Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

884/1995

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Valtioneuvoston päätös teknisiä määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä

Säädöksen tyyppi
Päätös
Antopäivä

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Valtioneuvosto on kauppa- ja teollisuusministeriön esittelystä teknisten määräysten ilmoitusmenettelyä koskevien Euroopan yhteisöjen säännösten soveltamisesta 31 päivänä joulukuuta 1994 annetun lain (1594/94) 2 §:n nojalla päättänyt:

1 lukuYleiset määräykset

1  §Soveltamisala

Uusia ja muutettavia teknisiä määräyksiä koskevista ehdotuksista on niitä valmistelevan viranomaisen ilmoitettava Euroopan yhteisöjen komissiolle kauppa- ja teollisuusministeriön välityksellä siten kuin tässä päätöksessä määrätään.

Määritelmät

Tuote. Tuotteella tarkoitetaan kaikkia teollisuus- ja maataloustuotteita.

Tekninen eritelmä. Teknisellä eritelmällä tarkoitetaan asiakirjaan sisältyvää eritelmää tuotteelta vaadittavista ominaisuuksista, kuten laadusta, käyttöominaisuuksista, turvallisuudesta tai mitoista, mukaan lukien tuotteita koskevat myyntinimeä, termistöä, tunnuksia, kokeita ja testausmenetelmiä, pakkaamista, merkitsemistä tai selostetta koskevat vaatimukset sekä vaatimustenmukaisuuden arvioinnin menettelyt; käsite tekninen eritelmä sisältää myös valmistusmenetelmät ja -prosessit, joiden käyttö liittyy Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 38 artiklan 1 kohdassa määriteltyihin maataloustuotteisiin, tuotteisiin, jotka on tarkoitettu elintarvikkeiksi ja rehuiksi, sekä lääkkeisiin, sellaisina kuin ne on määritelty lääkevalmisteita koskevien lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin (65/65/ETY) 1 artiklassa, sekä muihin tuotteisiin liittyvät valmistusmenetelmät ja -prosessit, silloin kun niillä on vaikutusta näiden tuotteiden ominaisuuksiin.

Muu vaatimus. Muulla vaatimuksella tarkoitetaan vaatimusta, joka ei ole tekninen eritelmä ja joka asetetaan tuotteelle erityisesti kuluttajan tai ympäristön suojelutarkoituksessa ja joka koskee tuotteen elinkaarta markkinoille saattamisen jälkeen eli käyttöä, kierrätystä, uudelleenkäyttöä tai tuotteesta huolehtimista koskevia edellytyksiä, jos nämä edellytykset voivat vaikuttaa merkittävästi tuotteen koostumukseen tai sen luonteeseen taikka sen kaupan pitämiseen.

Tekninen määräys. Teknisellä määräyksellä tarkoitetaan sellaista teknistä eritelmää tai muuta vaatimusta, mukaan lukien sovellettavat hallinnolliset määräykset, jonka noudattaminen on oikeudellisesti tai tosiasiallisesti pakollista ja joka koskee kaupan pitämistä tai tuotteen käyttämistä Suomessa, sekä lakeja, asetuksia ja hallinnollisia määräyksiä, joissa kielletään tuotteen valmistus, tuonti, kaupan pitäminen tai käyttö.

Tosiasiallisesti noudatettavat tekniset määräykset. Teknisiä määräyksiä, joita noudatetaan tosiasiallisesti ovat erityisesti:

1)

lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset, jotka koskevat joko teknisiä eritelmiä tai muita vaatimuksia taikka ammatillisia sääntöjä tai menettelyohjeita, joissa itsessään viitataan teknisiin eritelmiin tai muihin vaatimuksiin ja joita noudattamalla voidaan osoittaa näissä laeissa, asetuksissa ja hallinnollisissa määräyksissä vahvistettujen vaatimusten mukaisuutta;

2)

vapaaehtoiset sopimukset, joissa viranomainen on osapuolena ja joiden tarkoituksena on yleisen edun vuoksi teknisten eritelmien tai muiden vaatimusten noudattaminen, lukuun ottamatta julkisia hankintoja koskevia sopimuksia;

3)

tekniset eritelmät tai muut vaatimukset, jotka liittyvät verotus- tai rahoitustoimenpiteisiin, jotka vaikuttavat tuotteiden kulutukseen edistämällä näiden teknisten eritelmien tai muiden vaatimusten noudattamista.

