Finlex - Etusivulle
Lainsäädäntö

802/1999

Ajantasaistettu lainsäädäntö

Päivitetyt säädöstekstit, joissa lakiin tai asetukseen tehdyt muutokset sisältyvät säädöstekstiin.

Säädöksiä seurattu SDK 59/2025 saakka.

Valtioneuvoston päätös teknisiä määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä

Ajantasainen
Tämä päätös on kumoutunut 1.7.2014 alkaen. Ks. L 497/2014 1 § .
Säädöksen tyyppi
Päätös
Hallinnonala
Työ- ja elinkeinoministeriö
Antopäivä
Julkaisupäivä
Voimaantulo
Huomautus
kumoutunut, ks. L 497/2014 1 §
ELI-tunnus
http://data.finlex.fi/eli/sd/1999/802/ajantasa/1999-07-15/fin

Valtioneuvosto on kauppa- ja teollisuusministeriön esityksestä päättänyt teknisten määräysten ilmoitusmenettelyä koskevien Euroopan yhteisöjen säännösten soveltamisesta annetun lain (1594/1994) 2 §:n nojalla:

1 lukuYleiset säännökset

1 §Soveltamisala

Uusia ja muutettavia teknisiä määräyksiä koskevista ehdotuksista on niitä valmistelevan viranomaisen ilmoitettava Euroopan yhteisöjen komissiolle kauppa- ja teollisuusministeriön välityksellä siten kuin tässä päätöksessä määrätään.

2 §Määritelmät

Tässä päätöksessä tarkoitetaan:

1)

tuotteella teollisuus- ja maataloustuotteita;

2)

palvelulla tietoyhteiskunnan palveluja;

3)

tietoyhteiskunnan palvelulla etäpalveluina sähköisessä muodossa palvelun vastaanottajan henkilökohtaisesta pyynnöstä toimitettavia palveluja, joista tavallisesti maksetaan korvaus;

4)

etäpalvelulla palvelua, joka toimitetaan siten, että osapuolet eivät ole samanaikaisesti läsnä;

5)

sähköisessä muodossa toimitettavalla palvelulla palvelua, joka lähetetään lähetyspaikasta ja vastaanotetaan määränpäässä tietoja elektronisesti käsittelevien laitteiden (mukaan lukien digitaalinen pakkaaminen) tai tietojen säilytyksen avulla ja joka lähetetään, siirretään ja vastaanotetaan kokonaan linjoja, radioyhteyttä, optisia tai muita elektromagneettisia laitteita käyttäen;

6)

henkilökohtaisesta pyynnöstä toimitettavalla palvelulla palvelua, joka toimitetaan henkilökohtaisen pyynnön perusteella tapahtuvana tiedonsiirtona;

7)

teknisellä eritelmällä asiakirjaan sisältyvää eritelmää tuotteelta vaadittavista ominaisuuksista, kuten laadusta, käyttöominaisuuksista, turvallisuudesta tai mitoista, mukaan lukien tuotteita koskevat myyntinimeä, termistöä, tunnuksia, kokeita ja testausmenetelmiä, pakkaamista, merkitsemistä tai selostetta koskevat vaatimukset sekä vaatimustenmukaisuuden arvioinnin menettelyt; käsite tekninen eritelmä sisältää myös valmistusmenetelmät ja – prosessit, joiden käyttö liittyy Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 32 artiklan 1 kohdassa määriteltyihin maataloustuotteisiin, tuotteisiin, jotka on tarkoitettu elintarvikkeeksi, ja rehuiksi tarkoitettuihin tuotteisiin sekä lääkkeisiin, sellaisina kuin ne on määritelty lääkevalmisteita koskevien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 65/65/ETY 1 artiklassa, sekä muihin tuotteisiin liittyvät valmistusmenetelmät ja – prosessit, silloin kun niillä on vaikutusta näiden tuotteiden ominaisuuksiin;

