Finlex - Till startsidan
Marknadsdomstolen

11.12.2003

Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolens avgöranden från och med 1979

MD:239/03

Ämnesord
Stridande mot god affärssed, Superlativ, TestJämförelse
År för fallet
2003
Meddelats
Diarienummer
52/02/M2

Dnr 52/02/M2
Givet 11.12.2003

Veho Group Oy, Veho Oy Ab och Auto-Bon Oy mot Volvo Auto Oy Ab och Bilia Oy. Uttrycket "Världens tryggaste bil" som hade använts i svarandenas reklam kunde i sig anses utgöra sådant skryt för den egna produkten som ofta inte uppfattas som ett egentligt faktapåstående. I reklamen hade uttrycket ändå motiverats med flera individualiserade påståenden om säkerhet. Svarandena hade inte visat att den marknadsförda bilmodellen var säkrare än de andra bilmärken och bilmodeller som fanns på marknaden. Det var uppenbart att det inte ens var möjligt att ge tillräcklig bevisning om sanningsenligheten hos uttrycket. Genom att använde uttrycket hade sin marknadsföring hade svarandena förfarit i strid med god affärssed.

Svarandena hade i sin reklam använt uttrycket "De högsta betygen för säkerhet. Genom tiderna." såsom rubrik samt hänvisat till åtskilliga test. Även om den bilmodell som svarandena marknadsförde hade fått högsta poäng i vissa säkerhetstest, hade svarandena inte visat att man av testen kunde dra den slutsatsen att svarandens bilmodell genom tiderna hade fått de bästa betygen för säkerheten. Uttrycket hade inte grundat sig på de åberopade testen och det hade inte visats att testanstalterna skulle ha använt uttrycket om den bil som svarandena marknadsförde. I reklamen hade de test som nämndes inte specificerats, varför det inte var möjligt med stöd av reklamen att bekanta sig med testen eller att kontrollera om uttrycken höll streck. Genom att svarandena använde uttrycket utan att specificera vilket test uttrycket gällde hade de i sin marknadsföring förfarit i strid med god affärssed.

Uttrycket "Tvåstegssäkerhetskuddar" som hade använts i reklamen hade varit ägnat att ge en bild av att till standardutrustningen för den marknadsförda bilen hörde, förutom förarens krockkudde, även en krockkudde för passageraren i framsätet. Då denna emellertid fanns endast som tilläggsutrustning, hade det kunnat uppstå en sådan bild av reklamen att bilens standardutrustning innehöll mera än vad som faktiskt var fallet. Genom att svarandena använde uttrycket utan att samtidigt meddela att krockkudden för passageraren i framsätet utgjorde tilläggsutrustning för bilmodellen, hade de i sin marknadsföring förfarit i strid med god affärssed.

Uttrycket "ekoträ" som i svarandenas marknadsföringspublikation hade använts om materialet hos vissa av bilens prydnader, hade lätt kunnat ge den bilden att äkta trä hade använts som material vid tillverkningen av prydnaderna. Prydnadernas material var dock plast. Publikationen hade således varit ägnad att ge ett sådant intryck av prydnaderna att de var värdefullare än vad de i verkligheten var. Genom att svarandena i sin marknadsföringspublikation hade använt uttrycket "ekoträ" om prydnadsmaterialet hade de förfarit i strid med god affärssed.

Svarandena hade i sin reklam för en viss bil använt ett uttryck enligt vilket bilen var i sin klass den mest köpta i Europa. I reklamen hade det inte angetts hur bilens klass hade definierats eller på vilken statistik påståendet om att bilen var den mest köpta grundade sig. Någon angivelse fanns inte heller om vilka länder som avsågs i reklamen och till vilken tid informationen on antalet köpta bilar hänförde sig. Genom att svarandena i reklamen hade använt ett uttryck enligt vilket bilen var i sin klass den mest köpta i Europa, utan att samtidigt ange hur klassen hade definierats, vilka länder som avsågs och vilken tidsrymd som informationen gällde, hade de i sin marknadsföring förfarit i strid med god affärssed.

OtillbFörfL 1 ' och 6 '

Till början av sidan