Teknistä määräystä koskeva ehdotus. Teknistä määräystä koskevalla ehdotuksella tarkoitetaan tekstiä, joka on tarkoitus saattaa voimaan teknisenä määräyksenä ja joka on sellaisessa valmisteluvaiheessa, että siihen on vielä mahdollista tehdä olennaisia muutoksia.

3  §Poikkeukset soveltamisalaan

Tätä päätöstä ei sovelleta lakeihin, asetuksiin tai hallinnollisiin määräyksiin tai vapaaehtoisiin sopimuksiin, joilla viranomaiset:

1)

vahvistavat sitoviin Euroopan yhteisöjen säädöksiin liittyvät tekniset eritelmät;

2)

täyttävät kansainvälisistä sopimuksista johtuvat velvoitteet, joiden perusteella vahvistetaan yhdenmukaiset tekniset eritelmät Euroopan yhteisön alueella;

3)

soveltavat Euroopan yhteisöjen sitovissa säädöksissä säädettyjä suojalausekkeita;

4)

soveltavat yleisestä tuoteturvallisuudesta annetun neuvoston direktiivin (92/59/ETY) 8 artiklan 1 kohtaa;

5)

panevat täytäntöön Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen päätöksen; tai

6)

muuttavat teknistä määräystä Euroopan yhteisöjen komission pyynnön mukaisesti.

2 lukuIlmoitusmenettely

4 §Ilmoittaminen kauppa- ja teollisuusministeriölle

Valmistelevan viranomaisen on ilmoitettava teknistä määräystä koskevasta ehdotuksesta kirjallisesti kauppa- ja teollisuusministeriölle, joka toimittaa ilmoitukset edelleen Euroopan yhteisöjen komissiolle.

Teknistä määräystä koskevana ehdotuksena on ilmoitettava myös pyyntö, jolla valmisteleva viranomainen velvoittaa standardointielimen laatimaan tietyille tuotteille tekniset eritelmät tai standardin näitä tuotteita koskevan teknisen määräyksen antamiseksi.

5 §Ilmoituksen sisältö

Ilmoituksen yhteyteen on liitettävä teknisen määräyksen teksti, lyhyt kuvaus ehdotuksen pääasiallisesta sisällöstä ja niistä syistä, joiden vuoksi tällaisen teknisen määräyksen laatiminen on tarpeen. Ilmoituksen yhteyteen on lisäksi liitettävä keskeisimpien ja asiaa välittömästi koskevien lakien, asetusten tai hallinnollisten määräysten tekstit, jos niiden tunteminen on tarpeen teknistä määräystä koskevan ehdotuksen vaikutusten arvioimiseksi ja jollei niitä ole toimitettu aikaisemman ilmoituksen yhteydessä.

6 §Ilmoitus muutoksen johdosta

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava ehdotus kauppa- ja teollisuusministeriölle uudelleen 4 ja 5 §:ssä mainittua menettelyä noudattaen, jos se tekee teknistä määräystä koskevaan ehdotukseen sellaisia huomattavia muutoksia tai täydennyksiä, jotka vaikuttavat sen soveltamisalaan, lyhentävät alunperin suunniteltua voimaansaattamisaikataulua, lisäävät eritelmiä tai vaatimuksia tai tiukentavat niitä.

7  §Ihmisten terveyden, kuluttajien tai ympäristön suojelun vuoksi annettava teknistä määräystä koskeva ehdotus

Jos teknistä määräystä koskevassa ehdotuksessa rajoitetaan kemiallisen aineen, valmisteen tai tuotteen kaupan pitämistä tai käyttöä ihmisten terveyden, kuluttajien tai ympäristön suojelun vuoksi, valmistelevan viranomaisen on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle 5 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen lisäksi seuraavat selvitykset:

1)

aineeseen, valmisteeseen tai tuotteeseen sekä tunnettuihin ja saatavilla oleviin korvaaviin tuotteisiin liittyvät oleelliset tiedot;

2)

toimenpiteen ennakoitavissa olevat vaikutukset ihmisten terveyteen ja kuluttajien- ja ympäristönsuojeluun; sekä

3)

kemiallisten aineiden osalta toimenpiteen ennakoitavissa olevat vaikutukset ihmisten terveyteen ja kuluttajien- ja ympäristönsuojeluun siten selvitettyinä kuin kemikaalilain (744/89) riskien arviointia koskevissa säännöksissä edellytetään.

