MAO:613/10
- Ämnesord
- KultaRahaksi Oy > Finnmania Oy, sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa, hyvän liiketavan vastaisuus, goodwill-arvon hyväksikäyttö, jäljittely
- År för fallet
- 2010
- Meddelats
- Diarienummer
- 179/10/M1
HAKEMUS
Vaatimukset
KultaRahaksi Oy on vaatinut, että markkinaoikeus
1. kieltää Finnmania Oy:tä 100.000 euron sakon uhalla jatkamasta tai uudistamasta KultaRahaksi Oy:n liiketoiminnassaan käyttämän kirjallisen materiaalin, internetsivujen, verkkotunnuksen, logon, värien, layoutien ja asettelujen jäljittelyä
2. velvoittaa Finnmania Oy:n ryhtymään 30 päivän kuluessa markkinaoikeuden päätöksestä 100.000 euron sakon uhalla oikaisutoimiin, jolloin Finnmania Oy:n on:
a. lakattava käyttämästä markkinoinnissaan nimeä KorutRahaksi.fi tai toissijaisesti ainakin muutettava nimen kirjoitusasua siten, että se ei sekoitu KultaRahaksi Oy:n logoon ja toiminimeen
b. lopetettava KultaRahaksi Oy:n rekisteröityä tavaramerkkiä ja logoa loukkaavan KorutRahaksi.fi-logon käyttäminen
c. muutettava käyttämäänsä verkkotunnusta korutrahaksi.fi siten, että se ei sekoitu KultaRahaksi Oy:n verkkotunnukseen kultarahaksi.fi
d. muutettava KorutRahaksi.fi-sivuston asettelua ja värimaailmaa siten, että se eroaa ulkoasultaan selkeästi KultaRahaksi.fi-sivustosta sisältäen ainakin seuraavat muutokset:
– KultaRahaksi Oy:n sivujen asettelun orjallinen jäljittely on lopetettava
– KultaRahaksi Oy:n tavaramerkin suojaama väritys on poistettava
e. poistettava sivuiltaan kaikki KultaRahaksi Oy:ltä kokonaan tai osittain kopioitu aineisto
f. luovuttava käyttämästä markkinoinnissaan lausetta ”Kunhan se on kultaa, me maksamme siitä”, sillä se muistuttaa liikaa KultaRahaksi Oy:n keksimää ja tunnetuksi tekemää mainoslausetta ”Jos se on kultaa, me maksamme siitä”
g. lopetettava posti-logon käyttäminen markkinoinnissaan
3. määrää, että markkinaoikeuden päätös tulee Finnmania Oy:n kustannuksella julkaista Helsingin Sanomissa, Ilta-Lehdessä, Ilta-Sanomissa ja Metro-lehdessä.
Lisäksi KultaRahaksi Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa Finnmania Oy:n korvaamaan KultaRahaksi Oy:n arvonlisäverottomat asianosaiskulut 30.750 eurolla ja arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 25.549 eurolla, molemmat määrät korkoineen.
Perusteet
KultaRahaksi Oy on perustettu 11.5.2009 ja merkitty rekisteriin 28.5.2009. Yhtiö on itse omalla kustannuksellaan kehittänyt Suomessa uuden sovelluksen kultaesineiden ostamiseksi, mistä sille on aiheutunut runsaasti kustannuksia. Ajalla 13.7.–7.12.2009 KultaRahaksi Oy on käyttänyt sovelluksen luomiseen, sopimusehtojen laadintaan ja palvelun mainostamiseen yli 310.000 euroa.
Sovelluksen liiketoimintamalli perustuu pitkälle vietyyn logistiikkaan, jonka avulla kultaesineiden lähettäminen KultaRahaksi Oy:lle, esineiden luotettava arviointi ja kauppahinnan maksaminen on tehty helpoksi, luotettavaksi ja nopeaksi. Liiketoimintamalli toimii siten, että asiakas tilaa puhelimen välityksellä tai internetin kautta KultaPaketin, joka lähtee asiakkaalle postissa välittömästi tilauksen jälkeen. KultaPaketti sisältää toimintaohjeiden lisäksi Turvapussin, KultaSopimuksen ja valmiiksi maksetun vakuutetun arvoesineiden palautuskuoren.
KultaRahaksi Oy on suunnitellut kaikki asiakirjat, Turvapussin ja ohjeet itse sekä laatinut internetsivun tunnuksineen, asetteluineen, ohjeineen ja rekisteriselosteineen. KultaRahaksi Oy:lle on 2.6.2009 rekisteröity verkkotunnus kultarahaksi.fi. Kysymyksessä olevaa liiketoimintamallia ei ole käytetty Suomessa tässä muodossa ennen KultaRahaksi Oy:tä.
KultaRahaksi Oy:n liiketoimintamalli ja sovellus eroavat olennaisesti Kultapussi-palvelusta, kultaporssi.fi-palvelusta, SMS Guld AB yhtiön ja muiden Finnmania Oy:n mainitsemien toimijoiden liiketoimintamalleista.
Finnmania Oy on rekisteröity 9.9.2009. Sen nykyinen toimiala ja aputoiminimi Korut Rahaksi Finland on rekisteröity 7.1.2010. Finnmania Oy:n tuolloiselle toimitusjohtajalle JH:lle on 10.11.2009 rekisteröity verkkotunnus korutrahaksi.fi.
KultaRahaksi Oy on tilannut omaa liiketoimintaansa koskevat painotuotteet ennen kuin Finnmania Oy on perustettu. Finnmania Oy:n hallituksen jäsen on 21.10.2009 tilannut KultaRahaksi Oy:n KultaPaketin, joka sisältää kaiken markkinointiaineiston, minkä jälkeen KultaRahaksi Oy:n aineisto on kopioitu ja sopimaton liiketoiminta alkanut.
Finnmania Oy on suoraan kopioinut olennaisilta osin KultaRahaksi Oy:n yritystoiminnassaan käyttämän aineiston muun muassa layoutiltaan, väritykseltään, kuvitukseltaan ja teksteiltään. Finnmania Oy on kopioinut KultaRahaksi Oy:n logon, KultaRahaksi Oy:n keksimän käsitteen turvapussi sekä KultaRahaksi Oy:n paketin sisällön kokonaisuudessaan. KultaRahaksi Oy:n KultaPaketin sijaan Finnmania Oy käyttää sanaa KoruPaketti. Finnmania Oy on avannut rekisteröimänsä ja jäljittelemänsä verkkotunnuksen alle internetsivut, joiden sisältö, asettelu ja väritys on kopioitu suoraan KultaRahaksi Oy:ltä.
KultaRahaksi Oy:lle on 15.6.2010 rekisteröity tavaramerkki KultaRahaksi.fi. Finnmania Oy loukkaa KultaRahaksi Oy:n tavaramerkkiä.
