Kotihoidon tietojen käsittelystä
- Ämnesord
- terveydenhuolto, sosiaalitoimi
- År för fallet
- 2013
- Meddelats
- Diarienummer
- 1565/41/2012
- Författningsgrund
- Henkilötietolain mukainen päätös
ASIA
Tietosuojavaltuutetulta tiedusteltiin yhdistetyn kotihoidon tietojen käsittelyyn liittyen seuraavaa. Kaupungissa toimii yhdistetty kotihoito, joka sisältää kotipalvelun ja kotisairaanhoidon. Kotihoito kuuluu hallinnollisesti sosiaalipalveluihin ja asiakastiedot kirjataan sosiaalitoimen asiakasrekisteriin. Maakunnassa on käytössä sekä sosiaali- että terveystoimessa sama asiakas- ja potilastietojärjestelmä. Se on käytössä maakunnan kaikissa kunnissa sekä sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymässä. Toisen rekisterinpitäjän tietoja ei voi katsella ilman potilaan/asiakkaan suostumusta, joka kirjataan sähköiseen muotoon. Tiedustelijan kertoman mukaan tästä on aiheutunut erittäin paljon haittaa ja suorastaan potilasturvallisuutta vaarantavia tilanteita. Esimerkiksi silloin, kun kotihoidon asiakas joutuu erikoissairaanhoidon päivystykseen hän saattaa usein olla tilassa, jossa hän ei osaa eikä ymmärrä tarpeelliseksikaan ilmaista olevansa kotihoidon asiakas. Tällöin ei osata ajatella, että sosiaalitoimen rekisterissä saattaisi olla tärkeitä ja hoitoon vaikuttavia tietoja, eikä tehdä suostumusta. Tämän seurauksena tietoja ei nähdä. Tästä on käytännössä aiheutunut tilanteita, joissa hoito lykkääntyy ratkaisevasti, kun tehdään uudelleen tutkimuksia, joiden vastaukset olisivat jo nähtävissä, jos suostumus pyydettäisiin. On myös tapahtunut päällekkäisten lääkitysten aloittamista ym. Näissä tapauksissa potilaan oikeus yksityisyyden suojaan on tiedustelijan kertoman mukaan heikentänyt merkittävästi potilaan muita oikeuksia, esimerkiksi oikeutta hyvään hoitoon. Yksikään kotihoidon asiakas ei tällaista halua.
Tiedustelija kertoi mietityn, olisiko tilanteeseen sellaista ratkaisua, joka poistaisi edellä kerrotut ongelmat. Yhtenä keinona on suunniteltu sitä, että kotihoito siirrettäisiin hallinnollisesti terveystoimen alaisuuteen, jolloin kotihoidon yksiköt olisivat terveystoimen yksiköitä ja kuuluisivat terveystoimen rekisteriin. Tietosuojavaltuutetulta tiedusteltiin, onko tämä lain mukaan mahdollista (kysymys 1). Kotihoidossa työskentelee ammattiryhmiä, esimerkiksi sosiaalipalveluohjaajat, joiden tehtävät eivät ole terveydenhuoltoa. Miten näiden työntekijöiden kirjaukset pitäisi hoitaa siinä tilanteessa (kysymys 2).
Kotihoidon asiakkaiden kanssa tehdään aina hoidon alkuvaiheessa hoito- ja palvelusitoumus. Asiakas ottaa sitoumuksessa kantaa tietojen luovutukseen ja lähes poikkeuksetta suostuu tietojensa yhteiskäyttöön sosiaali- ja terveystoimen välillä kaupungin perusterveydenhuollon sisällä. Asiakas myös nimeää ne muut tahot, joille kotihoidon tietoja saa luovuttaa. Käytännössä lupa luovuttaa tietoja esim. sairaanhoitopiirille saadaan aina. Hoito- ja palvelusitoumus tallennetaan tietojärjestelmn, mutta se on vain lomakemuodossa, joten se ei teknisesti avaa tietojen näkyvyyttä rekisterien välille, vaan siihen vaaditaan suostumus, joka usein jää pyytämättä. Tiedustelija kertoi myös, että tietojärjestelmässä on teknisesti mahdollista määritellä kotihoidon yksiköille rekisterinpitäjäksi sekä kaupungin sosiaalitoimi että terveystoimi. Tämä poistaisi tekniset ongelmat tietojen katselusta. Tietoja katseltaisiin vain potilaan/asiakkaan luvalla. Tietosuojavaltuutetulta tiedusteltiin, voiko kotihoidon asiakas- ja potilastietojen käsittelyongelmia ratkaista edellä kuvatulla tavalla (kysymys 3).
