Sähköisen suoramarkkinoinnin käsite
- Ämnesord
- suoramarkkinointi
- År för fallet
- 2005
- Meddelats
- Diarienummer
- -
- Författningsgrund
- Henkilötietolain mukainen päätös
Tietosuojavaltuutetun kannanotto 13.6.2005
ASIA
Mitä tarkoitetaan suoramarkkinoinnilla, jota sähköisen viestinnän tietosuojalain (516/2004) 26 §:n 1 momentti säätelee? Sovelletaanko ko. lainkohtaa esim. poliittisten kirjoitusten, mielipidekirjoitusten tai kiertokirjeiden lähettämiseen sähköpostin välityksellä?
TIETOSUOJAVALTUUTETUN KANNANOTTO
Sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 §:n 1 momentissa suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan kaupallista markkinointia, jolla pyritään esim. hyödykkeen myynnin edistämiseen. Sähköpostin välityksellä lähetettävissä mielipidekyselyissä, poliittisissa kirjoituksissa tai mielipidekirjoituksissa ei siis ole kyse ko. lainkohdassa tarkoitetusta suoramarkkinoinnista. Sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 §:n 1 momenttia ei tietosuojavaltuutetun kannan mukaan sovellettu myöskään tilanteeseen, jossa sähköpostin välityksellä lähetettiin kehotus allekirjoittaa ympäristökysymykseen liittyvä vetoomus.
Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ja markkinaoikeus ovat mm. niitä tahoja, jotka viime kädessä arvioivat kuluttajansuojalaissa tarkoitetun markkinoinnin käsitettä ja esim. sitä, mikä sähköpostiviesti on sisällöltään markkinointia.
SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki: 26 §
(Ks. myös henkilötietolaki, 19 §)