Finnmania Oy:n edellä kuvattu menettely on sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvän liiketavan vastaista ja/tai muutoin KultaRahaksi Oy:n kannalta sopimatonta. Finnmania Oy on rikkonut mainitun lain säännöksiä harkiten, tahallisesti ja hyötymistarkoituksessa. Finnmania Oy on menettelyllään johtanut asiakkaita harhaan ja häirinnyt markkinoita.
Finnmania Oy:n toiminta uhkaa vakavasti KultaRahaksi Oy:n innovatiivista, luotettavaa ja laillisesti järjestettyä liiketoimintaa. Finnmania Oy:n kyseenalaiset toimintatavat asiakkaiden suhteen heijastuvat KultaRahaksi Oy:öön. KultaRahaksi Oy:n hyvä maine luotettavana ja oikean hinnan maksavana toimijana on vaarassa Finnmania Oy:n epämääräisen toiminnan vuoksi.
Finnmania Oy:n sopimattoman ja KultaRahaksi Oy:n alkuperäisen liiketoiminnan sekoittamisen vaara on erittäin suuri. Posti, asiakkaat ja julkisuus sekoittavat Finnmania Oy:n ja KultaRahaksi Oy:n keskenään.
Nimenomaan Finnmania Oy:n liiketoiminnassaan käyttämällä logolla, verkkotunnuksella ja nimellä KorutRahaksi.fi aiheutetaan tahallisesti sekaantumista. Sekaantumisen merkitys korostuu, koska KultaRahaksi Oy:llä on yli 30.000 asiakasta ja Finnmania Oy:llä noin 3.000 asiakasta.
KultaRahaksi Oy:n liiketoiminta on erittäin riippuvaista markkinoinnin avulla tapahtuvasta tunnetuksi tekemisestä.
KultaRahaksi Oy on käyttänyt huomattavia rahamääriä mainontaan mediayhtiöissä (MTV3 ja The Voice TV). KultaRahaksi Oy on sopinut MTV3:n, The Voice TV:n ja Itella Oyj:n kanssa näiden logojen käyttämisestä omilla verkkosivuillaan. Finnmania Oy on kopioinut myös näiden logot ja tälläkin harhauttanut asiakkaita.
Finnmania Oy pyrkii aktiivisesti sekoittamaan KultaRahaksi Oy:n ja Finnmania Oy:n keskenään asiakkaiden parissa ja käyttämään hyväkseen KultaRahaksi Oy:n maksamaa mainontaa ja tekemiä sopimuksia sekä goodwilliä. KultaRahaksi Oy:lle aiheutuu haittaa Finnmania Oy:n laiminlyönneistä, ja Finnmania Oy hyötyy KultaRahaksi Oy:n huolellisesta toiminnasta.
Finnmania Oy:n tarkoituksena on lainvastaisin keinoin ja ilman omia kustannuksia kaapata KultaRahaksi Oy:n liiketoiminta itselleen. Finnmania Oy:n tahallinen lainvastainen menettely aiheuttaa KultaRahaksi Oy:lle tuntuvaa haittaa ja huomattavia taloudellisia menetyksiä jokaisena toimintapäivänä.
Oikaisutoimet ovat välttämättömiä, jotta yritykset markkinaoikeuden päätöksen jälkeen erottuvat toisistaan. Päätöksen täytäntöönpano onnistuu parhaiten, jos sen keskeistä sisältöä vastaavat oikaisutoimet on yksilöity päätöksessä. Finnmania Oy:n aiemmasta menettelystä on pääteltävissä, että se ei noudata määräyksiä, joiden noudattamista ei ole tehostettu tuntuvalla sakon uhalla.
Markkinaoikeuden päätöksen julkaiseminen on tarpeen, jotta asiakkaat tietävät, että KultaRahaksi Oy ja markkinointinimeä KorutRahaksi.fi käyttävä Finnmania Oy ovat eri toimijoita.
Uhkasakon vaadittu määrä vastaa KultaRahaksi Oy:lle yhdessä kuukaudessa aiheutuvan vahingon arvioitua määrää.
Finnmania Oy:n on korvattava oikeudenkäyntikulujen lisäksi KultaRahaksi Oy:n asianosaiskulut. Oikeudenkäynnistä on aiheutunut KultaRahaksi Oy:lle itselleen tavanomaista enemmän työtä muun muassa aineiston selvittämisessä ja näytön hankkimisessa.
Siinä tapauksessa, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen, Finnmania Oy:n tulee kuitenkin vastata omista asianosais- ja oikeudenkäyntikuluistaan, koska se on kiistänyt tosiseikat ja tietoisella omalla toiminnallaan aiheuttanut kulunsa.
VASTAUS
Vaatimukset
Finnmania Oy on vaatinut, että markkinaoikeus jättää hakemuksessa vaadittujen oikaisutoimien osalta tutkimatta g-kohdassa esitetyn vaatimuksen, joka tapauksessa hylkää hakemuksen kaikilta osin ja velvoittaa KultaRahaksi Oy:n korvaamaan Finnmania Oy:n arvonlisäverottomat asianosaiskulut 11.000 eurolla ja arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 20.100 eurolla, molemmat määrät korkoineen.
Perusteet
Finnmania Oy on kiistänyt KultaRahaksi Oy:n vaatimukset perusteettomina.
Finnmania Oy ei ole toiminut hyvän liiketavan vastaisesti KultaRahaksi Oy:tä kohtaan tai muutoin käyttänyt sen kannalta sopimatonta menettelyä.
Finnmania Oy ei ole kopioinut KultaRahaksi Oy:n liiketoimintamallia, aineistoa, internetsivustoa tai logoa. Finnmania Oy:n verkkotunnus korutrahaksi.fi on viestintävirastossa vahvistettu ja hyväksytty eikä loukkaa KultaRahaksi Oy:n oikeutta. Finnmania Oy ei ole jäljitellyt KultaRahaksi Oy:n liiketoimintaa millään tavalla. Finnmania Oy on itse mainostanut palveluaan lehdissä, radiossa ja televisiossa.
KultaRahaksi Oy:llä ei ole asiassa oikeussuojan tarvetta, koska ei ole suojaa vaativaa oikeushyvää. Mitään KultaRahaksi Oy:n liiketoiminnalle arvokasta uutuutta, innovaatiota tai kehitettyä toimintaa ei ole olemassa.
Pelkästään esimerkiksi tuotteen tai tuotepakkauksen jäljittelyä ja jäljitelmien markkinointia ei voida pitää laissa tarkoitetulla tavalla hyvän liiketavan vastaisena tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimattomana menettelynä. Sopimatonta ja siten kiellettyä on sellainen orjallisten jäljitelmien markkinointi, joka on omiaan luomaan kuvan siitä, että jäljitelmä on peräisin samasta kaupallisesta alkuperästä kuin jäljitelty tuote tai tuotepakkaus. Tässä tapauksessa tuotteella voidaan katsoa tarkoitettavan liiketoimintamallia eli KultaRahaksi Oy:n tarjoamaa palvelua, jonka sisältönä on ostaa kultaa. Tuotepakkauksella voidaan puolestaan katsoa tarkoitettavan hakemuksessa lueteltuja muita liiketoimintamallin olennaisia elementtejä.
