteluun yhteistyössä asianomaisen osaston tai erillisen yksikön kanssa.
Hallinto- ja kehittämisosasto vastaa toimeksiantona saatujen ministeriön hankintojen osalta julkisia hankintoja koskevien menettelyjen noudattamisesta sekä kilpailuttamisesta siten kuin ministeriön sisäisessä määräyksessä tarkemmin määrätään. Osasto huolehtii lisäksi ministeriön hankintoja koskevasta sopimustenhallinnasta.
Jäljempänä 22 §:ssä säädetään Euroopan unionin sisäisen turvallisuuden rahaston sekä turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston vastuuviranomaistehtävien hoitamisesta sisäministeriössä.
19 § (17.6.2015/781)
19 § on kumottu A:lla 17.6.2015/781 .
20 § (17.12.2015/1562)Sisäisen tarkastuksen yksikön tehtävät
Sisäisen tarkastuksen yksikkö käsittelee asiat, jotka koskevat:
ministeriön ja sen hallinnonalan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan asianmukaisuuden ja riittävyyden seurantaa ja arviointia sekä sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausuman valmistelua;
ministeriön ja sen ohjaus- ja valvontavastuun toteuttamiseksi myös hallinnonalan virastojen toimintojen ja taloudenhoidon laillisuuden, tuloksellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden seurantaa ja tarkastamista;
Euroopan unionin sisäasioiden rahastojen tarkastusviranomaistehtäviä;
ministeriön ja hallinnonalan virastojen tarkastustoiminnan, sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan yhteensovittamista;
sisäiseen valvontaan ja riskienhallintaan liittyvää neuvontaa;
muita kansliapäällikön erikseen antamia tehtäviä.
Sisäisestä tarkastuksesta määrätään tarkemmin sisäministeriön sisäisen tarkastuksen ohjesäännössä.
21 § (28.12.2018/1387)Ministeriön viestintäyksikön tehtävät
Ministeriön viestintäyksikkö käsittelee asiat, jotka koskevat:
ministeriön ylimmän johdon viestintää;
ministeriön työyhteisöviestintää;
ministeriön mediaviestintää ja -seurantaa;
ministeriön verkkoviestintää ja hallinnonalan verkkoviestinnän yhteistä kehittämistä;
hallinnonalan konserniviestinnän kehittämistä ja koordinointia;
ministeriön sidosryhmäviestintää;
ministeriön julkaisutoiminnan kehittämistä;
ministeriön visuaalista ilmettä.
22 § (20.12.2019/1456)Ministeriön kansainvälisten asioiden yksikön tehtävät
Ministeriön kansainvälisten asioiden yksikkö yhteensovittaa ministeriölle kuuluvia kansainvälisiä ja Euroopan unionissa käsiteltäviä asioita sekä avustaa ministeriä, valtiosihteeriä ja kansliapäällikköä kansainvälisten ja Euroopan unioniin liittyvien asioiden hoitamisessa.
Ministeriön kansainvälisten asioiden yksikkö käsittelee asiat, jotka koskevat:
siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia sekä niiden kehittämistä ja ylläpitämistä;
Kriisinhallintakeskuksen tulosohjausta ja laillisuusvalvontaa;
sisäasioiden EU-rahastojen valmistelua;
Euroopan unionin sisäisen turvallisuuden rahaston sekä turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston vastuuviranomaistehtäviä;
ministerin, valtiosihteerin ja kansliapäällikön kansainvälisten vierailujen ja matkojen valmistelua;
ministeriön kansainvälisen toiminnan tehostamista;
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa ja muissa kansainvälisissä tuomioistuimissa vireillä olevien ministeriötä koskevien asioiden yhteensovittamista ja oikeuskäytännön seurantaa;
ministeriötä koskevien kansainvälisten valvontaelinten antamien suositusten toimeenpanon seurantaa;
kansainvälisten ihmisoikeussopimusten määräaikaisraportoinnin valmistelua ja yhteensovittamista ministeriössä.
Euroopan unionin sisäisen turvallisuuden rahaston sekä turvapaikka-, maahanmuutto ja kotouttamisrahaston maksatus- ja tarkastustehtävien toimeenpanosta sekä täytäntöönpanokertomusten ja menoilmoitusten valmistelusta säädetään 18 §:n 1 momentin 6 kohdassa.
23 § (2.4.2015/353)
23 § on kumottu A:lla 2.4.2015/353 .
4 lukuEräiden virkamiesten tehtävät
24 § (13.6.2019/757)Valtiosihteeri
Ministerin toimikaudeksi nimitetyn valtiosihteerin tehtävästä on säädetty valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 44 §:n 2 momentissa.
