Lag om ändring av värdepappersmarknadslagen
- Typ av författning
- Lag
- Meddelats
- Publiceringsdag
- Finlands författningssamling
- Författningstext
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
I enlighet med riksdagens beslut
ändras i värdepappersmarknadslagen ( 746/2012 ) 1 kap. 5 § 1 mom. 8 punkten, 15 kap. 2 § 3–5 mom. och 17 kap. 1, 1 b och 3 §, sådana de lyder, 1 kap. 5 § 1 mom. 8 punkten och 15 kap. 2 § 5 mom. i lag 511/2019 samt 15 kap. 2 § 3 och 4 mom. och 17 kap. 1, 1 b och 3 § i lag 1228/2018, samt
fogas till 1 kap. 5 § 1 mom., sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 519/2016, 1228/2018 och 511/2019, en ny 9 punkt, till 15 kap. 2 §, sådan den lyder i lagarna 1278/2015, 1228/2018, 511/2019 och 163/2024, ett nytt 5 mom., varvid det ändrade 5 mom. blir 6 mom., till 17 kap. en ny 1 d § och till 17 kap. 2 §, sådan den lyder i lag 1228/2018, ett nytt 4 mom. som följer:
1 kap.Allmänna bestämmelser
5 §Europeiska unionens lagstiftning
I denna lag avses med
direktivet om aktieägarrättigheter Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/36/EG om utnyttjande av vissa av aktieägares rättigheter i börsnoterade företag,
EU:s förordning om gröna obligationer Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer.
15 kap.Administrativa påföljder
2 §Påföljdsavgift
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i marknadsmissbruksförordningen:
bestämmelserna om förbud mot insiderhandel och olagligt röjande av insiderinformation och mot marknadsmanipulation i artiklarna 14 och 15,
bestämmelserna om förhindrande och upptäckt av marknadsmissbruk och om offentliggörande av insiderinformation i artikel 16.1 och 16.2 samt artikel 17.1, 17.2, 17.4–17.6 och 17.8,
bestämmelserna om insiderförteckningar, transaktioner utförda av personer i ledande ställning samt investeringsrekommendationer och statistik i artikel 18.1–18.6, artikel 19.1, 19.2, 19.3, 19.5–19.7 och 19.11 samt artikel 20.1.
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1–3 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i prospektförordningen:
bestämmelserna om skyldigheten att offentliggöra ett prospekt och undantag från denna skyldighet samt om efterföljande återförsäljning av värdepapper i artiklarna 3 och 5,
bestämmelserna om upprättande av prospekt och om ansvar i anslutning till det i artikel 6, artikel 7.1–7.11, artiklarna 8–10 samt artikel 11.1 och 11.3,
bestämmelserna om prospektets innehåll och form samt om utelämnande av information i artikel 14.1 och 14.2, artikel 15.1, artikel 16.1–16.3, artiklarna 17 och 18 och artikel 19.1–19.3,
bestämmelserna om förfaranden för godkännande och offentliggörande av prospekt, annonsering, tillägg till prospekt samt användning av språk i artikel 20.1, 21.1–21.4 och 21.7–21.11, artikel 22.2–22.5, artikel 23.1, 23.2, 23.3 och 23.5 samt artikel 27.
Sådana bestämmelser enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen för vilka det vid försummelse eller överträdelse ska påföras påföljdsavgift är utöver vad som föreskrivs i 1–4 mom. i denna paragraf dessutom följande bestämmelser i EU:s förordning om gröna obligationer:
bestämmelserna om faktablad för europeiska gröna obligationer och granskning före emission i artikel 10,
bestämmelserna om allokeringsrapporter och granskning av allokeringsrapporter efter emission i artikel 11,
bestämmelserna om konsekvensrapport avseende europeiska gröna obligationer i artikel 12,
bestämmelserna om prospekt för europeiska gröna obligationer i artikel 14,
bestämmelserna om offentliggörande på emittentens webbplats och anmälan till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten och den behöriga myndigheten i artikel 15,
bestämmelserna om tillgång till information i den europeiska gemensamma åtkomstpunkten i artikel 15a,
bestämmelserna om uteslutande av vissa värdepapperiserade exponeringar i artikel 18,
bestämmelserna om ytterligare upplysningskrav när det gäller värdepapperisering i artikel 19,
bestämmelserna om periodiskt upplysningslämnande efter emission för emittenter av obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara eller hållbarhetslänkade obligationer i artikel 21.
Påföljdsavgift påförs dessutom för försummelse eller överträdelse av följande bestämmelser som avses i 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen: närmare bestämmelser och föreskrifter som gäller de bestämmelser som avses i 1–4 mom. i denna paragraf samt sådana bestämmelser i förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av prospektförordningen, öppenhetsdirektivet, marknadsmissbruksförordningen, direktivet om aktieägarrättigheter och EU:s förordning om gröna obligationer.