Jotta kaupallista alkuperää koskeva sekaantumisvaara voisi ylipäätään syntyä, tulee alkuperäisen tuotteen tai tuotepakkauksen olla omaperäinen ja markkinoilla siten tunnettu, että se yhdistetään tiettyyn kaupalliseen alkuperään.
KultaRahaksi Oy ei ole esittänyt mitään selvitystä siitä, että sen tarjoama palvelu olisi tunnettu tai vakiintunut asiakkaiden tai muiden keskuudessa.
KultaRahaksi Oy:n liiketoimintamalli ja sen olennaiset elementit eivät ole omaperäisiä tai KultaRahaksi Oy:n kautta tunnetuksi tulleita. KultaRahaksi Oy on ottanut niihin mallia muualta. Tämä seikka osoittaa jo yksinään, ettei Finnmania Oy ole syyllistynyt sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n vastaiseen toimintaan.
KultaRahaksi Oy ei ole itse omalla kustannuksellaan kehittänyt käyttämäänsä liiketoimintamallia tai sen olennaisia elementtejä. Molemmat on kopioitu lähtökohdiltaan muilta yrityksiltä. Liiketoimintamallin ja siihen liittyvien käsitteiden kääntäminen suomen kielelle ei ole liiketoimintamallin kehittämistä. KultaRahaksi Oy on hyödyntänyt sekä suomalaisia että ulkomaisia yrityksiä tässä toiminnassaan. KultaRahaksi Oy:n mainitsema kustannusten määrä sisältää myös erilaisia mainoskuluja.
Kyseessä oleva liiketoimintamalli on ollut käytössä sekä Suomessa että ulkomailla jo ennen KultaRahaksi Oy:n markkinoille tuloa. Liiketoimintamallin idea on tullut Yhdysvalloista ja Isosta-Britanniasta, missä kultaa ostavia internetissä toimivia yrityksiä on ollut jo yli kymmenen vuoden ajan. KultaRahaksi Oy:n paketin mukana seuraava vakuutetun lähetyksen kirjekuori on puolestaan Itella Oyj:n tuote, jota KultaRahaksi Oy ei ole kehittänyt.
KultaRahaksi Oy:n liiketoimintamalli ei ole Suomessa uusi tai olennaisilta osiltaan erilainen kuin KultaRahaksi Oy:tä aikaisemmin perustetuilla palveluilla. Vuonna 2003 perustetun Kultapussi-nimisen palvelun liiketoiminta ja siinä käytetyt käsitteet ovat samanlaisia kuin KultaRahaksi Oy:llä. Myös JSH Invest Oy:n omistaman kultaporssi.fi-palvelun, joka on ollut toiminnassa noin kuusi kuukautta ennen KultaRahaksi Oy:n toiminnan aloittamista, liiketoiminta on perusidealtaan samanlaista kuin KultaRahaksi Oy:llä.
Myös Ruotsissa on KultaRahaksi Oy:n kanssa samanlaisella liiketoimintamallilla toimivia yrityksiä. Täysin samanlainen liiketoimintamalli kuin KultaRahaksi Oy:llä on ollut käytössä Ruotsissa jo vuonna 2008 SMS Guld AB -nimisellä yhtiöllä, jonka käyttämästä GuldPaket-sanasta KultaRahaksi Oy:n käyttämä KultaPaketti on suora käännös. Myös näiden yhtiöiden internetsivut ovat kokonaisuudessaan hyvin samankaltaisia muun muassa väreiltään, layouteiltaan ja asetteluiltaan. Lisäksi Guldbrev-nimisen yrityksen käyttämä käsite ”säkerhetspåse” vastaa KultaRahaksi Oy:n turvapussi-sanaa.
Finnmania Oy:n toiminta ja markkinointi eivät myöskään aiheuta sekaantumisvaaraa palvelun kaupallisesta alkuperästä. KultaRahaksi Oy:n arvio Finnmania Oy:n asiakasmäärästä on virheellinen.
Kaupallista alkuperää koskevaa sekaantumisvaaraa ei ole voinut syntyä, sillä KultaRahaksi Oy:n palvelu ei ole markkinoilla sillä tavoin omaperäinen ja tunnettu, että se yhdistettäisiin ainoastaan tiettyyn elinkeinonharjoittajaan.
KultaRahaksi Oy:n käyttämä KultaRahaksi-sana ei ole laajasti tunnettu suomalaisen kohdeyleisön keskuudessa, sillä yritys on ollut toiminnassa vasta vähän aikaa. Markkinoilla on myös useita samankaltaisia toimijoita. Sekaannusta Finnmania Oy:n käyttämän nimen johdosta palvelun todellisesta tarjoajasta ei synny, ei ainakaan niin, että se kohdistuisi vain KultaRahaksi Oy:öön ja olisi vain Finnmania Oy:n toiminnan aiheuttamaa. Näin ollen Finnmania Oy ei ole voinut myöskään hyödyntää KultaRahaksi Oy:n väitettyä mainetta.
Sekaantumisvaara on pyritty poistamaan käyttämällä esimerkiksi selvästi erotettavaa logoa ja nimeä.
Sekä KultaRahaksi Oy:n että Finnmania Oy:n palvelun yhteydessä on korostettu omia tuotenimiä ja niihin liittyviä käsitteitä. Ne on siten selkeästi erotettu toisistaan. Vaaraa sekoittumiseen palvelujen nimien yhteydessä ei ole, sillä sanat koru ja kulta ovat selvästi erotettavia. Ilmaisut eivät siten ole millään tavalla harhaanjohtavia tai totuudenvastaisia, etenkin kun otetaan huomioon, että koru-sanaa käytetään, koska Finnmania Oy ostaa myös muuta metallia kuin kultaa (hopeaa, palladiumia ja timantteja).
Samankaltaisuutta KultaRahaksi Oy:n ja Finnmania Oy:n käyttämän aineiston värityksessä esiintyy, koska väritys on luonnollista valita vastaamaan kultaa. Tekstit ovat samankaltaisia, koska yritykset toimivat samalla toimintalogiikalla. Layout on puolestaan samanlainen monella edellä mainitulla yrityksellä. Myös internetsivustoissa olevat lähdekoodit ovat Finnmania Oy:n omat, mikä osoittaa, ettei niitä ole kopioitu. Lähdekoodi suojaa sivustoja.
Edellä mainittu koskee myös internetsivustoa ja sen väitettyä samankaltaisuutta. Sivustolla käytetyt kuvat on ostettu kuvatoimistolta. Kullasta olevia kuvia ei ole myynnissä kovinkaan useita, mikä aiheuttaa väistämättä samankaltaisuutta.
Logot eivät ole sekoitettavissa keskenään, vaan ne erottuvat niin malliltaan kuin väritykseltäänkin. KultaRahaksi Oy:llä on logossaan kaksi nuolta, vihreä ja keltainen. Finnmania Oy:llä on puolestaan logossaan kellertäviä palloja. Korut-sana logossa on korotettu, jotta sekoittamista kulta-sanan kanssa ei tapahtuisi.
