Finlex - Till startsidan
Försäkringsdomstolen

20.3.2012

Försäkringsdomstolen

Urval av försäkringsdomstolens avgöranden i alla ärendegrupper från och med år 1961.

VakO 20.3.2012/1597:2011

Ämnesord
Asumistuki, Vuositarkistus, Välitarkistus, Tarkistusajankohdan siirtäminen
År för fallet
2012
Meddelats
Diarienummer
1597:2011

Asumistukilain 15 §:n 4 momentin mukaista asumistuen tarkistusajankohdan lykkäystä ei sovelleta asumistuen vuositarkistukseen. Asumistuen vuositarkistuksessa otetaan huomioon kaikki tiedossa olevat tarkistukseen vaikuttavat muutokset.

Esitiedot

A oli saanut asumistukea Kansaneläkelaitoksen 4.6.2007 antaman päätöksen perusteella 1.7.2007 lukien. Kansaneläkelaitos oli tarkistanut 29.5.2008 antamallaan päätöksellä A:n asumistuen 1.7.2008 lukien. Päätöksen antamisen jälkeen oli ilmennyt, että A oli aloittanut työt 10.6.2008 ja että hänen tulonsa olivat muuttuneet. Koska A ei ollut antanut suostumustaan Kansaneläkelaitoksen 29.5.2008 antaman päätöksen oikaisuun, Kansaneläkelaitos oli hakenut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalta päätöksen poistamista. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta oli poistanut mainitun päätöksen.

Kansaneläkelaitos tarkisti 25.6.2009 antamallaan päätöksellä A:n asumistuen 1.7.2008 lukien.

A haki muutosta Kansaneläkelaitoksen 25.6.2009 antamaan päätökseen sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalta. A katsoi, että hän oli ollut pitkäaikaistyötön ja sen vuoksi oikeutettu kolmen kuukauden asumistukeen töiden alettua.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan ratkaisu

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta kumosi Kansaneläkelaitoksen päätöksen ja palautti asian Kansaneläkelaitokselle asumistuen välitarkistuksen tekemistä varten 1.10.2008 lukien ja muita päätöksestä aiheutuvia toimenpiteitä varten.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan perustelut

Asumistukilain 15 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan asumistuen määrä tarkistetaan aina, kun asumistuen alkamisesta tai edellisestä tarkistamisesta on kulunut vuosi. Vuositarkistusten välillä asumistuki tarkistetaan välitarkistuksena 15 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisesti silloin, jos ruokakunnan pysyvät kuukausitulot ovat nousseet vähintään 300 euroa tai alentuneet vähintään 160 euroa. Asumistukilain 15 §:n 3 momentin mukaan asumistuki tarkistetaan 1 momentin 1 kohdan nojalla sen kuukauden alusta, josta muuttuneita tai uusia tuloja ansaitaan koko kuukaudelta.

Mikäli asumistukilain 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu asumistuen määrän tarkistaminen johtuu siitä, että ruokakunnan jäsen työllistyy saatuaan välittömästi ennen työllistymistään yhdenjaksoisesti vähintään vuoden ajan työttömyysturvalain mukaista peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea, tulojen noususta johtuva tarkistus tehdään asumistukilain 15 §:n 4 momentin mukaan kolme kuukautta myöhemmästä ajankohdasta kuin se muutoin asumistukilain 15 §:n 3 momentin mukaan tehtäisiin (myöhemmin tekstissä pitkäaikaistyöttömän asumistuen tarkistuksen lykkäys).

