Lag om ändring av lagen om fiske
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i lagen om fiske ( 379/2015 ) det inledande stycket i 13 § 1 mom. samt 2 och 4 mom., 14–16 §, 18 § 1–3 mom., 19 § 1 mom., rubriken för 20 § och det inledande stycket i 1 mom. samt 2 mom., 21 §, 22 § 3 och 4 mom., 24 § 9 punkten, 30 § 2 mom., 31 § 1 mom., 32 och 33 §, det inledande stycket i 37 § 1 mom. samt 3–5 mom., 38 § 2–4 mom., 39 §, 40 § 2 och 3 mom., rubriken för 47 § och det inledande stycket i 1 mom., rubriken för 53 § och det inledande stycket i 1 mom. samt 2 mom., det inledande stycket i 54 § 1 mom. och 2 mom., 57 och 60 §, 61 § 1 och 2 mom., 64 § 3 mom., 67 § 4 mom., 69 §, 71 § 3 mom., 72 §, 74 § 2 och 3 mom., 76 §, 77 § 1 och 2 mom., 83 § 1–3 mom., 88 § 2 mom. 2 punkten, 89 §, 90 § 1 och 3 mom., 92 § 2–4 mom., 94 § 1 mom., 95 a § 2 och 4 mom., 101 §, 103 § 2 mom., 104 § 1 mom., 105 § 1 mom., 106 och 107 §, 117 § 3 och 4 mom., rubriken för 124 § samt 1 och 2 mom., av dem 60 § sådan den lyder i lag 1633/2015, 88 § 2 mom. 2 punkten sådan den lyder i lag 390/2021, 90 § 1 och 3 mom., 92 § 2–4 mom., 94 § 1 mom. och 95 a § 2 och 4 mom. sådana de lyder i lag 448/2023 samt 124 § 1 mom. sådant det lyder i lag 828/2019, som följer:
13 §Regionalt tillstånd att bedriva kommersiellt fiske
I syfte att trygga en uthållig avkastning och ett hållbart nyttjande av fiskresurserna samt genomförandet av planen för nyttjande och vård kan livskraftscentralen för en viss tid av högst fem år bevilja en kommersiell fiskare tillstånd att bedriva kommersiellt fiske, om
Livskraftscentralen ska i tillståndet ange de områden där fiske är tillåtet, de fångstredskap som är tillåtna, de fiskarter som får fiskas, de tillåtna tidpunkterna för fiske samt vid behov den största tillåtna fångstmängden. I tillståndet kan det dessutom bestämmas hur den kommersiella fiskaren ska rapportera fångsterna.
Livskraftscentralens tillståndsbeslut ska iakttas även om det överklagas.
14 §Ersättning för kommersiellt fiske till innehavare av fiskerätt
En kommersiell fiskare ska, efter ha erhållit tillstånd enligt 13 §, kalenderårsvis betala fiskerättsinnehavarna skäliga avgifter i enlighet med de fångstredskap som tillståndet avser, som ersättning för att vattenområdet utnyttjas för kommersiellt fiske. Avgifterna ska grundas på de gängse priser i området som fastställts i planerna för nyttjande och vård inom livskraftscentralens verksamhetsområde.
15 §Givande av företräde vid beviljande av tillstånd att bedriva kommersiellt fiske
Om tillstånd som gäller ett visst vattenområde söks av fler kommersiella fiskare än det antal som kan beviljas tillstånd med avseende på fiskbeståndens tillstånd i området, kan livskraftscentralen vid beviljandet av tillstånd ge företräde åt sökande som är sådana kommersiella fiskare i grupp I som avses i 88 § 1 mom. och som redan tidigare haft tillstånd att bedriva kommersiellt fiske i vattenområdet eller anknytande vattenområden.
16 §Ändring av tillståndsvillkor och återkallelse av tillstånd
Livskraftscentralen ska följa och övervaka att villkoren i ett tillstånd som getts med stöd av 13 § uppfylls.
Livskraftscentralen ska ändra tillståndsvillkoren, om
förhållandena i tillståndsområdet efter beviljandet har förändrats väsentligt så att fiske som är förenligt med tillståndsvillkoren inte längre kan tillåtas på grund av de förändrade förhållandena, eller
fiske som avses i tillståndet inte längre uppfyller kraven i planen för nyttjande och vård.