8 §Luottamuksellisuus

Jos valmisteleva viranomainen ilmoittaa, että ilmoituksessa tai sen liitteissä olevat tiedot ovat luottamuksellisia, sen on liitettävä ilmoitukseen perustelu tästä.

9  §Ilmoittaminen muun säädöksen perusteella

Kun teknistä määräystä koskeva ehdotus on osa toimenpidettä, josta on muiden Euroopan yhteisön säädösten mukaan ilmoitettava valmisteluvaiheessa, valmisteleva viranomainen voi toimittaa tiedon myös kyseisen muun säädöksen perusteella. Viranomaisen on tällöin ilmoitettava, että kyseinen ilmoitus on myös teknisiä standardeja ja määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä annetun neuvoston direktiivin (83/189/ ETY) mukainen ilmoitus.

3 lukuHuomautukset ja yksityiskohtaiset lausunnot

10  §Euroopan yhteisöjen komission ja Euroopan unionin jäsenvaltioiden esittämät huomautukset ja yksityiskohtaiset lausunnot

Euroopan yhteisöjen komissio ja Euroopan unionin jäsenvaltiot voivat esittää teknistä määräystä koskevasta ehdotuksesta huomautuksia, jotka valmistelevan viranomaisen on otettava myöhemmässä teknisen määräyksen valmistelussa mahdollisuuksien mukaan huomioon.

Euroopan yhteisöjen komissio ja Euroopan unionin jäsenvaltiot voivat esittää teknistä määräystä koskevasta ehdotuksesta yksityiskohtaisia lausuntoja, jos ne katsovat, että suunniteltu toimenpide sisältää seikkoja, jotka voivat luoda esteitä tavaroiden vapaalle liikkuvuudelle sisämarkkinoilla.

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle selvitys toimenpiteistä, jotka se aikoo toteuttaa saamiensa yksityiskohtaisten lausuntojen johdosta. Selvitys on annettava ennen 12 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdan määräaikojen päättymistä.

11  §Suomen huomautukset ja yksityiskohtaiset lausunnot muiden jäsenvaltioiden teknisiä määräyksiä koskevista ehdotuksista

Kauppa- ja teollisuusministeriö tiedottaa Euroopan unionin toisessa jäsenvaltiossa valmisteltavasta tai annetusta teknisestä määräyksestä asianomaisille viranomaisille ja elinkeinoelämän järjestöille.

Viranomaisen, joka arvioi ilmoitetun teknisen määräyksen muodostavan esteen tavaroiden vapaalle liikkuvuudelle sisämarkkinoilla, on ilmoitettava tästä kauppa- ja teollisuusministeriölle. Elinkeinoelämän järjestö tai muu yhteisö voi tehdä tällaisen ilmoituksen kauppa- ja teollisuusministeriölle.

Kauppa- ja teollisuusministeriö päättää huomautusten ja yksityiskohtaisten lausuntojen antamisesta muiden jäsenvaltioiden teknisiä määräyksiä koskevista ehdotuksista. Kauppa- ja teollisuusministeriön on pyydettävä lausunto asianomaisilta viranomaisilta ja kuultava tarvittaessa elinkeinoelämän järjestöjä tai muita yhteisöjä.

4 lukuTeknisen määräyksen voimaansaattamisen siirtäminen

12  §Voimaansaattamisen siirtämiseen sovellettavat määräajat

Valmistelevan viranomaisen on siirrettävä teknistä määräystä koskevan lakiehdotuksen esittelyä tai säädöksen tai määräyksen antamista kolmella kuukaudella. Määräaika alkaa siitä päivästä, jona Euroopan yhteisöjen komissio on saanut 5―7 §:ssä tarkoitetut tiedot.