Ministeri antaa tarvittaessa tarkemmat määräykset valtiosihteerin tehtävistä.
25 § (20.12.2019/1456)Kansliapäällikkö
Kansliapäällikön tehtävänä on johtaa, kehittää ja valvoa ministeriön ja sen hallinnonalan toimintaa sekä siinä tarkoituksessa:
vastata ministeriön toiminnasta ja huolehtia, että sen tehtävät hoidetaan tuloksekkaasti;
huolehtia lainsäädännön valmistelun laadusta ministeriössä;
vastata virkamiesvalmistelun yhteensovittamisesta ministeriössä sekä virkamiesyhteistyön järjestämisestä yhdessä muiden ministeriöiden kanssa;
johtaa ja kehittää ministeriön henkilöstöhallintoa ja muuta sisäistä hallintoa;
vastata ministeriön hallinnonalan tavoitteiden valmistelusta ja niiden toteutumisen seurannasta;
vastata ministeriön hallinnonalan organisaatiosta ja sen kehittämisestä;
huolehtia ministeriön ja sen hallinnonalan yleisestä turvallisuudesta sekä varautumisesta sekä
johtaa rajavartio-osaston kanssa käytäviä tulosneuvotteluja.
26 §Rajavartiolaitoksen päällikkö
Rajavartiolaitoksen päällikkö pitää sisäministerin tietoisena Rajavartiolaitosta koskevista asioista ja osallistuu Rajavartiolaitosta koskevien asioiden käsittelyyn sisäministeriössä.
27 § (20.12.2019/1456)Osaston ja erillisen yksikön päällikkö
Osaston päällikkö johtaa asetettujen toimintalinjojen mukaisesti osastonsa toimintaa.
Osaston päällikkö:
vastaa osastonsa toiminnan suunnittelusta ja sen yhteensovittamisesta ministeriön tavoitteiden mukaisesti;
vastaa osastonsa toiminnan tuloksellisuudesta;
johtaa osastonsa ja toimialansa tulossuunnittelua sekä johtaa ministeriön suorassa tulosohjauksessa olevan toimialansa viraston kanssa käytäviä tulosneuvotteluja;
johtaa osastonsa säädösvalmistelua;
johtaa ja yhteensovittaa osastonsa ja toimialansa kansainvälisiä asioita;
vastaa osastonsa ja sen toimialan periaatteellisesti tärkeiden hankkeiden käynnistämisestä, toimeenpanosta ja seurannasta sekä
kehittää ja seuraa toimialansa toimintaa.
Mitä edellä 1 ja 2 momentissa säädetään osaston päälliköstä, koskee soveltuvin osin erillisen yksikön päällikköä.
Poiketen siitä, mitä 2 momentissa säädetään, Rajavartiolaitoksen kanssa käytäviä tulosneuvotteluja johtaa ministeri.
28 §Tulosyksikön päällikkö
Mitä 27 §:ssä säädetään osaston päälliköstä, koskee tulosyksikön tehtäväalueeseen liittyen soveltuvin osin osaston tulosyksikön päällikköä.
Tulosyksikön päällikön on osallistuttava erityisesti yksikkönsä tärkeisiin tai laajakantoisiin hankkeisiin.
Mitä edellä 1 ja 2 momentissa säädetään tulosyksikön päälliköstä, koskee soveltuvin osin ryhmän ja vastuualueen vetäjää tai muuta henkilöä siten kuin osaston tai erillisen yksikön työjärjestyksessä tarkemmin määrätään.
29 § (15.1.2015/21)
29 § on kumottu A:lla 15.1.2015/21 .
5 lukuAsioiden valmistelu
30 § (13.6.2019/757)Vahvistetusta työnjaosta poikkeaminen
Kukin ministeriön virkamies on vahvistetusta työnjaosta riippumatta velvollinen tarvittaessa suorittamaan ne tehtävät, jotka ministeri, valtiosihteeri, kansliapäällikkö, osaston tai erillisen yksikön päällikkö tai asianomaisen tulosyksikön päällikkö hänelle määrää.
Jos kansliapäällikkö, osaston tai erillisen yksikön päällikkö tai tulosyksikön päällikkö ottaa esiteltäväkseen asian, joka on annettu hänen alaisensa virkamiehen esiteltäväksi, on tästä aina neuvoteltava alaisen virkamiehen kanssa.