8)

muulla vaatimuksella vaatimusta, joka ei ole tekninen eritelmä ja joka asetetaan tuotteelle erityisesti kuluttajan tai ympäristön suojelutarkoituksessa ja joka koskee tuotteen elinkaarta markkinoille saattamisen jälkeen eli käyttöä, kierrätystä, uudelleenkäyttöä tai tuotteesta huolehtimista koskevia edellytyksiä, jos nämä edellytykset voivat vaikuttaa merkittävästi tuotteen koostumukseen tai sen luonteeseen taikka sen kaupan pitämiseen;

9)

palveluja koskevalla määräyksellä yleisluontoista vaatimusta, joka koskee tietoyhteiskunnan palvelujen saatavuutta ja palvelutoiminnan harjoittamista, erityisesti palvelun tarjoajaa, palveluja ja palvelujen vastaanottajaa koskevia määräyksiä, lukuun ottamatta määräyksiä, jotka eivät erityisesti koske tietoyhteiskunnan palveluja;

10)

teknisellä määräyksellä sellaista teknistä eritelmää tai muuta vaatimusta, mukaan lukien sovellettavat hallinnolliset määräykset, jonka noudattaminen on oikeudellisesti tai tosiasiallisesti pakollista ja joka koskee kaupan pitämistä, palvelujen tarjoamista, palvelujen tarjoajan sijoittautumista tai käyttöä Suomessa sekä lakeja, asetuksia ja hallinnollisia määräyksiä, joissa kielletään tuotteen valmistus, tuonti, kaupan pitäminen tai käyttö taikka joissa kielletään palvelujen tarjoaminen, palvelujen käyttö tai sijoittautuminen palvelujen tarjoajana;

11)

tosiasiallisesti noudatettavilla teknisillä määräyksillä erityisesti:

a)

lakeja, asetuksia ja hallinnollisia määräyksiä, jotka koskevat joko teknisiä eritelmiä tai muita vaatimuksia taikka ammatillisia sääntöjä tai menettelyohjeita, joissa viitataan teknisiin eritelmiin tai muihin vaatimuksiin taikka palveluja koskeviin määräyksiin ja joita noudattamalla voidaan osoittaa näissä laeissa, asetuksissa ja hallinnollisissa määräyksissä vahvistettujen vaatimusten mukaisuutta;

b)

vapaaehtoisia sopimuksia, joissa viranomainen on osapuolena ja joiden tarkoituksena on yleisen edun nimissä teknisten eritelmien tai muiden vaatimusten taikka palveluja koskevien määräysten noudattaminen, lukuun ottamatta julkisia hankintoja koskevia sopimuksia;

c)

teknisiä eritelmiä tai muita vaatimuksia tai palveluja koskevia määräyksiä, jotka liittyvät verotus- tai rahoitustoimenpiteeseen ja jotka vaikuttavat tuotteiden tai palvelujen kulutukseen edistämällä näiden teknisten eritelmien tai muiden vaatimusten taikka palveluja koskevien määräysten noudattamista;

12)

teknistä määräystä koskevalla ehdotuksella tekstiä, joka on tarkoitus saattaa voimaan teknisenä määräyksenä ja joka on sellaisessa valmisteluvaiheessa, että siihen on vielä mahdollista tehdä olennaisia muutoksia.

3 §Poikkeukset soveltamisalaan

Tätä päätöstä ei sovelleta lakeihin, asetuksiin tai hallinnollisiin määräyksiin tai vapaaehtoisiin sopimuksiin, joilla viranomaiset:

1)

vahvistavat sitoviin Euroopan yhteisön säädöksiin liittyvät tekniset eritelmät tai palveluja koskevat määräykset;

2)

täyttävät kansainvälisistä sopimuksista johtuvat velvoitteet, joiden perusteella vahvistetaan yhdenmukaiset tekniset eritelmät tai yhteisiä palveluita koskevat määräykset Euroopan unionin alueella;

3)

soveltavat Euroopan yhteisön sitovissa säädöksissä säädettyjä suojalausekkeita;

4)

soveltavat yleisestä tuoteturvallisuudesta annetun neuvoston direktiivin 92/59/ETY 8 artiklan 1 kohtaa;

5)

panevat täytäntöön Euroopan yhteisön tuomioistuimen päätöksen; tai

6)

muuttavat teknistä määräystä komission pyynnön mukaisesti.

