Finlex - Till startsidan
Marknadsdomstolen

21.11.2003

Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolens avgöranden från och med 1979

MD:229/03

Ämnesord
Efter bildning av produkt
År för fallet
2003
Meddelats
Diarienummer
93/03/M1

Dnr 93/03/M1
Givet 21.11.2003

Moxom Oy mot Lohjan Ilotulitus Oy TÄHTIRAKETTI och Tuhatloiste Oy. Omslagen till fyrverkeripjäserna "Lion King" och "Iso-Leijona", som svarandena marknadsförde hade liknande layout som omslaget till sökandens fyrverkeripjäs "Leijonalaukaus",och även illustrationerna innehöll liknande element. Svarandenas produkter såg ändå annorlunda ut än sökandens produkt. Produkterna fanns inte till salu i samma affärer och vid försäljningen var produkterna förpackade i en förpackning med fyra produkter. I praktiken kunde sökandens produkt anses ha blivit känd på marknaden cirka ett år tidigare under några dagar innan svarandenas produkter kom ut på marknaden. Sökanden hade inte lagt fram någon utredning om att namnet på tillverkaren eller marknadsföraren skulle ha förekommit på det sätt i sökandens marknadsföring att målgruppen för marknadsföringen på grund av detta allmänt skulle ha kunnat koppla samman produkten med sökandebolaget. Sökandens produkt hade inte heller med stöd av namnet "Rakettikeiju" blivit känd som sökandens produkt förrän svarandenas produkter hade kommit ut på marknaden. I ärendet hade det inte visats att sökandens produkt innan svarandenas produkter hade kommit ut på marknaden, hade blivit så känd på marknaden att den bland köparna på grund av sitt utseende skulle ha kunnat kopplas samman uttryckligen med sökandebolaget. När svarandena hade marknadsfört sina produkter hade de i sin näringsverksamhet inte förfarit i strid med god affärssed och inte heller i övrigt otillbörligt med hänsyn till sökanden.

OtillbFörfL 1 ' och 6 '

Till början av sidan