Finlex - Till startsidan
Marknadsdomstolen

29.12.2010

Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolens avgöranden i marknadsrättsliga ärenden, konkurrensärenden, energimarknadsärenden och i ärenden om offentliga upphandlingar.

MAO:627-628/10

Ämnesord
Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelut, hankinnan väliaikainen järjestäminen
År för fallet
2010
Meddelats
Diarienummer
584/09/JH,92/10/JH

SELOSTUS ASIASTA

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on pyytänyt 4.8.2009 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluista Tuusulan kunnan alueella ajalle 1.1.–31.12.2010. Tarjouspyyntö on sisältänyt mahdollisuuden jatkaa sopimuskautta kahdella vuodella. Hankinnasta on 4.8.2009 julkaistu avointa menettelyä koskeva kansallinen hankintailmoitus. Hankintayksikkö on saanut kuusi tarjousta.

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on Hyvinkään sairaanhoitoalueen lautakunnan 1.10.2009 tekemällä päätöksellä § 59 valinnut palvelun tuottajaksi Med Group Karkkila Oy:n.

Etelä-Suomen Ensihoito Oy on tehnyt 1.10.2009 tehdystä hankintapäätöksestä § 59 oikaisuvaatimuksen, jonka Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on Hyvinkään sairaanhoitoalueen lautakunnan 26.11.2009 tekemällä päätöksellä § 73 hylännyt.

Hankintayksikkö on 13.11.2009 kirjallisesti ilmoittanut markkinaoikeudelle, ettei se pane hankintapäätöstä täytäntöön ennen kuin markkinaoikeus on antanut asiassa ratkaisun.

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on Hyvinkään sairaanhoitoalueen lautakunnan 17.12.2009 tekemällä päätöksellä § 82 päättänyt solmia Med Group Karkkila Oy:n kanssa sopimuksen ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelujen tuottamisesta Tuusulan kunnalle 1.1.2010 alkaen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi.

Markkinaoikeus on 21.12.2009 antamallaan päätöksellä hylännyt Etelä-Suomen Ensihoito Oy:n vaatimuksen kieltää Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymää väliaikaisesti toteuttamasta ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluita väliaikaisin sopimuksin Med Group Karkkila Oy:n kanssa sinä aikana, kun markkinaoikeus käsittelee hakijan tekemää väliaikaisjärjestelyjä koskevaa hakemusta.

Korkein hallinto-oikeus on 5.3.2010 antamallaan päätöksellä taltionumero 434 hylännyt Etelä-Suomen Ensihoito Oy:n markkinaoikeuden 21.12.2009 antamasta päätöksestä tekemän valituksen.

Hankintayksikön ilmoituksen mukaan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on ollut 2,7–3 miljoonaa euroa.

ASIA 584/09/JH

Hakemus

Etelä-Suomen Ensihoito Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää hankintayksikköä toteuttamasta ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluita väliaikaisin sopimuksin tarjouskilpailun voittaneen Med Group Karkkila Oy:n kanssa sekä velvoittaa hankintayksikön noudattamaan väliaikaisen hankinnan osalta hankintasäännöksiä. Hakija on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna vähintään 150.000 euroa. Lisäksi hakija on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverolliset oikeudenkäyntikulut 3.422,10 eurolla korkoineen.

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluiden tuottamisesta 1.1.2010 alkaen. Hakija on 10.11.2009 jättänyt markkinaoikeudelle hakemuksen kysymyksessä olevan hankintamenettelyn virheellisyyden johdosta.

Hankintayksikkö aikoo toteuttaa hankinnan kohteena olevat ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelut väliaikaisin järjestelyin puheena olevan tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan kanssa. Väliaikaisen sopimuksen arvo on 902.800 euroa vuodessa.

Hakija tuottaa tarjouskilpailun kohteena olleet ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelut hankintayksikölle 31.12.2009 saakka.