Asumistukilain 15 §:ää koskevan hallituksen esityksen (HE 135/2005) mukaan pitkäaikaistyöttömän asumistuen tarkistuksen lykkäys kannustaisi pitkään työttömänä olleita asumistuen saajia heidän yrittäessään työllistyä ja auttaisi heitä työmarkkinoille sijoittumisessa, koska tuki jatkuisi työllistymisestä huolimatta ennallaan kolmen kuukauden ajan. Samalla muutos vähentäisi työllistyminen johdosta tehtävien tarkistusten yhteydessä syntyviä liikamaksuja ja tukien takaisinperintöjä. Edelleen edellä mainitun hallituksen esityksen mukaan pitkäaikaistyöttömän asumistuen tarkistuksen lykkäystä sovellettaisiin niihin asumistuen välitarkistuksiin, joissa Kansaneläkelaitoksen maksamaa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea vähintään vuoden saanut ruokakunnan jäsen työllistyy niin, että hänen tulojensa nousu johtaisi ruokakunnan asumistuen tarkistamiseen. Työllistymisen pituudelle ei asetettaisi aikarajaa. Siirrettyä tarkistusajankohtaa sovellettaisiin vain tilanteisiin, jossa edellä mainittua työttömyysetuutta on maksettu yhdenjaksoisesti vähintään vuoden ajan ennen henkilön työllistymistä. Siten pelkkä oikeus työttömyysetuuteen ei riittäisi tarkistusajankohdan siirtämiseen. Jos tarkistusajankohtaa siirretään, määräytyvät ruokakunnan tulot ja muut asumistuen määräytymisperusteet uuden tarkistusajankohdan mukaan. Ruokakunnan tuki tarkistettaisiin edelleen vuositarkistuksessa ja muista syistä johtuvissa välitarkistuksissa 15 §:n 3 momentissa määritellystä ajankohdasta.

Asumistukilakia koskevassa valiokunnan mietinnön kannanoton (YmVM 12/2005 vp) mukaan pitkäaikaistyöttömän asumistuen tarkistuksen lykkäys parantaa pitkäaikaistyöttömien asemaa ja kannustaa työpaikan vastaanottamiseen, kun asumistukea ei samalla heti menetä, vaan tulojen noustessa tuki tarkistetaan kolme kuukautta myöhemmin kuin se muuten tarkistettaisiin. Asumistuen välitön tarkistaminen työllistymisen jälkeen aiheuttaa usein tuen pienenemisen tai lakkaamisen, aiheuttaa toimeentulotuen tarvetta ja johtaa tukien takaisinperintään. Takaisinperintä vaikuttaa usein kielteisesti pitkäaikaistyöttömän työllistymismotivaatioon. Ehdotettu muutos on valiokunnan kannanoton mukaan oikeansuuntainen, joskin sen kohderyhmä on verrattain pieni, eikä muutos luonnollisesti vähennä kokonaistarkastelun tarvetta jatkossa työllistymisen esteiden poistamiseen. Valiokunta pitää lainmuutosta tärkeänä, sillä se kohdistuu kaikkein heikoimmassa asemassa olevaan väestönosaan. Tukijärjestelmän ymmärrettävyyden, selkeyden ja tehokkuuden kannalta on välttämätöntä, että muutos kohdistuu selkeästi rajattuun ryhmään ja että sen soveltaminen on mahdollisimman yksiselitteistä. Kannanoton mukaan kuitenkin lainmuutoksen tarkkaa seurantaa pidetään tarpeellisena, jotta varmistutaan tuen tarkoituksenmukaisesta kohdentumisesta käytännössä ja vältetään uudenlaisen väliinputoajaryhmän syntyminen. Tällainen uhka voi liittyä esimerkiksi yhden vuoden yhtäjaksoisen peruspäiväraha- tai työmarkkinatukijakson väliaikaiseen katkeamiseen.

Kansaneläkelaitos on tarkistanut A:n asumistuen 29.5.2008 annetulla päätöksellä 1.7.2008 lukien, koska asumistuen alkamisesta tai edellisestä tarkistamisesta on kulunut vuosi. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on Kansaneläkelaitoksen hakemuksesta poistanut 26.2.2009 antamallaan päätöksellä edellä mainitun vuositarkistuspäätöksen. Kansaneläkelaitos antoi päätöksen poistamisen johdosta uuden, nyt valituksenalaisena olevan päätöksen 25.6.2009, jolla A:n asumistuki on tarkistettu 1.7.2008 lukien. Päätöksen mukaan A:lla ei ole oikeutta asumistukeen, koska ruokakunnan pysyvät kuukausitulot ylittävät valtioneuvostonasetuksessa mainitun määrän 1 155,00 euroa. Hänen tulonaan on huomioitu palkkatulo 1 590,00 euroa kuukaudessa 1.7.2008 lukien.