Livskraftscentralen ska återkalla ett tillstånd, om tillståndshavaren upprepade gånger underlåter att betala avgifter som avses i 14 § eller väsentligt eller upprepade gånger bryter mot tillståndsvillkoren eller mot bestämmelser i denna lag. För att tillståndet ska få återkallas krävs dessutom att tillståndshavaren trots anmärkning och varning från livskraftscentralen inte upphör att bryta mot tillståndsvillkoren eller bestämmelserna i denna lag eller inte betalar försummade avgifter inom en rimlig tid efter det att varningen getts.
18 §Regionalt tillstånd att bedriva fiskeguideverksamhet
För att trygga verksamhetsbetingelserna för fisketurism kan livskraftscentralen bevilja tillstånd att inom livskraftscentralens verksamhetsområde eller delar av det anordna sådana tillställningar inom fisketurismen i vilka högst sex fiskare åt gången deltar och där det bedrivs mete, pilkfiske eller handredskapsfiske. Ansökan om tillstånd ska göras skriftligen och tillstånd kan beviljas om ett hållbart utnyttjande av fiskbestånden tillåter det. Tillståndet kan gälla högst fem år i sänder.
Livskraftscentralen ska i tillståndet ställa upp regionala fiskebegränsningar eller bestämma kvoter för dagsfångsten, om fiskeriekonomiska synpunkter eller fiskbeståndens tillstånd i området förutsätter detta. Livskraftscentralen ska av de fiskeriområden som finns inom dess verksamhetsområde årligen begära utlåtande om de omständigheter som inverkar på uppställandet av regionala fiskebegränsningar och bestämmandet av kvoter för dagsfångsten.
Livskraftscentralen kan återkalla ett tillstånd, om tillståndshavaren väsentligt bryter mot tillståndsvillkoren och trots anmärkning och varning från livskraftscentralen inte upphör att bryta mot villkoren.
19 §Fiskerimyndigheter
Jord- och skogsbruksministeriet samt de livskraftscentraler som sköter fiskeriärenden är statliga fiskerimyndigheter.
20 §Livskraftscentralens uppgifter
Livskraftscentralen ska
I ärenden som rör fisketillsyn och fiskeövervakning kan livskraftscentralen vara verksam i hela landet, om en myndighet begär handräckning.
21 §Livskraftscentralens behörighet i den ekonomiska zonen
Livskraftscentralens uppgifter inom Finlands ekonomiska zon sköts av den livskraftscentral vid vars verksamhetsområde den aktuella delen av den ekonomiska zonen ligger. Gränsen mellan livskraftscentralernas verksamhetsområden anses fortsätta från territorialvattnets yttre gräns till den ekonomiska zonens yttre gräns utan att ändra riktning.
22 §Indelning i fiskeriområden
Fiskeriområdenas geografiska gränser fastställs av livskraftscentralen på förslag av en regional fiskerisamarbetsgrupp som avses i 33 §, efter att livskraftscentralen hört jord- och skogsbruksministeriet och andra centrala aktörer. Livskraftscentralen beslutar också om delning av fiskeriområden samt om förenande av ett fiskeriområde med ett annat eller ändring av dess gränser, i det fall att förändrade förhållanden eller andra särskilda skäl förutsätter det. Ansökan om vidtagande av ovannämnda åtgärder, frånsett fastställelse av gränser, kan göras av ett fiskeriområde eller en innehavare av fiskerätt.
Livskraftscentralen kan, efter att ha hört de berörda fiskeriområdena och innehavarna av fiskerätt, också på eget initiativ besluta om ändring av ett fiskeriområdes gränser. Uppkommer oklarhet om vilken livskraftscentral som är behörig att ändra gränserna för ett fiskeriområde, avgörs behörighetsfrågan av jord- och skogsbruksministeriet.
24 §Fiskeriområdenas uppgifter
Fiskeriområdena ska
sköta de övriga uppgifter som grundar sig på livskraftscentralens resultatstyrning och på denna lag.
30 §Fiskeriområdets stadgar
Stadgarna bereds av fiskeriområdet och fastställs av livskraftscentralen.
31 §Bokföring och revision
Fiskeriområdets räkenskapsperiod är ett kalenderår. Fiskeriområdet ska årligen överlämna en berättelse om sin verksamhet till livskraftscentralen. Berättelsen ska innehålla uppgifter om väsentliga händelser under räkenskapsperioden och efter dess utgång, en uppskattning om den framtida utvecklingen samt en redogörelse för utfallet av målen i planen för nyttjande och vård.