Hakija on marras- ja joulukuussa 2009 useasti ilmoittanut hankintayksikölle haluavansa tuottaa tarjouskilpailun kohteena olleet palvelut väliaikaisin järjestelyin markkinaoikeuskäsittelyn ajan. Lisäksi hakija on jättänyt hankintayksikölle kirjallisen tarjouksen palvelun tuottamisesta väliaikaisin järjestelyin markkinaoikeuskäsittelyn ajan aikaisemman sopimuskauden mukaisin hinnoin. Tämä on tarkoittanut sitä, että hakija on tarjonnut kysymyksessä olevia palveluita lähes 100.000 euroa halvemmalla kuin tarjouskilpailun voittanut tarjoaja.

Hankintayksikkö on menetellyt hakijaa syrjivästi käydessään neuvotteluja väliaikaisista sopimusjärjestelyistä ainoastaan voittaneen tarjoajan kanssa, vaikka se on ollut tietoinen siitä, että hakija on kiinnostunut tuottamaan kysymyksessä olevat palvelut väliaikaisin järjestelyin.

Vastine

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen ja velvoittaa hakijan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 800 eurolla korkoineen.

Hankintayksikkö on 1.10.2009 tehnyt päätöksen ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelujen hankinnasta. Kolme tarjoajaa on tehnyt hankintapäätöksestä hakemuksen markkinaoikeuteen. Hankintayksikkö on hakemusten vireille tulon jälkeen ilmoittanut markkinaoikeudelle, että se ei laita hankintapäätöstä täytäntöön ennen kuin markkinaoikeus on ratkaissut asian.

Tarjouskilpailun kohteena olevien palveluiden tuottamista koskevan aikaisemman sopimuksen voimassaolo on päättynyt 31.12.2009. Kysymyksessä olevien palveluiden luonteen vuoksi ne on tullut järjestää tilapäisesti markkinaoikeuskäsittelyn ajan. Tämän vuoksi hankintayksikkö on tehnyt väliaikaisen sopimuksen tarjouskilpailuun osallistuneen ja siinä parhaiten menestyneen tarjoajan kanssa.

Hankintayksikkö on jo kilpailuttanut kysymyksessä olevan hankinnan. Oikeuskäytännön mukaan hankinnan väliaikaista järjestämistä ei tarvitse kilpailuttaa. Hankinnan väliaikaisen järjestelyn kilpailuttamista ei myöskään olisi voitu tai ei olisi ollut tarkoituksenmukaista järjestää, koska se olisi merkinnyt sitä, että aiemmin tehty hankintapäätös olisi menettänyt merkityksensä. Lisäksi uudesta tarjouskilpailusta olisi käytännössä muodostunut tinkimiskierros, koska tarjouskilpailuun osallistuneilla tarjoajilla on 1.10.2009 tehdyn hankintapäätöksen jälkeen ollut tieto muiden tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien tarjoushinnoista.

Hakijan väliaikaista sopimusta koskeva tarjous on ollut kuukaudessa noin 2.700 euroa halvempi kuin tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan tarjous. Jotta hintaero olisi hakijan hakemuksessaan esittämä, väliaikaisen sopimuksen tulisi olla voimassa yli kolme vuotta.

Vastaselitys

Etelä-Suomen Ensihoito Oy on antanut vastaselityksen.

Lisävastine

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on antanut lisävastineen.

ASIA 92/10/JH

Hakemus

Etelä-Suomen Ensihoito Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa hankintayksikön 17.12.2009 tekemän väliaikaisia sopimusjärjestelyjä koskevan päätöksen. Hakija on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna vähintään 150.000 euroa. Lisäksi hakija on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverolliset oikeudenkäyntikulut 2.379 eurolla korkoineen.

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluiden tuottamisesta 1.1.2010 alkaen. Hakija on 10.11.2009 jättänyt markkinaoikeudelle hakemuksen kysymyksessä olevan hankintamenettelyn virheellisyyden johdosta.