TIETOSUOJAVALTUUTETUN KANNANOTTO
Tietosuojavaltuutettu viittasi aluksi tietosuojavaltuutetun kotisivuilla olevaan kannanottoon (1773/49/09) http://www.tietosuoja.fi/48607.htm, jonka alussa kerrotaan yleisesti potilastietojen ja sosiaalihuollon asiakastietojen käsittelyä koskevista säännöksistä ja jonka lopussa on myös seuraava kotihoitoa koskeva kysymys ja vastaus:
"Henkilötietojen käsittely kotihoidossa (yhdistetty kotipalvelu ja kotisairaanhoito)
Käytännön ongelmia on aiheuttanut, että organisaatiot ovat ottaneet käyttöön yhteisen kotihoidon tietojärjestelmän (yleensä osana terveydenhuollon tietojärjestelmää), jolloin kotipalvelu kirjaa omat tietonsa siihen eikä niille välttämättä ole mitään omaa osaa, osarekisteristä puhumattakaan. Asialla on myös merkitystä tietojen säilyttämisen ja säilytysajan kannalta. Nyt 25 v / 112 v. Minkälaiset ohjeet tietojen käsittelylle?
Tietosuojavaltuutetun vastaus
Vaikka eri toiminnat, esim. sosiaalihuoltoon kuuluva kotipalvelutoiminta ja terveydenhuoltoon kuuluva kotisairaanhoito, toiminnallisesti yhdistettäisiin, se ei oikeuta saamaan rekisteritietoja toisesta rekisteristä ilman asianomaisen suostumusta tai lainsäädännöstä löytyvää perustetta. Asiakkaan suostumuksella voidaan kuitenkin muodostaa yhteinen kotipalvelun ja kotisairaanhoidon rekisteri siltä osin, kun se on toiminnallisesti perusteltua ja tarpeellista. Yhteisesti käytettävien tietojen osalta on ilmettävä, kuuluvatko ne kotipalvelurekisteriin vai kansanterveyslain mukaiseen potilasrekisteriin vai molempiin. Mikäli tiedoista muodostetaan kokonaan uusi yhdistetyn kotihoidon rekisteri, tulee talletetuista tiedoista ilmetä, mitkä tiedot ovat sosiaalihuollon asiakastietoja ja mitkä potilastietoja. Potilastietojen osalta sovelletaan potilastietoja koskevia säännöksiä mm. tietojen salassapidosta, luovuttamisesta ja tietojen säilytysajasta. Sosiaalihuollon asiakastietojen osalta sovelletaan niitä koskevia säilytysaikoja ja salassapito ja luovutussäännöksiä.
Vanhusten yhdistettyä kotihoitoa koskevan kokeilun (sosiaalihuoltolaki 2 a luku ja kansanterveyslaki 2a luku) piiriin kuuluvissa kunnissa voidaan ilman asiakkaan tai potilaan suostumusta muodostaa yhteinen kotihoidon rekisteri, jossa kuitenkin tulee olla määriteltynä, mitkä tiedot ovat potilastietoja ja mitkä sosiaalihuollon asiakastietoja. Sosiaalihuoltolain 2a luvun 12 f §:n mukaan kotihoidon asiakkaan terveyden- ja sairaanhoitoa koskevien kotihoidon asiakirjojen laatimiseen, säilyttämiseen ja salassapitoon sekä tietojen luovuttamiseen sovelletaan potilasasiakirjoja koskevia säännöksiä. Muiden asiakkaan kotihoitoa koskevien asiakirjojen laatimiseen, säilyttämiseen, salassapitoon sekä tietojen luovuttamiseen sovelletaan sosiaalihuollon asiakirjoja koskevia säännöksiä. Lisäksi kokeilua koskevan lainsäädännön nojalla ja mukaisesti voidaan mm. saada tietoja ilman asiakkaan suostumusta terveyskeskuksesta ja antaa tietoja sinne. Kokeilulaki oikeuttaa myös käyttämän tietoja yhdistetyn kotihoidon sisällä työtehtävien edellyttämässä laajuudessa."