32 §Tillsyn över fiskeriområdets verksamhet
Livskraftscentralen övervakar verksamheten i fiskeriområdena inom livskraftscentralens verksamhetsområde. Livskraftscentralen har trots sekretessbestämmelserna rätt att av fiskeriområdet och revisorerna få de uppgifter, handlingar och utredningar som den anser att behövs för tillsynen. Uppgifter som fiskeriområdet gett med avseende på tillsynen får inte röjas för utomstående eller användas för något annat ändamål utan tillstånd av fiskeriområdet. Fiskeriområdet ska underrätta livskraftscentralen om namn och kontaktuppgifter för styrelsens ordförande och vice ordförande samt verksamhetsledaren.
Om fiskeriområdet sträcker sig över flera livskraftscentralers verksamhetsområden, behandlas ärenden som gäller fiskeriområdet vid den livskraftscentral inom vars verksamhetsområde största delen av fiskeriområdets vattenareal finns.
33 §Regionala fiskerisamarbetsgrupper
Livskraftscentralen tillsätter inom sitt verksamhetsområde regionala fiskerisamarbetsgrupper som ska biträda vid skötseln av fiskeriärenden inom området, samordningen av uppfattningar och utnyttjandet av forskningsrön. En fiskerisamarbetsgrupp tillsätts för fem år i sänder och består av företrädare för fiskeriområdena, fiskeri- och miljöorganisationerna, forskningen, förvaltningen och landskapsförbunden samt inom samernas hembygdsområde av företrädare för Sametinget.
Fiskerisamarbetsgruppen styrs av livskraftscentralen och har till uppgift att göra framställningar och ta initiativ som gäller ordnande av fisket och vård av fiskbestånden. Samarbetsgruppen bedömer planerna för nyttjande och vård och de nyttjande- och vårdåtgärder som föreslås i dem, och gör framställningar i syfte att samordna åtgärder som föreslagits i planerna för vård och nyttjande inom olika områden samt i de landsomfattande planerna för förvaltning av fiskresurserna. Samarbetsgruppen lägger i fråga om sitt verksamhetsområde fram ett förslag till indelning i fiskeriområden för livskraftscentralen.
37 §Godkännande av planen för nyttjande och vård
Livskraftscentralen godkänner planen för nyttjande och vård. Planen ska godkännas om den
Om ett förslag till plan för nyttjande och vård inte uppfyller förutsättningarna för godkännande, kan livskraftscentralen sända det tillbaka till fiskeriområdet för ny beredning.
Om ett fiskeriområde inte utarbetar ett förslag inom utsatt tid eller trots att förslaget sänts tillbaka inte utarbetar ett sådant förslag som uppfyller förutsättningarna för godkännande, behöver livskraftscentralen inte betala fiskeriområdet de medel som avses i 82 § 1 mom. 2 punkten förrän ett förslag som uppfyller förutsättningarna för godkännande har lämnats till livskraftscentralen.
I enlighet med de befogenheter som anges i 53, 54 och 57 §, 67 § 4 mom. och 71 § 3 mom. kan livskraftscentralen i ett beslut om godkännande av planen genomföra fiskeriområdets förslag till behövliga åtgärder för regional reglering av fisket genom att begränsa fisket inom området.
38 §Giltigheten hos planen för nyttjande och vård samt ändring av planen
Om fiskbeståndens tillstånd i fiskeriområdet under planens giltighetstid har förändrats så väsentligt att genomförandet av planen inte längre skulle uppfylla de mål som uppställts för den, ska fiskeriområdet vidta åtgärder för att ändra planen. Initiativet till att ändra planen kan tas av den livskraftscentral som godkänt planen eller av fiskeriområdet.
Förslaget till ändring av planen ska läggas fram för livskraftscentralen för godkännande. Livskraftscentralen godkänner ändringarna som ett inslag i planen med iakttagande av det förfarande som anges i 37 §.
Ett förslag till en ny plan ska läggas fram för livskraftscentralen för godkännande senast sex månader innan den gällande planens giltighetstid går ut.
39 §Övervakning av verkställigheten av planen för nyttjande och vård
Livskraftscentralen övervakar att fiskeriområdets plan för nyttjande och vård verkställs. Om ett fiskeriområde försummar att verkställa planen så att något fiskbestånds eller någon fiskarts livskraft äventyras på området, behöver livskraftscentralen inte betala fiskeriområdet de medel som avses i 82 § förrän verkställigheten har inletts.
40 §Verkställighet och uppföljning av planen för nyttjande och vård
Livskraftscentralen ska inom sex månader från det att planen godkändes underrätta den myndighet som ansvarar för kommunens planläggning om planen. Dessutom ska jord- och skogsbruksministeriet underrättas om sådana i planen inkluderade förslag till regleringsåtgärder som förutsätter ändring av lagstiftningen eller som inverkar på utarbetandet och utvecklandet av de landsomfattande planerna för förvaltning av fiskresurserna.