Tätä päätöstä ei sovelleta niitä kysymyksiä koskeviin määräyksiin, jotka kuuluvat telepalvelujen sisämarkkinoiden toteuttamisesta saamalla aikaan avoimen verkon tarjoaminen annetussa neuvoston direktiivissä 90/387/ETY määritellyistä televiestintäpalveluista annettujen yhteisön säädösten piiriin tai kuuluvat rahoituspalveluista annettujen yhteisön säädösten piiriin, jotka on esimerkinomaisesti lueteltu tämän päätöksen liitteessä 1. Tätä päätöstä ei myöskään sovelleta, lukuun ottamatta 14 §:ää, sijoituspalveluista arvopaperimarkkinoilla annetussa neuvoston direktiivissä 93/22/EY tarkoitettujen virallisesti hyväksyttyjen pörssien, muiden pörssien tai kyseisille pörsseille selvitys- ja maksutoimia suorittavien elinten laatimiin tai niitä varten laadittuihin sääntöihin.

2 lukuIlmoitusmenettely

4 §Ilmoittaminen kauppa- ja teollisuusministeriölle

Valmistelevan viranomaisen on ilmoitettava teknistä määräystä koskevasta ehdotuksesta kirjallisesti kauppa- ja teollisuusministeriölle, joka toimittaa ilmoitukset edelleen Euroopan yhteisöjen komissiolle.

Teknistä määräystä koskevana ehdotuksena on ilmoitettava myös pyyntö, jolla valmisteleva viranomainen velvoittaa standardointielimen laatimaan tietyille tuotteille tekniset eritelmät tai standardin näitä tuotteita koskevan teknisen määräyksen antamiseksi.

5 §Ilmoituksen sisältö

Ilmoituksen tulee sisältää teknistä määräystä koskevan ehdotuksen teksti, lyhyt kuvaus ehdotuksen pääasiallisesta sisällöstä ja niistä syistä, joiden vuoksi tällaisen teknisen määräyksen voimaan saattaminen on tarpeen. Ilmoitukseen on lisäksi liitettävä keskeisimpien ja asiaa välittömästi koskevien lakien, asetusten tai hallinnollisten määräysten tekstit, jos niiden tunteminen on tarpeen teknistä määräystä koskevan ehdotuksen arvioimiseksi ja jollei niitä ole toimitettu aikaisemman ilmoituksen yhteydessä.

6 §Ilmoitus muutoksen johdosta

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava ehdotus kauppa- ja teollisuusministeriölle uudelleen 4 ja 5 §:ssä mainittua menettelyä noudattaen, jos se tekee teknistä määräystä koskevaan ehdotukseen sellaisia huomattavia muutoksia tai täydennyksiä, jotka vaikuttavat sen soveltamisalaan, lyhentävät alunperin suunniteltua voimaansaattamisaikataulua taikka lisäävät eritelmiä tai vaatimuksia taikka tiukentavat niitä.

