Finlex - Till startsidan
Dataombudsmannen

13.6.2005

Dataombudsmannen

Dataombudsmannens beslut om tolkningen av EU:s allmänna dataskyddsförordning, lagen om behandling av personuppgifter i brottmål och personuppgiftslagen

Sähköisen suoramarkkinoinnin käsite

Ämnesord
suoramarkkinointi
År för fallet
2005
Meddelats
Diarienummer
-
Författningsgrund
Henkilötietolain mukainen päätös

Tietosuojavaltuutetun kannanotto 13.6.2005

ASIA
Mitä tarkoitetaan suoramarkkinoinnilla, jota sähköisen viestinnän tietosuojalain (516/2004) 26 §:n 1 momentti säätelee? Sovelletaanko ko. lainkohtaa esim. poliittisten kirjoitusten, mielipidekirjoitusten tai kiertokirjeiden lähettämiseen sähköpostin välityksellä?

TIETOSUOJAVALTUUTETUN KANNANOTTO
Sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 §:n 1 momentissa suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan kaupallista markkinointia, jolla pyritään esim. hyödykkeen myynnin edistämiseen. Sähköpostin välityksellä lähetettävissä mielipidekyselyissä, poliittisissa kirjoituksissa tai mielipidekirjoituksissa ei siis ole kyse ko. lainkohdassa tarkoitetusta suoramarkkinoinnista. Sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 §:n 1 momenttia ei tietosuojavaltuutetun kannan mukaan sovellettu myöskään tilanteeseen, jossa sähköpostin välityksellä lähetettiin kehotus allekirjoittaa ympäristökysymykseen liittyvä vetoomus.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ja markkinaoikeus ovat mm. niitä tahoja, jotka viime kädessä arvioivat kuluttajansuojalaissa tarkoitetun markkinoinnin käsitettä ja esim. sitä, mikä sähköpostiviesti on sisällöltään markkinointia.

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki: 26 §
(Ks. myös henkilötietolaki, 19 §)

Till början av sidan