Hakija on tuottanut tarjouskilpailun kohteena olleet ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelut hankintayksikölle 31.12.2009 saakka.

Hankintayksikkö on 17.11.2009 päättänyt, että ensihoito- ja sairaanhoitopalvelut tuottaa markkinaoikeuskäsittelyn ajan virheellisen hankintapäätöksen mukainen tarjouskilpailun voittaja. Väliaikaisen sopimuksen arvo on ollut 902.800 euroa vuodessa.

Hakija on marras- ja joulukuussa 2009 useasti ilmoittanut hankintayksikölle haluavansa tuottaa tarjouskilpailun kohteena olevat palvelut väliaikaisin järjestelyin markkinaoikeuskäsittelyn ajan. Lisäksi hakija on jättänyt hankintayksikölle kirjallisen tarjouksen palvelun tuottamisesta väliaikaisin järjestelyin markkinaoikeuskäsittelyn ajan aiemman sopimuksen mukaisin hinnoin. Tämä on tarkoittanut sitä, että hakija on tarjonnut kysymyksessä olevia palveluita lähes 100.000 euroa halvemmalla kuin tarjouskilpailun voittanut tarjoaja.

Hankintayksikkö on käynyt neuvotteluja väliaikaisista sopimusjärjestelyistä vain voittaneen tarjoajan kanssa, vaikka se on ollut tietoinen siitä, että hakija on kiinnostunut tuottamaan kysymyksessä olevat palvelut väliaikaisin järjestelyin. Oikein suoritetussa menettelyssä hankintayksikön olisi tullut huomioida kaikki tarjoajat ja tarjousvertailun jälkeen valita väliaikainen toimija.

Väliaikainen hankintapäätös on tehty hakijan oikeutta loukkaavasti ja vastoin julkisista hankinnoista annetun lain tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteita. Hankintayksikkö ei myöskään ole perustellut päätöstään.

Vastine

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen. Hankintamenettely on toteutettu julkisista hankinnoista annetun lain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Vastaselitys

Etelä-Suomen Ensihoito Oy on antanut vastaselityksen.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISUN PERUSTELUT

Hankintamenettely

Julkisista hankinnoista annetun lain (jäljempänä hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankinnan väliaikainen järjestäminen

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on 1.10.2009 tehnyt hankintapäätöksen § 59, jonka perusteella tehtävän hankintasopimuksen nojalla on ollut tarkoitus aloittaa ensihoito- ja sairaankuljetuspalveluiden toteuttaminen Tuusulan kunnan alueella vuoden 2010 alusta. Hankintapäätöksen perusteella palvelun tuottajaksi tulisi eri yritys kuin se, jonka kanssa hankintayksiköllä on ollut sopimus vuoden 2009 loppuun.

Markkinaoikeudelle on tehty kolme hakemusta koskien puheena olevan hankintamenettelyn virheellisyyttä. Hankintayksikkö on 13.11.2009 kirjallisesti ilmoittanut markkinaoikeudelle, ettei se pane hankintapäätöstä täytäntöön ennen kuin markkinaoikeus on antanut asiassa ratkaisun.

Asiassa on kysymys sairaankuljetus- ja ensihoitopalveluista. Kansanterveyslain 14 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kunnan tulee huolehtia sairaankuljetuksen järjestämisestä sekä järjestää ja ylläpitää lääkinnällinen pelastustoiminta sekä paikallisiin olosuhteisiin nähden tarvittava sairaankuljetusvalmius. Erikoissairaanhoitolain 1 §:n 2 momentin mukaan erikoissairaanhoidolla tarkoitetaan muun ohella lääkinnälliseen pelastustoimintaan kuuluvia terveydenhuollon palveluja. Lain 10 §:n 1 momentin mukaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä vastaa alueellaan laissa säädetyn erikoissairaanhoidon järjestämisestä. Pykälän 3 momentin mukaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tulee antaa alueensa terveyskeskuksille niiden tarvitsemia sellaisia erikoissairaanhoidon palveluja, joita terveyskeskusten ei ole tarkoituksenmukaista tuottaa.