17 kap.Tillsynsbefogenheter
1 §Uppskov med att erbjuda värdepapper till allmänheten
Finansinspektionen kan bestämma att erbjudande av värdepapper till allmänheten ska skjutas upp med högst tio på varandra följande bankdagar åt gången. Ett sådant uppskov förutsätter att Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att den som erbjuder värdepapper eller enligt uppdrag sköter erbjudandet handlar i strid med denna lag eller bestämmelser som utfärdats eller föreskrifter som meddelats med stöd av den eller med prospektförordningen eller förordningar eller beslut som Europeiska kommissionen antagit med stöd av prospektförordningen. Detsamma gäller en emittents erbjudande till allmänheten av sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten har handlat i strid med en skyldighet som anges i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i EU:s förordning om gröna obligationer. Innan Finansinspektionen fattar beslutet ska den ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte ärendets brådskande natur eller en annan särskild orsak föranleder något annat.
1 b §Förbud mot marknadsföring av värdepapper
Finansinspektionen kan för högst tio på varandra följande bankdagar åt gången förbjuda, uppskjuta eller avsluta sådan marknadsföring av värdepapper som utförs av värdepappersemittenten, den som erbjuder värdepapper, den som ansöker om att värdepapper ska tas upp till handel på en reglerad marknad eller en finansiell mellanhand, om Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att de som ansvarar för informationen i det prospekt enligt prospektförordningen som gäller dessa värdepapper har handlat i strid med prospektförordningen eller förordningar eller beslut som Europeiska kommissionen antagit med stöd av den. Detsamma gäller en emittents eller finansiell mellanhands marknadsföring av sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten eller den finansiella mellanhanden har handlat i strid med en skyldighet som anges i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i EU:s förordning om gröna obligationer.
1 d §Befogenheter som gäller offentliggörande i anslutning till EU:s förordning om gröna obligationer
Finansinspektionen kan kräva att en i EU:s förordning om gröna obligationer avsedd emittent av en europeisk grön obligation offentliggör ett i artikel 10 i den förordningen avsett faktablad eller i detta faktablad tar med de uppgifter som avses i bilaga I till den förordningen, att emittenten offentliggör i artiklarna 10–12 i den förordningen avsedda granskningar och bedömningar och i artikel 11 i den förordningen avsedda årliga allokeringsrapporter eller i sina årliga allokeringsrapporter tar med de uppgifter som avses i bilaga II till den förordningen, att emittenten offentliggör en i artikel 12 i den förordningen avsedd konsekvensrapport eller i konsekvensrapporten tar med de uppgifter som avses i bilaga III till den förordningen samt att emittenten underrättar Finansinspektionen om offentliggörandet i enlighet med artikel 15.4 i den förordningen.
Finansinspektionen kan kräva att en emittent som använder de gemensamma mallar som avses i artikel 21 i EU:s förordning om gröna obligationer tar med de uppgifter som avses i mallarna i sitt periodiska upplysningslämnande efter emission.
Finansinspektionen kan offentliggöra det faktum att en emittent av en europeisk grön obligation inte iakttar EU:s förordning om gröna obligationer och kräva att emittenten offentliggör denna information på sin webbplats. Finansinspektionen kan tre månader efter utövandet av ovannämnda befogenhet offentliggöra att den berörda emittenten av en europeisk grön obligation inte längre uppfyller artikel 3 i den förordningen vad gäller användningen av beteckningen europeisk grön obligation eller EuGB , och kräva att emittenten offentliggör denna information på sin webbplats.
2 §Förbuds-, rättelse- och avbrottsbeslut
Finansinspektionen kan för högst ett år förbjuda en emittent att emittera sådana europeiska gröna obligationer som avses i EU:s förordning om gröna obligationer om emittenten upprepade gånger och allvarligt har brutit mot avdelning II kapitel 2 eller artikel 18 eller 19 i den förordningen samt för högst ett år förbjuda en fysisk eller juridisk person som är ansvarig för försummelsen eller överträdelsen av de bestämmelser som avses i avdelning II kapitel 2 eller artikel 18, 19 eller 21 i den förordningen att emittera sådana europeiska gröna obligationer som avses i den förordningen.
3 §Vite
Finansinspektionen kan förena förbud och beslut som avses i 1, 1 b, 1 d och 2 § med vite. Vitet döms ut av Finansinspektionen. På vitesärenden tillämpas viteslagen (1113/1990).
Denna lag träder i kraft den 17 januari 2025.
Lagens 15 kap. 2 § 5 mom. 6 punkt träder dock i kraft först den 1 januari 2030.
EkUB 16/2024
RSv 101/2024
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 (32023R2631); EUT L 68, 30.11.2023, s. 1
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/119 (32017R1129); EUT L 168, 30.6.2017, s. 12
Helsingfors den 5 december 2024
Republikens PresidentAlexander StubbNäringsministerWille Rydman