Finlex - Till startsidan
Marknadsdomstolen

8.10.2004

Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolens avgöranden i marknadsrättsliga ärenden, konkurrensärenden, energimarknadsärenden och i ärenden om offentliga upphandlingar.

MD:204/04

Ämnesord
Vilseledande uttryck, Realisation
År för fallet
2004
Meddelats
Diarienummer
227/03/M2

Dnr 227/03/M2
Givet 8.10.2004

Konsumentombudsmannen mot Jussiwihonen Oy. Det uttryck "ALE!" (övers. REA!) som svarandebolaget använde i sin reklam hade haft en dominerande ställning i reklamen. Uttrycket "ALE! Kyläkauppa Wihonen" (övers. REA! Byboden Wihonen) hade inte använts som bifirma utan som marknadsföringsuttryck.

Till följd av att man hade använt uttrycken "ALE!" och "Jussilla on aina ale" (övers. Jussi har alltid rea) samt procentrabatter och överstreckade priser som uppgetts vara nedsatta, hade konsumenterna kunnat få den uppfattningen av svarandebolagets marknadsföring att affären hade realisation. Då annonseringen av realisationen hade pågått i flera års tid hade de priser som bolaget hade angett blivit bolagets normala priser. Därför hade de produkter som man gjorde reklam för i själva verket inte sålts till nedsatta priser.

I sin marknadsföring hade bolaget gett vilseledande information och förfarit otillbörligt med hänsyn till konsumenterna, då bolaget i sin marknadsföring i över fem års tid regelbundet hade använt uttrycket "ALE!" och de övriga uttryck som angav realisation utan att det skulle ha varit fråga om realisations, där produkter säljs till ett pris som är lägre jämfört med affärens tidigare priser.

Svarandebolaget förbjöds att använda uttrycket "ALE!" eller därmed jämförbara uttryck oavbrutet en längre tid än två månader eller upprepat så att den sammanlagda kampanjtiden överstiger tre månader per kalenderår eller alltid, om produkterna inte säljs till priser som är lägre än tidigare priser.

KSL 2 kap. 1 ', 2 ' och 7 '

Omröstning

Till början av sidan