31 § (13.6.2019/757)Esittelylupa
Valtioneuvoston yleisen istunnon tai raha-asiainvaliokunnan esittelylistaa ei saa muutoin kuin pakottavista syistä jakaa ennen kuin asiasta on ilmoitettu ministerille ja hän on hyväksynyt sen ottamisen esittelyyn. Esittelyluvan pyytämisessä on lisäksi noudatettava erikseen annettua ohjetta.
Esittelylista on toimitettava myös valtiosihteerille, kansliapäällikölle ja asianomaiselle osastopäällikölle tai erillisen yksikön päällikölle hyväksymistä varten.
Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan esittelylista on toimitettava hallinto- ja kehittämisosaston tarkistettavaksi ennen esittelylistan jakamista. Samoin on meneteltävä, jos arviomäärärahan ylittämisestä pyydetään valtiovarainministeriön lausuntoa.
Mitä edellä 1 momentissa säädetään esittelylistojen jakamisesta, noudatetaan myös sisäministeriön kannanottoja sisältävien muistioiden jakamisessa ministerivaliokuntien käsittelyä varten.
32 § (13.6.2019/757)Ministerin, valtiosihteerin ja kansliapäällikön informoiminen
Ministerille, valtiosihteerille ja kansliapäällikölle on tiedotettava tärkeimmistä ministeriön toimialalla esille tulevista ja vireillä olevista asioista sekä asioista, joilla on yleistä mielenkiintoa. Samoin on ilmoitettava tärkeimpien asioiden esittelystä hyvissä ajoin sekä määrättäessä toimitettava asiakirjat nähtäväksi.
Ministerille, valtiosihteerille ja kansliapäällikölle on tiedotettava eduskunnassa olevien hallituksen esitysten käsittelyvaiheista erikseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Valtiosihteerin on huolehdittava, että ministeriön virkamiehet saavat tiedon toimialaansa liittyvistä valtiosihteerin valmisteltavana olevista asioista.
33 § (2.4.2015/353)Hankinta-asioiden valmistelu
Ministeriön osastoja ja erillisiä yksiköitä koskevat hankinnat valmistellaan yhteistyössä hallinto- ja kehittämisosaston kanssa sille tehtävän toimeksiannon mukaisesti. Ministeriön osastojen ja erillisten yksiköiden tulee huolehtia siitä, että toimeksiannon edellyttämä toimialan asiantuntemus ja osaaminen on käytettävissä hankintaprosessin aikana.
Mitä edellä 1 momentissa on sanottu, ei koske hankintoja, jotka kilpailutetaan toimeksiannon perusteella hallinnonalan muissa virastoissa tai valtioneuvoston kansliassa.
34 §Ministeriön viestintäyksikön informoiminen
Ministeriön viestintäyksikköä on informoitava riittävän aikaisessa vaiheessa ministeriön toimialalla esille ja vireille tulevista asioista sekä asioista, joilla on yleistä mielenkiintoa.
35 §Kirjallinen kysymys
Vastausehdotus kirjalliseen kysymykseen on esitettävä ministerille viimeistään 10 päivää ennen määräajan päättymistä.
Vastausehdotus on ennen ehdotuksen antamista ministerille toimitettava kansliapäällikön ja asianomaisen osaston tai erillisen yksikön päällikön nähtäväksi.
36 § (13.6.2019/757)Eduskunnassa kuuleminen
Jos ministeriön virkamies kutsutaan kuultavaksi eduskunnan valiokuntaan, hänen on ennakolta ilmoitettava asiasta osaston päällikölle sekä tärkeässä asiassa myös valtiosihteerille ja kansliapäällikölle.
Eduskunnan valiokunnille annetut sisäministeriön virkamiesten laatimat asiantuntijalausunnot, vastineet ja muut vastaavat muistiot tulee toimittaa tiedoksi ministerille, valtiosihteerille, kansliapäällikölle ja erityisavustajalle sekä hallinto- ja kehittämisosastolle.
6 lukuAsioiden ratkaiseminen
37 §Ministerin ratkaisuvalta
Ministeri ratkaisee ministeriössä päätettävät asiat, jollei ratkaisuvaltaa ole valtioneuvoston sisäministeriöstä antamassa asetuksessa tai tässä työjärjestyksessä annettu ministeriön virkamiehille.
38 § (2.4.2015/353)Virkamiesten ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö, Rajavartiolaitoksen päällikkö, osastojen päälliköt, erillisten yksiköiden päälliköt, tulosyksiköiden päälliköt ja muut virkamiehet ratkaisevat ministeriössä päätettäviä muita kuin yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittäviä asioita sen mukaan kuin jäljempänä määrätään tai muualla säädetään.