7 §Ihmisten terveyden, kuluttajien tai ympäristön suojelun vuoksi annettava teknistä määräystä koskeva ehdotus

Jos teknistä määräystä koskevassa ehdotuksessa rajoitetaan kemiallisen aineen, valmisteen tai tuotteen kaupan pitämistä tai käyttöä ihmisten terveyden, kuluttajien tai ympäristön suojelun vuoksi, valmistelevan viranomaisen on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle 5 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen lisäksi seuraavat selvitykset:

1)

aineeseen, valmisteeseen tai tuotteeseen sekä tunnettuihin ja saatavilla oleviin korvaaviin tuotteisiin liittyvät oleelliset tiedot;

2)

toimenpiteen ennakoitavissa olevat vaikutukset ihmisten terveyteen ja kuluttajienja ympäristönsuojeluun; sekä

3)

kemiallisten aineiden osalta toimenpiteen ennakoitavissa olevat vaikutukset ihmisten terveyteen ja kuluttajien- ja ympäristönsuojeluun siten selvitettyinä kuin kemikaalilain (744/1989) riskien arviointia koskevissa säännöksissä edellytetään.

8 §Luottamuksellisuus

Jos valmisteleva viranomainen ilmoittaa, että ilmoituksessa tai sen liitteissä olevat tiedot ovat luottamuksellisia, sen on liitettävä ilmoitukseen perustelu tästä.

9 §Ilmoittaminen muun säädöksen perusteella

Kun teknistä määräystä koskeva ehdotus on osa toimenpidettä, josta on muiden Euroopan yhteisön säädösten mukaan ilmoitettava valmisteluvaiheessa, valmisteleva viranomainen voi toimittaa tiedon myös kyseisen muun säädöksen perusteella. Viranomaisen on tällöin ilmoitettava, että kyseinen ilmoitus on myös teknisiä standardeja ja määräyksiä ja tietoyhteiskunnan palveluja koskevia määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 98/34/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 98/48/EY, mukainen ilmoitus.

3 lukuHuomautukset ja yksityiskohtaiset lausunnot

10 §Euroopan yhteisöjen komission ja Euroopan unionin jäsenvaltioiden esittämät huomautukset ja yksityiskohtaiset lausunnot

Komissio ja Euroopan unionin jäsenvaltiot voivat esittää teknistä määräystä koskevasta ehdotuksesta huomautuksia, jotka valmistelevan viranomaisen on otettava myöhemmässä teknisen määräyksen valmistelussa mahdollisuuksien mukaan huomioon.

Komissio ja Euroopan unionin jäsenvaltiot voivat esittää teknistä määräystä koskevasta ehdotuksesta yksityiskohtaisia lausuntoja, jos ne katsovat, että suunniteltu toimenpide sisältää seikkoja, jotka voivat luoda esteitä tavaroiden tai palvelujen vapaalle liikkuvuudelle sisämarkkinoilla tai esteitä palvelujen tarjoajien sijoittautumisvapaudelle.

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle selvitys toimenpiteistä, jotka se aikoo toteuttaa saamiensa yksityiskohtaisten lausuntojen johdosta. Palveluja koskevien määräysten osalta viranomaisen on lisäksi tarvittaessa esitettävä ne syyt, joiden vuoksi yksityiskohtaisia lausuntoja ei voida ottaa huomioon. Selvitys on annettava ennen 12 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdan määräaikojen päättymistä.

11 §Suomen huomautukset ja yksityiskohtaiset lausunnot muiden jäsenvaltioiden teknisiä määräyksiä koskevista ehdotuksista

Kauppa- ja teollisuusministeriö tiedottaa Euroopan unionin toisessa jäsenvaltiossa valmisteltavasta tai annetusta teknisestä määräyksestä asianomaisille viranomaisille ja elinkeinoelämän järjestöille.

Viranomaisen, joka arvioi ilmoitetun teknisen määräyksen muodostavan esteen tavaroiden tai palvelujen vapaalle liikkuvuudelle sisämarkkinoilla tai palvelujen tarjoajien sijoittautumisvapauden esteitä, on ilmoitettava tästä kauppa- ja teollisuusministeriölle. Elinkeinoelämän järjestö tai muu yhteisö voi tehdä tällaisen ilmoituksen kauppa- ja teollisuusministeriölle.