KultaRahaksi Oy:n omistamalla Kulta24.fi-sivustolla kerrotaan Finnmania Oy:n uutisoineen ”hävinneistä korupaketeistaan ja takkuilevasta yhteistyöstä Itellan kanssa”. Kyse on kuitenkin ollut Itella Oyj:n tekemästä virheestä. KultaRahaksi Oy on siten tarkoituksellisesti pyrkinyt antamaan väärän kuvan Finnmania Oy:n toiminnasta.
Kirjallisena todisteena oleva sähköpostiviesti asiakkaalta on yksittäistapaus, joka ei todista sekaantumisvaaran olemassaoloa.
Finnmania Oy hoitaa kaikkea yritystoimintaansa hyvin ja lain sallimalla tavalla. Finnmania Oy on saanut Avainlippu-merkin, mikä osoittaa sen toiminnan laatua.
Vaadittuja oikaisutoimia ei tule määrätä.
Verkkotunnus korutrahaksi.fi on rekisteröity JH:lle, joka ei ole osapuolena tässä oikeudenkäynnissä. Markkinaoikeus ei näin ollen voi määrätä verkkotunnuksen osalta vaadittuja oikaisutoimia.
Korutrahaksi.fi-sivuston värimaailmaa ei voida määrätä muutettavaksi, koska värejä ei voida rekisteröidä tai suojata. Aineistoa ei voida määrätä poistettavaksi, koska sitä ei ole kopioitu. KultaRahaksi Oy:n mainitsemat markkinoinnissa käytetyt kaksi lausetta muistuttavat toisiaan, ovat yleisluonteisia, eivät vaadi suojaa eivätkä ole sekoitettavissa toisiinsa.
Postin (Itella Oyj:n) logon käyttö ei voi olla tämän prosessin kohteena. ”Posti-logoa” ei ole olemassa. Korutrahaksi.fi-sivustolla olevan merkin tarkoituksena on osoittaa, että liiketoiminta tapahtuu postin välityksellä.
Markkinaoikeuden päätöksen määrääminen julkaistavaksi sanomalehdissä on tarpeetonta.
Vaadittu uhkasakko on määrältään kohtuuton Finnmania Oy:n liikevaihtoon noin 100.000 euroa nähden. Mikäli uhkasakko määrättäisiin, sen riittävänä määränä on pidettävä 20.000 euroa.
KultaRahaksi Oy:n on korvattava oikeudenkäyntikulujen lisäksi Finnmania Oy:n asianosaiskulut. Oikeudenkäynnistä on aiheutunut Finnmania Oy:lle itselleen tavanomaista enemmän työtä muun muassa aineiston selvittämisessä ja näytön hankkimisessa.
Siinä tapauksessa, että Finnmania Oy häviää asian, on oikeudenkäyntikulujen korvaamisen osalta otettava joka tapauksessa huomioon, että KultaRahaksi Oy:n väliaikaista kieltoa koskeva vaatimus on hylätty. Finnmania Oy:n oikeudenkäyntikuluista noin neljäsosa kohdistuu väliaikaista kieltoa koskevaan vaatimukseen vastaamiseen.
TODISTELU
KultaRahaksi Oy:n kirjalliset todisteet
1. Ote kotisivuista
a. KultaRahaksi Oy
etusivun layout, tulosteet 3.5.2010 ja 22.9.2010
KultaPaketti, tuloste 3.5.2010
ostetaan kultaa, tuloste 3.5.2010
usein kysyttyjä kysymyksiä, tuloste 3.5.2010
b. Finnmania Oy
etusivun layout, tulosteet 3.5.2010 ja 24.8.2010
KoruPaketti, tuloste 3.5.2010
ostetaan kultaa, tuloste 3.5.2010
usein kysyttyjä kysymyksiä, tuloste 3.5.2010
2. Sopimusehdot
a. KultaRahaksi Oy
ote kotisivuista, tuloste 3.5.2010
sopimusehdot
b. Finnmania Oy
ote kotisivuista, tuloste 3.5.2010
sopimusehdot
3. Sopimusasiakirja
a. KultaRahaksi Oy
KultaPaketti / KultaSopimus
b. Finnmania Oy
KoruPaketti / KoruSopimus
4. Ohjeet
a. KultaRahaksi Oy
KultaPaketissa olevat ohjeet
b. Finnmania Oy
KoruPaketissa olevat ohjeet
5. Paketissa oleva palautuskuori
a. KultaRahaksi Oy
valokopio KultaPaketin palautuskuoresta
b. Finnmania Oy
valokopio KoruPaketin palautuskuoresta
6. Sähköpostiviestejä KultaRahaksi Oy:n asiamiehen ja Finnmania Oy:n Jarmo Hovin välillä 11.–12.2.2010
7. Sähköpostiviestit KultaRahaksi Oy:lle 21.–22.4.2010 (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 7)
8. Tulosteet smsguld.se-sivustolta
9. Tulosteet KultaRahaksi.fi-sivuston asiakkaan omilta sivuilta (intra)
10. Tulosteet smsguld.se-sivuston asiakkaan omilta sivuilta (intra)
11. Tulosteita ja tekstivertailuja KultaRahaksi.fi- ja KorutRahaksi.fi-sivustoilta
12. Tulosteet Kultapussi.com-sivustolta
13. Tuloste Timcen-sivustolta 14.9.2010
14. Tulosteet Kultaporssi.fi-sivustolta
15. Tulosteita myöhemmin aloittaneilta KorutPostiin.fi- ja KäteistäKoruista.fi-sivustoilta (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 8)
16. SMS Guld AB:n lähetysaineisto (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 9)
17. Alan eri toimijoiden logojen vertailu
18. Todistus KultaRahaksi.fi-tavaramerkin rekisteröimisestä
19. Asiakkaalle lähetettävä paketti sisältöineen
a. KultaRahaksi Oy
KultaPaketti
b. Finnmania Oy
KoruPaketti
20. Lehtiartikkeli, Savon Sanomat 28.9.2010 (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 11)
21. Suomen Asiakastieto Oy:n tiedot yrityksistä
a. KultaRahaksi Oy
b. Finnmania Oy
22. Tulosteet cashforgoldusa.com- ja cash4gold.com-internet-sivustoilta (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 12)
23. Tulosteet gotgoldgetcash.co.uk-, sellyourgold.com- ja kingcashgold.cainternetsivustoilta (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 13)
24. Tuloste guldbrev.se-internetsivustolta (myös Finnmania Oy:n kirjallinen todiste 14)
Finnmania Oy:n kirjalliset todisteet
1. Tuloste Kultapussi-nimisen palvelun internetsivustosta
2. Tuloste Kultaporssi.fi-sivustolta
3. SMS Guld lanseras i Sverige -uutinen 10.12.2008
4. 21-årig köper guldkrot -uutinen 11.12.2008
5. Tulosteet SMS Guld AB:n internetsivuista
6. MTV3.fi-uutinen 14.1.2010
7. Sähköpostiviestit KultaRahaksi Oy:lle 21.–22.4.2010 (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 7)
8. Tulosteita myöhemmin aloittaneilta KorutPostiin.fi- ja KäteistäKoruista.fi-sivustoilta (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 15)
9. SMS Guld AB:n lähetysaineisto (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 16)
10. Maksutaparaportti
11. Lehtiartikkeli, Savon Sanomat 28.9.2010 (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 20)
12. Tulosteet cashforgoldusa.com- ja cash4gold.com-internet-sivustoilta (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 22)
13. Tulosteet gotgoldgetcash.co.uk-, sellyourgold.com- ja kingcashgold.cainternetsivustoilta (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 23)
14. Tuloste guldbrev.se-internetsivustolta (myös KultaRahaksi Oy:n kirjallinen todiste 24)
KultaRahaksi Oy:n henkilötodistelu
1. todistelutarkoituksessa AH
2. todistelutarkoituksessa VS
3. EL
4. KK
5. RH
Finnmania Oy:n henkilötodistelu
1. todistelutarkoituksessa SS
2. todistelutarkoituksessa JH
3. NMM
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Perustelut
Asianosaisten liiketoiminta ja tunnusmerkit
KultaRahaksi Oy ja Finnmania Oy markkinoivat kumpikin internetissä kultaesineiden ostamisen käsittävää palvelua. Yhtiöiden tarjoaman palvelun sisältönä on muun muassa, että kultaesineitä myyvä asiakas tilaa yhtiöltä puhelimitse tai internetin kautta paketin, jonka yhtiö lähettää asiakkaalle postissa. Paketti sisältää kultaesineiden lähettämistä varten toimintaohjeet, niin kutsutun turvapussin, sopimuksen ja valmiiksi maksetun 500 euroon asti vakuutetun arvoesineiden palautuskuoren. Asiakas toimittaa kultaesineet ja allekirjoitetun sopimuskappaleen yhtiölle. Yhtiö arvioi kultaesineet ja maksaa ne asiakkaalle 24 tunnin kuluessa niiden vastaanottamisesta.