Jos virkamies kuuluu ministeriön valvottavana olevan yhteisön tai säätiön hallintoelimeen, hän ei saa käsitellä eikä ratkaista kyseistä yhteisöä tai säätiötä koskevia asioita ministeriössä.
39 §Yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittävä asia
Ministeri ratkaisee asian, jonka virkamies muutoin saisi ratkaista, jos se on yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittävä taikka jos siitä on hankittava valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan lausunto.
Jos on epäselvää tai harkinnanvaraista, onko asia katsottava yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti niin merkittäväksi, että se on saatettava ministerin ratkaistavaksi, ministeri päättää, katsooko hän asian sellaiseksi.
Virkamiehen ratkaisuvaltaan kuuluvasta asiasta, joka esitellään ministerille sen johdosta, että se on katsottava yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittäväksi, on esittelijän ennen esittelyä ministerille neuvoteltava sen virkamiehen kanssa, jonka ratkaisuvaltaan asia kuuluu, sekä tämän esimiehenä olevan osaston tai erillisen yksikön päällikön kanssa.
40 §Ministerin ja eräiden virkamiesten pidätysoikeus
Ministeri voi pidättää itselleen päätösvallan asiassa, jonka virkamies muutoin saisi ratkaista. Sama oikeus on yksittäistapauksessa kansliapäälliköllä, osastopäälliköllä, erillisen yksikön päälliköllä ja tulosyksikön päälliköllä asiassa, jonka ratkaiseminen kuuluu hänen alaiselleen virkamiehelle.
Jos kansliapäällikkö, osastopäällikkö, erillisen yksikön päällikkö tai tulosyksikön päällikkö ottaa ratkaistavakseen alaisensa virkamiehen ratkaisuvaltaan kuuluvan asian, tästä on aina ilmoitettava asianomaiselle virkamiehelle.
Rajavartiolaitoksen päälliköllä on oikeus ottaa ratkaistavakseen ministeriön rajavartio-osaston päällikölle kuuluva asia. Rajavartiolaitoksen päällikön, Rajavartiolaitoksen esikunnan ja Rajavartiolaitoksen apulaispäällikön oikeudesta sisäministeriölle kuuluvien asioiden käsittelemiseen ja ratkaisemiseen on lisäksi voimassa, mitä rajavartiolaitoksen hallinnosta annetussa laissa (577/2005) , rajavartiolaitoksesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (651/2005) ja muualla säädetään.
41 § (28.12.2018/1387)Kansliapäällikön ratkaisuvalta
Kansliapäällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
ministeriön muiden kuin kansliapäällikön tai osaston päällikön viran perustamista, lakkauttamista ja nimen muuttamista;
muiden kuin valtion talousarviossa eriteltävien virkojen siirtämistä sisäministeriön hallinnonalaan kuuluvien virastojen kesken;
ministeriön yhteisten virkojen ja työsopimussuhteisen henkilön sijoittamista sekä muiden kuin osastopäällikön virkojen siirtämistä ministeriössä;
viran haettavaksi julistamista, kun kysymyksessä on osaston tai erillisen yksikön päällikön tai osastoon sijoittamattoman viran täyttämisestä;
vaativuustasoon 9 kuuluvien ministeriön virkojen täyttämistä, ellei kysymyksessä ole virka, johon valtioneuvosto nimittää sekä vastaavan työsuhteisen henkilöstön ottamista;
palkkausta, kun kysymyksessä on tulosyksikön päällikön virka tai osastoon sijoittamaton virka, sekä valtion virkamieslain 44 §:ssä tarkoitetun kirjallisen sopimuksen tekemistä muun kuin valtion virkamieslain 26 §:ssä tarkoitetun virkamiehen kanssa;
muiden kuin valtioneuvoston nimittämien ministeriön virkamiesten irtisanomista valtion virkamieslain 25 tai 27 §:n nojalla;
valtion virkamieslain 24 §:ssä tarkoitetun kirjallisen varoituksen antamista valtioneuvoston, ministerin tai kansliapäällikön nimittämälle virkamiehelle lukuun ottamatta hallinnonalan virastopäällikköä;
ulkomaan virkamatkaa koskevan matkamääräyksen antamista osaston ja erillisen yksikön päällikölle sekä muuhun kuin lakiin tai virkaehtosopimukseen perustuvan virkavapauden myöntämistä enintään kahdeksi vuodeksi näille virkamiehille;
osaston ja erillisen yksikön päällikön sivutoimilupaa ja -ilmoitusta;
nimittämistä sellaisen hallinnonalan virastopäällikön enintään vuoden kestävään määräaikaiseen virkasuhteeseen, jonka ministeriö nimittää;
lausunnon antamista asioissa, jotka kuuluvat useamman kuin yhden osaston toimialaan;
ministeriön tärkeimpiä hankintoja ja hallinnonalan keskitettyjä hankintoja, hankintamenettelyä ministeriön sitoutumista edellyttävissä useamman kuin yhden osaston toimialaan kuuluvien virastojen ja ministeriön omien toimitilojen vuokrauksissa sekä turvallisuushankintoja;
ministeriön ja hallinnonalan yhteisiä tietohallinto- ja digitalisaatiotehtäviä, jos asia on periaatteellisesti tärkeä tai laajakantoinen;
ministeriön toimintaan osoitettujen määrärahojen jakamista;
ministeriön sisäistä hallintoa, jos asia on periaatteellisesti tärkeä tai laajakantoinen;
neuvotteluvaltuuskunnan asettamista ministeriön toimialan kansainvälisiä sopimusneuvotteluja varten ja kansainvälisten viranomaissopimusten tekemistä silloin, kun sopimus koskee useampaa kuin yhtä osastoa;
matkamääräyksen antamista julkisen sektorin ulkopuolisten tahojen rahoittamiin virkamatkoihin;
lahjoitetun omaisuuden vastaanottamista.
