Statsrådets förordning om en plan för de offentliga finanserna
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av 6 § i lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom Ekonomiska och monetära unionen och om tillämpning av fördraget samt om kraven på de fleråriga ramarna för de offentliga finanserna (869/2012):
1 §Syftet med planen
Syftet med en plan för de offentliga finanserna är att stödja det beslutsfattande som gäller de offentliga finanserna samt iakttagandet av det medelfristiga målet för det strukturella saldot i de offentliga finanserna. Bestämmelser om det medelfristiga målet för det strukturella saldot i de offentliga finanserna finns i 2 § i lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i fördraget om stabilitet, samordning och styrning inom Ekonomiska och monetära unionen och om tillämpning av fördraget samt om kraven på de fleråriga ramarna för de offentliga finanserna (869/2012).
2 §Uppgörandet av planen
Statsrådet ska göra upp en plan för de offentliga finanserna för valperioden. Statsrådet ser årligen före utgången av april över planen för de offentliga finanserna för de följande fyra åren.
För uppgörandet av planen för de offentliga finanserna för valperioden gör finansministeriet en bedömning av utgångspunkterna och utvecklingsperspektiven för de offentliga finanserna samt av hållbarheten på längre sikt.
3 §Innehållet i planen
Planen för de offentliga finanserna ska täcka hela den offentliga sektorns finanser. I planen finns delar som gäller statsfinanserna, den kommunala ekonomin, lagstadgade arbetspensionsanstalter och andra socialskyddsfonder.
I planen för de offentliga finanserna ställs upp mål för saldot i förhållande till bruttonationalprodukten till marknadspris för hela den offentliga sektorns finanser samt särskilt för varje sådant delområde inom de offentliga finanserna som nämns i 1 mom. Målen för det strukturella saldot ska ställas upp så att de med beaktande av finansministeriets prognos åtminstone leder till att det mål som ställts upp för det strukturella saldot i de offentliga finanserna uppnås. Från detta kan avvikas om Europeiska unionens råd i enlighet med 4 § i den lag som nämns i 1 § har slagit fast att det i Finland råder exceptionella omständigheter. När exceptionella omständigheter inte längre råder ska planen för de offentliga finanserna göras upp så att målet som avses i 5 § i den lag som nämns i 1 § kan uppnås.
I den del av planen för de offentliga finanserna som gäller kommunalekonomin ställs dessutom för det strukturella saldot inom kommunalekonomin en euromässig begränsning för de utgiftsändringar som följer av statens åtgärder som är konsekvent med det med stöd av 2 mom. uppsatta målet.
I planen för de offentliga finanserna presenteras en sådan bedömning av skuldsättningen i den offentliga sektorn i förhållande till bruttonationalprodukten till marknadspris som motsvarar målet för det strukturella saldot i de offentliga finanserna.
I planen för de offentliga finanserna ska läggas fram uppskattningar om de viktigaste inkomst- och utgiftsposterna i de offentliga finanserna och i 1 mom. nämnda delområden. Uppskattningarna görs med antagandet att den lagstiftning som inverkar på inkomster och utgifter inte ändras, samt med antagandet att den lagstiftning som inverkar på inkomster och utgifter ändras på det sätt som statsrådet specificerar. Av de båda alternativen presenteras verkningen på det strukturella saldot i de offentliga finanserna på medellång sikt och på hållbarheten på lång sikt.
I planen för de offentliga finanserna ska dessutom presenteras nödvändiga specificerade åtgärder och deras beräknade ekonomiska konsekvenser för uppnående av de mål för det strukturella saldot som ställts upp med stöd av 2 mom.
4 §Uppgifter som ska ingå i budgetpropositionen
I budgetpropositionen motiveras eventuella väsentliga avvikelser från den föregående planen för de offentliga finanserna och utvärderas den ekonomiska verkan som avvikelserna beräknas ha. I budgetpropositionen redogörs dessutom för de skillnader i förhållande till den föregående planen för de offentliga finanserna som föranleds av den ändrade ekonomiska prognosen.
5 §Jämförelser mellan regeringsperioder
I den första planen för de offentliga finanserna under regeringsperioden tas in en jämförelse som innehåller de uppgifter som avses i 3 § 2 och 4 mom. med den sista planen för de offentliga finanserna under den föregående regeringsperioden.
6 §Ikraftträdande
Denna förordning träder i kraft den 14 februari 2014. Den skyldighet att ställa upp mål för det strukturella saldot för de offentliga finansernas delområden som anges i 3 § 2 mom. samt förordningens 3 § 3 mom. träder dock i kraft först den 1 januari 2015.
Helsingfors den 13 februari 2014
FinansministerJutta UrpilainenBudgetråd, biträdande budgetchefJuha Majanen