Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

364/2025

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om flexibilitetsmekanismen för distributionsskyldigheten

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Publiceringsdag
Finlands författningssamling
Författningstext

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut föreskrivs med stöd av lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007):

1 §Godtagbara flexibilitetsmekanismåtgärder

Energimyndigheten kan som en sådan alternativ utsläppsminskande åtgärd ( begränsningsåtgärd ) som avses i 5 d § 2–4 mom. i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007), nedan lagen om distributionsskyldighet , godkänna

1) 

slopande av användningen av fossil olja eller gas i småhus samt i byggnader som ägs av kommuner, församlingar eller föreningar,

2) 

andra energieffektivitetsåtgärder som minskar användningen av fossil energi än sådana som gäller ändring av uppvärmningsformen,

3) 

anskaffning av eldrivna arbetsmaskiner,

4) 

beskogning,

5) 

skogsgödsling,

6) 

reglering och höjning av grundvattennivån i torvmark,

7) 

utfodringsmässiga metoder för att minska växthusgasutsläpp från boskap,

8) 

användning av biokol som jordförbättringsmedel,

9) 

förlängning av skogars omloppstid,

10) 

andra åtgärder än de som nämns i 1–9 punkten för att inom ansvarsfördelnings- och markanvändningssektorn upprätthålla utsläppsminskning, kolbindning och kollager.

2 §Distributörens ansökan om godkännande av flexibilitetsmekanismen

En distributörs ansökan om godkännande av flexibilitetsmekanismen eller bilagorna till ansökan ska innehålla åtminstone följande uppgifter:

1) 

distributörens namn, hemort och kontaktuppgifter,

2) 

namn, hemort och kontaktuppgifter för den som eventuellt genomför åtgärden,

3) 

begränsningsåtgärdens namn och typen av åtgärd,

4) 

den exakta platsen där åtgärden genomförs,

5) 

en beskrivning av åtgärden,

6) 

den dag åtgärden inleds och hur länge den pågår ( genomförandeperiod ),

7) 

en beskrivning av och motivering till hur de krav som avses i 5 d § 2 och 4 mom. i lagen om distributionsskyldighet uppfylls,

8) 

metoden för att beräkna och mäta begränsningsåtgärden samt vid behov en beskrivning av utgångsläget i kollagren,

9) 

en sådan beskrivning av referensscenariot som inkluderar alla växthusgasbalanser,

10) 

en bedömning av omfattningen av ett eventuellt koldioxidläckage och en beskrivning av hanteringen av koldioxidläckaget,

11) 

de utsläppsminskningar eller ökningar av upptagen ( begränsningsresultat ) som uppnåtts med åtgärden och som på förhand bedömts med beräkningsmetoden jämfört med det referensscenario som avses i 3 §,

12) 

en kontrollplan som inkluderar en beskrivning av riskhanteringen i fråga om eventuella störningar eller i fråga om återgång av effekten av begränsningsåtgärden, samt en redogörelse av ansvarsfrågorna i en sådan situation.

3 §Referensscenario

Det referensscenario som avses i 2 § 9 punkten ska ge en konservativ uppskattning av den sannolika utsläpps- och upptagsnivån som skulle uppnås utan åtgärden. De tillvägagångssätt och beräkningsmetoder som används när referensscenariot utarbetas ska säkerställa att nettoutsläppsnivån inte har överskattats med beaktande av osäkerheten i utsläppen och upptagen samt i kvantifieringen av dem.

Följande tillvägagångssätt kan användas när referensscenariot utarbetas:

1) 

historiska utsläpp som har justerats neråt,

2) 

en ambitiös jämförelsepunkt, eller

3) 

bästa tillgängliga teknik.

Om distributören vid utarbetandet av referensscenariot använder andra tillvägagångssätt än de som avses i 2 mom., ska ansökan innehålla en tillräckligt exakt beskrivning av de använda antagandena och beräkningsmetoderna så att beräkningen kan upprepas. Dessutom ska distributören presentera osäkerhetsfaktorerna i det använda tillvägagångssättet så att det använda tillvägagångssättets tillförlitlighet kan jämföras med de tillvägagångssätt för utarbetande av referensscenariot som avses i 2 mom. 1–3 punkten. Distributören ska dessutom motivera användningen av det valda tillvägagångssättet.

4 §Undvikande av koldioxidläckage

Den bedömning av koldioxidläckaget som avses i 2 § 10 punkten ska beaktas genom att koldioxidläckaget dras av från begränsningsresultatet.

5 §Additionalitet

Distributören ska i sin ansökan visa att de i 2 § 11 punkten avsedda begränsningsresultat som uppnåtts med åtgärden och som på förhand bedömts med den använda beräkningsmetoden beror på genomförandet av begränsningsåtgärden och inte på externa faktorer som inte hänför sig till åtgärden i fråga. I ansökan ska det också på ett tillförlitligt sätt visas att åtgärden inte skulle genomföras utan den pådrivande effekten av flexibilitetsmekanismen för distributionsskyldigheten.

Ekonomisk additionalitet kan påvisas antingen genom investeringsanalys eller hinderanalys.

6 §Hantering av risken för återgång

Den kontrollplan som avses i 2 § 12 punkten ska innehålla en bedömning av risken för återgång av begränsningsresultaten av åtgärden och beskriva hur risken för återgång minimeras eller förhindras.

Om risken för återgång är betydande eller om det inte är tillräckligt att minimera eller förhindra risken, kan Energimyndigheten avslå distributörens ansökan om godkännande.

7 §Reserv för risken för återgång

Reserven för risken för återgång förvaltas av Energimyndigheten.

Distributören ska till reserven för risken för återgång överföra 20 procent av begränsningsresultatet av åtgärder som gäller markanvändningssektorn och 10 procent av begränsningsresultatet av andra åtgärder.