Toimitilojen hankintamenettelyehdotuksen esittelee kansliapäällikölle kyseisen toimialan tulosohjauksesta vastaavan osaston tai erillisen yksikön päällikkö.
42 § (28.6.2024/456)Osaston ja erillisen yksikön päällikön ratkaisuvalta
Osaston päällikkö ratkaisee osaston tehtäviin kuuluvan muun kuin yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittävän asian, jos asiaa ei ole tässä työjärjestyksessä määrätty tai muualla säädetty muun virkamiehen ratkaistavaksi.
Osaston päällikkö ratkaisee lisäksi, jollei jäljempänä toisin säädetä, asiat, jotka koskevat:
viran haettavaksi julistamista, kun kysymys on osastoon sijoitetun viran täyttämisestä sekä tällaisen viran kohdentamisesta osastolla;
enintään vaativuustasoon 8 kuuluvan viran täyttämistä tai määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämistä sekä vastaavan työsopimussuhteisen henkilöstön ottamista;
nimittämistä määräaikaiseen virkasuhteeseen enintään vuodeksi, kun vastaavaan virkaan nimittää kansliapäällikkö, ministeri tai valtioneuvosto;
muuhun kuin lakiin tai virkaehtosopimukseen perustuvan virkavapauden myöntämistä osaston virkamiehelle, kuitenkin enintään kahdeksi vuodeksi valtioneuvoston nimittämälle virkamiehelle;
osaston virkamiesten sijaisten määräämistä;
osaston muun henkilöstön kuin tulosyksiköiden päälliköiden palkkausta;
valtion virkamieslain 24 §:ssä tarkoitetun kirjallisen varoituksen antamista muulle kuin tämän asetuksen 41 §:n 1 momentin 8 kohdassa tarkoitetulle osaston virkamiehelle;
kirjallisen huomautuksen antamista osaston virkamiehelle;
ulkomaan virkamatkaa koskevan matkamääräyksen antamista osaston virkamiehelle;
tulosohjausta sekä osastolle ja sen toimialoille osoitettujen määrärahojen jakamista;
menoihin sitoutumista osaston käyttöön annetut määrärahat huomioon ottaen;
osaston ja sen toimialan hankintoja keskitetyt sopimukset huomioon ottaen;
valtionhallinnon yhteishankinnan piirissä olevan hankinnan toteuttamista muulla tavalla ministeriön hallinto- ja kehittämisosaston annettua asiasta lausuntonsa;
hankintamenettelyä ministeriön sitoutumista edellyttävissä osaston toimialan toimitilavuokrauksissa;
osaston toimialaa koskevaa tiedottamista ja julkaisun julkaisemista ministeriön julkaisusarjassa;
kansainvälisten viranomaissopimusten tekemistä ja osaston muuta kansainvälistä yhteistyötä;
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:ssä tarkoitettua viranomaisen ratkaisua ja 28 §:ssä tarkoitettua lupaa.
Osastopäällikkö ratkaisee 2 momentin 9 kohdassa tarkoitetun asian ilman esittelyä.
Osastopäällikkö ratkaisee myös asian, jonka osaston muu virkamies saisi tämän työjärjestyksen mukaan ratkaista, jos se osaston toiminnan kannalta tai muutoin on merkittävä.