KultaRahaksi Oy on rekisteröity 28.5.2009 ja sille on 2.6.2009 rekisteröity verkkotunnus kultarahaksi.fi, jonka alla sillä on puheena olevaa kullan ostamista koskevan palvelunsa internetsivut. KultaRahaksi Oy käyttää puheena olevassa liiketoiminnassaan nimeä ja logoa KultaRahaksi.fi ja asiakkaalle lähetettävästä paketistaan nimitystä KultaPaketti. Yhtiölle on sen kirjallisen todisteen 18 mukaan rekisteröity 15.6.2010 kuviotavaramerkki KultaRahaksi.fi nro 249151 muun muassa jalometalleja koskevaan luokkaan 14. Väriselvityksen mukaan merkin värit ovat tummankeltainen, vaaleankeltainen, tummanvihreä, vihreä ja musta. Merkin hakemispäivä on ollut 20.1.2010.
Finnmania Oy on rekisteröity 9.9.2009 ja sen aputoiminimi Korut Rahaksi Finland 7.1.2010. Finnmania Oy käyttää sopimuksen perusteella tuolloiselle toimitusjohtajallensa JH:lle 10.11.2009 rekisteröityä verkkotunnusta korutrahaksi.fi, jonka alla sillä on puheena olevaa kullan ostamista koskevan palvelunsa internetsivut. Finnmania Oy käyttää puheena olevassa liiketoiminnassaan nimeä ja logoa KorutRahaksi.fi ja asiakkaalle lähetettävästä paketistaan nimitystä KoruPaketti.
Asian arvioinnin oikeudelliset lähtökohdat
KultaRahaksi Oy:n hakemuksen lähtökohtana on näkemys siitä, että KultaRahaksi.fi-palvelu on markkinoille tullessaan ollut ainakin osaksi innovatiivinen sekä erottuu olennaisesti muista Suomessa toimivista kullanostopalveluista ja että Finnmania Oy on käyttänyt hyväkseen KultaRahaksi.fi-palveluun liittyvää goodwill-arvoa sekä jäljitellyt mainittuun palveluun liittyviä hakemuksessa yksilöityjä elementtejä niitä jopa suoraan kopioimalla.
Toisen elinkeinonharjoittajan liiketoiminnan jäljittely on sinällään sallittua. Elinkeinonharjoittaja voi suojata liiketoimintansa osia muun muassa teollisoikeuksin. Suojaa antavat myös tekijänoikeudet ja sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain säännökset. Mainitun lain 1 §:n 1 momentin yleislausekkeen mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä. Tämän säännöksen esitöissä (HE 114/1978 vp s. 11) todetulla tavalla hyvän liiketavan sisällön tulkinnassa voidaan saada johtoa muun ohella mainonnan kansainvälisistä perussäännöistä.
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen toisen maineen ja tunnettuuden hyväksikäyttöä koskevan 15 artiklan perusteella markkinoinnissa ei tule oikeudetta käyttää toisen yrityksen tai muun yhteisön nimeä, lyhennettä, logoa, tavaramerkkiä tai muuta tunnusmerkkiä. Markkinoinnissa ei tule käyttää sopimattomasti hyväksi toisen henkilön tai yhteisön nimeen, tekijänoikeuteen, tavaramerkkiin tai muun teollisoikeuden suojaamaan omaisuuteen liittyvää taikka toisen markkinointikampanjallaan hankkimaa mainetta ja tunnettuutta (goodwill).
Edellä mainittujen markkinoinnin perussääntöjen jäljittelyä koskevan 16 artiklan perusteella markkinoinnissa ei tule jäljitellä esimerkiksi toisen mainoksen yleissommittelua (layout), tekstiä, iskulausetta, kuvitusta, musiikkia tai äänitehostetta tavalla, joka on omiaan johtamaan kuluttajaa harhaan tai aiheuttamaan sekaannusta.
Tuotteiden ja tuotepakkausten osalta oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu olevan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla sopimatonta ja siten mainitun lainkohdan nojalla kiellettyä markkinoida toisen elinkeinonharjoittajan omaperäiseen ja tunnettuun tuotteeseen tai tuotepakkaukseen sekoitettavissa olevaa tuotetta tai tuotepakkausta eli niin sanottua orjallista jäljitelmää, jollei markkinoinnissa selvästi ilmoiteta tuotteen kaupallista alkuperää taikka jollei tuotepakkausta muutoin selvästi eroteta toisesta tuotepakkauksesta. Myös tästä oikeuskäytännöstä on saatavissa johtoa nyt käsiteltävänä olevan asian arvioinnissa.