Fiskeriområdet, livskraftscentralen samt en regional fiskerisamarbetsgrupp ger akt på effekterna av att planen verkställs och på måluppfyllelsen. Livskraftscentralen har rätt att på begäran få uppgifter av fiskeriområdet om hur planen har utfallit.
47 §Dispens som ges av livskraftscentralen
Livskraftscentralen kan för utplantering som utgör överflyttning, fiskodling, forskning, bevarande av fisketraditioner, fullgörande eller nyttjande av fiskeriekonomiska skyldigheter eller något annat ändamål med anknytning till nyttjande och vård av fiskresurserna, av grundad anledning ge dispens för att
53 §Livskraftscentralens befogenhet att begränsa fisket
Livskraftscentralen kan, om det på ett vattenområde förekommer en fiskart eller ett fiskbestånd vars livskraft eller avkastning är försvagad eller riskerar att försvagas eller om vattenområdet är viktigt för en fiskarts eller ett fiskbestånds förökning, besluta om
Dessutom kan livskraftscentralen besluta om en begränsning eller ett förbud enligt 1 mom. 1 och 2 punkten, om det är nödvändigt för att hindra en fara för sjötrafiken.
54 §Begränsning av allmänna fiskerättigheter
Livskraftscentralen kan inom ett visst vattenområde begränsa eller förbjuda mete, pilkfiske och handredskapsfiske, om det behövs
Livskraftscentralen kan besluta om en begränsning eller ett förbud enligt 1 mom. för högst tio år i sänder, antingen på eget initiativ eller på begäran av en innehavare av fiskerätt, en kommersiell fiskare, ett fiskeriområde eller den vars intresse ärendet gäller. Begränsningen eller förbudet ska sökas skriftligen, och till ansökan ska det fogas utredning om grunderna för ansökan och om gränserna för det föreslagna begränsnings- eller förbudsområdet inklusive kartbilaga. Begränsnings- eller förbudsområdet kan sammanlagt utgöra högst 25 procent av fiskeriområdets vattenareal. Möjligheten att nyttja de allmänna fiskerättigheterna får genom begränsningarna eller förbuden inte försvagas mer än vad som är nödvändigt för att målet för begränsningen eller förbudet ska uppnås.
57 §Livskraftscentralens rätt att bestämma om fångstmått
Livskraftscentralen kan för att beakta en extraordinär regional situation på ansökan av fiskerättsinnehavare eller fiskeriområdet eller på eget initiativ bestämma om sådana fångstmått i ett område som avviker från de med stöd av 56 § föreskrivna fångstmåtten för en art eller ett bestånd, om fiskartens eller fiskbeståndets tillstånd inom området skiljer sig väsentligt från det som legat till grund för de föreskrivna fångstmåtten för arten eller beståndet.
Närmare bestämmelser om livskraftscentralens rätt att bestämma om fångstmått utfärdas genom förordning av statsrådet.
60 §Avtal om skydd för saimenvikaren
Livskraftscentralen i Östra Finland och ägaren till ett vattenområde eller innehavaren av en särskild rättighet får ingå avtal om att begränsa och förbjuda fiske i ett visst vattenområde för att saimenvikarstammen ska förbli livskraftig och för att en gynnsam bevarandestatus ska nås för saimenvikaren. Avtalet kan ingås för högst fem år åt gången.
61 §Ersättningar för olägenhet som skyddet av hotade arter föranleder
Om ett förbud som föreskrivits med stöd av 59 § 1 mom. förorsakar ägaren till ett vattenområde eller innehavaren av en särskild rättighet betydande olägenhet, har ägaren eller innehavaren rätt att få full ersättning för detta av staten. Livskraftscentralen företräder staten i ersättningsärendet.
Livskraftscentralen och den som anser sig vara berättigad till ersättning ska försöka komma överens om ersättningens belopp. Om en överenskommelse om ersättningen inte nås, kan en ansökan om förrättning för att bestämma ersättningen lämnas till Lantmäteriverket inom ett år från det att det förbud som ligger till grund för ansökan har trätt i kraft. På bestämmandet av ersättningen tillämpas lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977). På ersättningen ska ränta enligt 95 § 1 mom. i den lagen betalas från den dag då den ersättningsberättigade ansökte om förordnande av ersättningsförrättning hos Lantmäteriverket.
64 §Fastställande av vattendrag för vandringsfisk samt av fors- och strömområden
Gränserna för fors- och strömområden inom vattendrag för vandringsfisk får fastställas genom beslut av livskraftscentralen.