Osastopäällikkö ratkaisee hallinnonalan virastopäällikköä koskevat sisäministeriön ratkaistavaksi säädetyt henkilöstöasiat lukuun ottamatta virkaan ja määräaikaiseen virkaan nimittämistä, irtisanomista ja virantoimituksesta pidättämistä sekä asioita, jotka on säädetty muun virkamiehen ratkaistaviksi. Osastopäällikkö ratkaisee myös sisäministeriölle kuuluvan hallinnonalan virastopäällikköä koskevan virkasuhteesta johtuvaa taloudellista etuutta ja kustannusten korvausta koskevan asian. Osastopäällikkö tai hänen määräämänsä osaston virkamies ratkaisee ilman esittelyä hallinnonalan virastopäällikön kotimaan ja ulkomaan matkoihin liittyvät matkamääräykset.
Mitä 1–5 momentissa säädetään osaston päälliköstä, koskee erillisen yksikön päällikköä.
43 §Tulosyksikön päällikön ratkaisuvalta
Tulosyksikön päällikkö ratkaisee tulosyksikön tehtäviin kuuluvan muun kuin yhteiskunnallisesti tai taloudellisesti merkittävän asian, jos asiaa ei ole tässä työjärjestyksessä säädetty muun virkamiehen ratkaistavaksi.
Mitä 1 momentissa säädetään tulosyksikön päälliköstä, koskee soveltuvin osin ryhmän tai vastuualueen vastuuhenkilöä siten kuin osaston tai erillisen yksikön työjärjestyksessä tarkemmin määrätään.
44 § (28.6.2024/456)Ratkaisuvalta eräissä henkilöstöä koskevissa asioissa
Virkamiehen lähin esimies ratkaisee, jollei jäljempänä toisin säädetä, ilman esittelyä asiat, jotka koskevat:
virkavapautta, johon virkamiehellä on oikeus lain tai virkaehtosopimuksen nojalla;
työtodistuksen antamista sekä todistuksen antamista irtisanoutumisesta ja virkasuhteen päättymisestä;
ylityömääräyksen antamista sekä työaikakorvauksia;
työajan hyväksymistä ja kohdentamista;
kotimaan matkamääräyksen antamista, jollei osaston tai erillisen yksikön työjärjestyksessä toisin määrätä;
vuosilomien myöntämistä, säästämistä ja siirtämistä sekä lomarahan vaihtamista vapaaksi.
Kansliapäällikön, osastopäällikön, erillisen yksikön päällikön, tulosyksikön päällikön tai palosuojelurahaston pääsihteerin lisäksi virkamiehen 1 momentissa tarkoitettuna lähimpänä esimiehenä voi toimia myös ryhmän tai vastuualueen vastuuhenkilö siten kuin osaston tai erillisen yksikön työjärjestyksessä tarkemmin määrätään.
45 § (28.12.2018/1387)Hallinto- ja kehittämisosasto
Hallinto- ja kehittämisosaston henkilöstöasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat:
ministeriön ja sen hallinnonalan virkaehtosopimuksia;
ministeriön virkamiesten määräämistä valtion virkamieslain 19 §:ssä tarkoitettuihin tarkastuksiin ja tutkimuksiin;
muuta kuin kansliapäällikön ratkaisuvaltaan kuuluvaa sivutoimilupaa ja -ilmoitusta;
todistuksen antamista irtisanoutumisesta kansliapäällikölle sekä osaston ja erillisen yksikön päällikölle.
Hallinto- ja kehittämisosaston henkilöstöasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö ratkaisee ilman esittelyä asiat, jotka koskevat vuosilomaoikeutta ja vuosilomakorvauksia.
46 § (20.12.2019/1456)Ministeriön kansainvälisten asioiden yksikkö
Ministeriön kansainvälisten asioiden yksikön päällikkö ratkaisee nimittämisen julkisoikeudelliseen palvelussuhteeseen sekä palvelussuhteen ehdot siviilikriisihallinnan kotimaan valmiuksien kannalta merkittävissä tehtävissä.
Kansainvälisten asioiden yksikön päälliköllä on sisäasioiden EU-rahastojen vastuuviranomaisen päällikkönä ratkaisuvalta rahastoja koskevissa asioissa.
Kansainvälisten asioiden yksikön päällikkö ratkaisee ulkomaanmatkaa koskevan matkamääräyksen antamisen ministerille.