Määräaikaa pidennetään kuitenkin:

1)

kuuteen kuukauteen, jos Euroopan yhteisöjen komissio tai Euroopan unionin jäsenvaltio esittää kolmen kuukauden kuluessa yksityiskohtaisen lausunnon;

2)

neljään kuukauteen, jos Euroopan yhteisöjen komissio tai Euroopan unionin jäsenvaltio esittää kolmen kuukauden kuluessa yksityiskohtaisen lausunnon, kun kysymys on 2 §:n 5 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta vapaaehtoisesta sopimuksesta;

3)

kahteentoista kuukauteen, jos Euroopan yhteisöjen komissio ilmoittaa määräajan alkamista seuraavan kolmen kuukauden aikana aikeistaan ehdottaa tai antaa asiaa koskevan direktiivin, asetuksen tai päätöksen Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 189 artiklan mukaisesti;

4)

kahteentoista kuukauteen, jos Euroopan yhteisöjen komissio ilmoittaa havainneensa määräajan alkamista seuraavan kolmen kuukauden aikana, että teknistä määräystä koskeva ehdotus koskee asiaa, joka sisältyy direktiivi-, asetus- tai päätösluonnokseen, joka on esitetty Euroopan unionin neuvostolle Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 189 artiklan mukaisesti;

5)

kahdeksaantoista kuukauteen, jos Euroopan unionin neuvosto vahvistaa yhteisen kannan 3 ja 4 kohdassa tarkoitetun määräajan aikana.

Edellä 2 momentin 3―5 kohdassa tarkoitettuja määräaikoja ei sovelleta sen jälkeen kun:

1)

Euroopan yhteisöjen komissio ilmoittaa, että se luopuu aikeestaan ehdottaa sitovaa yhteisön säädöstä tai antaa sellaista; tai

2)

Euroopan yhteisöjen komissio ilmoittaa luopuvansa luonnoksesta tai ehdotuksesta.

Tämän pykälän 2 momentin 3―5 kohtaa ja 3 momenttia ei sovelleta 2 §:n 5 momentin 2 kohdassa tarkoitettuihin vapaaehtoisiin sopimuksiin.

13  §Poikkeukset määräajoista

Tämän päätöksen 12 §:n määräaikoja ei sovelleta, kun valmistelevan viranomaisen on kiireellisistä syistä, jotka aiheutuvat vakavan ja ennakoimattoman tilanteen yhteydessä ja jotka liittyvät ihmisten terveyteen tai turvallisuuteen tai eläinten terveyteen tai kasvien suojeluun, valmisteltava lyhyessä ajassa teknisiä määräyksiä antaakseen ja saattaakseen ne voimaan välittömästi. Valmistelevan viranomaisen on toimitettava 5 §:ssä tarkoitetussa ilmoituksessa perusteet kyseisten toimenpiteiden kiireellisyydelle.

Tämän päätöksen 12 §:ää ei sovelleta 2 §:n 5 momentin 3 kohdassa tarkoitettuihin teknisiin eritelmiin ja muihin vaatimuksiin, jotka liittyvät verotus- tai rahoitustoimenpiteisiin.

14  §Lopullisen tekstin toimittaminen kauppa- ja teollisuusministeriölle

Valmistelevan viranomaisen on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle viipymättä teknisen määräyksen lopullinen teksti.

5 lukuErinäiset määräykset

15 §Viittauksen tekeminen

Silloin kun annetaan tämän päätöksen nojalla ilmoitettava tekninen määräys, on määräyksessä tai sen julkaisemisen yhteydessä viitattava teknisiä standardeja ja määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä annettuun neuvoston direktiiviin (83/189/ETY).

16 §Tarkemmat ohjeet

Kauppa- ja teollisuusministeriö antaa tarvittaessa tarkempia ohjeita tämän päätöksen täytäntöönpanosta.

17 §Voimaantulo

Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1995.

Tällä päätöksellä kumotaan teknisten määräysten, standardien ja suositusten valmistelun ilmoittamisesta ja niiden voimaansaattamisen siirtämisestä 13 päivänä lokakuuta 1988 annettu valtioneuvoston päätös (877/88) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Neuvoston direktiivi 83/189/ETY; EYVL N:o L 109, 26.4.1983, s. 8, muut. 88/182/ETY; EYVL N:o L 81, 26.3.1988, s. 75, muut. 94/10/EY; EYVL N:o L 100, 19.4.1994, s. 30

Helsinki 15 päivänä kesäkuuta 1995

Kauppa- ja teollisuusministeri Antti KalliomäkiYlitarkastajaAntti Riivari

Sivun alkuun