67 §Fiskled
Livskraftscentralen kan dock på ansökan av fiskerättsinnehavare eller fiskeriområdet eller på eget initiativ bestämma att fiskledens bredd eller sträckning under en viss tid av högst tio år ska vara en annan, om detta är nödvändigt för att trygga fiskens gång.
69 §Utredande av gränserna för fiskleden och älvmynningsområden
Gränserna för en fiskled och sådana älvmynningsområden som avses i 66 § kan utredas och märkas ut på en karta vid en lantmäteriförrättning som verkställs på ansökan av livskraftscentralen, en innehavare av fiskerätt eller ett fiskeriområde. Förrättningen verkställs av en förrättningsingenjör utan gode män, och på förrättningen ska i övrigt tillämpas det som i fastighetsbildningslagen föreskrivs om rågång. Sökanden svarar för förrättningskostnaderna.
71 §Fiske i fiskväg
Livskraftscentralen kan, om tryggandet av vandringsfiskbeståndet kräver det, för en viss tid av högst fem år förbjuda fiske nedanför en damm på en sträcka av högst femhundra meter samt även i vattenmagasinet ovanför dammen och i en konstgjord sjö eller någon annan konstgjord bassäng.
72 §Undantag från förbud att fiska vid älvmynning, i fiskled och i fiskväg
Livskraftscentralen kan bevilja ett tillfälligt tillstånd till fiske som är förbjudet enligt 66, 68 eller 71 §, om en sådan åtgärd är nödvändig för tryggande av det allmänna fiskeriintresset eller av någon annan särskild orsak och inte äventyrar fiskens gång i vattendraget eller genomförandet av planen för nyttjande och vård.
74 §Utplantering av fisk och kräfta
Tillstånd av livskraftscentralen behövs för utplantering för etablering av en ny art eller ett nytt bestånd samt för sådan utplantering som inte anges i fiskeriområdets plan för nyttjande och vård. Tillstånd kan beviljas, om utplanteringen inte försvårar uppnåendet av målen för fiskeriområdets plan för nyttjande och vård och inte heller äventyrar bevarandet av ett livskraftigt fisk- eller kräftbestånd eller den biologiska mångfalden i det vattendrag där utplanteringen sker.
Livskraftscentralen kan förbjuda utplanteringar av fisk som härrör från ett sådant vattendrag eller en sådan vattenbruksanläggning som förknippas med risk för att fisk- eller kräftsjukdomar sprids till naturliga vatten.
76 §Dispens från utplanteringsförbud
Livskraftscentralen kan för forsknings-, utbildnings- och fiskodlingsändamål, för att hindra att förutsättningarna för kommersiellt fiske försvagas väsentligt eller av andra särskilda skäl bevilja dispens från förbuden i 73 och 74 § och från förbud som föreskrivits med stöd av de paragraferna.
77 §Införsel av fisk och kräfta
Livskraftscentralen är den behöriga myndighet som avses i rådets förordning (EG) nr 708/2007 om användning av främmande och lokalt frånvarande arter i vattenbruk.
Införsel av andra än i Finland i vilt tillstånd förekommande fisk- eller kräftarter eller fisk- eller kräftbestånd eller könsceller av dem för utsläppande i naturliga vatten eller för vattenbruksändamål är förbjuden utan tillstånd av livskraftscentralen. Livskraftscentralen handlägger ansökningarna om införseltillstånd enligt förfarandet i den rådsförordning som nämns i 1 mom.
83 §Fördelning av avgiftsmedel
Jord- och skogsbruksministeriet och, inom de gränser som ministeriet bestämmer, livskraftscentralen beviljar medel för kostnader som avses i 82 § 1 mom. 1 och 3 punkten. Livskraftscentralen beviljar medel för de kostnader och ersättningar som avses i 82 § 1 mom. 2 och 4 punkten.
Fördelningen av ersättningar enligt 82 § 1 mom. 4 punkten mellan ägarna av vattenområden grundar sig på den belastning handredskapsfisket innebär för vattenområdet. Belastningen fastställs i planen för nyttjande och vård. Ett fiskeriområde som inte har en gällande plan för nyttjande och vård kan göra en separat framställning hos livskraftscentralen om den belastning som handredskapsfisket innebär och som ligger till grund för fördelningen. Fiskeriområdena svarar för det tekniska genomförandet av fördelningen. Om det belopp som vid fördelningen skulle tillfalla ägaren av ett vattenområde är högst 50 euro, delas medlen inte ut till ägaren utan kvarstår hos fiskeriområdet i fråga för att användas till vård av fiskbestånden. Ersättningarna betraktas inte som statsunderstöd som avses i statsunderstödslagen (688/2001).