Väliaikaisen hankinnan kohteena olevat palvelut kuuluvat hankintayksikön lakisääteiseen velvollisuuteen järjestää alueellaan sairaankuljetus sekä lääkinnällinen pelastustoiminta. Asiassa saadun selvityksen mukaan voimassa oleva palvelusopimus on päättynyt 31.12.2009. Hankinnan laadusta voidaan päätellä, että hankintayksikön on vastattava hankinnan kohteena olevien palvelujen keskeytymättömästä järjestämisestä myös markkinaoikeuden käsittelyn aikana. Vanhaa hankintalakia (1505/1992) koskevassa oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti (esimerkiksi korkeimman hallinto-oikeuden 21.12.2004 antama päätös taltionumero 3358), että hankintayksikkö voi tällaisessa tilanteessa suorittaa hankinnan väliaikaisesti ilman tarjouskilpailua, kunhan se ottaa asian laadun vaatimalla tavalla huomioon hankintalaista ilmenevän syrjimättömyysperiaatteen myös tehdessään hankinnan puheena olevana väliaikana ilman tarjouskilpailua. Asiaan sovellettavan hankintalain voimaantulon ei ole katsottava mainitulta osin muuttaneen vallinnutta oikeuskäytäntöä.

Hankintayksikkö on 17.12.2009 päättänyt tehdä tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan kanssa väliaikaisen sopimuksen ensihoito- ja sairaankuljetuspalvelujen tuottamisesta markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi. Sopimukseen liitetyn ehdon mukaan sopimus on voimassa enintään siihen saakka, kun markkinaoikeus on käsitellyt ensihoitopalvelun tuottamisesta tehdyt hakemukset. Sopimus purkautuu ilman irtisanomisaikaa ja ilman eri toimenpiteitä, kun markkinaoikeus on ratkaissut asiat.

Markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikön 17.12.2009 tekemässä päätöksessä ja sen myötä tehdyssä sopimuksessa palvelun järjestämisestä ei ole kysymys 1.10.2009 tehdyn hankintapäätöksen § 59 täytäntöönpanosta vaan palveluiden järjestämisestä markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi tilapäisillä järjestelyillä. Kyseessä oleva sopimus purkautuu välittömästi markkinaoikeuden ratkaistua hankintamenettelyä koskevat asiat, joten sopimus ei vaaranna hankintalain 76 §:n 1 momentin 1–3 kohdissa (348/2007) ensisijaisiksi säädettyjen virheellisen hankintamenettelyn seuraamusten soveltamismahdollisuutta.

Kun edellä todetun lisäksi otetaan huomioon se, että hankintayksikkö on tehnyt kyseessä olevan hankinnan väliaikaista järjestämistä koskevan sopimuksen tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan kanssa, markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikön menettely ei ole ollut hakijan esittämin tavoin hankintalain vastaista.

Johtopäätös

Edellä lausutun perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnan väliaikaisessa järjestämisessä julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Hakemukset on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulut

Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen hakija saa pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Sitä vastoin olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Tämän vuoksi hakija on velvoitettava korvaamaan hankintayksikön oikeudenkäyntikulut.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Markkinaoikeus hylkää Etelä-Suomen Ensihoito Oy:n hakemukset ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevat vaatimukset.

Markkinaoikeus velvoittaa Etelä-Suomen Ensihoito Oy:n korvaamaan Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän oikeudenkäyntikulut 800 eurolla. Oikeudenkäyntikuluille on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut siitä päivästä, jona tämä päätös on ollut asianosaisten saatavissa.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeuden lainoppineet jäsenet Anne Ekblom-Wörlund, Nina Korjus ja Sami Rautiainen.

Till början av sidan