De begränsningsresultat som har överförts till reserven för risken för återgång återbördas till distributören när det har gått fem år från det att genomförandeperioden för begränsningsåtgärden upphörde. Om mängden begränsningsresultat i reserven för risken för återgång inte räcker till för att täcka den mängd som ska återbördas till distributören, ska den uteblivna andelen utan dröjsmål återbördas till distributören efter det att reserven har kompletterats. Distributören kan använda de återbördade begränsningsresultaten för att fullgöra distributionsskyldigheten.

8 §Anmälningsskyldighet som gäller reserven för risken för återgång

Distributören ska underrätta Energimyndigheten om sådana utsläppshändelser av växthusgaser som distributören har upptäckt och som eventuellt kan leda till återgång av begränsningsresultaten och detta ska göras inom 30 dagar från det att händelsen upptäcktes.

Distributören ska utarbeta en bedömningsrapport om utsläppet av växthusgaser som ska lämnas till Energimyndigheten inom 30 dagar från det att händelsen upphörde eller från det att den har fåtts under kontroll.

9 §Användning av reserven för risken för återgång

Om den bedömningsrapport som avses i 8 § 2 mom. visar att den upptäckta händelsen inte har lett till återgång, godkänner Energimyndigheten rapporten och underrättar distributören om godkännandet.

Om Energimyndigheten inte godkänner den bedömningsrapport som avses i 8 § 2 mom. eller om det utifrån bedömningsrapporten konstateras att begränsningsresultaten av åtgärden har återgått, ska Energimyndigheten annullera den mängd begränsningsresultat i reserven för risken för återgång som motsvarar återgången.

Distributören ska komplettera reserven för risken för återgång genom att överföra motsvarande mängd nya begränsningsresultat till reserven inom den tidsfrist som Energimyndigheten bestämt.

10 §Kontrollörens kompetens

Kontrollören ska ackrediteras i enlighet med standard ISO 17029.

Kontrollören ska tillämpa standard ISO 14065 eller motsvarande standard när kontrollören utför verifieringar.

Kontrollörens obligatoriska kompetensområden är

1) 

beräkning och uppföljning av minskningen av växthusgasutsläpp,

2) 

metrologi och mätning av fysikaliska egenskaper.

Kontrollörens frivilliga kompetensområden är

1)

i fråga om jordbruk

a)

husdjursproduktion,

b)

växtodling,

c)

jordbruksmark,

2) 

skogsbruk,

3) 

torvmark,

4) 

energitekniska lösningar.

11 §Avvikelser

Avvikelser som har upptäckts vid verifieringen ska klassificeras som kritiska, betydande eller ringa.

Uppsåtliga överträdelser av lagen om distributionsskyldighet och av skyldigheterna enligt denna förordning, oåterkalleliga bristande överensstämmelser med kraven eller överträdelser som äventyrar flexibilitetsmekanismens tillförlitlighet ska betraktas som kritiska avvikelser.

12 §Kontrollörens utlåtande

Kontrollörens utlåtande som avses i 5 e och 5 f § i lagen om distributionsskyldighet ska i tillämpliga delar innehålla åtminstone följande uppgifter:

1)

i fråga om åtgärden

a)

distributörens kontaktuppgifter,

b)

kontaktuppgifter för den som genomför åtgärden,

c)

åtgärdens namn och typen av åtgärd,

d.

en förteckning över de platser där åtgärden genomförs,

2)

i fråga om kontrollören

a)

kontrollörorganisationens kontaktuppgifter,

b)

uppgifter om den kontrollör som har deltagit i granskningen,

c)

ackrediteringsnummer,

3)

i fråga om granskningsprocessen

a)

datum för granskningen,

b)

granskningens faser och längd,

c)

de granskade platserna,

d)

granskningsmetoden,

4)

i fråga om granskningsresultaten

a)

plats och datum för offentliggörande,

b)

en bedömning av åtgärdens överensstämmelse med kraven,

c)

en förteckning över de upptäckta avvikelserna.

13 §Verifiering som utförs på plats

För lämnande av kontrollörens utlåtande som avses i 5 f § i lagen om distributionsskyldighet ska verifieringen på plats utföras på platsen för begränsningsåtgärden, förutom om det anses att samma grad av tillförlitlighet kan uppnås genom materialgranskningar som genom verifieringar som utförs på plats. En materialgranskning kan utföras endast med Energimyndighetens samtycke.

Med avvikelse från 1 mom. kan verifieringen på plats utföras på det sätt som avses i 14 §, om begränsningsåtgärden genomförs på flera platser.

14 §Gruppverifiering

Energimyndigheten kan av grundad anledning på begäran av kontrollören besluta att kontrollören kan utföra gruppverifieringar.

Vid gruppverifiering ska verifieringen utföras utifrån ett sampel som har tagits från alla platser för åtgärden. Samplet ska bestå av kvadratroten ur antalet platser för åtgärden. Antalet ska utökas om kontrollören anser att begränsningsåtgärdens risknivå är hög. Kvantitativt mindre sampel kan tillåtas, om kontrollören lägger fram en tillräcklig motivering för avvikelsen från kvadratrotssamplet.

En avvikelse som har upptäckts i majoriteten av samplen kan medföra att hela gruppverifieringen avbryts.

15 §Skyldighet att bevara material

Kontrollören är skyldig att bevara allt material som hänför sig till verifieringen av flexibilitetsmekanismen i tio år från det att det utlåtande som avses i 5 e eller 5 f § i lagen om distributionsskyldighet har lämnats.

16 §Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 30 juni 2025.

Helsingfors den 27 juni 2025

Miljö- och klimatministerSari MultalaIndustrirådPekka Grönlund

Till början av sidan