Finlex - Till startsidan
Marknadsdomstolen

20.11.2003

Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolens avgöranden från och med 1979

MAO:228/03

Ämnesord
Lahden seurakuntayhtymä, Kirkonseutu-lehden kustantaminen, kynnysarvon ylittyminen, ensisijainen palvelu, hankintailmoituksen laiminlyöminen
År för fallet
2003
Meddelats
Diarienummer
185/03/JH

TARJOUSPYYNTÖ JA HANKINTAPÄÄTÖS

Lahden seurakuntayhtymä on pyytänyt kahdelta yritykseltä tarjouksia Kirkonseutu-lehden kustantamisesta vuosina 2004-2006 ja sen jälkeen kalenterivuosi kerrallaan. Hankintayksikkö on saanut kolme tarjousta.

Lahden seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto on tehnyt päätöksen 16.9.2003 § 190, jolla Kirkonseutu-lehden kustannussopimus solmitaan kolmeksi vuodeksi Esan Kirjapaino Oy:n kanssa.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo kolmen vuoden sopimuskaudelle on yhteensä noin 520.000 euroa.

Hankintayksikkö on sitoutunut siihen, että se ei tee edellä mainitussa päätöksessä tarkoitettua hankintasopimusta niin kauan kuin asia on vireillä markkinaoikeudessa.

HAKEMUS

Hakija on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa edellä mainitun hankintapäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Hakija on perustellut vaatimuksiaan muun ohella seuraavasti.

Hankintamenettelyssä ei ole noudatettu kirkkohallituksen julkisista hankinnoista antamia ohjeita, joiden mukaan muun ohella tarjouksia tulee pyytää vähintään kolmelta tarjoajalta ja tarjouspyynnössä on mainittava kaikki tarjousten valintaan vaikuttavat tekijät sekä niiden painoarvot. Tarjousvertailussa ei ole otettu huomioon lehden graafisen tuotannon, jakelun ja tukipalveluiden laadullisia tekijöitä eikä kirkollisen kustannustoiminnan ammattitaitoa ja asiakastukea.

VASTINE

Hankintayksikkö on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen. Hankintayksikkö on perustellut vaatimustaan muun ohella seuraavasti.

Kyseessä olevan sopimuksen laaja-alaisuuden, monipuolisuuden ja arvonlisäverokäytännön vuoksi mahdollisia tarjoajia on vähän. Molemmat tarjoajat ovat hankintayksikön saaman tiedon mukaan saaneet oikeuden laskuttaa palvelun ilman arvonlisäveroa, mikä on olennaisen tärkeää hankintahinnan kannalta. Hankintayksikkö on lähettänyt tarjouspyynnön kaikille tiedossaan oleville yrityksille, joilla on edellytykset toimituksen asianmukaiseen hoitamiseen. Hankintayksikkö on käyttänyt hankinnassa hyväksi olemassa olevat kilpailumahdollisuudet.

Hankintayksikkö on saanut hakijalta yhden tarjouksen ja voittaneelta tarjoajalta kaksi tarjousta. Hankintayksikkö on käynyt tarkentavia neuvotteluja molempien tarjoajien kanssa ja valinnut toisen voittaneen tarjoajan tarjouksista. Tarjoukset on vertailu tarjouspyynnössä mainittujen tekijöiden perusteella. Tarjousten laadulliset erot ovat olleet vähäisiä, joten ratkaisevaksi perusteeksi on muodostunut hinta.

LAUSUNTO

Esan Kirjapaino Oy on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen.

VASTASELITYS

Hakija on antanut vastaselityksen.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISUN PERUSTELUT

Asiassa saadun selvityksen mukaan kysymyksessä olevan hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo ylittää kynnysarvot ylittävistä tavara- ja palveluhankinnoista sekä rakennusurakoista annetussa asetuksessa (hankinta-asetus) palveluhankinnoille säädetyn kynnysarvon, joka on 249.681 euroa vuonna 2003. Kyseessä olevan hankinnan kohteena oleva seurakuntalehden graafinen tuotanto ja painatus kuuluvat tuoteluokituksen mukaan hankinta-asetuksen liitteen A ensisijaisten palveluiden pääluokkaan 15, palkkio- tai sopimusperusteiset julkaisu- ja painamispalvelut. Hankintaan sisältyvät postin jakelupalvelut taas kuuluvat tuoteluokituksen mukaan hankinta-asetuksen liitteen A ensisijaisten palveluiden pääluokkaan 2, maaliikenteen palvelut. Kun otetaan huomioon hankinta-asetuksen 1 §, on hankintaan sen lisäksi, mitä julkisista hankinnoista annetussa laissa (hankintalaki) on säädetty, sovellettava hankinta-asetuksen säännöksiä.

Hankinta-asetuksen 22 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön, joka aikoo hankkia liitteessä A lueteltuja palveluja avointa tai rajoitettua menettelyä tai neuvottelumenettelyä käyttäen, on ilmoitettava tarjouskilpailusta julkaisemalla hankinta-asetuksen 20 §:ssä tarkoitettu hankintailmoitus, jollei neuvottelumenettelystä muuta johdu. Hankinta-asetuksen 20 §:n 2 momentin mukaan edellä tarkoitettu hankintailmoitus tulee toimittaa julkaistavaksi suomen- tai ruotsinkielisenä kauppa- ja teollisuusministeriön määräämälle yksikölle.

Hankintayksikkö ei ole julkaissut hankinnasta edellä mainittua ilmoitusta. Hankintayksikkö on menetellyt hankintalain 9 §:ssä tarkoitetulla tavalla hankintasäännösten vastaisesti laiminlyödessään hankintailmoituksen julkaisemisen.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Markkinaoikeus kumoaa Lahden seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksen 16.9.2003 § 190 ja kieltää Lahden seurakuntayhtymää tekemästä hankintasopimusta sanotun päätöksen perusteella tai panemasta sanottua päätöstä muutoin täytäntöön nyt asetetun 50.000 euron sakon uhalla.

Mikäli Lahden seurakuntayhtymä jatkaa kyseessä olevassa tarjouspyynnössä tarkoitettua Kirkonseutu-lehden kustantamista koskevaa hankintaa julkisena hankintana siten, että hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo ylittää säädetyn kynnysarvon, Lahden seurakuntayhtymän tulee järjestää uusi tarjouskilpailu, josta julkaistaan kynnysarvot ylittävistä tavara- ja palveluhankinnoista sekä rakennusurakoista annetun asetuksen 20 ja 22 §:ssä tarkoitettu hankintailmoitus.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Julkisista hankinnoista annetun lain 12 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää. Pykälän 2 momentin nojalla uhkasakon asettamista koskevaan päätökseen ei saa erikseen hakea muutosta valittamalla.

Asian ovat ratkaisseet markkinaoikeuden lainoppineet jäsenet Olli Mäkinen, Pertti Virtanen ja Jussi Karttunen.

Till början av sidan