Edellä mainitussa vastauksessa mainittu kansanterveyslaki on osittain kumottu ja sen tilalle on tullut terveydenhuoltolaki. Kotihoidon kokeilua koskevat 2 a luvun säännökset ovat kuitenkin edelleen voimassa ja vastaavat säännökset ovat myös sosiaalihuoltolain 2 a luvussa. Kokeilulaista löytyy lisätietoja myös sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/sosiaalipalvelut/kotipalvelut.
Voidaanko kotihoito siirtää hallinnollisesti sosiaalitoimen alaisuudesta terveystoimen alaisuuteen (kysymys 1)? Miten esim. sosiaalipalveluohjaajien ja muiden ei terveydenhuoltoa tekevien henkilöiden kirjaukset siinä tapauksessa tehtäisiin (kysymys 2)?
Kaupungin internet - sivujen mukaan kaupungilla on sosiaali- ja terveyslautakunta, jonka alaista toimintaa kotihoito on. Kyseessä on yhdistetty kotihoito, johon kuuluu sekä kotisairaanhoito että kotipalvelu. Edellä mainitussa kannanotossa kerrotaan tarkemmin kotihoitoon liittyvästä henkilötietojen käsittelystä.
Sosiaalihuollon puolella kotihoidon tiedot muodostavat sosiaalihuollon asiakasrekisterin, jossa ovat omina osioinaan kotipalvelun tiedot (sosiaalihuollon asiakastietoja) ja kotisairaanhoidon tiedot (potilastietoja).
Edellä mainitussa kannanotossa mainittu ns. kotihoidon kokeilulaki lähtee siitä, että yhdistetty kotihoito voi olla joko sosiaalitoimen tai terveystoimen alaista. Kummassakin tapauksessa tulee kuitenkin käsitellä eri osioinaan kotipalvelun ja kotisairaanhoidon tietoja, vaikka ne olisivat samassa rekisterissäkin. Tämä johtuu kyseisten tietojen erilaisista salassapito-, luovutus- ja säilytysaikasäännöksistä.
Henkilötietolaki ei määrittele sitä, pitääkö kotihoidon olla sosiaalitoimen tai terveystoimen alaista. Sosiaalihuoltolain 6 §:n mukaan sosiaalihuollon toimeenpanoon kuuluvista tehtävistä huolehtii yksi tai useampi kunnan määräämä monijäseninen toimielin. Kyseisessä kaupungissä toiminta on joka tapauksessa sosiaali- ja terveyslautakunnan alaista, kuuluupa kotihoito hallinnollisesti sosiaalitoimeen tai terveystoimeen. Ainakin silloin, jos kaupunki kuuluu edellä mainitun kokeilulain piiriin, voi kotihoito olla terveystoimen alaisuudessa. Sosiaali- ja terveysministeriö opastaa tarkemmin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun järjestämisestä.
Lainsäädännöstä ei löydy selvää vastausta siihen, miten kotipalvelun tietoja terveystoimen alaisuudessa tulisi käsitellä ja rekisteröidä. Asia on siten tulkinnanvarainen. Tietosuojavaltuutetun toimistossa oli aiemmin käsiteltävänä asia, joka koski terveyskeskuksessa annettavaan päihdetyöhön liittyvän sosiaalityön kirjaamista (2557/41/10), johon liittyen tietosuojavaltuutettu ei kuitenkaan saanut ministeriöltä pyytämäänsä lausuntoa. Koska kotipalvelun asiakastiedot ovat sosiaalihuollon asiakastietoja, ne olisi lienee selvintä tallettaa terveystoimen alaisuudessa omaan erilliseen rekisteriinsä.