Kauppa- ja teollisuusministeriö päättää huomautusten ja yksityiskohtaisten lausuntojen antamisesta muiden jäsenvaltioiden teknisiä määräyksiä koskevista ehdotuksista. Kauppa- ja teollisuusministeriön on pyydettävä lausunto asianomaisilta viranomaisilta ja kuultava tarvittaessa elinkeinoelämän järjestöjä tai muita yhteisöjä.

4 lukuTeknisen määräyksen voimaan saattamisen siirtäminen

12 §Voimaan saattamisen siirtämiseen sovellettavat määräajat

Valmistelevan viranomaisen on siirrettävä teknistä määräystä koskevan lakiehdotuksen esittelyä tai säädöksen tai määräyksen antamista kolmella kuukaudella. Määräaika alkaa siitä päivästä, jona komissio on saanut 5–7 §:ssä tarkoitetut tiedot.

Määräaikaa pidennetään kuitenkin:

1)

kuuteen kuukauteen, jos komissio tai Euroopan unionin jäsenvaltio esittää kolmen kuukauden kuluessa yksityiskohtaisen lausunnon muista kuin 2 kohdassa mainituista teknisistä määräyksistä;

2)

neljään kuukauteen, jos komissio tai Euroopan unionin jäsenvaltio esittää kolmen kuukauden kuluessa yksityiskohtaisen lausunnon:

a)

palveluja koskevasta määräyksestä; tai

b)

edellä 2 §:n 11 kohdan b alakohdassa tarkoitetusta vapaaehtoisesta sopimuksesta;

3)

kahteentoista kuukauteen, jos komissio ilmoittaa kolmen kuukauden kuluessa aikeistaan ehdottaa tai antaa asiaa koskevan direktiivin, asetuksen tai päätöksen Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 249 artiklan mukaisesti;

4)

kahteentoista kuukauteen, jos komissio ilmoittaa havainneensa kolmen kuukauden kuluessa, että teknistä määräystä koskeva ehdotus koskee asiaa, joka sisältyy direktiivi-, asetus-, tai päätösluonnokseen, joka on esitetty Euroopan unionin neuvostolle perustamissopimuksen 249 artiklan mukaisesti;

5)

kahdeksaantoista kuukauteen, jos Euroopan unionin neuvosto vahvistaa yhteisen kannan 3 ja 4 kohdassa tarkoitetun määräajan aikana.

Edellä 2 momentin 3–5 kohtaa ei sovelleta sen jälkeen kun:

1)

komissio ilmoittaa, että se luopuu aikeestaan ehdottaa sitovaa yhteisön säädöstä tai antaa sellaista; tai

2)

komissio ilmoittaa luopuvansa luonnoksesta tai ehdotuksesta.

Edellä 2 momentin 3–5 kohtaa ja 3 momenttia ei sovelleta 2 §:n 11 kohdan b alakohdassa tarkoitettuihin vapaaehtoisiin sopimuksiin.

Edellä 2 momentin 3 kohtaa ei sovelleta palveluja koskeviin määräysehdotuksiin.

13 §Poikkeukset määräajoista

Edellä 12 §:n määräaikoja ei sovelleta:

1)

kun valmistelevan viranomaisen on kiireellisistä syistä, jotka aiheutuvat vakavan ja ennakoimattoman tilanteen johdosta ja jotka liittyvät ihmisten terveyteen tai turvallisuuteen tai eläinten terveyteen tai kasvien suojeluun ja palveluja koskevien määräysten osalta myös yleiseen järjestykseen, erityisesti alaikäisten suojeluun, valmisteltava lyhyessä ajassa teknisiä määräyksiä antaakseen ja saattaakseen ne voimaan välittömästi; tai

2)

kun valmistelevan viranomaisen on kiirellisistä syistä, jotka aiheutuvat vakavasta tilanteesta, joka liittyy rahoitusjärjestelmän turvallisuuden ja luotettavuuden suojaamiseen ja erityisesti tallettajien, sijoittajien ja vakuutuksen ottajien suojaamiseen, säädettävä ja pantava täytäntöön välittömästi rahoituspalveluihin liittyviä määräyksiä.