Asiassa esitetystä näytöstä
KultaRahaksi Oy:n toimitusjohtaja AH on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että idea nyt puheena olevaan liiketoimintaan oli tullut hänen ollessaan matkalla Yhdysvalloissa ja että hän oli keskustellut ideasta VS:n kanssa. AH:n mukaan alalla oli tuolloin ollut lukuisa joukko kultaa ostavia toimijoita, joiden toimintaa hän oli kartoittanut. AH oli ollut tietoinen myös ruotsalaisen SMS Guld AB:n palvelusta. KultaRahaksi Oy:n hallituksen varajäsen VS on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että hän ja AH olivat tutustuneet alan ulkomaisiin toimijoihin muun muassa tapaamalla näitä ja tutkimalla näiden internetsivuja, jotta oppisivat alasta. Suomessa asiakkaan oli AH:n kertoman mukaan tuolloin ollut mahdollista myydä kultaa joko viemällä se itse kultaa ostavalle toimijalle tai lähettämällä se itse pussissa postin kautta, minkä jälkeen toimija arvioi kullan ja maksoi sen asiakkaan tilille. Näitä toimijoita Suomessa oli tuolloin ollut kultaporssi.fi-palvelu ja joku toinen. AH ei ollut pitänyt mainittua toimintatapaa asiakkaan luottamuksen kannalta riittävänä eikä olisi itse lähettänyt korujaan postissa.
AH:n mukaan KultaRahaksi Oy:n tavoitteena oli ollut luoda alan muista toimijoista erottuva brändi. Ajatuksena oli ollut, että kullan myymisen tulisi olla asiakkaan kannalta helppoa ja luotettavaa. AH on kertonut, että KultaRahaksi Oy:n kysymyksessä olevassa palvelussa käyttämä tietojärjestelmä oli omalla rahoituksella kehitetty alusta asti. Läpinäkyvyys kullan ostamisessa ja se, miten palvelusta saataisiin muiden palveluja parempi, olivat olleet tärkeitä näkökohtia tietojärjestelmää kehitettäessä.
VS on kertonut, että KultaRahaksi Oy:n liiketoimintaa suunniteltaessa haasteena oli ollut rakentaa palvelu, johon asiakkaat voivat luottaa. Kun yhtiössä oli päätetty, mitä elementtejä tietojärjestelmään haluttiin, VS oli tehnyt tietojärjestelmäluonnoksen. Hänen laatimansa niin kutsuttu speksi oli ollut yksityiskohtainen ja tarkka.
AH:n ja VS:n kertoman mukaan KultaRahaksi Oy:n internetsivut ja kirjallinen materiaali oli yhtiön antaman ohjeistuksen mukaisesti tehty mainostoimistossa ja sopimusehdot asianajotoimistossa. KultaRahaksi Oy:n ja Itella Oyj:n välillä käytyjen neuvottelujen tuloksena oli AH:n mukaan mahdollistettu ennalta maksetun vakuutetun lähetyksen käyttäminen kullan lähettämisessä.
Todistajana kuultu Activeark Oy:n projektipäällikkö RH on kertonut, että KultaRahaksi Oy:n verkkopalvelu, yritysilme paperistoineen ja logo oli suunniteltu Activeark Oy:ssä. Todistajan mukaan ”pyörää ei kuitenkaan keksitä uudelleen”, vaan suunnittelutyössä katsotaan ja otetaan vertailukohtia eli niin kutsuttuja benchmarkeja muilta yrityksiltä ja halutaan luoda paras toimintatapa eli niin kutsuttu best practice. Activeark Oy:ssä KultaRahaksi Oy:lle on RH:n kertoman mukaan luotu originaali yritysilme. RH on todennut, että KultaRahaksi Oy:n ja Finnmania Oy:n internetsivut ja painotuotteet ovat ulkoasultaan samantyyppiset, eivät kuitenkaan ”yksi yhteen”.
AH on kertonut, että KultaRahaksi Oy:n kullanostopalvelun olennainen elementti, jota muilla alan toimijoilla ei ole ollut silloin, kun KultaRahaksi Oy on kehittänyt omansa, on se, että asiakas näkee internetsivustolta valokuvan lähettämänsä kullan punnituksesta vaa’alla ja kullan pitoisuuserittelyn sekä pystyy internetsivustolla olevien kullan ostohintojen perusteella tarkistamaan hänelle maksettavan hinnan oikeellisuuden. AH:n mukaan niin kutsutulla track your pack -toiminnolla asiakas pystyy sen sijaan varmistautumaan vain siitä, että hänen lähettämänsä paketti on tullut perille.
VS:n mukaan KultaRahaksi Oy:ssä saapuneen kullan arviointi videoidaan kullan sisältäneen paketin tyhjennyksestä asti. KultaRahaksi Oy:n palvelu on VS:n mukaan ainutlaatuinen palvelu, jossa kaikki prosessit on dokumentoitu. VS:n mukaan millään muulla alan toimijalla ei ole vastaavaa toiminnan läpinäkyvyyttä palvelussaan.
Finnmania Oy:n toimitusjohtaja SS on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että hän oli aiemmin omistanut kultasepänliikkeen ja on ostanut romukultaa 2000-luvun alusta alkaen. SS oli Finnmania Oy:n kysymyksessä olevaa liiketoimintaa suunniteltaessa käynyt läpi erilaisia malleja kullan ostamiseksi ja löytänyt uudentyyppisen ratkaisun Yhdysvalloista ja Isosta-Britanniasta. SS oli tuossa yhteydessä tutustunut myös internetsivustoihin Ruotsissa ja KultaRahaksi Oy:n internetsivuihin, joista jälkimmäisiä hän oli käyttänyt Finnmania Oy:n sivujen mallina. SS:n mukaan sen paremmin KultaRahaksi Oy:ssä kuin Finnmania Oy:ssäkään ei ole kullanostopalvelun osalta keksitty mitään uutta. Kaikkien on lisäksi käytettävä Itella Oyj:n palveluita postin kuljettamisessa.
Finnmania Oy:n hallituksen varajäsen ja entinen toimitusjohtaja JH on todistelutarkoituksessa kuultuna kertonut, että hän oli miettinyt liiketoimintoja SS:n kanssa ja että malli oli löytynyt Yhdysvalloista. JH:n mukaan KultaRahaksi Oy:n, Finnmania Oy:n ja Ruotsissa toimivan SMS Guld AB:n toimintatapa on identtinen: asiakas tilaa paketin kotiinsa. Lisäksi Itella Oyj kuljettaa kaiken postin Suomessa. JH ei myöskään ole löytänyt KultaRahaksi Oy:n internetsivustosta eroavaisuuksia muihin toimijoihin verrattuna. Hänen mukaansa kaikki toimijat maailmalla toimivat samalla tavalla. Yhdysvalloissa kaikilla toimijoilla on niin kutsuttu tracking system.
SS on kertonut, että esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa on kullanostopalveluja, joissa kullan arviointitapahtuma videoidaan. JH on kertonut, että hän oli havainnut internetissä yhdysvaltalaisen toimijan, jonka palvelussa asiakkaalle näytetään paketin avaamisesta live-kuvaa webkameroilla. Hän ei kuitenkaan ole muistanut kyseisen toimijan nimeä eikä havaintonsa ajankohtaa. JH ei myöskään ole ollut varma, onko muilla toimijoilla ja KultaRahaksi Oy:llä täysin identtinen kuvaussysteemi.