A on työllistynyt 10.6.2008 alkaen oltuaan sitä ennen pitkäaikaistyöttömänä. A täyttää pitkäaikaistyöttömän työllistymisen vuoksi tehtävän asumistuen välitarkistuksen lykkäyksen edellytykset.

Kansaneläkelaitoksen 26.8.2009 antaman lausunnon mukaan pitkäaikaistyöttömänä A täyttää tarkistuksen lykkäyksen edellytykset ja asumistuki tulisi tarkistaa tulojen muutoksen vuoksi 1.7.2008 lukien. Tämä ajankohta on kuitenkin vuositarkistuksen ajankohta, joten työllistymisen johdosta tehtävää tarkistusta ei voida lykätä yhtään kuukautta.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta katsoo, että A:n 10.6.2008 tapahtunutta työllistymistä on seurannut asumistukilaissa tarkoitettu asumistuen välitarkistusperusteen muodostava tulojen muutos 1.7.2008 lukien. Samasta ajankohdasta ei ole muuta asumistuen välitarkistusperustetta. Vuositarkistuksen ajankohta on 1.7.2008. A täyttää pitkäaikaistyöttömänä asumistuen tarkistuksen lykkäyksen edellytykset. Vuositarkistuksen ja pitkäaikaistyöttömän työllistymisen vuoksi tehtävän välitarkistuksen osuessa samalle päivälle voidaan molemmat tarkistukset tehdä siten, että vuositarkistus tehdään normaalista ajankohdastaan ja tulojen noususta johtuva välitarkistus vasta kolme kuukautta myöhemmästä ajankohdasta. Näin ollen vuositarkistus tehdään 1.7.2008, mutta A:n asumistuen tarkistamista tulojen muutoksen perusteella tulee lykätä asumistukilain 15 §:n 4 momentin mukaisesti kolmella kuukaudella siten, että välitarkistus tapahtuu vasta 1.10.2008.

Asian näin ollen valituksenalainen päätös kumotaan ja asia palautetaan Kansaneläkelaitokselle asumistuen välitarkistuksen tekemistä varten 1.10.2008 lukien ja muita tästä päätöksestä johtuvia toimenpiteitä varten.

Muutoksenhaku vakuutusoikeudessa

Kansaneläkelaitos haki muutosta sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan päätökseen ja vaati päätöksen kumoamista sekä asian jättämistä Kansaneläkelaitoksen 25.6.2009 antaman päätöksen varaan.

Kansaneläkelaitos perusteli valitustaan siten, että pitkäaikaistyöttömän työllistymisestä johtuvan asumistuen tarkistamisen lykkäämisen kriteerit ja soveltaminen on säädetty tarkkarajaisiksi, jotta tarkistamisen lykkäysmenettely ei olisi johtanut asumistuen tarkastusmenettelyn loogisuuden kärsimiseen. Kansaneläkelaitoksen mukaan lain sanamuodonkin mukaan lykkäystä sovelletaan vain tulojen noususta johtuvaan tarkistamiseen. Asumistukilakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 135/2005) on vielä selvennetty asiaa toteamalla, että ruokakunnan tuki tarkistettaisiin edelleen vuositarkistuksessa ja muista syistä johtuvissa välitarkistuksissa 15 §:n 3 momentissa määritellystä ajankohdasta. Asumistuen tarkistaminen, joko vuositarkistuksena tai välitarkistuksena, tarkoittaa kaikkien asumistuen määräytymisperusteiden saattamista tarkistusajankohdan mukaisiksi eikä asumistukilaki tunne osittaista tarkistamista, jossa osa tukea saavan ruokakunnan olosuhteista jätettäisiin ottamatta huomioon. A:n työsuhde on alkanut 10.6.2008, jonka perusteella olisi tehty normaali välitarkistus 1.7.2008 lukien. Jos tukeen ei olisi tullut tehtäväksi muuta tarkistusta, tulojen noususta johtuvaa tarkistusta olisi lykätty kolmella kuukaudella 1.10.2008 lukien tehtäväksi. A:n tuki oli tarkistettu edellisen kerran 1.7.2007 lukien, joten tuki piti määräaikaistarkistaa 1.7.2008 lukien. Vuositarkistuksessa kaikki määräytymisperusteet otetaan huomioon tarkistusajankohdan mukaisina, joten sen 25.6.2009 antama päätös, jossa palkkatulo huomioitiin A:n tulona, oli ainoa mahdollinen.