Jord- och skogsbruksministeriet samt livskraftscentralen kan för mottagarna av medel uppställa resultatmål eller villkor för användningen av medel som beviljas för kostnader och utgifter som avses i 82 § 1 mom. 1–3 och 5 punkten.
88 §Grupper av kommersiella fiskare
Till grupp I hör
fysiska personer eller juridiska personer som under registreringsåret eller under det år som föregår detta har börjat eller börjar bedriva kommersiellt fiske och som lägger fram en av livskraftscentralen godkänd plan för det sätt på vilket omsättningen av den sammanlagda försäljningen av fisk som de själva fångat och av bearbetade fiskeriprodukter av sådan fisk senast den tredje räkenskapsperioden efter registreringen kommer att överstiga 10 000 euro.
89 §Giltighetstiden för registrering av kommersiella fiskare och registreringens upphörande
Registreringen av en kommersiell fiskare gäller högst tre år i sänder. Livskraftscentralen utfärdar ett intyg över att den kommersiella fiskaren ingår i registret. En kommersiell fiskare som har för avsikt att fortsätta att bedriva kommersiellt fiske efter det att registreringen upphört ska skriftligen ansöka om förlängning av registreringen hos livskraftscentralen.
En kommersiell fiskare kan avföras ur registret, om fiskaren inte har gjort en ansökan enligt 1 mom. eller inte längre uppfyller förutsättningarna för införande i registret, eller om fiskaren vid upprepade tillfällen eller fortlöpande väsentligt bryter mot denna lag eller bestämmelser som utfärdats med stöd av den och trots en anmärkning eller varning från livskraftscentralen inte rättar till sin verksamhet.
Livskraftscentralen avför en kommersiell fiskare ur registret när denne har upphört med kommersiell fiskeverksamhet. En kommersiell fiskare är skyldig att omedelbart underrätta livskraftscentralen om förändringar som gäller förutsättningarna för registrering och om upphörande med verksamheten.
90 §Skyldighet att anmäla fångster från kommersiellt fiske i inlandsvatten
Kommersiella fiskare är skyldiga att journalföra det fiske de bedriver annanstans än på havsområdet och att minst en gång per kalenderår till livskraftscentralen anmäla de fångster de har fångat eller de fångster som har fångats för deras räkning enligt fiskart, fångstområden, fiskefartygets registerbeteckning, landningsplatser för fångster samt de fångstredskap som använts vid fisket och den tid de använts för fångst. Anmälan ska också göras om kommersiellt fiske inte har bedrivits under kalenderåret i fråga.
Närmare bestämmelser om den journal som avses i 1 mom. och om de uppgifter som ska lämnas till livskraftscentralen samt om tidpunkterna för lämnande av uppgifter utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
92 §Informationsresurs för nyttjande och vård av fiskresurserna
Livskraftscentralerna, Forststyrelsen, Naturresursinstitutet och fiskeriområdena är personuppgiftsansvariga för informationsresursen för nyttjande och vård av fiskresurserna. Varje personuppgiftsansvarig svarar för att de register som den för är uppdaterade, för de uppgifter som den har fört in i registren och för uppgifternas riktighet.
Livskraftscentralen och fiskeriområdet är gemensamt personuppgiftsansvariga för de register som avses i 94 § 1 mom. 3 och 6 punkten. Livskraftscentralen ansvarar för den personuppgiftsansvariges skyldigheter, registrets allmänna verksamhet och tillgänglighet, uppgifternas integritet samt skydd och bevaring av uppgifterna. Fiskeriområdet ansvarar dock för den personuppgiftsansvariges skyldigheter, om de personuppgifter som behandlas gäller en av fiskeriområdets uppgifter som fastställs i denna lag.
Varje personuppgiftsansvarig svarar för driften och utvecklingen av det informationssystem som är nödvändigt för förvaltningen av det register som den i enlighet med 94 § ansvarar för. Livskraftscentralen svarar tillsammans med jord- och skogsbruksministeriet för driften och utvecklingen av livskraftscentralernas informationssystem. Livsmedelsverket producerar förvaltningstjänster och andra informationsförvaltningstjänster för de informationssystem som livskraftscentralen ansvarar för.