Lisäksi AH on kertonut KultaRahaksi Oy:n käyttäneen ajalla 13.7.–7.12.2009 kysymyksessä olevan palvelukonseptinsa kehittämiseen ja markkinointiin noin 310.000 euroa, mistä määrästä noin 250.000 euroa markkinointiin ja noin 60.000 euroa ulkopuolisiin ostopalveluihin, muun muassa internetsivuihin ja tietojärjestelmään. Palvelukonseptin tunnetuksi tekemiseen oli 31.10.2010 mennessä käytetty mediatilan ostoina yli miljoona euroa. Mainonta oli hänen mukaansa ollut koko ajan suhteellisen tasaista. VS:n mukaan yhtiö oli toukokuuhun 2010 mennessä käyttänyt mediaostoihin noin 500.000–600.000 euroa.
SS:n mukaan Finnmania Oy on käyttänyt kysymyksessä olevan palvelunsa markkinointiin televisiossa, radiossa ja lehdissä useamman satatuhatta euroa ja yhtiön asiakasmäärä on samansuuntainen kuin KultaRahaksi Oy:llä.
KultaRahaksi.fi-palvelun goodwill-arvo
Asiassa on ensin arvioitava, onko KultaRahaksi.fi-palvelu markkinoille tullessaan ollut ainakin osaksi innovatiivinen ja erottuuko se olennaisesti muista Suomessa toimivista kullanostopalveluista.
KultaRahaksi Oy:n esittämistä kirjallisista todisteista 8 ja 16 sekä 1–5 ja 19 ilmenee, että Ruotsissa toimivan SMS Guld AB:n ja KultaRahaksi Oy:n asiakkaalle lähetettävät paketit vastaavat sisällöltään toisiaan siten, että kummassakin paketissa on toimintaohjeet asiakkaalle, asiakkaan täytettäväksi sopimus yleisine sopimusehtoineen, niin kutsuttu turvapussi ja ennalta maksettu vakuutetun lähetyksen palautuskuori. Näiden yhtiöiden kullanostopalvelussa asiakas voi siten lähettää kultaesineensä postitse ennalta maksetussa kuoressa yhtiölle. Näiden yhtiöiden internetsivuilla on myös ilmoitettu niiden kullasta maksamat hinnat. Asiassa on riidatonta, että SMS Guld AB on aloittanut toimintansa Ruotsissa ennen kuin KultaRahaksi Oy on aloittanut toimintansa Suomessa. Lisäksi AH on kertonut olleensa tietoinen SMS Guld AB:n palvelusta suunnitellessaan KultaRahaksi.fi-palvelun aloittamista.
Asiakkaalla on KultaRahaksi.fipalvelussa mahdollisuus nähdä internetsivustolla valokuva kultalähetyksensä punnituksesta vaa’alla ja kullan pitoisuuserittely, minkä tarkoituksena AH:n ja VS:n kertoman mukaan on palvelun läpinäkyvyys ja siten asiakkaan luottamuksen lisääminen. SS:n ja JH:n kertomusten perusteella on pidettävä hyvinkin todennäköisenä, että vastaavanlaisia asiakkaan luottamusta lisäämään tarkoitettuja kuvausjärjestelyjä on ollut käytössä Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa toimivissa kullanostopalveluissa jo ennen kuin KultaRahaksi Oy on aloittanut toimintansa.
Edellä mainituissa olosuhteissa KultaRahaksi.fi-palvelua ei voida pitää edes osaksikaan sillä tavoin innovatiivisena, että se saisi tätä kautta goodwill-arvoa.
AH:n kertomuksin, KultaRahaksi Oy:n kirjallisin todistein 12 ja 14 sekä Finnmania Oy:n kirjallisin todistein 1 ja 2 asiassa on selvitetty, että ainakin kultapussi.com- ja kultaporssi.fipalvelut ovat olleet toiminnassa jo sekä KultaRahaksi Oy:n että Finnmania Oy:n tullessa markkinoille. Näissä kummassakaan asiakkaalla ei kuitenkaan ainakaan tuolloin ole ollut mahdollisuutta lähettää kultaesineitään postitse palveluntarjoajalle tämän ennalta maksamassa vakuutetun lähetyksen kuoressa. Näiden toimijoiden palveluihin ei myöskään ole ainakaan tuolloin kuulunut edellä käsiteltyjä palvelun läpinäkyvyyttä lisääviä kuvausjärjestelyjä.
Edellä mainitut olosuhteet huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että KultaRahaksi.fi-palvelu on erottunut sen ja Finnmania Oy:n tullessa markkinoille joiltain osin muista internetissä toimivista kullanostopalveluista Suomessa. Tätä ei kuitenkaan voida asiaa kokonaisuutena arvioiden pitää sellaisena omaperäisyytenä, joka yksinään saisi aikaan goodwill-arvoa.
Asiassa on lisäksi arvioitava, onko KultaRahaksi.fi-palvelulla markkinoinnilla hankittua goodwill-arvoa.
Asiassa on AH:n ja VS:n kertomuksilla selvitetty, että KultaRahaksi Oy on mainostanut puheena olevaa palveluaan televisiossa, radiossa ja lehdissä. KultaRahaksi Oy:n on näin selvitetty käyttäneen palvelunsa markkinointiin 250.000 euroa ajalla 13.7.–7.12.2009 ja toukokuuhun 2010 mennessä 500.000–600.000 euroa.
Todistajana kuullun Finnmania Oy:n entisen työntekijän KK:n mukaan KultaRahaksi Oy on tunnettu markkinoilla. KK ei kuitenkaan ole tarkemmin perustellut näkemystään. KultaRahaksi Oy:n kirjallisena todisteena 20 olevassa Savon Sanomien artikkelissa 28.9.2010 esitetyn toimittajan käsityksen mukaan KultaRahaksi Oy on tullut tutuksi televisiomainoksen kautta: ”Jos se on kultaa, me maksamme siitä.”
KultaRahaksi Oy ei ole esittänyt tunnettuus- tai markkinatutkimusta taikka muutakaan vastaavaa selvitystä KultaRahaksi.fi-palvelun markkinaosuudesta taikka sen tunnettuudesta markkinoilla Suomessa.
KultaRahaksi.fi-palvelun tunnettuutta arvioitaessa on otettava huomioon myös se, että KultaRahaksi Oy on toiminut markkinoilla vasta varsin lyhyen ajan. Yhtiö ja sen käyttämä verkkotunnus on rekisteröity touko-kesäkuussa 2009. KultaRahaksi Oy on toiminut vain 6–8 kuukautta, kun Finnmania Oy:n käyttämä verkkotunnus korutrahaksi.fi on rekisteröity 10.11.2009 ja aputoiminimi Korut Rahaksi Finland 7.1.2010. KultaRahaksi Oy:n kesäkuussa 2010 rekisteröidyn tavaramerkin hakemispäivä on ollut puolestaan vasta 20.1.2010.