Vakuutusoikeuden ratkaisu

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan päätös kumottiin ja asia jätettiin Kansaneläkelaitoksen 25.6.2009 antaman päätöksen varaan.

Vakuutusoikeuden perustelut

Asumistukilain 15 §:n 1 momentin perusteella asumistuen määrä tarkistetaan 1 kohdan mukaan, jos ruokakunnan pysyvät kuukausitulot ovat nousseet vähintään 300 euroa tai alentuneet vähintään 160 euroa, ja 6 kohdan mukaan, kun asumistuen alkamisesta tai edellisestä tarkistamisesta on kulunut vuosi.

Asumistukilain 15 §:n 4 momentin mukaan jos 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu asumistuen määrän tarkistaminen johtuu siitä, että ruokakunnan jäsen työllistyy saatuaan välittömästi ennen työllistymistään yhdenjaksoisesti vähintään vuoden ajan työttömyysturvalain mukaista peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea, tulojen noususta johtuva tarkistus tehdään kolme kuukautta myöhäisemmästä ajankohdasta kuin se muutoin 3 momentin mukaan tehtäisiin.

Asumistukilain 15 §:n muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä (HE 135/2005) todetaan, että "tarkistusmenettelyn hallinnollisen toteuttamisen kannalta olisi välttämätöntä, että tarkistusajankohdan siirtämistä koskeva muutos rajattaisiin selkeästi määriteltyihin tilanteisiin. Muutosta sovellettaisiin niihin asumistuen välitarkistuksiin, joissa Kansaneläkelaitoksen maksamaa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea vähintään vuoden saanut ruokakunnan jäsen työllistyy niin, että hänen tulojensa nousu johtaisi ruokakunnan asumistuen tarkistamiseen. Työllistymisen pituudelle ei asetettaisi aikarajaa. Siirrettyä tarkistusajankohtaa sovellettaisiin vain tilanteisiin, jossa edellä mainittua työttömyysetuutta on maksettu yhdenjaksoisesti vähintään vuoden ajan ennen henkilön työllistymistä. Siten pelkkä oikeus työttömyysetuuteen ei riittäisi tarkistusajankohdan siirtämiseen. Jos tarkistusajankohtaa siirretään, määräytyvät ruokakunnan tulot ja muut asumistuen määräytymisperusteet uuden tarkistusajankohdan mukaan. Ruokakunnan tuki tarkistettaisiin edelleen vuositarkistuksessa ja muista syistä johtuvissa välitarkistuksissa 15 §:n 3 momentissa määritellystä ajankohdasta."

Asumistukilain 15 §:n 4 momentin säännöstä asumistuen tarkistusajankohdan lykkäämisestä voidaan soveltaa vain tarkasti säädöksessä rajattuihin tilanteisiin eli tulojen muutoksesta johtuvaan asumistuen tarkistamiseen. Lykkäystä ei sovelleta asumistuen vuositarkistukseen, vaan se tehdään normaalista vuositarkistusajankohdasta lukien. Vakiintuneen soveltamiskäytännön mukaan asumistuen vuositarkistuksessa otetaan huomioon kaikki tiedossa olevat siihen vaikuttavat muutokset. Kansaneläkelaitos oli 4.6.2007 antamallaan päätöksellä tarkistanut A:n asumistuen 1.7.2007 alkaen. Asumistuki on näin ollen tullut tarkistaa Kansaneläkelaitoksen 25.6.2009 antaman päätöksen mukaisesti 1.7.2008 alkaen, kun asumistuen edellisestä tarkistamisesta oli kulunut vuosi, ja siinä on tullut ottaa huomioon kaikki tiedossa olevat asumistuen määrään vaikuttavat muutokset.

Lainkohta

Asumistukilaki 15 §

Osasto

2

Till början av sidan