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava 5 §:ssä tarkoitetussa ilmoituksessa perustelut kyseisten toimenpiteiden kiireellisyydelle.

Edellä 12 §:ää ei sovelleta 2 §:n 11 kohdan c alakohdassa tarkoitettuihin teknisiin eritelmiin ja muihin vaatimuksiin taikka palveluja koskeviin määräyksiin, jotka liittyvät verotus- tai rahoitustoimenpiteisiin.

14 §Lopullisen tekstin toimittaminen kauppa- ja teollisuusministeriölle

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle viipymättä teknisen määräyksen lopullinen teksti.

5 lukuErinäiset säännökset

15 §Viittauksen tekeminen

Silloin kun annetaan tämän päätöksen nojalla ilmoitettava tekninen määräys, on määräyksessä tai sen julkaisemisen yhteydessä viitattava teknisiä standardeja ja määräyksiä ja tietoyhteiskunnan palveluja koskevia määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 98/34/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 98/48/EY.

16 §Tarkemmat ohjeet

Kauppa- ja teollisuusministeriö antaa tarvittaessa tarkempia ohjeita tämän päätöksen täytäntöönpanosta.

17 §Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 5 päivänä elokuuta 1999.

Tällä päätöksellä kumotaan teknisiä määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä 15 päivänä kesäkuuta 1995 annettu valtioneuvoston päätös (884/1995) .

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 98/34/EY; EYVL N:o L 204, 21.7.1998, s. 37, muut 98/48/EY; EYVL N:o L 217, 5.8.1998, s. 18.

LIITE 1

3 §:n 2 momentissa tarkoitetut rahoituspalvelut

– sijoituspalvelut

– vakuutus- ja jälleenvakuutustoiminta

– pankkipalvelut

– eläkerahastoihin liittyvät toimet

– termiini- tai optiokauppaan liittyvät palvelut

Näihin palveluihin kuuluvat erityisesti:

1) sijoituspalveluista arvopaperimarkkinoilla annetun neuvoston direktiivin 93/22/ETY liitteessä tarkoitetut ivestointipalvelut ja yhteissijoitusyritysten tarjoamat palvelut;

2) luottolaitosten liiketoiminnan aloittamiseen ja harjoittamiseen liittyvien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta ja direktiivin 77/80/ETY muuttamisesta annetun toisen neuvoston direktiivin 89/646/ETY liitteessä tarkoitetut palvelut, jotka edellyttävät molemminpuolista hyväksyntää;

3) vakuutus- ja jälleenvakuutustoimintaan liittyvät palvelut, joita tarkoitetaan:

– muun ensivakuutusliikkeen kuin henkivakuutusliikkeen aloittamista ja harjoittamista koskevien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta annetun ensimmäisen neuvoston direktiivin 73/239/ETY 1 artiklassa;

– henkivakuutuksen ensivakuutusliikkeen aloittamista ja harjoittamista koskevien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta annetun ensimmäisen neuvoston direktiivin 79/267/ETY liitteessä;

– sijoittautumisvapauden ja palvelujen tarjoamisen vapauden rajoitusten poistamisesta jälleenvakuutuksen ja edelleenvakuutuksen osalta annetussa neuvoston direktiivissä 64/225/ETY;

– muuta ensivakuutusta kuin henkivakuutusta koskevien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta sekä direktiivien 73/239/ETY ja 88/357/ETY muuttamisesta annetussa direktiivissä 92/49/ETY (kolmas vahinkovakuutusdirektiivi); ja

– henkivakuutuksen ensivakuutusta koskevien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta sekä direktiivien 79/267/ETY ja 90/619/ETY muuttamisesta annetussa neuvoston direktiivissä 92/96/ETY (kolmas henkivakuutusdirektiivi).

Sivun alkuun