47 § (20.12.2019/1456)Poliisiosaston osastopäällikkö
Poliisiosaston osastopäällikkö ratkaisee 42 §:ssä säädetyn lisäksi erivapauden myöntämistä poliisitoimen virkoihin koskevat asiat, lukuun ottamatta suojelupoliisin poliisitoimen virkoja ja virkoja, joihin valtioneuvosto nimittää.
48 § (13.6.2019/757)Pelastusylijohtaja
Pelastusylijohtaja ratkaisee 42 §:ssä säädetyn lisäksi asiat, jotka koskevat:
pelastuslain 38 §:ssä tarkoitettua kansainvälistä pelastustoimintaa ja muuta yhteistoimintaa lukuun ottamatta rajavartiolaitoksen tehtäviin kuuluvaa asiaa;
Hätäkeskuslaitoksen tulosohjausta ja Hätäkeskuslaitoksen yleisjärjestelyjä;
pelastustoiminnan johtamista pelastuslain 34 §:n 3 momentissa ja 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla;
pelastuslain 107 §:ssä tarkoitettua onnettomuuden selvittämisen järjestämistä;
pelastusviranomaisen virkapuvun ja virka-asematunnusten vahvistamista;
erivapauden myöntämistä asetuksella säädetyistä kelpoisuusvaatimuksista Hätäkeskuslaitoksen virkaan sekä alueen pelastustoimen virkaan tai tehtävään;
palosuojelurahaston hallituksen palkkioiden vahvistamista.
Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetut asiat pelastusylijohtaja voi ratkaista tilanteen kiireellisyyden niin vaatiessa ilman esittelyä.
49 § (20.12.2019/1456)Kansallisen turvallisuuden yksikön päällikkö
Kansallisen turvallisuuden yksikön päällikkö ratkaisee 42 §:ssä säädetyn lisäksi erivapauden myöntämistä suojelupoliisin poliisitoimen virkoihin koskevat asiat.
50 § (15.12.2017/945)Ratkaisuvalta eräissä ministeriötä yhteisesti koskevissa asioissa
Hallinto- ja kehittämisosaston tietohallintoasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö ratkaisee asiat, jotka koskevat ministeriön ja hallinnonalan yhteisiä tietohallinto- ja digitalisaatiotehtäviä.
Hallinto- ja kehittämisosaston tietohallintoasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö ratkaisee lisäksi hallinnonalan ICT-hankkeita koskevan määräyksen mukaisen lausunnon antamisen sekä hyväksyy hallinnonalan tietohallinnon yhteisen määrärahan käyttämistä koskevan suunnitelman asioiden oltua käsiteltävänä hallinnonalan tietohallintoasioita yhteensovittavassa ja ohjaavassa ryhmässä.
Hallinto- ja kehittämisosaston talousasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö ratkaisee ilman esittelyä ministeriön taloussäännössä määrättyjä kirjanpitoyksikkötehtäviä koskevat asiat.
Hallinto- ja kehittämisosaston henkilöstöasioita hoitavan tulosyksikön päällikkö ratkaisee ilman esittelyä palkkaluettelon hyväksymistä koskevat asiat.
Hallinto- ja kehittämisosaston hankinta-asioista vastaava esittelijä ratkaisee hallintoja kehittämisosastolla käsiteltävien hankinta-asioiden lisäksi asiat, jotka koskevat lausunnon antamista valtionhallinnon yhteishankinnan piirissä olevan hankinnan toteuttamisesta muulla tavalla sekä ilman esittelyä ilmoituksen tekemisen valtionhallinnon yhteishankintoja koskevaan puitejärjestelyyn liittymisestä ministeriön tai hallinnonalan osalta.
51 § (28.12.2018/1387)Pelastusosaston päivystäjät
Pelastusosaston päivystäjä voi päivystäessään vuorolistan mukaisesti ratkaista ilman esittelyä pelastustoiminnan johtamiseen liittyviä pelastuslain 34 §:n 3 momentissa ja 36 §:ssä tarkoitettuja asioita, jos asia ei kiireen vuoksi siedä viivytystä tai on vähäinen.
51 a § (28.5.2021/440)Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan hallinnointi
Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan ohjausryhmä varmistaa, että öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahaa käytetään ympäristövahinkojen torjuntaan pelastuslaissa (379/2011) tarkoitetulla tavalla. Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan ohjausryhmä päättää määrärahan käytöstä öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan koordinaatioryhmän esityksestä.
Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan koordinaatioryhmän tehtävänä on:
tehdä esitykset öljy- ja kemikaalivahinkojen määrärahan käytöstä ohjausryhmälle;
valmistella öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan strategiset ja operatiiviset linjaukset määrärahan käytöstä;
valmistella, neuvotella ja ylläpitää öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntavalmiuteen liittyvät yhteistyösopimukset;
valvoa öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan käyttöä ja raportoida siitä ohjausryhmälle;
antaa lausunnot öljyntorjunnan rahoitusta koskeviin hakemuksiin.
Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan ohjausryhmän ja öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunnan määrärahan koordinaatioryhmän nimeää kansliapäällikkö.
7 lukuYhteiset säännökset
52 § (29.12.2016/1518)Osaston ja erillisen yksikön työjärjestys
Osaston tulosyksiköistä ja muusta sisäisestä organisaatiosta, tulosyksiköiden tehtävistä, asioiden käsittelystä osastossa sekä sen johtoryhmässä määrätään osaston työjärjestyksessä, jonka osaston päällikkö vahvistaa.
Osaston tulosyksiköiden päälliköistä ja heidän sijaisistaan määrää osaston päällikkö kuultuaan ennen määräyksen antamista kansliapäällikköä. Tulosyksiköiden päälliköt määrätään enintään viiden vuoden määräajaksi.
Asioiden käsittelystä erillisessä yksikössä määrätään tarvittaessa yksikön työjärjestyksessä, jonka yksikön päällikkö vahvistaa.
Ennen työjärjestyksen vahvistamista se on esitettävä kansliapäällikölle.
53 § (28.12.2018/1387)Valmiussuunnittelu ja varautuminen
Ministeriön osastot ja erilliset yksiköt huolehtivat toimialallaan häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisesta ja valmiussuunnittelusta. Valmiuspäällikkö huolehtii varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittamisesta ministeriössä ja sisäasiainhallinnossa.
Valmiuspäällikön sijaisena toimii ministeriön valmiuskoordinaattori, joka avustaa valmiuspäällikköä valmiussuunnittelun ja varautumisen yhteensovittamisesta ministeriössä ja sisäasiainhallinnossa.
Ministeriö määrää suojelujohtajan ja turvallisuuspäällikön sekä suojelujohtajan ja turvallisuuspäällikön sijaisen.
54 § (28.12.2018/1387)
54 § on kumottu A:lla 28.12.2018/1387 .
55 § (17.12.2015/1562)
55 § on kumottu A:lla 17.12.2015/1562 .
56 §Kansliapäällikön, osaston päälliköiden ja erillisen yksikön päälliköiden sijaisuudet
Kansliapäällikön ollessa estynyt toimii hänen sijaisenaan ministerin määräämä osastopäällikkö tai erillisen yksikön päällikkö.
Osaston päälliköiden ja erillisen yksikön päälliköiden sijaiset määrää kansliapäällikkö. Ennen määräyksen antamista asia on esitettävä ministerille.
57 § (28.12.2018/1387)Ministeriön esittelijät
Sisäministeriössä esittelijöinä toimivat valtioneuvoston esittelijöinä toimivien virkamiesten lisäksi ne ministeriön virkamiehet, joiden tehtäviin esiteltävän asian valmistelu kuuluu.
58 §Työsopimussuhteinen henkilöstö
Mitä tässä työjärjestyksessä on sanottu virkamiehestä, koskee soveltuvin osin myös työsopimussuhteessa olevia ja ministeriön yhteydessä toimivien pysyvien toimielinten päätoimista henkilöstöä.
59 § (20.12.2019/1456)Sisäiset määräykset ja ohjeet
Tarkemmat määräykset ja ohjeet ministeriön työn yleisestä järjestämisestä annetaan ministerin tai kansliapäällikön vahvistamissa sisäisissä määräyksissä ja ohjeissa.
Ministerin johtoryhmä antaa tarvittaessa tarkemmat määräykset tai ohjeet asioiden käsittelystä johtoryhmässä ja sen muusta toiminnasta.
60 §Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2014.
Tällä asetuksella kumotaan 15 päivänä syyskuuta 2011 annettu sisäasiainministeriön työjärjestys (1036/2011) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen
25.3.2014/247:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2014.
24.9.2014/779:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2014.
15.1.2015/21:
Tämä asetus tulee voimaan 19 päivänä tammikuuta 2015.
2.4.2015/353:
Tämä asetus tulee voimaan 9 päivänä huhtikuuta 2015.
17.6.2015/781:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2015.
17.12.2015/1562:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016.
29.12.2016/1518:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.
20.6.2017/397:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2017.
15.12.2017/945:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2018.
28.12.2018/1387:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2019.
13.6.2019/757:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2019.
20.12.2019/1456:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020.
28.5.2021/440:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2021.
28.6.2024/456:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2024.