Asiassa on jo edellä todetuin tavoin selvitetty, että KultaRahaksi Oy:n toiminnan alkaessa Suomessa on jo ollut muita internetissä toimivia kultaa ostavia yrityksiä. Myöhemmin Finnmania Oy:n ohella kysymyksessä oleville markkinoille on tullut lisää yrityksiä, mikä ilmenee KultaRahaksi Oy:n kirjallisista todisteista 15 ja 20 sekä vastaavista Finnmania Oy:n kirjallisista todisteista 8 ja 11.
Edellä mainituissa olosuhteissa pelkästään KultaRahaksi Oy:n markkinointiinsa käyttämien rahamäärien perusteella ei voida tehdä sellaista johtopäätöstä, että sen KultaRahaksi.fi-palvelu olisi Suomen markkinoilla siten tunnettu, että sille olisi muodostunut markkinoinninkaan kautta goodwill-arvoa. Asiaa eivät anna aihetta arvioida toisin pelkästään Savon Sanomien artikkelissa 28.9.2010 esitetty toimittajan käsitys tai todistaja KK:n näkemys siitä, että KultaRahaksi Oy on markkinoilla tunnettu.
Markkinaoikeus katsoo edellä lausutun perusteella, että KultaRahaksi.fi-palvelulla ei ole ollut sellaista goodwill-arvoa, jota Finnmania Oy olisi voinut käyttää hyväkseen.
KultaRahaksi.fi-palvelun elementtien jäljittely
Asiassa on vielä arvioitava väitteitä KultaRahaksi.fi-palvelun elementtien jäljittelystä.
KultaRahaksi Oy:n kirjallisin todistein 1–5 ja 19 sekä sen yritysilmettä luomassa olleen RH:n kertomuksin asiassa on selvitetty, että KultaRahaksi Oy:n ja Finnmania Oy:n kullanostopalveluiden internetsivut ja kirjallinen materiaali eivät ole ulkoasultaan, eli layoutiltaan, asetteluiltaan ja väreiltään, identtiset. Myöskään Finnmania Oy:n liiketoiminnassaan käyttämä logo KorutRahaksi.fi ei ole tekstiltään, kuvioltaan tai väreiltäänkään identtinen KultaRahaksi Oy:n rekisteröidyn kuviotavaramerkin KultaRahaksi.fi nro 249151 kanssa.
KultaRahaksi Oy:llä ei ole yksinoikeutta käyttää tiettyjä värejä internetsivuillaan ja kirjallisessa materiaalissaan.
Finnmania Oy on käyttänyt omilla internetsivuillaan ja kirjallisessa materiaalissaan laillisesti rekisteröityyn aputoiminimeensä Korut Rahaksi Finland ja laillisesti hallussaan olevaan rekisteröityyn verkkotunnukseen korutrahaksi.fi perustuvaa nimeä ja logoa KorutRahaksi.fi. Laillisesti rekisteröityjen tunnusmerkkien haltijaa ei sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain perusteella yleensä voida kieltää käyttämästä tällaisia merkkejä tai niiden osaa, vaikka ne muistuttaisivatkin toisen yrityksen tunnusmerkkejä.
Yritykset tunnetaan lähinnä niiden nimien ja muiden tunnusmerkkien perusteella. Yritysten liiketoimintamateriaaleihin, kuten esimerkiksi markkinointiaineistoihin, merkityt tunnusmerkit toimivat materiaalien yleisilmeen mahdollisesta samankaltaisuudesta huolimatta tunnistimina, kun asiakkaat tekevät valintojaan. Asiakkaiden voidaan yleisesti ottaen katsoa olevan kykeneviä erottamaan KultaRahaksi Oy:n ja Finnmania Oy:n internetsivut ja kirjallinen materiaali toisistaan ainakin niissä ilmaistujen yritysten nimien ja yhteystietojen perusteella.
Asiassa ei ole ilmennyt, että KultaRahaksi Oy:n asianajotoimistossa laadituttamat ja liiketoiminnassaan käyttämät sopimusehdot taikka KultaRahaksi Oy:n internetsivuillaan tai kirjallisessa materiaalissaan käyttämät tekstit olisivat miltään osin sellaiset, että niiden käyttämiseen voisi saada yksinoikeuden.
Asiassa on jäänyt näyttämättä, että KultaRahaksi Oy:n käyttämä iskulause olisi markkinoilla tunnettu.
Asiassa esitetyn selvityksen perusteella Finnmania Oy on käyttänyt palvelunsa tuottamisessa postin palveluja. Asiassa ei ole ilmennyt, millaista haittaa Finnmania Oy:n markkinoinnissaan käyttämästä posti-logosta on voinut olla KultaRahaksi Oy:lle tai myöskään sen taikka Finnmania Oy:n asiakkaille.
Kun otetaan huomioon edellä mainitut seikat sekä jo aiemmin KultaRahaksi.fi-palvelun tunnettuudesta lausuttu, Finnmania Oy:n ei voida KultaRahaksi Oy:n ja Finnmania Oy:n liiketoimintamateriaalien samankaltaisuudesta huolimatta katsoa menetelleen hyvän liiketavan vastaisesti tai muutoinkaan sopimattomasti.
Johtopäätös
Edellä KultaRahaksi.fi-palvelun goodwill-arvosta ja sen elementtien jäljittelystä lausuttu huomioon ottaen Finnmania Oy:n ei ole osoitettu menetelleen elinkeinotoiminnassaan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla hyvän liiketavan vastaisesti tai muutoin KultaRahaksi Oy:n kannalta sopimattomasti. Hakemus on sen vuoksi hylättävä.
Oikeudenkäyntikulut
KultaRahaksi Oy on katsonut, että mikäli markkinaoikeus hylkää hakemuksen, Finnmania Oy:n tulee kuitenkin vastata omista asianosais- ja oikeudenkäyntikuluistaan, koska Finnmania Oy on kiistänyt tosiseikat ja tietoisella omalla toiminnallaan aiheuttanut kulunsa. KultaRahaksi Oy:llä ei ole ollut huomautettavaa Finnmania Oy:n arvonlisäverottomina korvattaviksi vaatimien asianosais- ja oikeudenkäyntikulujen määrästä.
KultaRahaksi Oy:n hakemus on hylätty kokonaisuudessaan. Asiassa ei ole ilmennyt syytä poiketa oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevasta pääsäännöstä, ja KultaRahaksi Oy on siten oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n nojalla velvoitettava korvaamaan Finnmania Oy:lle tämän asianosais- ja oikeudenkäyntikulut.
Päätöslauselma
Markkinaoikeus hylkää hakemuksen.
Markkinaoikeus velvoittaa KultaRahaksi Oy:n suorittamaan Finnmania Oy:lle asianosais- ja oikeudenkäyntikulujen korvauksena 31.100 euroa. Korvaukselle on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.
Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 21.2.2011.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit
Maarit Lindroos-Kokkonen, Nina Korjus ja Sami Myöhänen.
LAINVOIMAISUUS
Lainvoimainen