94 §Strukturen hos och innehållet i informationsresursen för nyttjande och vård av fiskresurserna
Informationsresursen består av
ett register över kommersiella fiskare som livskraftscentralerna är personuppgiftsansvariga för; i registret förs in kommersiella fiskares namn och personbeteckning, företags- eller organisationsnummer samt modersmål, uppgifter om den kommersiella fiskarens hem- eller bosättningsort samt kontaktuppgifter, uppgift om till vilken i 88 § avsedd grupp av kommersiella fiskare fiskaren hör, uppgift om huruvida den kommersiella fiskaren bedriver fiske i inlandsvatten eller i havsområdet, uppgifter om fångstanmälningar samt uppgift om registreringens begynnelse- och sluttidpunkt,
ett register över fiskevårdsavgifter som Forststyrelsen är personuppgiftsansvarig för; i registret förs in namn, adress och födelsetid för de i Finland stadigvarande bosatta personer för vars räkning fiskevårdsavgift har betalats, beloppet av betald fiskevårdsavgift, tid för betalningen samt tid för vilken fiskevårdsavgift har betalats, dessutom kan även andra kontaktuppgifter föras in,
ett register över ägarersättningar som livskraftscentralerna och fiskeriområdena är gemensamt personuppgiftsansvariga för; i registret förs in de uppgifter som avses i 84 §, kontaktuppgifterna för vattenområdets ägare eller kontaktpersoner,
ett utplanteringsregister som livskraftscentralerna är personuppgiftsansvariga för; i registret förs för varje utplantering av fisk in kontaktuppgifter till utplanteraren, anmälaren och mottagaren av det utplanterade partiet, den art och det bestånd som utplanterats, det utplanterade partiets ursprung, sättfiskarnas storlek, ålder och antal samt plats och tid för utplanteringen,
ett register över fiskevårdsskyldigheter och fiskerihushållningsavgifter som livskraftscentralerna är personuppgiftsansvariga för; i registret förs in uppgifter om planer som avses i 3 kap. 15 § i vattenlagen,
ett register över fiskeriområden som livskraftscentralerna och fiskeriområdena är gemensamt personuppgiftsansvariga för; i registret förs in fiskeriområdets namn, geografiska omfattning, ansvarspersoner, kontaktuppgifter och uppgifter som behövs för att ordna den stämma som utövar fiskeriområdets beslutanderätt,
ett register över fiskeövervakare som livskraftscentralerna är personuppgiftsansvariga för; i registret förs in fiskeövervakarnas namn och fotografi samt födelsedatum, personbeteckning, godkännandets giltighetstid, fullmaktsgivaren, verksamhetsområdet och fullmaktens giltighetstid,
en datamängd som hänför sig till fiskereglering och som livskraftscentralerna är personuppgiftsansvariga för; i datamängden förs i fråga om fiskebegränsningar som grundar sig på denna lag och fiskebegränsningar som en myndighet meddelat med stöd av den in uppgifter om begränsningens typ och innehåll, begränsningsområdet och begränsningens varaktighet, samt
ett fångstregister för fritidsfiske som Naturresursinstitutet är personuppgiftsansvarigt för; i registret förs på basis av en fångstanmälan enligt 62 a § in fiskarens namn och adressuppgifter eller namnet på den som arrangerat en tillställning inom fisketurismen och arrangörens adressuppgifter, uppgifter om den fångade fisken, fångstredskapet, datumet och fångstområdet; Naturresursinstitutet ska bevara de personuppgifter som det fört in i registret åtskilt från övriga uppgifter som bevaras i registret; personuppgifter får behandlas i identifierbar form endast av de personer vid Naturresursinstitutet för vars uppgifter de är nödvändiga; Naturresursinstitutet ska utse dessa personer eller fastställa deras uppgifter.
95 a §Utlämnande av uppgifter ur informationsresursen för nyttjande och vård av fiskresurserna
Varje personuppgiftsansvarig som avses i 94 § får trots sekretessbestämmelserna lämna ut nödvändiga uppgifter ur informationsresursen enligt den paragrafen till jord- och skogsbruksministeriet, Naturresursinstitutet, livskraftscentralen, Forststyrelsen och Livsmedelsverket för forskning, uppföljning och planering av användningen av fiskbestånden och fisket samt för övervakning och framställning av statistik.
De personuppgiftsansvariga beslutar var för sig om utlämnande av uppgifter när det gäller det egna ansvarsområdet. Livskraftscentralen beslutar om utlämnande av uppgifter ur de register som avses i 94 § 1 mom. 3 och 6 punkten.
101 §Tillsyn över fiskeövervakarnas verksamhet
Jord- och skogsbruksministeriet svarar för den allmänna tillsynen över och styrningen av fiskeövervakarna. Livskraftscentralerna svarar inom sitt verksamhetsområde för tillsynen över fiskeövervakarnas verksamhet.