Yksi vaihtoehto kerrottuun ongelmaan voisi olla liittyä edellä mainitun kotihoidon kokeilulain piiriin, ellei kaupunki jo siihen kuulu. Asiasta saa tarvittaessa lisätietoja sosiaali- ja terveysministeriöltä, jolle kokeiluun mukaan haluavien kuntien tulee ilmoittautua. Ministeriö hyväksyy kunnat mukaan kokeiluun. Kokeilulain säännökset mahdollistavat tietojen luovuttamisen terveyskeskuksen ja kotihoidon välillä ilman potilaan suostumusta myös teknisen käyttöyhteyden avulla. Tämä helpottaa potilaiden hoitoa erityisesti niissä tilanteissa, joissa potilas ei kykene antamaan suostumusta.
Voidaanko kotihoidon rekisterinpitäjiksi määritellä sekä kaupungin sosiaalitoimi että terveystoimi (kysymys 3)? Tietosuojavaltuutetun käsityksen mukaan yhdistetyn kotihoidon rekisterinpito voidaan järjestää usealla eri tavalla. Yksi vaihtoehto on tiedustelunne mukainen eli yhdistettyyn kotihoitoon kuuluvan kotipalvelun osalta ja sosiaalihuollon asiakastietojen osalta rekisterinpitäjäksi voidaan määritellä kyseessä olevasta sosiaalihuollon palvelusta vastaava toimielin eli kyseisessä kaupungissa ilmeisesti sosiaali- ja terveyslautakunta. Yhdistettyyn kotihoitoon kuuluvat kotisairaanhoidon tiedot puolestaan voivat kuulua terveydenhuollon puolen rekisteriin. Terveydenhuollossa tietosuojavaltuutetun käsityksen mukaan rekisterinpitäjänä kuitenkin toimii terveydenhuollon toimintayksikkö, esimerkiksi terveyskeskus. Yhdistetyn kotihoidon tarkoituksen toteuttamiseksi lienee tarpeen saada ainakin jossain määrin tietoja myös kotipalvelurekisteristä kotisairaanhoidolle ja toisin päin. Tietojen saantioikeus työtehtävien edellyttämässä laajuudessa voidaan järjestää kotihoidon asiakkaan/potilaan suostumuksella. Silloin, jos kunta kuuluu edellä mainitun kotihoidon kokeilulain piiriin, tulee kotihoito kuitenkin määritellä joko sosiaalitoimen tai terveystoimen alaisuuteen kyseisten säännösten mukaisesti.
Terveydenhuoltolain 9 §:n mukaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueen kunnallisen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon potilasasiakirjat muodostavat terveydenhuollon yhteisen potilastietorekisterin. Kyseisen pykälän mukaan edellä mainitussa yhteisessä potilastietorekisterissä muiden rekisterinpitäjien tietojen katsomiseen ei tarvita potilaan suostumusta. Potilasta on kuitenkin informoitava asiasta ja hänellä on mahdollisuus kieltää tietojensa käyttö toisessa toimintayksikössä. Kyseisessä pykälässä on tarkempia säännöksiä siitä, miten tietojensaanti tulee toteuttaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä koskevaa lainsäädäntöä ollaan uudistamassa. Sosiaali- ja terveysministeriössä on asetettu työryhmä (15.3.2013 STM016:00/2013), jonka tehtävänä on valmistella sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja koskevaa lainsäädäntöä. Työryhmän tehtävänä on myös arvioida potilas- ja asiakasasiakirjoja koskevan nykyisen lainsäädännön eroavaisuuksia, niiden perusteita sekä mahdollisuuksia valmistella myöhemmin niitä koskevaa yhtenevää tai yhteistä lainsäädäntöä. Tietosuojavaltuutettu on lähettänyt tämän vastauksen tiedoksi kyseiselle työryhmälle, jotta esiin tuotu ongelma voitaisiin ottaa huomioon lainvalmistelutyössä.
SOVELLETTAVAT SÄÄNNÖKSET
Henkilötietolaki (523/1999) 3 § 3 k ja 4 k ja 6-7 §
Sosiaalihuoltolaki (710/1982) 1 §, 6 § ja 2 a luku
Kansanterveyslaki (66/1972) 2 a luku
Terveydenhuoltolaki (1326/2010) 9 §
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 2 §, 3 §, 14, 16 §
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) 1 §, 2 § 1- 2 k ja 5 k, 13 §