Jord- och skogsbruksministeriet samt livskraftscentralerna har rätt att av fiskeövervakarna och av dem som ordnar utbildning för fiskeövervakare få de uppgifter som behövs vid tillsynen över dessa aktörers verksamhet i fråga om utförandet av fiskeövervakningsuppdrag och ordnandet av utbildning för fiskeövervakare.
103 §Behörighetsvillkor för och godkännande som fiskeövervakare
Den livskraftscentral till vars verksamhetsområde sökandens hemkommun hör godkänner på ansökan en person som fiskeövervakare. Godkännandet är i kraft tio år.
104 §Utbildning och prov för fiskeövervakare
Livskraftscentralen svarar för anordnandet och övervakningen av prov för fiskeövervakare. I avgöranden som gäller provet får omprövning begäras. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen.
105 §Kort och funktionsbeteckning för fiskeövervakare
Livskraftscentralen ger ett fiskeövervakarkort och en funktionsbeteckning till den som godkänts som fiskeövervakare. Fiskeövervakaren ska vid fiskeövervakningsuppdrag ha med sig kortet och den fullmakt som avses i 107 § och på begäran visa upp dessa. Vid fiskeövervakningsuppdrag ska fiskeövervakaren dessutom använda funktionsbeteckningen för fiskeövervakare.
106 §Återkallelse av godkännande som fiskeövervakare
Livskraftscentralen ska återkalla ett godkännande som fiskeövervakare, om fiskeövervakaren begär det.
Livskraftscentralen kan, om en muntlig anmärkning inte anses vara en tillräcklig påföljd, ge en skriftlig varning till en fiskeövervakare som handlar i strid med sina skyldigheter enligt denna lag.
Livskraftscentralen kan återkalla ett godkännande som fiskeövervakare, om fiskeövervakaren inte längre uppfyller behörighetsvillkoren enligt 103 § 1 mom. eller i väsentlig grad eller upprepade gånger bryter mot de bestämmelser och föreskrifter som gäller fiskeövervakning eller fiske, och en skriftlig varning inte kan anses vara en tillräcklig påföljd.
En fiskeövervakare vars godkännande har återkallats ska lämna tillbaka det fiskeövervakarkort och den funktionsbeteckning som avses i 105 § till den livskraftscentral som beslutat om återkallelsen. Återlämnandet ska ske inom en skälig tid som bestäms av livskraftscentralen.
107 §Fiskeövervakares fullmakt och verksamhetsområde
En fiskeövervakare som godkänts i enlighet med 103 § har rätt att övervaka efterlevnaden av bestämmelserna och föreskrifterna om fiske endast med stöd av en fullmakt som lämnats av en livskraftscentral, ett fiskeriområde, ett delägarlag eller ägaren av ett vattenområde som inte hör till något delägarlag, och inom det område som anges i fullmakten. En fiskeövervakare med fullmakt av ett fiskeriområde har rätt att övervaka att bestämmelserna och föreskrifterna om fiske följs inom hela fiskeriområdets område, oberoende av om ett i 121 § avsett beslut om överföring av uppgifter till fiskeriområdet har fattats.
Fiskeriområdet, delägarlaget och ägaren av ett vattenområde som inte hör till något delägarlag är skyldiga att inom två månader från fullmaktens ikraftträdande lämna ett meddelande om innehållet i och giltighetstiden för fullmakten till den livskraftscentral till vars verksamhetsområde fullmaktsgivarens område i huvudsak hör. Om fullmakten upphör att gälla tidigare än den ursprungliga giltighetstiden anger, ska livskraftscentralen omedelbart underrättas om detta.
117 §Händelserapport
Händelserapporterna ska årligen före utgången av januari månad det år som följer på fiskeövervakarens verksamhetsår lämnas in till den behöriga livskraftscentral som har godkänt fiskeövervakaren.
Livskraftscentralen ska bevara händelserapporterna två år räknat från den dag då de lämnades in, varefter rapporterna ska förstöras.
124 §Sökande av ändring i beslut av livskraftscentralen
Ändring i sådana beslut av livskraftscentralen som avses i denna lag får sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som föreskrivs i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
Livskraftscentralen kan bestämma att beslutet ska iakttas även om ändring söks, om inte något annat föreskrivs i denna lag.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026.
FvUB 15/2025
RSv 74/2025
Helsingfors den 27 juni 2025
Republikens PresidentAlexander StubbKommun- och regionministerAnna-Kaisa Ikonen